Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 18:48

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi allen,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu moeten we hier schenkbelasting van doen. Op zich niet zo spannend. Immers, het is een belastingvrije schenking. We verwachten niet alles van de schenking nodig te hebben voor het kopen en verbouwen van ons huis (regeling 1). Een deel gaan we vermoedelijk ook gebruiken voor bijvoorbeeld meubels (regeling 2).

Nu zijn er 2 regelingen: een jubelton en een 'vrij te besteden' schenking. Ik heb nu 3x de Belastingdienst gebeld. 2 medewerkers van de Belastingdienst kunnen mij aangeven dat je inderdaad beide regelingen kunt combineren. Nu kunnen we dit inderdaad ook zo opgeven bij de aangifte. Echter, nu weet ik niet 100% zeker of je dan ook schenkbelasting moet betalen, of dat dit nog steeds onder deze vrijstelling van 106k valt (de jubeltonregeling).

Zelf heb ik dit gevonden:

1. Van de €106.671 mag je maximaal €27.231 besteden aan iets anders dan een eigen woning.
https://www.belastingdien...dan%20uw%20eigen%20woning.

2. Geld over? Dan mag je €27.231 vrij besteden, bijvoorbeeld nieuwe meubels.
https://www.belastingdien...of,aan%20nieuwe%20meubels.

De rekentool Schenkbelasting van de belastingdienst houdt géén rekening met de 27k-regeling. Geeft dus ook geen goed beeld.

Concreet is dus de vraag; zou ik aangeven dat ik een bepaald bedrag vrij wil besteden, betaal ik dan wél schenkbelasting of niet? Je krijgt deze berekening namelijk niet te zien bij het insturen ben ik bang. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsdeskundigen die soortgelijke regelingen hebben getroffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSQ9ZlHmd2itFuNkdAUtLiRebiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pup3y4OMwcd1zvIk4bl00VG0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 06-04-2022 10:57 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 18:48

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Aha. Ik ben zojuist teruggebeld door de belastingdienst vanwege mijn vraag. Zij stelt inderdaad dat je maximaal 27k vrij mag besteden, MITS je éénmalig de aanspraak doet op de verhoogde vrijstelling voor de eigen woning. 1 + 1 = 2, eigenlijk.

Mijn vraag is daarmee eigenlijk al beantwoord en meermaals bevestigd :-)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52

Lordy79

Vastberaden

Mooi als je zelf het antwoord vindt en inderdaad, je mag eenmalig een grote schenking ontvangen zonder schenkbelasting. Dat moet geloof ik voor je 40 bent maar verder weinig eisen.

De 50k is dus gewoon splitsbaar in twee delen:
27k = schenking waar je mee mag doen wat je wil
23k moet aan het huis besteed worden.

Nog een tip: als je weet dat bijv 40k in het huis gaat en 10k niet zou je ook kunnen overwegen om geen gebruik te maken van de eenmalige verhoging om die te gebruiken voor een toekomstige schenking.
Van die 10k is er sowieso iets van 5600 euro belastingvrij dus je betaalt dan slechts 10pct over 4400 = 440.

Ouders kunnen dan tot jullie 40 zijn alsnog een keer een schenking doen van 27k belastingvrij.

Maar goed dat hangt af van estate planning en details weet je zelf.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
Lordy79 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:35:
Mooi als je zelf het antwoord vindt en inderdaad, je mag eenmalig een grote schenking ontvangen zonder schenkbelasting. Dat moet geloof ik voor je 40 bent maar verder weinig eisen.

De 50k is dus gewoon splitsbaar in twee delen:
27k = schenking waar je mee mag doen wat je wil
23k moet aan het huis besteed worden.

Nog een tip: als je weet dat bijv 40k in het huis gaat en 10k niet zou je ook kunnen overwegen om geen gebruik te maken van de eenmalige verhoging om die te gebruiken voor een toekomstige schenking.
Van die 10k is er sowieso iets van 5600 euro belastingvrij dus je betaalt dan slechts 10pct over 4400 = 440.

Ouders kunnen dan tot jullie 40 zijn alsnog een keer een schenking doen van 27k belastingvrij.

Maar goed dat hangt af van estate planning en details weet je zelf.
De regeling zit in z'n eindfase dus dan moet je wel zicht hebben op nog zo'n schenking ;)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52

Lordy79

Vastberaden

Bob-B190 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:42:
[...]
De regeling zit in z'n eindfase dus dan moet je wel zicht hebben op nog zo'n schenking ;)
Van de jubelton weet ik dat dat wordt afgeschaft maar geldt dat ook voor de eenmalig verhoogde algemene vrijstelling voor schenkingen?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:44:
[...]

Van de jubelton weet ik dat dat wordt afgeschaft maar geldt dat ook voor de eenmalig verhoogde algemene vrijstelling voor schenkingen?
Daar wordt met geen woord over gerept. Of anders gezegd, die blijft dus.

(Was er overigens ook al voordat de 'eenmalig verhoogde vrijstelling eigen woning' werd geïntroduceerd).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Ik heb dit enige tijd geleden ook gehad. Mijn vrouw kreeg dit van haar ouders. Dit hebben we in delen zonder boete in het huis gestoken.
Er zitten een aantal regels aan en ik heb zo vaak gebeld met de belasting omdat ze het toen zelf niet wisten.
Voor zover moet je dit buiten de gewone aangifte opgeven, daar is een apart formulier voor. Je wordt dan waarschijnlijk één keer gebeld hierover om te controleren en dat is het.
Geloof dat je 3 jaar hebt en max tot één van jullie 40 is. Let dus op, één van jullie! Het is niet het jaar dat je 40 wordt, maar echt tot de verjaardag van diegene.
Ik ben de oudste van ons, dus voor die tijd moesten we dit regelen.
Als je het stort in het huis, dan heb je je bewijs hiervoor dat dat bedrag daarvoor gebruikt is.

Volgens mij is het ook zo dat je delen voor andere dingen kunt gebruiken, mits het bedrag niet te hoog is daarvoor, maar zag dat je je antwoord daarover al had.
Pagina: 1