Gekeurd tot december 2022, apk keuring.JZX81_Drift schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:15:
[...]
Dat hoeft ook niet, had de auto een geldige nederlandse keuring? Om wat voor auto gaat het? (of nog beter, het kenteken, daar kan je vaak de laatste verkoopadvertentie mee terugvinden ook)
een defect cardan is niet levensgevaarlijk. de auto komt slechts stil te staan in het ergste geval en kan gewoon afgesleept wordenKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:13:
[...]
-verkocht een wagen bedoeld als dagelijks gebruik met levensgevaarlijke problemen
Wie eist bewijst-beloofde via business acc. bericht te herstellen, vanaf dat hij de probleem te zien krijgt probeert ie zichzelf eruit te lullen
een week is realistisch, niet netjes maar wel realistisch-vraagt zijn klant, die hij zojuist een gevaarlijke wagen heeft gekocht, die hem tijdig had verwittigd en in plaats van direct te schakelen een week te wachten, deze terug binnen te brengen zodat hij zijn eigen garagist zou laten kijken ernaar.
Leuk maar de eigen garagist van de handelaar is leidend hier in, deze neemt dit slechts mee ter informatie. nogmaals een rot cardan is niet gevaarlijk.-heeft van de koper een attest van een erkende garagist dat de prijs zoveel is, en dat het gevaarlijk is op de baan
Niets vermeld is ook niets over garantie, dit gaat niet over garantie maar over verwachting. jij verwacht meer als je mag verwachten hier-heeft binnen de 30 min na verkoop bericht gekregen van de koper
-er is niets vermeld op de factuur met betrekking tot het kopen van de wagen in de staat van of als project wagen.
nogmaals succes! ik raad het je af, die 1250 euro klinkt veel aantrekkelijkerDan moet men mij eens zeggen dat ik een risico neem door die malafide verkoper aan te pakken. Ik heb al dit, hij heeft werkelijk niets behalve ‘ja hij deed een proefritje, had ie maar moeten weten dat de auto een interne probleem heeft’
de verkoper hoeft NIETS te bewijzen zolang de TS niets terug brengt.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:14:
[...]
Je bent inmiddels al flink wat teruggekrabbeld als ik naar je eerdere uitspraken in dit topic kijk, maar hebt nog niet helemaal het licht gezien.
Verder doe je de nogal flinke aanname dat het defect pas ontstaan is tijdens de terugrit en niet al aanwezig was. Niet dat dat noodzakelijkerwijs veel uit maakt, want drie keer raden wie er de bewijslast draagt dat het defect nog niet bestond bij aankoop. De verkoper.
Daarbij komt, minder verwachten betekent niet dat je een koper met een levensgevaarlijke auto de straat op kunt sturen. En de verkoper mag bewijzen dat ie niet defect (en daarmee levensgevaarlijk) was bij aanschaf.
ook is een rot cardan NIET levensgevaarlijk
En om wat voor auto met welke KM stand gaat het nu?
Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken
APK is een moment opname en zegt niets over de huidige staat, deze kan al in oktober 2021 afgegeven zijn. dit is 6 maanden geleden. in 6 maanden kan veel gebeuren, in 4 maanden ook.
feitelijk met een dag zegt dit al niets meer.
wordt ik de dag erna met 1 kale band staande gehouden is het recente apk vodje geen reden om onder die boete uit te komen
[ Voor 27% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 20:22 ]
Schijnt niet relevant te zijnJZX81_Drift schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:19:
[...]
En om wat voor auto met welke KM stand gaat het nu?
/sarcasm
Het is vrij eenvoudig, jij stelt dat het op de weg terug stuk gegaan is zonder enige onderbouwing, ik stel vervolgens dat de verkoper dat dan wel moet bewijzen. Je kunt het niet alleen maar roepen.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:18:
[...]
de verkoper hoeft NIETS te bewijzen zolang de TS niets terug brengt.
ook is een rot cardan NIET levensgevaarlijk
De garagist die een en ander op papier heeft gesteld is het niet met je eens. Ik zal eerder degene geloven die de bewuste auto op de brug heeft gehad dan de handelaar-op-afstand.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Sorry, sarcasme komt slecht over. Weet niet of het allesbepalend is, maar kan meewegen.

Zeker bij een achterwielaangedreven auto is dit relevant,er zijn genoeg modellen die er bekend om staan subframe, aandrijfas of differentieel problemen te hebben bijvoorbeeld.
De verkoper kan natuurlijk aanbieden dat je de auto lokaal laat herstellen. Maar als blijkt dat dit vele malen duurder is dan dat hij het zelf laat doen, dan mag hij hierop denk ik wel terugkomen. Hij is wel verplicht het defect te herstellen, maar het is niet aan jou om te bepalen door wie.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:13:
Ik heb dinsdag een afspraak met mijn advocaat, die is er eigenlijk ook gerust in dat die verkoper langs alle kanten ‘geneukt’ is zoals we dat hier zeggen.
Het kan zijn dat jouw lokale garage er een nieuw onderdeel onder zet. Wellicht heeft de verkoper zelf nog een sloopauto liggen met een differentieel. Aangezien je een oudere auto hebt is dat volledig valide (in NLD) om de auto te herstellen. Wellicht kan hij de auto dan wel voor een paar honderd euro herstellen. Ik kan me voorstellen dat hij dan niet bereid is om zomaar 1300 euro te betalen aan jouw garage.
De verkoper nu al malafide noemen is ook een beetje overdreven. Als jij de auto langsbrengt, hij maakt hem en je neemt hem weer mee, dan heeft hij prima voldaan aan zijn verplichtingen. Dat jij het te ver weg vind is jouw probleem. Dat hij een auto verkoopt met zo'n mankement is inderdaad wat dubieus, maar veel handelaren zetten het spul 1-op-1 door. Daar is de prijs dan ook vaak naar. Wil je dat niet, dan moet je een ANWB aankoopkeuring doen of bij een lokale merkgarage kopen om wat meer zekerheid te hebben.
Ik houd ook altijd in het achterhoofd bij dit soort topics dat je slechts 1 kant van het verhaal hoort. Ik hoop voor je dat je auto kosteloos herstelt wordt en je er niet teveel gedoe mee hebt, maar ik denk dat je iets te zelfverzekerd bent.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
APK is niet zo relevant in de discussie, dat is maar een momentopname. Je kunt met een verse APK ook geen aankoopkeuring vervangen als koper bijvoorbeeld.
dit zegt helemaal niks.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:21:
[...]
Het is vrij eenvoudig, jij stelt dat het op de weg terug stuk gegaan is zonder enige onderbouwing, ik stel vervolgens dat de verkoper dat dan wel moet bewijzen. Je kunt het niet alleen maar roepen.
De garagist die een en ander op papier heeft gesteld is het niet met je eens. Ik zal eerder degene geloven die de bewuste auto op de brug heeft gehad dan de handelaar-op-afstand.
misschien heeft TS er wel een rot achter cardan onder geschroefd
Zegt mij gewoon dat jij de verkoper bent? Wie heeft hier een cardan vernoemd?fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:17:
[...]
een defect cardan is niet levensgevaarlijk. de auto komt slechts stil te staan in het ergste geval en kan gewoon afgesleept worden
[...]
Wie eist bewijst
[...]
een week is realistisch, niet netjes maar wel realistisch
[...]
Leuk maar de eigen garagist van de handelaar is leidend hier in, deze neemt dit slechts mee ter informatie. nogmaals een rot cardan is niet gevaarlijk.
[...]
Niets vermeld is ook niets over garantie, dit gaat niet over garantie maar over verwachting. jij verwacht meer als je mag verwachten hier
[...]
nogmaals succes! ik raad het je af, die 1250 euro klinkt veel aantrekkelijker
Daar ligt het probleem niet, het is de differentieel en achteras die ervoor zorgt dat de wagen een seconde slipt en niet stabiel op de weg ligt.
Wat een nare beschuldiging.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:23:
[...]
dit zegt helemaal niks.
misschien heeft TS er wel een rot achter cardan onder geschroefd
het is alles bepalend.renegrunn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:22:
[...]
Sorry, sarcasme komt slecht over. Weet niet of het allesbepalend is, maar kan meewegen.
overigens ben ik wel benieuwd of er een bijgehouden onderhoudshistorie mee is geleverd, ook dit is namelijk van invloed.
Die is er ook, de wagen is verkocht als in perfecte staat, perfect werkend.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:24:
[...]
het is alles bepalend.
overigens ben ik wel benieuwd of er een bijgehouden onderhoudshistorie mee is geleverd, ook dit is namelijk van invloed.
klopt, maar die kan zo door de tegenpartij naar TS geworpen worden in het verweer wat deze zal voeren, en dan zal TS aan moeten tonen dat het daadwerkelijk het differentieel is wat er bij aankoop onder zat.
Maar een garagist heeft dit bekeken en doorgegeven?fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:25:
[...]
klopt, maar die kan zo door de tegenpartij naar TS geworpen worden in het verweer wat deze zal voeren, en dan zal TS aan moeten tonen dat het daadwerkelijk het differentieel is wat er bij aankoop onder zat.
Wat is er volgend: de garagist is corrupt en smijt onzin uit, de handelaar is een eerlijke god die enkel waarheid spit?
Welk merk, model, kilometerstand etc is het nu? Ergens heb ik het idee dat je verzwijgt dat je een Audi A8 uit het jaar kruik gekocht hebt of zo.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:25:
[...]
Die is er ook, de wagen is verkocht als in perfecte staat, perfect werkend.
het feit dat deze garagist het als levensgevaarlijk bestempelt zegt mij genoegKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:26:
[...]
Maar een garagist heeft dit bekeken en doorgegeven?
Wat is er volgend: de garagist is corrupt en smijt onzin uit, de handelaar is een eerlijke god die enkel waarheid spit?
Nog steeds de vraag, hoeveel KM, hoe oud, welk model?
Waarom geeft je deze best basisinformatie niet? Best wel cruciale informatie, we zijn toch posts verder maar je geeft deze informatie niet. Terwijl het best wel eens nuttige informatie is.
Waarom geeft je deze best basisinformatie niet? Best wel cruciale informatie, we zijn toch posts verder maar je geeft deze informatie niet. Terwijl het best wel eens nuttige informatie is.
Men vergeet dat er zoiets bestaat als europese consumentenbescherming, net zoals NL en BE dat ook heeft. Ik ben niet VS een particulier, ik ben VS een bedrijf die een niet werkend product heeft verkocht die geadvertiseerd is als werkend.
Sorry, maar nee, dat is niet hoe het werkt. Wie eist (lees: stelt) bewijst. Dan word je door een beetje rechter gewoon voor uitgelachen, op juridische wijze dan.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:25:
[...]
Niet dat het volgens jou uitmaakt, want na een succesvolle proefrit is het conformiteitsbeginsel volgens jou niet meer van toepassing.
europees recht heeft pas zin als lokaal recht niet werkt
Wat zeggen de RDW gegevens op RDW.nl zonder je kenteken te noemen?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:26:
[...]
