• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:54
Hallo Tweakers!

Een aantal maanden geleden ben ik van werkgever geswitcht. Op het eerste gezicht heb ik een hele mooie stap qua arbeidsvoorwaarden kunnen maken (onder de streep bijna € 1000 per maand meer) en zou ik mij verder kunnen ontwikkelen als zijnde webdeveloper (.NET Core / MVC / microservices).

Helaas blijkt nu in de praktijk dat ik voornamelijk desktopapplicaties moet gaan ontwikkelen in Windows forms / VB.NET (waar ik dus totaal geen ervaring mee heb). Ook heb ik tijdens de sollicitatie duidelijk aangegeven dat ik de afgelopen jaren uitsluitend als full stack webdeveloper heb gewerkt en hier waren zij ook naar op zoek.

Uiteraard ben ik niet beroerd om iets nieuws te leren ware het niet dat ik weet dat de bovenstaande combinatie niet bepaald future proof is en derhalve ook geen meerwaarde biedt voor mijn verdere carrière. Verder is er de eerst komende jaren ook geen direct vooruitzicht om weer volledig in de tak van sport te werken waar juist mijn ervaring en ambitie ligt.

Verder werk ik met één andere teamgenoot die het gehele product ooit van de grond af aan heeft opgebouwd en valt er moeilijk samen te werken met deze collega. In de eerste paar weken heb ik al van collega's begrepen dat ik een van de velen ben die het naast hem gaat proberen (oh boy :X).

Uiteraard heb ik bovenstaande zaken al besproken met mijn manager en wordt er gevraagd dat ik mijn volledige commitment geef aan mijn werkzaamheden en dat er in de toekomst mogelijkheden voor vernieuwing zijn.

Uiteraard neem ik mijn werk serieus en neem mijn ownership, maar anderzijds voel ik mij wel een beetje bedrogen gezien zowel de tech stack als de teamsamenstelling anders zijn dan werd voorgespiegeld.

Een ander groot punt is ook dat de samenwerking met mijn teamgenoot erg moeizaam en frustrerend / demotiverend verloopt terwijl ik helaas van hem afhankelijk ben op sommige gebieden.

Zaken dienen precies zo geschreven te worden alsof hij het zelf zou hebben geschreven, ook al is het volledig functionele code die goed leesbaar, onderhoudbaar en zo foutvrij mogelijk is. Dit levert de nodige hoeveelheid rework op die soms meer is dan de oorspronkelijke taak.

Verder is er ook geen balans tussen goed en fout, en worden enkel de zaken die in zijn ogen niet goed zijn dik aangestipt wat na verloop van tijd behoorlijk demotiverend begint te werken. Ik voel mij eerder een junior die maar moet doen wat hij voorschotelt dan een volwaardige medior die mee mag denken en serieus genomen wordt.

Vraag is nu moet ik blijven in de hoop dat het beter wordt of is het beter om toch iets anders te gaan zoeken? Wat ik wel merk is dat het niet gezond is voor mijn gemoedstoestand / moraal.

Acties:
  • +25Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je noemt alleen maar negatieve punten op. Zijn er ook positieve punten (naast meer geld), of wil je alleen maar bevestiging dat je beter verder kan zoeken? :)

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 23-04-2022 11:46]

The devil is in the details.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Workharderd,

Wat een vervelende situatie.
Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat het voor jezelf eigenlijk al wel duidelijk is. Je bent niet gelukkig met je huidige baan. Als ik jou was zou ik rustig op zoek gaan naar een andere baan die wel helemaal bij je past.
Bij je toekomstige baan gaan ze waarschijnlijk vragen wat je nu verdiend. Dus grote kans dat je salaris hoog blijft.

[Voor 28% gewijzigd door jhead22 op 23-04-2022 11:49]

• Workharder
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:45:
Je noemt alleen maar negatieve punten op. Zijn er ook positieve punten, of wil je alleen maar bevestiging dat je beter verder kan zoeken? :)
Nou zoals ik aangaf verdient het wel een klap meer dan mijn vorige baan, maar geld is ook niet alles lijkt me, zeker als je niet gelukkig bent. Verder is voor nu de werkdruk wel beter beheersbaar dan bij mijn vorige werkgever, en lijkt de manager beter te zijn. Anderzijds weet ik natuurlijk ook niet wat dit waard is als ze vanaf het begin al niet eerlijk tegen mij zijn geweest.

[Voor 39% gewijzigd door Workharder op 23-04-2022 11:52]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zsm op zoek naar iets anders gaan.
Ze zijn niet echt eerlijk tegen je geweest, dat zal niet beter worden.

Je betaalt
Je bedoelt
Je vertelt
Je bepaalt
Het verkeert
Het ondersteunt
Het betekent
Het vertoont

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:00
Is dit een vervolg op Ziekte en sombere sfeer op het werk ?

Of gaat dit om een ander bedrijf?

Kan het ook zo zijn dat het misschien deels aan jou ligt? Want als ik je post geschiedenis bekijk dan kom ik allerlei werk gerelateerde zaken tegen, brede onderwerpen...

Ahh, ik zie dat je Asperger hebt. Er zijn partijen die werknemers met het autistisch spectrum helpen, misschien dat dat iets voor je is?

[Voor 19% gewijzigd door President op 23-04-2022 12:05]

• Workharder
President schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:02:

Of gaat dit om een ander bedrijf?

Kan het ook zo zijn dat het misschien deels aan jou ligt? Want als ik je post geschiedenis bekijk dan kom ik allerlei werk gerelateerde zaken tegen, brede onderwerpen...
Het gaat hier inderdaad om een ander bedrijf. Het kan heel goed dat het deels aan mijzelf ligt en wellicht toch meestal de verkeerde bedrijven kies / te snel ja zeg. Verder wilde ik snel weg bij mijn vorige plek en hierdoor wellicht te snel toegehapt in de hoop van een uitweg. In dit geval had ik ook vanaf het begin al mijn twijfels maar werd ik toch 'gerustgesteld' door zowel de recruiter als de manager. Achteraf blijken mijn vermoedens helaas dan toch waar te zijn (zie tech stack).

[Voor 6% gewijzigd door Workharder op 23-04-2022 12:10]

• Workharder
President schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:02:

Ahh, ik zie dat je Asperger hebt. Er zijn partijen die werknemers met het autistisch spectrum helpen, misschien dat dat iets voor je is?
Klopt, maar zoals je wellicht ook hebt kunnen lezen heb ik altijd goed kunnen samenwerken met mijn collega's tot nu. In het huidige geval vermoed ik dat mijn directe collega waarschijnlijk ook op het spectrum zit alleen dan de volledig andere kant op.

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verder zoeken als ik het zo lees.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:06:
[...]

Het gaat hier inderdaad om een ander bedrijf. Het kan heel goed dat het deels aan mijzelf ligt en wellicht toch meestal de verkeerde bedrijven kies / te snel ja zeg. Verder wilde ik snel weg bij mijn vorige plek en hierdoor wellicht te snel toegehapt in de hoop van een uitweg. In dit geval had ik ook vanaf het begin al mijn twijfels maar werd ik toch 'gerustgesteld' door zowel de recruiter als de manager. Achteraf blijken mijn vermoedens helaas dan toch waar te zijn (zie tech stack).
Gewoon op zoek gaan naar iets anders als het nu niet bevalt, werk doen wat je niet leuk vind schiet niet op.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:13

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Lijkt mij vrij simpel Kijk rustig verder zou ik zeggen. Je hebt geen haast want je hebt verloopig werk. Maar zoek iets beters dit levert zodadelijk een boreout/burnout op.

Usenet handleidingen

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21
Gezien de huidige te korten aan personeel zou ik gewoon overstappen. Geld is tegenwoordig ook niet een groot probleem meer door te tekorten.

• MrN
  • Nu online
Ik zou wel je werk goed blijven doen.

Zit je nog in je proeftijd of ben je hier al doorheen?

• Workharder
MrN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:40:
Ik zou wel je werk goed blijven doen.

Zit je nog in je proeftijd of ben je hier al doorheen?
Dat sowieso, en ben met flag en wimpel door mijn proeftijd gekomen.

• MrN
  • Nu online
Ja dan simpelweg je werk goed blijven doen en rondkijken.

Mogelijk krijg je ergens anders een veel betere aanbieding en op dat moment zou ik dan het gesprek met je werkgever aangaan.

Misschien willen hun ook wel graag van die ene collega af als je de zoveelste bent.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:56:
[...]

Jij wel, het bedrijf niet.

Ik kan alleen maar zeggen: ‘run forrest, run!’

Vooral de beloften qua technologie zijn killing, dat wisten ze vooraf, en je gaat investeren in dode tech die niet aansluit bij wat je wilt. Snel verder dus.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24
[...]

Heb je nu een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
In dat eerste geval (bijvoorbeeld een jaarcontract) kun je het niet zomaar eenzijdig opzeggen na de proeftijd. Sowieso handig om je contract na te kijken over wat er staat over opzeggen.

TheS4ndm4n#1919

• Workharder
RocketKoen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:14:
[...]

Heb je nu een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
In dat eerste geval (bijvoorbeeld een jaarcontract) kun je het niet zomaar eenzijdig opzeggen na de proeftijd. Sowieso handig om je contract na te kijken over wat er staat over opzeggen.
Dan is mijn contract een uitzondering? Namelijk bepaalde tijd mét mogelijkheid van opzegging voor beide partijen met een maand opzegtermijn.

[Voor 3% gewijzigd door Workharder op 23-04-2022 13:18]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:17:
[...]

