Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Afrojan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 09:01
Beste Tweakers,

Zoals velen dat zijn, of zijn geweest, ben ik mij momenteel aan het oriënteren op het laten plaatsen van zonnepanelen op mijn dak. Gezien de huidige energieprijzen en de daarin resulterende vraag om (meer) eigen energie op te wekken is dit misschien niet de handigste tijd omdat de installateurs vrij vol zitten qua planning en de prijzen daarom ook wat hoger liggen. Maar...better late than never ;)

Ik heb inmiddels ook 3 bedrijven gehad die langs zijn geweest en waarvan ik een offerte heb ontvangen maar waar ik zelf dus echt niet weet of de prijzen "normaal" zijn en of de geboden producten goed zijn, of in mijn situatie, het meest optimaal zijn.

Wat meer info.
Foto's
zie offertes
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak kunnen ongeveer 12-16 panelen (afhankelijk van het formaat). Dan heb ik nog 2 dakkapellen waar nog eens 4 panelen op geplaatst zouden kunnen worden.

Misschien handig om te weten: mijn tuin ligt op het zuidoosten.
Schaduw
Misschien schaduw van de dakkapellen op een bepaald moment van de dag. Geen schaduw van bomen/gebouwen in de direct omgeving.
Jaarverbruik
3500-3600 kWh per jaar (maar dat zou in de toekomst wellicht meer kunnen worden als mijn kinderen ouder zijn en een pc/tv op de kamer willen bijv)..
Huidige elektriciteitsaansluiting
3fase
Budget en doel
Besparen op de energiekosten
Wie gaat het project uitvoeren
Een nog aan te wijzen installateur
Reeds verkregen offertes
Tot nu toe 3 offertes ontvangen (alle prijzen zijn incl montage).

Offerte 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y004QZrLcNuJSWNLnksW66qVqEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tUGMGiHKhznphax3QmxW9mj4.png?f=user_large

Producten

12x Zonnepanelen - Trina Vertex Mono - 390Wp
1x Solaredge SE4000 HD Wave Setapp
12x Solaredge S440 Power Optimizers
1x Montagesysteem schuin dak - Esdec Clickfit Evo zwart afgewerkt
1x Montagesysteem plat dak - Esdec Flatfix Evo zilver afgewerkt

Prijs: € 6.534 inc btw (€ 5.400 ex btw)

Vermogen van het systeem: 4.680 Wattpiek.
Verwachte opbrengst: 4.000 kWh per jaar.

€/Wp = € 1,15

Offerte 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6dQ9TGRNnmK58wFAAldYIKrn4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMDFw9MULQjfHxFHUkuq2SCQ.png?f=user_large

12x Zonnepanelen - Solarcell - SCM-350 Full Black - 350Wp
1x Solaredge 1PH Omvormer 3.0kW HD-Wave Technologie met SetApp confirguratie
12x Solaredge S440 Power Optimizers
1x Montagesysteem schuin dak - Esdec Clickfit Evo zwart afgewerkt
1x Montagesysteem plat dak - Esdec Flatfix Evo zilver afgewerkt

Prijs: € 6.457,54 inc btw (€ 5.336,81 ex btw)

Vermogen van het systeem: 4.200 Wattpiek.
Verwachte opbrengst: 3.626 kWh per jaar.

€/Wp = € 1,27

Offerte 3

Nog geen foto ontvangen van het legplan.

13x Zonnepanelen - Solarwatt glas-glas panelen (type wordt niet genoemd)
13x Enphase micro-omvormers
1x Montagesysteem (type wordt niet genoemd)

Prijs: € 9.372,66 inc btw (€ 7.746 ex btw)

Vermogen van het systeem: 4.680 Wattpiek.
Verwachte opbrengst: 4.246 kWh per jaar.

€/Wp = € 1,65
Regio
Utrecht

En nu?

De laatste offerte valt wat mij betreft direct af gezien de prijs ook al zijn het andere omvormers (Enphase tov Solaredge) en waarschijnlij ook duurdere panelen (en natuurlijk ook 1 extra paneel). Dan nog vind ik die echt veel te duur. Voordeel van Enphase is dat die misschien wat makkelijker uit te breiden zou zijn in de toekomst?

De overige 2 offertes verschillen niet heel veel maar dan neig ik toch het meest naar de 1e offerte vanwege de hogere (geschatte) opbrengst, de plaatsing van de panelen (aan beide kanten van het huis gelijk) en de €/Wp prijs.

Toch weet ik te weinig over deze producten (en prijzen) om te beoordelen of dit nou enigszins goede offertes zijn en of dit de juiste combinaties zijn in mijn situatie.

Wellicht dat jullie hierin nog advies of tips kunnen geven. Alle raad is zeer welkom!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Offerte 2 heeft 4 panelen richting het westen. Dat gaat niet goed werken met SolarEdge. (te weinig panelen in de zon)

Offerte 1 krijgt in de ochtend en avond ook een beetje last van optimiser voltage clipping maar doordat je 6 panelen per kant hebt zal dat beperkt zijn.
Het grote SolarEdge topic

Als je het zeker wilt weten kun je even aan je installateur vragen of die het in wil voeren in SolarEdge designer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Afrojan
Bedankt voor je reactie en advies!

Ik zal de installateur van de 1e offerte eens vragen of die deze opstelling in de SolarEdge designer wil voeren en de uitkomst hiervan met mij wil delen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
@Afrojan Ik zag dat je een topicreport had ingediend met verzoek om het topic te sluiten. Een topic sluiten we over het algemeen niet, deze 'zakt' vanzelf weg in de vergetelheid :P Misschien kun je nog toelichten wat je uiteindelijk hebt gekozen? Dit is mogelijk nog bruikbare informatie voor anderen die dit topic bezoeken.

• Afrojan
@ThinkPad ok good to know! Een volgende keer zal ik het topic gewoon weg laten zakken ;)

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op Offerte 1 voor de volgende redenen:

- gunstige Eur/Wp prijs
- beter legplan voor dit systeem tov offerte 2. Kon mij ook heel duidelijk uitleggen waarom de panelen het beste verdeeld konden worden aan beide kanten en heeft de resultaten vanuit de SolarEdge designer ook met mij gedeeld om dit te ondersteunen (en die kwam ook overeen met hetgeen er in de offerte stond).
-Ik heb daarom het idee dat er bij deze installateur wat meer kennis is in de werking van dit systeem en dat ze mij niet zomaar iets aansmeren.
- verder had ik een goed gevoel bij het gesprek en werd er voldoende tijd genomen om bij mij alles te bekijken, in te meten en door te nemen. Ook zit het bedrijf redelijk in de buurt en geven ze ook nog 10 jaar garantie op de installatie.

Helaas hebben ze het wel heel druk momenteel dus installatie zal pas in augustus plaatsvinden (maar dat was bij de andere installateurs niet anders).

Nu dus nog een tijdje wachten voordat de installatie daadwerkelijk op het dak ligt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
@Afrojan Wat gaf het designer rapport aan bij 'opbrengst factor verlies'?

Als die post aanwezig is in opbrengst verlies diagram dan ben je beter af met s500b optimizers. Scheelt maar paar tientjes met s440.

Verder prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1