Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 21:08
Beste Tweakers!

Inleiding
PV-installatie is op zaterdag 5 maart geïnstalleerd.
Totstandkoming hiervan, terug te lezen in: Zonnepanelen - Check op beoogde PV-Installatie.
Sinds start draaide dit eigenlijk letterlijk als een zonnetje. Erg tevreden mee.

Storing
Nu viel ons vorige week zaterdag (2-4-2022) op dat de productie 's middags nog steeds 0 kWh was.
Weliswaar een vrij trieste dag qua weer, maar 0 is wel erg weinig.
Even gechecked in de SolarEdge monitoring portal (web-versie) en daar stonden inderdaad meldingen onder 'Alerts'.
Dit heeft SolarEdge trouwens goed voor elkaar.
Hieronder de 2 storings meldingen + layout overzicht en opbrengst van een dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5DrGvyv6uKUAHQDWrgxVrYxJ9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEoS1x0RJbVjL2gfpMmW93D7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKxL5HQPHCO00sfPs3UDP9kpDdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJtOcfQiHara8kttm5SJeRI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLs6gaHPz6mC7Hz9qqtayPZuI-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdXB2WTCc6vvsTBLl4H1BbQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12DW05kn1v2eRPRbP_rQ75TY6TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfgIPeKS20Bmj63L1FmXsZHC.jpg?f=fotoalbum_large

Melding
Dit is natuurlijk vervelend, en ik was benieuwd waar dit zo ineens vandaan komt.
Maar ik maakte me nog geen zorgen. Storing kan voorkomen, melden, afspraak maken en aanpakken.

Zaterdag 2-4-2022 gelijk via whatsapp de installateur (Mitchel) foto's en beschrijving gestuurd van de storing.
Hier heb ik geen reactie op gehad.

Zondag 3-4-2022 was de opbrengst nog steeds 0 kWh.
Ik heb de omvormer gereset (stroom eraf, stroom er weer op), maar zonder succes.
Mail opgesteld naar Solar Bouwmarkt (producten en installatie daar besteld) met foto's en beschrijving.

Maandag 4-4-2022 werd ik in de ochtend netjes gebeld door een 'mediator' hierin.
Hij vroeg naar info over de storing, en ging hiervan melding maken aan Solar Bouwmarkt.
Zelf ging hij de storing niet verhelpen, viel buiten zijn werkgebied (Groningen). Dat was aan Solar Bouwmarkt/ Green Guys om een service monteur (in de buurt) in te schakelen om dit op te pakken.
Hij vermoedde dat het een condensator storing betrof, maar kon hier verder niet meer over vertellen.

Dinsdag 5-4-2022 kreeg ik een mailtje van Solar Bouwmarkt. Zij vroegen of ik al een afspraak met de installateur (Mitchel) had gemaakt. Gaven aan dat hij de samenwerking met ze heeft stopgezet. En dat zij SolarEdge 'vandaag of morgen' gingen contacteren over de storing.

Ik heb een mail terug gestuurd met antwoord op de vragen en dat ik graag de vervolgstappen verneem zodat dit snel opgevolgd kan worden.

Vervolg
Sindsdien radio stilte. Van de kant van Solar Bouwmarkt dan wel te verstaan.
Ik heb nog getracht te bellen, maar ben er niet doorgekomen. Auto-antwoord geeft aan dat ze veel te druk zijn, onderbezetting hebben en dat je beter kunt mailen.
Tot aan vandaag (9-4-2022) nog een aantal mailtjes gestuurd, dat ik graag wil horen hoe nu verder.

Ik begrijp als het druk is, dat het lastig is alle ballen in de lucht te houden zogezegd.
Maar vanuit mijn perspectief, wil ik graag dat je in ieder geval weet waar je aan toe bent.
En het baart me zorgen dat de installateur niet meer voor ze werkt, dat zij te druk zijn en dat deze casus tussen wal en schip beland.

Met ons systeem hebben we een gezonde overproductie :*) wat met een contract bij Eneco €0,58/kWh (netto) terugleververgoeding betekent. Dus zelfs in 'donkere' dagen kost dat gewoonweg geld.
Ben ik te ongeduldig? Moet ik maar gewoon afwachten?