Dan is mijn contract een uitzondering? Namelijk bepaalde tijd mét mogelijkheid van opzeggen voor beide partijen met een maand opzegtermijn.
Dat kan. Maar bij een bepaalde tijd moet het expliciet in je contract staan.
Ik heb ooit een collega gehad waarvan de man na 2 maanden weg wilde. Om ongeveer dezelfde redenen als jij. En zijn baas hield hem aan zijn jaarcontract.

TheS4ndm4n#1919

• MrN
  • Nu online
Ja maar dan houdt je natuurlijk een medewerker die totaal niet meer gemotiveerd is en na dat jaar toch weggaat.

• Workharder
RocketKoen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:20:
[...]

Dat kan. Maar bij een bepaalde tijd moet het expliciet in je contract staan.
Ik heb ooit een collega gehad waarvan de man na 2 maanden weg wilde. Om ongeveer dezelfde redenen als jij. En zijn baas hield hem aan zijn jaarcontract.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit lijkt mij duidelijk / expliciet genoeg toch?

[Voor 4% gewijzigd door Workharder op 23-04-2022 13:23]

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Zie je kans om met die collega een keer ergens een bak koffie te gaan drinken en te proberen te achterhalen waarom hij zo 'koppig' is? Als je ervoor open staat heb je een mooie kans om van een onwerkbare situatie een werkbare te maken, dat doet het over het algemeen goed op je C.V. ;)
Maar je moet dat ook maar net willen en er de tijd in durven steken. Plus je bent erg afhankelijk van je collega hoe die reageert. Maar als je hem begrijpt EN je kunt hem meekrijgen in dat het uiteindelijk nu ook voor hem negatief is, dan valt er een wereld te winnen...

Kijk maar eens wat je met deze suggestie doet :)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:28
Asap andere stack of weg bij dit bedrijf. Vb.net en winforms zijn niks meer waard. Legacy crap

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21
MrN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:23:
Ja maar dan houdt je natuurlijk een medewerker die totaal niet meer gemotiveerd is en na dat jaar toch weggaat.
Als een werkgever echt aan zijn jaarcontract zou houden, zou ik wachten tot hij je gewoon ontslaat. Zoals je zegt : als je weg wilt dan heb je geen motivatie. Dus waarom een ongemotiveerde werknemer aan je projecten laten werken?

• Workharder
Freakertje schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:24:
Zie je kans om met die collega een keer ergens een bak koffie te gaan drinken en te proberen te achterhalen waarom hij zo 'koppig' is? Als je ervoor open staat heb je een mooie kans om van een onwerkbare situatie een werkbare te maken, dat doet het over het algemeen goed op je C.V. ;)
Maar je moet dat ook maar net willen en er de tijd in durven steken. Plus je bent erg afhankelijk van je collega hoe die reageert. Maar als je hem begrijpt EN je kunt hem meekrijgen in dat het uiteindelijk nu ook voor hem negatief is, dan valt er een wereld te winnen...

Kijk maar eens wat je met deze suggestie doet :)
Dank voor de suggestie en als er ook maar een kansje bestond dat dit zin had, had ik dit graag gedaan. Dit is o.a. juist wat de situatie zo schrijnend maakt.

Als ik probeer iets te verantwoorden / uitleg te geven waarom ik voor oplossing X heb gekozen of X op een specifieke manier heb aangepakt luistert hij of niet (draait gewoon zijn hoofd weg) of onderbreekt zonder dat ik mijn zin kan afmaken.

Ik heb constant het gevoel dat ik maar gewoon lekker mijn mond moet houden en exact datgene moet doen wat en hoe hij het wilt. Dit heb ik in alle jaren dat ik werkzaam ben nog nooit meegemaakt. Normaal is het een wisselwerking tussen jouw teamgenoten, en is ieders input even waardevol en ga je elkaar met respect tegemoet.

• MrN
  • Nu online
Gesprek aangaan samen met de manager en desbetreffende collega en de kaarten op tafel gooien.

Mooiste is om dit te doen zodra je een redelijk uitzicht hebt op iets anders vergelijkbaars.

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48
Mijn advies: Hier wordt niemand gelukkig van. Geen energie meer in steken. Ga solliciteren naar iets wat je wel leuk vind, en zorg dat je zeer duidelijk en eerlijk bent.

Zodra je iets hebt ga je per direct opzeggen. Je hebt waarschijnlijk 1, 2 of 3 maanden opzegtermijn, even goed nalopen. Ook aangeven dat je dit niet had verwacht naar aanleiding van de gesprekken.

Ga voor jezelf na: in hoeverre heb je hier zelf schuld aan? Leermoment voor de volgende keer.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:42

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

MrN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:44:
Gesprek aangaan samen met de manager en desbetreffende collega en de kaarten op tafel gooien.

Mooiste is om dit te doen zodra je een redelijk uitzicht hebt op iets anders vergelijkbaars.
Ik zou je gelijk geven in andere situaties als je misschien een wat meer giftigere collega hebt in een groter team waar iedereen gelijk aan een product werkt. Sure. Helemaal waar.

In dit geval is het typisch zo'n
- Waarschijnlijk kleiner bedrijf en zoals ik lees weinig ondernemend / groei
- Gatekeeper als "senior" die vooral zichzelf geweldig vind en (onbewust) zo z'n baan behoud
- Incompetente managers, aangezien dit al vaker is aangegeven en 1: kennis is nog steeds niet breed in het team aanwezig en 2: die knakker zit er nog steeds

(TS, zeg maar als ik het fout heb, maar ik ben er 90% van overtuigd dat het dit is, want dat ik heb al wel 20 keer gezien). In elk geval, daar zijn 3 oplossingen voor;
- 1: ze gaan het licht eens zien en die persoon gaat er uit
- 2; bedrijf gaat failliet
- 3; ontslag nemen

edit;
dat ik mijn volledige commitment geef aan mijn werkzaamheden en dat er in de toekomst mogelijkheden voor vernieuwing zijn.
_/-\o_ big ass red flag.
Snel weg.

[Voor 7% gewijzigd door Douweegbertje op 23-04-2022 13:58]

• Workharder
Douweegbertje schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:57:
[...]

Ik zou je gelijk geven in andere situaties als je misschien een wat meer giftigere collega hebt in een groter team waar iedereen gelijk aan een product werkt. Sure. Helemaal waar.

In dit geval is het typisch zo'n
- Waarschijnlijk kleiner bedrijf en zoals ik lees weinig ondernemend / groei
- Gatekeeper als "senior" die vooral zichzelf geweldig vind en (onbewust) zo z'n baan behoud
- Incompetente managers, aangezien dit al vaker is aangegeven en 1: kennis is nog steeds niet breed in het team aanwezig en 2: die knakker zit er nog steeds

(TS, zeg maar als ik het fout heb, maar ik ben er 90% van overtuigd dat het dit is, want dat ik heb al wel 20 keer gezien). In elk geval, daar zijn 3 oplossingen voor;
- 1: ze gaan het licht eens zien en die persoon gaat er uit
- 2; bedrijf gaat failliet
- 3; ontslag nemen

edit;

[...]

_/-\o_ big ass red flag.
Snel weg.
Jouw redenatie klopt voor een heel groot deel inderdaad. In dit geval is het geen klein bedrijf maar wel een te klein team voor hun core product. Verder zijn ze al jaren bezig zover ik heb gehoord om iemand erbij te krijgen naast mijn senior maar zijn mensen of zelf vertrokken of ontslagen omdat ze allemaal niet goed genoeg waren in de ogen van de senior.

Vooral deze slaat de spijker op de kop: "- Gatekeeper als "senior" die vooral zichzelf geweldig vind en (onbewust) zo z'n baan behoud".

Het bedrijf heeft nu dus gewoon het probleem dat ze totaal afhankelijk van hem zijn, dit zal ook de reden zijn waarom de krampachtig mensen blijven plaatsen in de hoop dat de bus factor dus wordt vergroot.

[Voor 11% gewijzigd door Workharder op 23-04-2022 14:07]

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-05 06:29
Het is mogelijk dat jouw collega zelf giftig is geworden vanwege die manager (zelf ideeën aangedragen, maar allemaal afgeschoten). Maar goed, dan had hij zelf zijn conclusies moeten trekken ipv beetje verbitterd te zijn.

Links- of rechtsom, die manager is bad news. Zeker zo'n peer die ook al 10 jaar op zijn plekje zit en met dooddoeners als 'zonder wrijving geen glans' conflicten (niet) oplost.

Ik zou verder kijken, vroeg of laat levert dit je een burnout op.

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:27
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:06:
In dit geval had ik ook vanaf het begin al mijn twijfels maar werd ik toch 'gerustgesteld' door zowel de recruiter als de manager
Waarom ik een hekel heb aan recruiters. Jij twijfelt, hij lult je erin en krijgt zijn vergoeding en jij zit met een baan die je eigenlijk niet wil.

Maar goed, ik zou dus eerst eens gaan praten met je werkgever en zeggen dat dit iets anders is dan dat is afgesproken (wat staat er in je contract?). Lukt dat niet dan op zoek naar wat anders en dan iets zoeken dat leuk/uitdagend is en daarna eens gaan kijken wat het verdient.

succes.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:42
Ik zie je hier in cirkeltjes praten over hoe het niet bevalt, slecht is, niet werkt etc... het is nou niet dat je leuke en positieve zaken aanhaalt behalve de 1000 euro.
Het maakt niet echt uit wat de reden is, wel of niet waar of aan wie. Je hebt de beslissing genomen om bij je vorige baas weg te gaan en zit nu in deze situatie en de keus is heel simpel:
Ga weg naar een andere baan na je maand wettelijke opzegtermijn en hopelijk is de nieuwe baan wel wat je zoekt.
Blijf zitten en doe je werk voor het extra geld wat je hier binnen haalt en zie waar je uiteindelijk terecht komt.

