Hoe werkt garantie van elektrisch toestel na verhuis (EU)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aduen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-04 10:25
Mijn vraag
Hoe werkt een garantieperiode als ik verhuis binnen de EU? Ik heb een wasmachine nodig (in België) maar ik verhuis over ongeveer een jaar terug naar Nederland. Ben ik na de verhuizing naar Nederland mijn garantie kwijt?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd dit te bespreken met Coolblue maar die geven onduidelijke antwoorden als, "we gaan geen monteur uit België naar Nederland sturen". Verder doet hun website aan Geo-Blocking voor .nl en .be in Nederland bestellen en in België laten bezorgen is geen optie.

Er zijn een handje vol Europese richtlijnen voor online aankopen in het buitenland die de consument wel degelijk (Europees) beschermen en garantie afdwingen maar het is me nu onduidelijk hoe dit zit met een verhuizing.

Beste antwoord (via Aduen op 15-04-2022 09:27)

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:37:
je bent NIET je garantie kwijt, maarj e moet hem wel in belgie aanbieden.
betere optie: koop awsmachine in NL, in eerste jaar ga je toch kleine kans hebben om garantie nodig te hebben.
Heb je hier een bron voor? Dit lijkt me wat kort door de bocht, aangezien de Europese consumentengarantie in principe in de hele EU zou moeten gelden. Zeker als een bedrijf zowel in Nederland als in België opereert, lijkt het me dat je mag eisen dat ze meer doen om aan hun garantieverplichtingen te voldoen.

@Aduen Ik zou je vraag voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC). Voor Nederland: https://www.eccnederland....ropa/garantie-bij-aankoop. Voor België: https://www.eccbelgie.be/themas/garantie/wettelijke-garantie. ECC-België verwijst ook naar een behulpzaam overzicht van ECC-Frankrijk: https://www.europe-consom...ntees-and-warranties.html. Je kunt ze ook bellen of mailen en ik ben benieuwd wat voor antwoord je dan krijgt.

Als je je wasmachine nu in België koopt en die straks in Nederland onverhoopt stuk gaat, kan ECC ook bemiddelen als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt. Ik heb zelf goede ervaringen gehad met ECC toen Apple haar Europese garantieverplichtingen niet wilde nakomen en mij ten onrechte een iPad-reparatie in rekening bracht (ik kan mijn topic daarover even niet zo snel terugvinden zie dit topic).

[ Voor 3% gewijzigd door fondacio op 14-04-2022 20:12 . Reden: Topic teruggevonden ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
betere optie: koop awsmachine in NL, in eerste jaar ga je toch kleine kans hebben om garantie nodig te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door 99ruud99 op 12-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aduen
Je bedoelt, indien deze gerepareerd moet worden moet ik de wasmachine eerst naar België verplaatsen? Dat is natuurlijk geen optie haha. De koop in Nederland doen lijkt de beste optie maar bezorging is nog lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Aduen schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:41:
Je bedoelt, indien deze gerepareerd moet worden moet ik de wasmachine eerst naar België verplaatsen? Dat is natuurlijk geen optie haha. De koop in Nederland doen lijkt de beste optie maar bezorging is nog lastig
Is een keer meenemen/ophalen geen mogelijkheid? Een bezorgdienst kost ook geld, ook vlak over de grens zal wel iets van een MediaMarkt zitten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aduen
Het probleem is ongeveer hetzelfde maar zoals @99ruud99 ook al aangaf, het eerste jaar is de kans kleiner... Maar het is geen volledige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Aduen schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:41:
Nee, maar andersom lachen ze natuurlijk net zo hard. Je kunt niet verwachten dat een bedrijf even naar de US gaat omdat jij bent geemigreerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aduen
Maar in dit geval heb ik het over een bedrijf, binnen de EU, die in beide landen actief is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Denk je? Ik denk dat de meeste garantiegevallen in het eerste jaar zullen zijn, tenzij het om hele lange termijnen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aduen
eamelink schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:53:
[...]