Maar een garagist heeft dit bekeken en doorgegeven?
Dan heb je inderdaad geen flauw benul waar je over bezig bent.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:27:
[...]
het feit dat deze garagist het als levensgevaarlijk bestempelt zegt mij genoeg
Ja, nogmaals het is je eigen keuze om zover weg iets te kopen.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:04:
Als ik u als een mediamarkt handelaar, 10 uur van u weg, een iphone 13 pro max verkoop, u doet deze thuis open, en is deze gebarsten, vindt u dat het alsnog uw probleem is en dat u alsnog zelf nog eens 10 uur moet afleggen om een herstelling ipv vervanging te krijgen?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Als belg kan ik deze niet opvragen. Als iemand wilt kijken voor mij: go ahead.Rockvee2 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:28:
[...]
Wat zeggen de RDW gegevens op RDW.nl zonder je kenteken te noemen?
ovi.rdw.nl kan je als belg toch wel bij?
Het aantal autos heeft vziw geen invloed op particuliere handel of niet (het is hoogstens een controlepunt, hoeveel autos je in een jaar op je naam hebt kan de fiscus triggeren tot een onderzoek), de intentie en opzet van de aan/verkopen wel, dat is aan de fiscus om een oordeel over te vellen. Over de winst ben je altijd, ook particulier belastingplichtig. Verkoop jij de auto's op je kvk naam en hou je netjes een administratie bij voor de fiscus als ondernemer dan zegt het pas iets.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:58:
Ik heb een KvK inschrijving en het aantal autos vallen niet meer onder particulier. Ik ben over de winst gewoon belastingplichtig.
Zoals je het nu stelt klinkt het juist als 'ik naai ook af en toe een klant want de klant heeft een prima proefrit gehad en is pas de volgende dag achter gebrek x gekomen en tjah dat is niet mijn probleem want geen garantie en conformiteit eindigd na de proefrit en akkoord'.
[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15-04-2022 20:32 ]
Waarschijnlijk via provinciale wegen op gele platen, misschien met een eendagskentekenverzekering maar dat betwijfel ik.Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:11:
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe deze wagen in Belgie is geraakt en tot bij een garagist. Dat kan sowieso niet op een Belgische nummerplaat zijn gebeurd, want die krijg je pas na de verplichte keuring in Belgie, en ook enkel die keuring gaat over de vraag of de wagen in Belgie op de baan zou mogen of niet. Niet 1 of andere garagist.
Als je een auto hebt met een Nederlands kenteken kan je hem daar gewoon invoeren en de gegevens zienKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:29:
[...]
Als belg kan ik deze niet opvragen. Als iemand wilt kijken voor mij: go ahead.
nee je naait niemand, en je gaat er per definitie van uit dat zo een probleem opgemerkt is door de verkoper, je kan niet verwachten dat er , naast een rijtest en een keuring op het oog icm wat voelen aan de normale slijtage punten (speling e.d.) icm een proefrit van een minuut of 10 meer gedaan wordt bij een handelaar
[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 20:31 ]
@fvdberg @FirePuma142 heeft gelijk.
Bij wie het ook is gekocht. Van een gekocht product mag je verwachten dat het werkt zoals bedoeld. Niet dat het een levensgevaarlijk product is. Dat geldt ook tussen particulieren onderling.
Art. 7:17 bw. De rechten zijn vermeld onder art. 7:21 bw. Bij een consumentenkoop (B2C) zijn de verplichtingen en de rechten uitgebreider.
Bij wie het ook is gekocht. Van een gekocht product mag je verwachten dat het werkt zoals bedoeld. Niet dat het een levensgevaarlijk product is. Dat geldt ook tussen particulieren onderling.
Art. 7:17 bw. De rechten zijn vermeld onder art. 7:21 bw. Bij een consumentenkoop (B2C) zijn de verplichtingen en de rechten uitgebreider.
[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 15-04-2022 20:33 ]
Nee hoor, netjes met RDW platen om deze naar België te importeren, kentekenplaat en verzekering. Alles mooi officieel toch?JZX81_Drift schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:30:
[...]
Waarschijnlijk via provinciale wegen op gele platen, misschien met een eendagskentekenverzekering maar dat betwijfel ik.
Als dit zo niet was kon iedereen elkaar langs alle kanten nakken, kan toch niet?PcDealer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:31:
Ik zou maar met vals geld moeten betalen: lekker pech voor de zelfstandige.
Kan ie toch niks aan doen volgens al deze jongens?
het is NIET levensgevaarlijk, een achter cardan maakt alleen dast je niet verder kunt rijden in het ergste geval.PcDealer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:31:
ts wat voor auto is het, merk, type leeftijd en km stand graagKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:33:
[...]
Als dit zo niet was kon iedereen elkaar langs alle kanten nakken, kan toch niet?
Ik zou maar met vals geld moeten betalen: lekker pech voor de zelfstandige.
Kan ie toch niks aan doen volgens al deze jongens?
Sorry, verkeerd begrepen dan:fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:33:
[...]
het is NIET levensgevaarlijk, een achter cardan maakt alleen dast je niet verder kunt rijden in het ergste geval.
Doet er verder niet toe, het moet gewoon normaal werken en dat doet het niet.Heb een verklaring van die garagist dat de wagen inderdaad levensgevaarlijk is en hersteld moet worden.
Kimuri in "Auto gekocht in NL van dealer: levensgevaarlijk"
[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 15-04-2022 20:36 ]
Maar het is niet het achter cardan?! Waar praat je toch over manfvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:33:
[...]
het is NIET levensgevaarlijk, een achter cardan maakt alleen dast je niet verder kunt rijden in het ergste geval.
