Heipalen boren ipv heien wegens aanbouw buren

Pagina: 1
Acties:
  • 13.651 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarsM2001
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
Hallo,

Onze buren hebben een aanbouw laten plaatsen. Hierbij zijn geen heipalen gebruikt. Dat was volgens hun constructeur niet nodig. Wij vonden dat wel raar aangezien hier alles op heipalen staat (Purmerend).
Nu willen we zelf een aanbouw laten plaatsen en de aannemer die we gesproken hebben zegt dat er 4 heipalen nodig zijn. We vertelden hem dat de buren geen heipalen hebben gebruikt. Hij zegt dat de palen dan geboord moeten worden ipv geheid omdat hij aansprakelijk is voor eventuele schade/verzakking.
Dat kost echter 3 keer zo veel. We worden dus gedwongen meer geld uit te geven maar we kunnen het niet op been verhalen. Je zou natuurlijk het risico kunnen nemen.
We hebben ook contact opgenomen met een advocaat en die zegt dat het een lastig verhaal is omdat de wet onduidelijk is over wat een gedegen constructie is(de uitbouw van de buren)
Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat er dus om dat bij het plaatsen van de palen eventueel schade zou ontstaan bij de aanbouw van de buren?

Ps. Zijn het deze buren?
Piepschuim bekisting op erfgrens

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 22-04-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe is het in het vorige topic opgelost? Zijn ze uiteindelijk binnen hun eigen grond gebleven?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:30
Ik ken deze regio en ik weet dat er vaker een aanbouw zonder heipalen is neergezet. Sommige vrienden hebben dit expres gedaan. Scheelt veel in kosten en insteek van wat er in dat deel van de woning vrij weinig met gewicht. Er was wel altijd een soort verankering met de woning. Zowel bij dak deel als bodemdeel.

De bewoner weet gewoon dat in dat deel van de woning geen palen zijn en ooit mogelijk een verzakking kan komen. Dit proces van verzakken kan mogelijk versterkt worden als er veel gewicht in dat deel wordt neergezet. (boekenkasten).

Ik vermoed dat een rechter ook gewoon gaat kijken naar de situatie. Je bent niet verplicht om te heien als het aan bepaalde eisen voldoet (gedegen constructie). Deze constructie doet ook niks met sterkte vermindering van je eigen aanbouw. Omdat jij heipalen nodig hebt bij je aanbouw en de aannemer het risico groot vind op mogelijke schade geeft hij aan dat normaal heien geen optie is en heb je alleen de optie met boren. Dit laatste is een stuk duurder. Maar de aannemer wilt geen schade maken (hij is immers aansprakelijk). Een optie is een andere aannemer zoeken die het misschien wel wilt uitvoeren op de normale manier van heien maar of de buren dat fijn vinden... Zeker als er schade ontstaat...

Worden de 2 aanbouwen aan elkaar gekoppeld? Dan heb je mogelijk kans dat de aanbouw die op palen staat scheef getrokken gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als jullie geen heipalen willen gebruiken, zoek je een andere aannemer. Bijv. die de buren hebben gebruikt om de aanbouw te realiseren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:16
Precies, waarom heb jij heipalen nodig en de buren niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:49

H-W

Het scheelt zeker veel geld als je geen heipalen gebruikt. Maar je constructeur geeft dit niet voor niets aan. Ik woon dan wel in Brabant maar onder mijn uitbouw (2.5 meter) staan ook 4 schroefpalen. Zelfs de aannemer vond dit veel maar de constructeur had gelijk vind hij.

De reden dat veel aannemers geen heipalen maar schroefpalen gebruiken komt omdat het niet meer verzekerd kan worden. De trillingen geven nou eenmaal een hoger risico op schade bij buren. Ik zou geen risico lopen en toch maar die palen eronder laten zetten. Als het goed is heeft er iemand een sondering uitgevoerd en daar kwam uit de berekening uit dat er heipalen onder moeten. Misschien heb je net een minder stevige ondergrond dan de buren, wellicht lag er vroeger een sloot waar nu je huis staat? Dan kan het verschil verklaren.

