Vraag

• Billieach
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-03 11:11
Hallo allen,

Ik wil dus een Gaming PC van tussen de 1000,- en 1200,- aanschaffen. Ik heb hieronder de onderdelen geplaatst en zou heel graag willen weten wat jullie er van vinden. Ik heb dit snel onderzocht maar ik sta open voor verbetering. Ik hoor het heel graag van jullie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. COD, FIFA, fortnite, Elden ring.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen 1000,- en 1200,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Video kaart, minimaal 3060. Processor minimaal ryzn 5 5600, en tot slot 16 gb werkgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag de onderdelen die ik mee stuur te checken of het compatible is en als er goedkopere onderdelen zijn graag mee sturen want dan kom ik goedkoper uit.

Thanks!

[Voor 18% gewijzigd door Billieach op 20-04-2022 18:42]

Beste antwoord (via Billieach op 21-04-2022 08:52)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 09:10

belgianmadcow

enthousiast

Je kan ook n's kijken naar wat er geknutseld en gedacht wordt in de "mainstream game"-BBG deze maand.

Over de CPU:
Ik vind 't wel interessant dat je de 5500 gekozen hebt. Als ik naar de gamebenchmarks in de review van de 5500 en 5600 kijk op Tom's hardware, zitten ze onder de 12400F. Maar hij zit er ook onder in prijs, dat was allicht je reden. De verschillen die je daar ziet, zijn ook wat artificieel groot doordat ze testen met een 3090 (om GPU-bottleneck uit te schakelen). Bij een 3060 gaan die verschillen kleiner zijn.
Lijkt me een goed en prijsbewust moederbord dat je gekozen hebt.

En is hij goed genoeg om een 3060 oid aan te drijven? Dat denk ik wel. Als je ziet dat een heel grote bouwer als CSL computers nog altijd 3600s combineert met 6700XTs...

Over de GPU: Ik ben geneigd van hier te beginnen over de zeer scherp geprijsde 6600XT, die beter presteert dan de 3060.
Maar door een marketing-actie zijn de Nvidia's aan het dalen, degene die jij koos is er een goed voorbeeld van lijkt me. Dus de prijzen van die twee zijn zowat gelijk, maar de 6600XT presteert zo'n 11% beter. Als je niet gaat streamen en niet super aan de raytracing (waar een 3060 toch al niet je-dat voor is) bent, zou ik het wel weten.

Als je budgetgevoelig bent, is er de 6600-GPU: een 6% minder performant dan de 3060 en deze bv kost 80 €, dus 17%, minder...

In kader "niets te veel uitgeven": de voeding kan met die GPUs naar 550 W en dan heb je nog serieus overschot. pricewatch: Corsair TX550M (2021) bv, tientje bespaard.

Die 90 euro kan je in je zak steken, of evt RAM naar 32, of je SSD naar 2 TB (want spellen van nu...100 Gb per stuk is niet raar), of je scherm naar de beste koop uit de monitor-BBG of (als de extra inch je niet zo boeit) die uit de vorige BBG. Als je de versie met vaste voet ok vind (zoals ik), ben je met pricewatch: Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart zelfs amper meer kwijt. Zowel dit scherm als het jouwe hebben trouwens geen G-Sync (al kàn het zijn dat het toch werkt, daar moet je achter snuffelen, "g-sync compatible") wat een beetje pleit voor AMD GPU.

Choices, choices... ;)

Alle reacties

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Waar zijn je meegestuurde onderdelen? Nog op de post? :P

• Billieach
AMD Ryzen™ 5 5500 processor 169,-
MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC Videokaart 479,-
Gigabyte B550 GAMING X 115,-
Ballistix DDR4 2x8GB 3600 74,-
Samsung 980 1TB M.2 SSD 104,-
Cooler Master Hyper 212 Black Edition R2 39,-
Corsair TX650M V2 PSU / PC voeding 64,-
MSI Optix G24C4 24" 144Hz curved gaming monitor 159,-

Behuizing moet ik nog zien te kiezen. Dan wil ik het liefst zo simpel mogelijk gezien mijn budget.