Maar onderzoeksplicht moet je ook doen. En aangezien we na vele pagina's nog niet weten om welke auto, hoe oud en welke km stand het is, is dit wel een puntje.PcDealer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:31:
Van een 12 oude auto met 300.000 op de teller mag ie iets anders verwachten dan 4 en 15.000.
Auto keuring is wel een puntje, en waarschijnlijk had dit het probleem wel direct laten zien, want dit is een onderdeel van een aankoop keuring.
TS had dit zijn onderzoeksplicht beter moeten doen.
dat noemen wij het achtercardanKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:16:
Ik ga naar de garage, differentieel is er helemaal aan van binnen, achteras kan je letterlijk bewegen met je vrije hand: 1250 euro reparatie voor een auto van 3700, hij weigert uiteraard.
Het is wel levensgevaarlijk, deze kerel praat gewoon totaal onlogische dingen.PcDealer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:35:
[...]
Sorry, verkeerd begrepen dan:
[...]
Doet er verder niet toe, het moet gewoon normaal werken en dat doet het niet.
Werkelijk een garagist die zijn naam, zijn bedrijf op risico zet voor mij door na een onderzoek, na het besturen ervan (na 5 min aan de kant gezet en geweigerd terug erin te stappen) mij een verklaring geeft dat het levensgevaarlijk is.
Geen idee wat deze man allemaal zegt, ik denk haast dat ie de verkoper is.
het is NIET levensgevaarlijk, alleen je aandrijving valt weg.
Gekocht van een autohandelaar, niet van een particulier. Dan maakt de onderzoeksplicht net iets anders, zelfs in Belgie.Rolfie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:35:
[...]
Maar onderzoeksplicht moet je ook doen. En aangezien we na vele pagina's nog niet weten om welke auto, hoe oud en welke km stand het is, is dit wel een puntje.
Van een 12 oude auto met 300.000 op de teller mag ie iets anders verwachten dan 4 en 15.000.
Auto keuring is wel een puntje, en waarschijnlijk had dit het probleem wel direct laten zien, want dit is een onderdeel van een aankoop keuring.
TS had dit zijn onderzoeksplicht beter moeten doen.
Nogmaals onzin, dat heeft met prijs, type km stand en leeftijd te maken
Dus als uw wagen van links naar rechts springt, oncontroleerbaar, constant controle verliest is dit niet levensgevaarlijk?fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:37:
Benieuwd wat je nu gaat zeggen.
‘Niet levensgevaarlijk, je moet maar gewoon op de rem duwen joh!’
Jij vindt van niet, de garagist die de auto onder ogen heeft gehad vindt van wel. Tel daarbij op dat je het niet zo erg nauw neemt met de plichten die je als verkoper hebt, en het lijkt me overduidelijk dat in dit geval je oordeel van generlei waarde is.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:37:
Lekker felle topic dit. Prima. Maar waar ik zo erg nieuwsgierig naar ben na 4 pagina's: om wat voor auto gaat het ???
Computers are useless. They can only give you answers.
België doet er niet toe. Koop is in Nederland geweest, toch?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:37:
[...]
Gekocht van een autohandelaar, niet van een particulier. Dan maakt de onderzoeksplicht net iets anders, zelfs in Belgie.
Bij een autohandelaar moet je dit nog steeds doen, als jij de kennis niet hebt en je komt een auto van rond de 4000 moet je gewoon zelf ook onderzoek doen. Als jij geen aankoopkeuring doet, maakt je standpunt lastiger.
Nogmaals, KM, merk en leeftijd? Waarom negeer je iedere keer deze vraag?
Heeft de auto niet toevallig een sperdifferentieel of lasdiff (100% sper ook wel in de volksmond)?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:38:
[...]
Dus als uw wagen van links naar rechts springt, oncontroleerbaar, constant controle verliest is dit niet levensgevaarlijk?
Benieuwd wat je nu gaat zeggen.
‘Niet levensgevaarlijk, je moet maar gewoon op de rem duwen joh!’
dat klinkt idd als een sper of gelast diff, icm veel vermogen kan dit ook aan het bedienen van het gaspedaal icm versnelling kunnen liggen, of gladheid op de weg, maar zonder merk/type/leeftijd/km stand zegt dit niks
[ Voor 67% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 20:42 ]
Wat maakt dat toch uit?! Wie boeit het wat voor auto het is behalve deze ene dude die heel nauw spreekt als de verkoper?Brainsz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:40:
Lekker felle topic dit. Prima. Maar waar ik zo erg nieuwsgierig naar ben na 4 pagina's: om wat voor auto gaat het ???
Al was het een lamborghini of een opel, het is verkocht als prima werkend maar dat is ie niet.
Dat vragen er meerdere posters zich al af.Brainsz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:40:
Omdat het wellicht een "bekend" probleem zou kunnen zijn bij x model auto?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:41:
[...]
Wat maakt dat toch uit?! Wie boeit het wat voor auto het is behalve deze ene dude die heel nauw spreekt als de verkoper?
Al was het een lamborghini of een opel, het is verkocht als prima werkend maar dat is ie niet.
In de topic-start staat dat het differentieel verrot is met een flinke speling op de achteras. Dat kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Dat is heel wat anders dan een defect cardan (dit zit voor het differentieel). Ben overigens wel benieuwd over wat voor type auto we het hebben (merk, type, bouwjaar). Zou ook aangeven wat je ongeveer mag verwachten voor het geld.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:17:
een defect cardan is niet levensgevaarlijk. de auto komt slechts stil te staan in het ergste geval en kan gewoon afgesleept worden
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Als je en auto van 300.000 koopt voor 4000, dan klopt er iets niet en moet je even gaan nadenken waarom deze nu deze prijs koopt.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:41:
[...]
