Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met de voorbereidingen van aanleg van een PV-installatie met Enphase IQ7 microomvormers.

Daarvoor moet ik weten of ik een 30mA of 300mA aardlek moet nemen. Mijn voorkeur heeft een standaard 30 mA, maar is de lekstroom beperkt genoeg om dit mogelijk te maken?

Hier en daar lees ik topics over problemen met een Enphase-systeem en de aardlek dat werd opgelost door de 30mA door een 300 mA aardlek te vervangen. Echter in dat soort gevallen weet je nooit of het probleem komt door de installatie (vocht e.d.) of dat de Enphase omvormers daadwerkelijk veel lekstroom geven. Ik kan het ook nergens vinden bij Enphase.

Daarom de vraag aan bezitters van een Enphase systeem dat al wat langer probleemloos functioneert: Wat zijn de specs van de aardlekschakelaar waarmee het systeem is aangesloten?

Alle reacties

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-05 07:34
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen van een Enphase systeem en ben nu aan het bepalen welke meterkast uitbreiding er moet komen en loop ook tegen deze vraag aan.

Als ik kijk naar de foto's van de meterkasten in het Enphase topic (Het grote Enphase topic) zie ik alleen maar 30mA toegepast worden.

Ik ga ongeveer 3600wp panelen (9x400) neerleggen met de volgende groepenkast uitbreiding:
Aardlekschakelaar 40a 30mA --> 2 x B16 automaat (1 naar q-relay / 1 naar envoy)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat Enphase topic om meterkasten te spotten is een goede tip. Ook in de video's van/over Enphase en de presentaties over hoe Enphase aan te sluiten ook allemaal 30 mA. Dat doet mij ook vermoeden dat de mensen die problemen oplosten met een 300 mA een probleem hebben dat niets met Enphase te maken heeft. Daarom ben ik ook wel benieuwd of inderdaad de Enphase gebruikers op dit forum ook allemaal succes hebben met 30 mA.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 21-04-2022 23:25 ]

• mieshel
Je zou de vraag ook nog in dat topic kunnen plaatsen. Denk dat de vraag dan eerder opgemerkt wordt door enphase gebruikers.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ken drie mensen met een Enphase systeem, waaronder ikzelf, en die hebben een 30 mA aardlek, en dat gaat prima (al jaren).

edit: ik zie dat ik trouwens een 300 mA aardlek heb :D Nooit geweten. Zal die andere twee ook eens even goed bekijken van de week.. had gezworen dat het 30 mA was.

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2022 08:24 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:30
Dit onderwerp is ook aan bod gekomen in turkeyhakan in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

En iets verderop een reactie m.b.t. NEN normen: Ronald.42 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 34% gewijzigd door turkeyhakan op 22-04-2022 07:59 ]

• mieshel
Glashelder schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:53:
Ik ken drie mensen met een Enphase systeem, waaronder ikzelf, en die hebben een 30 mA aardlek, en dat gaat prima (al jaren).

edit: ik zie dat ik trouwens een 300 mA aardlek heb :D Nooit geweten. Zal die andere twee ook eens even goed bekijken van de week.. had gezworen dat het 30 mA was.
thnx. en een type a is toereikend toch?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@mieshel ik heb een B16/0,3.

Typenummer is SPF13N van het merk SEP.

edit: dat is dus wel 30mA, ben dus niet helemaal gek toch. Ik zocht net even op B16/0.3 en toen kwam ik een 300 mA aardlek tegen. De SPF13N lijkt wel 30mA te zijn. Duidelijker kunnen we het niet maken.

[ Voor 58% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2022 08:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mieshel
Gezien deze verklaring van Enphase (https://www4.enphase.com/...6mA-verplichte-verklaring) en kijkend naar dit schema (https://www.superflink.nl/omvormer-zonnepanelen-aansluiten/) is een aardlek van type a toereikend.

Aardlek type a en 30mA zou zoals ik het interpreteer dan toereikend zijn een ook nog eens het meest gangbare soort aardlek zijn.
Pagina: 1