Verkochte toestel wel of niet terug nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.132 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 13:12
Beste tweakers,

Ik heb op 13-12-2021 een Xiaomi 11T Pro te koop gezet in de V&A gedeelte van Tweakers.
V&A aangeboden: Xiaomi 11T Pro, 8GB ram, 256GB opslag Grijs

In de advertentie stond duidelijk aangegeven dat ik een toestel te koop aanbied die op een launch evenement gewonnen is, dus geen aankoop bon of garantie (toestel was nieuw in doos en alleen op werking gecontroleerd).

Ik kreeg gelijk een reactie van tweaker die de toestel wilde overnemen voor zijn tante en vroeg of de toestel voor 450€ weg mocht ipv gevraagde 475€. Na enkele heen en weer berichten hebben wij een deal gesloten 450€+7.50€ voor verzekerd verzenden.

Toestel gelijk opgestuurd en in goede orde ontvangen door de koper...so far so good!

Een maandje later kreeg ik een bericht van de tweaker dat zijn tante problemen heeft met de toestel.
Netflix kan niet geinstaleerd worden en de bank app van zijn tante werkt niet goed ,en zij kan niet contactloos betalen in winkels met die toestel(screenshot van ontvangen)

Hier kreeg ik een bericht over met de vraag of iets aan kon doen , ik kon hier niets aan doen en had gezegd dat hij of zijn tante contact moest opnemen met Xiaomi en hun om advies vragen.Toestel was gewonnen op een evenement en dat was duidelijk aangegeven.Dus geen aankoop nota en geen garantie van mijn kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So7X9fkklx7wl2eKvhPO1tIwGY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cdZEkDAMFNArWlCQddOEO9Eu.png?f=user_large

Na bijna 5 maanden van de verkoop nu wordt het geld terug gevraagd omdat de fabrikant de probleem voor hun niet kan of niet wil oplossen.

Nu 5 maanden later is de prijs van een nieuwe Xiaomi 11T Pro 449€,en in december vorig jaar 749€ en ze willen de aankoop bedrag terug want de toestel functioneert niet zoals het moet.

Voor de goede orde toestel was 100 nieuw en niet gebruikt,Hardwarematig was ie 100 procent goed!

Hierbij dus een vraag : Toestel wel of niet terugnemen ,en de aankoop bedrag wel of niet terug storten?

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 12-04-2022 12:13 . Reden: Persoonsgegevens geknipt ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Misschien even de naam in je eerste screenshot blurren ;)

En niet terugnemen uiteraard.

[ Voor 22% gewijzigd door Uzuhl op 12-04-2022 11:31 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24
Niet terugnemen en ook niet geld terug storten.

Ze wisten waar ze aan begonnen toen ze hem kochten, is niet jou verantwoordelijkheid wat er daarna wel of niet met het toestel kan of gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom zou zo'n toestel geroot of aangepast zijn als die gewoon fabrieksnieuw gewonnen is?
Heeft die koper dat niet zelf gedaan?

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 12-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
Gaat om een prive verkoop toch?
Zo ja dan niet terugnemen. Zeker niet na zoveel maanden. Als ze garantie wilden dan hadden ze naar een winkel moeten gaan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

5 maand na verkoop ? Volgens mij heeft aankoper simpelweg beter zijn onderzoek moeten doen voor persoon overging tot aankoop.

Mocht dat niet goed gebeurd zijn dan had er in de eerste dagen/weken misschien een vriendelijk verzoek gedaan kunnen worden. Na 5 maanden bij een aankoop van een 2e hands product zou ik verder ook weinig coulance verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Pech voor de koper, helaas, maar ook zijn eigen schuld. Als je echt zin hebt zou je kunnen kijken of ze op XDA een oplossing hebben gehacked, en de koper wat links sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 12-04-2022 11:34 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Niet jouw probleem dat had ie gewoon een simpele Samsung op de hoek moeten kopen, je bent geen officiële reseller met de backup van een leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb je tijdens het uitwisselen van berichten ook nog gesproken over de werking van de telefoon? Of series kijken mogelijk was, of heb je een brede uitspraak gedaan over het toestel zoals: "Je kunt er alles mee wat je met een andere telefoon ook kan?".

Ook tussen consumenten geldt non-conformiteit, en dat kan staan of vallen met de uitspraken die jij hebt gedaan over het toestel.

Als het slechts om de prijs ging, en je hebt in je advertentie of in de berichten niets toegezegd of beweerd, dan zit je goed en hoef je niets terug te betalen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
Je schrijft met grote letters dat het toestel hardwarematig 100% goed was. Had je wel iets aan de software gedaan?
Niet dat dat iets afdoet aan wat ik eerder schreef: niet terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
Volgens de koper zou een Chinees ROM op de toestel zitten en dat maakt de toestel onbruikbaar in deze staat voor de Nederlandse appstore,op een suggestie om de toestel te flashen naar een GLOBAL ROM wil hij niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Tuurlijk niet terugnemen, ben je gek.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik neem aan het dat het om onderstaande advertentie gaat?

Hier staat echter niet in dat het toestel gewonnen is en dat er geen garantie bij zou zitten. Er staat zelfs "Garantie: Ja" bij de eigenschappen. Imho veranderd dat de zaak wel, maar het volledige aankoopbedrag teruggeven gaat uiteraard te ver.

[ Voor 7% gewijzigd door maie op 12-04-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Als hij nu binnen een paar dagen kwam is het discutabel. Maar na 5 maanden is het een ander verhaal. Niet terug nemen, je weet niet wat de koper allemaal gedaan heeft met het toestel.

@ hierboven, als ik uit zijn TS begrijp is het besproken in de chat dat het anders is.
Dat een fabrikant moeilijk doet is TS zijn probleem niet.

[ Voor 28% gewijzigd door corporalnl op 12-04-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
De toestel was door mij niet geflasht en niet aangepast!
Alleen op werking gecontroleerd ,dus de doos uit en weer de doos in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
Ha, natuurlijk niet terugnemen. Al was het 5 uur na de aankoop. Je bent geen winkel en je hebt duidelijk aangegeven waar t toestel vandaan kwam. Dat er nu een verkeerde ROM op blijkt te staan is erg jammer, maar al helemaal 5 maanden later is dat echt jouw probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 16:21
5 maanden na een "tweedehands" aankoop om je geld vragen, omdat je er nu achterkomt dat dingen niet werken?

Niet druk om maken en hem/haar wellicht op afstand helpen met een link naar hoe je een ROM kan instaleren?

Er staat bij je originele advertentie wel Ja bij Garantie waarom is dat? Of heb je dit nog ontkracht in de berichten wisseling?

Maar inderdaad, je bent geen winkel en je het naar eer en geweten een werkende telefoon verkocht. (zo ver ik kan lezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essox Lucius
Xiaomi is normaal wel coulant met hun garantie regels betreft een nieuwe model,en ja dat is de koper gelijk verteld(admins mogen mijn DM checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik neem dat je bedoelde met garantie tot aan de deur ;)

Maar effe zonder gekheid, de koper wist waar hij aan begon. Dus laat hem maar lekker op de blaren zitten. Zeker na zo'n lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:49
maie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:42:
Ik neem aan het dat het om onderstaande advertentie gaat?

