Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:40
Ik probeer grip te krijgen op het moment dat de stroomverbruikers aanslaan (plintboiler, grote boiler, wasmachine, etc). Idealiter wordt dat afhankelijk van de PV opbrengst.
In het meest simpele geval neem je een smart-plug, die je op je home automation aansluit. Maar dit is wel heel basaal. En integratie/afhankelijkheden met andere stroomverbruikers is lastig in te regelen. Je moet dan heel expliciet overal regels voor gaan schrijven.
Een van de dingen die ik zelf tegenkwam is de The Watt Analytics IoT Hub.

Is er iemand die al wat verder naar gebruikoptimalisatie heeft gekeken en wat info kan delen?

Beste antwoord (via Ceaus op 18-04-2022 07:36)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@antonboonstra even taggen, die is daar al best druk mee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ceaus
Rol-Co schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:30:
Dank, ik zie al wat nuttige comments van hem in het Eigen verbruik verhogen topic :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb al best een aantal verbruikers geautomatiseerd, maar door gedrag kun je ook eigenverbruik van zonnestroom verhogen.

Uitgaande van dat je elektrisch kookt, kun je 's middags warm eten en juist 's avonds brood. Een wasmachine is lastig automatisch aan te sturen, maar als het een zonnige dag wordt, kun je deze 's ochtends al op uitgesteld starten instellen. Overdag kun je de vriezer kouder zetten en 's avonds weer op de normale temperatuur.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

"Overdag kun je de vriezer kouder zetten en 's avonds weer op de normale temperatuur."

Leuk, maar ik heb een Bauknecht vrieskast waar ik eerst de deur moet openen om bij de knoppen te komen.

Iets in de trant van een kind en badwater.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04
Gemakkelijk is anders, maar het is wel mogelijk:
https://www.marioverhaeg....ted-pv-energy-production/

Ik ben nog aan het optimaliseren (vandaag had hij iets later mogen starten), maar het plaatje ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7hCJxZKY6AAYwAWEgs5Sn7nrHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/41jQxJYb6kyu44oQ1hSTxJiz.png?f=user_large
Ik ben de berekening nog aan het optimaliseren.
  • Geel: voorspelde PV productie.
  • Blauw: wasmachine programma actief.
  • Oranje: wasmachine consumptie.
De wereld is beperkt door creativiteit ;) .

Overigens ga ik dit concept in de toekomst uitbreiden naar vaatwasser, droger, en warmtepomp.

Over de koelkast en vriezer: heeft het zin deze s'nachts domweg uit te schakelen? Dan blijft de deur toch dicht en moeten ze redelijk op temperatuur blijven. Overdag, als de zon gaat schijnen, kunnen ze dan uiteraard weer aan.

• ds23man

ds23man

Eenum

Even afgezien van het feit dat we hier in NL totaal geen financieel voordeel hebben van het verspreiden van verbruik wat betreft je Pv opwekking, geeft het wel een gedragsverandering wat betreft je Carbon footprint.

Voorheen was hier het altijd het stramien van de vaatwasser aan na middernacht, wassen en drogen in het weekend ivm het daltarief. Hier is het inmiddels even kijken op de wolkenradar en je opwek. De vaatwasser/wasmachine/droger draait hier nu ook regelmatig op de gunstige momenten. De warme prak tussen de middag gaat het hem echt niet worden met een gasfornuis, afgezien van het 2 uur inkakken na het nuttigen. Geeft een fijn gevoel, maar niet in de portemonnee....

• Ceaus
ds23man schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:12:
"Overdag kun je de vriezer kouder zetten en 's avonds weer op de normale temperatuur."

