Hulp bij uitzoeken dimbare LED-spots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:26
De keukenboer had geen leuke verlichting, dus we dachten: we kiezen zelf wel wat leuke spotjes uit bij de bouwmarkt. Maar ja, dan wil de keukenboer ze ook niet installeren dus... een paar vragen.

Ik heb al een LED-dimmer (met Zigbee, obv fase-afsnijding) die ik graag wil gebruiken. Ik begrijp dat (bijna) alle dimbare LED-lampen hiermee gedimd moeten kunnen worden, maar ik kan hier weinig over vinden. Als ik bijvoorbeeld op een doos in de bouwmarkt kijk of op de site van de bouwmarkt filter op "dimbaar: ja" zie ik nergens duidelijk of dit zou moeten werken. Is er een betrouwbare manier om dit te checken?

Verder moeten er drie of vier spots op één stopcontact aangesloten worden, maar ik begrijp dat ze meestal door te lussen zijn. Als ik zo'n set van 3 haal bij de bouwmarkt, welk extra materiaal heb ik dan nog nodig (bekabeling, drivers, stekkers) of is normaalgesproken alles inbegrepen?

Tenslotte, de spots komen in de koof van de afzuigkap. Voor zover ik kan nagaan is IP20 officiëel voldoende (niet boven spoelbak ofzo), maar is IP44 wenselijk? Waar moet ik nog meer op letten: GU10 fitting, 220V, lichtopbrengst (360lm genoeg?) ... ?

OK misschien meer dan 'een paar' vragen... maar alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via Compuchip87 op 06-04-2022 12:00)

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Op vraag 1 kan ik je niet 100% zekerheid geven. Maar als de dimmer op je telefoon is aangesloten maar overbrugbaar is door zelf te draaien ben ik er bijna wel zeker van dat dit moet kunnen.

Vraag 2 de 3 spots: Kun je erbij? Zoja: Dan zou ik er een HAF Universeeldoos plaatsen en vanuit een dimmer naar de universeeldoos gaan. Met een schakel, nul en aarde. Vanuit daar zou ik met spotjessnoer naar alle 3 de spotjes gaan en de bruine op de zwarte draad aansluiten. Als je vanuit een WCD werkt zou ik 1 spotsnoer met een stekker naar 1 van de spotjes leggen en dan doorlussen met elkaar. Normaal kan je dit doen op het spotje. Ook is het handig om te kijken wat voor spotjes je neemt. Bij de meeste led spots i.c.m. leddimmers zijn geen drivers nodig. (Bestaan hallogeen lampen nog wel?)

Vraag 3 de spots komen boven de wazemkap: Als er een glaasje voor je lampje zit lijkt mij IP20 meer dan genoeg. En helemaal als er meer dan een meter tussen zit. Voor spots moet je altijd een GU10 fitting hebben en 230V. En voor een keuken is 360 lumen meer dan zat. Persoonlijk heb ik deze thuis (https://www.lighting.phil...18699774134/specificaties)

Ik hoop je voor nu alvast wat vooruit te hebben geholpen!

Prettig avond :D

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Op vraag 1 kan ik je niet 100% zekerheid geven. Maar als de dimmer op je telefoon is aangesloten maar overbrugbaar is door zelf te draaien ben ik er bijna wel zeker van dat dit moet kunnen.

Vraag 2 de 3 spots: Kun je erbij? Zoja: Dan zou ik er een HAF Universeeldoos plaatsen en vanuit een dimmer naar de universeeldoos gaan. Met een schakel, nul en aarde. Vanuit daar zou ik met spotjessnoer naar alle 3 de spotjes gaan en de bruine op de zwarte draad aansluiten. Als je vanuit een WCD werkt zou ik 1 spotsnoer met een stekker naar 1 van de spotjes leggen en dan doorlussen met elkaar. Normaal kan je dit doen op het spotje. Ook is het handig om te kijken wat voor spotjes je neemt. Bij de meeste led spots i.c.m. leddimmers zijn geen drivers nodig. (Bestaan hallogeen lampen nog wel?)