Hier staat echter niet in dat het toestel gewonnen is en dat er geen garantie bij zou zitten. Er staat zelfs "Garantie: Ja" bij de eigenschappen. Imho veranderd dat de zaak wel, maar het volledige aankoopbedrag teruggeven gaat uiteraard te ver.
Ookal staat er garantie: ja & heeft hij er een bon bij: als de 'verkopende partij' (hier niet echt sprake van ivm een gewonnen prijs, maargoed) niet meewerkt omdat ze.. simpelweg niet meewerken of iets dergelijks, kan de TS daar moeilijk voor aansprakelijk worden gehouden.. die weet dat natuurlijk ook niet van tevoren.

Dat de telefoon nu nieuw goedkoper is dan toen is pech voor de koper, dan hadden ze 5 maanden moeten wachten en het risico moeten nemen dat je hem in 5 maanden niet verkocht had, en hem dán van je moeten kopen. Een willekeurig artikel kopen, komt met het risico dat de prijs op een later moment hoger óf lager is.

Vervelende situatie, maar het lijkt me niet redelijk om geld terug te geven. Je hebt een telefoon tweedehands doorverkocht, je bent geen winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Ze komen er wel heel laat mee ook. Dat je na een week geld terug vraagt snap ik nog enigzins, maar niet na 5 maand.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:27:
In de advertentie stond duidelijk aangegeven dat ik een toestel te koop aanbied die op een launch evenement gewonnen is, dus geen aankoop bon of garantie (toestel was nieuw in doos en alleen op werking gecontroleerd).
Oh? Waar dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlVFu9y7KjVWqsF74dkAW07lJK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BUNJH4TF3LvmItp369SYsqn8.png?f=user_large
Het enige dat duidelijk in de advertentie staat is dat iemand een handtekening op de doos heeft gekliederd.

Jij hebt het te goedertrouw verkocht (ga ik van uit), maar de koper heeft verzaakt om snel te onderzoeken of het toestel aan de verwachtingen voldeed.

Overigens vraag ik me af in hoeverre jij nog een consument bent als je al 278 advertenties hebt gehad en 291 beoordelingen. Dat klintk eerder als een handeltje.
Pas maar op dat de belastingdienst niet een keer wat meer wil weten... ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essox Lucius
Later de advertentie gewijzigd en dat is de koper wel verteld!

Hier mijn DM aan de koper:

Hoi J****,

Telefoon is nieuw en niet gebruikt.
Toestel is gewonnen bij een evenement in Amsterdam, garantie loopt bij Xiaomi op imei nummer
Voor 450€ exclusief verzekerde zending (8.50€) hebben wij een deal!

Met vriendelijke groeten

[ Voor 11% gewijzigd door Essox Lucius op 12-04-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
WackoH schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:56:
[...]

Overigens vraag ik me af in hoeverre jij nog een consument bent als je al 278 advertenties hebt gehad en 291 beoordelingen. Dat klintk eerder als een handeltje.
Pas maar op dat de belastingdienst niet een keer wat meer wil weten... ;) .
Valt best mee,

2 dingen per maand gemiddeld. Maar voegt niks toe. :)

@Essox Lucius Zou gewoon de dingen aangeven aan de koper zoals custom rom proberen etc. Maar daar blijft het bij. Had hij maar eerder moeten komen i.p.v. 5 maanden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:11

XallaX

Meow

Op de Chinese varianten van dit toestel zit soms geen play protect-certificering waardoor o.a. Netflix en andere gecertificeerde (bank) apps niet werken. Een custom rom zou dit misschien op kunnen lossen.

De koper had dit direct na ontvangst van het toestel al kunnen opmerken, na 5 maanden nog erover beginnen is wat mij betreft een gevalletje pech gehad voor de koper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
Ik snap niet helemaal waarom er een aantal zo hameren op die 5 maanden. Het probleem is na 1 maand al aangekaart, waarna ze naar Xiaomi zijn verwezen voor garantieafhandeling. Op zich prima, maar dat betekent niet dat het pas na 5 maanden bekend was.

Volgens de Xiaomi fora zijn er gewoon EU roms beschikbaar voor dit toestel, dus een van die erop flashen zou het probleem dan verhelpen neem ik aan.

Ik zou het toestel ook niet zo snel terugnemen, maar goed - of ze er recht op hebben, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
eric.1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:20:
Ik snap niet helemaal waarom er een aantal zo hameren op die 5 maanden. Het probleem is na 1 maand al aangekaart, waarna ze naar Xiaomi zijn verwezen voor garantieafhandeling. Op zich prima, maar dat betekent niet dat het pas na 5 maanden bekend was.

Volgens de Xiaomi fora zijn er gewoon EU roms beschikbaar voor dit toestel, dus een van die erop flashen zou het probleem dan verhelpen neem ik aan.

Ik zou het toestel ook niet zo snel terugnemen, maar goed - of ze er recht op hebben, geen idee.
Inderdaad, en ja ik had ook een custom ROM flashen geadviseerd maar de koper wil daar niets van weten.En zegt dat ik zou het MOETEN doen en dan opnieuw verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:58:
garantie loopt bij Xiaomi op imei nummer
Erg betrouwbaar komt het allemaal niet over, je spreekt jezelf tegen aangaande garantie.

Maar waarom tag je de koper niet in? Ik kan zo zien aan de datums wie de koper is, dan is er informatie van twee kanten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
gambieter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:24:
[...]

[...]

Erg betrouwbaar komt het allemaal niet over, je spreekt jezelf tegen aangaande garantie.

Maar waarom tag je de koper niet in? Ik kan zo zien aan de datums wie de koper is, dan is er informatie van twee kanten.
Over de garantie vragen heb ik al een antwoord op gegeven paar posts terug.
En ja ik zal de koper ook taggen zodat hij ook zijn verhaal hier kan vertellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds wanneer heb je geen garantie als je van een officiële fabrikant een product wint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou 'm niet terugnemen, heel misschien na 1 dag nog wel, maar na 1 of 5 maanden echt nooit meer.

Of het ding wel of geen garantie heeft bij Xiaomi heeft daar ook weinig mee te maken, jij hebt 'm als particulier verkocht zonder garantie.

Aanvulling. In je advertentie staat bij garantie ''ja'' dus dat maakt het al wel wat moeilijker.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 12-04-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:23:
[...]

Inderdaad, en ja ik had ook een custom ROM flashen geadviseerd maar de koper wil daar niets van weten.En zegt dat ik zou het MOETEN doen en dan opnieuw verkopen.
Ik denk dat je even een stap terug moet doen.