Soms is het gewoon niet meer of minder als deze hele simpele beslissing.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dus, een andere vergelijking zou zijn dat je wordt aangenomen als Formule 1 coureur, maar vervolgens wordt gevraagd om melk rond te brengen in een koets met een paard ervoor.

Ze hebben je voorgelogen. Ik zou direct schriftelijk aangeven (tip: als je een raadsman hebt, verzoek die eerst te helpen, en ga niet zomaar iets van een vreemde op Tweakers overnemen). Maar dit zou ik zelf doen, en ik zou zelf tegelijkertijd ook verder kijken:

"Beste [werkgever],

Tijdens mijn sollicitatie werden beloftes gemaakt dat ik mij tijdens mijn werk verder zou kunnen ontwikkelen als full-stack .Net developer. Deze afspraak wordt tot op heden niet nagekomen door [bedrijf van werkgever], en daar draag jij als bedrijfseigenaar de hoofdelijke aansprakelijkheid voor.

Middels dit schrijven wil ik duidelijk maken dat ik [bedrijf van werkgever] een zeer royale 4 werkweken de tijd geef om mij alsnog te kunnen voorzien van werk dat past bij de gemaakte afspraken en mijn kunde, ingaande vanaf dit schrijven. Tot die tijd zal ik mijn huidige werkzaamheden gewoon voortzetten, maar wel onder protest.

Communicatie over deze zaak zie ik graag verlopen via e-mail.

Met vriendelijke groet,

[jouw naam]"

Verstuur dit vanaf je privé e-mailadres. Niet je zakelijke adres.

Als je een HR-afdeling hebt, dan stuur je deze e-mail ook naar de HR-afdeling.

Geen gevolgen aankaarten, het gaat om het probleem en de aanname van een passende oplossing binnen een redelijke termijn. Als je een raadsman hebt (juridisch loket kan mogelijk ook helpen) zal ik die raadplegen voordat je hierover communiceert.

Voeg eventueel gemaakte afspraken die je hebt toe aan de e-mail (e-mails, telefoonberichten, voice-mails, het contract zelf, etc.) en mocht je de vraag krijgen: "en na die 4 weken, wat dan?" dan geef je gewoon aan dat je dit schriftelijk wil afhandelen.

Sta op voor jezelf.

Laat niet over je heenlopen met loze beloftes.

En schrijf alvast een mooi CV, ga de markt op, en zoek alvast een andere werkgever. Want zo te lezen ga je bij deze werkgever geen lange toekomst tegemoet.

Acties:
  • +32Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
als je zo'n mail stuurt heb je op communicatiegebied compleet gefaald en gooi je de deur in wezen gewoon dicht. Zeg dan gewoon je baan op

[Voor 33% gewijzigd door Bockelaar op 23-04-2022 19:01]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:45

3DDude

I void warranty's

Ben ik het niet mee eens.
Er is X beloofd en je krijgt Y.

Je kan ze een kans geven om alsnog X te krijgen.
Dan heb je vanuit jouw positie er alles aan gedaan om het recht te zetten.

Wat zou jij communiceren dan @Bockelaar want het is makkelijk zeggen dat wat een ander zegt niet goed is, maar kom zelf is volgens jou de way to go is?

Deze gasten hebben software gemaakt om WOB documenten te doorzoeken, zie de substack voor de beerput van onze overheid....

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34

_Apache_

For life.

[...]

Dan is het simpel, verder zoeken en als je wat vind je ontslag indienen.

Zonneboiler | Zonnepanelen

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:01:
als je zo'n mail stuurt heb je op communicatiegebied compleet gefaald en gooi je de deur in wezen gewoon dicht. Zeg dan gewoon je baan op
Wat een laffe stelling. Moet je gemaakte afspraken maar gewoon gebroken zien worden en dat klakkeloos slikken als een brave loonslaaf? Moet je over je laten heenlopen?

De werkgever is fout hier, niet de werknemer. Opstaan voor jezelf is niet alleen je recht maar in dit geval ook je plicht (naar jezelf toe). De werkgever verzaakt 100%, en daar moet je tegen optreden.

Een goed werkgever zou zeggen: "Mea culpa, je hebt 1000% gelijk, dit compenseren we voor je, het spijt mij heel erg en we gaan er samen iets moois van maken. Mijn complimenten dat je dit niet zomaar aan je voorbij laat gaan, daar heb ik veel respect voor."

Maar ja, dat doen bedrijven meestal niet he.

En jij zou dan... wat, bidden ofzo? :+ Veel succes.

• Bockelaar
als dat is wat er is afgesproken dan ga je toch eerst met je manager een paar gesprekken voeren? Die snapt ook heus wel dat als je in een gesprek aangeeft dat je op een andere functie gesolliciteerd hebt dan waarop je nu werk uitvoert en dat het werk wat je nu uitvoert demotiverend is, en al helemaal met een lastige collega, dat als ie dat niet aanpast hij een medewerker kwijt raakt?
En als je dat 2 of 3x in een normaal gesprek met hem aangeeft en er gebeurt niks dan ga je toch gewoon op zoek naar een andere baan en is je eerste en enige mail een ontslagmail? Ik zou er naast die gesprekken geen n negatieve energie instoppen.

Je meot snappen dat die manager ook wel weet hoe het zit, maar als ie het niet probeert ...
Per mail op de manier zoals eerder geschetst communiceren is echt heel raar

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Bockelaar
Blue-eagle schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:16:
[...]

Wat een laffe stelling. Moet je gemaakte afspraken maar gewoon gebroken zien worden en dat klakkeloos slikken als een brave loonslaaf? Moet je over je laten heenlopen?

De werkgever is fout hier, niet de werknemer. Opstaan voor jezelf is niet alleen je recht maar in dit geval ook je plicht (naar jezelf toe). De werkgever verzaakt 100%, en daar moet je tegen optreden.

Een goed werkgever zou zeggen: "Mea culpa, je hebt 1000% gelijk, dit compenseren we voor je, het spijt mij heel erg en we gaan er samen iets moois van maken. Mijn complimenten dat je dit niet zomaar aan je voorbij laat gaan, daar heb ik veel respect voor."

Maar ja, dat doen bedrijven meestal niet he.

En jij zou dan... wat, bidden ofzo? :+ Veel succes.
goede toonzetting ook van je, thanks!

ik zou het gesprek aangaan in plaats van als een toetsenbordridder een mail sturen

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Blue-eagle schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:16:
[...]

Als je zo'n mail krijgt van een relatief nieuwe medewerker die één of meerdere managementlagen overslaat, hoe zou jij reageren?

Hoofdelijke aansprakelijkheid? Zelf benoemde royale tijdsperiode terwijl de situatie niet direct bekend is/hoeft te zijn, een medewerker die onder protest zijn werk uitvoert. Vanuit de verzender zie ik al meerdere red flags.
  • Waarom bespreekt hij dit niet met zijn manager?
  • Waarom niet met HR besproken?
  • Waarom op hoge poten een mail sturen in plaats van langs te lopen/bellen?
Dat houdt overigens niet in dat er geen twijfels zijn over het het werkt binnen het team en dat er wellicht met de specifieke manager gesproken dient te worden.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Napo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:32:
[...]

Als je zo'n mail krijgt van een relatief nieuwe medewerker die één of meerdere managementlagen overslaat, hoe zou jij reageren?

Hoofdelijke aansprakelijkheid? Zelf benoemde royale tijdsperiode terwijl de situatie niet direct bekend is/hoeft te zijn, een medewerker die onder protest zijn werk uitvoert. Vanuit de verzender zie ik al meerdere red flags.
  • Waarom bespreekt hij dit niet met zijn manager?
  • Waarom niet met HR besproken?
  • Waarom op hoge poten een mail sturen in plaats van langs te lopen/bellen?
Dat houdt overigens niet in dat er geen twijfels zijn over het het werkt binnen het team en dat er wellicht met de specifieke manager gesproken dient te worden.
copy uit de TS:

Uiteraard heb ik bovenstaande zaken al besproken met mijn manager en wordt er gevraagd dat ik mijn volledige commitment geef aan mijn werkzaamheden en dat er in de toekomst mogelijkheden voor vernieuwing zijn.

Deze gasten hebben software gemaakt om WOB documenten te doorzoeken, zie de substack voor de beerput van onze overheid....

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:26
EU_RAZER schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:31:
Waarom ik een hekel heb aan recruiters. Jij twijfelt, hij lult je erin en krijgt zijn vergoeding en jij zit met een baan die je eigenlijk niet wil.
Precies dit en dat zeg ik vanuit 14 jaar ervaring als bureau-recruiter (waarvan de laatste 10 jaar nota bene alleen .NET developers heb bemiddeld, grote kans dus dat wel elkaar wel eens tegen zijn gekomen).

Ik wil je in ieder geval adviseren om niet meer via een recruiter op zoek te gaan. Ik kan namelijk nog wel een boekje opentrekken over hoe zij niet alleen jouw kansen op een baan kunnen verkleinen maar je regelmatig ook de verkeerde keuzes laten maken. Jouw situatie is hier een voorbeeld van.

Maar los van het zoeken via een recruiter; waarom zou je nog bij deze werkgever willen blijven? / wat houdt jou tegen om nu niet op zoek te gaan een nieuwe baan?

