Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Mijn vriendin is bezig met het opstarten van een hobbymatig bedrijfje, een webshop. Daarvoor worden nu aanloopkosten gemaakt, waaronder verkooplicenties die nodig zijn om de producten te produceren en mogen verkopen. Deze verkooplicenties nemen we bij artists af via Patreon, een Amerikaans bedrijf. Patreon is ingesteld op B2C en niet B2B, daardoor is er geen mogelijkheid om een btw-id door te geven waarmee ze BTW kunnen verleggen.

Nu gaat de vraag over het inboeken van deze factuur als kosten in de administratie en ik vroeg me af of jullie ons misschien op weg konden helpen.

De factuur bestaat uit het volgende:

Subtotaal €121,00
BTW €25,43
Totaal €146,43

Er wordt door Patreon al 21% BTW berekend en afgedragen in Nederland op deze factuur.

Op de factuur wordt EU372009942 (btw nummer?) vermeld, volgens de website gaat het om EU VATMOSS maar het administratiepakket dat we gebruiken (DigiBTW) geeft hierbij aan dat het geen geldig BTW nummer is.

De persoon waar we langs zijn geweest om wat advies en vragen te stellen over de administratie gaf aan dat we deze factuur moeten boeken met btw-percentage 'Inkopen buiten EU 21%', omdat het bedrijf gevestigd is in Amerika, waarbij er dus €25,43 'te betalen btw' en meteen ook €25,43 'te aftrekken btw' wordt geboekt, je geeft dus eigenlijk aan dat de BTW verlegd is.

Dit lijkt ons niet correct aangezien we de €25,43 BTW al betaald hebben en er dus eigenlijk alleen €25,43 'te aftrekken btw' geboekt hoort te worden. Althans dat is wat wij denken dat er moet gebeuren.

Ik kan de factuur ook 'gewoon' met het '21%' btw-percentage boeken maar dat is doorgaans alleen voor facturen binnen Nederland en we willen de administratie natuurlijk zo goed mogelijk doen zodat we later niet in de problemen komen.

Heeft er iemand de kennis om deze situatie wat duidelijker te maken voor ons?

[ Voor 5% gewijzigd door Wahloh op 14-04-2022 14:44 ]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Beste antwoord (via Wahloh op 14-04-2022 16:01)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat @Hielko zegt. Geen recht op aftrek voorbelasting op EU Btw nummers. Als de leverancier niet mee wil werken om de Btw te verleggen op jouw eigen Btw nummer, helaas pindakaas. Het is voor de leverancier ook best een crime om dat te doen, dus wel te begrijpen...

Als doekje voor het bloeden kun je de de niet aftrekbare BTW wel in mindering brengen op je winst. Dus € 146,43 als inkoop/kosten inboeken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Volgens mij kan je die BTW niet terugvragen, zie ook hier: https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/

Je moet Patreon vragen om een factuur met de btw verlegd, en als ze dat niet willen doen dan heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Hielko schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:47:
Volgens mij kan je die BTW niet terugvragen, zie ook hier: https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/

Je moet Patreon vragen om een factuur met de btw verlegd, en als ze dat niet willen doen dan heb je pech.
Mocht dat de conclusie zijn dan is dat niet zo mooi, haha. Deze verkooplicenties zijn een van onze grootste consistente kostenpost.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat @Hielko zegt. Geen recht op aftrek voorbelasting op EU Btw nummers. Als de leverancier niet mee wil werken om de Btw te verleggen op jouw eigen Btw nummer, helaas pindakaas. Het is voor de leverancier ook best een crime om dat te doen, dus wel te begrijpen...

Als doekje voor het bloeden kun je de de niet aftrekbare BTW wel in mindering brengen op je winst. Dus € 146,43 als inkoop/kosten inboeken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:19:

Ok dat is duidelijk. Toch een toevoeging, het gaat hier om aanloopkosten, het bedrijf is nog niet gestart en daarmee is er ook nog geen btw-nummer voor deze partij om de btw op te verleggen heeft dit nog invloed op de conclusie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Wahloh schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:24:
[...]

Ok dat is duidelijk. Toch een toevoeging, het gaat hier om aanloopkosten, het bedrijf is nog niet gestart en daarmee is er ook nog geen btw-nummer voor deze partij om de btw op te verleggen heeft dit nog invloed op de conclusie?
Nee, dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Thanks voor de berichten!

Als vervolgvraag zou ik graag nog een andere case voorleggen, mocht daar nog een antwoord voor komen dan ben ik denk ik helemaal bij.

Het gaat hierbij over een factuur van 3DJake.nl, een bedrijf dat in Oostenrijk zit maar naast een Oostenrijks BTW nummer ook een Nederlands BTW nummer heeft.

Zijn dit in dat geval 'Inkopen binnen EU 21%' omdat het bedrijf in Oostenrijk gevestigd is, waarbij de BTW dus wordt verlegd, of inkopen binnen Nederland omdat het een Nederlands BTW nummer heeft?

Ook hier geldt dat er 21% BTW op de factuur is gerekend, dit is niet verlegd want het zijn aanloopkosten waarbij we nog geen BTW nummer hebben ontvangen. Wederom zou het jammer zijn als ook die niet aftrekbaar zouden zijn want hier zitten machinekosten in die nodig zijn voor de productie van de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Welk BTW nummer staat op hun factuur? Als dat het Nederlandse nummer is kan je dat zonder problemen verrekenen zodra je BTW aangifte gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Het nederlandse BTW nummer is niet terug te vinden op de factuur maar wel op de website. Ze vermelden wel het onderstaande op de factuur.

"Het betreft een intracommunautaire verkoop op afstand volgens Artikel 14 Richtlijn 2006/112/EG
EU-OSS MSI Oostenrijk, ATU63964918
Land van verzending: Oostenrijk, ATU63964918"

Ik voel de bui al hangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

De btw is niet vorderbaar en zij mogen de btw ook gewoon doorberekenen. Als je in het bezit bent van een EORI inschrijving (europese btw verlegging) dan zou ook Patreon mogen toepassen op hun factuur, maar het is nog steeds geen verplichting.

Wat leesvoer van Patreon's website ; https://support.patreon.c...20je%20pagina%20te%20gaan.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
KatirZan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:56:
De btw is niet vorderbaar en zij mogen de btw ook gewoon doorberekenen. Als je in het bezit bent van een EORI inschrijving (europese btw verlegging) dan zou ook Patreon mogen toepassen op hun factuur, maar het is nog steeds geen verplichting.

Wat leesvoer van Patreon's website ; https://support.patreon.c...20je%20pagina%20te%20gaan.
De link die je deelt in je bericht is gericht aan Makers, Creators of Patreons op Patreon. Ik heb het in mijn startpost over Patron zijn van Makers, Creators of Patreons. We nemen dus memberships af en bieden zelf geen producten/diensten aan via Patreon, waar het artikel dat je linkt wel over gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 21:32
@Wahloh stuur even een maitlje aan het Nederlandse adres van 3d-jake. Dan maak ik zo snel mogelijk een factuur voor je met de btw verlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Wahloh schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:54:
Het nederlandse BTW nummer is niet terug te vinden op de factuur maar wel op de website. Ze vermelden wel het onderstaande op de factuur.

"Het betreft een intracommunautaire verkoop op afstand volgens Artikel 14 Richtlijn 2006/112/EG
EU-OSS MSI Oostenrijk, ATU63964918
Land van verzending: Oostenrijk, ATU63964918"

Ik voel de bui al hangen. :P
Jup, dan kan het inderdaad niet. Bij btw en facturen gaat het altijd om wat op de factuur zelf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Ik heb nog eens navraag gedaan bij Patreon of het in de toekomst mogelijk gaat worden om de BTW te laten verleggen wanneer je een BTW-id zou kunnen aangeven. Hier draaien ze in hun reactie omheen door te zeggen dat het momenteel nog niet mogelijk is maar ze geven wel aan dat je BTW kunt terugvragen.

Het gaat hier overigens niet meer over aanloopkosten, dit ben ik gewoon uit aan het zoeken voor wanneer we ons btw-id hebben ontvangen. Hieronder hun bericht.
Hey there,

Thanks for your email. I'm happy to help with this.

VAT is applied to eligible payments based on the location indicated in your Profile settings page. If no location has been selected, VAT is applied to eligible payments based on a patron's IP address. We don't currently support exemptions through the site, however, you can use our VAT ID and address to claim a refund.

For more information on how to do that, you'll need to consult with a local accountant.

Here is our VAT Registration Number: IE3584213IH
Our address is 600 Townsend Street, St. 500, San Francisco, CA 94103

If I can help with anything else, please let me know.
Best,
xxxxxxx
De belastingdienst heeft er een mooie pagina voor, dat gaat over de mogelijkheid het jaarlijks terug te vragen door middel van een speciale website van de belastingdienst maar dat gaat wel over kosten uit het buitenland binnen de EU.

Daar komt weer een hoop verwarring. In hun reactie geven ze een Iers BTW-id (IE3584213IH) maar een Amerikaans adres. Vervolgens staat er op de Invoice die ze genereren een EU BTW-id (EU372009942) en hetzelfde Amerikaanse adres.

Het voelt echt als een zooitje, mede omdat ik het zelf niet helemaal meer kan volgen, en aangezien de BTW-ids van de invoice niet overeenkomt met het BTW-id dat de dame van support doorgeeft lijkt het mij heel lastig om hard te kunnen maken dat ik 'recht' zou hebben op een terugbetaling van de BTW.

Is het op deze manier wel mogelijk om de BTW terug te vragen via de speciale website van de belastingdienst? Of is het, omdat de dame van support een Amerikaans adres opgeeft, de bedoeling dat ik deze 'claim' in de US moet leggen?

Pagina: 1