Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 08:23
Goedemorgen,

Ik heb een HP laptop 15-cx0830nd, welke niet meer oplaadt. Nu is de accu helemaal leeg, en doet de laptop niets meer. Ik heb een nieuwe accu en lader gekocht, welke het probleem ook niet hebben opgelost.

BIOS reset etc allemaal al geprobeerd..
Met de nieuwe accu werkte de laptop wel en gaf ook aan dat deze aan de lader zat, echter werd ook deze niet opgeladen en is deze ook leeg, waardoor de laptop niets meer doet.
Zonder accu met (nieuwe) lader doet de laptop ook helemaal niets...

Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen? Voor mij is de enige verdachte nog de DC jack, maar hij maakt dus nog wel gewoon contact. Ook een BIOS update heeft het probleem niet verholpen.
Als ik de pinnen meet van de DC jack meet ik netjes 19.5 volt dus ik twijfel of dat het probleem is.

Any help is much appreciated.

[ Voor 4% gewijzigd door larsc2 op 21-04-2022 08:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Is de vervangende lader wel een orginele HP adapter?
HP Pavilion 15-CK093ND - Probleem met batterij / adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
Dank voor je reactie, het gaat om een originele HP 150 W adapter (ruim 90 euro gekost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Nieuwe adapter EN accu gekocht.. pfff tja... :|
Ik zou in dit soort gevallen eerst de interne DC jack verbinding nakijken

Zo te zien is de DC jack uitgevoerd als losse kabel/connector bij deze laptop, dus dat is relatief eenvoudig te testen/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
Helaas gaat het om een gesoldeerde DC jack in dit geval. Zover ik kan zien heeft deze 3 pins; 1 GND, 1 waarop 19.5V staat en eentje waar ongeveer 2? V op staat. ik heb geen idee hoe ik dit door kan meten. Heb je misschien tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt de verbinding/continuïteit/piepjes-functie van je multimeter gebruiken om de DC jack op het moederbord te testen, in zoverre dat kan met multi-layer PCB. Het spoor volgen en opzoek gaan naar zwartgeblakerde componenten. Maar meestal zit het intern in een chipje zonder dat de magic smoke eruit is gekomen.

Opladen via USB-C ondersteund jouw laptop ook, hetzij traag laden (75 Watt max)
Ken je toevallig iemand met een USB-C lader of een USB-C dock?
Anders lijkt het laadcircuit defect...

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 21-04-2022 15:14 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
Ik ga nog eens verder duiken in de "smart pin", het schijnt dat deze waarde minimaal 5 v moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
larsc2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:01:
Helaas gaat het om een gesoldeerde DC jack in dit geval. Zover ik kan zien heeft deze 3 pins; 1 GND, 1 waarop 19.5V staat en eentje waar ongeveer 2? V op staat. ik heb geen idee hoe ik dit door kan meten. Heb je misschien tips?
Dat is dan minder mooi ja, ik heb weer even te snel/onzorgvuldig gezocht blijkbaar.
Direct op het moederbord gesoldeerde power connectors zijn altijd veel kwetsbaarder en natuurlijk lastig te vervangen.
larsc2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:32:
Ik ga nog eens verder duiken in de "smart pin", het schijnt dat deze waarde minimaal 5 v moet zijn.
Bij een verkeerde adapter krijg je bij de HP dan toch vaak een knipperende LED/error indicatie.
Dat de 2 originele HP adapters stuk zijn lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijk is er dus een probleem met de interne DC verbinding of met het laadcircuit?
Pagina: 1