Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Forfait voor zonnepanelen, onder of boven de 10.000 wattpiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crackbull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo,

Het volgende is het geval.

Ik overweeg een installatie aan te schaffen tot 10.000 wattpiek.
De Tabel: forfait voor zonnepanelen gaat tot 8000_10.000 Opwekvermogen in Wattpiek.
Dus max 200€ aan forfait.
Tot zover is het duidelijk. Ga je boven de 10kwp dan moet je het zelf uitrekenen. EN daar wordt het al een stuk onduidelijker. Maar nog wel te doen als je geen rekening hoeft te houden met de werkelijke tarieven van nu. In een vragenlijst op hun site schrijven ze het volgende ik citeer:
Het saldobedrag van die aangifte is het bedrag dat u terugvraagt. Om de verschuldigde BTW te kunnen vaststellen zou u precies moeten weten hoeveel stroom u over een bepaalde periode aan het energiebedrijf levert en hoeveel stroom u direct zelf verbruikt. Ook zou u dan BTW in rekening moeten brengen aan uw energiebedrijf. In de praktijk is dit meestal niet vast te stellen of uit te voeren. U kunt daarom de hierna genoemde forfaitaire bedragen hanteren
Toch verwachten ze dat je het wel gaat uitrekenen indien je boven de 10kw kwp komt. :(

Maar nu het dilemma waar ik tegen aanloop.
En daar kunnen ze me bij de belastingdienst geeft direct antwoord op geven en moet dat rechtstreeks schriftelijk communiceren met een inspecteur. En dat kan zeker 10 weken duren eer daar duidelijkheid op komt van hun kant. En die tijd heb ik niet.

5 micro omvormers leveren 10.000wp op. Dus zit ik nog in de tabel van 8kw t/m 10kw. forfait is dan 200 €.
De zonnepanelen zijn overgedimensioneerd en kunnen in de meest optimalen omstandigheden 10,8kw leveren. EN daarmee zou ik niet meer binnen de tabel vallen.
Nu ..... het gaat om wat ik kan terugleveren (zo wordt er ook geschreven op de belasting site) en dat is gemaximaliseerd door de omvormers. Maar de info op de belastingdienst spreekt zich tegen.

En ik weet nu niet waar ik mee moet rekenen.

Is er iemand die dit al bij de hand heeft gehad?

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Voor zover ik weet gaat het niet om wat je verwachte opwek is, maar om het totaal aantal Wp dat de panelen samen vormen. Doet er dus niet toe welke hellingshoek, oriëntatie, schaduw je hebt.

Wil je aan de veilige kant blijven, blijf je met de panelen onder die 10 kWp. Wat dat vervolgens opwekt, vindt de belastingdienst dan weer niet zo interessant.

Edit: maar volgens mij schrijf ik nu wat je al weet…

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 13-04-2022 12:03 ]

• Crackbull
Nee, alle input is welkom.
De info lijn bij de belastingdienst weet het ook niet zeker. Anders werd ik niet doorverwezen voor een schriftelijke (aan)vraag.
Er wordt gesproken over wat je teruglevert. En dat is gelimiteerd aan de omvormer, toch? Een installatie is niet alleen de panelen. Die wp van een zonnepaneel in dit geval 540wp, is hier in Nederland volgens mij niet vaak te halen. Vandaar mijn overdimensionering om het maximale uit de omvormers te halen.

https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Als je daar klikt op "Voorbeeldaangifte bekijken" zul je zien dat het er niet duidelijker op wordt. Dat is tenminste mijn conclusie.

