waarom is de eerste insteek hier toch dat de zorg gecontroleerd moet worden? zoals ik zei, ik had bij mijn ouders al de camera's geplaatst voordat er thuiszorg+verpleegkundige geregeld is.
de camera's waren er om hun in de gaten te houden en te beschermen:
ik moest bv 3x per week langskomen omdat de cv ketel uitgevallen zal zijn. vond ik raar. Toen maar een camera in de gang gezet om te kijken of er niets vreemd gebeurd (cv ketel en meterkast is in een kast op de gang)
bleek dat mijn vader steeds de meterkast de groepen uit doet om de tv uit te doen....
(camera was ook geplaatst om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een babbeltruuk of zo)
ook de camera in de woonkamer heeft ons geleerd dat mijn vader zijn medicijnen al maanden niet meer kon innemen (nadat de huisarts bij huisbezoek had geconstateerd dat er 5 maanden aan medicijnen niet geopend waren. mijn moeder daarentegen nam een overdosis, en raakt snel door haar medicijnen heen.
uiteindelijk is het medicijngebruik nu overgenomen door wijkverpleegkundige welke dagelijks langskomt om hun medicijnen toe te dienen. (de hoofdverpleegkundige vroeg me ook een keer de beelden te checken om te zien of mijn ouders nog extra medicijnen nam. bleek mijn moeder dat nog wel te doen omdat een collega van de verpleegkundige de medicijnen op tafel liet liggen. met die reden is nu een kluis geregeld)
gelukkig is hierbij ook gebleken dat zij nog wel zelfstandig kunnen koken en de scamtelefoontjes negeren.
punt van het verhaal: ik vind dat je niet met het standpunt van een gezond, normaal persoon kan oordelen over cameragebruik bij dementerende ouderen. soms is het simpelweg noodzakelijk. ik heb zelf ook een gezien en kan (en idd WIL) niet bij mijn ouders intrekken om ze in de gaten te houden. dan is een camera mijns inziens de beste oplossing. heeft bij mij in ieder geval veel mantelzorg weggenomen.
Bij het gesprek met de thuiszorg is gebleken dat zij het ook goed vinden, want uiteindelijk is het ultieme doel: de ouderen van goede zorg te voorzien, de camera's hangen er niet om de thuiszorg in de gaten te houden. en de thuiszorg heeft er ook profijt van, gebleken uit de "diefstal"discussie
de beelden zijn nu 30 dagen behouden, maar ik kijk eigenlijk nooit terug zonder reden, ik check elke dag alleen even of ze nog leven)
(ter info: zij hebben allebei indicatie om in een verpleeghuis te mogen wonen, maar omdat zij samen nog wel kunnen functioneren hoeft dat niet. zij weigeren ook om te verhuizen. dan maar thuiszorg geregeld)
[
Voor 14% gewijzigd door
kmf op 23-04-2022 12:04
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp