Hallo
ik vraag mij af, met de aanstaande einde van de salderingsregeling, hoe werkt eigenlijk de exacte telling van de teruglever KWh wanneer er 3 fasen zijn.
Ik vermoed namelijk dat er een niet veel besproken addertje in zit, die de commerciële energie bedrijven zeker zullen uitbuiten.
Per-fase onbalans betekend dat je kan verbruiken, zelfs al heb je op dat exacte moment voldoende, zelfs teveel Solar. Dus je kaar voor stroom betalen, zelfs als je op dat moment levert.
Voorbeeld:
Ik verbruik 3KW op een fase (wasmachine draait net) en tegelijk lever ik 3KW solar verdeeld over 3 fasen. En voor het reken gemak duurt dit precies een uur.
De sneller denkers zullen het addertje al zien, maar laten we eea toch even uitwerken.
Wat gaat straks het tel en rekenmodel zijn.
Ideaal
- 3KWh in / 3KWh uit, dus precies 0 verbruik
Huidig (denk ik)
- De meter meet (3-1)=2KWh gebruik op de wasmachine fase
- De meter meet 1KWh levering op elk van de andere fasen =2KWh levering
- Ik zie beide waarden op mijn (helaas te slimme) meter.
- Eindafrekening geeft 0 verbruik aan (ik denk dat dit zo werkt op dit moment)
Na einde saldering regeling (vermoed ik)
- Ik betaal 2KWh, en krijg subsidie voor 2KWh (tegen een lager tarief)
Dit is dus anders dan overdag (zomers) leveren en 's nachts (winter) afnemen.
Nee, dit is op het exacte moment dat ik voldoende, mogelijk zelfs teveel stroom heb.
Dit alles laat mij dus denken dat ik eigenlijk de Solar dynamisch zou willen sturen om te prefereren om het per-fase gebruik te minimaliseren.
Ideale toekomst:
- Een of ander intelligent kastje meet:2KWh (3KWh-1KWh) gebruik op de wasmachine fase
- Stuurt de Solar aan om die fase te prefereren, in stapjes, to t verbruik per fase 0 of minder is.
- En dus wordt 0KWh op de wasmachine fase gemeten
(en in dit ideale rekenvoorbeeld is er dan 0Kwh over op de andere fasen
- En ik heb werkelijk nul verbruik
- Energie leveranciers kunnen truckjes verzinnen tot ze een ons wegen, maar ze nemen mijn gebruik gewoon niet waar.
Question1: Zit ik fout in mijn gedachten? Opmerkingen welkom
Question2: Is dit al besproken, kan niet veel vinden hierover, maar het is ook geen makkelijk zoekonderwerp. Ik zie alleen maar uitleg over saldering als geheel, nooit per fase.
Question3: Zijn er merken-modellen omvormers die zo aan te sturen zijn? Met RS485 protocol, of web settings?
Question4: Moet er iemand ergens gaan lobbyen bij ombudsman?
Mvg
Maurits
ik vraag mij af, met de aanstaande einde van de salderingsregeling, hoe werkt eigenlijk de exacte telling van de teruglever KWh wanneer er 3 fasen zijn.
Ik vermoed namelijk dat er een niet veel besproken addertje in zit, die de commerciële energie bedrijven zeker zullen uitbuiten.
Per-fase onbalans betekend dat je kan verbruiken, zelfs al heb je op dat exacte moment voldoende, zelfs teveel Solar. Dus je kaar voor stroom betalen, zelfs als je op dat moment levert.
Voorbeeld:
Ik verbruik 3KW op een fase (wasmachine draait net) en tegelijk lever ik 3KW solar verdeeld over 3 fasen. En voor het reken gemak duurt dit precies een uur.
De sneller denkers zullen het addertje al zien, maar laten we eea toch even uitwerken.
Wat gaat straks het tel en rekenmodel zijn.
Ideaal
- 3KWh in / 3KWh uit, dus precies 0 verbruik
Huidig (denk ik)
- De meter meet (3-1)=2KWh gebruik op de wasmachine fase
- De meter meet 1KWh levering op elk van de andere fasen =2KWh levering
- Ik zie beide waarden op mijn (helaas te slimme) meter.
- Eindafrekening geeft 0 verbruik aan (ik denk dat dit zo werkt op dit moment)
Na einde saldering regeling (vermoed ik)
- Ik betaal 2KWh, en krijg subsidie voor 2KWh (tegen een lager tarief)
Dit is dus anders dan overdag (zomers) leveren en 's nachts (winter) afnemen.
Nee, dit is op het exacte moment dat ik voldoende, mogelijk zelfs teveel stroom heb.
Dit alles laat mij dus denken dat ik eigenlijk de Solar dynamisch zou willen sturen om te prefereren om het per-fase gebruik te minimaliseren.
Ideale toekomst:
- Een of ander intelligent kastje meet:2KWh (3KWh-1KWh) gebruik op de wasmachine fase
- Stuurt de Solar aan om die fase te prefereren, in stapjes, to t verbruik per fase 0 of minder is.
- En dus wordt 0KWh op de wasmachine fase gemeten
(en in dit ideale rekenvoorbeeld is er dan 0Kwh over op de andere fasen
- En ik heb werkelijk nul verbruik
- Energie leveranciers kunnen truckjes verzinnen tot ze een ons wegen, maar ze nemen mijn gebruik gewoon niet waar.
Question1: Zit ik fout in mijn gedachten? Opmerkingen welkom
Question2: Is dit al besproken, kan niet veel vinden hierover, maar het is ook geen makkelijk zoekonderwerp. Ik zie alleen maar uitleg over saldering als geheel, nooit per fase.
Question3: Zijn er merken-modellen omvormers die zo aan te sturen zijn? Met RS485 protocol, of web settings?
Question4: Moet er iemand ergens gaan lobbyen bij ombudsman?
Mvg
Maurits