Offerte check all-electric warmtepomp nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCIperongeluk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-05 05:49
Net als half Nederland ben ik momenteel op zoek naar een installateur die voor mij een warmtepomp kan installeren. In dit geval echter een all-electric uitvoering voor een nieuwbouwwoning (deze wordt casco opgeleverd).

Na een offerte van een lokale installateur ben ik steil achterovergeslagen van de prijs. Naast de kosten voor riolering en waterinstallatie vraagt men namelijk net geen 25.000 euro incl. btw voor het installeren van een monoblock warmtepomp van tussen de 9 en 12 kW.

De beschrijving van de werkzaamheden is als volgt:

De opgenomen werkzaamheden omvatten het leveren en monteren van:
- kunststof cv-leidingen voor de voeding van de vloerverwarmingsverdeler op de verdieping;
- Viessmann Vitocal 222-S Split lucht/water warmtepompinstallatie, type AWBT-M-E-AC 221.C08,
bestaande uit:
- warmtepomp binnenunit met geïntegreerde warmwaterboiler 220 liter & buffervat, locatie bijkeuken
· warmtepomp buitenunit op het platte dak van de garage, locatie in overleg (min. 3 mtr. vanaf
erfgrens, max. 10 mtr. vanaf binnenunit) · alle bijhorende appendages voor het aansluiten van de warmtepompinstallatie
· Armaflex isolatiemateriaal ten behoeve van de verwarmingsleidingen bij de warmtepompinstallatie

- Danfoss Icon bedrade Master/Slave naregeling, bestaande uit: · zoneregelaars · digitale ruimtethermostaat per verblijfsruimte voor verwarmen en koelen
(badkamer alleen verwarmen)
Uitgangspunten berekening boiler bij gemiddelde buitentemperaturen: · inhoud boiler 220 liter (80% aftapbaar) · boilertemperatuur 55°C
· oplaadtijd boiler circa 85 minuten
· taptijd circa 25 minuten á 10 liter per minuut van 40°C (normale douchekop)
gemiddeld 3 douchebeurten van circa 8 minuten

Daarbij moet ik vermelden dat het elektra dus al voorbereid wordt en dat er verder geen sanitair of waterinstallatie of vloerverwarming bij die 25.000 euro inbegrepen zit. Slechts de warmtepomp zelf incl boilervat en de aansluiting naar de vloerverwarming verdelers. De buitenunit zal op het dak van de garage worden geplaatst, maar is verder slechts een meter of 3 verwijderd van de plek waar de binnenunit komt te staan.

Ben ik nu te optimistisch geweest met mijn verwachtingen of is het overal nu zo'n chaos wbt warmtepompen?

Is er iemand die recent zo'n ding heeft laten installeren? Hoeft niet perse dit merk te zijn, dit is simpelweg waar de installateur mee werkt. Wat is tegenwoordig een redelijke of gangbare prijs? Ik hoor graag wat de ervaringen van anderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben zeker geen expert, dus ik laat me graag corrigeren door anderen, maar een paar dingen vallen me op:

- hoe groot is je woning? 9-12kW lijkt me echt heel veel voor een nieuwbouwwoning, ik zou eerder 5 ofzo verwachten; ervan uitgaande dat je overal vloerverwarming hebt.
- de prijs van het ding zelf. Damn zeg, die kost alleen al bijna 11k... :X Ik kan me zo voorstellen dat er goedkopere merken/types verkrijgbaar zijn.
- zoneregeling, waarom? Op jouw initiatief, of dat van de installateur? Je ziet het niet vaak, meestal wordt aangeraden om je hele toko egaal te verwarmen. Beter voor de WP.

Edit: voorbeeld van een Nibe 12kW: 8400 euro, https://www.techniq.nl/lu...ompnibe.html?id=246867607, wat dus imo overkill is; een 6kW kost je ongeveer 5000.

[ Voor 15% gewijzigd door Bra-Jo op 19-04-2022 17:27 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCIperongeluk
Dank voor je reactie.

De woning is inderdaad vrij groot. Ongeveer 230 m2 gebruiksoppervlak inclusief garage die ook mee verwarmd wordt. Dan zit er ook een vaste zolder bij waar weer geen verwarming in komt te liggen. In totaal wordt er 170 m2 aan vloerverwarming gelegd. Vrijstaande woning.