Vraagstelling
Mijn vraag is eigenlijk tweeledig;

1. Als eerste ben ik benieuwd of iemand de storing wellicht bekend voorkomt, hier ervaring mee heeft?
En daardoor wellicht een suggestie heeft over de oorzaak ervan.

2. Als tweede hebben jullie tips voor mij om deze situatie aan te pakken? Op de installatie wordt garantie gegeven, en ik ben er zeker van dat dit door Solar Bouwmarkt opgelost moet worden. Echter is dat lastig als ik niet/ moeilijk met ze in gesprek kom. Ik wil natuurlijk graag dat dit zo snel mogelijk zonder kosten wordt opgelost.

Zoals altijd; bij voorbaat dank voor jullie feedback.

[ Voor 6% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 09-04-2022 10:49 . Reden: Afbeeldingen aangepast ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Rechtsbijstandverzekering? Dan gelijk actie erop.. wie heeft het je verkocht? Mitchel of Solarbouwmarkt?

En de storing kan eenvoudig zijn, kabel in het water of stekker waar vocht in is gekomen

[ Voor 30% gewijzigd door jantje112 op 09-04-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gok ergens een natte stekker.
Leesvoer: https://www.solaredge.com...troubleshooting.pdf#page2

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ziet er uit als een probleem in je DC bekabeling, misschien een connector niet helemaal dichtgedrukt. Maart was droog en dan gaat het goed.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
jantje112 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:56:
Rechtsbijstandverzekering? Dan gelijk actie erop.. wie heeft het je verkocht? Mitchel of Solarbouwmarkt?
Bedankt!! Solar Bouwmarkt heeft het verkocht. Ook de installatie.
Welke is uitgevoerd door Mitchel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Mitchel was dus uitvoerder namens Solar bouwmarkt?

Dan is dit 100% aan Solar bouwmarkt om op te lossen... En drukte of opzeggen overeenkomst tussen SB en Mitchel is een bar slecht excuus... Jouw overeenkomst is niet met Mitchel.

Mogelijke problemen zijn met stekkers die niet goed sluiten, of in water liggen. Of slechte vereffening van de installatie delen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Bedankt voor jullie reactie.
En dit klinkt ZEER aannemelijk.
Zie ook onderstaande foto's.

Het afschot op (met name) dakdeel 1ste verdieping is slecht te noemen.
Hier blijft na regenval altijd een laagje (tot max ~1 cm) staan.

Heb daar toevallig een paar weken ervoor (17-3-2022 toen de zon nog scheen) de installateur, Mitchel nog over gecontacteerd.
Of ik eenvoudig zelf ophoogblokken onder de panelen op 1ste verdieping kon plaatsen en de kabels met tie wraps aan het onderstel kon vastmaken. Om te voorkomen dat ze in het water komen te liggen.

Doordat die andere man het gaf op condensator storing, dit als oorzaak wat meer laten varen.
Heel erg bedankt voor het aangeven van deze, wellicht voor de hand liggende, oorzaak. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvrqxV_7N14yA0ryyigLwHUjssg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwrY2JUzr1B6MGEbe61H7Af2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-c2Vjefwe99gFVRoni4oFDsWHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xynGvN2tpmdZbo8ViWI5EEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI7UyifUXhD85yZSFltZk_kk3rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKtajLSJqWZpgrrxAnQArLA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:22:
Mitchel was dus uitvoerder namens Solar bouwmarkt?

Dan is dit 100% aan Solar bouwmarkt om op te lossen... En drukte of opzeggen overeenkomst tussen SB en Mitchel is een bar slecht excuus... Jouw overeenkomst is niet met Mitchel.

Mogelijke problemen zijn met stekkers die niet goed sluiten, of in water liggen. Of slechte vereffening van de installatie delen.
Klopt, zo zit de verhouding. En inderdaad zo zie ik het dus ook! (y)
Geeft me in ieder geval wat meer vertrouwen stappen te ondernemen.
En dat jullie eigenlijk allemaal hetzelfde aangeven als (aannemelijke) oorzaak.

Het is voor mij alleen nog een grijs gebied binnen welke 'afzienbare tijd' SB actie 'moet' ondernemen.
Klant/ service gericht zeg ik z.s.m. Maar wettelijk gezien geen idee.
Dus dit wil ik maandag (rechtsbijstand) duidelijk krijgen en wat meer druk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Die buis aan de muur die in het water ligt is gewoon slordig...
Plus en min in 1 buis vinden sommigen niet okay, maar met de dubbele isolatie van Solar kabel mag het denk ik wel.

Maar wat ik op de foto's geheel niet zie is mooie groen-gele aardkabel. Zie je ergens bekabeling aan de legframes zitten?

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 09-04-2022 11:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ja eens. Evenals de kabels die in het water hangen.
Aardkabel loopt niet mee door die buis. Ik ga even snel het dak op om te checken. Brb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:11
Ik zie rode en zwarte kabels onder water liggen en dat had ik nooit op die manier geaccepteerd.
Laat ze eerst maar eens terugkomen om dat op te lossen. Grote kans dat de problemen dan snel verholpen zijn.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
RaRo74 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:37:
Ik zie rode en zwarte kabels onder water liggen en dat had ik nooit op die manier geaccepteerd.
Laat ze eerst maar eens terugkomen om dat op te lossen. Grote kans dat de problemen dan snel verholpen zijn.
Tsja als die monteur niet meer thuis geeft wordt het lastig….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Dracula schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:41:
[...]

Tsja als die monteur niet meer thuis geeft wordt het lastig….
Dan kan SB een andere sturen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:44

Onbekend

...

Die kabels zijn niet zo netjes gemonteerd en horen in ieder geval niet op de ondergrond te liggen.
Maar de monteur mag er ook wel vanuit gaan dat de afwatering van het dak correct is en er geen water lang blijft staan.

Kan je zelf eens verder kijken waar nog meer de bekabeling in het water ligt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Daar mag een monteur juist niet vanuit gaan en moet de kabels op de juiste manier opbinden.
Prutswerk dus van Mitchel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ik zie eerlijk gezegd nergens een groen-gele aardkabel lopen :?
Hieronder nog wat foto's van de bekabeling, die het dak/ hemelwater raken.

Je besteedt in algemene zin juist iets uit, zodat je die deskundigheid van de uitvoerende partij verwacht, niet dat je dit moet of kunt controleren. Dus dit is sowieso bruikbaar om terug te geven aan SB over de installatie.
Zij moeten iemand sturen, en die laat ik hier niet gaan voordat al die punten dan wel zijn opgelost :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFUxsfwGW2G60tJtIh_0T1DxlbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gvkbem4j5S5nrL5HNPwX9vYt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drcXFMuStrIeWQTQNx_T27ImDoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FkTfG4XfXkbSuTihwwVZ2AP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1o52uS0sDBeFt4T-e1KgHIVxWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0iq0yv7ydvhT0OmefndtqqM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRcL321_kkoI32IOLkcr1q7Xon8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgeT5QG3qgVT5b7YKDNxmqAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Liwnw5xHAY-nGVMTSwPbOOOLjIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/einbbume2ntS99QOwYkdt07N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weoLVQvElfrKe_bxIdZvD9K_ikk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlF8ccXmCtvAJeZHUcUG0hCS.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: door de zij en achterplaten kan ik wat slecht onder de panelen kijken. Hoop dat de foto's beetje duidelijk beeld geven.

[ Voor 2% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 09-04-2022 12:10 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
RaRo74 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:57:
Daar mag een monteur juist niet vanuit gaan en moet de kabels op de juiste manier opbinden.
Prutswerk dus van Mitchel.
Daar ben ik het wel mee eens.
Ik zie best veel platte daken waarvan het afschot op zijn zachtst gezegd niet optimaal is.
Denk dat je er dus juist wel rekening mee moet houden (dat er water blijft staan). Of vragen aan de bewoner of hij dat wel eens heeft geconstateerd.
Het ironische is, ik heb hem er zelfs nog op gewezen, foto's gestuurd (na regenval).

[ Voor 2% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 09-04-2022 12:11 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Man man, wat een bende en niet conform de richtlijnen aangelegd. Klachtwaardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Kabels netjes opbinden, ondanks dat de kabels er in theorie tegen zouden moeten kunnen kost een monteur tijd wat ze maar al te vaak niet hebben omdat de volgende klus al weer op ze wacht.
De kabels mogen ook weer niet te strak opgetrokken zijn tegen frame en of geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Goed dat je het aangeeft @ds23man en @RaRo74
Als dat zo is, (waar ik niet aan twijfel hoor), dan moet mijns inziens de bekabeling van het dakwerk simpelweg netjes en opnieuw gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En dan ook gelijk de aarding aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Gelukkig is SolarEdge voorzien van uitstekende beveiligingen maar een bepaald veilige situatie kun je het niet noemen.

