Je kan ook n's kijken naar wat er geknutseld en gedacht wordt in de
"mainstream game"-BBG deze maand.
Over de CPU:
Ik vind 't wel interessant dat je de 5500 gekozen hebt. Als ik naar de gamebenchmarks in de review van de 5500 en 5600 kijk
op Tom's hardware, zitten ze onder de 12400F. Maar hij zit er ook onder in prijs, dat was allicht je reden. De verschillen die je daar ziet, zijn ook wat artificieel groot doordat ze testen met een 3090 (om GPU-bottleneck uit te schakelen). Bij een 3060 gaan die verschillen kleiner zijn.
Lijkt me een goed en prijsbewust moederbord dat je gekozen hebt.
En is hij goed genoeg om een 3060 oid aan te drijven? Dat denk ik wel. Als je ziet dat een heel grote bouwer als CSL computers nog altijd
3600s combineert met 6700XTs...
Over de GPU: Ik ben geneigd van hier te beginnen over de zeer scherp geprijsde
6600XT, die beter presteert dan de 3060.
Maar door een
marketing-actie zijn de Nvidia's aan het dalen, degene die jij koos is er een goed voorbeeld van lijkt me. Dus de prijzen van die twee zijn zowat gelijk, maar de 6600XT presteert zo'n 11% beter. Als je niet gaat streamen en niet super aan de raytracing (waar een 3060 toch al niet je-dat voor is) bent, zou ik het wel weten.
Als je budgetgevoelig bent, is er de 6600-GPU: een 6% minder performant dan de 3060 en
deze bv kost
80 €, dus 17%, minder...
In kader "niets te veel uitgeven": de voeding kan met die GPUs naar 550 W en dan heb je nog serieus overschot.
pricewatch: Corsair TX550M (2021) bv, tientje bespaard.
Die 90 euro kan je in je zak steken, of evt RAM naar 32, of je SSD naar 2 TB (want spellen van nu...100 Gb per stuk is niet raar), of je scherm naar de
beste koop uit de monitor-BBG of (als de extra inch je niet zo boeit) die uit de vorige BBG. Als je de versie met vaste voet ok vind (zoals ik), ben je met
pricewatch: Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart zelfs amper meer kwijt. Zowel dit scherm als het jouwe hebben trouwens geen G-Sync (al kàn het zijn dat het toch werkt, daar moet je achter snuffelen, "g-sync compatible") wat een beetje pleit voor AMD GPU.
Choices, choices...