Altijd lastig zo'n grensgeval, maar ik zal vast niet de eerste zijn die het treft.
Helaas kan ik weinig ervaringen of topics erover vinden. Maar eerlijk, gaande weg wordt het bos steeds dichter. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Crackbull op 13-04-2022 13:06 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In Nederland kun je zeker wel boven de 1kWh/kWP uikomen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gramser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:02:
Voor zover ik weet gaat het niet om wat je verwachte opwek is,
Jawel, wel als je boven de 10.000Wp zit.
maar om het totaal aantal Wp dat de panelen samen vormen. Doet er dus niet toe welke hellingshoek, oriëntatie, schaduw je hebt.
Dat is als je onder de 10.000Wp zit.

Verder is dit onderwerp tot in den treure besproken in het daarvoor bestemde topic:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 13:04 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
@de Peer zie mijn edit - ik vertelde niks nieuws. Ik interpreteerde de vraag als "moet ik onder of boven de 10kWp blijven en waar ga ik dan vanuit".

Maar gezien het "gedoe" zou dat wel een optie kunnen zijn, om er net onder te blijven.

• Crackbull
ja dat overweeg ik ook alleen tja, kijk het is of 8000 wp gezien de omvormers of 10000wp. Is toch een vijfde verschil van wat ik dan kan produceren.

Ik zit dus met mijn configuratie op 10kw, wat ik kan leveren en dat staat ook in het rekenmodel (wat je levert). Ik kan niet 10,8 leveren (wat de panelen theoretisch aankunnen onder lab. omstandigheden). Denk aan de dieselgate van vw. In theorie waren ze een stuk zuiniger dan in de praktijk te halen viel.

[ Voor 65% gewijzigd door Crackbull op 13-04-2022 13:18 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Het is heel simpel.

meer dan 10000Wp panelen : zelf uitrekenen.
Blijf je eronder: forfait gebruiken. Gaat niet om daadwerkelijke opbrengst.

Dus geen andere zaken erbij halen. dit is alles.

[ Voor 56% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 13:26 ]

• Crackbull
@de Peer Dus volgens jouw is de nota van de zonnepanelen leidend. (panelen bij de één en omvormer bij een andere leverancier/bedrijf)

Dan zou ik dus max 18 panelen kunnen nemen om binnen de tabel te blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Crackbull op 13-04-2022 13:32 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:30:
@de Peer Dus volgens jouw is de nota van de zonnepanelen leidend. (panelen bij de één en omvormer bij een andere leverancier/bedrijf)
Omvormer heeft er niets mee te maken.
Het gaat om het aantal Wp van de zonnepanelen. Als dat correct op de nota staat, dan kun je dat overnemen idd.

• Crackbull
Of valt het forfait bedrag boven de 10.000 als nog mee? Ik heb daar geen zicht op namelijk.
Dit om een optimale afweging te maken.
De bedoeling is veel terug te leveren de eerste twee jaar.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:34:
Of valt het forfait bedrag boven de 10.000 als nog mee? Ik heb daar geen zicht op namelijk.
Dit om een optimale afweging te maken.
De bedoeling is veel terug te leveren de eerste twee jaar.
Er is geen forfait bedrag boven de 10.000. Zoals je zelf al aangaf loopt het forfait maar tot 10.000Wp. Boven de 10.000 moet je namelijk zelf je omzet gaan uitrekenen. In mijn geval moet ik dan geld betalen ipv ontvangen. Maaar dat is omdat ik 18.000 Wp heb en een hoge terugleververgoeding.

Zelf uitrekenen is vooral veel gedoe.

Nogmaals het is heel simpel: hoeveel panelen van hoeveel Wp ga je leggen?
Als je twijfelt tussen 9500 en 10500 Wp ga dan lekker voor 9500wp. dat maakt je leven makkelijker.

Maar ga je 15000 wp leggen dan heb je helemaal geen opties. dan moet je btw aangifte doen en zelf je omschat schatten.

Als ik het goed begrijp kom jij op 10800Wp uit maar onduidelijk waar jij dit op baseert. Dan moet je idd zelf je omzet uitrekenen. of je besluit een ander paneel te nemen zodat je net onder de 10k uitkomt.