[ Voor 20% gewijzigd door H-W op 22-04-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
MarsM2001 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:42:
We vertelden hem dat de buren geen heipalen hebben gebruikt. Hij zegt dat de palen dan geboord moeten worden ipv geheid omdat hij aansprakelijk is voor eventuele schade/verzakking.
Dat kost echter 3 keer zo veel. We worden dus gedwongen meer geld uit te geven
Alvast bedankt!
Hoe ik het zie is dat je niet gedwongen wordt, maar dat je er een extra kostenpost bij hebt gepraat door te beginnen over een voor jou niet relevant iets nl. de aanbouw zonder heipalen van de buren. Mijn advies is een andere aannemer zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaer288 op 22-04-2022 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:34
Wat hebben jouw buren te maken met jouw constructie?
Iemand adviseert om een constructie op een bepaalde manier maar jij bent het daar niet mee eens, dan zoek je toch een andere aannemer? Ik zie echt niet wat je buren hier mee te maken hebben. Wat zegt de wet over het mogen heien eigenlijk bij jullie in NL? Als ik een bouwvallig schuurtje zet wat door heischokken uit elkaar valt, dan moet jij je daar toch niet voor "inhouden", dan heb ik een ondeugdelijk iets gezet.

Volgens mij kan het toch niet dat heien in particuliere bouw schade veroorzaakt aan een ander gebouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Lees vooral ook even dit topic door. Daarbij ging een buurman een huisje bouwen. Werd van te voren geen opname gemaakt van scheuren, en vervolgens wordt - zo lijkt uit dat topic naar voren te komen - de buurman automatisch verantwoordelijk voor de schade.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsM2001
jack zomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:20:
Hoe is het in het vorige topic opgelost? Zijn ze uiteindelijk binnen hun eigen grond gebleven?
Ze hebben inderdaad een gedeelte weggehaald zodat ze niet meer over de erfgrens zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsM2001
HyperBart schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:31:
Wat hebben jouw buren te maken met jouw constructie?
Iemand adviseert om een constructie op een bepaalde manier maar jij bent het daar niet mee eens, dan zoek je toch een andere aannemer? Ik zie echt niet wat je buren hier mee te maken hebben. Wat zegt de wet over het mogen heien eigenlijk bij jullie in NL? Als ik een bouwvallig schuurtje zet wat door heischokken uit elkaar valt, dan moet jij je daar toch niet voor "inhouden", dan heb ik een ondeugdelijk iets gezet.

Volgens mij kan het toch niet dat heien in particuliere bouw schade veroorzaakt aan een ander gebouw?
Wij willen heipalen en dat is ook door meerdere aannemers aangeraden.
De aannemer is aansprakelijk voor schade bij de buren.
Ik ga er nog eens goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topic titel even aangepast.

Het advies van de aannemer en constructeur is duidelijk. Zonder heipalen bouwen dan moet je haast een kruisje zetten dat jezelf verantwoording draagt als er wat verzakt.
Daarnaast kan ik mij de aannemer goed indenken dat hij geen gezeur wil met de buren. Die kans is zeker aanwezig dat dat komt. Heien gaat niet zachtzinnig.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:31
Er zijn normen voor hoeveel trillingen je met heien mag veroorzaken. Voor een bakstenen gevel zal dat al snel uitkomen op maximaal 2.08mm/s tot 3.33mm/s. Uit ervaring, dat is niet veel, dus als de grond een beetje hard is zit je daar al snel boven en moet je stoppen met heien. Dan mag je alsnog boorpalen laten plaatsen en ben je dubbel zo duur uit. Meer info hier: https://hulpbijheien.netlify.app/docs/regels/

Boorpalen zouden (volgens bronnen online) zo'n 20% duurder moeten zijn, niet 200%. Dus daar zou ik met je aannemer over in gesprek gaan. Voor die 20% extra heb je zelf dan ook niet overal scheuren in de muren van je huis zitten.

Note: Zelf meegemaakt dat de buren gingen heien. Uiteindelijk door de gemeente een bouwstop laten opleggen omdat ze het echt niet binnen de norm konden doen (er is 2x een verschillende heimachine geweest). Daarna met 3 maanden vertraging boorpalen. Is heel duur voor die aannemer geweest. Wij hebben afhandeling richting de aannemer aan de rechtsbijstandverzekering gegeven, schadevergoeding gekregen en daarmee scheuren opnieuw laten stuccen. (Goede relatie met de buren overigens, alleen niet met hun aannemer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Vuistregel is dat als je huis op palen staat het beter is om de aanbouw ook op palen te zetten.