Ps. Ik heb ook gelezen wat je aanspreekt in deze functie, maar het was mij niet duidelijk of dit de reden is om daar te blijven.

Ps. 2: Windows forms / VB.NET is op de lange termijn echt niet goed voor je keuzemogelijkheden. Er zijn nog maar een handjevol bedrijven die hiermee werken. Zo werden VB.NET en Winforms in 2020 nog maar in respectievelijk 6% en 5% van alle .NET vacatures genoemd in Zuid-Holland
(bron)

[Voor 41% gewijzigd door MarkJoosten op 23-04-2022 20:05]

• Napo
  • Niet online

Napo

3DDude schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:44:
[...]

copy uit de TS:

Dat heb ik gelezen maar het ging over de voorbeeldmail die hier gedeeld werd door @Blue-eagle. Dat wat @Workharder gedaan heeft om het te bespreken is een goede eerste stap maar als je dan het pad verder gaat bewandelen is het niet handig om dat op zo'n toon via de mail te doen en eveneens onhandig om niet aan te geven wat je tot op heden hebt gedaan om tot een werkbare situatie te komen.

De mail geeft enkel aan dat je iemand actiehouder maakt zonder afdoende context te schetsen. Iets wat meestal niet bijzonder gewaardeerd wordt.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Napo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:47:
[...]

Dat heb ik gelezen maar het ging over de voorbeeldmail die hier gedeeld werd door @Blue-eagle. Dat wat @Workharder gedaan heeft om het te bespreken is een goede eerste stap maar als je dan het pad verder gaat bewandelen is het niet handig om dat op zo'n toon via de mail te doen en eveneens onhandig om niet aan te geven wat je tot op heden hebt gedaan om tot een werkbare situatie te komen.

De mail geeft enkel aan dat je iemand actiehouder maakt zonder afdoende context te schetsen. Iets wat meestal niet bijzonder gewaardeerd wordt.
In je andere post doe je net alsof de TS dat allemaal niet gedaan hebt .. :?
Hij moet ook juist iemand actiehouder maken, anders gebeurt er geen zak. Dat is de situatie uit de TS.

Maargoed zoals ik al zei:
TS ik vind niks mis met die mail van blue, je mag zelf kiezen ik zou eenmaal de knuppel in het hoenderhok gooien zeg maar en parallel daaraan solliciteren :)
ik ga het topic verlaten, het zal allemaal wel, er is werk zat succes TS :+

[Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 23-04-2022 22:31]

• Napo
  • Niet online

Napo

3DDude schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:26:
[...]

In je andere post doe je net alsof de TS dat allemaal niet gedaan hebt .. :?
Hij moet ook juist iemand actiehouder maken, anders gebeurt er geen zak. Dat is de situatie uit de TS.
In de voorgaande post reageer ik niet op TS maar op hetgeen er met een voorbeeld mail voorgesteld wordt.
En het is prima om iemand actiehouder te maken maar draag er dan wel zorg voor dat je de juiste paden bewandeld en afdoende informatie meegeeft zodat er ook iets nuttigs gedaan kan worden. Simpelweg zaken over de schutting gooien en verwachten dat er iets gebeurt is meestal niet een realistische uitkomst.
Maargoed zoals ik al zei:
TS ik vind niks mis met die mail van blue, je mag zelf kiezen ik zou eenmaal de knuppel in het hoenderhok gooien zeg maar en parallel daaraan solliciteren :)
Zelfs dan is het in de meeste gevallen beter om niet zo een knuppel in het hoenderhok te gooien maar gewoon de volledige focus te hebben op het solliciteren. Niets zo onprettig als een werkgever die geen enkele medewerking verleent laat staan als ze actief tegen gaan werken. Dan kan je net zo goed de keuze maken om je ontslag in te dienen.

[Voor 19% gewijzigd door Napo op 23-04-2022 22:30]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Als ik dit zo lees willen ze eerder van die collega af dan van nieuwkomers. Als jij het waar weet te maken om de collega misbaar te krijgen ben je spekkoper, of je het wilt is een tweede.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:05
Iedereen heeft de rode vlaggetjes wel vernoemd en aan jou de keuze of je de strijd aan gaat of de energie er niet tegenaan wil gooien.

Ik vind het alleen wel interessant waarom een senior het voor mekaar krijgt om zo op die troon te zitten en de regels te bepalen. Er word hier altijd gelijk 'ontwikkelaar die zichzelf geweldig vind' geroepen, maar er bestaat ook de mogelijkheid dat hij gewoon gelijk heeft?

Wat ik bedoel te zeggen, zolang het inhoudelijke discussies zijn en hij zegt rake dingen en je delft het onderspit dan kan het ook zomaar zo zijn dat je nou juist heel veel van zo'n persoon kan leren. Even afgezien van de andere zaken die niet goed zijn.

Cru gezegd, aan pikken vergelijken heb je niks als je niet binnenkomt als 'meerdere'. Eerst binnenkomen, samenwerken, vriendjes maken, andere kant van het verhaal begrijpen en goede dingen doen in de ogen van hen en dan kun je zelf naam gaan maken.

Dat kan naast de 'ontwikkelaar die zichzelf geweldig vind, maar dat niet is' natuurlijk ook een scenario zijn.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Je kunt natuurlijk altijd even in gesprek gaan met je teamleider, en aangeven. "tijdens de gesprekken vertelden jullie over stack X (waar jouw skills op matchen) maar nu werk ik Ana stack Y. Hoe is dat zo gekomen?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:43
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:23:
[...]

***members only***

Dit lijkt mij duidelijk / expliciet genoeg toch?
Ja dit is zeker duidelijk genoeg en ja je kan dus gewoon opzeggen binnen dat jaar.

• Workharder
_Apache_ schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:43:
Je kunt natuurlijk altijd even in gesprek gaan met je teamleider, en aangeven. "tijdens de gesprekken vertelden jullie over stack X (waar jouw skills op matchen) maar nu werk ik Ana stack Y. Hoe is dat zo gekomen?
Dit heb ik dan ook een aantal keer gedaan. Het kwam erop neer dat ze in de toekomst inderdaad over willen gaan naar die stack.

Helaas zal het er de komende tijd niet van komen gezien het huidige product veel te omvangrijk is / nieuwe features in huidige legacy codebase voorrang krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ik had dit laatst ook. Topic hier geopend en eigenlijk vrij snel daarna een andere baan gevonden waar ik meer op m’n plek zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Workharder schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:00:
[...]

Dit heb ik dan ook een aantal keer gedaan. Het kwam erop neer dat ze in de toekomst inderdaad over willen gaan naar die stack.

Helaas zal het er de komende tijd niet van komen gezien het huidige product veel te omvangrijk is / nieuwe features in huidige legacy codebase voorrang krijgen.
Duidelijk. Nu weet je waarop je moet doorvragen bij je volgende werkgever. ;)

Ga lekker verder zoeken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Workharder schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:00:
[...]

Tja, zolang legacy code geld oplevert is de bereidheid tot investeren vaak minder. Op zich vind ik dat niet helemaal onterecht overigens, mits er een juiste balans is tussen legacy code en vervanging en er een concreet meerjaren plan bestaat (is er vaak ook niet, iets met managers en targets enzo ;) ). Zeker op het Windows platform is legacy code nog heel lang in de lucht te houden is mijn ervaring. Idealiter wordt het werk aan legacy code verdeeld over meerdere developers (1 a 2 dgn in de week max ofzo) maar developers zijn vaak heel makkelijk met roepen dat ze iets niet kunnen, want ja, onbekend met taal x en omgeving y en elders werk zat dus geef mijn portie maar aan fikkie...

Je zou aan kunnen geven dat je je jaarcontract iig niet gaat verlengen, wellicht dat er bij werkgever dan een belletje gaat rinkelen dat ze je op de beloofde tech stack moeten zetten. In de tussentijd kun je sowieso overwegen om te gaan solliciteren. Mocht je huidige werkgever alsnog over de brug komen met beter passend werk dan is je doel wellicht ook bereikt (er van uitgaande dat je hier wel wilt blijven ondanks bovenstaande ervaringen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
Ooit in zelfde situatie gezeten met zelfs de zelfde tech stack.

Mijn advies, zoek verder. Feit dat als ze nog vbnet gebruiken is denk ik mede door die stroeve collega. We kennen ze allemaal wel. Die heeft een keer een trucje geleerd en vertikt het om bij te blijven. Dit gevecht ga je niet winnen en dat salaris pak overal wel. De markt is je gezind.

Blijf hier niet, ik heb al meerdere malen werkgevers gehad die beloofden naar nieuwe tech stack te gaan. De eerste keer veranderde er na een jaar niks en de tweede en laastst keer zag ik gelukkig na een paar maanden dat dit een herhaling was. Echt de beloftes zijn geen reet waard.

Werken in oude meuk is killing voor je carrière. Los daarvan, meerendeel van de developer wil vooruitgang. Het is enorm frustrerend in oude meuk zoals background workers te moeten werken als je met nieuwe zaken heb gewerkt.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Je zou nog kunnen onderhandelen dat je per direct aan een nieuwe omgeving kan werken, vraag een week voor een POC en bewijs dat je iets kan opleveren. Kan je dit niet of heb je geen vertrouwen dan zou ik lekker verder zoeken, een partij die liegt over de techstack is eigenlijk iets waardoor ik al zou verder kijken.

