Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Hoi,

Ik heb een SE2200H steken met Renergies REN225 PLX. Ik ben nu een test aan het doen maar om een of andere reden wil de omvormer niet opstarten, hij blijft 9V geven (het aantal panelen dat is aangesloten. Hij lijkt die dus wel te "herkennen" of de Power Optimizers (P404) geven in ieder geval SafeDC voltage (1V/optimizer), maar echt opstarten wil dus niet lukken.

Heeft iemand een hint wat dit zou kunnen zijn? Ik heb de bekabeling al gecheckt en die lijkt mij juist te zijn, toch vermoed ik dat er ergens iets niet juist gaat zijn in de bekabeling. De ON/OFF switch onderaan de omvormer staat in ieder geval op ON.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is dit een bestaande installatie die ooit wel gewerkt heeft? Of een nieuwe/aangepaste installatie die het nu niet doet?

Alles kan stuk.

• bucovaina89
Het is een tweedehandsinstallatie. Omvormer, power optimizers, panelen, allemaal 2dehands.

• bucovaina89
Misschien nog een kleine update, op de string meet ik 6V met 6 panelen/optimizers. Dat lijkt dus goed te zijn, maar als ik de string op de omvormer aansluit, gebeurt er niets, hij zegt 13.6VDC gemeten, maar of ik de connecteren nu aansluit of niet, hij blijft zeggen 13.6V aangesloten (wat dus niet kan). Groene LED pinkt, geen enkele andere LED pinkt (dus al geen fault)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:10

JB

Cédric roelt!

Hoeveel panelen? Minimale string lengte gerespecteerd? Zie ook;

Het grote SolarEdge topic

Mijn boefje is liev!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Probeer je hem nu op te starten? Wacht eens tot morgenochtend. :)
Hoe zijn de panelen geplaatst?

En je meet 9v, maar ook 6v?
En de omvormer meet 13,6, dus waarschijnlijk is er gewoon geen productie vanwege geen zon.

[ Voor 57% gewijzigd door teacher op 18-04-2022 19:33 ]

Wise enough to play the fool

• bucovaina89
haha, ja nu maar eerder vandaag ook. De panelen staan rechtop naar de avondzon dus een paar 100W zou ik nu toch nog wel verwachten. mijn andere panelen die op het dak liggen geven nu nog en die staan niet goed op de avondzon gericht.

De minimum stringlengte voor de P404 is 6 panelen, en dat heb ik ook gerespecteerd. Ik heb in het diagnostics menu > Optimizers >
code:
1
2
All: <0/0> 
Reporting: <0>

Ik heb de korte kabels op de panelen aangesloten en de lange op de seriele string van/naar de omvormer. Dat leek me toch juist te zijn.

Dus het lijkt er mij op dat hij geen enkele power optimizer vindt,

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heb je je optimizers al gekoppeld? (Dwz, de omvormer er naar laten zoeken?) of heb je hem gewoon aangesloten en aangezet?

• bucovaina89
Ik had hem inderdaad gewoon aangezet niet gekoppeld, ik weet niet hoe, maar ik zag net eerder "Pairing" (geen idee hoe dat plots op het scherm kwam), en daarna waking up. Nu zie ik dat hij deftig voltage levert (zo'n 430V), de power led brandt nu vol, maar hij toont niet wat hij aan het leveren is. Ik zag net dat ik in de omvormer de fasedraad en de neuter in de ferrietring gestoken heb, ik vermoed dat dat het probleem gaat zijn, dat enkel de fasedraad erin moet.

Maar goed, ik denkdat hij wel degelijk aan't geven is nu.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doe jezelf even een plezier en lees de installatiehandleiding.
https://www.solaredge.com...installation_guide_nl.pdf

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 18-04-2022 19:56 ]

• bucovaina89
Heb ik net gedaan en nu merk ik nog meer. De ferrietring die ik dacht te zien, is er zelfs helemaal niet. Dus dan gaat hij ook geen geleverd vermogen laten zien. Ik heb de verkoper gecontacteerd, hopelijk heeft hij die nog liggen.

Indien niet, waar zou je zo'n ferrietring van SolarEdge kunnen kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dINsht1l5xGEX9VKYnDUUhr4vQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Zh7wGWk36Gn85cNQ8RCiVry.png?f=fotoalbum_large

• remco_k

remco_k

bucovaina89 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:14:
Dus dan gaat hij ook geen geleverd vermogen laten zien.
Waar maak je dat uit op? De ferriet ring heeft namelijk een totaal andere functie. Het laten zien van geleverd vermogen wordt door andere onderdelen gedaan. De ferrietring speelt daar geen rol in.

Wacht even tot er morgenochtend weer lekker wat daglicht is en check dan je systeem nog eens.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 18-04-2022 21:50 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

En verduidelijk even je gemeten spanningen in safedc mode. Je hebt het over 6 en 9V. Welke van de 2 is het en waarom meet je 2 verschillende waardes?
Of anders gezegd: hoeveel panelen heb je eraan hangen?

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 18-04-2022 21:52 ]

Alles kan stuk.

• bucovaina89
@remco_k : het was eerst 9V omdat er 9 panelen waren aangesloten, dan ben ik naar de minimum (6 panelen) gegaan om defecte onderdelen/fouten uit te sluiten.

ivm de ferrietring, ik heb ff in mijn SE3000H gekeken, daar zit er wel een in maar die is nergens op "aangesloten". Ik dacht dat dat een soort "amperetang" ging zijn. Maar in de SE3000H zit die ook rond alle geleiders dus dat kan al niet. De ferrietring gaat idd een andere functie hebben. In mijn SE2200H zit hij evenwel niet in. Maar goed. De omvormer zelf gaf gisteren aan dat er 0W AC werd gemaakt op het LCD, de LED van productie brandde wel vol, dus niet pinkend.

• bucovaina89
Maar idd, ik ga straks nog eens proberen.

• bucovaina89
Ugh ... Ik krijg de foutmelding 18xBC. Als ik dat opzoek op het internet voorspelt dat niet veel goeds. Bijna altijd retour naar SolarEdge en een nieuwe in de plaats krijgen. Alleen vrees ik voor dat verhaal wat, want ik heb hem tweedehands gekocht. Ook al is die zeker geen 2012(*) jaar oud, vermoed ik dat ze bij solaredge de garantie daarvoor gaan weigeren.

Heeft iemand daar ervaring mee?

(*) blijkbaar is het standaard 12 jaar, tenzij je garantieverlenging bij koopt

[ Voor 10% gewijzigd door bucovaina89 op 19-04-2022 17:45 ]

• bucovaina89
Addendum op vorige post: https://www.solaredge.com/nl/warranty-check . Als je je serienummer ingeeft, geeft die aan of je garantie hebt, ik heb tot 12 september 2032 garantie. _/-\o_ Hopelijk is een factuur voorleggen niet nodig en volstaat enkel het serienummer om een RMA aan te vragen.

• bucovaina89
RMA approved. Binnen 3-5 werkdagen zou ik een nieuwe moeten hebben. Petje af, dat is goede service van SolarEdge!

• bucovaina89
OK, dit weekend heb ik een test gedaan en het lag inderdaad aan de SE2200h die niet deftig wilde opstarten. De nieuwe die ik onder garantie heb gekregen doet het perfect!
Pagina: 1