Heipalen zou ik niet doen als je de buren te vriend wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:54
MLLL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:21:
Vuistregel is dat als je huis op palen staat het beter is om de aanbouw ook op palen te zetten.

Heipalen zou ik niet doen als je de buren te vriend wil houden.
Gezien het andere topic van TS is die boot de haven al uit, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Freeaqingme schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:37:
Lees vooral ook even dit topic door. Daarbij ging een buurman een huisje bouwen. Werd van te voren geen opname gemaakt van scheuren, en vervolgens wordt - zo lijkt uit dat topic naar voren te komen - de buurman automatisch verantwoordelijk voor de schade.
Nee, de aannemer werd verantwoordelijk. Als het echt zoveel duurder is zou ik toch eens een andere aannemer zoeken.

Andere topic is ook doodgebloed dus ik weet niet of terugkoppeling er bij ts in zit

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 23-04-2022 07:08 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsM2001
tcw82 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:58:
[...]

Gezien het andere topic van TS is die boot de haven al uit, denk ik.
Het contact met de buren zal inderdaad niet meer hersteld worden. Wel jammer maar er is te veel gebeurd.
En we gaan inderdaad nog eens verder kijken qua aannemer.

[ Voor 0% gewijzigd door MarsM2001 op 23-04-2022 08:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 10:34

pietje63

RTFM

Toch mooi dat je denkt dat de tweakers het beter weten dan de aannemer/advocaat.
Laat maar, voegt niets toe :)

[ Voor 19% gewijzigd door pietje63 op 23-04-2022 08:29 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 21:15
@MarsM2001 Je bent wel lekker bezig. Je buren gaan een aanbouw plaatsen. Die ga je tegenwerken en met advocaten belagen (wellicht 100% terecht, maar voor de relatie funest).
Maar nu wil jij ook een aanbouw en nu moet je terecht rekening houden met hun uitbouw. Zij waren immers eerder. Dus jij moet je uitvoeringsmethode aanpassen op de omgeving.
Wellicht was het toch handiger geweest om samen met je buren de aanbouwen neer te zetten. Goedkoper en een hoop minder gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 23-04-2022 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Even voor mijn beeldvorming, om welke bedragen gaat het? Je zegt namelijk 3x zo duur, dat lijkt heel fors. Maar als het van 1000 naar 3000 gaat is dat wel wat anders dan 10000 naar 30000.

Persoonlijk zou ik voor boren gaan. Mede door mijn hekel aan heien door buren. Daarnaast zou ik de uitbouw zeker op palen zetten als de woning ook op palen staat. Ik zou er met een uitbouw vanuit gaan dat ik die toch zeker 30+ jaar in goede conditie wil gebruiken. Dan is dat de investering waard.

[ Voor 44% gewijzigd door Zenomyscus op 23-04-2022 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:00
Ik heb vorige maand 9 schroefpalen in de grond laten boren voor de fundering van een tuinhuis. Kostbaar (4K) maar investering voor de toekomst. Je wil niet dat over 10 jaar alles schots en scheef staat, gaat lekken door spanningen in het dak en deuren niet goed meer sluiten.
Heb nog getwijfeld maar toen ik zag hoe ze de grond in gingen geen spijt van gehad. Reken op ca. 35 euro per meter boren. Als je een sondering kunt vinden weet je waar de zandlaag zit en kun je zelf de lengte bepalen.
Overigens volledig trillingsvrij met een overmaatse boormachine.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
HectorMalot schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:10:
Boorpalen zouden (volgens bronnen online) zo'n 20% duurder moeten zijn, niet 200%. Dus daar zou ik met je aannemer over in gesprek gaan. Voor die 20% extra heb je zelf dan ook niet overal scheuren in de muren van je huis zitten.
Ik denk dat je online bronnen weinig relevant zijn in deze tijd. Zoals met alle bouwmaterialen zijn de heipalen ook gigantisch over de kop gegaan de laatste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:21
Voor bestaande kleine situaties heb je naast heipalen (lijkt me geen optie hier) en schroefpalen ook nog pulspalen. Deze worden met de hand geplaatst zonder trillingen en er zijn geen zware machines bij nodig. Ook vaak achteraf toegepast ónder bestaande situaties als een fundering-op-staal in de praktijk toch niet voldoende blijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 24-04-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:34
Zeg even voor de Belg hier: waarom zijn jullie zo gebeten op heipalen? Wij gooien onder de muren diepere funderingssleuven en de rest een betonnen plaat OF een heel dikke betonnen plaat.