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-05 07:29
Haha, wat een feest van herkenning. Ik zit nu met exact hetzelfde. Ik zit nu bij een club die erg goed betaalt maar waar een enorm legacypakket onderhouden/doorontwikkeld moet worden. Nog gebouwd in het .NET 2.0 tijdperk, ASP.NET WebForms, totaal geen separation of concerns, table-layouts, object geörienteerd programmeren niet tot nauwelijks gedaan dus alles hangt met stringetjes en DataTables aan elkaar, alleen bruikbaar in Internet Explorer want het dingetje is doorzeefd met (onnodige) ActiveX componentjes. Er is één developer die van oudscher het pakket van de grond mee-ontwikkeld heeft meer dan 10 jaar geleden, die ook alle kennis van het pakket in zijn achterhoofd heeft. Er valt niet samen te werken met dit individu; alles moet op zijn (ouderwetse en achterhaalde) manier en eigen inbreng wordt meteen de kop ingedrukt.

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en na een dik jaar hier te hebben geprobeerd tevergeefs verandering in te brengen mijn dienstverband opgezegd en op zoek naar iets anders. Helaas kom ik dit nog erg vaak tegen als dev; andere devs die ergens stil zijn blijven staan in de tijd en weigeren mee te gaan in de techniek. Nou hoeft voor mij echt niet elke applicatie met het nieuwste van het nieuwste framework opgezet te worden (Angular is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, brrr), maar ik kan absoluut niet tegen dogma's. "Ja maar zo doen we het al 20 jaar!"

Ach ja, op naar iets nieuws met hopelijk wel teamplayers als collega's.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even voor TS:
- Deze job ga je niet houden, hoe eerder je er weg bent, hoe beter.
- Die collega (of je manager, of de bedrijfscultuur) ga je niet verandere. Je bent er net binnen, zij staan 'boven je', en hun hele structuur is ingericht op dit pakketje in leven houden.

- Enige dat je kunt doen is voorkomen dat dit je nog een keer overkomt. Er zijn heel veel legacy-applicaties, en ieder bedrijf dat ze heeft wil graag de boel vervangen, updaten etc. Alleen hebben ze er allemaal geen tijd/geld voor, daarom zitten ze er nog mee.

Je wilde heel graag weg bij je vorige bedrijf, en je wilt nu alweer weg. Poets je CV weer op, check je vragenlijst (voor de volgende ronde dus kijken waar ze nu mee werken, niet wat ze graag willen), en vertrouw je onderbuik. Er zijn zat banen, dus als je er per ongeluk een goeie afzegt is het niet erg. Per ongeluk een verkeerde accepteren is dat wel.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• MarkJoosten
CryptosGoBrrr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:44:
Haha, wat een feest van herkenning. Ik zit nu met exact hetzelfde. Ik zit nu bij een club die erg goed betaalt maar waar een enorm legacypakket onderhouden/doorontwikkeld moet worden. Nog gebouwd in het .NET 2.0 tijdperk, ASP.NET WebForms, totaal geen separation of concerns, table-layouts, object geörienteerd programmeren niet tot nauwelijks gedaan dus alles hangt met stringetjes en DataTables aan elkaar, alleen bruikbaar in Internet Explorer want het dingetje is doorzeefd met (onnodige) ActiveX componentjes. Er is één developer die van oudscher het pakket van de grond mee-ontwikkeld heeft meer dan 10 jaar geleden, die ook alle kennis van het pakket in zijn achterhoofd heeft. Er valt niet samen te werken met dit individu; alles moet op zijn (ouderwetse en achterhaalde) manier en eigen inbreng wordt meteen de kop ingedrukt.

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en na een dik jaar hier te hebben geprobeerd tevergeefs verandering in te brengen mijn dienstverband opgezegd en op zoek naar iets anders. Helaas kom ik dit nog erg vaak tegen als dev; andere devs die ergens stil zijn blijven staan in de tijd en weigeren mee te gaan in de techniek. Nou hoeft voor mij echt niet elke applicatie met het nieuwste van het nieuwste framework opgezet te worden (Angular is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, brrr), maar ik kan absoluut niet tegen dogma's. "Ja maar zo doen we het al 20 jaar!"

Nu je deze ervaren hebt, hoe heb je er bij het solliciteren voor gezorgd dat je niet weer bij zo'n organisatie terecht zou komen?

(was mij niet helemaal duidelijk of je al iets nieuws gevonden hebt of juist nu net op zoek bent gegaan)
Angular is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering,
Wanneer je bijna alleen Angular tegenkomt in .NET vacatures dan kan ik je nog wel een tip geven.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@CryptosGoBrrr Waarschijnlijk is ook voor jou verder kijken de juiste keuze inderdaad. Verandering proberen te brengen kost veel energie

• CryptosGoBrrr
MarkJoosten schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:14:
Nu je deze ervaren hebt, hoe heb je er bij het solliciteren voor gezorgd dat je niet weer bij zo'n organisatie terecht zou komen?

(was mij niet helemaal duidelijk of je al iets nieuws gevonden hebt of juist nu net op zoek bent gegaan)
Ik doe nu toch wat beter m'n research naar bedrijven waar ik van plan ben om te solliciteren. Bedrijven met een groot personeelsverloop mijd ik nu als de best, mede door mijn ervaring bij de huidige werkgever. Ik haal bij sollicitatiegesprekken nu ook nadrukkelijk aan hoe deze cultuur bij potentiële werkgevers in elkaar steekt: Is er zo nu en dan een gezonde discussie en worden architecturele zaken gemoedelijk en in samenspraak bepaald, of zit er één senior (die tegenwoordig vaak "architect" is) op de troon die alles bepaalt?
Wanneer je bijna alleen Angular tegenkomt in .NET vacatures dan kan ik je nog wel een tip geven.
Ben zelf ook "Full Stack" developer dus ik lijk er niet aan te ontkomen. Ik kan er mee uit de voeten maar of ik dat hele Angular nou zo'n ei van Columbus vind... ;)

• CryptosGoBrrr
thlst schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:17:
@CryptosGoBrrr Waarschijnlijk is ook voor jou verder kijken de juiste keuze inderdaad. Verandering proberen te brengen kost veel energie
Ga ik ook niet meer doen, ik heb het onderhand zelfs geëscaleerd bij managers (groot internationaal moederbedrijf), iets wat ik zelf liever niet doe, maar alle managers en projectleiders/product owners zijn non-techneuten en het mondt uiteindelijk uit op mijn woord tegen die van die andere senior developer die er nu al zo lang zit. Driemaal raden wie dan aan het korste eind trekt. Dat zegt ook wel weer genoeg over de bedrijfscultuur hier...

• MarkJoosten
CryptosGoBrrr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ik doe nu toch wat beter m'n research naar bedrijven waar ik van plan ben om te solliciteren. Bedrijven met een groot personeelsverloop mijd ik nu als de best, mede door mijn ervaring bij de huidige werkgever. Ik haal bij sollicitatiegesprekken nu ook nadrukkelijk aan hoe deze cultuur bij potentiële werkgevers in elkaar steekt: Is er zo nu en dan een gezonde discussie en worden architecturele zaken gemoedelijk en in samenspraak bepaald, of zit er één senior (die tegenwoordig vaak "architect" is) op de troon die alles bepaalt?
Als tip, stel vragen waarbij het bedrijf met voorbeelden moet komen die laten zien hoe de situatie is. Bijvoorbeeld; Wanneer hebben jullie voor het laatst gediscussieerd over de architectuur? Waar ging die discussie over? En wat waren de meningen? (met die laatste vraag wil ik je eigenlijk gewoon weten of er verschillende meningen waren ipv of 1 iemand die bepaald hoe het zou gebeuren).

Mijn ervaring is; hoe concreter hoe beter. Mensen hebben nogal de neiging om sociaal wenselijke antwoorden te geven om jou binnen te halen en dat wordt al een stuk moeilijker wanneer je om inhoud en details gaat vragen.
Ben zelf ook "Full Stack" developer dus ik lijk er niet aan te ontkomen. Ik kan er mee uit de voeten maar of ik dat hele Angular nou zo'n ei van Columbus vind... ;)
Veel bedrijven die ik ken werken ook met React of VueJs.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:10
CryptosGoBrrr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:07:
[...]
Ben nu zelf ook al een jaartje of zo bezig met Angular en het doet me denken aan WPF kwa concepten zoals MVVM, alleen wat krommer en weinig elegant. Denk dat er ook heel veel bad-practises door het framework aangemoedigd worden zoals smurf-naming (alles heet een "smurf"/component wanneer je de cmd-line gebruikt), het gebrek aan eenvoudige namespacing (en gedoe met modules) maakt het verleidelijk om te veel in 1 directory te gooien, en de noodzaak om Angular-specific spul aan code toe te voegen voor bepaalde features (e.g. @injectable voor DI) waardoor je jezelf ingraaft in het framework.

Het heeft zeker leuke features die ik niet zelf zou kunnen/willen maken van scratch, maar je moet wel even alert blijven op wat/hoe je dingen aan pakt en hoe veel Angular je overal door heen sprinkelt.

Maar goed, ik herken (deels) het probleem wat TS beschrijft. Zit zelf min-of-meer ook in zo'n schuitje, maar dan niet op tech-stack maar meer kwa werkzaamheden an sich: toen ik hier kwam werken zou ik een meer research-rol gaan invullen ipv hardcore SW development. Helaas lijkt dat niet echt van de grond te komen door gebrek aan development-capaciteit van de organisatie. In de twee jaar dat ik hier nu zit wel wat dingen van de grond gekregen en SW development en automatisering toch wat meer op de radar gekregen binnen deze afdeling. Maar wanneer ik weer zie dat iemand allerlei informatie in een random excel sheet, in een random format, op een random plek op een shared drive bij aan het houden is... ik moet soms zo hard met mijn ogen rollen dat het pijn doet.
Ik merk dat ik weinig interesse heb om het laaghangend fruit te blijven plukken. De lekkerste mango's hangen boven in de boom.

