Ring camera in kamer bewoner verpleeghuis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:55
Camera's plaatsen klinkt heel rigoreus, maar soms helaas noodzakelijk, om kwaliteit van zorg te controleren. Soms dachten wij ook, konden wij dit maar. Je wilt soms weten dat je ouders in goede handen zijn van zorgmedewerkers en niet verwaarloosd worden. Ik heb er zelf heel veel ervaring mee. Vader heeft lang in revalidatiekliniek gezeten, maar de zorg laat te wensen over. i.v.m. corona en onderbezetting lukte het de zorgmedewerkers niet om mijn vader goed in de gaten te houden, wat resulteerde in de nodige valpartijen of te late toediening van medicijnen, of niet verlenen van de benodigde zorg door overvolle planning. Resulteerde uiteindelijk dat mijn moeder dagelijks moest bijspringen. Uiteindelijk voor gekozen om zelf zorg op ons te nemen, omdat de zorg gewoon overbelast is. Maar dit is ook niet voor iedereen weggelegd.

Dat mensen nu achterdochtig zijn met betrekking tot zorg komt door de slechte verhalen rondom verpleeghuizen.

[ Voor 8% gewijzigd door Monkeydancer op 22-04-2022 20:11 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Monkeydancer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:08:
Camera's plaatsen klinkt heel rigoreus, maar soms helaas noodzakelijk, om kwaliteit van zorg te controleren.
waarom is de eerste insteek hier toch dat de zorg gecontroleerd moet worden? zoals ik zei, ik had bij mijn ouders al de camera's geplaatst voordat er thuiszorg+verpleegkundige geregeld is.
de camera's waren er om hun in de gaten te houden en te beschermen:

ik moest bv 3x per week langskomen omdat de cv ketel uitgevallen zal zijn. vond ik raar. Toen maar een camera in de gang gezet om te kijken of er niets vreemd gebeurd (cv ketel en meterkast is in een kast op de gang)
bleek dat mijn vader steeds de meterkast de groepen uit doet om de tv uit te doen....

(camera was ook geplaatst om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een babbeltruuk of zo)

ook de camera in de woonkamer heeft ons geleerd dat mijn vader zijn medicijnen al maanden niet meer kon innemen (nadat de huisarts bij huisbezoek had geconstateerd dat er 5 maanden aan medicijnen niet geopend waren. mijn moeder daarentegen nam een overdosis, en raakt snel door haar medicijnen heen.
uiteindelijk is het medicijngebruik nu overgenomen door wijkverpleegkundige welke dagelijks langskomt om hun medicijnen toe te dienen. (de hoofdverpleegkundige vroeg me ook een keer de beelden te checken om te zien of mijn ouders nog extra medicijnen nam. bleek mijn moeder dat nog wel te doen omdat een collega van de verpleegkundige de medicijnen op tafel liet liggen. met die reden is nu een kluis geregeld)

gelukkig is hierbij ook gebleken dat zij nog wel zelfstandig kunnen koken en de scamtelefoontjes negeren.

punt van het verhaal: ik vind dat je niet met het standpunt van een gezond, normaal persoon kan oordelen over cameragebruik bij dementerende ouderen. soms is het simpelweg noodzakelijk. ik heb zelf ook een gezien en kan (en idd WIL) niet bij mijn ouders intrekken om ze in de gaten te houden. dan is een camera mijns inziens de beste oplossing. heeft bij mij in ieder geval veel mantelzorg weggenomen.
Bij het gesprek met de thuiszorg is gebleken dat zij het ook goed vinden, want uiteindelijk is het ultieme doel: de ouderen van goede zorg te voorzien, de camera's hangen er niet om de thuiszorg in de gaten te houden. en de thuiszorg heeft er ook profijt van, gebleken uit de "diefstal"discussie

de beelden zijn nu 30 dagen behouden, maar ik kijk eigenlijk nooit terug zonder reden, ik check elke dag alleen even of ze nog leven)

(ter info: zij hebben allebei indicatie om in een verpleeghuis te mogen wonen, maar omdat zij samen nog wel kunnen functioneren hoeft dat niet. zij weigeren ook om te verhuizen. dan maar thuiszorg geregeld)

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 23-04-2022 12:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
PhilipsFan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:41:
[...]

Verblijft daar. Staat daar ingeschreven. Woont daar. Dus is het zijn prive-ruimte. Als hij daar een camera wil plaatsen, dan is dat zijn goed recht.
Staat daar ingeschreven, wie zegt dat?
Dat is helemaal geen vanzelfsprekendheid dat iemand die woont in een verpleeghuis daar ook ingeschreven staat op dat adres. Bij tijdelijk verblijf kan het oude adres nog steeds gebruikt worden, bij definitief verblijf kan het ook een briefadres elders zijn op verzoek.
Verpleeghuizen en nog wat andere instellingen vallen onder bijzondere briefadressen en zijn wat dat betreft niet één op één vergelijkbaar met reguliere adressen.

Geldt ook voor een penitentaire inrichting overigens dat bijzondere briefadres, die mogen vast ook camera's plaatsen in hun eigen kamer omdat het een prive ruimte is ;)

@kmf
Bij mijn schoonmoeder ook problemen met medicijnen maar dat was een kwestie van koppigheid en het zelf beter weten. Daar is gekozen voor medicijnen op rol en een medido die volledig vergoed wordt. Het apparaat geeft alarm op het juiste tijdstip voor de uitgifte en als er geen actie wordt ondernomen komt de meldkamer in actie richting zorg en familie. Uiteraard kan ze nog steeds de medicijnen pakken en niet innemen maar in de praktijk blijkt dat ding voldoende dwang om haar toch de medicijnen in te laten nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door ninjazx9r98 op 23-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:53:
[...]

@kmf
Bij mijn schoonmoeder ook problemen met medicijnen maar dat was een kwestie van koppigheid en het zelf beter weten. Daar is gekozen voor medicijnen op rol en een medido die volledig vergoed wordt. Het apparaat geeft alarm op het juiste tijdstip voor de uitgifte en als er geen actie wordt ondernomen komt de meldkamer in actie richting zorg en familie. Uiteraard kan ze nog steeds de medicijnen pakken en niet innemen maar in de praktijk blijkt dat ding voldoende dwang om haar toch de medicijnen in te laten nemen.
mijn moeder is dementerend en degradeert ook snel. zij heeft nu het korte termijngeheugen van een goudvis (2 minuten), dus als ze de medicijnen ziet is het gewoon een reflex om die op te eten. een baxterrol heeft niet geholpen daarmee.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:11
kmf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:51:
[...]

waarom is de eerste insteek hier toch dat de zorg gecontroleerd moet worden? zoals ik zei, ik had bij mijn ouders al de camera's geplaatst voordat er thuiszorg+verpleegkundige geregeld is.
de camera's waren er om hun in de gaten te houden en te beschermen:

ik moest bv 3x per week langskomen omdat de cv ketel uitgevallen zal zijn. vond ik raar. Toen maar een camera in de gang gezet om te kijken of er niets vreemd gebeurd (cv ketel en meterkast is in een kast op de gang)
bleek dat mijn vader steeds de meterkast de groepen uit doet om de tv uit te doen....

(camera was ook geplaatst om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een babbeltruuk of zo)

ook de camera in de woonkamer heeft ons geleerd dat mijn vader zijn medicijnen al maanden niet meer kon innemen (nadat de huisarts bij huisbezoek had geconstateerd dat er 5 maanden aan medicijnen niet geopend waren. mijn moeder daarentegen nam een overdosis, en raakt snel door haar medicijnen heen.
uiteindelijk is het medicijngebruik nu overgenomen door wijkverpleegkundige welke dagelijks langskomt om hun medicijnen toe te dienen. (de hoofdverpleegkundige vroeg me ook een keer de beelden te checken om te zien of mijn ouders nog extra medicijnen nam. bleek mijn moeder dat nog wel te doen omdat een collega van de verpleegkundige de medicijnen op tafel liet liggen. met die reden is nu een kluis geregeld)

gelukkig is hierbij ook gebleken dat zij nog wel zelfstandig kunnen koken en de scamtelefoontjes negeren.

punt van het verhaal: ik vind dat je niet met het standpunt van een gezond, normaal persoon kan oordelen over cameragebruik bij dementerende ouderen. soms is het simpelweg noodzakelijk. ik heb zelf ook een gezien en kan (en idd WIL) niet bij mijn ouders intrekken om ze in de gaten te houden. dan is een camera mijns inziens de beste oplossing. heeft bij mij in ieder geval veel mantelzorg weggenomen.
Bij het gesprek met de thuiszorg is gebleken dat zij het ook goed vinden, want uiteindelijk is het ultieme doel: de ouderen van goede zorg te voorzien, de camera's hangen er niet om de thuiszorg in de gaten te houden. en de thuiszorg heeft er ook profijt van, gebleken uit de "diefstal"discussie

de beelden zijn nu 30 dagen behouden, maar ik kijk eigenlijk nooit terug zonder reden, ik check elke dag alleen even of ze nog leven)

(ter info: zij hebben allebei indicatie om in een verpleeghuis te mogen wonen, maar omdat zij samen nog wel kunnen functioneren hoeft dat niet. zij weigeren ook om te verhuizen. dan maar thuiszorg geregeld)
Dit vind ik weer een andere situatie dan in een verpleeghuis stiekem op een kamer waar ook ADL zorg verleend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:14:
[...]

Als ze zo weinig vertrouwen hebben in die instelling moeten ze het familielid daar niet plaatsen en er zelf voor zorgen of een instelling zoeken die ze wel vertrouwen. Er zijn wel slechte instellingen, in Belgie zijn er al een aantal gesloten, bijvoorbeeld https://www.vrt.be/vrtnws...tie-inval-geraardsbergen/

In andere beroepsgroepen zou het personeel gewoon die kamer niet meer binnen gaan, maar het zorgpersoneel heeft meestal een andere instelling (anders kun je dat beroep ook niet doen, ze staken ook bijna nooit enzo).
In veel gevallen is er niet bepaald keuze naar welke instelling opa of oma gaat. Iets met wachtlijsten en urgentie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
daveytje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:56:
[...]

De zorg zal ze niet geduwd hebben.
Fijn dat je er wekelijks kwam. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
De zorg zal ze inderdaad niet geduwd hebben. Maar de zorgverleners hebben wellicht wel verzuimd om adequaat en doortastend te handelen na de val. En ook dat zal dan waarschijnlijk niet de insteek geweest zijn van het aanwezige zorgpersoneel. Maar mogelijk wel een flinke tekortkoming in de personeelsbezetting en/of in de gevolgde protocollen. Het kan bijvoorbeeld lang geduurd hebben voordat een gevallen bewoner überhaupt gevonden en/of geholpen werd door het aanwezige personeel. Of dat het aanwezige personeel in eerste instantie wel snel te hulp is geschoten, maar dat pas (veel) later een arts of ambulance dienst is gewaarschuwd onder het mom van "we kijken eerst wel even aan of het straks beter gaat met mevrouw".

De handjes aan het bed zijn in zulke gevallen waarschijnlijk niet verantwoordelijk voor de tekortkomingen, maar management en directie van de instelling des te meer. Die moeten linksom of rechtsom zorgen voor voldoende personeel en (het naleven van) adequate protocollen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 2 Laatste