Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Legplan
Het is een plat dak op 9 meter hoog in Amsterdam.
Er is 1 schoorsteen van 1 m hoog en er is plek gereserveerd voor een toekomstige warmtepomp die ook 1 m hoog zal zijn. Deze 2 elementen geven wat schaduw.
Om het dak zo vol mogelijk te leggen heb ik een Oost-West orientatie bedacht, met 6 panelen landscape O-W van1722x1134 mm en 6 panelen portrait O-W 2109x1048 mm. Samen is dat goed voor zo'n 5130 Wp, afhankelijk van paneelkeuze.
Welk montagesysteem weet ik niet maar het kan gewoon met betontegels als ballast op het platte dak liggen.

Ik sta open voor andere legpatronen, heb ook nog geen panelen of montagesysteem gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo7XNgh2bhQ4CXCyR8pem5cyLHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oYq7zNjV1nvyzVZvJpDsYqcS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqfAgQWCnvenRKSQA45I8ia4MYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7uXSqI3RGsuzXyX9TeOK6KO9.jpg?f=user_large

Meer panelen in de toekomst
In de toekomst komen er nog meer panelen bij op 2 lager gelegen platte dakjes van 4,5 x 4,8 m en 4,5 x 2,8 m die de helft van de dag de zon liggen. Hier komen op termijn nog zeker 6 panelen extra, maar misschien wel 9 of 12 als dat past. Op dit moment al doen is geen optie, maar ik wil er wel rekening mee houden.

Omvormers
Omdat ik wel alles op 1 systeem wil hebben denk ik erover om alles microomvormers te doen zodat het uitbreidbaar is (en wellicht is dat met de verschillende paneelmaten, O-W orientatie en een beetje schaduw miscchien sowieso geen slecht idee?)

Huisaansluiting
Huidig is 1x 35A. Over een aantal jaar wordt dat vast 3x25A voor een laadpaal, want we hebben een eigen oprit.
De consequenties hiervan voor de omvormer(s) krijg ik nog niet helemaal in beeld.
Mijn idee is om in de wasmachineruimte 2 pv verdelers te installeren en de ongeveer 5130 Wp hierover te verdelen. Vanaf de meterkast naar elke pv verdeler wordt dan 3x 2,5mm, in iedere pv verdeler komen 2 16A alamats. Op pv verdeler 1 komen dan 6 panelen en de wasmachine.
Op de andere verdeler ook 6 panelen een warmtepompboiler. Gaat dat werken zo, hoe zeker ik dit af in de groepenkast en kan ik deze opzet blijven gebruiken indien ik een 3-fase groepenkast zou krijgen?
(ja ik zou veel liever volkomen dedicated groepen in de groepenkast hebben voor PV maar het is helaas niet te doen in dit huis om nieuwe extra leidingen naar boven te trekken)

Huidig verbruik
geen idee maar ik begrijp dat dat niet veel uitmaakt; volleggen is het devies.
Dat is prima, budget is niet zo'n punt.
Vervelend is is dat de panelen er nog een keer af zullen moeten om de bitumen dakbedekking te vervangen (tegelijkertijd met extra dakisolatie leggen) maar dat is nu eenmaal zo.

Wat wil ik met dit topic?
Sowieso een sanity check, dus of dit gaat werken zo, en het opstellen van een gedetailleerde boodschappenlijst met benodigde materialen.
Waar de spullen aan te schaffen op dit moment krijg ik ook graag advies over.
Ik denk het zelf te gaan installeren, maar laten doen is ook een optie. Het is op zich wel een makkelijk bereikbaar en beloopbaar plat dak dus ik denk dat ik het best zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Zelf leggen met micro omvormers is heel simpel. Zitten er helemaal geen aftakkingen op die 2 groepen naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
alwind schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:58:
Zitten er helemaal geen aftakkingen op die 2 groepen naar boven?
Nee, die gaan direct van de groepenkast naar de PV verdelers is het plan, zonder iets ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Is het geen optie om de panelen op groep 1 te doen en de wasmachine en warmtepompboiler op de andere. Dan gebruik je 6 DS3-L micro's die doen max 730 dus dan gaat er keurig max 4,4 kWh over de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Ben je zeker dat je micro-omvormers wil / nodig hebt? Ik begreep dat die flink duurder zijn, levert dat op bij het verlies door schaduwmanagement?
Ik vind niet direct de link terug, maar er was ergens een nederlandstalige site die het erg mooi inzichtelijk maakt met schetsjes, wellicht verlies je de opwek van 1/3 van een paneel als de schaduw er op valt (dus 3% van je opbrengst; er zijn panelen die nog fijnmaziger opgesplitst zijn en het verlies nog lager is). Dan moet je nog een inschatting maken hoeveel tijd je die 3% verlies hebt (wanneer de schaduw op een paneel valt, een uurtje 's ochtends gok ik zo).
Dus met een stringomvormer ben je dan beter uit zodra die 0.03% goedkoper is dan micro-omvormers.