Of is dat omdat er bij jullie zo een natte/zompige zones zijn dat die palen vereist zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:55:
Zeg even voor de Belg hier: waarom zijn jullie zo gebeten op heipalen? Wij gooien onder de muren diepere funderingssleuven en de rest een betonnen plaat OF een heel dikke betonnen plaat.

Of is dat omdat er bij jullie zo een natte/zompige zones zijn dat die palen vereist zijn?
Het laatste, het Westen is bij ons een moeras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
HyperBart schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:55:

Nederland is voornamelijk een rivierdelta, op een paar uitzonderingen na. Eeuwen van klei en slib afzetting liggen boven op de draagkrachtige zandlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:32

Rzaan

Altijd zoekende

Wolly schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:58:
[...]

Het laatste, het Westen is bij ons een moeras.
Voor Zuid-Oost Brabant zijn heipalen toch niet nodig voor een aanbouw, toch?

Anders moet ik weer gaan sparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amsterend
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07-2022
chrisborst schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:45:
@MarsM2001 Je bent wel lekker bezig. Je buren gaan een aanbouw plaatsen. Die ga je tegenwerken en met advocaten belagen (wellicht 100% terecht, maar voor de relatie funest).
Maar nu wil jij ook een aanbouw en nu moet je terecht rekening houden met hun uitbouw. Zij waren immers eerder. Dus jij moet je uitvoeringsmethode aanpassen op de omgeving.
Wellicht was het toch handiger geweest om samen met je buren de aanbouwen neer te zetten. Goedkoper en een hoop minder gedoe.
Je hebt een paar verkeerde aannames gemaakt: we hebben de buren meerdere keren aangeboden samen uit te bouwen maar ze hadden geen geld voor een gerenommeerde aannemer dus dat aanbod is iedere keer afgeslagen. Ze kon misschien 20K op een 2e hypotheek krijgen en daar moest nog een keuken ook af en werk binnen in huis. De advocaat is pas een maand na het begin van de bouw ingeschakeld omdat de buren de fundering over de erfgrens hadden gelegd en doodleuk zeiden: Ja, de fundering ligt er overheen maar de muur komt wel op de erfgrens. Ze weigerden het te corrigeren. Vervolgens heeft ze nog 2 keer geprobeerd ook de muur over de erfgrens te leggen. We hebben schade aan onze gevel die na 6 maanden nog steeds niet is gerepareerd, de aannemer is ondertussen met de noorderzon vertrokken want ook onze buren krijgen m niet meer te pakken. Nou begint ze te jammeren dat ze geen geld meer heeft terwijl er aan onze kant nog een aantal dingen afgemaakt moeten worden. De vraag was of het boren van heipalen 3x zoveel moest kosten als het heien van heipalen. Vertel ons maar eens wat we moeten doen als je buren een beunhaas in de hand nemen en wij daardoor straks geen aannemer gek genoeg kunnen krijgen een uitbouw te plaatsen omdat de buren de kantjes eraf lopen en een uitbouw zonder heipalen hebben neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:32:
[...]

Die garantie kan iemand je alleen geven als ze de bodem onderzoeken ;) hier staan van 40 woningen er maar 2 op palen.. zal wel een sloot hebben gelopen of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55
Geen inhoudelijke reactie op heien of boren maar wel nav je situatie met de buren.

Ik zou geen risico nemen en voordat je aannemer ook maar iets gaat doen eerst een vooropname laten uitvoeren bij de buren. Geheid (phun intended) dat je anders achteraf een claim aan je broek krijgt voor schade door jouw werkzaamheden.