[ Voor 56% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 13:46 ]

• Crackbull
Nee oké, het wordt niet meer als Forfait benoemd.
Echter moet je wel een btw bedrag uitrekenen voor het te verwachten terugleveren. En dat in mindering brengen op je terug te vragen btw. Dit is eenmalig, heb ik begrepen als je een KOR aanvraag doet en onder de 2500€ en nog wat blijft.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:58:
Nee oké, het wordt niet meer als Forfait benoemd.
Echter moet je wel een btw bedrag uitrekenen voor het te verwachten terugleveren. En dat in mindering brengen op je terug te vragen btw. Dit is eenmalig, heb ik begrepen als je een KOR aanvraag doet en onder de 2500€ en nog wat blijft.
Inderdaad. Maar de definitie van forfait is nu juist dat het zonder berekening is. Dus gewoon een vast bedrag afhankelijk van de hoeveelheid Wp aan zonnepanelen.

De vraag blijft: hoeveel panelen van hoe veel Wp wil je gaan leggen?

• Crackbull
@de Peer De vraag blijft: hoeveel panelen van hoe veel Wp wil je gaan leggen?

Oh ik dacht dat ik dat al duidelijk had beschreven. Maar mss is dat ondergesneuwd in het verhaal.
Per omvormer kan ik 4 panelen aansluiten. Deze micro omv. levert max 4 x 500w dus 2000w.
In eerste instantie had ik 4 omvormers en 16 panelen geconfigureerd. Paneel van 540wp.
Maar wil toch meer i.v.m. de toekomstige afschakeling van gas en voldoende levering in de wintermaanden als salderen gaandeweg verdwijnt.

Dus nu 5 omvormers. Waar max 20 panelen op kunnen (in mijn geval 540wp paneel).

Om binnen de forfait tabel te blijven kan ik max 18 panelen op de vijf omvormers configureren. Komt op papier op 9750wp totaal.
Maar dat leveren de omvormers bij elkaar natuurlijk niet. Dat wordt onder gunstige omstandigheden 9000watt minus een onbekend watts (afhankelijk van temp en bewolking of schaduw natuurlijk).

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:14:
@de Peer De vraag blijft: hoeveel panelen van hoe veel Wp wil je gaan leggen?
Om binnen de forfait tabel te blijven kan ik max 18 panelen op de vijf omvormers configureren. Komt op papier op 9750wp totaal.
Dat zou je kunnen doen inderdaad. En dan in het jaar erna die 2 (of meer) alsnog aansluiten en daarover geen btw terug vragen. Dan ontloop je het gedoe.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En 2 panelen op een andere bon laten zetten?

Welke micro omvormers zijn dat die 2000 watt leveren?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2022 14:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Crackbull
idd maar misschien heeft iemand hier ervaring en valt het gedoe best mee. Ik weet het gewoon niet.
Vandaar hier de vraag en of mensen ervaring hebben met btw terug vragen boven de 10.000wp grens die de belastingdienst heeft getrokken.

Liever alles in één keer kopen dan ben je zeker van gelijke panelen maar dan staat op de nota natuurlijk 10.800wp vermeld. Wel max, btw terugvordering. Zal het "forfait" bedrag toch weer verkleinen tov 18 panelen.
Nu 18 panelen kopen geeft een mooi rond forfait bedrag maar ben ik later misschien duurder uit en weet ik niet of dezelfde panelen nog te krijgen zijn.
Dilemma's ....

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nogmaals:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Als je echt op 10.800 uitkomt dan zou ik idd dat gewoon leggen maar een nota regelen met 2 panelen minder. Maar wel het volledige aantal panelen leggen. Direct of het jaar erna.

• Crackbull
@de Peer bedankt voor de link.
Daar lees ik idd iets waar ik al bang voor was. reacite van JeroenE woensdag 6 april 2022 12:22.
https://gathering.tweaker...list_messages/1551949/107
Als je bij de berekening, de werkelijke huidige energietarieven moet verwerken, gaat dat heel ongunstig uitpakken voor je btw terug gave. Hang nu in de wacht bij de bd. :( zeeeeeer druk daar. alles lijnen bezet. :?

Ik lees je discussie daar tussen jouw en JeroenE. Heb je zelf ook panelen die gezamelijk meer dan 10k wp opleveren?
Ik had bij de bd begrepen: één keer de KOR aanmelding en een forfait bedrag afdragen (of een aangepast btw bedrag). En je hoeft je niet meer druk te maken over de werkelijk opbrengst in euro's.

[ Voor 28% gewijzigd door Crackbull op 13-04-2022 15:20 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:13
je verhaal is en blijft nogal warrig en je hebt het steeds over die omvormers. die boeien dus niet. Zoals @de Peer het beschrijft klopt het:

het enige dat telt is hoeveel Wp aan panelen je op je dak legt.

Wil je het simpel houden, doe dan nu idd 18 * 540 = 9720 Wp op je dak leggen en ga lekker zonnestroom farmen. Vraag daar ook de BTW over terug. Zelfs als je er een totaal ongeschikte 3600W omvormer aan knoopt boeit dat de belastingdienst niks ;)

Leg eventueel 1 maand later dan nog bij wat je bij zou willen leggen en vergeet het BTW verhaal voor dat stukje

klaar

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 13-04-2022 15:20 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:12:
@de Peer bedankt voor de link.
Daar lees ik idd iets waar ik al bang voor was. reacite van JeroenE woensdag 6 april 2022 12:22.
https://gathering.tweaker...list_messages/1551949/107
Als je bij de berekening, de werkelijke huidige energietarieven moet verwerken, gaat dat heel ongunstig uitpakken voor je btw terug gave. Hang nu in de wacht bij de bd. :( zeeeeeer druk daar. alles lijnen bezet. :?

Ik lees je discussie daar tussen jouw en JeroenE. Heb je zelf ook panelen die gezamelijk meer dan 10k wp opleveren?
Ik had bij de bd begrepen: één keer de KOR aanmelding en een forfait bedrag afdragen (of een aangepast btw bedrag). En je hoeft je niet meer druk te maken over de werkelijk opbrengst in euro's.
Ik heb het (onbewust) omzeild. Ik heb in 2017 7600 Wp gelegd. En een paar weken terug heb ik er 11.000 Wp bijgelegd.
BTW 'terug' vragen heeft voor mij geen zin, ik moet dan juist betalen ipv iets terug krijgen. Dus dat ga ik niet doen natuurlijk.

of de situatie boven de 10.000Wp goed of slecht uitpakt hangt heel erg van de situatie af:
-Heb je relatief veel voor je installatie betaald en levert die vervolgens vrij weinig op bijvoorbeeld doordat het op Noord ligt. Dan kan het juist gunstiger uitpakken dan het forfait.
-Heb je weinig betaald (bijvoorbeeld doordat je zelf legt) en levert het vervolgens heel veel op doordat het optimaal op zuid ligt en je hebt een terugleververgoeding van 60ct per kWh. Dan pakt het uitermate ongunstig uit. Dat is mijn situatie. Moet dan zelfs geld betalen ipv terug krijgen.

Jij valt er tussen in denk ik, zeker als je een mooi teruglevertarief weet te regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 15:28 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Installatie opdelen in 2 facturen. Nr 1 onder de 10000 Wp, en die indienen. BTW op de 2e factuur is dan je verlies, maar geen gedoe met de BD. En zoals door @de Peer genoemd vermoedelijk zelfs een voordeel, omdat je met het forfait mag werken ipv met de werkelijke stroomprijzen.

Als jij en je partner beide geen BTW ondernemer zijn, kun je de hele installatie ook in 2 stukken knippen. Moet je wel 2x aangifte doen.