Edit: uitleg gevonden https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2022 12:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Nee, daar ben ik niet zeker van.
Het punt is dat ik met het legplan van hierboven 2 verschillende formaten panelen heb en oost-west. Er zijn dus steeds maar 3 panelen van hetzelfde vermogen en dezelfde oriëntatie. Bij een paar panelen zal er ook af en toe wat schaduw zijn vanwege schoorsteen en toekomstige warmtepomp.
Daarnaast gaat het me om de latere uitbreiding op een lager dak, dat rond het middaguur langzaam in de schaduw komt te liggen. Ik denk dat ik daar sowieso microomvormers nodig zal hebben, en ik wil het liefst wel alle panelen in 1 monitoringsysteem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Micro's zijn zeker duurder. Het legt wel makkelijk en je kunt ze inderdaad in 1 systeem monitoren (APS dan). Dat is niet zo met Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Leuke tekening :) Maar ik denk dat SunnyDesign misschien ook wel handig is om e.e.a. te kunnen simuleren. Zie ook Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je nu nog draden moet trekken, zou ik in ieder geval 1 PV verdeler voorzien van 5 aderige 3 fasen kabel. Krijg je dan op termijn een 3 fasen aansluiting dan kan je 1 PV verdeler laten vervallen, de andere afzekeren op een 3 fasen krachtgroep en van daaruit je PV en wasmachine voorzien van stroom.

Daarmee behoud je in de toekomst (als je je inverters een keer zou vervangen) de mogelijkheid om naar een 3 fasen omvormer met 2 MPPT's te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 20-04-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ThinkPad schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:50:
Leuke tekening :) Maar ik denk dat SunnyDesign misschien ook wel handig is om e.e.a. te kunnen simuleren. Zie ook Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Ik krijg dat sunnydesign niet aan de praat. Dakvorm kiezen wordt niet weergegeven in ontwerp, verslepen van de dakranden gaat niet. Verschillende browsers geprobeerd zonder resultaat, misschien is het mac/muisgerelateerd maar ik heb het opgegeven. Vandaar de old skool potloodtekening 😃
Fairy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:02:
Als je nu nog draden moet trekken, zou ik in ieder geval 1 PV verdeler voorzien van 5 aderige 3 fasen kabel. Krijg je dan op termijn een 3 fasen aansluiting dan kan je 1 PV verdeler laten vervallen, de andere afzekeren op een 3 fasen krachtgroep en van daaruit je PV en wasmachine voorzien van stroom.

Daarmee behoud je in de toekomst (als je je inverters een keer zou vervangen) de mogelijkheid om naar een 3 fasen omvormer met 2 MPPT's te gaan.
Daar ga ik eens over nadenken. Aanvankelijk was het plan om het met 1 kabel van 3x 4mm² te gaan doen maar als ik dan overga naar 3-fasen dan is alles op 1 25A fase waarschijnlijk te zwaar. Door het te verdelen over 2 kabels met 2,5 mm² op twee verschillende groepen kan ik later op 2 verschillende fases terugleveren zo was het idee. De uitbreiding op het andere dakje kan dan op de derde fase, zo is de teruglevering dan redelijk gelijkmatig verdeeld over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je zou ook 5x4mm² kunnen doen, dan kan je alle kanten op.
Ik heb voor mijn onderverdeler 5x6mm², maar dit was ook omdat ik die kabel toevallig toch al had en hem zo mooi kon inzetten. Nooit meer omkijken naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Fairy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:04:
Je zou ook 5x4mm² kunnen doen, dan kan je alle kanten op.
Ik heb voor mijn onderverdeler 5x6mm², maar dit was ook omdat ik die kabel toevallig toch al had en hem zo mooi kon inzetten. Nooit meer omkijken naar :)
Dat gaat waarschijnlijk niet passen ik heb 2 loze leidingen van 19 mm over?
Is het mogelijk om een soepele 4 mm² kabel te strippen van de buitenmantel en de 3 aders door 19mm buis te trekken?
Als ik het voor het kiezen had zou ik niet met onderverdelers gaan prutsen maar mooie dikke kabels direct vanaf de meterkast maar helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 20-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb ook oost west en twee formaten panelen en heb wat schaduw van de wat pijpjes. Dan is een ds3l micro omvormer een prima oplossing. Uitbreidbaarheid is ook een prima argument. En met 100euro per paneel niet extreem duur.