Er zullen zeker goedkopere merken zijn. Echter heb ik al gemerkt dat iedere installateur echt zweert bij het merk dat zij zelf leveren en eigenlijk ook niet of nauwelijks bereid zijn om andere merken te plaatsen. Ik heb denk ik wel 8 installateurs in de omgeving afgebeld waarna deze eindelijk aangaf tijd te hebben in 2022. Ze lachen je nog net niet uit dat je niet 2 jaar van tevoren belt.

Zoneregeling, tja.. vooral op initiatief van de installateur, maar ik weet zelf ook niet meer wat wijsheid is. Zoals gezegd een grotere woning waar een aantal kamers direct op de zuidkant zitten (met vrij zicht op de zon) en een aantal aan de noordkant. Combineer dat met een open trappengat in de hal waar waarschijnlijk een hoop warmte tussen de verdiepingen zich gaat verplaatsen. Mijn gedachtegang was dat het daarom ook wel een goed idee zou zijn, maar iemand anders daar een andere mening over heeft hoor ik dat ook graag!

[ Voor 2% gewijzigd door PCIperongeluk op 19-04-2022 17:45 . Reden: verduidelijking aantal vierkante meters ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Vloerverwarming = je buffer. Daarom kan dat buffervat er alvast uit. Met een vloerverwarming wil je natuurlijk ook geen zoneregeling. En inderdaad is 9/12 kW veel te groot. Nieuwbouwhuis met alleen vloerverwarming is lange, rustige runs waarbij je de vloeren als buffer gebruikt.

Installateur klinkt me als een CV boer in de oren, die gaan veel te snel voor grote vermogens en stoppen er buffervaten tussen omdat ze nog op de oude manier denken.

Nieuwbouwhuis heeft hopelijk ook balansventilatie met WTW erin? Dan wil je toch eigenlijk de hele woning gelijkmatig verwarmen en hebben zones ook geen zin. Als het goed is dan is de boel kierdicht en met goede thermische schil, dus hele huis als 1 zone behandelen.

En kijk natuurlijk hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Daar zit alle warmtepompkennis. En kunnen ze het je haarfijn uit gaan leggen.

Ik had die luxe van zo'n kierdichte nieuwbouwwoning niet en ik was (inclusief buffervat) voor 11.500 EUR klaar geinstalleerd en alles met een Mitsubishi SUZ-SWM80VA, die doet 7,1kW bij min 10. Dat moet genoeg zijn voor zo'n ideale WP-woning.

[ Voor 11% gewijzigd door MrScratch op 19-04-2022 17:57 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCIperongeluk
Installateur is inderdaad een bedrijf dat van origine ook CV installaties doet.

Ik zeg nieuwbouwwoning, maar door lange wachttijd bij de aannemer en vertragingen tijdens de bouw is de bouwvergunning toch nog van eind 2020. Toen was de EPC norm nog geldig ipv de BENG en dat is ook waar de woning op afgestemd is. Geen WTW, er komt een type C ventilatie met roosters in de ramen.

Ik heb een warmteverliesberekening laten uitvoeren en daar kwamen ze toch al op 9943 W aan benodigd vermogen uit. Dat was zonder de aanbouw garage (die is er vergunningsvrij naderhand nog bij gekomen). Daarvan zou 4897 W verloren gaan aan de wanden/plafonds/vloer, 4375 W aan lucht ventilatie + infiltratie (?) en 670 W aan warmwatergebruik. Ik vermoed dat ik met de garage met plat dak nog wat meer ga verliezen, dus vandaar de 9 a 12 kW.

Of die berekening dan ook klopt kan ik niet beoordelen, daarom heb ik die berekening laten doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

PCIperongeluk schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:06:
Geen WTW, er komt een type C ventilatie met roosters in de ramen.
Neeee!!! Aaarghh, dat dit nog mag tegenwoordig. Verschrikkelijk. Wat is het toch erg in aannemend nederland. De kans om echt goed bezig te zijn en dan krijg je van die roosters in je ramen. Om te huilen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

PCIperongeluk schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:06:
Installateur is inderdaad een bedrijf dat van origine ook CV installaties doet.