Vraag 3 de spots komen boven de wazemkap: Als er een glaasje voor je lampje zit lijkt mij IP20 meer dan genoeg. En helemaal als er meer dan een meter tussen zit. Voor spots moet je altijd een GU10 fitting hebben en 230V. En voor een keuken is 360 lumen meer dan zat. Persoonlijk heb ik deze thuis (https://www.lighting.phil...18699774134/specificaties)

Ik hoop je voor nu alvast wat vooruit te hebben geholpen!

Prettig avond :D

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeker nuttig!

Ter verduidelijking op vraag 1: ik lees dat er dan RC of T(railing) E(dge) bij zou moeten staan, maar dat zie ik dus eigenlijk nergens vermeld worden, zowel online als op de doos in de winkel. Zou jammer zijn als ik thuis kom met iets wat alleen maar binair dimbaar is (aan of uit) of gaat staan flikkeren.

Dimmer zit idd op (één) WCD vanwaar ik de spots wil aansluiten. Is 'spotjessnoer' apart verkrijgbaar of kan ik gewoon 3x2,5mm (1,5mm?) kabel gebruiken?

De spots komen niet direct boven de wasemkap (die heeft zelf verlichting) maar minstens ca. 0,5 - 1 m ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Compuchip87 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:51:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeker nuttig!

Ter verduidelijking op vraag 1: ik lees dat er dan RC of T(railing) E(dge) bij zou moeten staan, maar dat zie ik dus eigenlijk nergens vermeld worden, zowel online als op de doos in de winkel. Zou jammer zijn als ik thuis kom met iets wat alleen maar binair dimbaar is (aan of uit) of gaat staan flikkeren.
Goeie! Zover zit ik niet in de verlichtingstechnieken. Daar zou je misschien een Philips even een mailtje over kunnen sturen.
Dimmer zit idd op (één) WCD vanwaar ik de spots wil aansluiten. Is 'spotjessnoer' apart verkrijgbaar of kan ik gewoon 3x2,5mm (1,5mm?) kabel gebruiken?
Spotjessnoer is apart te verkrijgen maar een 3x 1,5mm2 (of 2,5mm2) kabel is ook gewoon goed. Spotjes snoer kan iets beter tegen hitte omdat het een siliconen snoer is. Maar als die afgewerkt zit in een koof is een gewone kabel ook goed!
De spots komen niet direct boven de wasemkap (die heeft zelf verlichting) maar minstens ca. 0,5 - 1 m ernaast.
Dan is een IP20 spot meer dan genoeg! Ik ga er niet vanuit dat er water of iets in komt. Alleen kleine tip: Zorg dat je de spots uit hebt tijdens het schoonmaken :)

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outledtl.nl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-05-2022
*knip*
Spam is niet toegestaan. Zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 11-05-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
Misschien nog leuk om even een update te geven. Uiteindelijk bij de bouwmarkt gewoon een set leuke spotjes uitgezocht. Een lang snoer in stukken geknipt en met wagoklemmen weer netjes drie parallelle aansluitingen gemaakt. Vervolgens dimbare Philips GU10 leds erin gedaan, maar dat werkte niet. Blijkt dat uitgerekend die fase-aansnijding doen. Teruggebracht en geruild voor de huismerk versie, die ook nog eens goedkoper was en meer keus had qua kleurtemperatuur e.d... En dat werkt uitstekend! Blijkt dat gewoon doen soms de beste manier is om het te leren .. met dank voor jullie hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Compuchip87 op 11-05-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Compuchip87 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:38:
Misschien nog leuk om even een update te geven. Uiteindelijk bij de bouwmarkt gewoon een set leuke spotjes uitgezocht. Een lang snoer in stukken geknipt en met wagoklemmen weer netjes drie parallelle aansluitingen gemaakt. Vervolgens dimbare Philips GU10 leds erin gedaan, maar dat werkte niet. Blijkt dat uitgerekend die fase-aansnijding doen. Teruggebracht en geruild voor de huismerk versie, die ook nog eens goedkoper was en meer keus had qua kleurtemperatuur e.d... En dat werkt uitstekend! Blijkt dat gewoon doen soms de beste manier is om het te leren .. met dank voor jullie hulp!
Zie dit bericht nu pas! Geen dank mooi dat het gelukt is :D

Pagina: 1