Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:10
Ik heb hier een dochter van 18 die, als bijbaantje, bij een Jumbo supermarkt werkt en ontslag wil nemen omdat ze teveel wordt ingedeeld dan afgesproken en het niet kan combineren met haar studie.
Helaas wordt er totaal niet geluisterd als ze aangeeft minder te willen werken en wordt gewoon ingedeeld waar ze "zin" in hebben, dus er zit dan helaas niets anders op dan er te stoppen met werken.

Nu is de vraag m.b.t. de opzegtermijn: 4 dagen of 4 weken

Wat er geldt:

--------------------------------------
Jumbo arbeidsovereenkomst:

Artikel 2 – CAO
De CAO voor het personeel van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (CAO VGL) is op werknemer van toepassing, alsook van tijd tot tijd toepasselijk verklaarde bedrijfseigen regelingen. De CAO is te downloaden via www.supermarkt.nl

Artikel 3 – Duur overeenkomst
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met ingang van xxx xxx 2021 tot en met xxx xxx 2022. De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege op de einddatum, zonder dat voorafgaand opzegging is vereist.
De eerste twee maanden van de arbeidsovereenkomst gelden als wederzijdse proeftijd.

Artikel 4 – Opzegging
Zowel werkgever als werknemer kunnen de arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen als ze zich aan de daarvoor geldende regels en wettelijke opzegtermijn houden.

Artikel 9 – Arbeidsduur
De normale arbeidsduur per loonperiode van vier weken is variabel en bedraagt minimaal 0 tot maximaal 40 uur, in te delen volgens het door de werkgever vastgestelde rooster.

Jumbo CAO:

Einde arbeidsovereenkomst
ARTIKEL 17
De opzegtermijn en de datum waartegen wordt opgezegd, kan in afwijking van de wet zowel in maanden als in perioden van 4 weken worden bepaald.

Wettelijk:

Per 1-1-2020 is de opzegtermijn m.b.t. een nulurencontract veranderd:

Opzegtermijn nulurencontract
De opzegtermijn voor een nulurencontract is hetzelfde als de oproeptermijn: 4 dagen.
Als in uw cao een kortere oproeptermijn is afgesproken, dan geldt deze termijn als opzegtermijn.
U kunt een nulurencontract alleen tussentijds opzeggen als dit in uw arbeidsovereenkomst is opgenomen.

Zie: https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

Ze is al uit haar proeftijd en de overeenkomst is voor 6 maanden

Omdat het contact niet duidelijk aangeeft wat voor contract ze nu heeft blijft het gissen wat het nu is.
Ik ga ervanuit dat het een nulurencontract is omdat ze minimaal 0 uren kan werken en eigenlijk een oproepkracht is

Haar teamleider geeft aan dat ze na ondertekening ontslagbrief nog 4 weken moet werken (er wordt niet over een kalendermaand gesproken)

Staat de CAO bepalingen dan boven de wettelijke norm?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Je probeert het natuurlijk amicaal op te lossen maar je moet niet meer gaan werken als dan wettelijk nodig is.
Daarom zijn juist de regels per 1-1-2020 veranderd voor oproepkrachten om ze meer rechten te geven!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Simpelweg mededeling: Studie gaat voor, ik kom niet meer. Ik ben weg per nu. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:45
Er is een verschil tussen een oproepcontract en een 0 uren contract.

Eerst is het van belang om te weten wat voor contract ze heeft. ( dat moet ze thuis hebben lijkt mij? Ze heeft immers getekend )

Daarnaast is het in gesprek gaan met de leidinggevende, aangeven dat het gewoon niet gaat in combinatie met studie. Studie gaat voor werk.

[ Voor 26% gewijzigd door corporalnl op 11-04-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT08
Op haar loonstrook zou het moeten staan wat voor type overeenkomst het zou moeten zijn (oproepovereenkomst, nulurencontract of min-maxcontract), maar helaas staat deze er dus niet op en dat maakt het juist zo ondoorzichtig

Het lijkt er net op of dit expres is gedaan om juist een grijs gebied te creeren zodat ze kunnen zeggen dat er nog 4 weken moet worden gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het zou ook op het contract moeten staan wat voor contract er is getekend. Dus die er even bij pakken en dan zou het opgelost moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 20:14
Ik vraag me af waarom er zo moeilijk gedaan wordt in dit geval. Ik lees dat de werkgever niet meewerkt en zeer star handelt. Dat geeft je dochter ook meer vrijheid:

Ik zeg op.
Kun je die en die dag werken?
Nee dan heb ik examens.
Klaar

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
0-uren of oproep: je hoeft natuurlijk niet altijd gehoor te geven aan de oproep toch?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon direct ontslag nemen en als ze toch nog opgeroepen wordt, zeggen dat je niet kan.
Als ze je dochter toch persé willen indelen, gewoon ziek melden op de dag dat ze moet werken.