• Workharder

Dank voor het delen van jouw ervaring. Altijd fijn om te weten / horen hoe anderen het in een gelijksoortige situatie hebben aangepakt / hebben beleefd.

Les voor mij is gewoon kritischer zijn en concrete antwoorden zien te triggeren. En uiteraard te vertrouwen op mijn intuïtie :).

• MarkJoosten
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:43:
Verder werk ik met één andere teamgenoot die het gehele product ooit van de grond af aan heeft opgebouwd en valt er moeilijk samen te werken met deze collega. In de eerste paar weken heb ik al van collega's begrepen dat ik een van de velen ben die het naast hem gaat proberen (oh boy :X).
Er is één developer die van oudscher het pakket van de grond mee-ontwikkeld heeft meer dan 10 jaar geleden, die ook alle kennis van het pakket in zijn achterhoofd heeft. Er valt niet samen te werken met dit individu; alles moet op zijn (ouderwetse en achterhaalde) manier en eigen inbreng wordt meteen de kop ingedrukt.
Als (ex) bureau-recruiter heb ik deze verhalen ook regelmatig te horen gekregen van developers die op zoek gingen naar een nieuwe baan. Ik vind het een fascinerend fenomeen en iets dat schijnbaar regelmatig voorkomt.

Als kind speelde ik vroeger vaak een spel waarbij iemand op een drijvende mat zat (in een zwembad) en hij of zij andere kinderen weg moest duwen die op de mat probeerde te klimmen (en daarmee zelf heerser van de mat wilde worden). Dit doet mij hieraan denken; een individu die koning is van zijn zelf gecreëerde koninkrijk en deze positie mag natuurlijk niemand ondermijnen. In het Engels heet dit spel ook "King of the castle"

Wat mij betreft zijn de bovenstaande voorbeelden een "King of the castle fenomeen" waarbij mensen hun machtspositie in stand proberen te houden door andere constant weg te duwen. Als werkzoekende wil je daar goed voor uitkijken.

• CryptosGoBrrr
@MarkJoosten Dit is voor mij ook niet de eerste keer dat ik het meemaak. Bij de vorige werkgever (eveneens een grote internationale club met een kleine, lokale locatie) heb ik ook al eieren voor mijn geld gekozen en ben ik uiteindelijk weggelopen doordat er continu ruzie in en tussen de teams was. Veel devs maken er een sport van om van elke opgave een technical pissing contest te maken en lekker de hakken in het zand te zetten als het om (technische) keuzes gaat die je als team moet maken. Zo heb ik in mijn loopbaan al erg veel collega's gehad die weliswaar geweldige developers waren (vele malen beter/slimmer dan ik) maar absoluut geen teamplayers waren. Zo iemand haalt de hele productiviteit en moraal van een ontwikkelteam onderuit.

Vaak zijn het de stijfkoppige 'senioren' die ergens zijn blijven hangen en pertinent weigeren om nieuwe en betere technieken, frameworks en methodieken te gebruiken. Zo ook in mijn huidige situatie; die tech stack was 10 jaar geleden al achterhaald. Nu heb ik met legacy absoluut geen probleem, ik vind het zelfs leuk om legacy projecten te moderniseren want er valt vaker met minimale inspanning grote winst te halen. Maar als je dan zo'n kleuter naast je hebt zitten die stampvoetend eist dat je alles op zijn achterhaalde manier moet blijven doen ("dat doen we al 10 jaar zo en dat werkt perfect!"), tja...

• MarkJoosten
@CryptosGoBrrr Ik denk dat dit ook komt omdat de beslissingen die ze hebben gemaakt na verloop van tijd zo deel zijn geworden van hun identiteit dat veranderingen hierin aanvoelen als een aanval op hun persoon.

Dit zie je over het algemeen sowieso sneller bij oudere mensen dan jongere mensen. Hoe ouder iemand wordt hoe vaker bepaalde neurologische paden gebruikt zijn. En hoe vaker ze gebruikt worden hoe dominanter dat gedrag wordt en hoe lastiger het is om ander gedrag aan te leren.

Daarbij staat de een meer open dan de ander voor nieuwe dingen. Wanneer iemand laag scoort op openness (big five) dan zijn ze van nature al minder nieuwsgierig, open-minded en zullen ze minder snel nieuwe dingen proberen. Daarbij halen deze mensen ook meer plezier uit routines dan iemand die hier hoog op scoort.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je die collega eigenlijk al eens feedback gegeven over hoe hij communiceert (je niet uit laten praten, negeren, etc) en wat dat met je doet? En daar ook je grenzen naar hem gesteld?

• Workharder
Frieda schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:59:
Heb je die collega eigenlijk al eens feedback gegeven over hoe hij communiceert (je niet uit laten praten, negeren, etc) en wat dat met je doet? En daar ook je grenzen naar hem gesteld?
Ja dat heb ik inderdaad besproken. Hij ervaart dit niet zo en binnen korte tijd vervalt hij weer in zijn oude patroon. Je snap dat ik ook geen zin heb om erover te blijven 'zeiken'.

Ikzelf denk dat wat ik probeer te zeggen / verantwoorden van ondergeschikt belang is naar zijn mening (zo voelt het althans).

Uiteindelijk is hij de persoon die onmisbaar is binnen de organisatie en zal ik aan het kortste eind blijven trekken als nieuwkomer.

[Voor 9% gewijzigd door Workharder op 29-04-2022 17:33]

• Frieda
  • Niet online
Workharder schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:31:
[...]

Ja dat heb ik inderdaad besproken. Hij ervaart dit niet zo en binnen korte tijd vervalt hij weer in zijn oude patroon. Je snap dat ik ook geen zin heb om erover te blijven 'zeiken'.

Ikzelf denk dat wat ik probeer te zeggen / verantwoorden van ondergeschikt belang is naar zijn mening (zo voelt het althans).

Uiteindelijk is hij de persoon die onmisbaar is binnen de organisatie en zal ik aan het kortste eind blijven trekken als nieuwkomer.
Jammer, goed dat je het iig geprobeerd hebt. Enige dialoog had je werk nog enigszins draagbaar kunnen maken. Sterkte, zou zeker met HR bespreken hoe het eraan toegaat en zeker wat anders zoeken. Ook al hebben ze geen verstand van de inhoud, communicatie tussen collega's snappen ze echt wel. Misschien heb je een vertrouwenspersoon op je werk waar je mee kunt praten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 00:23
Tsja, ik heb ook een paar jaar in dit schuitje gezeten. Ik werd aangenomen om met een bepaald pakket te gaan werken... Maar dat pakket ging niet komen, want er was veel geld gestoken in een ander pakket dat niet functioneerde (door foute keuzes van het bedrijf/slecht advies). Daar trof ik een hoofd bedrijfsbureau die vooral zichzelf heel erg bedreigd voelde door jonkies vers uit de schoolbanken. Ik leerde later dat ik de derde was die het met hem mocht proberen. Bij sollicitatie mooi verhaal over wat de ideeën waren, dat men liever na 5 jaar afscheid nam omdat jij uit het bedrijf gegroeid was en in je wilde investeren en ja, als jonge HBOer was het de bedoeling een soort assistent/plaatsvervangend hoofd bedrijfsbureau te worden. Vandaar dat die ouwe zich bedreigd voelde... Hij was hoogst incapabel voor die functie.

1x Raden wie er op de schopstoel kwam*, maar niet werd ontslagen en 1x raden wie er na 4,5 jaar ontslag nam... En 1x raden waarin geen geld was gestoken.
Juist ;)

Men gaat zo'n vent niet ontslaan, dat kost namelijk 2x geld.
1: Men heeft geen geld (over) om hem een ontslagvergoeding te betalen. Daardoor blijft dit dooretteren, bouwt hij extra jaren op die nog meer geld kosten en zo wordt het steeds duurder om van zo'n man af te komen.
2: Niemand houdt het naast hem uit. Hij is de man die het geld binnen brengt met zijn code. Doordat niemand het naast hem uit houdt, is er geen enkele andere software in ontwikkeling en is er dus geen alternatief.
Daarmee kom je dus in een spiraal. En aangezien hij alleen legacy kan, zal er nooit wat anders opgezet worden ook, zo lang dat onder hetzelfde dak moet. Deze persoon zal niet uit zichzelf weggaan, want zodra er een andere manager komt die hem een keer op zijn kloten geeft, is ie ziek en zal hij eerst eens een jaar uitzieken. Dan komt er een arbeidsconflict, want hij had altijd goede beoordelingen en nu met de nieuwe manager opeens niet meer. Dat gaat niet gebeuren. Dan blijkt, na het ziekworden, dat ze het ook zonder hem redden... Maarja, lang dienstverband, zielig, re-integratie, hoge kosten voor ontslag, ontslagbescherming tijdens ziekte... En zo komt iemand toch weer terug en zit je weer met die giftige tumor in je organisatie.

Sommige mensen hier kunnen het wel bevestigen, ik heb ook klaagzangen gepost... Ik heb, o.a. hier op GoT, toen een behoorlijke schop onder mijn hol gehad en die ga ik jou nu ook geven: Pak je biezen en ga. Je hebt al een besluit genomen, je zoekt nu alleen nog bevestiging bij vreemden dat je het beste doet. En wellicht redenen om het toch niet te doen.
Ga solliciteren en neem wat anders, een keer een misstap is echt niet erg. Jouw toekomst ligt niet hier, het bedrijf gaat niet veranderen... Maar jij wel. In negatieve zin. En met tegenzin naar je werk gaan, dat zorgt voor hele lange dagen. Je houdt het niet vol om op je tenen te lopen.