Wat maakt dat toch uit?! Wie boeit het wat voor auto het is behalve deze ene dude die heel nauw spreekt als de verkoper?
Waarom geef je deze informatie niet gewoon? Er wordt diverse malen door meerdere personen om gevraagd.
[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 15-04-2022 20:44 ]
een lamborghini heeft het door jou beschreven gedrag ook als je die verkeerd bedient, fabrieksaf al. er is eer recent nog een verongelukt hierdoor....Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:41:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 20:44 ]
Omdat als je een 2014 Audi A8 gekocht hebt voor 4.000 euro het wellicht duidelijk was dat het een (opgelapte) schade auto is ("te mooi om waar te zijn"). Terwijl een 1995 Audi A8 een redelijke prijs zou zijn... Geeft een inschatting van de situatie.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:41:
[...]
Ik snap niet waarom je 5 pagina's vol met reacties zet waaronder meuk van advocaten maar zo krampachtig doet over het model, type, bouwjaar en kilometerstand van de auto...
[ Voor 12% gewijzigd door xh3adshotx op 15-04-2022 20:44 ]
Als je een Lambo koopt voor 3750 en er zit een werkende motor in, dan ben je al spekkoper. De prijs zegt wel degelijk over wat je mag verwachten.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:41:
Ja maar als ik die wagen verkoop voor 4000 euro en advertiseer dat ie werkt als ene van 300 000, dan ben ik alsnog verkeerd en kan er van mij een schadevergoeding verwacht worden.Rolfie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:42:
[...]
Als je en auto van 300.000 koop voor 4000, dan klopt er iets niet.
Waarom geef je deze informatie niet gewoon? Er wordt diverse malen door meerdere personen om gevraagd.
Nou omdat er misschien Tweakers rond lopen met daadwerkelijke kennis van de auto. En die misschien ook kunnen melden of dit een probleem is wat nooit voorkomt, of waar de auto bekend om staat.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Om wat voor auto en km stand gaat het eigenlijk?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/6TFeDVvbNMwVVQDhCtnY0WvX.gif?f=user_large)
Nee, incompleet.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:38:
Nogmaals onzin, dat heeft met prijs, type km stand en leeftijd te maken
Nogmaals, uit je eigen eerder aangedragen link:
In meer detail:Factoren als prijs, ouderdom, conditie van de auto, deskundigheid van de partijen en wat er is gezegd bij de verkoop spelen daarbij een rol.
Het gaat dus om de aard (kilometerstand, leeftijd, aanzicht, onderhoudshistorie, ongevalshistorie, etc.) en de mededelingen (verkocht als wrak of als concourstaat?) Ook mag de koper verwachten dat normaal gebruik mogelijk is. Een levensgevaarlijke auto is niet geschikt voor normaal gebruik, en daar hoef je bij aanschaf van een auto voor dagelijks gebruik en zo aangeboden ook niet over te twijfelen.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Het spijt me, maar je zit er nog steeds hartstikke naast.
Het is een Jeep Cherokee van 2003 met 270k km.Rolfie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:42:
[...]
Als je en auto van 300.000 koop voor 4000, dan klopt er iets niet.
Tenzij het een 2020 Tesla Model X is die met duct-tape aan elkaar hangt. Dan had je het zelf ook wel kunnen verwachten.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:44:
[...]
Ja maar als ik die wagen verkoop voor 4000 euro en advertiseer dat ie werkt als ene van 300 000, dan ben ik alsnog verkeerd en kan er van mij een schadevergoeding verwacht worden.
Nogmaals
Ik snap niet waarom je 5 pagina's vol met reacties zet waaronder meuk van advocaten maar zo krampachtig doet over het model, type, bouwjaar en kilometerstand van de auto...
Ik heb de popcorn inmiddels ook al gepakt. Ben erg benieuwd naar de gegevens van de auto.
Het is ook de eerste keer in mijn leven dat ik hoor dat een Belg een auto koopt in NL. België is toch veel goedkoper of is dat inmiddels al niet meer zo?
Het is ook de eerste keer in mijn leven dat ik hoor dat een Belg een auto koopt in NL. België is toch veel goedkoper of is dat inmiddels al niet meer zo?
niet iedereen heeft een bierbuikje
Als jij een auto van 300.000 voor 4000 euro koopt, dan heb geen verstand van zaken en zou je zeker een aankoopkeuring moeten doen.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:44:
[...]
Ja maar als ik die wagen verkoop voor 4000 euro en advertiseer dat ie werkt als ene van 300 000, dan ben ik alsnog verkeerd en kan er van mij een schadevergoeding verwacht worden.
Zoals al meerdere keer op keer aangeven, het is best van cruciaal belang. Wat mag je verwachten voor wat je koop.
update: Ik zie dat je net meer informatie gepost hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 15-04-2022 20:48 ]
Oke 4x4 dus.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:45:
[...]
Het is een Jeep Cherokee van 2003 met 270k km.
En hebben we het alleen over een diff dat fucked is?
Of hebben we het over het hele systeem tussen de achterwielen dat los zit?
Of hebben we het over de as tussen de voor en achterkant?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Bijna 20 jaar oud met bijna 3 ton op de tellerKimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:45:
[...]

Waarom heb je zo'n auto gekocht zonder dat je hier zelf auto kennis van hebt?
Hier mag je problemen mee verwachten. Aankoops keuring zou ik voor deze auto echt regelen.