[ Voor 52% gewijzigd door hesselbeertje op 13-04-2022 15:32 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:27:

Als jij en je partner beide geen BTW ondernemer zijn, kun je de hele installatie ook in 2 stukken knippen. Moet je wel 2x aangifte doen.
Dat laatste is discutabel en kwamen we in het BTW topic ook niet helemaal uit.
Je loopt er tegenaan dat het energiecontact maar op 1 iemand zijn naam staat, je levert terug via 1 meter. Het is moeilijk te verdedigen dat er dan 2 terugleverondernemingen actief zijn.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:40:
[...]

Dat laatste is discutabel en kwamen we in het BTW topic ook niet helemaal uit.
Je loopt er tegenaan dat het energiecontact maar op 1 iemand zijn naam staat, je levert terug via 1 meter. Het is moeilijk te verdedigen dat er dan 2 terugleverondernemingen actief zijn.
Oke, daar heb je wel een punt inderdaad.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Crackbull
@Fr33z Oh vat je het zo op.
In het begin van de topic was de capaciteit van de omvormers voor mij wel van belang.
Nu, naar de antwoorden hier, is het mij duidelijker dat ik daar niet naar moet kijken.
De onduidelijkheid komt voort uit de uitleg bij de bd bij het rekenvoorbeeld die ik eerder heb gelinkt.

bd net weer gesproken en ook daar het "advies", blijf binnen de forfait tabel. Dus onder de die 10.001wp.

@ hesselbeertje: Ik ga inderdaad proberen de factuur op te splitsen.

@de Peer ik wil dat voorkomen en in één keer het maximale eruit halen. En dat is 18 panelen.
Boven de 10k wp moet je idd rekenen met de werkelijke huidige tarieven die de energie maatschappij in rekening brengt. En dat wordt mogelijk dan bij betalen ipv terugvorderen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crackbull schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:41:
@Fr33z Oh vat je het zo op.

@de Peer ik wil dat voorkomen en in één keer het maximale eruit halen. En dat is 18 panelen.
Boven de 10k wp moet je idd rekenen met de werkelijke huidige tarieven die de energie maatschappij in rekening brengt. En dat wordt mogelijk dan bij betalen ipv terugvorderen.
in jouw geval wordt het niet terugbetalen hoor. Kan zelfs beter uitpakken dan forfait voor jou. Maar het is meer gedoe en onduidelijkheid. Dat is het grootste nadeel.

Wat bij mij het lastig maakt is dat als ik een uitbreiding van 11.000Wp doe, ik wel de omzet over de volledige installatie (die 18.000 wp) moet rekenen. Daarnaast heb ik supergoedkoop zelf gelegd, waardoor er uberhaupt weinig terug te vragen is, terwijl de omzet wel hoog is.

En dát verandert het financiele plaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 15:45 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
hesselbeertje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:27:
Installatie opdelen in 2 facturen. Nr 1 onder de 10000 Wp, en die indienen. BTW op de 2e factuur is dan je verlies, maar geen gedoe met de BD. En zoals door @de Peer genoemd vermoedelijk zelfs een voordeel, omdat je met het forfait mag werken ipv met de werkelijke stroomprijzen.

dat kan niet, want je stroomaansluiting moet op dezelfde naam staan als de factuur.

• Crackbull
.............
Jij valt er tussen in denk ik, zeker als je een mooi teruglevertarief weet te regelen.
Ik heb denk ik dan idd pech. Het geheel komt redelijk voordelig uit, zit nu rond de 1250€ aan btw. Zal wat meer worden. (2500€ is nu de grens volgens de bd)
Ben het montage materiaal nog aan het configureren. Het wordt een veldopstelling en een deel schuur opstelling. Uiteindelijk zelf plaatsen en aansluiten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben overigens ook wel heel benieuwd op welke micro omvormers jij 4 540wp panelen gaat aansluiten :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1