Als je in Nederland een smartphone koopt dan heb je bepaalde verwachtingen. Deze verwachtingen kon deze telefoon niet waarmaken, basale functies of apps werken niet zonder dat dit vooraf bekend was. Dat is mijn inziens aan de verkoper om op te lossen, en dat ben jij. Dit heeft verder niets met garantie te maken, en alles met conformiteit. En ook C2C-verkopen moeten conform zijn (aan de overeenkomst). Dat jij dit niet weer kan verhalen op iemand anders is jouw probleem, imo. En dat is een risico wanneer je een product verkoopt wat je eigenlijk niet kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als hier een officiele Nederlandse versie van is die wel goed werkt, en jij verkoopt een andere versie, dan lijkt me dat dat wel wat duidelijker vermeld had mogen worden. (Ik weet niet of dat zo is, maar dat is de suggestie die ik uit enkele reacties opmaak.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:37:
[...]
En ook C2C-verkopen moeten conform zijn.
Heb je daar wat meer info over?
graag met linkjes naar wetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:29:
Sinds wanneer heb je geen garantie als je van een officiële fabrikant een product wint?
Er is in principe niets mis met de telefoon, Xiamo Nederland heeft in dat opzicht gewoon een .. gemaakt door een non-global toestel weg te geven. En wat ik nog weet van de Redmi3 als leek 'even' een andere rom flashen (inclusief unlock bootloader via mi account) is niet de meest makkelijkste manier.

Probleem is alleen dat je in de basis mag uitgaan dat het een 'NL' werkend apparaat is, of je meld dit expliciet (via instellingen kan je dit makkelijk vinden welke versie er draait).

Maar die maand later, naar welke Xiaomi zijn ze doorgestuurd? Als Xiaomi Nederland een telefoon weggeeft in Nederland, die blijkt niet nederlands te kunnen draaien, lijkt me dat in de basis toch hun probleem. Maarja, kans is groot dat er met die winactie nog wat kleine lettertjes stonden dat ze daarmee tactisch konden indekken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou het niet doen. Ik heb genoeg zaken verkocht en daar is nooit iemand meer teruggeweest en zeker niet na 5 maanden.

Je koopt iets 'tweedehands' en je hebt zelf een onderzoeksplicht. Dat het toestel niet voldoet is jammer. Misschien kan de koper het toestel zelf weer verkopen en zelf een ander toestel halen.

Dat ze het aankoopbedrag terugwillen vind ik helemaal om te gieren....
Als hij hier nu op dag 1 of 2 mee zou komen dan is het wat anders. Misschien kunnen ze advies vragen aan Xiaomi met de vraag of zij een Nederlandse Rom kunnen laten installeren ergens?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Ernemmer schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:39:
[...]

Heb je daar wat meer info over?
graag met linkjes naar wetten.
Contractenrecht: non-conformiteit. Dat heeft weinig van doen met van wie je het koopt; beantwoord het geleverde aan wat is overeengekomen of niet. Hooguit zijn de termijnen en is de bewijslast wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 12-04-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

eric.1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
[...]

Contractenrecht: non-conformiteit. Dat heeft weinig van doen met van wie je het koopt; beantwoord het geleverde aan wat is overeengekomen of niet. Hooguit zijn de termijnen en is de bewijslast wat anders.
De telefoon is conform wat hij zou moeten doen. Dat bepaalde specifieke applicaties niet werken doet daar niets aan af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
servies schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:09:
[...]

De telefoon is conform wat hij zou moeten doen. Dat bepaalde specifieke applicaties niet werken doet daar niets aan af.
En toch heb je andere verwachtingen wanneer je een smartphone in NL koopt, of niet? Dan ga ik er niet van uit dat ik een Chinese ROM krijg waardoor ik bijzonder beperkt word in het gebruik van die smartphone. Of dit had er duidelijk bij moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:12:
[...]

En toch heb je andere verwachtingen wanneer je een smartphone in NL koopt, of niet? Dan ga ik er niet van uit dat ik een Chinese ROM krijg waardoor ik bijzonder beperkt word in het gebruik van die smartphone. Of dit had er duidelijk bij moeten staan.
Valt dat dan niet onder je onderzoeksplicht als koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

eric.1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:12:
[...]

Wie zegt er overigens dat het een toestel met een Chinese ROM is. Daar heeft @Essox Lucius het helemaal niet over gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
servies schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:17:
[...]

Wie zegt er overigens dat het een toestel met een Chinese ROM is. Daar heeft @Essox Lucius het helemaal niet over gehad...
Heb ik wel gezegd aantal posts terug (dat is wat de koper claimt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
servies schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:17:
[...]

Volgens de koper zou een Chinees ROM op de toestel zitten en dat maakt de toestel onbruikbaar in deze staat voor de Nederlandse appstore,op een suggestie om de toestel te flashen naar een GLOBAL ROM wil hij niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

De Xiaomi 11T Pr heeft geen Play Protect-certificering daarom werkt netflix en de bank app niet, als er geen playstore op heeft gestaan bij het verkopen is het niet jou probleem dat de koper er geen netflix op kan krijgen.

Koper had verwachtingen die hij niet zelf heeft onderzocht.

Dit gebeurd zo vaak dat mensen telefoon uit China gaan lopen bestellen en dan klagen dat de helft er niet op werkt, dingen die niet zijn goedgekeurd door Google worden actief geweerd van functie.

[ Voor 25% gewijzigd door 42dpi op 12-04-2022 13:21 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:19:
[...]

@eric.1

Die had ik gemist. Maar dat had de koper dan ook meteen na aankoop kunnen zien i.p.v. 5 maanden later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04
Ik zou het nog snappen als ze er binnen 2 weken mee zouden komen. De verwachting dat zaken als een bankapp of Netflix installeren moet werken lijkt mij heel logisch voor een normale consument voor een toestel uit Nederland.

Nu word het pas gemeld na een maand, en dan lijkt het mij iets voor de fabrikant, binnen de 2 weken had ik het wel voor de TS gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
servies schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:22:
[...]

@eric.1

Die had ik gemist. Maar dat had de koper dan ook meteen na aankoop kunnen zien i.p.v. 5 maanden later...
Was "een maandje later" gemeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04
42dpi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:19:
De Xiaomi 11T Pr heeft geen Play Protect-certificering daarom werkt netflix en de bank app niet, als er geen playstore op heeft gestaan bij het verkopen is het niet jou probleem dat de koper er geen netflix op kan krijgen.

Koper had verwachtingen die hij niet zelf heeft onderzocht.

Dit gebeurd zo vaak dat mensen telefoon uit China gaan lopen bestellen en dan klagen dat de helft er niet op werkt, dingen die niet zijn goedgekeurd door Google worden actief geweerd van functie.
https://www.androidplanet...iaomi-11t-review-11t-pro/

"We mogen ook niet onvermeld laten dat ons reviewexemplaar van de Xiaomi 11T Pro geen Play Protect-certificering had. Daardoor werkte Netflix niet en loop je mogelijk ook bij andere apps tegen problemen aan. Xiaomi verzekerde ons dat het om een fout gaat."
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Je bent geen winkel, je hebt opgestuurd wat je beloofd hebt en daarmee is de verplichting afgerond. dat het toestel dan niet de functies heeft die de koper wil dat is buiten jouw verantwoordelijkheid.

Dus nee niet terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zoals merendeel het hier al zegt vind ik ook niet dat je het volledige bedrag terug moet geven na 5 maanden.

Het flashen van dit specifiek toestel naar een EU ROM is dus wel mogelijk? Dan zou ik gewoon een handleiding sturen, dat dit een oplossing kan zijn.