Members only:

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:19
Pizza_Boom schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:31:
Dan komt er een arbeidsconflict, want hij had altijd goede beoordelingen en nu met de nieuwe manager opeens niet meer.
En dan post hij een burnout/arbeidsconflict topic hier op Tweakers:

“Politieke spelletjes! De nieuwe manager voelt zich door mij bedreigd en wil mij daarom weg hebben. Ik had jarenlang goede beoordelingen en nu zou er ineens niks meer deugen?”

[Voor 16% gewijzigd door Brandaris01 op 30-04-2022 10:03]

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Frieda schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:52:
Sterkte, zou zeker met HR bespreken hoe het eraan toegaat en zeker wat anders zoeken. Ook al hebben ze geen verstand van de inhoud, communicatie tussen collega's snappen ze echt wel. Misschien heb je een vertrouwenspersoon op je werk waar je mee kunt praten?
Als je al weet dat je overstapt voegt bespreken m.i. niets meer toe. Die tijd is geweest. Gewoon achter je laten en verder gaan

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

MarkJoosten schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:49:
[...]

Veel bedrijven die ik ken werken ook met React of VueJs.
Daar kunnen ze ook niets aan doen.

Misschien wat off-topic aan het geraken hier, maar hoe groot is de vraag nou eigenlijk naar full-stackers, en wat voor werkzaamheden wordt er van zo'n functie verwacht?

Ben ik dan ouderwets in mijn opvattingen en aannames dat een full-stacker vaak een "jack of all trades, master of none" is? Front-enden is net zo'n vak apart (van design tot UX tot SEO) als back-enden (van datamodelleren tot API-specificaties).

Mooi dat front-enders na een decennium of twee WWW eindelijk ook de beschikking hebben gekregen tot package/library-ecosystemen, static code analysis, MVVM/MVC-frameworks en OO-achtige technieken, maar aan dingen die gemaakt worden om door gebruikers gebruikt te worden hangen nu eenmaal andere eisen dan aan systemen die met andere systemen moeten communiceren.

Maar misschien ben ik wel onbewust aan het transformeren tot dinosaurus, door dat halsstarrig als twee verschillende vakgebieden te blijven zien. Laat ik dan helemaal maar niet beginnen over DevOps.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MarkJoosten schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:41:
[...]

[...]

Als (ex) bureau-recruiter heb ik deze verhalen ook regelmatig te horen gekregen van developers die op zoek gingen naar een nieuwe baan. Ik vind het een fascinerend fenomeen en iets dat schijnbaar regelmatig voorkomt.

Als kind speelde ik vroeger vaak een spel waarbij iemand op een drijvende mat zat (in een zwembad) en hij of zij andere kinderen weg moest duwen die op de mat probeerde te klimmen (en daarmee zelf heerser van de mat wilde worden). Dit doet mij hieraan denken; een individu die koning is van zijn zelf gecreëerde koninkrijk en deze positie mag natuurlijk niemand ondermijnen. In het Engels heet dit spel ook "King of the castle"

Wat mij betreft zijn de bovenstaande voorbeelden een "King of the castle fenomeen" waarbij mensen hun machtspositie in stand proberen te houden door andere constant weg te duwen. Als werkzoekende wil je daar goed voor uitkijken.
Zelf zie ik eigenlijk twee verschillende soorten oorzaken van dit gedrag: de bewust onbekwame en de onbewust onbekwame. De bewust onbekwame is de extreme variant die we hier zien: iemand die zelf weet dat die niet zo goed is en het bedrijf krampachtig op zijn niveau moet houden. Dit is vooral een kwestie van de krab mentaliteit, als de andere krabben uit de emmer kunnen dan zijn zij de enige die overblijven. Vaak werkt dit ook hand-in-hand met slecht management waar teams 'geleid' worden door het recht van de grootste schreeuwer en de meeste dienstjaren.

De andere, minder extreem maar vaker voorkomende (in mijn ervaring), zijn developers die het grootste deel van hun loopbaan bij hetzelfde middelmatige bedrijf hebben doorgebracht. Vaak weten ze niet beter dan exact 1 variant van een achterhaalde manier van werken, maar omdat ze best goed zijn in die ene methode toepassen denken ze dat ze daadwerkelijk goed zijn in hun vakgebied. Dit is vooral het resultaat van het dunning kruger effect en zij hebben niet perse kwaadaardige bedoelingen. Dit zijn ook vaak wat oudere en conservatieve personen met een 'vroeger was alles beter' en 'die jonge broekies lopen maar achter elke hype aan' instelling.

• CryptosGoBrrr
CodeCaster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:21:
[...]

Daar kunnen ze ook niets aan doen.

Misschien wat off-topic aan het geraken hier, maar hoe groot is de vraag nou eigenlijk naar full-stackers, en wat voor werkzaamheden wordt er van zo'n functie verwacht?

Ben ik dan ouderwets in mijn opvattingen en aannames dat een full-stacker vaak een "jack of all trades, master of none" is? Front-enden is net zo'n vak apart (van design tot UX tot SEO) als back-enden (van datamodelleren tot API-specificaties).

Mooi dat front-enders na een decennium of twee WWW eindelijk ook de beschikking hebben gekregen tot package/library-ecosystemen, static code analysis, MVVM/MVC-frameworks en OO-achtige technieken, maar aan dingen die gemaakt worden om door gebruikers gebruikt te worden hangen nu eenmaal andere eisen dan aan systemen die met andere systemen moeten communiceren.

Maar misschien ben ik wel onbewust aan het transformeren tot dinosaurus, door dat halsstarrig als twee verschillende vakgebieden te blijven zien. Laat ik dan helemaal maar niet beginnen over DevOps.
Ik ben ook een 'Full stack' developer en inderdaad een "jack of all trades". Je hoeft echter geen "master" op elk vlak te zijn. Na het zoveelste Javascript/SPA framework aan de front-end en de zoveelste nieuwe library om APIs te maken of om 'makkelijker' met een database te communiceren, heb je het ook wel gezien en hoef je echt niet elke keer het diepe in om een goed functionerend stukje neer te zetten. Al denk ik wel dat elke Full Stack dev zijn eigen niche heeft, zelf neig ik ook iets meer naar backend en database. Het voordeel van op meerdere lagen kunnen werken is dat je ook de communicatie tussen die lagen beter kunt faciliteren.

Tegenwoordig komt daar echter ook een stuk DevOps bij kijken en wordt dat gemakshalve ook onder Full Stack devs geschaard. Met DevOps achtige taken heb ik echt helemaal niks...

• MarkJoosten
CodeCaster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:21:

hoe groot is de vraag nou eigenlijk naar full-stackers, en wat voor werkzaamheden wordt er van zo'n functie verwacht?
Gezien ikzelf geen developer ben voel ik mij te onzeker op dit gebied om die tweede vraag te beantwoorden maar voor die eerste vraag kan ik wellicht iets meer inzicht geven.

Wanneer ik kijk naar ons platform, waar momenteel 297 .NET vacatures staan, dan zie ik dat er daarvan 122 als fullstack zijn gecategoriseerd (en 97 als backend). Wat betreft fullstack zou dit dus neerkomen op 41% van de vacatures. Gezien je qua werkzaamheden maar 1 categorie kunt kiezen geeft dit volgens mij wel een goed beeld.
Ben ik dan ouderwets in mijn opvattingen en aannames dat een full-stacker vaak een "jack of all trades, master of none" is?
Deze vraag/ opmerking zie ik al 10 jaar voorbij komen en ik heb nog nooit een goed antwoord gezien.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je een fullstack developer bent je logischer wijs minder diep in bepaalde zaken kunt verdiepen dan wanneer al je aandacht uitgaat naar een bepaalde kant van software ontwikkeling. Maar waarschijnlijk heb je ook niet voor alle problemen een specialist nodig en sluit de kennis van een allrounder juist beter aan bij jouw specifiek probleem. Tenslotte ga je ook niet gelijk naar een specialist wanneer je ziek bent. Pas wanneer de huisarts er niet meer uitkomt verwijst hij je door (of is dit een slechte vergelijking m.b.t. software ontwikkeling?)

Voor het bouwen van ons platform kunnen wij in ieder geval prima uit de voeten met fullstack developers.

P.s. Pas na plaatsen van mijn reactie las ik de reactie van @CryptosGoBrrr. Deze onderschrijft denk ik wel wat mijn beeld hiervan is.

[Voor 3% gewijzigd door MarkJoosten op 30-04-2022 20:42]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Workharder
Members only:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05 10:46
Ik snap niet waarom je je als developer zo laat piepelen. Zoek een fatsoenlijk bedrijf en ga lekker ergens aan de slag waar je wel doet wat je leuk vindt, als developer heb je de werkgevers voor het uitkiezen.

...

• Frieda
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 09:56
IceM schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:46:
Ik snap niet waarom je je als developer zo laat piepelen. Zoek een fatsoenlijk bedrijf en ga lekker ergens aan de slag waar je wel doet wat je leuk vindt, als developer heb je de werkgevers voor het uitkiezen.
Dit klopt niet helemaal. Bedrijven zijn wel kieskeurig wie ze aannemen. Heb je geen "werkervaring" in een specifieke techniek dan heb je al vaak geen schijn van kans. Dat spreek ik uit ervaring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:18

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat heb je te verliezen als je eerlijk uitspreekt waar je interesse ligt? Plek 1 gaat 'm toch niet worden, op de lange termijn. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of dit bedrijf niet zo knullig werkt, dat je er sowieso weg wilt...