[ Voor 31% gewijzigd door Rolfie op 15-04-2022 20:50 ]
Succes bij de rechter. Dit is een afgeschreven wrak
[ Voor 41% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 20:50 ]
Haha, altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest. Wat had je verwacht. Die krengen zijn gewoon op....Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:45:
[...]
Zover ik heb gezien is het ganse systeem van achter heel wiebelig, je kan alles met de hand meetrekken zeg maar. De oplossing was dit allemaal te vervangen, kwam op zo’n 1250 euro.jack zomer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:48:
[...]
Oke 4x4 dus.
En hebben we het alleen over een diff dat fucked is?
Of hebben we het over het hele systeem tussen de achterwielen dat los zit?
Of hebben we het over de as tussen de voor en achterkant?
Dat maakt niet, als het geadvertiseerd is als prima werkend, met een apk, met een onderhoudshistoriek, alles erop en eraan, is het nog steeds de plicht van de verkoper om deze zo verkocht te hebben, en niet defect.Rolfie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:48:
[...]
Bijna 20 jaar oud met bijna 3 ton op de teller![]()
en dan geen problemen verwachten?
Waarom heb je zo'n auto gekocht zonder dat je hier zelf auto kennis van hebt?
Hier mag je problemen mee verwachten. Aankoops keuring zou ik voor deze auto echt regelen.
Als dat al zo zou zijn, dan is die niet als zodanig verkocht of aangeboden. Je vergeet telkens cruciale onderdelen, maar doet wel hele flinke uitspraken.fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:49:
Succes bij de rechter. Dit is een afgeschreven wrak
Denk dat hij gewoon de verkoper is. Het is een auto in prima staat die zeker nog jaren mee kan, enkel zo dat de verkoper deze gebrek niet heeft meegedeeld, anders had ik ofwel minder betaald of gewacht voor de herstelling op zijn eigen kost.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:51:
[...]
Als dat al zo zou zijn, dan is die niet als zodanig verkocht of aangeboden. Je vergeet telkens cruciale onderdelen, maar doet wel hele flinke uitspraken.
Het is ook maar zo simpel.
Nee dat doe ik niet. Dit is een afgeschreven auto waar je niet meer van mag verwachten dat ie rollend onder eigen vermogen van het terrein van de verkoper af rolt
@fvdberg Je hebt gewoon gelijk. Bij dit soort auto's hangt alles af van de feiten. Het gaat dus blijkbaar om een Jeep van 2003 met bijna 3 ton op de teller voor 4.000 €.
Veiligheidsgebreken tellen doorgaans vrij zwaar, maar daar staat tegenover dat de verkoper heeft gezegd dat het een prima auto is. Echter, het is wel een auto die 19 jaar oud is, en die qua km's afgeschreven is.
De aanprijzing van de verkoper dient derhalve niet als een garantie bezien te worden, en je weet ook als koper dat er bij zo'n ding gebreken aan kunnen zitten. Die heb je geaccepteerd door m met die km-stand/leeftijd/prijs toch te kopen. De prima staat is dan meer een algemene aanprijzing.
Ik zie nergens dat de verkopende partij echt expliciet gesteld heeft dat het een veilige auto is.
Ergo, ik zie de koper weinig kans maken op ontbinding. Dat zijn Belgische advocaat anders meent, is ter kennisgeving aangenomen, maar naar NL's recht, en dat is waar het hier om draait, maakt de koper weinig kans om een zaak te winnen.
Veiligheidsgebreken tellen doorgaans vrij zwaar, maar daar staat tegenover dat de verkoper heeft gezegd dat het een prima auto is. Echter, het is wel een auto die 19 jaar oud is, en die qua km's afgeschreven is.
De aanprijzing van de verkoper dient derhalve niet als een garantie bezien te worden, en je weet ook als koper dat er bij zo'n ding gebreken aan kunnen zitten. Die heb je geaccepteerd door m met die km-stand/leeftijd/prijs toch te kopen. De prima staat is dan meer een algemene aanprijzing.
Ik zie nergens dat de verkopende partij echt expliciet gesteld heeft dat het een veilige auto is.
Ergo, ik zie de koper weinig kans maken op ontbinding. Dat zijn Belgische advocaat anders meent, is ter kennisgeving aangenomen, maar naar NL's recht, en dat is waar het hier om draait, maakt de koper weinig kans om een zaak te winnen.
Nonsensical line goes here <---
Je krijgt wat je mag verwachten bij deze prijs voor dit model. Auto is afgeschreven en mag je problemen mee verwachten.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:51:
[...]
Als dat al zo zou zijn, dan is die niet als zodanig verkocht of aangeboden. Je vergeet telkens cruciale onderdelen, maar doet wel hele flinke uitspraken.
Maar een leuke is wel, wat zegt de advertentie exact? Maar ik acht de kans op winnen van een rechtzaak heel erg klein.
Bij zit soort oude auto's met deze leeftijd en km moet je zelf beter onderzoek doen. Heb je de kennis niet, dan moet je deze hiervoor inschakelen (of wel een aankoopkeuring)
Nee hoor, al zit er een miljoen km op, als de verkoper zegt dat deze in werkende staat is, kan het niet dat de wagen binnen de dag zelf al defect is. Na 6 maand? Na een maand? Dan heeft de verkoper al iets om op te staan, maar de dag zelf? Succes.SkiFan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:53:
@fvdberg Je hebt gewoon gelijk. Bij dit soort auto's hangt alles af van de feiten. Het gaat dus blijkbaar om een Jeep van 2007 met bijna 3 ton op de teller voor 4.000 €.
Hij bied je ook nog een reparatie aan. Heel netjes voor deze auto van deze leeftijd en km stand.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:52:
[...]
