ik snap het nut voor je.
maar het is niet mijn grootste energieverbruikers.
grofweg gebruik ik: 4000kWh per jaar aan elektra (aardig veel, ben ook tweaker dus aardig wat computer gebruik)
en 1000m3 gas.
(en 350l benzine, maar daar heb ik nog geen oplossing voor.)
1000m3 gas = +/- 8000kWh.
dus ja, gas gebruik is toch wel de meeste energie in mijn huishouden.
(ik kan niet uitrekenen hoeveel energie ik eet, dat gaat ook hard, maar valt een beetje buiten de scoop gebeurd niet in het huis maar daar buiten. je moet eigenlijk niet denken dat als je nu een paprika koopt dat daar geen gas voor gebruikt is.)
grofweg: 1000m3 = 200m3 voor warm tapwater + 50m3 voor koken + 750m3 voor verwarmen.
dus verwarmen, dat is toch mijn grootste verbruiker.
nu verwarm ik met een hybride warmtepomp (ik raad hybride af, ga voor een gewone volle, het blijft behelpen met hybride) die maar 1,5kW levert, een stuk minder als mijn 6kW gasketel.
door dat die maar zo weinig warmte levert, draait de warmtepomp al snel 24x7 (in de winter, in de zomer zet ik hem echt wel uit )
hij gebruikt +/-300W aan elektra en maakt daar 1,4kW (cop van 4) warmte van.
24uur x 300W = 7-8kWh per dag.
zie ook:
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
(laatste jaar dat je ziet zijn de kWh's wat hoger, dit komt omdat daar de boiler op de zelfde meter er bij is gekomen.)
in het project boiler, daar negeer ik 100% mijn eigen huis gebruik, en negeer ik 100% warmtepomp.
het elektra element gaat dus aan als de omvormer meer als 300W levert.
dus ik heb mijn volle 6430Wp nodig om mijn boiler heel het jaar van stroom te voor zien.
dus zo mooi is het nu ook weer niet, ik laat er echt iets voor op de rest.
(nu heb ik wel plannen voor een 2de set, alleen er zijn nu echt levering problemen, covid/oorlog die geen oorlog genoemd mag worden etc etc.)
maar toch, je kunt de boiler wel zien als een soort van batterij, helaas 1 die je oplaad met elektra en allen leegt met warm tapwater gebruik.
(en eigenlijk kun je beter een goede warmtepomp nemen, en alles met cop 3-4 doen en mijn hele verhaal negeren, is gewoon verstandiger.

)
edit:
even voor de duidelijkheid:
ik reken per jaar nu 1kWh + 150m3 + 350l af, dit vind ik dus eigenlijk nog best veel geld, lol krent die ik ben.
6340Wp + 760Wp = 6000kWh per jaar voor mijn huis.
heb alles opgebouwd toen de prijzen nog 0,22€/kWh en 0,65€/m3 waren.
alles is nu wel aardig terugverdiend, of gaat komend maand terugverdiend worden.
maar dat is ook niet gek, betaal nu 0,42€/kWh en 1,85€/m3 die ik niet hoef te betalen.
ik bespaarde mij vorig jaar 1500€, maar dat gaat dit jaar ruim over de 3k€ worden.
de term "what the f!@#" is aardig op zijn plaats, vind ik persoonlijk.
hier kan ik 3x de boiler van betalen, dit had ik ook nooit zien aankomen.
[
Voor 11% gewijzigd door
migjes op 20-04-2022 11:20
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)