Kun je nog wat doen aan de afwatering door de afvoeren vrij te maken?
Het gaat vaak lastig worden met de weinig afschot of verzakkingen in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
ds23man schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:24:
En dan ook gelijk de aarding aanleggen.
Ja want hoe zit dat, ontbreekt die dus compleet? Dat kun je toch niet maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gelijk maar wat RVS draadgoot laten monteren?
https://www.instalplus.nl...0-rvs304-dr-goot-3713907/
(zal wel te duur zijn, maar onder deze condities wel een stuk beter.)

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2022 12:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens de NEN normen dienen de frames geaard te worden op de installatie aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
RaRo74 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:28:
Gelukkig is SolarEdge voorzien van uitstekende beveiligingen maar een bepaald veilige situatie kun je het niet noemen.

Kun je nog wat doen aan de afwatering door de afvoeren vrij te maken?
Het gaat vaak lastig worden met de weinig afschot of verzakkingen in het dak.
Nogmaals bedankt.
Helaas weinig, heb dat voor het plaatsen van de zonnepanelen nog wel getracht.

Dakdekker heeft de beide afvoeren al wat verlaagd.
Maar gaf daarbij ook aan dat dit dweilen met de kraan open is (kon het niet laten :9 ), dat ik hiermee wellicht het iets verbeter, maar waarschijnlijk niet oplos.
Onder het mom van alle beetjes helpen, wel verlaagd, maar krijg dit er helaas niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:30:
Heb liever dat het goed gebeurd. Dan schaf ik die zelf wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Jammer dat de afvoer niet te verbeteren is. Verder is het niet erg als er wat water op blijft staan.

Wat me trouwens wel opvalt aan de foto's is dat er geen extra ballast is gebruikt om de installatie op zijn plek te houden. Was dat niet nodig? Of is dat niet te zien op de foto's?
En de overlengte van de Ty Wraps afknippen was blijkbaar ook teveel moeite voor Mitchel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan dus, zeker met setapp, de locatie van de storing bij benadering opzoeken. Try it, en ga daar eens neuzen. :Y

* teacher heeft laatst een puntje van zn garagedak voorzien van panelen.
Ook daar blijft riant water staan, dus alles rigoreus opgebonden, kabels door buizen op steentjes gelegd... en de tywraps afgeknipt. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 09-04-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
RaRo74 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:40:
Jammer dat de afvoer niet te verbeteren is. Verder is het niet erg als er wat water op blijft staan.

Wat me trouwens wel opvalt aan de foto's is dat er geen extra ballast is gebruikt om de installatie op zijn plek te houden. Was dat niet nodig? Of is dat niet te zien op de foto's?
Inderdaad dat gaf de dakdekker ook aan.
Goed gezien, heb de bakken zelf niet gecontroleerd, maar heb ze wel het ballastplan (via SolarStell) doorgegeven.
Waarop hij zei dat hij op het bovenste dak iets meer dan plan ging verzwaren, wat ik daar prima vond.
Dus ging er (gemakshalve) even vanuit dat dit volgens plan was.
We hebben net 'storm' gehad en het ligt nog, dat is het positieve nieuws.
Maar ik ga dit nog wel even controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR8H_1PrBWPm8b9u2lb2bvuOWgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9kocDaI8QEWOOPiTzIZKf3C8.jpg?f=user_large
RaRo74 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:40:
En de overlengte van de Ty Wraps afknippen was blijkbaar ook teveel moeite voor Mitchel.
Ze kwamen hier met zijn 3-en.
Mitchel deed het 'binnenwerk', de andere 2 buiten, dus technisch gezien was dit Mitchel-2 of -3, maar inderdaad daar stoorde ik mij ook al aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:55:
Je kan dus, zeker met setapp, de locatie van de storing bij benadering opzoeken. Try it, en ga daar eens neuzen. :Y
Ik las het in de Troubleshooting PDF. Interessant.
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:55:
* teacher heeft laatst een puntje van zn garagedak voorzien van panelen.
Ook daar blijft riant water staan, dus alles rigoreus opgebonden, kabels door buizen op steentjes gelegd... en de tywraps afgeknipt. ;)
Klinkt als een droom ;) Maar zeker (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:09
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:30:
hoop dat je het niet besteld hebt bij deze oplichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@hesselb
Nee google bracht me er heen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@_Slick_Rick_ hoe is dit eigenlijk afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
@teacher Excuses, heb hier helemaal geen update meer over gegeven.
Was er oprecht bij ingeschoten en later vergeten. Bij deze.