Studie gaat gewoon voor en uiteindelijk is het maar een bijbaantje van een paar euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT08
In de arbeidsovereenkomst mist dit dus ook, alleen wat in de 1e topic staat is vermeld
Het lijkt er ook op dat er een "standaard" contact wordt gebruikt voor "gewone" en tijdelijke krachten en voor die laatste groep mist er de informatie wat hun rechten & plichten zijn

De werkgeven moet binnen 4 dagen aangeven wanneer jij als werknemer wordt geacht aanwezig te zijn voor een bepaald aantal uren en daar moet je dan ook voor aanwezig zijn. Tenzij je verhinderd ben door bv ziekte.

Je moet dan direct aangeven dat je op een bepaalde dag verhinderd ben want binnen die 4 dagen kan je in principe er niet meer onderuit. Soms kan je ruilen met iemand anders, maad dat blijft dan jouw verantwoordelijkheid

Dus ja dan is je ziek melden de enige snelle manier er onderuit te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MT08 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:49:
Ik heb hier een dochter van 18 die, als bijbaantje, bij een Jumbo supermarkt werkt en ontslag wil nemen omdat ze teveel wordt ingedeeld dan afgesproken en het niet kan combineren met haar studie.
Helaas wordt er totaal niet geluisterd als ze aangeeft minder te willen werken en wordt gewoon ingedeeld waar ze "zin" in hebben, dus er zit dan helaas niets anders op dan er te stoppen met werken.

Nu is de vraag m.b.t. de opzegtermijn: 4 dagen of 4 weken
Dit klinkt als een min-max contract die geheel naar voordeel van de werkgever is ingericht, wat @MT08 ook al aangeeft. Niet het nadeel van een minimaal aantal uren moeten uitbetalen, en toch iemand maximaal op kunnen roepen met de zekerheid dat deze persoon ook verplicht is om op te komen draven.

De opzegtermijn lijkt mij hoe dan ook 4 dagen, want met een minimaal aantal uren van 0 zul je sowieso opgeroepen moeten worden. De teamleider weet waarschijnlijk helemaal niets van arbeidsrecht.

[ Voor 3% gewijzigd door TMDC op 11-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
en sommige sectoren zich maar afvragen waarom ze niet aan voldoende en voldoende kwalitative medewerkers kunnen komen. Nou, euhm, daarom dus :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Mijn vraag is dan waarom je dit nog amicaal op wilt lossen? Er wordt totaal geen rekening met haar gehouden dus het komt maar van één kant.

Gewoon een belletje dat je per direct stopt met werken en ook niet meer komt. De groetjes. Ik geloof niet dat Jumbo ook maar enige energie hierin zal steken om haar te behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MT08
Er lijkt toch vooruitgang geboekt te zijn: Ze zijn teruggekrabbelt van de opzegtermijn van 4 weken naar 4 dagen, waren ze "even" vergeten dat het anders in elkaar zit dan ze dachten.

Alsof we de 1e zijn die ontslag neemt sinds de regels op 1-1-2020 veranderd zijn...

Je krijgt toch het gevoel dat ze gehoopt hadden dat we niet verder zouden kijken dan hun "regels", want dan hadden ze toch weer iemand voor 4 weken rondlopen!

En mijn dochter wilde het amicaal oplossen, snap ik ook wel want het is haar 1e echte baantje die ze zelf geregeld had in een voor haar vreemde stad. Weer een leermomentje dat niet iedereen eerlijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Ter aanvulling:
1. Tijdelijk contract = opzegtermijn 4 dagen
2. Zet het gemiddeld aantal uren in een contract
3. Contractonderhandelingen? Neem het privé op bij onderhandelingen!
En privé is dan ook privé! Alleen gebruiken in noodsituaties.
4. Amicaal (=wedertzijds goedvinden) is de meest gebruikte ontslagreden na einde arbeidsovereenkomst! Werkgever moet namelijk aangeven waarom de arbeidsovereenkomst ontbonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het niet-houden aan de geldende opzegtermijn is een 'onregelmatige opzegging'. De gevolgen daarvan zijn meestal echter beperkt; de werkgever mag salaris inhouden voor de periode dat er niet gewerkt is (joh..), daarnaast mag eventuele geleden schade gevorderd worden.

Dat laatste is bij een supermarktbaantje niet aan te tonen. Conclusie, alleen het loon wat eventueel verschuldigd was over uren die nu niet gewerkt zijn, mag ingehouden worden. Per saldo is er geen verschil tussen je houden aan de opzegtermijn en je er niet aan houden.

Met andere woorden, de opzegtermijn is een papieren tijger. Dat was het al en dat is het nog steeds. Adieu en tot ziens, met andere woorden.

Wel even opletten dat de werkgever het laatst verschuldigde loon netjes overmaakt... Dat gevecht wil je niet hebben.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
MT08 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:52:
Op haar loonstrook zou het moeten staan wat voor type overeenkomst het zou moeten zijn (oproepovereenkomst, nulurencontract of min-maxcontract), maar helaas staat deze er dus niet op en dat maakt het juist zo ondoorzichtig

Het lijkt er net op of dit expres is gedaan om juist een grijs gebied te creeren zodat ze kunnen zeggen dat er nog 4 weken moet worden gewerkt
Opzegtermijn moet standaard in contract zijn opgenomen. Is dat er niet, dan kun je zonder reden van opgaaf direct opzeggen.

Veel chiquer is het natuurlijk om in goed overleg de laatste maand niet meer ingepland te worden.
Pagina: 1