Denk je? Ik denk dat de meeste garantiegevallen in het eerste jaar zullen zijn, tenzij het om hele lange termijnen gaat.
Ook een goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan je niet een goedkoop tweedehandsje op de kop tikken? Als je iemand kent met (of zelf hebt) minivan neem je zo'n ding makkelijk mee hoor, onze Citroen C4 grand picasso daar konden we onze kistvriezer en later een wasmachine gewoon inladen bij de winkel en ook nog even boodschapjes doen. Ja minivans zijn ouderwets maar zo handig, misschien wel een goede optie dus.
Aduen schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:52:
Maar in dit geval heb ik het over een bedrijf, binnen de EU, die in beide landen actief is ;)
ja dit is echt wel een slimme, jammer dat ze niet behulpzamer zijn

[ Voor 27% gewijzigd door Silent7 op 12-04-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aduen
Silent7 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:57:

ja dit is echt wel een slimme, jammer dat ze niet behulpzamer zijn
Ik had ook iets meer verwacht van de klantenservice waar ze zo mee pronken, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:47
Aduen schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:52:
Is het wel één bedrijf? Ik werkte in het verleden ook voor een bedrijf dat in zeer veel landen vertegenwoordigd is onder dezelfde naam, echter wel met allemaal verschillende entiteiten per land, die allemaal zelf de broek op moesten houden en qua bedrijfsvoering niets met elkaar te maken hadden. De naam was het zelfde, maar dat was het ook wel, bedrijfsvoering was vaak zeer verschillend.

Hoewel ik er zelf niet direct een fan van ben, zou je in een geval als dit ook kunnen kiezen voor een 2de handsje voor een jaar of te kiezen voor een huur model, ben je zeker van je zaak voor het jaar in België, kan je daarna een nieuwe kopen in Nederland met garantie, zal alleen wel +-€200 kosten voor dat ene jaartje schat is, dus heel voordelig is het niet, maar als je zekerheid prefereert.....

[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 12-04-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Douweegbertje schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:51:
[...]

Nee, maar andersom lachen ze natuurlijk net zo hard. Je kunt niet verwachten dat een bedrijf even naar de US gaat omdat jij bent geemigreerd :+
Dat ligt toch echt aan het bedrijf en de voorwaarden.

Destijds in USA een laptop gekocht en anderhalf jaar later ging hij in Nederland kapot, volgende werkdag gewoon een monteur aan huis. (Zat 2 jaar next working day warranty op met werelddekking).
_/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Niet online
Heb je hier een bron voor? Dit lijkt me wat kort door de bocht, aangezien de Europese consumentengarantie in principe in de hele EU zou moeten gelden. Zeker als een bedrijf zowel in Nederland als in België opereert, lijkt het me dat je mag eisen dat ze meer doen om aan hun garantieverplichtingen te voldoen.

@Aduen Ik zou je vraag voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC). Voor Nederland: https://www.eccnederland....ropa/garantie-bij-aankoop. Voor België: https://www.eccbelgie.be/themas/garantie/wettelijke-garantie. ECC-België verwijst ook naar een behulpzaam overzicht van ECC-Frankrijk: https://www.europe-consom...ntees-and-warranties.html. Je kunt ze ook bellen of mailen en ik ben benieuwd wat voor antwoord je dan krijgt.

Als je je wasmachine nu in België koopt en die straks in Nederland onverhoopt stuk gaat, kan ECC ook bemiddelen als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt. Ik heb zelf goede ervaringen gehad met ECC toen Apple haar Europese garantieverplichtingen niet wilde nakomen en mij ten onrechte een iPad-reparatie in rekening bracht (ik kan mijn topic daarover even niet zo snel terugvinden zie dit topic).

[ Voor 3% gewijzigd door fondacio op 14-04-2022 20:12 . Reden: Topic teruggevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fondacio schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:10:
[...]
Dit lijkt me wat kort door de bocht, aangezien de Europese consumentengarantie in principe in de hele EU zou moeten gelden.
Ja/nee. Er zijn verordeningen die in de hele EU werking hebben zoals de AVG/GDPR.

Maar veel consumentenrecht volgt uit EU richtlijnen die geïmplementeerd moeten worden in de wetgeving van lidstaten, waarna ze op onderdelen kunnen verschillen tussen lidstaten. Wel stuurt de EU aan op maximum harmonisatie van richtlijnen, zodat de verschillen tussen lidstaten steeds kleiner worden. De reden is dat consumenten daardoor eerder genegen zijn om internationaal te kopen, wat de stabiliteit van de EU bevordert.

Zeker wat betreft (non-)conformiteit kunnen er verschillen zijn. In het bijzonder de termijn waarbinnen een consument een beroep kan doen op wat volgt uit de richtlijn. In Nederland (en volgens mij ook Finland) is die termijn niet vast, maar verbonden aan de zaak. Van een dure wasmachine mag je een langere foutloze werking verwachten dan een goedkope fruitpers bijvoorbeeld. Maar ook het bewijsvermoeden van conformiteit kan verschillen van lidstaat tot lidstaat.

Zie bijvoorbeeld artikel 10 lid 1 en 3 van richtlijn 2019/771.

De commerciële garantie van de leverancier moet je daar weer los van zien en betreft in essentie een losse garantieovereenkomst, die geen afbreuk kan doen aan wat er vanuit de richtlijn is geïmplementeerd.

Als België een gefixeerde termijn voor non-conformiteit hanteert, kan ik mij voorstellen dat de TS ook om die reden kiest voor een koop in Nederland onder Nederlands recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32
Whirlpool heeft zijn eigen service busjes rondrijden,zo zullen er wel meer fabrikanten zijn.
Zoek een machine uit en leg je vraag eens voor bij de fabrikant.
Misschien kun je het 1e jaar wel service belgie bellen, en het 2e jaar nederland?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
fondacio schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:10:
Alhoewel prima om die mogelijkheid uit te zoeken, moet TS dan wel bedenken dat er via zo'n route een hoop tijd verloren gaat en TS dan misschien weken of maanden zonder wasmachine zit... Waarbij Apple meteen ging repareren bij jou, is het de vraag of men ook voor een wasmachine gaat komen die ze zelf niet hebben/verkopen/hebben verkocht.

Dat is dan de garantie bij het officiële merk natuurlijk, je kan ook op zoek gaan naar een algemeen reparatie bedrijf maar dat valt sowieso niet onder garantie.

Aan de andere kant heb je al voor 250 euro een wasmachine, vast ook wel goedkoper. Zeker tweede hands. De vraag is of je die na een jaar wilt gaan verhuizen of dat je grote/zware spullen achter laat, verhuizen kost ook geld

[ Voor 9% gewijzigd door President op 15-04-2022 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Kijk ook eens naar de garantievoorwaarden van de fabrikant, daar kan wellicht een oplossing in schuilen.

Bosch maakt het bijvoorbeeld geen bal uit of je de wasmachine in BE of NL gekocht hebt. Daar los je de wettelijke consumentengarantie niet mee op, maar als je die kan omzeilen door een passende fabrieksgarantie te hebben dan is het probleem ook opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aduen
Het is mij duidelijk dat het geen gesneden koek is. Ik ga de communicatie bij ECC-Belgie eens opvolgen en zien waar dat toe leidt naar aanleiding van @fondacio .

De optie van een tweedehands apparaat die ik mogelijks weer verkoop alvorens mijn verhuis zie ik als de minst economische optie. Daarnaast heb ik nog steeds geen garantie. Ik zie eerder een mogelijkheid om wel een nieuwe machine aan te schaffen en mocht het onverhoopt op garantie aankomen heb ik tegen die tijd mijn huiswerk gedaan. Mocht ik de reparatie zelf moeten bekostigen lijkt mij dat nog steeds economischer dan het verlies pakken op een tweedehands aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Niet online
Real schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:19:
[...]