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

blackshelve schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:34:
Dit klopt niet helemaal. Bedrijven zijn wel kieskeurig wie ze aannemen. Heb je geen "werkervaring" in een specifieke techniek dan heb je al vaak geen schijn van kans. Dat spreek ik uit ervaring.
Hangt er vanaf... Als je totaal geen ervaring in het veld hebt en je solliciteert op een medior/senior positie dan geef ik je weinig kans.
Heb je wel met iets vergelijkbaars gewerkt (Python-dev die naar Java wil overstappen, of systeembeheer Windows -> Linux) dan heb je al een stuk betere kansen. Voeg daarbij nog wat eigen initiatief (projectje gestart, cursus gevolgd etc) en je komt er wel. Misschien niet voor de volle bak euros maar je komt er wel.

Echter geloof ik dat TS al voldoende ervaring heeft om ergens anders in te passen (hij draait mee met goed team nu), en solliciteren kan prima naast het hele spektakel dat er nu loopt. Misschien werkt het zelfs wel in z'n voordeel omdat de werkgever hem niet kan afschepen met 'ja volgend jaar mag je <bla>' maar direct met een beter aanbod moet komen dan de concurrent.

Desalniettemin: TS zal moeten doorzetten, ook als dat heel eng lijkt. Een beetje grommen naar de baas mag best (als je maar niet hapt... ) >:)

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• Workharder
FreezeXJ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Hangt er vanaf... Als je totaal geen ervaring in het veld hebt en je solliciteert op een medior/senior positie dan geef ik je weinig kans.
Heb je wel met iets vergelijkbaars gewerkt (Python-dev die naar Java wil overstappen, of systeembeheer Windows -> Linux) dan heb je al een stuk betere kansen. Voeg daarbij nog wat eigen initiatief (projectje gestart, cursus gevolgd etc) en je komt er wel. Misschien niet voor de volle bak euros maar je komt er wel.

Echter geloof ik dat TS al voldoende ervaring heeft om ergens anders in te passen (hij draait mee met goed team nu), en solliciteren kan prima naast het hele spektakel dat er nu loopt. Misschien werkt het zelfs wel in z'n voordeel omdat de werkgever hem niet kan afschepen met 'ja volgend jaar mag je <bla>' maar direct met een beter aanbod moet komen dan de concurrent.

Desalniettemin: TS zal moeten doorzetten, ook als dat heel eng lijkt. Een beetje grommen naar de baas mag best (als je maar niet hapt... ) >:)
Members only:

• Workharder
Members only:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Snel weg bij dat bedrijf. Er worden spelletjes met je gespeeld.
Dat hoef je in deze arbeidsmarkt niet te pikken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Dat gaat nergens over natuurlijk, ze proberen je nu in een positie te brengen waarin jij zogenaamd niet naar behoren functioneert. Ga alvast solliciteren.

Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workharder
Frieda schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Dat gaat nergens over natuurlijk, ze proberen je nu in een positie te brengen waarin jij zogenaamd niet naar behoren functioneert. Ga alvast solliciteren.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MrN
  • Nu online
Excuus voor het groffe taalgebruik:

Maar laat ze allemaal de tering krijgen en ga solliciteren.

Dit gaat nergens over hoe moet je vol enthousiasme in een team werken als de communicatie zo moeilijk loopt.
Ik zou je kaarten eerlijk op tafel gooien en dan maar kijken hoe de bol rolt hoe het nu loopt is vanuit hun niet netjes. Management grijpt niet in richting jouw collega en laat jouw hiervan de dupe zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:47:
[...]

Nou zoals ik aangaf verdient het wel een klap meer dan mijn vorige baan, maar geld is ook niet alles lijkt me, zeker als je niet gelukkig bent. Verder is voor nu de werkdruk wel beter beheersbaar dan bij mijn vorige werkgever, en lijkt de manager beter te zijn. Anderzijds weet ik natuurlijk ook niet wat dit waard is als ze vanaf het begin al niet eerlijk tegen mij zijn geweest.
Hoe kun je een goede manager hebben als hij je werkzaamheden verkeerd heeft voorgespiegeld?

Geef aan dat je geen ervaring hebt met de tooling die hier gebruikt wordt, en dat tijdens de sollicitatieprocedure dit ook niet ter sprake is gekomen. Je blijft wel graag indien er sprake is van doorontwikkelen in wat jij verstaat onder full-stack.

Er is echt overal een tekort aan developers. Geef de manager maar de keuze: of hij plaatst je over naar het team waarin het wel prettig werken is, of hij ontslaat je.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je zit in een zetel. Dat moet je voor je houden.

Ga op je gemak solliciteren en rondkijken. Ondertussen doe je gewoon je werk. Of dat nu in team A of team B is. Ontslag is niet echt een optie voor het bedrijf. Dus jij hebt alle mogelijkheden, vooral in een arbeidsmarkt als dit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:10
Een paar dingen die mij opvielen:

Members only:

Van alles wat ik zo lees, kan je maar het beste zo snel mogelijk wegwezen. Er zijn zoveel rode vlaggen en dit gevecht ga je niet winnen (bij zoveel voorgangers denk ik echt dat er wel eentje geweest is die het geprobeerd heeft, en dus blijkbaar dat gevecht verloren heeft).

Ga solliciteren, je huidige baan is de stress niet waard. En met hoe goed de markt nu is kan je ook prima je huidige salaris gebruiken om bij een ander bedrijf ook goed te gaan verdienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Workharder
Chromoris schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:11:
Een paar dingen die mij opvielen:

***members only***

Van alles wat ik zo lees, kan je maar het beste zo snel mogelijk wegwezen. Er zijn zoveel rode vlaggen en dit gevecht ga je niet winnen (bij zoveel voorgangers denk ik echt dat er wel eentje geweest is die het geprobeerd heeft, en dus blijkbaar dat gevecht verloren heeft).

Ga solliciteren, je huidige baan is de stress niet waard. En met hoe goed de markt nu is kan je ook prima je huidige salaris gebruiken om bij een ander bedrijf ook goed te gaan verdienen.
Dank voor jouw grondige onderbouwing. Op dit moment heb ik ook wel een punt bereikt dat het hogere salaris niet meer opweegt tegen de leugens en nadelen van het werken met een verouderde tech stack.

Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat 'hogere salaris' vind ik ook nog wel meevallen, ik weet niet wat je referentiepunt is, maar onthou wel dat we een inflatie van 5-10% (afhankelijk van welke cijfers je gebruikt) hebben, en slimmere werkgevers sorteren daar vast op voor...

Daarnaast kost dit je je (mentale) gezondheid, en da's ook vrij prijzig, je hebt er maar 1 van. Rode vlaggen bij bedrijven zullen er altijd wel zijn, maar dit zijn er teveel, en ze worden te hard in je gezicht rondgewapperd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Workharder schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:43:

Zaken dienen precies zo geschreven te worden alsof hij het zelf zou hebben geschreven, ook al is het volledig functionele code die goed leesbaar, onderhoudbaar en zo foutvrij mogelijk is. Dit levert de nodige hoeveelheid rework op die soms meer is dan de oorspronkelijke taak.
Dit heb ik ooit ook bij een werkgever mogen meemaken .. erg demotiverend en je leert er niks van. Hij ook niet.

Die applicatie is gewoon een heilig huisje van die man geworden en hij moet accepteren dat het zo nu en dan in elkaar wordt getrapt om iets beters te krijgen.

Los van dit: ik heb ook de ervaring van werken bij een werkgever die op oude technieken bleef hebben. Dat heeft uiteindelijk voor behoorlijk wat vertraging in mijn carrièrepad gezorgd.

Zorg dat je dat daar kunt gaan doen waar je voor bent aangenomen of ga direct op zoek.

Beter nog: ga direct op zoek. Er is genoeg werk te vinden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10

sapphire

Die-hard pruts0r

M14 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Los van dit: ik heb ook de ervaring van werken bij een werkgever die op oude technieken bleef hebben. Dat heeft uiteindelijk voor behoorlijk wat vertraging in mijn carrièrepad gezorgd.

Zorg dat je dat daar kunt gaan doen waar je voor bent aangenomen of ga direct op zoek.

Beter nog: ga direct op zoek. Er is genoeg werk te vinden.
Je bent me net voor om iets soortgelijks te zeggen.
Afgelopen weekend een verhaal van iemand gelezen die bij zijn werkgever ook op allerlei verouderde technieken bleef hangen tot het uiteindelijk écht niet meer ging, bedrijf ging failliet omdat het niet meer kon meekomen in de huidige markt en de werknemers er achter kwamen dat ze flinke kennisachterstand hadden. Die persoon is toen 2 jaar bezig geweest bij een ander bedrijf tegen een flink lager salaris om zijn CV op te poetsen en kennis up to date te krijgen.

Gabriël ITX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workharder
sapphire schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Je bent emt net voor om iets soortgelijks te zeggen.
Afgelopen weekend een verhaal van iemand gelezen die bij zijn werkgever ook op allerlei verouderde technieken bleef hangen tot het uiteindelijk écht niet meer ging, bedrijf ging failliet omdat het niet meer kon meekomen in de huidige markt en de werknemers er achter kwamen dat ze flinke kennisachterstand hadden. Die persoon is toen 2 jaar bezig geweest bij een ander bedrijf tegen een flink lager salaris om zijn CV op te poetsen en kennis up to date te krijgen.
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Note: mondelinge garanties zijn het papier waarop ze niet staan niet waard...

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee