Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Hi allen,

Wij zijn van plan een nieuwe CV ketel aan te schaffen. Het is een huis van 110m2 wat we gaan verwarmen met vloerverwarming beneden (55m2) en boven met elektrische radiatoren (totdat we lucht/lucht warmtepompen installeren).

Wij horen goede verhalen over Intergas ketels. Wij denken een CW4 nodig te hebben. We twijfelen echter tussen een XTREME 30 en de HRE 28/24. De XTREME is duurder, maar wat zijn de grootste voordelen ervan tegenover de HRE? Ik vind dit lastig online te vinden.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:04
De ondergrens van terug moduleren is bij de extreme lager, dat zou bij vvw kunnen helpen.
De Vvw wil je op lage temp bedienen, lage temp is efficient voor je ketel. Als je ketel niet laag kan terug moduleren, gaat hij meer warmte maken dan de Vvw kwijt kan . Dan kan de ketel gaan pendelen of de woning kan gaan slingeren in temperatuur.
Zelf heb ik de Xtreme cw5 hangen.

[ Voor 61% gewijzigd door tcw82 op 14-04-2022 11:33 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Kijk ook eens naar de ATAG i-serie en dan met name de ECZ modellen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• tcw82
De ATAG ketel hangt bij mijn buurman, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij zegt nooit meer een ATAG. Nogmaals, niet mijn ervaring/mening. Hij heeft de i36ec

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 14-04-2022 11:43 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heb je dan ook de HREco bekeken ipv HRE? Deze is weer wat zuiniger.
HREco heeft ook een modulerende pomp, iets wat de HRE niet heeft/had(wellicht nieuwe serie wel)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
De CW waarde zegt iets over de hoeveelheid warm water die geproduceerd kan worden. Als je een normale douche hebt en geen twee kranen tegelijk wilt gebruiken, is CW3 waarschijnlijk voldoende.
Vooral bij de HRE is dat relevant, want de 28/24 heeft een behoorlijk hoog minimaal vermogen.

Qua verwarmingsvermogen is de 24/18 versie waarschijnlijk sowieso voldoende, omdat je vloerverwarming hebt. Die heeft nog bent een iets lager minimaal vermogen dan de 28/24.
Met de Xtreme ben je nog beter af op dat gebied. Daarnaast is de Xtreme efficiënter bij het verwarmen van warmwater door een dubbele warmtewisselaar.

@LED-Maniak volgens mij heeft de HRE ook een modulerende pomp. Beide handleidingen lijken erg op elkaar, ik zie zo snel het verschil niet.

@FelixForte Heb je al onderzocht of je naar een lucht/water warmtepomp kunt voor de benedenverdieping?
Dan heb je alleen nog wat anders nodig voor je warm water en kun je van het gas af.

• FelixForte
tcw82 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:29:
De ondergrens van terug moduleren is bij de extreme lager, dat zou bij vvw kunnen helpen.
De Vvw wil je op lage temp bedienen, lage temp is efficient voor je ketel. Als je ketel niet laag kan terug moduleren, gaat hij meer warmte maken dan de Vvw kwijt kan . Dan kan de ketel gaan pendelen of de woning kan gaan slingeren in temperatuur.
Zelf heb ik de Xtreme cw5 hangen.
Wat bedoel je met de ondergrens van terug moduleren? Ik begrijp dat het goed is als de ketel terugschakelt naar lagere temperaturen, maar een ondergrens qua wat?

• FelixForte
Als ik de specificaties van de HRE 28/24 en de Xtreme 30 vergelijk valt op dat de Xtreme een hoger jaartaprendement EPN (Hs) heeft. Verder heeft de Xtreme 30 een lagere Nom. Belasting Onderwaarde. Iemand die dit kan interpreteren voor mij?

• FelixForte
schumacher schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:26:
De CW waarde zegt iets over de hoeveelheid warm water die geproduceerd kan worden. Als je een normale douche hebt en geen twee kranen tegelijk wilt gebruiken, is CW3 waarschijnlijk voldoende.
Vooral bij de HRE is dat relevant, want de 28/24 heeft een behoorlijk hoog minimaal vermogen.

Qua verwarmingsvermogen is de 24/18 versie waarschijnlijk sowieso voldoende, omdat je vloerverwarming hebt. Die heeft nog bent een iets lager minimaal vermogen dan de 28/24.
Met de Xtreme ben je nog beter af op dat gebied. Daarnaast is de Xtreme efficiënter bij het verwarmen van warmwater door een dubbele warmtewisselaar.

@LED-Maniak volgens mij heeft de HRE ook een modulerende pomp. Beide handleidingen lijken erg op elkaar, ik zie zo snel het verschil niet.

@FelixForte Heb je al onderzocht of je naar een lucht/water warmtepomp kunt voor de benedenverdieping?
Dan heb je alleen nog wat anders nodig voor je warm water en kun je van het gas af.
Dank hiervoor. Onze isolatie is helaas nog niet goed genoeg om naar lucht/water warmtepomp te gaan. Mogelijk dat dit op termijn wel opportuun wordt

• tcw82
FelixForte schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:03:
[...]

Wat bedoel je met de ondergrens van terug moduleren? Ik begrijp dat het goed is als de ketel terugschakelt naar lagere temperaturen, maar een ondergrens qua wat?
FelixForte schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:10:
Als ik de specificaties van de HRE 28/24 en de Xtreme 30 vergelijk valt op dat de Xtreme een hoger jaartaprendement EPN (Hs) heeft. Verder heeft de Xtreme 30 een lagere Nom. Belasting Onderwaarde. Iemand die dit kan interpreteren voor mij?
Ok, de ketel (elke ketel) heeft een maximaal vermogen, als ie vollast aanstaat. Das vaak terug te vinden in de naam van de ketel...een huppeldepup 30 of een ditdatzuszo 36. Daarnaast kan een ketel ook zachtjes aan. Als je huis in het voor of najaar maar een beetje warmte nodig heeft, of als het goed is geïsoleerd en je een lage temperatuur verwarming hebt. Dan is het belangrijk dat de ketel zo laag mogelijk kan, zo ver als mogelijk terug moduleren. Bij sommige ketels is die ondergrens misschien 15 (van de 36kw) bij andere is die 4. De Xtreme heeft een van de laagste ondergrenzen. Hij kan dus kleine beetjes warmte maken. Kleine beetjes warmte die nodig zijn voor een continue afgifte systeem, of bij een kleine warmte vraag.

Als de ketel niet ver genoeg kan terug moduleren gaat hij dus elke keer een beetje aan op een hogere vermogen dan nodig is en dan weer uit. Even later weer aan, en weer uit. Dit blijft hij doen tot de warmte vraag toeneemt of tot de ketel software ingrijpt en anti pendel regels van toepassing worden.

Misschien kan je het zo voorstellen, een ketel is een kraan die een emmer vult. Maar die emmer is lek (je huis is de emmer, het lek is de warmte verliezen). Dan zijn er een aantal "grootheden" die een rol spelen.
De kraan kan hard en zacht. Waarbij hard vollast is en zacht de ondergrens. De emmer kan groot of klein zijn (groot huis, klein huis)
En het lek kan groot of klein zijn.
Als je een brandweerkraan gebruikt, kan je je voorstellen dat die niet "zachtjes" een koffie beker kan vullen. (Enorme ketel, met hoge boven en ondergrens, die je installeert in een kleine goed geïsoleerde woning).
Andersom net zo, een druppelkraan kan een 160 liter speciekuip met een gat zo groot als je vuist niet vol krijgen, het huis blijft koud.

Je moet de kraan vinden die je emmertje netjes op niveau kan houden.
En als je lek maar klein is, dan wil je een kraan die een breed bereik heeft. Zodat als de winter wel een keer koud wordt, je toch goed warm wordt, en als het niet koud wordt, je niet in de anti pendel stand schiet.

Hopelijk helpt het je zoektocht wat te focussen.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Zo te lezen zou een Intergas 24/18 voldoende moeten zijn. Voor de vloer heb je niet zoveel vermogen nodig en inderdaad, zolang je 1 kraan gebruikt voor warmwater is een CW3 voldoende: daar komt 6 liter water uit van 65 graden wat je mengt naar 10 liter van 40 graden ...

Als je toch bezig bent: op Intergas-ketels kan een buitenvoeler waarmee je het cv-water op temperatuur kunt regelen in relatie tot de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten des te warmer het cv-water moet zijn om je huis op temperatuur te houden.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Kan je niet beter een warmtepomp doen? Voor alleen de vloerverwarming heb je geen grote nodig.

• FelixForte
tcw82 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 06:49:
[...]

[...]

