Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo iedereen,

Ik heb een eenmanszaak met BTW-nummer, en ben ook BTW -plichtig (België).

Ik heb een zakelijk account op websites als Amazon.nl en Amazon.de, waardoor ik facturen krijg met vermelding van mijn BTW-nummer. Nu heb ik reeds gemerkt dat op dingen die ik op de buitenlandse Amazon bestel, er geen BTW wordt aangerekend. Ook bij sommige andere EU-webshops is dit het geval.

Voor zakelijke aankopen is dit prima, de BTW kan ik normaliter toch terugkrijgen via de BTW administratie.

Maar hoe zit het als ik persoonlijke dingen, die niet voor de zaak zijn, zou kopen aan 0% BTW? Ik weet dat ik hierop in principe wel gewoon BTW moet betalen. Moet ik deze spullen ergens aangeven en alsnog BTW betalen? Of moet ik gewoon een apart account gebruiken voor persoonlijke goederen, zodat Amazon mij BTW aanrekent?

Dit is allemaal vrij nieuw voor mij, dus elke feedback is welkom.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:32

Herman

FP ProMod
Ik zou inderdaad even een apart account voor privé-aankopen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
lazershark schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:28:
Hallo iedereen,

Ik heb een eenmanszaak met BTW-nummer, en ben ook BTW -plichtig (België).

Ik heb een zakelijk account op websites als Amazon.nl en Amazon.de, waardoor ik facturen krijg met vermelding van mijn BTW-nummer. Nu heb ik reeds gemerkt dat op dingen die ik op de buitenlandse Amazon bestel, er geen BTW wordt aangerekend. Ook bij sommige andere EU-webshops is dit het geval.

Voor zakelijke aankopen is dit prima, de BTW kan ik normaliter toch terugkrijgen via de BTW administratie.

Maar hoe zit het als ik persoonlijke dingen, die niet voor de zaak zijn, zou kopen aan 0% BTW? Ik weet dat ik hierop in principe wel gewoon BTW moet betalen. Moet ik deze spullen ergens aangeven en alsnog BTW betalen? Of moet ik gewoon een apart account gebruiken voor persoonlijke goederen, zodat Amazon mij BTW aanrekent?

Dit is allemaal vrij nieuw voor mij, dus elke feedback is welkom.

Bedankt!
toon volledige bericht
Als de btw verlegd wordt dan moet jij die facturen opnemen in je bedrijfsadministratie, en dan moet je bij je btw aangifte ook opgeven hoeveel btw er naar jou verlegd is. Als die verlegde btw van goederen zijn die gebruikt zijn voor bedrijfsactiviteiten kan je die vervolgens weer aftrekken van de btw, en betaal je netto niks. Als het voor prive aankopen was dan kan je uiteraard niet de btw aftrekken, en betaal je dus gewoon alsnog de btw.

Tenminste, zo werkt het in Nederland. Maar ik neem aan ook in Belgie, omdat het volgens mij binnen de EU allemaal vergelijkbaar werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan je op 3 manieren doen:
- prive los account
- handmatig berekenen bij je BTW aangifte
- jezelf een factuur sturen zodat het automatisch meegenomen wordt in de BTW aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiebird
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 12:59
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar wilde net een zakelijke aankoop doen via Amazon.nl. Netjes geprobeerd een nieuw account aan te maken, helaas gsm-nummer in gebruik (aja, privé-account...). Een ander gsm nummer kan niet en dit ga ik al zeker niet via andere personen regelen want dan ben ik van hen afhankelijk om een aankoop te plaatsen.

Al bij al heel slecht geregeld bij Amazon, nu even een BTW nummer toegevoegd maar ga deze morgen terug verwijderen. Ben er vrij zeker van dat mijn privé aankopen kunnen verrekend worden in mijn aangifte maar dit gaat veel administratie geven als ik mijn aankopen lijstje bekijk.

Iemand enig idee of je de BTW in België kan terugvorderen als je in het buitenland een aankoop doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@tiebird Kijk even naar laatste factuur van Amazon, factureren ze daar met een Belgisch BTW nummer? Zo ja, hoef je niet per se te verleggen en kan je de factuur net zoals elke andere factuur inboeken.

Sinds vorig jaar is het in de EU verplicht om BTW te berekenen volgens tarief van het land waar de afnemer gevestigd is. In België is daarnaast de eis dat boven een bepaald bedrag aan omzet (100K volgens mij) een Belgisch BTW nummer vereist is als je aan consumenten factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:46

ByteDelight

Retro computing is alive!

Bedrijven binnen de EU mogen alleen btw-vrij verkopen aan andere bedrijven in de EU (dit noemen ze een intracommunautaire prestatie), behalve in eigen land (daar is het verplicht altijd inclusief het daar geldende btw percentage).

Als ik bijvoorbeeld bij Mouser bestel, betaal ik geen btw, omdat het een Franse vestiging gebruikt voor facturatie.

