Airco in convectorput?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinq
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04-2022
Hallo,

Ik denk erover om een split unit airco te nemen in onze woonkamer (36m2/90m3), met name om te verwarmen. Nu ligt er in de woonkamer een convectorput, waar nu nog een radiator inzit, aangesloten op de cv. De convectorput zit voor de schuifdeuren naar buiten, maar loopt aan één kant door tot aan de buitenmuur. Aan de andere kant van die buitenmuur zou de buitenunit prima kunnen. Nu we niet echt een geschikte (mooie) plek hebben voor een wandmodel airco, vroeg ik me af of het idee zou zijn om een binnenunit te plaatsen in een convectorput. Of is dit qua luchtstroom, viezigheid en dergelijke een slecht idee. Gaat me dus niet echt om het koeleffect. Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeën bij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Ik kan me indenken dat dit qua geluid niet echt prettig is. Zou zomaar kunnen dat het gaat galmen en het geluid van de airco behoorlijk versterkt uit die put komt.

Daarnaast lijkt het me toch vrij zonde van de koelopties. Ik snap dat het je voornamelijk om verwamen gaat, maar het lijkt me toch ook vrij prettig om in de zomer de optie tot koelen te hebben. En dat gaat op die plek niet werken, tenzij je een makkelijk toegankelijke bieropslag wilt ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:03
Het is vooral inefficiënt om het in een convectorput te plaatsen. Koude lucht daalt, dus je zal in eerste instantie vooral je convectorput koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Xghost schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:24:
Het is vooral inefficiënt om het in een convectorput te plaatsen. Koude lucht daalt, dus je zal in eerste instantie vooral je convectorput koelen.
Wat TS blijkbaar niet heel erg uitmaakt, want het gaat vooral om verwarmen, wordt meerdere keren aangegeven ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Kun je er makkelijk bij vanuit een kruipruimte?

Leiding erheen is anders lastig.

Stof en vuil zijn ook wel een probleem want slecht bereikbaar.

Koelen zou alleen gaan met condensafvoer - tja, je kruipruimte in?

Ik denk dat het wel een lastig verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
Hahn schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:25:
[...]

Wat TS blijkbaar niet heel erg uitmaakt, want het gaat vooral om verwarmen, wordt meerdere keren aangegeven ;)
Overheen gelezen inderdaad. Airco's zijn voor zover ik weet erg inefficiënt wat betreft verwarmen. Kan je dan niet beter een warmtepomp nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Xghost schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:51:
Airco's zijn voor zover ik weet erg inefficiënt wat betreft verwarmen. Kan je dan niet beter een warmtepomp nemen?
Waar haal je deze info vandaan?
Een beetje airco heeft een COP > 4.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:57
[...]

Overheen gelezen inderdaad. Airco's zijn voor zover ik weet erg inefficiënt wat betreft verwarmen. Kan je dan niet beter een warmtepomp nemen?
Een airco is een (lucht-lucht) warmtepomp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
[...]

Een airco is een warmtepomp, exact hetzelfde alleen de afgiftesysteem is anders doormiddel van lucht ipv radiatoren of vloerverwarming.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:22
In principe zou het voor verwarmen moeten kunnen. De koude lucht zakt vanzelf in de put.
De vraag is alleen of je een unit kan vinden die past en waarbij de aan- en afvoer van de lucht niet te veel wordt belemmerd.
De leidingen zijn, zoals eerder opgemerkt, ook wel een punt van aandacht.
De afvoer van condenswater is niet zo'n probleem. Je zal een pompje bij moeten plaatsen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Misschien een idee om een kanaal unit naast de convector te prakken, onder de vloer en de convectorbak als distributie/lucht geleider te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:59
[...]

Roep dat maar niet in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
Ik vrees dat ik in de war was met koelen via een ‘gewone’ waterpomp… :/ excuus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Xghost schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:48:
Ik vrees dat ik in de war was met koelen via een ‘gewone’ waterpomp… :/ excuus
Tuurlijk. Een gewone waterpomp om te verwarmen :?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1