Schaduw is wel een non issue. Ik zie de panelen netjes in drie stappen bypassen, maar was mooi meegenomen.

Wel duurder dan een String. Maar hier lijkt een string niet echt een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 20-04-2022 16:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Overigens kan je hiermee misschien wel een 2xmptt doen en besparen. 4950wp ook (als dat past, je maten staan er niet bij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_RMsEI5BfyZVQP1WBuOk9PpKqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ji7WosfTdqZiMzxjC3dz5IIS.png?f=user_large

Ik zit alleen niet zo in de stringomvormers en weet niet of 5 paneel waarvan 1 met wat schaduw goed gaat werken.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 20-04-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Je kunt altijd nog 1 of 2 panalen van een Tigo of Honeybee voorzien... heb ik ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbNT-ALHzOEhYi2wqGhvRi_3jn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsQx1mjtibwfXVQFr5tmwBLf.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:37:
Overigens kan je hiermee misschien wel een 2xmptt doen en besparen. 4950wp ook (als dat past, je maten staan er niet bij)

[Afbeelding]

Ik zit alleen niet zo in de stringomvormers en weet niet of 5 paneel waarvan 1 met wat schaduw goed gaat werken.
Maar dan liggen op de bovenste helft van de tekening maar 3 grote panelen ipv 6 kleinere.
Verschil tussen (beetje paneelafhankelijk natuurlijk) 1350 en 2430 Wp. En dan heeft de warmtepomp straks ook nog wat minder ruimte eromheen om te servicen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Ik stel voor om eerst de 3fase-aansluiting in je huis in orde te laten maken en dan voor een 3fase omvormer te kiezen. Niet elke netbeheerder wil graag dat je levert op een enkele fase terwijl er wel een 3fase installatie in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
MarkS90 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:57:
Ik stel voor om eerst de 3fase-aansluiting in je huis in orde te laten maken en dan voor een 3fase omvormer te kiezen. Niet elke netbeheerder wil graag dat je levert op een enkele fase terwijl er wel een 3fase installatie in huis is.
Het plan is om later wanneer die 3-fasenaansluiting er eenmaal komt (kan over 1, 3 of 5 jaar zijn) de panelen te verdelen over de 3 fasen, dat lijkt me een nette oplossing toch?
Het is een van de redenen om voor microomvormers te gaan, dan doe ik 6 panelen op de ene fase en 6 panelen op de andere fase en de extra panelen die later nog komen op de derde fase.
Een echte 3 faseomvormer zou een nog evenwichtiger verdeling geven maar voor deze installatie verre van gunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Niemand op- of aanmerkingen verder, zal ik het op deze manier gaan aanleggen of laten aanleggen?

Nog een paar concrete vragen:
-welk montagesysteem te gebruiken waarmee je grote panelen portrait in O-W oriëntatie kunt leggen, liefst met afdekplaten zodat de wind er minder vat op krijgt?
-wanneer ik twee PV verdelerkastjes boven doe met 16A alamats, hoe zeker ik dit af in de groepenkast beneden, met 20 of 25A? Huidige aansluiting is 1x 35A en ik ben me bewust dat volledige selectiviteit niet haalbaar zal zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ik zou gewoon een pv groep doen en een groep voor de andere 2 apparaten. dat scheelt je nu best veel kosten en houd het overzichtelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
Ik zou beginnen met dat meisje v/h dak te halen.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

Jan Smit schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:27:
Ik zou beginnen met dat meisje v/h dak te halen.
Ik zou beginnen met dat meisje niet op het dak neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
alwind schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:23:
ik zou gewoon een pv groep doen en een groep voor de andere 2 apparaten. dat scheelt je nu best veel kosten en houd het overzichtelijk.
Er zijn straks 3 nieuwe verbruikersgroepen nodig voor warmtepomp en warm water, en ik heb niet genoeg loze leidingen om ook nog aparte leidingen voor PV te trekken.
Ik ben het met je eens dat PV verdelers geen elegante oplossing zijn, maar wanneer ik 2 kabels 'dubbel' kan gebruiken zowel een verbruiker als teruglevering dan lost dat het leidingenprobleem wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ASW1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:41:
[...]