Leuk, maar ik heb een Bauknecht vrieskast waar ik eerst de deur moet openen om bij de knoppen te komen.
Ik schakel mijn pomp van de vloerverwarming sinds kort met een Zigbee smart-plug. En dat werkt als een tierelier. Wellicht kun je de vriezer ook zo bedienen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Supermario16 schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:10:
Over de koelkast en vriezer: heeft het zin deze s'nachts domweg uit te schakelen? Dan blijft de deur toch dicht en moeten ze redelijk op temperatuur blijven. Overdag, als de zon gaat schijnen, kunnen ze dan uiteraard weer aan.
Ik zou realistisch blijven.. wat kost het om die 2 aan te laten staan en wat kost het als er iets fout gaat en je eten kan weggooien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ceaus
Gemakkelijk is anders, maar het is wel mogelijk:
(...)
De wereld is beperkt door creativiteit ;) .
Ik begrijp je helemaal hoor, en ik stem voor. Maar het is wel precies waar ik tegen op zie: veel regels schrijven en alles zelf uit moeten puzzelen. Het zou top zijn als er een doosje zou jij waar de parameters in kunt stoppen (stroomverbruik, prioriteit, tijd-slots) en die dan voor jou de boel aan en uitschakelt. Een soort Home Assistant On Steroids.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:51
Ceaus schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:07:
[...]

Ik schakel mijn pomp van de vloerverwarming sinds kort met een Zigbee smart-plug. En dat werkt als een tierelier. Wellicht kun je de vriezer ook zo bedienen?
Ik gebruik daar een temperatuurschakelaar voor. Lekker dom, lekker simpel.

• Ceaus
Gramser schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:19:
Ik gebruik daar een temperatuurschakelaar voor. Lekker dom, lekker simpel.
Het ging om @ds23man zijn vriezer.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:51
Maar ik reageerde op jouw vvw-schakeling 🙂

• ds23man

ds23man

Eenum

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Ik ben nog aan het optimaliseren (vandaag had hij iets later mogen starten), maar het plaatje ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Dit was mijn plaatje gisteren. Flinke opbrengst en een EV waar nog wat kWh in kon d.m.v. de Zappi laadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rqj7Iy5RKPKEfFA_dQSMNQvDrO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJhvZ7HSdnpDNXzx8ufqEAlr.png?f=fotoalbum_large

Over een jaar resulteert dat dan in een groot deel eigenverbruik van zonnestroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlMKLn5n9EUgzLOWHPHD_ELqj8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D6fon3ZKvIjG0FkLDPdUgGY4.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 19-04-2022 08:49 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Ceaus
antonboonstra schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:49:
[...]

Dit was mijn plaatje gisteren. Flinke opbrengst en een EV waar nog wat kWh in kon d.m.v. de Zappi laadpaal.
Poeah, dat ziet er erg goed uit! Complimenten! _/-\o_

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Ceaus
tja @antonboonstra zijn weg is gaaf, niks tegen in te brengen.
maar omdat ik al door had dat hij die kant op ging, heb ik een andere kant gekozen.

uitgang punt:
ik heb warm water nodig, voor keuken/douche/bad.
ik had al:
1x 50l@55 warmtepomp boiler. (is een standaard functie van mijn warmtepomp, en helaas 50l is te weinig voor mij huishouden)

dus daar naast heb ik nog een gewone elektra boiler genomen, die gehotfild word door de warmtepomp.
1 met 2x een verwarming element.
boven in, die staat ingesteld op 55graden (minimaalste wat je zou moeten doen voor legionella, als je dat interesseert.)
onder in, die staat ingesteld op 65 graden.
dit is een 3fase elektra element, die aan gesloten is op 1 fase van 1kW. (dat kan is eigenlijk 3x 1fase)
dus ik kan 3x 333W schakelen. (in werkelijkheid doe ik maar 1x333W, dat is al meer als genoeg voor mijn boiler)
dit schakel ik mee met de opbrengst van de zonnepanelen.
200l@65 is wel flink, kon niet kleiner krijgen, met deze specs.

tja 6340Wp, dat levert zelfs in de maanden december en januari best nog wel een aantal uren meer als 333W op.
dus ja ik heb dit jaar 2kWh uit het net getrokken om de boiler te verwarmen, de rest komt rechtstreeks uit mijn eigen dak.

de wasmachine, die heeft 2x een water aansluiting, 1x warm en 1x koud.
die kan ik nu dus draaien wanneer ik wil, de boiler is dus de accu. ;)

effect:
warmtepomp draait wanneer hij wil, dat maakt niet uit cop van 4, dus is altijd al effectief.
bijverwarming komt van het dak, en die 2kWh die ik nog moet afrekenen, die zijn betaalbaar op jaar basis.
is dit perfect, nop, maar het is wel een goedkope eerste stap naar een soort van accu.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ceaus
migjes schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:10:
@Ceaus
effect:
warmtepomp draait wanneer hij wil, dat maakt niet uit cop van 4, dus is altijd al effectief.
bijverwarming komt van het dak, en die 2kWh die ik nog moet afrekenen, die zijn betaalbaar op jaar basis.
is dit perfect, nop, maar het is wel een goedkope eerste stap naar een soort van accu.
Hele nuttig info. Je hebt hiermee verreweg de grootste energieverbruikers onder controle! Dank je wel voor de info, hier kan ik zeker wat mee :-)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ceaus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:27:
[...]