Ik zou het in ieder geval niet terug nemen voor hetzelfde bedrag. Je kan eventueel een dagprijs aanbieden, waarvoor je het weer terug wilt nemen om zelf te flashen en opnieuw te verkopen? Dan heb je echt alles al aangeboden wat nog redelijk is. Dan mag hij kiezen om zelf te gaan flashen of het toestel voor minder weer terug te gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zou het niet terugnemen na zo'n lange tijd. In de eerste week was ik wel coulant genoeg geweest.
Na bijna 5 maanden van de verkoop nu wordt het geld terug gevraagd omdat de fabrikant de probleem voor hun niet kan of niet wil oplossen.
Jammer dat Xiaomi hierin niet actiever is om te helpen voor een oplossing. Ik heb dit bericht in ieder geval alvast opgestuurd naar Xiaomi Nederland, ik hoop dat ze je hierin verder kunnen helpen.

Wat betreft Netflix om China-rom smartphones: Naar mijn weten zou dit moeten werken, echter kan het zijn dat de resolutie niet Full-HD is, vanwege een beperking in Widevine versie L3. Als je de telefoon had, dan had ik je geholpen om daar een EU rom op te zetten (Best -> Helmond is niet zo ver). Dit dan wel met het risico dat ik de komende maand geen andere telefoon kan omzetten naar een Xiaomi.eu rom ;)

Betalen via een smartphone: Dat kan wel, maar je moet de juiste NFC instelling activeren. Je moet daarvoor de HCE wallet instelling voor gebruiken anders kun je niet betalen. Tevens moet het scherm aan staan bij betalingen. Naar mijn weten kan dit ook met het Chinese Xiaomi model die uitgedeeld lijkt te zijn.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:19:
[...]

En hierom zou ik dus wel extra inzet/moeite vanuit de kant van TS verwachten. Het toestel is onbruikbaar in Nederland ( met bepaalde apps ) en dit is ook niet gemeld in de advertentie of bij persoonlijk contact. Het is wel wat vervelend dat dit natuurlijk "pas" na 1 maand aan het licht komt. Maar ik vind dat als je een telefoon koopt in Nederland, ongeacht of het 2e hands is, je mag verwachten dat alle functies werken tenzij aangegeven en de prijs daar dus ook naar is.

@Essox Lucius Waarom bied je niet aan het toestel voor hem te flashen naar een nieuwe ROM waarbij wel gebruik gemaakt kan worden van alle apps die aangeboden wordt in de Nederlandse appstore. Je hebt zelf namelijk een half werkende telefoon verkocht. Wilt de koper dit ook niet (je had het wel genoemd maar weet niet of je voorgesteld hebt het voor hem te doen), dan moeten beide partijen het hier maar bij laten denk ik.

--edit
Je had bijvoorbeeld in de advertentie moeten zetten dat het gaat om een telefoon met een Chinese ROM waardoor het mogelijk problemen kan opleveren met bepaalde Nederlandse apps. Hierdoor moet er ee custom ROM opgezet worden. Je had dan bijvoorbeeld de prijs op 425 kunnen zetten ipv 475 voor de extra moeite die gedaan moet worden. Of je had zelf een werkende ROM erop moeten zetten en dit moeten vermelden in de advertentie. Dan had je hem alsnog voor de 475 te koop kunnen zetten :P

[ Voor 18% gewijzigd door hollandnick op 12-04-2022 15:58 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

hollandnick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:53:
[...]

@Essox Lucius Waarom bied je niet aan het toestel voor hem te flashen naar een nieuwe ROM waarbij wel gebruik gemaakt kan worden van alle apps die aangeboden wordt in de Nederlandse appstore. Je hebt zelf namelijk een half werkende telefoon verkocht. Wilt de koper dit ook niet (je had het wel genoemd maar weet niet of je voorgesteld hebt het voor hem te doen), dan moeten beide partijen het hier maar bij laten denk ik.
Waarom zou hij dat aanbieden? Er zijn genoeg shops of Tweakers te vinden die dit voor een klein prijsje zouden willen doen. Ik vind een maand wachten om te melden dat apps als Netflix of bankieren niet werkt echt te lang. Je weet niet wat er in de tussentijd met het toestel is gebeurd. Als ik een nieuw toestel koop en dat voldoet niet aan de verwachtingen hang ik dezelfde maar uiterlijk 1-2 dagen later in de DM.

Ik zou de koper lekker naar dit topic verwijzen door hem/haar te taggen en het daarbij laten. We zijn ondertussen bijna een half jaar verder.

Ook zeg je dat het toestel onbruikbaar is. Dat is natuurlijk niet zo. Het toestel heeft beperkingen die simpel op te lossen zijn d.m.v. het flashen van een andere ROM naar het schijnt.

[ Voor 7% gewijzigd door NeHoX op 12-04-2022 16:06 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
NeHoX schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:02:
[...]

Waarom zou hij dat aanbieden? Er zijn genoeg shops of Tweakers te vinden die dit voor een klein prijsje zouden willen doen. Ik vind een maand wachten om te melden dat apps als Netflix of bankieren niet werkt echt te lang. Je weet niet wat er in de tussentijd met het toestel is gebeurd. Als ik een nieuw toestel koop en dat voldoet niet aan de verwachtingen hang ik dezelfde maar uiterlijk 1-2 dagen later in de DM.

Ik zou de koper lekker naar dit topic verwijzen door hem/haar te taggen en het daarbij laten. We zijn ondertussen bijna een half jaar verder.
Klopt maar sommige gebruikers en vooral nu het om een wat ouder persoon gaat zien dat niet zo snel. Die installeren whatsapp e.d. en dat zal dan nog net werken. Nu ze na een maand, wellicht met wat hulp van neefje w/e dat wilt gaan installeren blijkt het allemaal niet te werken.

Feit is gewoon dat een halve telefoon verkocht is zonder dit van te voren te melden. Ook al wist TS dit niet. Nu moet de koper extra kosten gaan maken of iets "engs" doen om de telefoon te fixen voor de Nederlandse markt? Nee ik vind uit sociaal oogpunt gewoon dat TS even wat extra service kan geven door die ROM erop te zetten ( tenzij verkoper dit niet wilt, maar dan is het gewoon pech voor verkoper. Er wordt aan oplossing aangeboden )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Even ter info: de Xiaomi.eu rom flashen is NIET geschikt voor beginners en het is ook niet in een eenvoudige handleiding te gieten. Het is redelijk complex als je hieraan begint vanwege alle mits en maren. Daarnaast zit je vaak ook tegen een wachttijd van Xiaomi aan te kijken.

Dit is wat je momentel globaal nog steeds moet uitvoeren:

Kiswum in "[Centrale topic] Xiaomi Bootloader unlocken"

Ok, er is een alternatief dat alles voor je uitvoert, maar je hebt geen idee wat dat script op de achtergrond doet. Hierop geef ik geen support!
hollandnick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:05:
[...]
Feit is gewoon dat een halve telefoon verkocht is zonder dit van te voren te melden. Ook al wist TS dit niet.
Het feit is, dat de TS dit inderdaad zelf niet wist of kon weten.
Het feit is dat Xiaomi Nederland deze actie opzet en dan mag je een Europese release van een smartphone verwachten. Als de TS dit probleem zelf had ervaren, dan had Xiaomi het ook op moeten lossen. Of het een weggeef actie is of niet.

Ik vind niet dat de TS hier blaam betreft, vooral niet doordat het allemaal zo laat is aangekaart.