Denk dat hij gewoon de verkoper is. Het is een auto in prima staat die zeker nog jaren mee kan, enkel zo dat de verkoper deze gebrek niet heeft meegedeeld, anders had ik ofwel minder betaald of gewacht voor de herstelling op zijn eigen kost.
Hierin heb je wel gelijk, alleen niet op richting waarop jij momenteel denkt.Het is ook maar zo simpel.
Doe niet zo eigenwijs @Kimuri je hebt gegokt en verloren
Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:45:
[...]
Dit kan ik dus niet rijmen. Auto van bijna 20 jaar en 270k km, en zou dan in perfecte staat zijn. Hoe dan?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:25:
[...]
Die is er ook, de wagen is verkocht als in perfecte staat, perfect werkend.
Werkende staat is iets anders dan foutloos of veilig. Bij een dergelijke oude auto heb je zelf ook een onderzoeksplicht.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:55:
[...]
Nee hoor, al zit er een miljoen km op, als de verkoper zegt dat deze in werkende staat is, kan het niet dat de wagen binnen de dag zelf al defect is. Na 6 maand? Na een maand? Dan heeft de verkoper al iets om op te staan, maar de dag zelf? Succes.
Ik zou die 1250€ als leergeld nemen in het NLse overeenkomstenrecht. Hoewel, een cursus bij de OU is goedkoper voor de volgende keer.
Nonsensical line goes here <---
Doet het probleem zich voor in zowel 2wd als 4wd stand? Ik zou gewoon onaangekondigd binnen bedrijfsuren daar langsgaan met desbetreffende auto, natuurlijk een kameraad of familielid mee in een andere auto zodat je wel thuis kan komen. Grote kans dat je er dan wel uit komt met de verkoper, toch?Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:45:
[...]
Precies. Het gaat primair om de uitlatingen van de verkoper. Het verwachtingspatroon van een oude auto met een hoge kilometerstand is niet heel hoog te noemen. Dan mag hij natuurlijk alsnog niet levensgevaarlijk zijn. Ook een handelaar, waar je minder van kunt verwachten dan een merkdealer bijvoorbeeld, kan niet zonder enige verantwoordelijkheid daar voor te dragen een levensgevaarlijke auto verkopen alhoewel sommigen hier daar anders over lijken te denken.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:51:
[...]
Dat maakt niet, als het geadvertiseerd is als prima werkend, met een apk, met een onderhoudshistoriek, alles erop en eraan, is het nog steeds de plicht van de verkoper om deze zo verkocht te hebben, en niet defect.
Het is wel van belang dat je de mededelingen van de verkoper waarin hij aangeeft dat het een prima werkende auto is die geschikt is voor dagelijks gebruik (dat hoeft niet letterlijk te zijn) veilig hebt gesteld. Als je kijkt naar de aard van de auto dan schieten leeftijd en kilometerstand je niet te hulp, maar volledige onderhoudshistorie dan weer wel. De mededelingen van de verkoper zullen hier naar verwachting de doorslag moeten gaan geven samen als je er met het levensgevaarargument niet komen zult.
Zit waarschijnlijk een trekhaak onder, ding heeft tijdens z'n leven als trekpaard voor ene forse tandemasser gedient en is kats versleten. Gezien de prijzen om zo een auto aan te houden als Nederlander moet dat het echte verhaal zijn.
Daar is deze slijtage gewoon passend bij. In de huidige markt is die prijs zelfs passend.
Daar is deze slijtage gewoon passend bij. In de huidige markt is die prijs zelfs passend.
[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 21:00 ]
Dit is hetzelfde als een lambo van 300.000 voor 4000 euro kopen. 20 jaar en bijna 300.000 zegt al het nodige.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:55:
[...]
Nee hoor, al zit er een miljoen km op, als de verkoper zegt dat deze in werkende staat is, kan het niet dat de wagen binnen de dag zelf al defect is. Na 6 maand? Na een maand? Dan heeft de verkoper al iets om op te staan, maar de dag zelf? Succes.
Als jezelf niet het verstand van hebt, moet je expertise inhuren.
Je hebt een test rit gedaan en daaruit kwam deze klacht niet. Auto is afgeschreven en je hebt gekregen waarvoor je betaald hebt.
Ik snap niet dat iemand een auto met 270.000km koopt zonder aankoopkeuring (als je zelf er weinig verstand van hebt). Bij een tweedehands auto met deze kilometrage koop je meestal andermans ellende. Als de relatie met de verkoper niet helemaal al kapot is, dan zou ik deze door hem laten herstellen. Maar je kan verwachten dat er meer aan mankeert, dus ik zou sowieso de auto even helemaal goed laten nalopen. De kans dat er nog veel meer kosten zitten aan te komen zijn levensgroot.
Ik vind 1250 euro voor het vervangen van het differentieel van een dergelijke wagen best nog wel meevallen eigenlijk. Het klinkt lullig, maar ik denk dat je hier vooral veel leergeld hebt betaald. Een 20 jaar oude Jeep met zo'n hoge kilometerstand is wel een beetje vragen om ellende. Je kan mazzel hebben, maar je gaat echt niet je gelijk halen dat je een jaar lang alles kan laten vervangen (bij een lokale garagist) op kosten van de verkoper.