Er zijn straks 3 nieuwe verbruikersgroepen nodig voor warmtepomp en warm water, en ik heb niet genoeg loze leidingen om ook nog aparte leidingen voor PV te trekken.
Ik ben het met je eens dat PV verdelers geen elegante oplossing zijn, maar wanneer ik 2 kabels 'dubbel' kan gebruiken zowel een verbruiker als teruglevering dan lost dat het leidingenprobleem wel op.
Heb je die warmtepomp boiler al ? of komt die pas over 2/5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
alwind schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:46:
[...]

Heb je die warmtepomp boiler al ? of komt die pas over 2/5 jaar?
Die staat in een doos in de garage, monoblock is besteld.
Ik hoop de boel voor het begin van het volgende stookseizoen draaiende te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ASW1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:49:
[...]

Die staat in een doos in de garage, monoblock is besteld.
Ik hoop de boel voor het begin van het volgende stookseizoen draaiende te hebben.
hoeveel kWh neemt die en zou die samen met de wasmachine kunnen? Want dat is echt een goedkopere oplossing. Als alles 3 fase is kun je het altijd nog anders doen doordat je micro omvormers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
alwind schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:52:
[...]

hoeveel kWh neemt die en zou die samen met de wasmachine kunnen?
Dat zijn vrij hoge aansluitwaardes, WP wordt ongeveer 3 + 3,5 kW (over 2 groepen) en de WPboiler is 3kW.
Op dit moment zitten wasmachine en droger al samen op 1 groep en draaien soms gelijktijdig, maar die hebben beiden een lagere aansluitwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je voor micro's gaat zoals de DS3 van APS, bedenk dan wel dat die aangesloten moeten worden op een zg trunkkabel. Die kabel zit weer aangesloten op een kabel die naar je PVverdeler of meterkast gaat. Als je nu voor 1 fase gaat dan is dat dus 1 kabel, maar zodra je uit breidt heb je er 2 of 3 nodig. Voor APS kan je dan die trunkkabel gewoon doormidden knippen, of in 3en, afhankelijk van hoeveel fasen je gaat gebruiken, maar dan moeten er wel extra kabels naar het dak om die aan te sluiten en dat moet dan lang genoeg zijn om te werken met de kortere trunkkabel.

Of dit met enphase überhaupt kan weet ik niet, maar zo zou het met APS werken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Termy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 01:01:
Als je voor micro's gaat zoals de DS3 van APS, bedenk dan wel dat die aangesloten moeten worden op een zg trunkkabel. Die kabel zit weer aangesloten op een kabel die naar je PVverdeler of meterkast gaat. Als je nu voor 1 fase gaat dan is dat dus 1 kabel, maar zodra je uit breidt heb je er 2 of 3 nodig. Voor APS kan je dan die trunkkabel gewoon doormidden knippen, of in 3en, afhankelijk van hoeveel fasen je gaat gebruiken, maar dan moeten er wel extra kabels naar het dak om die aan te sluiten en dat moet dan lang genoeg zijn om te werken met de kortere trunkkabel.
Dat wil ik juist ondervangen door nu al met 2 aparte groepen te werken, elk met een 16A alamat. Dan komen er dus al 2 trunkkabels elk met 6 panelen erop. Wanneer ik overga naar 3-fasen gaan ze dan op verschillende fasen.
Of dit met enphase überhaupt kan weet ik niet, maar zo zou het met APS werken.
Waarom zou dat met enphase niet kunnen, heb je het dan over het doorknippen van de trunkkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ASW1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:27:
Waarom zou dat met enphase niet kunnen, heb je het dan over het doorknippen van de trunkkabel?
Ja, dat. Ik weet dat Enphase best anders in elkaar zit maar niet exact hoe, dus daar durf ik niks over te zeggen (kan je vragen in het Enphase topic).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Termy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:29:
[...]