Ja/nee. Er zijn verordeningen die in de hele EU werking hebben zoals de AVG/GDPR.

Maar veel consumentenrecht volgt uit EU richtlijnen die geïmplementeerd moeten worden in de wetgeving van lidstaten, waarna ze op onderdelen kunnen verschillen tussen lidstaten. Wel stuurt de EU aan op maximum harmonisatie van richtlijnen, zodat de verschillen tussen lidstaten steeds kleiner worden. De reden is dat consumenten daardoor eerder genegen zijn om internationaal te kopen, wat de stabiliteit van de EU bevordert.

Zeker wat betreft (non-)conformiteit kunnen er verschillen zijn. In het bijzonder de termijn waarbinnen een consument een beroep kan doen op wat volgt uit de richtlijn. In Nederland (en volgens mij ook Finland) is die termijn niet vast, maar verbonden aan de zaak. Van een dure wasmachine mag je een langere foutloze werking verwachten dan een goedkope fruitpers bijvoorbeeld. Maar ook het bewijsvermoeden van conformiteit kan verschillen van lidstaat tot lidstaat.

[...]

Als België een gefixeerde termijn voor non-conformiteit hanteert, kan ik mij voorstellen dat de TS ook om die reden kiest voor een koop in Nederland onder Nederlands recht.
Ik ben het met je eens. Ter verduidelijking: de garantie waar ik het over heb, is de minimumgarantie die door de richtlijn gegeven wordt en dus door iedere lidstaat geïmplementeerd moet worden. Het kan dus zijn dat een lidstaat meer garantie biedt dan twee jaar, maar niet minder, zoals in de voorbeelden die je geeft.

Het lastige van grensoverschrijdende garantie zoals in de door TS gestelde vraag, is dat de richtlijn en de uitleg daarover geen duidelijk antwoord geven. Stel dat ik in Griekenland woon, daar een wasmachine koop bij een lokale elektronicawinkel, en dan met al mijn hebben en houden naar Ierland verhuis en de wasmachine stuk gaat, hoe ver moet die Griekse winkel dan gaan om de garantieverplichtingen na te komen? Ik denk niet dat het antwoord op deze vraag op dit moment helder is. Vandaar mijn suggestie om het bij het ECC na te vragen.
President schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 06:29:
[...]

Alhoewel prima om die mogelijkheid uit te zoeken, moet TS dan wel bedenken dat er via zo'n route een hoop tijd verloren gaat en TS dan misschien weken of maanden zonder wasmachine zit... Waarbij Apple meteen ging repareren bij jou, is het de vraag of men ook voor een wasmachine gaat komen die ze zelf niet hebben/verkopen/hebben verkocht.
Ik ben het met je eens dat TS misschien beter een praktische oplossing kan kiezen omdat het niet altijd even gemakkelijk zal zijn om je recht te halen, zoals het door Coolblue weergegeven standpunt en wat Apple in mijn geval deed al laten zien.
Dat is dan de garantie bij het officiële merk natuurlijk, je kan ook op zoek gaan naar een algemeen reparatie bedrijf maar dat valt sowieso niet onder garantie.
Of de garantie bij het officiële merk zit, maakt niet uit. Het gaat om waar je het apparaat hebt gekocht. De verkopende partij moet aan de consumentengarantieverplichtingen voldoen. Er zijn natuurlijk fabrikanten en verkopers die een uitgebreide fabrieksgarantie verlenen die verder gaat dan waar ze wettelijk toe verplicht zijn. Misschien een uitkomst voor TS als hij in België een wasmachine kan kopen bij een winkel en/of fabrikant die meerdere jaren garantie in de hele EU geeft, of tenminste in België en Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

edit: zucht, niet goed gelezen, mijn excuus

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 15-04-2022 17:16 ]

Pagina: 1