Ok, de ketel (elke ketel) heeft een maximaal vermogen, als ie vollast aanstaat. Das vaak terug te vinden in de naam van de ketel...een huppeldepup 30 of een ditdatzuszo 36. Daarnaast kan een ketel ook zachtjes aan. Als je huis in het voor of najaar maar een beetje warmte nodig heeft, of als het goed is geïsoleerd en je een lage temperatuur verwarming hebt. Dan is het belangrijk dat de ketel zo laag mogelijk kan, zo ver als mogelijk terug moduleren. Bij sommige ketels is die ondergrens misschien 15 (van de 36kw) bij andere is die 4. De Xtreme heeft een van de laagste ondergrenzen. Hij kan dus kleine beetjes warmte maken. Kleine beetjes warmte die nodig zijn voor een continue afgifte systeem, of bij een kleine warmte vraag.

Als de ketel niet ver genoeg kan terug moduleren gaat hij dus elke keer een beetje aan op een hogere vermogen dan nodig is en dan weer uit. Even later weer aan, en weer uit. Dit blijft hij doen tot de warmte vraag toeneemt of tot de ketel software ingrijpt en anti pendel regels van toepassing worden.

Misschien kan je het zo voorstellen, een ketel is een kraan die een emmer vult. Maar die emmer is lek (je huis is de emmer, het lek is de warmte verliezen). Dan zijn er een aantal "grootheden" die een rol spelen.
De kraan kan hard en zacht. Waarbij hard vollast is en zacht de ondergrens. De emmer kan groot of klein zijn (groot huis, klein huis)
En het lek kan groot of klein zijn.
Als je een brandweerkraan gebruikt, kan je je voorstellen dat die niet "zachtjes" een koffie beker kan vullen. (Enorme ketel, met hoge boven en ondergrens, die je installeert in een kleine goed geïsoleerde woning).
Andersom net zo, een druppelkraan kan een 160 liter speciekuip met een gat zo groot als je vuist niet vol krijgen, het huis blijft koud.

Je moet de kraan vinden die je emmertje netjes op niveau kan houden.
En als je lek maar klein is, dan wil je een kraan die een breed bereik heeft. Zodat als de winter wel een keer koud wordt, je toch goed warm wordt, en als het niet koud wordt, je niet in de anti pendel stand schiet.

Hopelijk helpt het je zoektocht wat te focussen.
Erg bedankt, dit helpt enorm!

• FelixForte
MarkS90 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:26:
Zo te lezen zou een Intergas 24/18 voldoende moeten zijn. Voor de vloer heb je niet zoveel vermogen nodig en inderdaad, zolang je 1 kraan gebruikt voor warmwater is een CW3 voldoende: daar komt 6 liter water uit van 65 graden wat je mengt naar 10 liter van 40 graden ...

Als je toch bezig bent: op Intergas-ketels kan een buitenvoeler waarmee je het cv-water op temperatuur kunt regelen in relatie tot de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten des te warmer het cv-water moet zijn om je huis op temperatuur te houden.
Dank, gaan we ook zeker naar kijken!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

FelixForte schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:10:
[...]

Dank hiervoor. Onze isolatie is helaas nog niet goed genoeg om naar lucht/water warmtepomp te gaan. Mogelijk dat dit op termijn wel opportuun wordt
Daar is de misvatting weer dat warmtepompen iets met isolatie te maken hebben :)

Op 55 m² kan je hooguit 5 kW kwijt, zit je rond de 1000 m² gas op jaarbasis?
Met een warmtepompboiler, een kleine monoblock en je reeds geplande L/W units ben je gasloos met lagere maandlasten.

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Isoleren blijft een goed idee, het is alleen suf om een nieuwe ketel te kopen en gas te blijven stoken op basis van verkeerde info :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Dit topic paste het beste bij mijn vraagstelling dus vond het niet nodig een nieuw topic te openen.

Onze ketel van het nieuwe huis is dik 18 jaar oud en dus tijd voor een nieuwe, maar is dat wel verstandig...

Kleine situatieschets,

Benedenverdieping, 60m2 voorzien van vloerverwarming en kunststof kozijnen met HR++ glas.

Bovenverdieping, 60m2 en daar halen we de radiatoren weg om met een alternatief te gaan verwarmen gewoon omdat radiatoren lelijk zijn (vrouwlief haar mening).

Dus eigenlijk hebben wel alleen warm water nodig voor de douche en het bad. Het bad zal 1x per week of 1x per 2 weken gebruikt gaan worden. De douche iedere dag 15-20min.

Er komt een PV installatie van 10 tot 12 panelen (400WP panelen).

Wat is wijsheid, dit ook in verband met levertijd warmtepompen etc, oude ketel nog laten hangen of toch vernieuwen. Ook in het kader van de investering, de initiële verbouwkosten zijn al hoog en willen de investering zo laag mogelijk houden.