Ja, dat. Ik weet dat Enphase best anders in elkaar zit maar niet exact hoe, dus daar durf ik niks over te zeggen (kan je vragen in het Enphase topic).
Maar dat zou in mijn geval toch niet uitmaken wanneer ik sowieso al van 2 gescheiden trunkkabels uitga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nee, klopt, dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASW1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:20:
Nog een paar concrete vragen:
-welk montagesysteem te gebruiken waarmee je grote panelen portrait in O-W oriëntatie kunt leggen, liefst met afdekplaten zodat de wind er minder vat op krijgt?
-wanneer ik twee PV verdelerkastjes boven doe met 16A alamats, hoe zeker ik dit af in de groepenkast beneden, met 20 of 25A? Huidige aansluiting is 1x 35A en ik ben me bewust dat volledige selectiviteit niet haalbaar zal zijn in dit geval.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Valkpro P10 (zie mijn topic in signature) voldoet prima.

Je elektrische situatie volg ik niet helemaal. Maar mijn logica zegt "gewoon" 3x een 16A. Een 16A aardlekautomaat voor de netspanning, een 16A automaat voor de verbuikers en een 16A automaat voor de panelen. Zo kan er nooit meer dan 16A over alle kabels lopen. Selectiviteit is niet optimaal, maar de impact is ook niet echt groot. Als je wasmachine kortsluiting veroorzaakt, doen je panelen het ook niet. Het is niet zo dat je hele huis dan in het donker zit.
ASW1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:28:
[...]

Maar dan liggen op de bovenste helft van de tekening maar 3 grote panelen ipv 6 kleinere.
Verschil tussen (beetje paneelafhankelijk natuurlijk) 1350 en 2430 Wp. En dan heeft de warmtepomp straks ook nog wat minder ruimte eromheen om te servicen indien nodig.
Ik begrijp niet waarom je alleen de bovenste groep panelen vergelijkt. Het gaat toch om het totaal? Dat verschil tussen 1350 en 2430 is groot, maar niet echt relevant. Op systeemniveau gaat het om 4900 vs 5100 als ik het goed zie. Dat is nog wel overwegenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:36:
Valkpro P10 (zie mijn topic in signature) voldoet prima.

Je elektrische situatie volg ik niet helemaal. Maar mijn logica zegt "gewoon" 3x een 16A. Een 16A aardlekautomaat voor de netspanning, een 16A automaat voor de verbuikers en een 16A automaat voor de panelen. Zo kan er nooit meer dan 16A over alle kabels lopen. Selectiviteit is niet optimaal, maar de impact is ook niet echt groot. Als je wasmachine kortsluiting veroorzaakt, doen je panelen het ook niet. Het is niet zo dat je hele huis dan in het donker zit.
Top, doe ik gewoon alles met 16A
[...]

Ik begrijp niet waarom je alleen de bovenste groep panelen vergelijkt. Het gaat toch om het totaal? Dat verschil tussen 1350 en 2430 is groot, maar niet echt relevant. Op systeemniveau gaat het om 4900 vs 5100 als ik het goed zie. Dat is nog wel overwegenswaardig.
Het verschil op dat bovenste stukje tussen (3 grote panelen totaal 1350) en (6 kleinere panelen totaal 2430) is 1080 Wp, ongeacht wat er verder nog op het dak komt te liggen.
Ik zou ook liever allemaal hetzelfde formaat panelen neerleggen, maar als ik door te kiezen voor 2 verschillende formaten 1080 Wp extra kwijt kan lijkt me dat wel de moeite?
Wordt dan idd wel wat duurder door de micro's.
Verschil is totaal 4050 Wp versus 5130 Wp ofwel 25% extra opbrengst.

Misschien moet ik eens een complete boodschappenlijst gaan maken voor micro's en voor strings, en dan kijken wat dat scheelt. De extra kosten per Wp bij micro's tov het totaal zijn me niet zo duidelijk, misschien onderschat ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik ben nu aan het kijken naar microinverters van APsystems.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik niet kan inschatten met hoeveel paneelvermogen zo'n micro het meest compatibel is (op meerdere plekken zijn grote panelen met hoog Wp gunstig hier qua opstelling)

Ik zie een APsystems DS3-L met een "Max output power reaching 730VA" en een DS3 met een "Max output power reaching 880VA". Heel leuk, maar wat past daar ongeveer qua paneelopbrengst bij?
Een hyundai paneel met 490 Wp in zuid opstelling, kan dat? Of een 455 Wp paneel in OW op een plat dak, kan dat?

