Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb een klein schuurtje waar ik voldoende ruimte zou hebben voor een 2-tal zonnepanelen.
Nu lees ik op internet over ‘plug-en-play’ zonnepanelen, je zou hiermee maximaal 2 panelen dmv microomvormers rechtstreeks op het stopcontact kunnen aansluiten.

Eigenlijk precies wat ik zoek omdat dit naar het lijkt erg makkelijk zelf te plaatsen is en ik gebruik kan maken van de bestaande grond kabel (ik zie het niet zitten een nieuwe grondlagen te leggen).

Heeft iemand ervaring met een dergelijke set? (Ze zijn zelfs via bol te bestellen)?
Is dit aan te raden of kan ik beter additioneel gebruik maken van een pv verdeler?
Andere aandachtspunten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:24
Dat werd jarenlang zo gedaan dus zal geen problemen opleveren. Er is net een heel topic over geweest eerder deze week.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:33

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
je kunt die set ook makkelijk zelf maken door een DS3-L 2 panelen en een standalone stekker te kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of, je bouwt je stopcontact in de schuur om tot distributiegroep. Dan doe je het helemaal netjes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
@Yaay Het 'mag' niet meer met goede redenen; Het is niet per se onveilig, maar kan het eenvoudig onveilig worden gebruikt, vandaar.

Dat iets te bestellen is betekend niet dat je het moet kopen...

De nette oplossing is door @teacher benoemd. Dat is goed, netjes en veilig (mits er tussen je meterkast en schuurtje geen gebruikers en liefst geen lasdozen op je grondkabel zitten).

Wat je nodig hebt is een mini-onderverdeler, doorgaans PV verdeler genoemd. Kun je kant en klaar halen bij Sander Vunderink, Elektramat en anderen vanaf een tientje of 5-6.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Het lijkt mij niet heel handig om op een male connector spanning te zetten.

Dan zou je op je stekker een werkschakelaar moeten plaatsen en een groot rode label er aan maken. Eerst werkschakelaar uitzetten.

Trek je de stekker uit het stop contact blijft er natuurlijk spanning op staan.

Anders zoals @teacher aangeeft natuurlijk een nette groep in de schuur plaatsen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
@To_Tall Zo werken omvormers niet. Die gaan alleen spanning leveren als ze eerst netspanning zien. Valt netspanning weg dan stopt de omvormer met leveren (en spanning maken).

Dit zodat de lieve medewerkers van de netbeheerders niet geëlektrocuteerd worden als ze aan de bekabeling moeten werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
@Ronald ah weer wat geleerd. Ik dacht dat er altijd spanning geleverd werd direct uit de panelen zelf.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@To_Tall Vanuit de panelen zeker, maar de omvormer zit er tussen gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@To_Tall De panelen zelf staan idd altijd onder spanning (zolang het licht is althans). Maar dat is de DC-zijde. De (micro-) omvormer levert geen spanning aan de AC-zijde als daar geen netspanning aanwezig is.

Verder ben ik het wel met de rest eens. Zonnepanelen-op-het-stopcontact is een grijs gebied. Als je echt geen zin hebt ergens over na te denken kun je het doen, maar beter pak je het gewoon goed aan en maak je even een PV-verdeler in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:29:
Of, je bouwt je stopcontact in de schuur om tot distributiegroep. Dan doe je het helemaal netjes.
Bedoel je met distributiegroep een PV verdeler? Gezien de verschillende opmerkingen lijkt me dat dan inderdaad de meest veilige keuze.

Gebruik van Micro-omvormers lijkt me hier het meest kostenefficiënt, zien jullie dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Yaay nog sterker, voor 2 panelen zijn er weinig andere knappe oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjnl2006
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:40
Als je het setje van NP bedoelt mag je wel rekening houden met de beperkte kwaliteit van de omvormer en service. Heb hier zelf twee setjes besteld (één voor mijn ouders en één eigen gebruik).

Levering was incompleet > vrij snel opgelost en ontbrekende onderdelen nageleverd.

Binnen 1 jaar één omvormer overleden. Weken moeten wachten op een vervangende omvormer. Eindelijk vervanger binnen blijkt het een ander model te zijn waardoor de 230V-kabel ook in zijn geheel vervangen moest worden.

Al met al; zolang ze werken is het 'best leuk' en op een hele goede dag doen ze toch >2000 Watt op een dag. Kan de wasmachine weer voor draaien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Ronald schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:54:
@Yaay Het 'mag' niet meer met goede redenen; Het is niet per se onveilig, maar kan het eenvoudig onveilig worden gebruikt, vandaar.
mcDavid schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:48:
@To_Tall
Verder ben ik het wel met de rest eens. Zonnepanelen-op-het-stopcontact is een grijs gebied. Als je echt geen zin hebt ergens over na te denken kun je het doen, maar beter pak je het gewoon goed aan en maak je even een PV-verdeler in de schuur.
Waarom dan exact? Ja het ziet er optisch netter uit maar functioneel maakt het geen verschil.

Ter verduidelijking; Aansluiten op een stopcontact is niet zo wijs natuurlijk want die kan je er (per ongeluk) uittrekken of beschadigen en je raakt een stopcontact kwijt. Maar in de lasdoos aansluiten is geen probleem bij dit soort installaties. Een aparte verdeelkast met zekeringen installeren begrijp ik het nut (nog? :) ) niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
Er is juist wel een functioneel verschil: het limiteren van de stroom tot 16A op alle plaatsen binnen de installatie (voor en na de verdeler en in de centrale meterkast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schumacher schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:34:
Er is juist wel een functioneel verschil: het limiteren van de stroom tot 16A op alle plaatsen binnen de installatie (voor en na de verdeler en in de centrale meterkast).
opzich kan dat ook door de stop te verlagen naar 10A. dan kom je met 2 paneeltjes erbij ook nooit boven de 16A maargoed de pv verdeler blijft voor mij de enige echt juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

twain4me schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:47:
[...]

opzich kan dat ook door de stop te verlagen naar 10A. dan kom je met 2 paneeltjes erbij ook nooit boven de 16A maargoed de pv verdeler blijft voor mij de enige echt juiste oplossing.
Als je die panelen gewoon in een stopcontact duwt en ze kunnen bijvoorbeeld 40A leveren, kan je daar prima voor 32A aan apparaten aan hangen terwijl de stop in de meterkast maar 8A langs ziet komen. Die knalt er dus niet uit terwijl de kabels in je muur waarschijnlijk wel wegfikken omdat ze op 10A of max 16A berekend zijn, met mogelijk ergere brand als gevolg.
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat zo'n "oplossing", die nu misschien werkt, later op eenzelfde manier wordt uitgebreid zonder hier rekening mee te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 13-04-2022 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

DataGhost schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:52:
[...]

Als je die panelen gewoon in een stopcontact duwt en ze kunnen bijvoorbeeld 40A leveren, kan je daar prima voor 32A aan apparaten aan hangen terwijl de stop in de meterkast maar 8A langs ziet komen. Die knalt er dus niet uit terwijl de kabels in je muur waarschijnlijk wel wegfikken omdat ze op 10A of max 16A berekend zijn, met ergere brand als gevolg.
40A uit 2 paneeltjes? waar kan ik die vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

twain4me schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:53:
[...]

40A uit 2 paneeltjes? waar kan ik die vinden dan?
Het gaat niet om die twee paneeltjes, het gaat erom dat er nu een oplossing wordt gebouwd die niet veilig is. Nergens is gezegd dat over een aantal jaar dit niet vervangen wordt door of uitgebreid met iets wat dan veel meer vermogen kan leveren. Als dit vanaf het begin al fatsoenlijk geïnstalleerd wordt is de kans dat latere upgrades ook fatsoenlijk gaan een stuk groter.

Helemaal als je ziet dat er een paar weken geleden een topic was van iemand die de uitgang van een UPS met een male stekker in het stopcontact wilde steken om met z'n PV off-grid te kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 13-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

DataGhost schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:57:
[...]

Het gaat niet om die twee paneeltjes, het gaat erom dat er nu een oplossing wordt gebouwd die niet veilig is. Nergens is gezegd dat over een aantal jaar dit niet vervangen wordt door of uitgebreid met iets wat dan veel meer vermogen kan leveren. Als dit vanaf het begin al fatsoenlijk geïnstalleerd wordt is de kans dat latere upgrades ook fatsoenlijk gaan een stuk groter.
tsja.. Als mijn tante kloten had gehad was ze mijn oom geweest. Het gaat om 2 paneeltjes niet om ~35
als er 35 komen moet je gewoon opnieuw kijken en het er niet blind aanvast knopen. maar zoals ik al aangaf is de pv verdeler ook voor mij de enige echt juiste oplossing. maar strikt genomen is 10A plus 2 paneeltjes niets minder veilig. het grappige is dat stopcontact panelen nog gewoon mogen als je ze nog hebt en dan zitten ze gewoon bij de 16A opgeteld.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-04-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

Tazzios

..

Indien de omvormer maximaal 600 watt levert, mag het toch ook zonder pv-verdeler in het stopcontact:
https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/

Ik heb zelf 1 paneel met enphase omvormer direct in het stopcontact zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Volgens mij staat er in dat artikel dat het juist niet mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

hpmkruit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:33:
Volgens mij staat er in dat artikel dat het juist niet mag
Wat ik er uit haal is dat het volgens de NEN norm niet mag
...
Zonnepaneelinstallatie moet aan NEN1010 voldoen
...
Conform deze regels is het dus niet toegestaan om een zonnepaneelinstallatie met een stekker aan te sluiten. In de eerste plaats niet omdat de PV-installatie dan achter de huisbeveiliging is aangesloten en in de tweede plaats niet omdat de installatie met een stekker in de contactdoos zit.
...
maar de <600watt valt niet onder de NEN norm maar onder NVWA
...
Zonnepanelen met stekker <600W vallen onder de NVWA
...
Op dit moment ziet de NVWA geen redenen om deze producten van de markt te weren zolang het aangesloten vermogen niet meer bedraagt dan 600 W bij 230 VAC, dit om overbelasting van het net te voorkomen.
...
Het had wat duidelijker geweest indien het eerst kopje 'Zonnepaneelinstallatie >600watt moet aan NEN1010 voldoen' zou heten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 14-04-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens de Nen 1010 mag het niet. Probleem is dat de NVWA niet handhaaft op de verkoop van dit soort setjes. Probleem is dat je altijd idioten hebt die met allerlei vage stekkerblokjes meerdere sets van 600w op een stopcontact proppen. Als er dan brand ontstaat zijn ze verbaasd dat de verzekering niets uitkeert....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zullen we het hele artikel van Veron even lezen? Selectief quoten kun je er elk bericht uit halen wat je maar wilt.

Ze spreken wel degelijk over dat het mogelijk gewoon niet mag via Bouwbesluit->NEN1010. En dat NVWA zich blijkbaar op verouderde documenten baseerde...

De onderliggende reden blijft: Het is heel eenvoudig om onveilig te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Iedereen doet heel makkelijk over een PV verdeler installeren, en dit gaat vaak over de schuur. Echter de schuur zit vaak genoeg niet op zijn eigen groep.
Dus dan kun je wel de in de schuur binnenkomende kabel aftakken middels PV verdeler maar dat werkt dan alsnog niet helemaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Ronald
Niet dat gelijk wil hebben (jij weet er veel meer van), maar ik probeer het te begrijpen:
Jij zegt naar mijn idee niets anders behalve dat je aangeeft dat 'het mogelijk gewoon niet mag via Bouwbesluit->NEN1010'

Dat het wettelijk mag volgens NVWA stel jij ook niet ter discussie.
Dat het vervolgens (snel) niet veilig is een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 14-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
Gisteren is bij mij thuis exact jou situatie geïnstalleerd door een externe zonnepanelen partij.

2 panelen met micro omvormers op me schuur zo op het stopcontact, en de 10 andere panelen op het dak van de woning via omvormer op de groep van de wasmachine op zolder aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In de Nen 1010-2015 staat gewoon duidelijk dat een PV installatie met een vaste kabel aangesloten dient te worden op de installatierail en dat daar geen andere verbruikers op mogen zitten. Het bouwbesluit stelt gewoon duidelijk dat wijzigingen in bestaande installaties moeten voldoen aan de Nen 1010-2015.

De NVWA ziet geen reden op de handhaving om dit soortjes uit de handel te halen. Dus je kan het wel kopen maar niet aansluiten. De algehele consensus is dat < 600 watt acceptabel is op een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tazzios Ja dat is wat Veron schrijft. Ik probeer vooral duidelijk te maken waarom de NEN1010 voorschrijft wat het voorschrijft... Ik vind de harde nee verstandig.

En een enkel setje van 600W kan veilig zijn... 16A + ~3A = 19A beschikbaar op de groep. Dat zit binnen wat veilig is op 2,5mm² VD draad. Zit er een slordige lasdoos tussen... dan wordt het snel minder ideaal (Want extra warmte)

Druk je een 2e set bij op een ander stopcontact... en dat is een andere groep... dan is het onder dezelfde voorwaarden wel veilig... Nu zijn huisinstallaties gemiddeld een bende... en de meesten weten niet hoe en wat alles zit.... Het kan net zo makkelijk toch dezelfde groep zijn... Dus ik zeg daarom: doe het niet, dan ga je zeker goed.

@iketot Van een professional vind ik dat .... onprofessioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:

Gelukkig vermeldt die site onder het artikel ook nog
80% van de zonnepaneelinstallaties voldoet niet aan de normen
dus dan zal het allemaal wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DataGhost Geen reden om bewust iets te doen wat niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:15:
@DataGhost Geen reden om bewust iets te doen wat niet moet.
Ik had er /s achter moeten zetten misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:

Ik had verwacht dat er een kleine omvormer op zou komen, maar is uiteindelijk niet gekomen, en gewoon op 't stopcontact geplaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@iketot 1 of 2 micro's zijn uiteindelijk kleine omvormers. 'traditionele' 'string' omvormers voor 2 panelen is een beetje een lastig verhaal... Dus in zoverre is een set micro's de juiste technische keuze.

Maar op de stekker dus niet echt.... En als het Enphase is... en er zit geen Q-relay bij... Dan is het voor zo ver ik weet niet alleen tegen NEN1010, maar ook netcode... Is het een APSystems, dan is het wat betreft netcode wel okay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ds23man schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:32:
In de Nen 1010-2015 staat gewoon duidelijk dat een PV installatie met een vaste kabel aangesloten dient te worden op de installatierail en dat daar geen andere verbruikers op mogen zitten. Het bouwbesluit stelt gewoon duidelijk dat wijzigingen in bestaande installaties moeten voldoen aan de Nen 1010-2015.

De NVWA ziet geen reden op de handhaving om dit soortjes uit de handel te halen. Dus je kan het wel kopen maar niet aansluiten. De algehele consensus is dat < 600 watt acceptabel is op een stopcontact.
Het bouwbesluit heb je niets mee te maken als je als particulier iets aan je eigen installatie verandert. Er is (na de bouw) geen enkele wet die stelt dat je aan bepaalde normen moet voldoen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je verzekering niet uitkeert als je installatie niet "deugdelijk" is. Maar ook daarvoor hoef je niet persé aan een norm te voldoen.

Dus ja als je op eigen verantwoordelijkheid zonnepanelen in het stopcontact wilt steken en kunt beargumenteren dat dat (in jouw situatie) niet gevaarlijk is, bijvoorbeeld omdat je goed nagedacht hebt over de vermogens en zelf goed oplet dat je niet "6 van die setjes op een stekkerdoosje" zet, dan kan en mag dat gewoon en dat is je goed recht.
Ik zou het zelf liever niet doen. En wil het daarom ook niet op een internetforum aanraden het zo te doen. Maar voor de rest moet iedereen lekker zelf weten wat 'ie met dat advies doet, en zelf de verantwoordelijkheid nemen te zorgen dat je installatie "deugdelijk" is. Of het uitbesteden aan een professional als je daar twijfels over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan zou ik het bouwbesluit nog maar eens nalezen. Iedere eigenaar van bestaande bouw is er zelf verantwoordelijk voor dat bij een wijziging deze conform de huidige richtlijnen gedaan wordt. Sterker nog, als je een radiator vervangt ben je verplicht naregeling toe te passen en flowregeling voor waterzijdig inregelen op deze ene radiator. Als je de verwarmingsbron vervangt MOET je in alle ruimtes naregeling toepassen en waterzijdig inregelen. Het plaatsen van zonnepanelen is gewoon een wijziging van je bouwkundige installatie waar in principe een vergunning voor nodig is tenzij er een vrijstelling is in je gemeente. Dus je moet gewoon voldoen aan de Nen 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

En wat als ik het niet doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan ben je gewoon dom bezig omdat waterzijdig inregelen gewoon geld bespaart:

https://assets.danfoss.co...338635268053nl-NL0402.pdf

Bij een woning van 150m2 scheelt het 250 kuub gas.

[ Voor 15% gewijzigd door ds23man op 14-04-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Ah, dus het MOET toch niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens de regels MOET het wel, handhaving is een dingetje (gemeente )en ik denk dat er nog weinig erkende installateurs niet volgens de regels willen werken.

Pagina: 1