Stalen kozijnen jaren 30 huis vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Mijn jaren 30 huis is voorzien van stalen kozijnen met enkel glas. Ik ben mij al enige tijd aan het oriënteren op de mogelijkheden qua verduurzaming. Omdat de stalen kozijnen een lelijke koudebrug vormen en eigenlijk te dun zijn om er fatsoenlijk dubbel glas in te plaatsen, overweeg ik de kozijnen te laten vervangen door hout.

Om het aangezicht van de woning zoveel mogelijk te behouden en de gemeente te vriend te houden, zouden deze kozijnen bovendien een slank profiel moeten hebben..

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ben ik inderdaad het beste af met hout? Of zijn er betere oplossingen die ik over het hoofd zie?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:22
Nieuwe aiuminium kozijnen?

[ Voor 52% gewijzigd door GermanPivo op 19-04-2022 12:50 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Tanooki
  • Niet online
Heb ik ook naar gekeken. Leveranciers van alu kozijnen claimen dat die zelfs een betere isolatiewaarde hebben dan houten kozijnen, maar dat is natuurlijk niet echt objectief.

Heb je zelf ervaring met aluminium kozijnen? Zo ja, hoe bevalt dat?

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:59
Wij hadden jaren 70 aluminium schuifpui met enkel glas, en voorzetramen. De hoeveelheid kou die daar doorheen kwam was bizar. Al zal de isolatiewaarde wel snor zitten, dat zijn gewoon fabrieksspecificaties, voor het gevoel is dat volgens mij altijd koud. Echter weet ik niet of de gemeente zal accepteren dat je er ander materiaal voor terug zet. Volgens mij is het wel ook redelijk aan de prijs, maar dat verschilt ook met waar je het mee vergelijkt. Wij hebben nu gewoon kunststof.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12 13:23
Check wel even of je niet in een gebied zit met beschermd stadsgezicht waar je die stalen kozijnen helemaal niet mag vervangen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:44
Tanooki schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:48:
Mijn jaren 30 huis is voorzien van stalen kozijnen met enkel glas. Ik ben mij al enige tijd aan het oriënteren op de mogelijkheden qua verduurzaming. Omdat de stalen kozijnen een lelijke koudebrug vormen en eigenlijk te dun zijn om er fatsoenlijk dubbel glas in te plaatsen, overweeg ik de kozijnen te laten vervangen door hout.

Om het aangezicht van de woning zoveel mogelijk te behouden en de gemeente te vriend te houden, zouden deze kozijnen bovendien een slank profiel moeten hebben..

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ben ik inderdaad het beste af met hout? Of zijn er betere oplossingen die ik over het hoofd zie?
Lees dit topic even door voor wat praktische tips en verwijzingen
Het lijkt erop dat je een vergelijkbaar type kozijnen hebt?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12 22:21

Exigence

dnkroz

Zebby schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:03:
Wij hadden jaren 70 aluminium schuifpui met enkel glas, en voorzetramen. De hoeveelheid kou die daar doorheen kwam was bizar. Al zal de isolatiewaarde wel snor zitten, dat zijn gewoon fabrieksspecificaties, voor het gevoel is dat volgens mij altijd koud. Echter weet ik niet of de gemeente zal accepteren dat je er ander materiaal voor terug zet. Volgens mij is het wel ook redelijk aan de prijs, maar dat verschilt ook met waar je het mee vergelijkt. Wij hebben nu gewoon kunststof.
Een jaren '70 aluminium kozijn is nou niet echt te vergelijken met een modern aluminium kozijn...

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:56
Hierboven werd al naar mijn eerdere topic verwezen. Ik heb veel gehad aan de tips die daar zijn gegeven. O.a. @Joost.B heeft fantastisch geholpen!

Een belangrijke les voor mij was dat staal (geïsoleerd) met onze kozijnindeling (zie topic) niet per se duurder hoeft te zijn dan aluminium. Afhankelijk van de indeling van je kozijn is dat ook nog het overwegen waard. Slanker en mooier dan aluminium, als je het mijvraagt. Als je veel kleine ruitjes hebt, vermoed ik dat het duurder gaat worden.

Wij overwegen nu 2 opties: 1) Flink beter glas in het huidige stalen kozijn monteren. Je houdt dan een koudebrug bij de profielen, maar dat is maar een zeer beperkt oppervlak (in ons kozijn dan). Of 2) nieuwe stalen kozijnen incl. HR++-glas. Ik ben bij optie 1 nog wat huiverig voor condensatie, dan dus niet meer op het glas, maar juist op het staal, wat mij niet goed lijkt.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12 23:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Google: conforglace. Zit er hier ook in. bijna 4 m². Flinke verbetering!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
olivier5 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:24:
Hierboven werd al naar mijn eerdere topic verwezen. Ik heb veel gehad aan de tips die daar zijn gegeven. O.a. @Joost.B heeft fantastisch geholpen!