Ten tweede overweeg een goede CAR verzekering uit te nemen voor deze bouw. Deze dekt ook schade aan derde en dan kan je bij een conflict de verzekeraar het met de buren laten uitvechten. Niet de car van de aannemer gebruiken want die hebben vaak een hoog eigen risico en willen claims vermijden terwijl jij juist wil dat de zaak wordt behandeld en indien nodig uitgekeerd. Wel even de car premie uit je huidige offerte halen.

https://www.aon.com/nethe...singen/carverzekering.jsp

Korte edit: huis op palen (kan niet zakken) en uitbouw zonder palen (kan potentieel wel zakken) lijkt mij vragen om problemen. Zou mijn uitbouw ook zeker niet verbinden met die van de buren. Want als die wel zakt heb jij ook scheuren.

[ Voor 12% gewijzigd door The Druid op 03-07-2022 11:05 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Is boren gelijk aan schroeven? Want schroefpalen worden steeds meer gebruikt en hoeven wellicht niet heel veel duurder te zijn? Heb geen idee van actuele prijzen in deze markt.
En schroefpalen zijn sowieso wat relaxter zonder dat hei werk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Amsterend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Je hebt een paar verkeerde aannames gemaakt: we hebben de buren meerdere keren aangeboden samen uit te bouwen maar ze hadden geen geld voor een gerenommeerde aannemer dus dat aanbod is iedere keer afgeslagen. Ze kon misschien 20K op een 2e hypotheek krijgen en daar moest nog een keuken ook af en werk binnen in huis. De advocaat is pas een maand na het begin van de bouw ingeschakeld omdat de buren de fundering over de erfgrens hadden gelegd en doodleuk zeiden: Ja, de fundering ligt er overheen maar de muur komt wel op de erfgrens. Ze weigerden het te corrigeren. Vervolgens heeft ze nog 2 keer geprobeerd ook de muur over de erfgrens te leggen. We hebben schade aan onze gevel die na 6 maanden nog steeds niet is gerepareerd, de aannemer is ondertussen met de noorderzon vertrokken want ook onze buren krijgen m niet meer te pakken. Nou begint ze te jammeren dat ze geen geld meer heeft terwijl er aan onze kant nog een aantal dingen afgemaakt moeten worden. De vraag was of het boren van heipalen 3x zoveel moest kosten als het heien van heipalen. Vertel ons maar eens wat we moeten doen als je buren een beunhaas in de hand nemen en wij daardoor straks geen aannemer gek genoeg kunnen krijgen een uitbouw te plaatsen omdat de buren de kantjes eraf lopen en een uitbouw zonder heipalen hebben neergezet.
Beetje verwarrend , gebuik je nu meerdere accounts in het zelfde topic?

Maar je hebt gewoon de situatie te nemen zoals die nu is, mijn hele huis staat niet op palen (de leeftijd) in een gebied waar nu toch echt alles wordt onderheid, gaat er een buur heien zal hij gewoon rekening moeten houden met mijn huis. Dat is in jouw geval echt niet anders of de aanbouw van de buren moet zwaar onverantwoord zijn, maar dan is er dus spraken van "direct" gevaar en kan je bouw en woningtoezicht inschakelen. overegens is heien direct naast een andere gebouw altijd een hoog risico. Dus of de buren nu een funderling op palen of een fundering op staal hebben, maakt eigenlijk niet heel veel uit. In berekeningen wordt er ook geen rekening gehouden met eventueel heien in de toekomst, dat is echt allemaal aan de persoon die dan gaat heien. Het kan dus heel erg lonen de eerste te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Zijn we nog op t onderwerp heien vs boren/schroeven? Volens mij wil TS wel geheide palen maar geen geboorde. De aannemer wil zich daar niet aan branden want hij is aansprakelijk voor de schade en die is (vrijwel?) niet verzekerbaar. Ik snap de aannemer en vermoed dat je geen andere aannemer zult vinden die wel gaat heien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Daarnaast is het niet alleen een risico v.w.b. schade bij de buren. Zodra ze recht achter je eigen achtergevel gaan heien kan je er zelf ook nog wel eens behoorlijk wat schade van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 09:54
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:32:
[...]