Als ik bij Farnell bestel, betaal ik 21% btw omdat het een Nederlandse vestiging heeft.
Uiteraard mag ik die btw weer aftrekken bij de btw-aangifte, maar ik moet die dan dus voorfinancieren - en dat is ook meteen de reden dat bedrijven binnen de EU onderling ex btw mogen verkopen: het is onnodig extra werk om dat eerst te betalen en dan af te trekken, en je zou dan constant 21% extra geld kwijt zijn dat je niet kunt gebruiken voor investeringen.

Dit geldt dus niet voor verkoop aan particulieren binnen de EU, daar geldt altijd de btw - van het land van bestemming notabene, sinds 1 juli 2021.

Wanneer het import betreft, dus van buiten de EU, mag de verkoper 0% btw rekenen, maar ben je normaliter verplicht om die btw in je eigen land alsnog af te dragen als particulier.
Echter omdat een bedrijf via een webshop normaliter altijd inclusief btw rekent, zul je bij een aankoop via een webshop (voor consumenten) altijd het bedrag inclusief btw betalen.
Dus je kunt een webshop buiten de EU vragen om een verkoop ex. btw, omdat het export is, al zullen dat er niet veel zijn die daar zin in hebben.

Enne, als je een onderneming hebt, heb je een boekhouder of accountant waar je dat soort vragen moet stellen (echt waar, moet).
Als je die niet hebt, gooi je nagenoeg altijd geld weg of breng je jezelf in de problemen.

[ Voor 20% gewijzigd door ByteDelight op 12-07-2022 21:41 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

tiebird schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:13:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar wilde net een zakelijke aankoop doen via Amazon.nl. Netjes geprobeerd een nieuw account aan te maken, helaas gsm-nummer in gebruik (aja, privé-account...). Een ander gsm nummer kan niet en dit ga ik al zeker niet via andere personen regelen want dan ben ik van hen afhankelijk om een aankoop te plaatsen.
En heb je het al geprobeerd zonder GSM-nummer? Ik geef bedrijven nooit mijn nummer (of gewoon iets als 0600000000) tenzij het echt 100% noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst, wat maar in extreem weinig gevallen zo is. Er is nul reden dat een webshop jouw telefoonnummer nodig heeft als ze al een e-mailadres van je hebben en ik kan me voorstellen dat ze daar dus ook geen legitiem belang bij hebben en er eigenlijk niet om mogen vragen. Anyway, mijn accounts hebben geen telefoonnummer in de gegevens staan. Dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
DataGhost schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:56:
[...]

En heb je het al geprobeerd zonder GSM-nummer? Ik geef bedrijven nooit mijn nummer (of gewoon iets als 0600000000) tenzij het echt 100% noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst, wat maar in extreem weinig gevallen zo is. Er is nul reden dat een webshop jouw telefoonnummer nodig heeft als ze al een e-mailadres van je hebben en ik kan me voorstellen dat ze daar dus ook geen legitiem belang bij hebben en er eigenlijk niet om mogen vragen. Anyway, mijn accounts hebben geen telefoonnummer in de gegevens staan. Dus.
Amazon heeft mijn gsm nummer voor 2-factor authentication bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
_JGC_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:04:
Kan je op 3 manieren doen:
- prive los account
- handmatig berekenen bij je BTW aangifte
- jezelf een factuur sturen zodat het automatisch meegenomen wordt in de BTW aangifte
Hoe werkt optie 3 dan exact? Mijn eenmanszaak heeft zakelijk gekocht zonder BTW, en ik stuur aan mijzelf (privepersoon) een factuur waarbij ik aankoopbedrag + BTW aanreken aan mezelf? Die BTW stort ik dan door aan de BTW administratie aangezien dit BTW op "inkomsten" is?

Lijkt me wel ingewikkeld, aangezien er dan ook een hele hoop facturen in de administratie komen, zowel inkomende als uitgaande, die niets met de zaak te maken hebben eigenlijk..

Toch maar een apart account dan.
Hielko schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:03:
[...]

Als de btw verlegd wordt dan moet jij die facturen opnemen in je bedrijfsadministratie, en dan moet je bij je btw aangifte ook opgeven hoeveel btw er naar jou verlegd is. Als die verlegde btw van goederen zijn die gebruikt zijn voor bedrijfsactiviteiten kan je die vervolgens weer aftrekken van de btw, en betaal je netto niks. Als het voor prive aankopen was dan kan je uiteraard niet de btw aftrekken, en betaal je dus gewoon alsnog de btw.

Tenminste, zo werkt het in Nederland. Maar ik neem aan ook in Belgie, omdat het volgens mij binnen de EU allemaal vergelijkbaar werkt.
Bedankt voor de info, dat is duidelijk!

[ Voor 9% gewijzigd door lazershark op 13-07-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

lazershark schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Amazon heeft mijn gsm nummer voor 2-factor authentication bijvoorbeeld.
Dat kan je bij Amazon ook gewoon met een authenticator app regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan je voor de BTW je prive inkopen gewoon boeken en vervolgens als prive ontrekking waar aangeven (waarna je er BTW over betaald).
Zo simpel werkt het althans in Nederland.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1