Hele nuttig info. Je hebt hiermee verreweg de grootste energieverbruikers onder controle! Dank je wel voor de info, hier kan ik zeker wat mee :-)
ik snap het nut voor je.
maar het is niet mijn grootste energieverbruikers. ;)

grofweg gebruik ik: 4000kWh per jaar aan elektra (aardig veel, ben ook tweaker dus aardig wat computer gebruik)
en 1000m3 gas.
(en 350l benzine, maar daar heb ik nog geen oplossing voor.)
1000m3 gas = +/- 8000kWh.
dus ja, gas gebruik is toch wel de meeste energie in mijn huishouden.
(ik kan niet uitrekenen hoeveel energie ik eet, dat gaat ook hard, maar valt een beetje buiten de scoop gebeurd niet in het huis maar daar buiten. je moet eigenlijk niet denken dat als je nu een paprika koopt dat daar geen gas voor gebruikt is.)

grofweg: 1000m3 = 200m3 voor warm tapwater + 50m3 voor koken + 750m3 voor verwarmen.
dus verwarmen, dat is toch mijn grootste verbruiker. ;)

nu verwarm ik met een hybride warmtepomp (ik raad hybride af, ga voor een gewone volle, het blijft behelpen met hybride) die maar 1,5kW levert, een stuk minder als mijn 6kW gasketel.
door dat die maar zo weinig warmte levert, draait de warmtepomp al snel 24x7 (in de winter, in de zomer zet ik hem echt wel uit )
hij gebruikt +/-300W aan elektra en maakt daar 1,4kW (cop van 4) warmte van.
24uur x 300W = 7-8kWh per dag.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
(laatste jaar dat je ziet zijn de kWh's wat hoger, dit komt omdat daar de boiler op de zelfde meter er bij is gekomen.)

in het project boiler, daar negeer ik 100% mijn eigen huis gebruik, en negeer ik 100% warmtepomp.
het elektra element gaat dus aan als de omvormer meer als 300W levert.
dus ik heb mijn volle 6430Wp nodig om mijn boiler heel het jaar van stroom te voor zien.
dus zo mooi is het nu ook weer niet, ik laat er echt iets voor op de rest. :-(
(nu heb ik wel plannen voor een 2de set, alleen er zijn nu echt levering problemen, covid/oorlog die geen oorlog genoemd mag worden etc etc.)
maar toch, je kunt de boiler wel zien als een soort van batterij, helaas 1 die je oplaad met elektra en allen leegt met warm tapwater gebruik.
(en eigenlijk kun je beter een goede warmtepomp nemen, en alles met cop 3-4 doen en mijn hele verhaal negeren, is gewoon verstandiger. ;) )

edit:
even voor de duidelijkheid:
ik reken per jaar nu 1kWh + 150m3 + 350l af, dit vind ik dus eigenlijk nog best veel geld, lol krent die ik ben. ;)
6340Wp + 760Wp = 6000kWh per jaar voor mijn huis.
heb alles opgebouwd toen de prijzen nog 0,22€/kWh en 0,65€/m3 waren.
alles is nu wel aardig terugverdiend, of gaat komend maand terugverdiend worden.
maar dat is ook niet gek, betaal nu 0,42€/kWh en 1,85€/m3 die ik niet hoef te betalen.
ik bespaarde mij vorig jaar 1500€, maar dat gaat dit jaar ruim over de 3k€ worden.
de term "what the f!@#" is aardig op zijn plaats, vind ik persoonlijk. ;)
hier kan ik 3x de boiler van betalen, dit had ik ook nooit zien aankomen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-04-2022 11:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1