Zonnepanelen laten leggen met 3.000kWh overproductie ja/nee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 11:36
Ik heb verschillende offertes ontvangen voor zonnepanelen en de beste die eruit komt is met totaal 21 panelen (12 oost en 9 west). Verwachte jaaropbrengst circa 6.500 kWh.

Met huidige verbruik van ongeveer 3.200kWh is dat een flinke overproductie. Maar de gedachtegang is dat we hier altijd blijven wonen, energieprijzen niet zullen dalen en het verbruik zal toenemen. Bovendien later panelen bijplaatsen is relatief veel ongunstiger qua extra kosten, geen btw-teruggaaf etc.

In ons nieuwbouwhuis uit 2016 oud hangt dus ook nog maar een ruim 5 jaar oude cv-ketel, isolatie is meer dan prima en totaal m3 verbruik ongeveer 1.000m3. We hebben beneden een airco (nog niet gebruikt voor verwarmen) en vloerverwarming, radiatoren 1e verdieping die nauwelijks gebruikt worden.

Ik zie hier wel over een paar jaar een elektrische auto komen. Bovendien ga ik informeren naar mogelijkheden warmtepomp. Het liefst ga ik over enkele jaren van het gas af. Rendement is niet heilig, maar het moet ook geen bodemloze put zijn. "Probleem" is wel dat mijn sterke voorkeur heeft om alleen een binnenunit te hebben. Met water lukt sowieso niet in bodem (ook ivm kleine tuin) en vanaf de zolder is een doorvoer naar plek waar buitenunit kan (zonder overlast buren) niet bepaald eenvoudig. Eventueel kan dan een hybride komen met alleen binnenunit. Maar dit zal allemaal tzt onderzocht worden en misschien komen er nog alternatieven op de markt.

Dit alles overziend, zouden jullie het dak volleggen met 21 panelen of meer behoudend voor bv. 12?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

Ja, en het liefste nog meer.

Ik heb 4500kWh overproductie en krijg een terugleververgoeding van 46 cent per kWh dus reken maar uit.
Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 14-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja, volleggen! In één keer leggen is goedkoper dan in twee keer. Oost/west levert voordelen op als saldering wordt afgeschaft (in NL). En met de hoge energieprijzen is terugleveren ook interessant.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zonder twijfel vol. en anders per dakvlak vol. nooit een half dakvlak met panelen plannen, daar krijg je bijna gegarandeerd spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:07
Ja, de productie kosten van zonnestroom komt neer op 5-7ct/kWh als je je systeem over 20 jaar afschrijft.

Er waren al hogere teruglever vergoedingen te vinden voor de prijsexplosie... En ik zie weinig reden dat we terug gaan naar echt lage prijzen... Integendeel... Maar dat blijft natuurlijk kristallen bol werk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:57
Ha grappig, hier een huis uit 2015 met verbruik van circa 3200 en 3 weken geleden 21 panelen op oost/west laten plaatsen met zon 3000 overschot.

Verder eens met de rest, meteen vol leggen dat dak als je de financiële middelen ervoor hebt. Nu levert het mooi wat op en in de toekomst ga je toch wel meer gebruiken. Later bij plaatsen komt er lelijk uit te zien of je moet meteen alles vervangen, en is relatief gezien duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 22:53
Mag ik vragen hoeveel Wp de panelen zijn?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit met hetzelfde dilemma, op hoofddak passen er 26 en op de uitbouw nog eens 12. Waar ook de buren op kijken die minder pv-minded zijn, dus ik denk dat we het bij 26 houden.
Blijft koffiedik kijken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sport_Life schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:27:
Ik zit met hetzelfde dilemma, op hoofddak passen er 26 en op de uitbouw nog eens 12. Waar ook de buren op kijken die minder pv-minded zijn, dus ik denk dat we het bij 26 houden.
Blijft koffiedik kijken.
gewoon aan de vergunningsvrije regels houden, als de buren viooltjes niet mooi vinden trek je ze toch ook niet uit de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-05 13:42
Wij hebben 15 panelen, er was ruimte voor meer maar dat vond ik de investering niet waard.
Daarbij krijgen we einde jaar een nieuwe keuken met energiezuinige apparatuur en er verdwijnt een onzuinige extra koelkast uit de schuur.

Dus zo creëren we sowieso weer extra overproductie door het verbruik te minderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Lensent wanneer heb je dat gedaan? Niet recent hoop ik want het advies is al een tijdje volleggen en tegenwoordig is het gewoon stom om het niet te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-05 13:42
Termy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:43:
@Lensent wanneer heb je dat gedaan? Niet recent hoop ik want het advies is al een tijdje volleggen en tegenwoordig is het gewoon stom om het niet te doen.
Een maand terug ongeveer maar de plekken waar nu geen panelen liggen zou er ook maar minimaal opbrengst zijn geweest dus ik denk dat de factor stom nog wel meevalt. Scheelt drie paneeltjes onder een dakkapel met slagschaduw geneuzel. Het bitumen dakje van m'n schuurtje wilde ik niet belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 11:36
D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:00:
Mag ik vragen hoeveel Wp de panelen zijn?
400wp van Hyundai, maar de verwachte totale productie deed de verkoper op z'n rekenmachine van mobiel. Maar hij zei ook dat 12+9 eerst 17 was, dus of dat helemaal waterdicht is weet ik niet :-) Had wel eerdere offertes op papier, maar dit was dus het schouwen ter plekke. BIj offertes opvragen vonden ze het raar dat ik er zoveel wilde, omdat ik dan meer produceerde dan gebruikte (was obv 17 panelen). Met de verwachte productie nu kunnen we er waarschijnlijk een elektrische auto en een (hybride) warmtepomp bij hebben, dus dat moet volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
Maximaal gaan. Wees geen dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 07:35
zeker maximaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
reiniero schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:52:
Ha grappig, hier een huis uit 2015 met verbruik van circa 3200 en 3 weken geleden 21 panelen op oost/west laten plaatsen met zon 3000 overschot.