[ Voor 35% gewijzigd door Kiswum op 12-04-2022 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

hollandnick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:05:
[...]

Klopt maar sommige gebruikers en vooral nu het om een wat ouder persoon gaat zien dat niet zo snel. Die installeren whatsapp e.d. en dat zal dan nog net werken. Nu ze na een maand, wellicht met wat hulp van neefje w/e dat wilt gaan installeren blijkt het allemaal niet te werken.

Feit is gewoon dat een halve telefoon verkocht is zonder dit van te voren te melden. Ook al wist TS dit niet. Nu moet de koper extra kosten gaan maken of iets "engs" doen om de telefoon te fixen voor de Nederlandse markt? Nee ik vind uit sociaal oogpunt gewoon dat TS even wat extra service kan geven door die ROM erop te zetten ( tenzij verkoper dit niet wilt, maar dan is het gewoon pech voor verkoper. Er wordt aan oplossing aangeboden )
Maar tot hoe ver loopt die service naar jouw mening dan? Ik vind een een maand om achter basale zaken als Netflix en bankieren te komen gewoon niet meer reëel. Wie weet wat er in de tussentijd al mee gedaan is. Koper wil geen ROM flashen, lekker makkelijk is het ineens weer probleem van verkoper, wat als die de telefoon perihelion bricked. Alles was te voorkomen door goed (binnen enkele dagen) te testen en het dan met de verkoper te bespreken dat er andere verwachtingen waren. Dan kon de telefoon wellicht wel teruggenomen worden om te flashen of opnieuw te verkopen.

Koper heeft imho verzaakt door pas zo laat aan de bel te trekken.

Edit:
Als het over een ouder persoon gaat die de nieuwe technieken allemaal niet zo snel doorheeft moet wat mij betreft gewoon nieuwe apparatuur kopen met garantie en support van een bedrijf om daar op terug te kunnen vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door NeHoX op 12-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Oh ja, mocht Xiaomi er niet uitkomen, stuur die persoon maar naar de Xiaomi fan groep en dan wordt het daar verder opgepakt. Daar hoeft de TS ook niet meer tussen te zitten.

De link naar de FB groep staat in mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
NeHoX schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:14:
[...]

Maar tot hoe ver loopt die service naar jouw mening dan? Ik vind een een maand om achter basale zaken als Netflix en bankieren te komen gewoon niet meer reëel. Wie weet wat er in de tussentijd al mee gedaan is. Koper wil geen ROM flashen, lekker makkelijk is het ineens weer probleem van verkoper, wat als die de telefoon perihelion bricked. Alles was te voorkomen door goed (binnen enkele dagen) te testen en het dan met de verkoper te bespreken dat er andere verwachtingen waren. Dan kon de telefoon wellicht wel teruggenomen worden om te flashen of opnieuw te verkopen.

Koper heeft imho verzaakt door pas zo laat aan de bel te trekken.

Edit:
Als het over een ouder persoon gaat die de nieuwe technieken allemaal niet zo snel doorheeft moet wat mij betreft gewoon nieuwe apparatuur kopen met garantie en support van een bedrijf om daar op terug te kunnen vallen.
De service gaat, volgens mijn mening, net zo ver tot het gewoon een werkende telefoon is. Tenzij TS gewoon in de advertentie had gezet dat het om een telefoon gaat met software die niet geschikt is voor de Nederlandse markt. Je moet begrijpen dat voor een minder technisch aangelegen persoon een telefoon bricket best een issue kan zijn. TS kan toch gewoon uit coulance die telefoon flashen? Hij heeft immers niet aangegeven dat het geen ROM is voor de Nederlandse markt. Als hij dit wel heeft gedaan en koper vond dat oke dan ben ik het met de rest eens en hoeft TS verder er ook geen moeite in te stoppen

--edit
overigens moet TS niets hé, ik schrijf ales gewoon zoals ik het zou doen als ik de verkoper was geweest

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 12-04-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

hollandnick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:27:
[...]

De service gaat, volgens mijn mening, net zo ver tot het gewoon een werkende telefoon is. Tenzij TS gewoon in de advertentie had gezet dat het om een telefoon gaat met software die niet geschikt is voor de Nederlandse markt. Je moet begrijpen dat voor een minder technisch aangelegen persoon een telefoon bricket best een issue kan zijn. TS kan toch gewoon uit coulance die telefoon flashen? Hij heeft immers niet aangegeven dat het geen ROM is voor de Nederlandse markt. Als hij dit wel heeft gedaan en koper vond dat oke dan ben ik het met de rest eens en hoeft TS verder er ook geen moeite in te stoppen

--edit
overigens moet TS niets hé, ik schrijf ales gewoon zoals ik het zou doen als ik de verkoper was geweest
Ik ben het in zoverre met je eens dat de TS dit inderdaad uit coulance kan doen. Maar niet pas na een maand, binnen een week had gekund. Maar wat spreek je vervolgens af over bricken/garantie na flashen ROM? Na een maand is ook nog eens aangegeven dat garantie niet via hem verloopt maar (hardware garantie) via Xiaomi. Blijkbaar is koper daarmee akkoord gegaan want pas 5 maanden na aankoop wil men ineens geld terug. Dikke doei 8)7 Niemand weet wat er in de tussentijd met dat toestel is gedaan. Valschade? Waterschade? Gerepareerd op de markt of een of andere gare non certified shop? Alle goodwill zou bij mij als verkoper verspeeld zijn door zo laks (qua onderzoeksleider) met je nieuwe aankoop om te gaan als koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Ik vind dat de verkoper te kort is geweest met zijn voorlichting.

Als een product wordt verkocht met status 'nieuw', dan mag je er niet alleen van uit gaan dat het product ongebruikt is, maar dat het in een staat verkeerd alsof het net uit de winkel komt. Een Nederlandse winkel. Alles wat daar van afwijkt (waar hier sprake van is) doet afbreuk aan de status van 'nieuw'. Dat het product niet via reguliere verkoopkanalen is verkregen en dat dit gevolgen had kunnen hebben had vermeld moeten worden - even de telefoon aan/uit zetten en testen biedt niet genoeg informatie voor een potentiele koper om een geïnformeerde aankoop te doen.
Het kan dus goed zijn dat de gevolgen hiervan pas weken of zelfs maanden later aan het licht komen. Als de koper vóór het moment van de aankoop voldoende was geïnformeerd over de afkomst van het product, dan had hij hier rekening mee kunnen houden. De helft teruggeven zou ik een redelijke oplossing vinden.

In de advertentie staat ook dat het product garantie heeft. Dat blijkt nu, volgens mij, niet het geval. Ook hierdoor heeft de koper geen weloverwogen keuze kunnen maken.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39
Tja, mijn eerste reactie was ook 'ben je gek, niet jouw probleem' maar alles bij elkaar vind ik verkoper zeker wel wat tekort schieten eerlijk gezegd.

Wie weet heeft koper wel eindeloos via Xiaomi (want hey, garantie via imei) geprobeerd het op te lossen en is het na x maanden zat. En geen idee hoe technisch koper is, maar even een rom erop flashen is niet aan iedereen besteed.

Maar ja, 5 maanden is wel HEEL erg veel. dat spreekt niet in kopers voordeel.

Wat de juiste oplossing is weet ik niet, maar snap ook kopers kant heel goed. Na 5 maanden toestel terugnemen en geld teruggeven zou me echter ook tever gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Op een gewonnen toestel moet toch ook gewoon fabrieksgarantie zitten toch? Ik had ooit een gratis TV bij een abo en daar zat ook gewoon een brief bij, dat ik gewoon 2 jaar garantie heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32
We zitten allemaal wel heel erg te kijken naar rechten en plichten maar je hebt ook nog zoiets als elkaar willen helpen. Ik heb zelf ook eens een OnePlus gekocht en die bleek ook een Chinese versie te zijn, dat is volkomen kut.

Bij Xiaomi is het zeer eenvoudig op te lossen, bootloader unlocken, 7 dagen wachten, xiaomi.eu erop en gaan. Je merkt er helemaal niks van. Maar ja, ik zou het ook niet willen op een telefoon voor mijn tante. Eindeloos gezemel over allerlei onderdelen is de eindstand. Als Tweaker zelf is het wel leuk, maar de rest niet.

Wat je kunt doen is hem 50 euro bieden om de schade te verzachten en dan verkoopt hij het zelf maar. Of je kijkt of een partij hem kan flashen, dan maak je een verzoekje in de V&A en betaal jij zijn kosten.

Inderdaad, hij heeft er geen recht op maar het blijft waardeloos om een telefoon te krijgen met een Chinese Rom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:31:
We zitten allemaal wel heel erg te kijken naar rechten en plichten maar je hebt ook nog zoiets als elkaar willen helpen. Ik heb zelf ook eens een OnePlus gekocht en die bleek ook een Chinese versie te zijn, dat is volkomen kut.

Bij Xiaomi is het zeer eenvoudig op te lossen, bootloader unlocken, 7 dagen wachten, xiaomi.eu erop en gaan. Je merkt er helemaal niks van. Maar ja, ik zou het ook niet willen op een telefoon voor mijn tante. Eindeloos gezemel over allerlei onderdelen is de eindstand. Als Tweaker zelf is het wel leuk, maar de rest niet.

Wat je kunt doen is hem 50 euro bieden om de schade te verzachten en dan verkoopt hij het zelf maar. Of je kijkt of een partij hem kan flashen, dan maak je een verzoekje in de V&A en betaal jij zijn kosten.

Inderdaad, hij heeft er geen recht op maar het blijft waardeloos om een telefoon te krijgen met een Chinese Rom.
Eens. Hoogstens een klein bedrag als compensatie aanbieden en/of een andere optie om alsnog te flashen. Veel meer als verkoper zou ik ook niet doen en helemaal niet het volledige bedrag terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
m0ridin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:55:

Wie weet heeft koper wel eindeloos via Xiaomi (want hey, garantie via imei) geprobeerd het op te lossen en is het na x maanden zat. En geen idee hoe technisch koper is, maar even een rom erop flashen is niet aan iedereen besteed.

Maar ja, 5 maanden is wel HEEL erg veel. dat spreekt niet in kopers voordeel.

Wat de juiste oplossing is weet ik niet, maar snap ook kopers kant heel goed. Na 5 maanden toestel terugnemen en geld teruggeven zou me echter ook tever gaan.
Nee, verkoper heeft zelf de toestel uitgeprobeerd niet verder nagedacht en te koop gezet ,want telefoon was nog nieuw.
Toestel had een Nederlandse taal out of the box, dus ik denk niet dat deze toestel had een Chinees ROM zoal de koper dat claimt.

Zo juist een bericht aan de koper gestuurd dat ik de toestel TERUG wil nemen voor 380€, en als dat ding bij mij komt gaat ie gelijk de kliko in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32
Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:49:
[...]

Nee, verkoper heeft zelf de toestel uitgeprobeerd niet verder nagedacht en te koop gezet ,want telefoon was nog nieuw.
Toestel had een Nederlandse taal out of the box, dus ik denk niet dat deze toestel had een Chinees ROM zoal de koper dat claimt.

Zo juist een bericht aan de koper gestuurd dat ik de toestel TERUG wil nemen voor 380€, en als dat ding bij mij komt gaat ie gelijk de kliko in :(
Dan neem ik hem graag voor je over voor een prikkie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenmiddel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-10-2022
Ik zou hem zeker niet terug nemen. Je hebt duidelijk aangegeven dat er geen bon bij zit. Als de koper nou direct binnen een week terug komt is het een ander verhaal natuurlijk.. Je weet simpelweg niet wat er in de tussentijd met het toestel gebeurd is.
Het lijkt erop dat er iets mis is met de certificering van de chip die Netflix en betalingen regelt, niet dat er een Chinese ROM op staat. Dan zou het toestel enkel Engels en Chinees is.
Een tante die de opdracht heeft gehad met de fabrikant contact op te nemen vind ik daarnaast wat wazig.. Mijn tante zou met die opdracht de eerste de beste telefoonwinkel in lopen en ook "nee" krijgen, want het toestel is daar niet verkocht.
Is er contact geweest met Xiaomi Nederland (via mi.com dus)? Zo ja, wat hebben ze geschreven?

Telefoon de kliko in lijkt me een beetje ver gaan, ook als je hem zelf niet door Xiaomi kunt laten fixen is hij nog best wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lol, tel terugkopen om daarna gelijk weg te gooien, zou ook niet mijn keus zijn nee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Niet jouw probleem. Garantie issue. Niet terugnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals ik het nu lees: telefoon krijgt van Google geen ondersteuning voor de Play Store, dus bank-app en Netflix wordt 'm niet. Dat is onder garantie niet op te lossen, er is immers niks stuk. Dit is een kwestie van een toestel of leverancier die niet vertrouwd wordt door Google, daar kun je als consument van alles van vinden maar niks aan doen. Dus nee, dat wordt onder garantie ook niet opgelost.

Koper heeft dat niet goed onderzocht voor de koop. Hiermee heeft de koper dus niet voldaan aan de onderzoeksplicht die er is. Door het verzuimen van de onderzoeksplicht kan de koper nu geen aanspraak maken op gebreken die daar uit voortvloeien. Hierdoor vervalt jou plicht om dit voor de koper op te moeten lossen. Waarschijnlijk had op internet al het een en ander gestaan over wel of geen Play Store op deze telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:17:
Zoals ik het nu lees: telefoon krijgt van Google geen ondersteuning voor de Play Store, dus bank-app en Netflix wordt 'm niet. Dat is onder garantie niet op te lossen, er is immers niks stuk. Dit is een kwestie van een toestel of leverancier die niet vertrouwd wordt door Google, daar kun je als consument van alles van vinden maar niks aan doen. Dus nee, dat wordt onder garantie ook niet opgelost.

Koper heeft dat niet goed onderzocht voor de koop. Hiermee heeft de koper dus niet voldaan aan de onderzoeksplicht die er is. Door het verzuimen van de onderzoeksplicht kan de koper nu geen aanspraak maken op gebreken die daar uit voortvloeien. Hierdoor vervalt jou plicht om dit voor de koper op te moeten lossen. Waarschijnlijk had op internet al het een en ander gestaan over wel of geen Play Store op deze telefoon.
Precies dit. Koper had dit type toestel niet moeten kopen. Als hij de reviews had gelezen, was hij er achter gekomen dat er op alle Xiaomi een global ROM staat. Hier werken inderdaad niet alle apps op.
Dit is puur onderzoeksplicht van de koper, hij wilt immers een Xiaomi van jou kopen.
Ik had de koper alleen doorverwezen naar een andere rom.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
PerlinNoise schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:27:
[...]

Precies dit. Koper had dit type toestel niet moeten kopen. Als hij de reviews had gelezen, was hij er achter gekomen dat er op alle Xiaomi een global ROM staat. Hier werken inderdaad niet alle apps op.
Dit is puur onderzoeksplicht van de koper, hij wilt immers een Xiaomi van jou kopen.
Ik had de koper alleen doorverwezen naar een andere rom.
Heb ik al gedaan ,maar dat is volgens hem te veel van duwen en trekken voor een toestel die out of the box goed moet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:34
Probleem is vooral de tijd die er tussen zit.
Wie weet wat er gebeurt is met de gsm in die 5 maanden...?

Ooit gehad met een Asus e900, duidelijk in de advertentie dat Linux er op stond.
Na een half jaar een berichtje of ie terug kon, beviel toch niet...wel 5 maanden mee gehad op een wereldreis...wat denk je zelf.

Niet aan beginnen. (punt)

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Essox Lucius schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:35:
[...]
…een toestel die out of the box goed moet functioneren.
Dat doet het ook. Enkel kunnen bepaalde apps er niet op worden geïnstalleerd. Dat ligt niet aan het toestel, dat ligt aan de maker van het OS, die geeft geen toestemming op de Play Store op dit toestel te zetten waardoor bepaalde functionaliteit mist. Sommige mensen vinden het een zegen, anderen een vloek. Die laatste is van toepassing op jouw koper.

Stuur je koper een link naar dit topic, er hoeft in principe niet gereageerd te worden door koper. Het laat alleen zien dat die het bij het kortste eind heeft en dat deze tekortkomingen echt eigen schuld zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Je bent echt knettergek imo 8)7

Gewoon doorverwijzen naar de custom ROM, en dat het daarmee af is en verder niet meer op communicatie ingaat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Waar gooi je hem de kliko in? Vraag ik voor een vriend.

Ze hebben hem 5 maanden en dan komen ze er pas achter dat de play store er niet op zit enzo? Ik zou hem echt nooit terug nemen zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:12
Je bent toch niet zo gek zeker? Niet terugnemen, wie weet is er met dat ding heen en weer gegooid in die 5 maanden. Het is gewoon niet jouw probleem meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Wat als je 'm terug krijgt en hij is fysiek beschadigd? Denk aan een barst in het scherm en zo zwaar onder de krassen dat hij bijna als schuurpapier kan worden gebruikt? Wil je dan ook nog steeds die 380 euro doneren?

IK zou hier echt nooit aan beginnen; een koop is final en het probleem dat er nu is dat is enkel omdat de koper een verkeerd product heeft gekocht, en niet een defect product.Bij een defect product zou je nog iets kunnen doen, maar waarom zou jij op de blaren gaan zitten omdat de koper hier een fout heeft gemaakt?

Bovendien, wanneer het toestel dus gebruikt/beschadigd, of incompleet wordt opgestuurd naar jou dan ben je pas halverwege het gezeik, ipv dat je er van af bent.

Sluit het af en zeg dat je niks voor de koper kan betekenen; het toestel is niet defect wat door Xiaomi wordt bevestigd. Sluit het af, blokkeer de koper en doe iets leuks/nuttigs met die 380 euro die je anders aan een 'schreeuwende en stampende Marktplaats-Karren' wil doneren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je hem gaat terugkopen...? Deal is lang geleden gedaan en hij heeft geen poot om op te staan. Bied aan de ROM voor hem te vervangen of zeg dat hij het zelf moet vervangen. Als beide geen optie is heb je wel je best gedaan om het op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Die telefoon is prima! Doorloop gewoon het Global ROM flash stappenplan en je hebt een 100% werkend, mooi telefoontje erbij. Ik zou hem zeker niet in de prullenbak smijten. Flash die ROM en zet hem dan opnieuw te koop?

too old, too cold

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 17:54
OP je laat op je inpraten door een koper die z'n huiswerk duidelijk niet heeft gedaan. Hij heeft geen poot om op te staan, niet terugkopen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
Best bijzonder dat bijna iedereen hier aangeeft niet terug nemen. Dat TS toch hem terug gaat kopen. ( en daarna in de "kliko" gaat gooien. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:11:
Wat als je 'm terug krijgt en hij is fysiek beschadigd? Denk aan een barst in het scherm en zo zwaar onder de krassen dat hij bijna als schuurpapier kan worden gebruikt? Wil je dan ook nog steeds die 380 euro doneren?

IK zou hier echt nooit aan beginnen; een koop is final en het probleem dat er nu is dat is enkel omdat de koper een verkeerd product heeft gekocht, en niet een defect product.Bij een defect product zou je nog iets kunnen doen, maar waarom zou jij op de blaren gaan zitten omdat de koper hier een fout heeft gemaakt?

Bovendien, wanneer het toestel dus gebruikt/beschadigd, of incompleet wordt opgestuurd naar jou dan ben je pas halverwege het gezeik, ipv dat je er van af bent.

Sluit het af en zeg dat je niks voor de koper kan betekenen; het toestel is niet defect wat door Xiaomi wordt bevestigd. Sluit het af, blokkeer de koper en doe iets leuks/nuttigs met die 380 euro die je anders aan een 'schreeuwende en stampende Marktplaats-Karren' wil doneren.
Nou nou je gaat hier wel erg kort door de bocht. Een koop is helemaal niet final, dat geef je zelf aan bij een mogelijk defect. Daarnaast heeft de koper recht op een conform product. Ik ken die hele Xiami niet dus het zou me prima kunnen overkomen dat als ik zo'n toestel koop ik helemaal niet weet van zo'n global rom of wat dan ook. Het toestel is dus niet-conform voor gebruik in Nederland.

Dat de koper pas na 5 maanden hierover klaagt is een ding, dat zou ik ook niet accepteren. Dit i.c.m onwillendheid van de koper om dan maar te gaan flashen. Dat zou (aanname) geen raketwetenschap moeten zijn.

3rd; er valt niets te blokkeren. De deal is hier via tweakers gesloten, niet via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:32:
[...]
Nou nou je gaat hier wel erg kort door de bocht. Een koop is helemaal niet final, dat geef je zelf aan bij een mogelijk defect. Daarnaast heeft de koper recht op een conform product. Ik ken die hele Xiami niet dus het zou me prima kunnen overkomen dat als ik zo'n toestel koop ik helemaal niet weet van zo'n global rom of wat dan ook. Het toestel is dus niet-conform voor gebruik in Nederland.

Dat de koper pas na 5 maanden hierover klaagt is een ding, dat zou ik ook niet accepteren. Dit i.c.m onwillendheid van de koper om dan maar te gaan flashen. Dat zou (aanname) geen raketwetenschap moeten zijn.

