LED lampen branden maar half mét dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:08
Misschien een rare titel, maar dit is het probleem. Vandaag 3 spots parallel aangesloten in de keuken (Philips Donegal inbouwspots met Philips 5W GU10 dimbare LEDs). De spots zitten op een enkele stekker in een WCD die geschakeld wordt vanuit een schakelaar.

Als ik er een gewone schakelaar op zet werkt het prima. Maar als ik mijn iCasa Zigbee dimmer ertussen gooi, branden de spots maar heel zachtjes, zelfs met de dimmer helemaal open. Heb het geprobeerd met en zonder bypass (volgens mij moet die er niet tussen want 3 x 5W > 7.5W).

Enig idee wat het probleem kan zijn? Ik lees wel dingen over minimaal dimvermogen, maar hier lijkt het probleem het maximale vermogen te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je de dimmer met of zonder een nuldraad aangesloten?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Glewellyn schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:24:
Heb je de dimmer met of zonder een nuldraad aangesloten?
Zonder, dus deze optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya14xnxW6BAU8A4bIFQ311EeRVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uZloIwQmRVp746txuvSenvC.png?f=user_large

(Alleen waar hier één lampje staat heb ik dus een WCD waar ze alle drie op zitten).

[ Voor 10% gewijzigd door Compuchip87 op 09-04-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Als het mogelijk is kan je beter een nuldraad trekken, zoals het nu aangesloten is staat de dimmer in serie met de lampen. In die dimbare LEDs zit ook weer elektronica en dat werkt niet altijd zoals je zou hopen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Hmm. Zou ik die dan uit de wcd halen waar de spots op aangesloten zijn? Want dat wordt wel lastig denk ik.

[ Voor 85% gewijzigd door Compuchip87 op 09-04-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:11:
Hmm dat wordt wel lastig vrees ik. Maar de dimmer staat niet 'echt' in serie met de lampen, toch? De lampen hebben een eigen stroomkring. Het enige dat de dimmer doet is zorgen dat de wcd waar ze op zitten afgeknepen wordt. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Hoe zou een dimmer een lamp af moeten knijpen, al dan niet via een wcd, als het geheel niet in serie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

jadjong schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:15:
[...]

Hoe zou een dimmer een lamp af moeten knijpen, al dan niet via een wcd, als het geheel niet in serie is?
Natuurlijk moet een dimmer in serie staan voor de fase aan- of afsnijding. Maar dit is een Zigbee dimmer waarbij ook de electronica die voor de draadloze communicatie en het aansturen van de fase aan- of afsnijding zorgt in serie staat met de lampen.
Met een ohmse belasting (lees gloeilamp) werkt dat vaak prima, maar als verderop in die serieschakeling ook weer electronica zit door de dimbare leds werkt het niet altijd zoals je wil.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Maar wat dan... Ik kan er toch per definitie geen niet-dimbare leds in zetten? En ik lees in de reviews dat mensen het ook gewoon werkend hebben met leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Compuchip87 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:46:
Maar wat dan... Ik kan er toch per definitie geen niet-dimbare leds in zetten? En ik lees in de reviews dat mensen het ook gewoon werkend hebben met leds.
Ik heb er nog een keer naar gekeken voor je, je gebruikt Philips LEDs, die zijn geschikt voor dimmers met fase-aansnijding, jouw dimmer doet fase-afsnijding. Je zal dus of de dimmer, of de lampen moeten vervangen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Super, dank! Waar heb je dat gevonden? Want ik probeerde daar eerder naar te zoeken maar ik zag het nergens staan, noch op de doos, noch op de site van de bouwmarkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Compuchip87 op 10-04-2022 11:58 ]

Pagina: 1