Ik zeg nieuwbouwwoning, maar door lange wachttijd bij de aannemer en vertragingen tijdens de bouw is de bouwvergunning toch nog van eind 2020. Toen was de EPC norm nog geldig ipv de BENG en dat is ook waar de woning op afgestemd is. Geen WTW, er komt een type C ventilatie met roosters in de ramen.

Ik heb een warmteverliesberekening laten uitvoeren en daar kwamen ze toch al op 9943 W aan benodigd vermogen uit. Dat was zonder de aanbouw garage (die is er vergunningsvrij naderhand nog bij gekomen). Daarvan zou 4897 W verloren gaan aan de wanden/plafonds/vloer, 4375 W aan lucht ventilatie + infiltratie (?) en 670 W aan warmwatergebruik. Ik vermoed dat ik met de garage met plat dak nog wat meer ga verliezen, dus vandaar de 9 a 12 kW.

Of die berekening dan ook klopt kan ik niet beoordelen, daarom heb ik die berekening laten doen :)
Kan je een dergelijk vermogen wel in de vloer kwijt? Wat voor verdelers krijg je op je vloerverwarming? Gesloten pomploze verdelers hopelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou type D ventilatie en een 5-7kW pomp plaatsen.

5kW ventilatie verlies slaat ook nergens op.

Vooral niet uitgaan van die berekeningen, er is al heel vaak aangetoond dat deze extreem pessimistisch zijn.

Je hebt alleen maar last van een te grote pomp, daarnaast heeft deze wss ook gewoon een 3-9kW electrisch element aan boord voor als de hel toch een keer overvriest, bij mistig weer.

Zet aub alles even op een rij en open hier wat topics voor, hoe krom ook, installateurs zijn niet de juiste plek voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCIperongeluk
MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:43:
[...]

Neeee!!! Aaarghh, dat dit nog mag tegenwoordig. Verschrikkelijk. Wat is het toch erg in aannemend nederland. De kans om echt goed bezig te zijn en dan krijg je van die roosters in je ramen. Om te huilen gewoon.
Haha ja, ik moet zeggen dat ik als leek in de bouwwereld de verhouding in het warmteverlies door ventilatie ook niet erg helder had totdat ik die berekening binnen kreeg. Maar toen was het natuurlijk alweer te laat om dat aan te passen :) Gelukkig mag het tegenwoordig dan ook niet meer.
MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:55:
[...]

Kan je een dergelijk vermogen wel in de vloer kwijt? Wat voor verdelers krijg je op je vloerverwarming? Gesloten pomploze verdelers hopelijk?
Volgens de berekeningen van de vloerverwarming leverancier zou er op de begane grond 6632 W aan afgifte mogelijk moeten zijn en op de verdieping 5666 W. Op de begane grond gaat het om 94 m2 en op de verdieping 80m2 aan oppervlakte. Pomploze verdelers inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCIperongeluk
bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:30:
Ik zou type D ventilatie en een 5-7kW pomp plaatsen.

5kW ventilatie verlies slaat ook nergens op.

Vooral niet uitgaan van die berekeningen, er is al heel vaak aangetoond dat deze extreem pessimistisch zijn.

Je hebt alleen maar last van een te grote pomp, daarnaast heeft deze wss ook gewoon een 3-9kW electrisch element aan boord voor als de hel toch een keer overvriest, bij mistig weer.

Zet aub alles even op een rij en open hier wat topics voor, hoe krom ook, installateurs zijn niet de juiste plek voor advies.
Dank voor het advies. Ik krijg inderdaad steeds meer de indruk dat installateurs vooral advies geven dat hun portemonnee ten goede komt. Het is allemaal in ieder geval niet erg transparant. Vandaar ook dit topic. Waar kan ik meer vinden over het pessimistisch zijn van de warmteverliesberekeningen?

Overigens denk ik dat WTW ventilatie wel lastig gaat worden. De verdiepingsvloer is namelijk opgebouwd uit kanaalplaatvloeren en ik heb verder geen sparingen overgelaten..

[ Voor 8% gewijzigd door PCIperongeluk op 19-04-2022 20:37 ]

Pagina: 1