3rd; er valt niets te blokkeren. De deal is hier via tweakers gesloten, niet via marktplaats.
Maar, definieer non-conform. Is een auto non-conform omdat je er niet mee kan vliegen? Als ik vantevoren had gezocht of gevraagd of de auto kan vliegen, was ik daar achter gekomen, toch?

Ik netflix niet op mijn telefoon, en 'bankieren' kan ook op de PC.

Er bestaat namelijk ook zoiets als onderzoeksplicht en persoonlijk vind ik dat de koper dus ook niet geheel juist is.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

[...]

Waarom?! Je hebt een telefoon verkocht die werkt maar niet naar de wensen van de koper die heeft ondoordacht met aannames een telefoon gekocht, heel veel auto's hebben airco maar ik kan toch niet verwachten dat elke auto die ik koop dat ook heeft?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Bertus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:38:
[...]

Maar, definieer non-conform. Is een auto non-conform omdat je er niet mee kan vliegen? Als ik vantevoren had gezocht of gevraagd of de auto kan vliegen, was ik daar achter gekomen, toch?

Ik netflix niet op mijn telefoon, en 'bankieren' kan ook op de PC.

Er bestaat namelijk ook zoiets als onderzoeksplicht en persoonlijk vind ik dat de koper dus ook niet geheel juist is.
Ik denk dat het onredelijk is om te verwachten van een nietsvermoedende koper moet gaan navragen of het wel een nederlands model is en/of netflix of bankieren er wel of niet op werkt. Het toestel is als nieuw verkocht op een nederlandse v&a-site en is volgens de TS opgestart in de nederlandse taal zelfs.. Dat jij niet bankiert of netflixt doet daar niets aan af. Dus in dat opzicht is het toestel in mijn optiek niet conform (de verwachtingen die je van zo'n toestel mag hebben)

Maar goed, beide kanten hebben fouten gemaakt in deze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

RodeStabilo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat het onredelijk is om te verwachten van een nietsvermoedende koper moet gaan navragen of het wel een nederlands model is en/of netflix of bankieren er wel of niet op werkt. Het toestel is als nieuw verkocht op een nederlandse v&a-site en is volgens de TS opgestart in de nederlandse taal zelfs.. Dat jij niet bankiert of netflixt doet daar niets aan af. Dus in dat opzicht is het toestel in mijn optiek niet conform (de verwachtingen die je van zo'n toestel mag hebben)

Maar goed, beide kanten hebben fouten gemaakt in deze.
Doordat aan beide kanten niet duidelijk was dat er verschillen zaten tussen onderlinge Xiaomi smartphones, kunnen beide partijen onmogelijk weten dat dit eraan zat te komen. Als Xiaomi "expert" zou ik de verschillende modellen ook niet uit elkaar kunnen halen als zo'n smartphone net uit is. Als ik hem slechts in een winkel zou bewonderen of een hands-on ervaring had, dan zie je niet welke variant je hebt. Als ik het niet kon zien, dan konden jullie dat ook niet weten.

Ik zie dat de koper uit Rotterdam komt (tip, bezoek de Xiaomi store) en dat de verkoper uit Helmond komt (tip: neem contact op met mij als je de telefoon weer in je bezit hebt om te bekijken wat mogelijk is).

Xiaomi Nederland is hierin de partij die voor een oplossing moet zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 18-04-2022 09:00 . Reden: zin aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
LankHoar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:53:
[...]

Je bent echt knettergek imo 8)7

Gewoon doorverwijzen naar de custom ROM, en dat het daarmee af is en verder niet meer op communicatie ingaat.
IS wel gebeurd op 9 April!
Hierbij mij DM aan de koper:

Hoi Je**e,

Je weet ook dat je zo maar een GLOBAL ROM erop kunt zetten,en dan werkt alles zoals het moet en is werkelijk 5 minuten werk!

Je kunt zelf de telefoon flashen en zo moeilijk is het niet volgens mij!

Terugnemen van de toestel? Liever niet want als je de toestel binnen week of twee had terug gestuurd had ik het nog gedaan zonder het moeilijk te maken.

Nu zijn we bijna 5 maanden verder en de telefoon is flink in prijs gezakt (was €750 nu 449€)

Hoe wil je dit oplossen?

Met vriendelijke groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
heggico schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:02:
Waar gooi je hem de kliko in? Vraag ik voor een vriend.

Ze hebben hem 5 maanden en dan komen ze er pas achter dat de play store er niet op zit enzo? Ik zou hem echt nooit terug nemen zo..
Eerlijk gezegd geen zin meer in het gezeik, ik heb een goede reputatie opgebouwd op Tweakers in het loop van de jaren en ik wil mijn profiel zo houden(dan maar 380€ armer)

En nee, ik ben geen handelaar en ik heb geen goed lopende handeltje opgezet hier zoals iemand in zijn post zegt.
Ik ben vanaf 2009 lid en een of twee dingen per maand gemiddeld kopen of verkopen mag toch wel hoop ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Essox Lucius schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:40:
[...]

Eerlijk gezegd geen zin meer in het gezeik, ik heb een goede reputatie opgebouwd op Tweakers in het loop van de jaren en ik wil mijn profiel zo houden(dan maar 380€ armer)

En nee, ik ben geen handelaar en ik heb geen goed lopende handeltje opgezet hier zoals iemand in zijn post zegt.
Ik ben vanaf 2009 lid en een of twee dingen per maand gemiddeld kopen of verkopen mag toch wel hoop ik.
Je bent nog steeds hartstikke gek. OF, en dit lijkt inmiddels meer voor de hand te liggen, je verteld ons iets niet.

"Je kan er een global rom opzetten 5 minuten werk" -> "ik koop hem terug voor 380 en gooi hem in de kliko"

Does not compute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:03:
[...]
Je bent nog steeds hartstikke gek. OF, en dit lijkt inmiddels meer voor de hand te liggen, je verteld ons iets niet.

"Je kan er een global rom opzetten 5 minuten werk" -> "ik koop hem terug voor 380 en gooi hem in de kliko"

Does not compute.
Het erop zetten van een Global rom blijkt dus geen 5 minuten werk te zijn, alhoewel het bij 99% van de toestellen zo is, blijkt dat toch bij dit model niet op te gaan.

Alleen ik vraag me idd ook af of er niet iets anders speelt, ik zou in ieder geval het bericht van 9 april niet afsluiten met :
Nu zijn we bijna 5 maanden verder en de telefoon is flink in prijs gezakt (was €750 nu 449€)

Hoe wil je dit oplossen?
Ik zou iets zeggen van, Nu zijn we 5 maanden verder en de tel is in prijs gezakt. Ik vind het heel spijtig maar helaas kan ik vanwege de te lange tijdsduur niets meer voor u doen.
Bij deze sluit ik dan ook de communicatie.

Door het af te sluiten met een vraag krijg je het nooit afgerond. Natuurlijk wil de koper het oplossen door 100% geld terug te krijgen etc. Dat wil ik ook wel met elk toestel wat ik verkoop / wegdoe. Alleen iets willen maakt het nog geen onderdeel van de realiteit.
Realistisch gezien zie ik hier gewoon geen oplossing voor en is de vraag "Hoe wil je dit oplossen?" enkel maar een verlenging van de lijdensweg aan 2 kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essox Lucius
Topic mag dicht!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.