Je kan overigens mazzel hebben. Ik heb van een particulier een 30 jaar oude Audi cabriolet gekocht waar van alles niet aan klopte (dat had ik al wel door bij het "verkoopgesprek"), maar de prijs was laag. Tegen alle verwachtingen in al ruim 30.000km mee gereden, waarbij enkel de remleidingen, remblokken en banden zijn vervangen. Verder alleen nieuwe olie. Er werkt van alles niet aan en de auto is zwaar mishandeld in het verleden (denk zelfs dat er een ander blok is geplaatst), maar al 4 vakanties door Europa mee volbracht. Zo lang de auto veilig is rijd ik er vrolijk mee door. De auto heeft nu al zijn geld opgebracht
Ik vind 1250 euro voor het vervangen van het differentieel van een dergelijke wagen best nog wel meevallen eigenlijk. Het klinkt lullig, maar ik denk dat je hier vooral veel leergeld hebt betaald. Een 20 jaar oude Jeep met zo'n hoge kilometerstand is wel een beetje vragen om ellende. Je kan mazzel hebben, maar je gaat echt niet je gelijk halen dat je een jaar lang alles kan laten vervangen (bij een lokale garagist) op kosten van de verkoper.
Je kan overigens mazzel hebben. Ik heb van een particulier een 30 jaar oude Audi cabriolet gekocht waar van alles niet aan klopte (dat had ik al wel door bij het "verkoopgesprek"), maar de prijs was laag. Tegen alle verwachtingen in al ruim 30.000km mee gereden, waarbij enkel de remleidingen, remblokken en banden zijn vervangen. Verder alleen nieuwe olie. Er werkt van alles niet aan en de auto is zwaar mishandeld in het verleden (denk zelfs dat er een ander blok is geplaatst), maar al 4 vakanties door Europa mee volbracht. Zo lang de auto veilig is rijd ik er vrolijk mee door. De auto heeft nu al zijn geld opgebracht
Pertinente onzin. Werkende remmen optioneel begrijp ik?fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:53:
Nee dat doe ik niet. Dit is een afgeschreven auto waar je niet meer van mag verwachten dat ie rollend onder eigen vermogen van het terrein van de verkoper af rolt
Zeker, lekje hier, lekje daar, olieverbruik, waterpomp die het begeeft, gaatje in de uitlaat, versleten deurrubbers, heel veel dingen horen er bij. Maar een levensgevaarlijke auto toch niet?Rolfie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:54:
[...]
Je krijgt wat je mag verwachten bij deze prijs voor dit model. Auto is afgeschreven en mag je problemen mee verwachten.
Werkelijk de enigste hier die logica spuwt.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:01:
[...]
Pertinente onzin. Werkende remmen optioneel begrijp ik?
Nogmaals mensen, ik heb op papier dat men zegt:
De auto werkt PERFECT, dan maakt het geen reet uit hoeveel KM, welke merk, welke bj.
Als hij het als PERFECT WERKEND verkoopt, dient hij perfect te werken en niet na 1 uur levensgevaarlijke verschijnsels te hebben.
* PcDealer kijkt naar zijn 2001 Volvo S60 die met 331k km's is gekocht en weent bij het zien dat hij een wrak heeft , ook al staat er inmiddels 417.xxx km op...
Inderdaad ook de apk kom je met nagenoeg geen voering op de remblokken door. Het kan zo dat na 50 km dergelijke blokken kaal zijn. Met 270k en een apk van 4 tot 6 maanden oud kan je dat verwachten.
Dat is ook zo: banden vernieuwen, remblokken vernieuwen, versleten interieur leder, allemaal dingen waar ik zelf voor kijk.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:03:
[...]
Zeker, lekje hier, lekje daar, olieverbruik, waterpomp die het begeeft, gaatje in de uitlaat, versleten deurrubbers, heel veel dingen horen er bij. Maar een levensgevaarlijke auto toch niet?
Niet de auto die werkelijk springt en zichzelf in een gat draait, daar ben ik niet mee akkoord gegaan.
@Kimuri Wat verwacht je trouwens van deze auto aan reparatie kosten per jaar met deze KM stand en leeftijd? Ondanks dat hij in "goede" staat is?
Auto is technisch afgeschreven, dus dit soort reparaties ga je veel vaker krijgen de komende jaren.
Ik rij hier ook een opel insignia van 2009 met 305k op de teller. Ondanks dat die goede staat is, heb ik per jaar tegenwoordig best flinke reparatie kosten.
Auto is technisch afgeschreven, dus dit soort reparaties ga je veel vaker krijgen de komende jaren.
Ik rij hier ook een opel insignia van 2009 met 305k op de teller. Ondanks dat die goede staat is, heb ik per jaar tegenwoordig best flinke reparatie kosten.
Het is niet zo zwart/wit natuurlijk. Verkoper verkoopt een 20 jaar oude 4x4 met bijna 3 ton op de teller en weet dat je daar niet veel meer van kan verwachten. De koper verwacht een auto die blijkbaar technisch volledig perfect is. Ik denk dat de waarheid dichterbij de verkoper ligt dan bij de koper. De verkoper biedt ook aan om het defect te verhelpen, maar de koper vind dit te ver weg. Dat de verkoper dan zegt "bekijk het maar", kan ik wel een beetje inkomen.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:01:
Pertinente onzin. Werkende remmen optioneel begrijp ik?
Dit zou weer een leuke zijn voor de Rijdende Rechter.
Hij is een perfecte staat, voor zijn leeftijd, km en de prijs. Dat is de logica.Kimuri schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:03:
[...]
Werkelijk de enigste hier die logica spuwt.
Nogmaals mensen, ik heb op papier dat men zegt:
De auto werkt PERFECT, dan maakt het geen reet uit hoeveel KM, welke merk, welke bj.
Als hij het als PERFECT WERKEND verkoopt, dient hij perfect te werken en niet na 1 uur levensgevaarlijke verschijnsels te hebben.
Dit topic is gesloten.