Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoo7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo,

Omdat wij een (echt) hoge stroomrekening hebben ben ik aan het kijken of ik eea wat omlaag kan krijgen.

Ik ben begonnen met wat simpele maatregelen, je moet ergens beginnen:

- in december een oude vriezer vervangen voor een zuiniger exemplaar.
- in januari alle lampen beneden vervangen voor led (merendeel was halogeen)
Vandaag:
- voor de CV de buizen op zolder en het ketelhuis geïsoleerd (is niet voor stroom maar was na een zolderbrand een paar jaar geleden niet meer gebeurd)
- aansluitpunten keukenboiler geïsoleerd
- lampen slaapkamer en overloop naar led, daarbij oude dimmer vervangen voor schakelaar.
- oude koelkast vervangen voor een zuiniger exemplaar

Nu had ik vandeweek gekeken naar de mogelijkheden van zonnepanelen. Maar dat lijkt geen succes te worden. Via internet krijg ik dat ik een “rare” woning heb. Daarom afspraak gemaakt met een zonnepanelenboer. Deze belde op de dag zelf af. Gaf telefonisch aan dat zonnepanelen niet zinvol waren. Volgens zijn calculatie 5 panelen. 3 op plat dak zolder en 2 op plat dak slaapkamers.

Ik snap wel dat mijn huis niet ideaal is voor zonnepanelen. Maar er moet toch iets mogelijk zijn. Ik heb een pannendak waar ik probleemloos 12 panelen op kwijt kan maar dat ligt op het noorden.

Dan heb ik op de zuid-west kant 3 platte daken.

De zolder: dit is echter een wat onhandige vorm, beetje driehoekig, Maar wel de meest zonnige, geen schaduw. Met 3 panelen kan ik ze allen pal op het zuiden zetten. Met een beetje creativiteit is ook 4 mogelijk. Maar dan wordt het zuid-west. Moet ik alleen beugels hebben waarmee ik ze iets over de pannenrand moet laten steken. Omdat het een kleine installatie is zat ik naar plug in panelen te kijken ( ik las ergens hier op het forum dat dat niet mocht?) Ik heb een beetje lopen zoeken maar begrijp het nog niet helemaal. Ik lees dat er Max 600 WP op 1 groep mag. Misschien een beetje naïeve vragen. Maar ben zelf niet heel technisch. Maar stekker naar binnen leggen en inpluggen moet lukken :) Mijn vragen zijn de volgende:

- is 600 idd de max, want ik zie veel aanbieders setjes van 2*330 aanbieden
- voor 4 panelen (of 3, maar 1 paneel is relatief duur) heb ik 2 groepen nodig. Ik heb 2 groepen op zolder. 1 voor de wasmachine/droger en 1 voor de rest van de verdieping (CV ketel plus, voorzolder en slaapkamer). Maakt het uit welke apparaten er op een groep zitten?
- ik denk dat die paar panelen op gaan aan de permanente apparaten, koelkast, vriezer ed. Zal dus geen hofleverancier worden. Ik lees dat de stroom gaat naar aanwezige apparaten, maar is dat ook als deze op een andere groep zitten?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
Stekker omvormers mogen officieel niet meer.

Maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden...
Lees dit topic even: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
En vul je startpost aan. Foto's, afmetingen... Alles!

Dit forum ziet mogelijkheden waar installateurs het te veel werk vinden (Ze hebben makkelijk werk voor het oprapen... ), maar dan moet je ons wel helpen je te helpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, aanvullen graag.

Ik zou niet een stekkertje hier en daar doen. Als je dak echt raar is kan je altijd naar micro omvormers toe, en die sluit je aan op een vrije groep in de meterkast. Je eigen opgewekte stroom gaat voor de meter naar je eigen apparatuur, als je meer opwekt dan lever je terug.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 22:31
Ik denk dat je wel een prima opbrengst kan hebben. De 5 panelen op 2 APS omvormers en 12 noord panelen zo goedkoop mogelijk op een normale string omvormer.
De wasmachine aansluiting kan je gebruiken via een pv verdeler. Daar kan je dat op aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door lothar op 14-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Er Is altijd wat mogelijk en zeker komende jaren nog rendabel. Ook 3 panelen kunnen vandaag de dag zomaar 1500 Watt opleveren op je dak en dus gunstig gelegd ook 1500 kWh.