Noordoost brabant officieel wel, althans de sondeerder vond van wel. De constructeur is aan het rekenen gegaan en die heeft een alternatief voorgesteld. Scheelde ruim 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
!null schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:57:
Is boren gelijk aan schroeven? Want schroefpalen worden steeds meer gebruikt en hoeven wellicht niet heel veel duurder te zijn? Heb geen idee van actuele prijzen in deze markt.
En schroefpalen zijn sowieso wat relaxter zonder dat hei werk.
Schroefpalen zijn wel degelijk een stuk duurder, dat zal zeker het dubbele zijn. Met de huidige staalprijzen sta ik niet versteld van het driedubbele.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Ikkomuittibet
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
*snip* crosspost met Ikkomuittibet in "Piepschuim bekisting op erfgrens", rest daarheen verplaatst.

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Schroefpalen zijn wel degelijk een stuk duurder, dat zal zeker het dubbele zijn. Met de huidige staalprijzen sta ik niet versteld van het driedubbele.
in prefab heipalen zit toch ook staal :? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:39:
[...]

Jup :*)

Voor de mensen die het niet weten; het soort staal is niet vergelijkbaar, de hoeveelheid is niet vergelijkbaar, het productieproces is niet vergelijkbaar, het aanbod (hoeveelheid) is niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:48
nokiaan958GB schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:39:
[...]

Een volledig metalen schroefpaal is niet te vergelijken met dat kleine beetje ijzer wat als wapening in een prefab paal zit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:33
Naast/tegen ons hebben ze appartement geplaatst. Aangezien ze schrik hadden voor verzakkingen bij het graven van diepe fundamenten, hebben ze putten geboord en gevuld met gewapend beton. Op die palen is dan een dan een betonnen grondplaat gegoten. Ik weet niet of dergelijke bouwmethode in Nederland mag/kan gebruikt worden. Qua kostprijs ook geen idee. Om de hoek hebben ze ook een blok gezet en daar hadden ze damplaten in de grond getrilt. Dat lag snel stil.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 22:40
Er zijn verschillende soorten paalfunderingen.
Heipalen zijn voorgespannen betonnen palen van een hogere sterkte die de grond in geslagen worden. Dit veroorzaakt trillingen wat naast bestaande bebouwing niet "gewenst" is. Naast de geluidsoverlast is kans op schade aan direct naastgelegen bebouwing groot.

Avegaar palen zijn palen (met of zonder verloren punt) waar een gat geboord wordt en bij uithalen van de boor het opgevuld wordt met beton. Deze kunnen naar wens en uitvoeringsmethode (deels) gewapend worden. Hier is een miniem risico op verzakking van de bodem direct rondom het boorgat. (de grond word er uit als het ware uit geschroefd)

Bij schroefinjectiepalen wordt al grout geinjecteerd zodra de avevaag naar de diepte gaat. Punt blijft achter en alles wordt verder met beton opgevuld. Dit is heel erg trillingsarm en kans op verzakking is er niet door hydrostatische druk. (Dit zal waarschijnlijk geadviseerd zijn)

Ook heb je nog allerlei buispalen hierbij worden stalen buizen (eventueel in delen aan elkaar gelast) naar de diepte geboord (of geheid) en eventueel afgevuld met beton eea afhankelijk van de diameter, belastingen etc.
Dit kan vaak met kleinere machines doordat ze in delen aangebracht kunnen worden, maar is arbeidsintensief.
En je hebt nog jetgrout palen (hoge druk injectie), al dan niet met buis kern.

Allerlei technieken om palen in de grond te brengen welke elk weer andere kosten met zich mee nemen.

Vrij in het veld meestal heipalen (lekker snel en vooral daardoor goedkoper dan heipalen)
Kleinere projecten los in het veld en een aanbouw achter een huis op palen worden vaak avegaar palen voor toegepast (snel en goedkoop, maar wat lage risico's).
Langs bestaande bebouwing kom je al snel op schroefinjectie e.d. wat hogere kosten met zich meeneemt.
Maar geen een (goede) bouwer gaat zijn handen branden aan een methode waarbij de kans op schade aan naastgelegen huizen groot is.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Het topic is gekickt en nu gaat alles opnieuw? Dat gaan we niet doen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.