Verder eens met de rest, meteen vol leggen dat dak als je de financiële middelen ervoor hebt. Nu levert het mooi wat op en in de toekomst ga je toch wel meer gebruiken. Later bij plaatsen komt er lelijk uit te zien of je moet meteen alles vervangen, en is relatief gezien duurder.
Als je een huis hebt waar 21 panelen op passen heb je vast ook budget voor die panelen 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

glider5 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:27:
[...]

Als je een huis hebt waar 21 panelen op passen heb je vast ook budget voor die panelen 😄
Beetje onzinnige opmerking; beetje rijtjeshuis heeft die mogelijkheid al mits er geen dakkapel op staat......

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
glider5 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:27:
[...]

Helaas, gewoon een rijtjeshuis hier en geen budget voor panelen. Geld lenen bij de bank kon alleen door hypotheek te veranderen en zou meer dan 1500 aan extra kosten opleveren. Toen maar schoonvader lief aangekeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memacbos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-03 22:01
Heb je voor deze overcapaciteit ook de goede aansluiting(zekering)?
https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/

Dit is voor mij ook een vraag. Want ik wil nu een 2e installatie op de schuur leggen, naast de 1e van 4500w.
Bij de 1e installatie heb ik het dak maximaal benut. De overcapaciteit helpt op de zon-arme dagen je verbruik terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
memacbos schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:47:
Heb je voor deze overcapaciteit ook de goede aansluiting(zekering)?
https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/

Dit is voor mij ook een vraag. Want ik wil nu een 2e installatie op de schuur leggen, naast de 1e van 4500w.
Bij de 1e installatie heb ik het dak maximaal benut. De overcapaciteit helpt op de zon-arme dagen je verbruik terug te dringen.
Niet nodig, gewoon kleinere omvormer leggen. Als je installaties verschillende oriëntaties hebben kan het al sowieso geen issue zijn.
Wat voor vermogen hebbben we het over?

Edit: wel lezen! Wat voor aansluiting heb je? Met 3x25 kun je nog makkelijk 15kWp bijleggen op een 3f 10kW omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-04-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
MieJuul schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:19:
[...]

Beetje onzinnige opmerking; beetje rijtjeshuis heeft die mogelijkheid al mits er geen dakkapel op staat......
Haha nou ik zie weinig (rijtjes) huizen met maar liefst 21 panelen. En mijn budget zou het ook niet toe laten. Maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
reiniero schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:29:
[...]

Helaas, gewoon een rijtjeshuis hier en geen budget voor panelen. Geld lenen bij de bank kon alleen door hypotheek te veranderen en zou meer dan 1500 aan extra kosten opleveren. Toen maar schoonvader lief aangekeken..
En een duurzaamheidslening bij https://www.warmtefonds.nl/ ? Die rekenen geen advieskosten. Maar een aardige schoonvader is natuurlijk altijd beter.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

glider5 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:27:
[...]

Haha nou ik zie weinig (rijtjes) huizen met maar liefst 21 panelen. En mijn budget zou het ook niet toe laten. Maar soit.
Ik heb er 28 op mijn rijtjeshuis met Oost-West is dat niet zo lastig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Zenix schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb er 28 op mijn rijtjeshuis met Oost-West is dat niet zo lastig. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNTJh1giBFCmoyzcD0IhE57lYoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fi0JIs8EofpHhjLqUNCFyKze.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-QX4dpv0AS3O7DVpjYZTS0ty6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9nApQtBRUEyJChk7E39TExW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhRrOU_ORXMGU17sqRtfBka4ego=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k5lCpgqKuPheGJTqLs87X10s.png?f=fotoalbum_large

14, wil het een beetje rendabel zijn. 0/6 offertes adviseert meer. 🤷‍♂️

[ Voor 8% gewijzigd door glider5 op 16-04-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
KabouterSuper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:02:
[...]

En een duurzaamheidslening bij https://www.warmtefonds.nl/ ? Die rekenen geen advieskosten. Maar een aardige schoonvader is natuurlijk altijd beter.
Dat is de theorie ja, maar daar komen we niet voor in aanmerking. Zodra je een uitkering krijgt houd alles op in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memacbos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-03 22:01
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:21:
[...]

Niet nodig, gewoon kleinere omvormer leggen. Als je installaties verschillende oriëntaties hebben kan het al sowieso geen issue zijn.
Wat voor vermogen hebbben we het over?

Edit: wel lezen! Wat voor aansluiting heb je? Met 3x25 kun je nog makkelijk 15kWp bijleggen op een 3f 10kW omvormer.
Het gaat om een 1x35A aansluiting. Ik heb nog een omvormer van 2100W liggen.
Goed punt over de oriëntatie. Alleen midden op de dag zou er dan een piekmoment zijn.
Pagina: 1