__/`\__/`\__

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waarom tijd voor een nieuwe? Gewoon laten nakijken of onderhouden en over een tijdje voor iets anders kijken. Geld wat je in nieuwe ketel stop heb je ook al een Wpb voor

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Ok, anders geformuleerd, tijd voor een nieuwe oplossing om te verwarmen...

__/`\__/`\__

Verwijderd

Ze proberen mij momenteel een nieuwe ketel aan te smeren. Er moet e.e.a. vervangen worden en het is een Intergas, waar dus standaard geen 2-weg / 3-weg klepmodule in zit en die heb je eigenlijk wel nodig met vloerverwarming (extra pomp in het systeem). Let op, dit is bij nieuwe Intergas ketels nog steeds zo.)

Maar ik denk ook dat ik de boel gewoon ga repareren. Ketel doet het verder perfect en een nieuwe ketel betekent ook weer een nieuwe dak-doorvoer.... En over een paar jaar gaan we toch helemaal van het gas af. Dan geef ik wel 800 euro uit aan reparatie. Gasketels hebben geen toekomst meer. Maar ik wil eerst nog verder isoleren, voor ik ga kijken om via een duurzaamheidslening over te stappen op een warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 09:31 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:16:
Ze proberen mij momenteel een nieuwe ketel aan te smeren. Er moet e.e.a. vervangen worden en het is een Intergas, waar dus standaard geen 2-weg / 3-weg klepmodule in zit en die heb je eigenlijk wel nodig met vloerverwarming (extra pomp in het systeem). Let op, dit is bij nieuwe Intergas ketels nog steeds zo.

Maar ik denk ook dat ik de boel gewoon ga repareren. Ketel doet het verder perfect en een nieuwe ketel betekent ook weer een nieuwe dak-doorvoer.... En over een paar jaar gaan we toch helemaal van het gas af. Dan geef ik wel 800 euro uit aan reparatie. Gasketels hebben geen toekomst meer.
Mijn Intergas ketel heeft het zonder extra kleppen vier jaar lang meer dan prima gedaan met vloerverwarming. Zou me daar niet perse blind op staren.

Dat gezegd hebbende, Intergas heeft een goede onderdelen voorziening en zijn relatief simpel te repareren. Wat moet er allemaal vervangen worden?

Ding van marktplaats trekken is eventueel ook nog een optie voor een paar jaar ;)

Verwijderd

Mistacal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:14:
Ok, anders geformuleerd, tijd voor een nieuwe oplossing om te verwarmen...
Onjuist. Dat hangt van meer factoren af dan de leeftijd van een gasketel. De vraag is juist: wat ga je doen tot je op dat punt bent aangekomen.

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:20:
[...]

Mijn Intergas ketel heeft het zonder extra kleppen vier jaar lang meer dan prima gedaan met vloerverwarming. Zou me daar niet perse blind op staren.

Dat gezegd hebbende, Intergas heeft een goede onderdelen voorziening en zijn relatief simpel te repareren. Wat moet er allemaal vervangen worden?

Ding van marktplaats trekken is eventueel ook nog een optie voor een paar jaar ;)
Hij doet het hier ook prima. Maar hij moest nagekeken worden en ik heb Feenstra laten komen met het idee dan meteen een contract af te sluiten voor onderhoud. We wonen hier pas sinds begin vorig jaar. Wat ook misschien zal helpen, is dat onze vloerverwarming maar op 34 graden draait en dus ook niet heel veel warm water nodig heeft.

Gasblok, ventilator en brander. Van die laatste zat het deksel wat los.

Ik heb nog niet veel ervaring met ketels, maar deze is iets jonger dan de Vaillant in onze vorige woning, maar qua kosten zit de Intergas veel hoger. Die Vaillant was vrijwel probleemloos. Toen hij bijna 15 jaar was, is daar alleen ooit een 3-wegklep in vervangen. Verder alleen pakkingsets bij elke controle. Brander zat er wel aan te komen, maar die kon elke keer nog wel "even mee".

Ik overweeg eigenlijk om eens te kijken voor welk bedrag ik dat ding gerepareerd kan krijgen via een zelfstandig installatiebedrijfje. Dan laat ik 'm daarna een kleine 2 jaar later gewoon een keer op factuurbasis controleren en onderhouden. Dan red ik het waarschijnlijk wel tot ik aan de warmtepomp wil gaan. Mijn energietarieven staan nog iets meer dan 2 jaar vast. Tegen die tijd heb ik het verbruik echt zeker nog wel fors teruggebracht.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 12:23 ]

Pagina: 1