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 27-04-2022 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
Je kunt Sunny design van SMA gebruiken om dit te simuleren. Pak 10 panelen en zet die op een omvormer van 10x (of 5x bij 2 panelen per omvormer) de max uitgangsstroom van de DS3 of DS3L.
Dit doe je door een omvormer te selecteren die iets te groot is en vervolgens het AC vermogen te beperken. De energy usability factor heeft aan hoeveel % opbrengst van de panelen omgezet kan worden (hoger percentage is beter).

Daarna kijk je wat het verschil in kWh jaaropbrengst is versus het prijsverschil van de omvormer. Uiteraard allemaal gedeeld door 10 om het effect per paneel te bepalen.

Aanvulling: je hoeft geen account aan te maken en geen tekening te maken. Gewoon handmatige planning kiezen, panelen kiezen, oriëntatie en hellingshoek instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door schumacher op 27-04-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Panelen op 10 graden pieken niet zo vaak.

Wat betreft simuleren. Let wel op dat je dan één oriëntatie doet als je het test. Die APS kan het vermogen verdelen over 2MPPT's, die DS3(L) heeft gewoon echt max 365/440watt per paneel max. Dus geen 880watt voor oost of west, vrij te verdelen (zoals een APS dat wel heeft). Dus alleen Oost panelen of west panelen simuleren.

In mijn topic (495wp panelen met DS3 of DS3L) is die discussie trouwens ook geweest en hebben we gesimuleerd. Het verschil was toen 10 euro per omvormer, dus ik ben voor 440watt gegaan.
JvS in "Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen"

In de praktijk heb ik nog nooit langdurig meer dan 390 watt per paneel gezien en de hoogste piek die ik ooit heb gezien is 421watt (na wolken, koele dag). Met panelen op 10 graden valt dat allemaal wel mee. ik verwacht in mei en juni dat de 400watt grens wat vaker (kort!) beslecht gaat worden enik hoop oot eens een piek van 440 watt te gaan zien :P.

Al met al denk ik dat met een OW opstelling op 10° de DS3L met een 495wp paneel zelfs goed zal gaan met amper aftopping (over het jaar gezien). Omdat het prijsverschil zo klein is, zou ik het mentale deel "geen aftopping" toch niet willen en de DS3 nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 28-04-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:15:

In de praktijk heb ik nog nooit langdurig meer dan 390 watt per paneel gezien en de hoogste piek die ik ooit heb gezien is 421watt (na wolken, koele dag).
Ik wil voor de APS DS3 micro's gaan; wat me nog niet helemaal duidelijk is is de monitoring.
Het werkt met zigbee protocol, heb je daar dan ook een bridge/gateway voor nodig? Of zijn er nog andere manieren om te monitoren? Ik ken dat hele zigbee niet, geen idee wat het is of wat je ermee kunt in dit geval.

Ik zie dit ding te koop staan maar ik schrik er een beetje van dat je daar weer 200 euro voor moet aftikken; is dat ding nodig om uberhaupt te monitoren of zijn er ook andere manieren? https://www.zonnepanelens...ergy-communication-unit-r

[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 09-05-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:17

Lulukai

God's gift to women

Je kan ook de ECU-B nemen, die is een pak goedkoper.
Of gewoon niet monitoren, als je ziet dat er wordt geïnjecteerd weet je dat de installatie min of meer werkt.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een ECU-B is een pak goedkoper omdat er twee omvormers mee kunnen worden gelinkt, terwijl TS er zes nodig heeft. Maar bovenal hoop ik dat @ASW1 ergens in het afgelopen jaar de tijd heeft gevonden zijn dak al vol te leggen 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heb inmiddels 12x DS3 liggen, 24 panelen O-W ;)

Met een ECU-R, niet goedkoop maar ik vind het toch wel nuttig de boel een beetje te kunnen monitoren.
ECU-B heb je geen bal aan volgens mij
Pagina: 1