Een belangrijke les voor mij was dat staal (geïsoleerd) met onze kozijnindeling (zie topic) niet per se duurder hoeft te zijn dan aluminium. Afhankelijk van de indeling van je kozijn is dat ook nog het overwegen waard. Slanker en mooier dan aluminium, als je het mijvraagt. Als je veel kleine ruitjes hebt, vermoed ik dat het duurder gaat worden.

Wij overwegen nu 2 opties: 1) Flink beter glas in het huidige stalen kozijn monteren. Je houdt dan een koudebrug bij de profielen, maar dat is maar een zeer beperkt oppervlak (in ons kozijn dan). Of 2) nieuwe stalen kozijnen incl. HR++-glas. Ik ben bij optie 1 nog wat huiverig voor condensatie, dan dus niet meer op het glas, maar juist op het staal, wat mij niet goed lijkt.
Om een beetje nuance te geven aan de opmerking dat staal niet perse duurder hoeft te zijn dan aluminium: de aanbieding de @olivier5 had ontvangen voor aluminium was mijns inziens aan de hoge kant. Staal is uiteindelijk een product met enorm veel arbeid. Arbeid = kostbaar. Normaliter is staal echt wel een een stapje boven aluminium (qua kwaliteit èn prijs). Het ligt dus echt aan de situatie èn aanbod in de markt of staal interessant is. Belangrijk om te weten dat er vrij recent prijsverhogingen op glas èn profielstaal zijn doorgevoerd. Deze zal echter ook op aluminium doordruppelen maar omdat daar op grotere schaal wordt ingekocht heb je daar waarschijnlijk op langere termijn past echt last van.

Staal is er gewoon in geïsoleerde uitvoering. In praktijk is een smaller geïsoleerde profiel veelal beter dan een breder profiel omdat er minder oppervlakte is waaruit warmte kan weglekken. Dit heeft serieuze invloed op de U-waarde van een kozijn.

Heb je foto's van de situatie? Ik ben wel benieuwd wat de huidige uitstraling is.

[ Voor 8% gewijzigd door Joost.B op 19-04-2022 18:33 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:55
Je kan wel dubbel glas in stalen kozijnen zetten alleen er zit wel een limiet aan. Het voordeel van staal is dat het duurzaam is en je het orginele karakter bewaard.

• Tanooki
  • Niet online
Veel dank voor jullie reacties en de nuttige link naar het topic van @olivier5!
Aan de foto's te zien zitten wij ongeveer in hetzelfde schuitje. Ook bij mij nog een stalen buitendeur als bonus.

De draaiende delen worden nooit gebruikt dus hoeven niet per se behouden te blijven, de 'vakkenindeling' van de ramen wel.

@Joost.B hieronder enkele foto's van mijn kozijnen. Als je bepaalde details beter in beeld gebracht wilt zien, laat maar weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN5CxNBToBaM_xZpQ6hVCaGVxAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtI93BKBRDkaJTGqKRXbutlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQkvmgwGwT_XKGFHZtjJf7cm714=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpasV8yLMAffgE7nb36zMaCW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tanooki op 25-10-2022 22:53 ]

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Tanooki schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:48:

Zou kunnen dat het kozijn deel uitmaakt van de constructie en daar door niet eenvoudig vervangen kan worden. In de jaren 30 werden de kozijnen geplaatst dan verder gemetseld waardoor de muur er op kan rusten.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Tanooki schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:56:
Heb ik ook naar gekeken. Leveranciers van alu kozijnen claimen dat die zelfs een betere isolatiewaarde hebben dan houten kozijnen, maar dat is natuurlijk niet echt objectief.

Heb je zelf ervaring met aluminium kozijnen? Zo ja, hoe bevalt dat?
Zoek eens achter steellook Alu ramen.

Hebben een heel erg fijn profiel, net zoals staal, maar wel met de huidige isolatienormen.

De Nederbelg !

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:01
onno oliver schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:33:
[...]

Zou kunnen dat het kozijn deel uitmaakt van de constructie en daar door niet eenvoudig vervangen kan worden. In de jaren 30 werden de kozijnen geplaatst dan verder gemetseld waardoor de muur er op kan rusten.
Dat werd/wordt (in NL i.i.g.) bij traditionele bouw met houten kozijnen ook gedaan. Maar dan werd altijd ook een latei aangebracht als de overspanning dat nodig maakt.
Die lichte stalen profielen van het kozijn kunnen geen vervanging zijn voor een latei.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:01
Als het kozijn weggaat dan zou ik graag die raamboompjes/uitzetijzers willen als je er verder geen bestemming voor hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-12 10:26
Neem een alluminium kozijn van Kawneer bijvoorbeeld. Hebben staal-look profielen, maar isoleren wel goed. Wij (als architect) passen ze vaak toe ipv staal bij renovatie.

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
No Hands schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:26:
Als het kozijn weggaat dan zou ik graag die raamboompjes/uitzetijzers willen als je er verder geen bestemming voor hebt.
Vintage Design welke stijl?
Pagina: 1