Het probleem voor ons was dat we aanvankelijk geen reactie van Solar Bouwmarkt kregen.
Enkel dat de installateur niet meer met ze samenwerkte, wat geen vertrouwen gaf voor een (snelle) oplossing.
Dus een vrij duidelijk mailtje gestuurd, waarop ze gelukkig snel terug belden.

Ze gaven aan het extreem druk te hebben en maakten excuses voor de situatie.
Ze hadden geen installatie bedrijf die dit op korte termijn kon verhelpen.
Dus ze vroegen of wij het via een (lokale) installateur konden oplossen. Zij wilden dan de factuur wel betalen.
Zo niet, kwamen ze zelf langs. Zij hadden namelijk een paar mensen in dienst die zelf ook vaak installaties hadden uitgevoerd. Door de extreme drukte vroegen ze in eerste instantie naar een derde partij.

Wij hebben hier serieus naar gezocht, maar daar wilde eigenlijk niemand zijn vingers aan branden.
Solar Bouwmarkt vervolgens teruggebeld en afspraak met ze gemaakt dat zij de week erop langs komen.

Dit contact verliep in de week na de storing (zaterdag 2-4-2022).
Ze konden gelukkig snel, en zijn ma 11-4-2022 langs gekomen.
Thuiswerkdag ingepland :*) Alle punten wat mis was met de installatie (met dank aan jullie), van tevoren naar ze gestuurd met foto's.

Ze zijn een halve dag bezig geweest;
  • Panelen liggen op 3 dakdelen en enkel bovenste dak was geaard. Op de overige dakdelen aarding aangelegd.
  • Er was schijnbaar water in een connector gekomen. Ze hebben alle connectoren gecontroleerd en een aantal vervangen.
  • Ballast correct verdeeld.
  • Ze hadden ophoogblokken voor het eerst dakdeel meegenomen. Daar blijft het meeste water opstaan. De Solarstell ophoogblokken geplaatst en deze hebben we als service en vergoeding voor het ongemak 'gekregen'.
Moet eerlijk zeggen, de jongens van SB waren erg vriendelijk en hebben wel 10x excuses gemaakt, waardoor ik me haast schuldig voelde :P

Enige wat ik nog graag had gezien is dat ze de kabels wat fraaier hadden opgebonden met tie wraps. En deze netjes afknippen.
En de kabels van 1ste naar 2de dakdeel liggen me nog te bloot over het dak.

Maargoed dat doe ik wellicht ook liever zelf. Ben bijna door mijn andere klusjes heen, dus voornemens om dat sws aankomende weken/ maanden nog even definitief netjes af te maken. :*)

Lang verhaal kort: ze hebben het uiteindelijk vrij snel opgelost en we zijn (slechts) 10 dagen aan opbrengst in april misgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWDXJuJ00bDYmlODXqag3FA5_74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXzRpNMMyU2YoqZlU8sc64qR.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoeging:
In de maanden erna hebben we niet veel, maar enkele keren wel aanhoudende of hevige regenval gehad. Vergelijkbaar met wat in april de storing veroorzaakte. Dat was dus een goede test. En gelukkig na de 'herstel-installatie' geen storing meer gehad. (slechtste woordgrap van vandaag incoming;) draait als een zonnetje :Y

[ Voor 5% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 08-07-2022 20:05 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mooi! Fijn om te horen dat er bedrijven zijn die wel problemen op willen lossen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:56:
[...]
Enige wat ik nog graag had gezien is dat ze de kabels wat fraaier hadden opgebonden met tie wraps. En deze netjes afknippen.
En de kabels van 1ste naar 2de dakdeel liggen me nog te bloot over het dak.

Maargoed dat doe ik wellicht ook liever zelf. Ben bijna door mijn andere klusjes heen, dus voornemens om dat sws aankomende weken/ maanden nog even definitief netjes af te maken. :*)
Let op dat je dan wel UV bestendige ty-raps gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Thanks voor de tip!

Pagina: 1