Installateurs willen alleen maar recht toe recht aan, 2 klussen per dag en euro's harken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoo7
Excuus, moet overwerken vandaag😀 zal morgen even plaatjes posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoo7
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Zoals Ronald aangaf hierbij zoveel mogelijk informatie.

Ok, hier dan wat foto's van de situatie.

De pannenkant zit (praktisch) op het noorden. De platte daken zitten op zuid west.
Op het pannendak (noord) zitten geen obstakels op de grens met de buren na. Over ruim 5 meter breedte is deze dus bruikbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65CqRYGRy36WGHiTBNa14pSn27o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5SiUPiWt2pBaiIeVNURBxlXy.png?f=user_large

Er zijn 3 platte daken. De zolder. Deze is het meest zonnig. Bruikbare breedte is 4 meter. Diepte is 3,5 meter bruikbaar (hoekje niet ivm rookgasafvoer). Maar deze loopt in bijna in een driehoek weg. Je zou daar evt 3 panelen met hoge opbrengst kunnen plaatsen. Bekabeling zou naar binnen kunnen bij rookgasafvoer op plat dak. Of (maar dan moeten er eerst pannen af) bij de uitgang van het afzuigsysteem. Deze laatste is wel handig omdat deze nagenoeg recht naar beneden naar de meterkast kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV3ZPP8vfxUrQiktDNTl6BgLps8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5RfgkxsbQLGbuFA885lBzEcR.png?f=user_large

Plat dak op verdieping 1 is nu niet bruikbaar. Daar zit een deur naar buiten en de zolderkamer is in gebruik als slaapkamer. Over paar jaar zou gaat mijn zoon het huis uit (nou ja...) en wij gaan daar toch niet slapen. Dan zou daar evt uitbreiding plaats kunnen vinden.

Plat dak boven begane grond is 4 m breed en 3 meter diep. Deze ligt op zuidwest en is volledig bruikbaar. Deze ligt echter tot s'morgen 9 uur/half 10 niet in de zon ivm huis van de buren. Einde middag draait de zon achter de muur van de 2e verdieping. In het voorjaar is hier ook schaduw van de (nog niet dicht bebladerde) bomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcVzHCKi9vu697S0aXKB7cV9HB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wEnH0uZmwiztppY04dObz0pz.png?f=user_large

Panelen kan ik zelf wel leggen. Electra laat ik liever aan iemand over die er verstand van heeft. Ik heb nu geen vrije groep in de meterkast. Die zou er dus moeten komen. Even gegoogeld op PV verdeler. zoals Lothar aangaf. Dan maak ik de wasmachinegroep vrij begrijp ik en leg ik als het ware een "nieuwe groep" op zolder.

Mijn verbruik is erg hoog (5.000+ pj). Dis ik verwacht niet dit op te kunnen wekken. Maar een deel zou leuk zijn. Ik hoop/verwacht dat met het vervangen van de vriezer en koelkast en led-lampen al een slag geslagen wordt. Volgende maand weet ik het. Moet wel zeggen dat er ook een aquarium op draait. Die kan ik niet omlaag zetten want dan gaan de vissen dood :-)

Hoe kan ik zien of ik een fase 1 of fase 3 groepskast heb? Aantal draden kan ik niet zien (gaat in PVC naar de meter. Gezien de de ouderdom van het huis (1977) denk ik dan 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Arnoo7
Staat op je meter, en als je een hoofdschakelaar in je meterkast hebt kan je het ook aan zien.
Foto van de meterkast?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 18:26
Simuleer je huis en de obstakels eens in SMA sunny design. Dan zie je wat realistisch is qua opbrengst

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En graag ook gewoon fotos van je daken, die korrelige maps fotos zijn voor jou duidelijk, maar voor ons totaal niet. We hebben deze info nodig: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Mijn tips/adviezen:
Dak vol, alle daken vol.
In jouw geval micro omvormers (denk ik, ik kan me geen voorstelling maken van je dak)

Wise enough to play the fool

• Arnoo7
Ok, ik klim bij daglicht even op het dak voor wat foto’s. Zal ook die SMA tool uitproberen. Dan kom ik in de lucht.
Pagina: 1