TOTAAL: 1205,-

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-03 13:54
Om het wat makkelijker te maken, volgensmij is dit ongeveer je lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 95,90€ 95,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 479,-€ 479,-
1MonitorenMSI Optix G24C4 Zwart€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 89,35€ 89,35
1VoedingenCorsair TX650M€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,06

• Billieach
@wErudite

Thanks voor het toevoegen. Ik was er mee bezig en je was veel sneller! :)

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Zo'n lijstje maken is niet zo moeilijk (en gevraagd hier), kleine handleiding hier. Je gaat er je voordeel mee doen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Je kan ook n's kijken naar wat er geknutseld en gedacht wordt in de "mainstream game"-BBG deze maand.

Over de CPU:
Ik vind 't wel interessant dat je de 5500 gekozen hebt. Als ik naar de gamebenchmarks in de review van de 5500 en 5600 kijk op Tom's hardware, zitten ze onder de 12400F. Maar hij zit er ook onder in prijs, dat was allicht je reden. De verschillen die je daar ziet, zijn ook wat artificieel groot doordat ze testen met een 3090 (om GPU-bottleneck uit te schakelen). Bij een 3060 gaan die verschillen kleiner zijn.
Lijkt me een goed en prijsbewust moederbord dat je gekozen hebt.

En is hij goed genoeg om een 3060 oid aan te drijven? Dat denk ik wel. Als je ziet dat een heel grote bouwer als CSL computers nog altijd 3600s combineert met 6700XTs...

Over de GPU: Ik ben geneigd van hier te beginnen over de zeer scherp geprijsde 6600XT, die beter presteert dan de 3060.
Maar door een marketing-actie zijn de Nvidia's aan het dalen, degene die jij koos is er een goed voorbeeld van lijkt me. Dus de prijzen van die twee zijn zowat gelijk, maar de 6600XT presteert zo'n 11% beter. Als je niet gaat streamen en niet super aan de raytracing (waar een 3060 toch al niet je-dat voor is) bent, zou ik het wel weten.

Als je budgetgevoelig bent, is er de 6600-GPU: een 6% minder performant dan de 3060 en deze bv kost 80 €, dus 17%, minder...

In kader "niets te veel uitgeven": de voeding kan met die GPUs naar 550 W en dan heb je nog serieus overschot. pricewatch: Corsair TX550M (2021) bv, tientje bespaard.

Die 90 euro kan je in je zak steken, of evt RAM naar 32, of je SSD naar 2 TB (want spellen van nu...100 Gb per stuk is niet raar), of je scherm naar de beste koop uit de monitor-BBG of (als de extra inch je niet zo boeit) die uit de vorige BBG. Als je de versie met vaste voet ok vind (zoals ik), ben je met pricewatch: Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart zelfs amper meer kwijt. Zowel dit scherm als het jouwe hebben trouwens geen G-Sync (al kàn het zijn dat het toch werkt, daar moet je achter snuffelen, "g-sync compatible") wat een beetje pleit voor AMD GPU.

Choices, choices... ;)

• Billieach
Top advies!

Inderdaad terugkomend op wat je aangaf over de CPU, het ging mij over de prijs. Maar eerlijk gezegd had ik het niet in de gaten en heb ik niet gekeken op Toms Hardware als het gaat om de prestatie.

GPU: Ik zal zeker overwegen om de 6600 te nemen in plaats van de 3060 als we ook daarvan de prestaties naast elkaar zetten. Niet van plan om te streamen daarmee etc.

Voeding! TOP. Hoemeer ik kan besparen hoe beter.

Tot slot denk ik inderdaad dat ik de rest van wat ik dan bespaar zal uitgeven aan storage.

@belgianmadcow Super bedankt voor je advies. Ik overweeg om jouw advies te volgen en zal het ook laten weten zodra mijn PC dan klaar voor gebruik is. Zelf bouwen gaat gelukkig nog wel lukken.

• Billieach
Iemand nog een tip voor een behuizing dat past bij mijn lijst? Liefst een zo simpel mogelijke behuizing zonder rbg, mag wel maar wil zo min mogelijk uitgeven.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG als je bang bent voor warmte :)
en voor huidige prijs is pricewatch: DeepCool CL500 ook een optie ;)
je zou desnoods pricewatch: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm of be quiet silent wings ( pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm ) bij kunnen doen, zodat je veel koeling krijgt ;)

[Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 21-04-2022 13:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee