Toon posts:

Suggestie: "Overig" optie geslacht op profiel

Pagina: 1
Acties:
  • 7.973 views

Acties:
  • +23Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:40
Hey Tweakers,

Tijdje geleden ook al overna gedacht om dit te posten, toen niet gedaan maar kwam het nu weer tegen.

Ik identificeer me als non-binair en vroeg me af of het mogelijk is om aan de geslacht keuzes een "Overig" / "Anders" optie toe te voegen? (Al als er nog meer keuze komt vind ik het ook prima!)

Op het moment zet ik m op "niet opgegeven", maar dan verdwijnt dit hele veld ook van mijn profiel. Allemaal niet het einde van de wereld, maar dacht misschien toch even de suggestie overgooien :P

Anyways, bedankt!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:43
Zo te zien eerder voorbij gekomen maar denk nog niks mee gedaan?

Geslachtskeuze op het Tweakers profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• smiba
corporalnl schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:21:
Zo te zien eerder voorbij gekomen maar denk nog niks mee gedaan?

Geslachtskeuze op het Tweakers profiel
Ah oeps, had ik toch even wat beter moeten zoeken.

Zie wel dat ie gesloten is, dus hierbij een nieuwe poging :)

EDIT: Schrik trouwens wel een beetje van het niveau waarop de discussie 5 jaar geleden is gevoerd, hoop dat we het hier inmiddels wat netter kunnen houden

[Voor 34% gewijzigd door smiba op 05-04-2022 15:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smiba
Ben misschien wat ongeduldig, maar enige updates hier op :P ?

@Femme in 2017 zou je hier een ticket voor hebben gemaakt (Femme in "Geslachtskeuze op het Tweakers profiel"), wat is de status hier van?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:23
*knip*. Dit is offtopic en geen discussie die we hier moeten voeren.

[Voor 66% gewijzigd door rens-br op 11-04-2022 15:07]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08
Jammer dat dat "interne ticket" systeem niet zichtbaar is, zodat je dit soort tickets ook niet kunt volgen.
Veel andere bedrijven zijn een stuk inzichtelijker en maken hun ticketsysteem wel beschikbaar.

nu ligt het ticket al 5 jaar stil (of is mogelijk gesloten om onbekende reden), maar niemand die dan kan controleren/verifieren (behalve de interne devs)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • +6Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Ik vind het een goede suggestie. šŸ‘ŒšŸ»

(en misschien een beetje gek dat hier al vijf jaar niks mee gedaan is, maar dat verder terzijde)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21
5 jaar later zijn er ondertussen in het paspoort 3 opties mogelijk, dus lijkt me logisch om die 3e optie hier ook toe te voegen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb wat reacties opgeruimd. De discussie wat voor geslachten er nog meer zijn is geen discussie die hier thuis hoort.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/23...landse-identiteitskaarten
Belangrijke stap
De geslachtsaanduiding wordt per 2024 of 2025 geschrapt, omdat de identiteitskaarten dan sowieso zouden veranderen. De kosten en gevolgen van de verandering zijn mede daardoor beperkt, schrijft de emancipatieminister.
Via rechtszaken die gewonnen zijn is de stap wel al mogelijk en wordt de X, na goedkeuring van diverse instanties, toegewezen.

Dus tja, waarom hier niet de optie X.

Dan krijg je M/V/X

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 20:44
Commentaar op de moderatie hoort niet thuis in een topic. Gelieve even via DM contact op te nemen.

[Voor 81% gewijzigd door rens-br op 11-04-2022 16:00]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Lijkt me een logisch verzoek. Best ouderwets om mensen nog in een hokje te dwingen als het niets toevoegt, zeker aangezien dit waarschijnlijk maar een vrij kleine aanpassing is.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• smiba
Mogelijk is het misschien ook relevanter om de "geslacht" optie te hernoemen naar "gender"? Heb dit niet in mijn originele post gezet omdat het een beetje mierenneuken is, maar geslacht is wat we meestal aangeven om lichamelijke kenmerken te beschrijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik denk dat het verzoek duidelijk is en we er verder inhoudelijk niet meer op hoeven in te gaan. Klaarblijkelijk staat er al een ticket open dat is geplaatst door @Femme. Dus laten we het topic open houden om te wachten op zijn reactie.

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:05

ikloon

Product Owner
Dit lijkt me/ons zeker een logische wens. We zullen dit gaan aanpassen.

ā€œInternet is een internationaal verschijnselā€ (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LynnDrumm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-05-2022
ikloon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:47:
Dit lijkt me/ons zeker een logische wens. We zullen dit gaan aanpassen.
Goed om te horen dit! Is hier ook enige tijdlijn voor? Want volgens mij is dit een paar jaar terug ook al gezegd, maar er is nog niks gebeurd

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09

DaFeliX

Tnet Devver
LynnDrumm schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:50:
[...]

Goed om te horen dit! Is hier ook enige tijdlijn voor? Want volgens mij is dit een paar jaar terug ook al gezegd, maar er is nog niks gebeurd
21 april 2022 :)

Als je in je profiel kijkt, zie je dat dit aangepast is

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@DaFeliX Kijk ik er overheen of is de hele geslachts-optie verdwenen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +13Henk 'm!

• ikloon

ikloon

Product Owner
We hebben het vragen naar en weergeven van geslacht inmiddels inderdaad verwijderd.

ā€œInternet is een internationaal verschijnselā€ (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus in plaats van een keuze toe te voegen, wat het oorspronkelijke verzoek was, is de hele optie na 4½ jaar(!) duimendraaien maar weggehaald?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Raven schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:37:
Dus in plaats van een keuze toe te voegen, wat het oorspronkelijke verzoek was, is de hele optie na 4½ jaar(!) duimendraaien maar weggehaald?
Lijkt mij de meest logische keuze. Het biedt nul meerwaarde om iemand zijn geslacht te laten vermelden. En mocht je dat toch heel graag laten weten, dan kan dat in je 'Bio' op je profiel.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +13Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:01

servies

Veni Vidi Servici

Lijkt mij de meest logische keuze.
Het gaat om het in hokjes plaatsen, dus we halen de hokjes gewoon helemaal weg.

Acties:
  • +29Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Klopt.

We hebben gekeken naar de vraag en de gewenste oplossing tegen 't licht gehouden. Daar hebben we over nagedacht, en geconstateerd dat het voorstel om een optie toe te voegen niet de beste oplossing was.

Dit komt omdat we eigenlijk niet echt een goede reden hadden om 't geslacht te vragen, en daarom dus besloten om 't helemaal weg te halen. Hiermee is het oorspronkelijke probleem opgelost en denken wij een betere oplossing te hebben doorgevoerd dan simpelweg een optie toe te voegen :)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:16
Jammer dat het veld nu helemaal weg is. Is de AVG nog van invloed geweest bij die keuze? Immers is het doel zo min mogelijk persoonsgegevens op te slaan, zeker als ze niet noodzakelijk zijn. Bij Tweakers is dat niet per se nodig. Maar persoonlijk vond ik het wel handig. Je krijgt gewoon een beter beeld als je met iemand praat (ook als daar X zou staan).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@DaFeliX Om de een of andere reden moet ik door deze oplossing aan een bepaalde quote denken: "I'm not touching that one with a twenty-foot pole" ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • +3Henk 'm!

• smiba
Had persoonlijk liever gezien dat de optie niet verwijderd was, tenslotte bepaald iemand zijn geslacht hoe deze persoon aangesproken word binnen de Nederlandse taal.

Naar mijn mening nuttige informatie op een website met meerdere sociale aspecten

Maar goed, als dit de definitieve oplossing is kan ik er mee leven :P

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 17:03
smiba schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:09:
Had persoonlijk liever gezien dat de optie niet verwijderd was, tenslotte bepaald iemand zijn geslacht hoe deze persoon aangesproken word binnen de Nederlandse taal.

Naar mijn mening nuttige informatie op een website met meerdere sociale aspecten

Op de identiteitkaart gaat het ook verdwijnen.

Het aanspreken kan los van het geslacht/gender. Zie linkedin, daar worden She/Her, He/Him, They/Them en custom gebruikt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Raven schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:07:
@DaFeliX Om de een of andere reden moet ik door deze oplossing aan een bepaalde quote denken: "I'm not touching that one with a twenty-foot pole" ;)
Dat heb ik anders ervaren. We hebben gekeken naar hoe 't nu werkt, daarna naar de wens en uiteindelijk gekozen voor een oplossing die het meest geschikt lijkt. Het is een rationaal proces geweest, niet geleid door emotie.

Ik begrijp het, maar ik vraag me af of geslacht dan juist is. Het zegt immers nog niet perse hoe je aangesproken wil worden. Bij veel bedrijven is dat wel zo, en bepaald zo'n veld de aanhef in de communicatie. Maar wij gebruiken het niet, in mails gebruiken we bijvoorbeeld "Beste <Gebruikersnaam>".

Ik denk daarom dat een generiek open veld beter zou zijn, waar je meer mogelijkheden hebt om je uit te drukken. Het zal waarschijnlijk vooral voor je medetweakers zijn, en zo'n open veld geeft je de mogelijkheid om je beter uit te drukken dan dat wij vooraf kunnen bedenken.

Wellicht kun je het nu al bestaande veld "Ondertiel" hiervoor kunnen gebruiken; deze verschijnt op het forum onder je nickname.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikloon

ikloon

Product Owner
Zenomyscus schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:56:
Is de AVG nog van invloed geweest bij die keuze? Immers is het doel zo min mogelijk persoonsgegevens op te slaan, zeker als ze niet noodzakelijk zijn.
Ja, dat aspect hebben we ook nog meegenomen in de keus om het te verwijderen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• smiba
DaFeliX schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:10:
Ik denk daarom dat een generiek open veld beter zou zijn, waar je meer mogelijkheden hebt om je uit te drukken. Het zal waarschijnlijk vooral voor je medetweakers zijn, en zo'n open veld geeft je de mogelijkheid om je beter uit te drukken dan dat wij vooraf kunnen bedenken.
Een open veld zou ik prima vinden, gaat mij er vooral om als mensen op mijn profiel klikken (vanuit blogs, reviews of bijvoorbeeld reacties) ze evt. kunnen zien hoe ik met voorkeur aangesproken word
DaFeliX schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:10:
Wellicht kun je het nu al bestaande veld "Ondertiel" hiervoor kunnen gebruiken; deze verschijnt op het forum onder je nickname.
Ondertitel is een goede suggestie, heb m toegevoegd!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53
Is het veld nu in de databeest ook verwijderd of blijft het ingevulde geslacht voor oudere accounts wel bestaan maar dan onzichtbaar voor de gebruiker?

Nothing to see here

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:28

Op een forum heb ik toch maar zelden het probleem dat ik niet weet hoe ik iemand aan moet spreken. EƩn-op-ƩƩn is het sowieso een non-issue en in andere situaties is het, om verwarring te voorkomen, gebruiken van een gebruikersnaam toch wel de norm? Indien de communicatie persoonlijker wordt dan kan je het altijd nog vragen of aangeven.

Tevens helpt het niet al te veel om het in de ondertitel toe te voegen, dit is voor lang niet iedereen zichtbaar. Dus verwacht hier niet teveel van :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

eric.1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:22:
[...]

Op een forum heb ik toch maar zelden het probleem dat ik niet weet hoe ik iemand aan moet spreken. EƩn-op-ƩƩn is het sowieso een non-issue en in andere situaties is het, om verwarring te voorkomen, gebruiken van een gebruikersnaam toch wel de norm? Indien de communicatie persoonlijker wordt dan kan je het altijd nog vragen of aangeven.

Tevens helpt het niet al te veel om het in de ondertitel toe te voegen, dit is voor lang niet iedereen zichtbaar. Dus verwacht hier niet teveel van :)
Maar in welke vorm van direct aanspraken heb je te maken met gender? Buiten de 'oldschool' heer/mevrouw <achternaam>, praat je toch altijd over jij/u/<username>, zelfs verwijzing naar kan prima <username>.

Enkel in verwijzing naar zou het nog voor komen (maar hij/zij/het/een stelde duidelijk..), maar ook daar zoals je stelt kan je prima gebruikersnaam gebruiken.

En mocht het nu echt een keer voorkomen, kan je daarop prima toch reageren? Of dat nu gender, nationaliteit, afkomst, lengte, gameplatform, beroep of welke variant dan ook is. Ik ga echt niet bij elke post elke username profiel doorlopen of ik wel de juiste complete verwijzing correct heb.

Dan wel als note, dan zou de 'text onder usericon' wel zichtbaar moeten blijven in replies, @smiba heeft deze ook gewoon als (Hen/Hun) staan, maar dat valt weg als je in reply/quote zit.
(oh die is uit te zetten, wist ik niet :P)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb werkelijk nog nooit op iemands userprofiel gekeken om te weten hoe diegene wenst te worden aangesproken. Bij normaal gebruik op Tweakers is het niet relevant, als je iemand al rechtstreeks wilt aanspreken doe je dat via de username. En in directe communicatie met een andere Tweaker kun je tijdens de communicatie je voorkeur uitspreken, al zal het zich in de meeste gevallen beperken tot je/jij en ik/mij. Dus prima dat deze keuze verwijderd is.

Ik merk overigens dat ontzettend veel websites (shops!) nog wel erom vragen, dat het veld alleen de opties man/vrouw bevat en dat het zelfs verplicht is! In welk universum is het relevant voor een webshop om het geslacht van de klant te weten? Het enige wat belangrijk is, is of de klant betaald heeft en het adres waar het gekochte naartoe moet. Ik vul dan ook, als het echt niet anders kan, altijd een random geslacht in, maar liever mijd ik zo'n webshop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:31
PhilipsFan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:
Ik heb werkelijk nog nooit op iemands userprofiel gekeken om te weten hoe diegene wenst te worden aangesproken. Bij normaal gebruik op Tweakers is het niet relevant, als je iemand al rechtstreeks wilt aanspreken doe je dat via de username. En in directe communicatie met een andere Tweaker kun je tijdens de communicatie je voorkeur uitspreken, al zal het zich in de meeste gevallen beperken tot je/jij en ik/mij. Dus prima dat deze keuze verwijderd is.

Ik merk overigens dat ontzettend veel websites (shops!) nog wel erom vragen, dat het veld alleen de opties man/vrouw bevat en dat het zelfs verplicht is! In welk universum is het relevant voor een webshop om het geslacht van de klant te weten? Het enige wat belangrijk is, is of de klant betaald heeft en het adres waar het gekochte naartoe moet. Ik vul dan ook, als het echt niet anders kan, altijd een random geslacht in, maar liever mijd ik zo'n webshop.
Je koopt liever niet bij een webshop indien de shop vraagt (verplicht) welke aanhef ze moeten gebruiken voor bijv. email communicatie? Iets wat al weet ik hoelang normaal is in dit soort communicatie?

Zeer bijzonder.

[Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 26-04-2022 13:45]

• PhilipsFan
  • Nu online
Nopheros schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:37:
[...]

Je koopt liever niet bij een webshop omdat deze verplicht vraagt welke aanhef ze moeten gebruiken voor bijv. email communicatie? Iets wat al weet ik hoelang normaal is in dit soort communicatie?

Zeer bijzonder.
Inderdaad. Deze informatie heeft een webshop namelijk helemaal niks mee te maken. Wat doen ze ermee, behandelen ze een klant anders afhankelijk van het geslacht? Als ze het alleen voor de aanhef zouden gebruiken is het tot daaraantoe, maar we weten allemaal dat deze informatie gewoon wordt misbruikt om te profileren. Er zijn genoeg geslacht-onafhankelijke alternatieven om een klant aan te spreken: "Beste klant", "L.S.", "Geachte koper" etc etc etc.

Dus als een webshop, ondanks de alternatieven en een totaal gebrek aan relevantie, nog steeds verplicht mijn geslacht wil weten, dan koop ik daar liever niet. Maar als er geen alternatief is doordat het product nergens anders verkrijgbaar is of veel duurder is, dan vul ik express valse informatie in. Hetzelfde geldt voor geboortedatum. Wordt ook overal gevraagd en is nergens relevant. Dus: valse informatie. Leidt nog wel eens tot hilarische situaties als bijvoorbeeld de klantenservice, ter controle, om mijn geboortedatum vraagt en ik die niet 'weet'...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• smiba
Nopheros schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:37:
Je koopt liever niet bij een webshop indien de shop vraagt (verplicht) welke aanhef ze moeten gebruiken voor bijv. email communicatie? Iets wat al weet ik hoelang normaal is in dit soort communicatie?
Ik zie echt niet hoe een webshop dit verplicht moet weten, webshops die dit verplichten en geen "Overig" optie hebben probeer ik actief te vermijden.

Verder voordat de mods weer moeten puinruimen, kunnen we on topic gaan? Kan genoeg schrijven over andere websites maar we hebben het hier over Tweakers.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
itsme schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:21:
Is het veld nu in de databeest ook verwijderd of blijft het ingevulde geslacht voor oudere accounts wel bestaan maar dan onzichtbaar voor de gebruiker?
Nog niet, want we wilden dit nog even achter de hand houden mochten we 't wel moeten terug kunnen draaien; maar het staat in de planning om dit binnen 4½ jaar wel te verwijderen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
We hebben op Tweakers toch maar een aanspreekvorm, dat is "Hallo Tweaker(s)!" ? :+

Genderneutraal.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:29
Ik denk inderdaad dat de beste oplossing is om het helemaal weg te halen, dit voorkomt ook veel verwarring en onnodige discussies.

Toch is er wel degelijk onderscheid is tussen geslacht/sekse en gender. Geslacht/Sekse verwijzen naar de lichamelijke kenmerken (Biologisch) en Gender ook naar de sociale, culturele en psychologische kenmerken.

Blijkbaar is dit tegenwoordig op internet ook helemaal een ding, al heb ik wel het idee dat dit voornamelijk speelt bij mensen die zich anders identificeren. De meeste mensen interesseert het volgens mij totaal niet hoe ze aangesproken wordt, helemaal niet op een forum. Daar wordt namelijk geen aanhef of dergelijke gebruikt. Op straat wordt vaak meneer of mevrouw gebruikt bij personen die ze niet kennen, omdat dit netjes/vriendelijk overkomt en vooral omdat dit zo aangeleerd is.

Ik vindt het prima als mensen zich anders identificeren, en we moeten ook gewoon open staan voor aanpassingen. Maar als iemand zich anders identificeert kun je niet verwachten dat iedereen in de digitale wereld of op straat daar aan mee doet. Vooral op straat is het nogal een probleem, want je kunt van buiten niet zien hoe iemand zich identificeert. Als iemand dan liever anders aangesproken wil worden dat kan, maar van een vreemde kun je niet verwachten dat ook te begrijpen.

Niet dat dit van toepassing op TS, maar persoonlijk vind ik het vreemd als mensen zich anders definiƫren en niet in een bepaald hokje geplaatst wil worden, maar dan wel allemaal andere hokjes gaat verzinnen waar ze zich wel in kunnen vinden. Dan is naar mijn mening de enige oplossing waar Tweakers ook voor gekozen heeft en dat is dit soort zaken gewoon helemaal verwijderen. Alleen is dit voor mensen die zich anders definiƫren vaak niet de gewilde oplossing, omdat ze zich graag herkent en gehoord willen voelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Andyk125 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:21:

[...]

Niet dat dit van toepassing op TS, maar persoonlijk vind ik het vreemd als mensen zich anders definiƫren en niet in een bepaald hokje geplaatst wil worden, maar dan wel allemaal andere hokjes gaat verzinnen waar ze zich wel in kunnen vinden.
Dat is een manier om ernaar te kijken. Maar je kunt je ook afvragen waarom we uberhaupt hokjes verzinnen, om vervolgens iedereen te dwingen om in een van die hokjes gestopt te worden. Misschien moeten we de hokjes gewoon... weglaten? En iedereen de persoon laten zijn die hij/zij/whatever wil zijn? En je ziet hier dus al dat we ook hoognodig de taal moeten aanpassen, want er lijkt geen hokje-neutraal persoonlijk voornaamwoord te bestaan...
Alleen is dit voor mensen die zich anders definiƫren vaak niet de gewilde oplossing, omdat ze zich graag herkent en gehoord willen voelen.
Ik denk dat je je daarin vergist. Die mensen willen helemaal niet gehoord worden, die willen gewoon een normaal leven. Maar kunnen dat niet, omdat anderen hokjes hebben bedacht waar zij niet in passen. De reden dat we er zoveel over horen, komt misschien over als aandachttrekkerij. Maar blijkbaar is die aandacht nodig om de hokjes weg te werken zodat zij ook weer normaal mee kunnen doen.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:53
Yucon schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:18:
Lijkt me een logisch verzoek. Best ouderwets om mensen nog in een hokje te dwingen als het niets toevoegt, zeker aangezien dit waarschijnlijk maar een vrij kleine aanpassing is.
Gewoon het hokje weglaten. Het kan me op dit forum werkelijk niks schelen of je man of vrouw of iets anders bent/identificeert met etc…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andyk125
PhilipsFan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:10:
[...]
Dat is een manier om ernaar te kijken. Maar je kunt je ook afvragen waarom we uberhaupt hokjes verzinnen, om vervolgens iedereen te dwingen om in een van die hokjes gestopt te worden. Misschien moeten we de hokjes gewoon... weglaten? En iedereen de persoon laten zijn die hij/zij/whatever wil zijn? En je ziet hier dus al dat we ook hoognodig de taal moeten aanpassen, want er lijkt geen hokje-neutraal persoonlijk voornaamwoord te bestaan...
Uiteindelijk is het onontkoombaar om bepaalde zaken te definiƫren, wat betekend dat er altijd wel hokjes aanwezig zullen zijn. Anders zou het betekenen dat er nooit onderscheid gemaakt kan worden. Dit is ook een manier van sorteren, iets wat het menselijke brein altijd doet en wat uiteindelijk rust in de chaos kan creƫren. Maar wat bij deze kwestie belangrijk is, is dat men snapt wat het verschil tussen geslacht/sekse en gender is.

In bijvoorbeeld de medische wereld (biologisch) is het nu ook eenmaal zo dat het lichaam van een man en een vrouw heel verschillend is, op alle mogelijke vlakken. Dit is onmogelijk om aan te passen naar neutraal, biologisch gezien zal er dus gewoon onderscheid nodig zijn of mensen dit willen of niet.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld sporten (atleten). Als we hier geen onderscheidt in maken tussen man en vrouw dan hoeft er geen vrouwelijke sporter meer mee te doen met competities. We kunnen er wel om heen blijven draaien en doen alsof vrouwen een kans maken, maar iedereen met gezond verstand weet dat dit niet zo is voor sporten waar lichamelijk veel van mensen gevraagd wordt.

Uiteindelijk kun je je afvragen hoe ver je hierin moet gaan, het geslacht is iets biologisch en daar kun je prima onderscheidt in maken. Er zijn natuurlijk ook daar uitzonderingen die je onder neutraal of overige kunt plaatsen, maar uiteindelijk blijft er altijd onderscheidt nodig om vele verschillende redenen.
[...]
Ik denk dat je je daarin vergist. Die mensen willen helemaal niet gehoord worden, die willen gewoon een normaal leven. Maar kunnen dat niet, omdat anderen hokjes hebben bedacht waar zij niet in passen. De reden dat we er zoveel over horen, komt misschien over als aandachttrekkerij. Maar blijkbaar is die aandacht nodig om de hokjes weg te werken zodat zij ook weer normaal mee kunnen doen.
Uiteindelijk komt alles weer terug op het verschil tussen geslacht/sekse en gender. Als deze gegevens niet nodig zijn hoeven ze ook niet gevraagd te worden, maar er zijn veel redenen te verzinnen om wel onderscheidt te maken tussen het geslacht/sekse zoals ik hierboven ook aangegeven heb. Dat mensen zich anders zien in hun gender identiteit is prima, maar dit is wel wat anders.

Als die mensen om aandacht vragen voor verandering, dan willen ze nog steeds gehoord worden, dus daar spreek jij jezelf tegen. Daarbij is het ook prima om dingen aan te passen of te veranderen waar nodig. TS had ook helemaal gelijkt dat er best een overige bij had kunnen staan bij geslacht.
Dit is alleen wel wat anders dan dat iedereen zelf moet kunnen beslissen waar ze mee aangesproken willen worden. Het is tegenwoordig zo gek dat het bijna een kunst is geworden om iets geks te verzinnen. En dit is nu exact wat ik bedoel met waar houdt het uiteindelijk op? Een van de redenen om er gewoon compleet mee op te houden, alleen dat willen ze dan ook niet, waarom niet? Als aandacht of herkenning geen reden is dan is het toch ook prima om het helemaal weg te laten.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
Ik snap de hele toestand sowieso niet, volgens mij is je geslacht genetisch vastgelegd en is er tegenwoordig de medische luxe om je exterieur aan te passen... Dat je je man of vrouw voelt prima maar onzijdig vind ik bijzonder... maar goed das mijn persoonlijke mening.. ik zal hier wel te oud voor zijn...

• PhilipsFan
  • Nu online
Andyk125 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:16:
[...]

Uiteindelijk is het onontkoombaar om bepaalde zaken te definiƫren, wat betekend dat er altijd wel hokjes aanwezig zullen zijn. Anders zou het betekenen dat er nooit onderscheid gemaakt kan worden. Dit is ook een manier van sorteren, iets wat het menselijke brein altijd doet en wat uiteindelijk rust in de chaos kan creƫren. Maar wat bij deze kwestie belangrijk is, is dat men snapt wat het verschil tussen geslacht/sekse en gender is.
Dat is helemaal niet zo belangrijk. We hebben het in het verleden belangrijk _gemaakt_ en daardoor heeft onze taal nu niet echt een antwoord op de situatie die ontstaan is. Natuurlijk moeten er wel hokjes worden gemaakt in bepaalde situaties. Zoals je zelf al aangeeft, een ziekenhuis zal voor bepaalde behandelingen inderdaad moeten weten wat iemands biologische geslacht is. Dus daar is het relevant en dan mag er prima om worden gevraagd.

Maar wat we nu doen is te pas en te onpas naar iemands geslacht vragen, of het nu relevant is of niet. Dat is helemaal nergens voor nodig. Maar dan moet onze taal wel worden aangepast. Naast 'mijnheer' en 'mevrouw' moet er nog een neutrale aanspreekvorm bij komen.
Uiteindelijk kun je je afvragen hoe ver je hierin moet gaan, het geslacht is iets biologisch en daar kun je prima onderscheidt in maken. Er zijn natuurlijk ook daar uitzonderingen die je onder neutraal of overige kunt plaatsen, maar uiteindelijk blijft er altijd onderscheidt nodig om vele verschillende redenen.
Je wilt het niet horen, maar het onderscheid tussen man en vrouw of anders, is in de meeste situaties gewoon niet nodig en niet relevant. Dus daar _hoef_ je helemaal geen onderscheid te maken. In het dagelijks leven (in het openbaar, aan balies, in winkels, bij werksituaties etc) maken we geen enkel onderscheid in hoe we iemand behandelen. Het kan werkelijk niemand iets schelen of degene die de bus bestuurt, een man, vrouw of iets anders is. Als diegene maar veilig rijdt.

Wat jij hier aan het doen bent, is een kunstmatig en onnodig onderscheid in stand houden. En daarvoor gebruik je argumenten uit hele andere, ongerelateerde situaties, zoals medisch en sport.
Als die mensen om aandacht vragen voor verandering, dan willen ze nog steeds gehoord worden, dus daar spreek jij jezelf tegen. Daarbij is het ook prima om dingen aan te passen of te veranderen waar nodig. TS had ook helemaal gelijkt dat er best een overige bij had kunnen staan bij geslacht.
Die mensen willen geen verandering vanwege de verandering. Die mensen willen graag dat de maatschappij zondanig wordt aangepast dat er ook met hen rekening wordt gehouden. Dat zijn een paar eenvoudige aanpassingen waar verder niemand last van heeft. Iemands gender hoeft niet op het id-bewijs, want niet relevant. We hoeven mensen niet verplicht met mijnheer of mevrouw aan te spreken, want (meestal) niet relevant, dus moeten we een ander woord verzinnen.
Dit is alleen wel wat anders dan dat iedereen zelf moet kunnen beslissen waar ze mee aangesproken willen worden. Het is tegenwoordig zo gek dat het bijna een kunst is geworden om iets geks te verzinnen. En dit is nu exact wat ik bedoel met waar houdt het uiteindelijk op?
Het is toch juist fijn als mensen zelf kunnen beslissen hoe ze worden aangesproken? Wie ben jij om dat voor ze te bepalen? Het houdt op als we, als maatschappij, stoppen met onnodig onderscheid maken en mensen in hokjes indelen die ze niet zelf hebben bedacht, bijvoorbeeld geslacht. Inderdaad, na het geslacht vinden we vast wel weer een nieuw hokje waarin we onvrijwillig worden ingedeeld waardoor mensen worden uitgesloten. En daar doen we dan ook weer wat aan. Dat houdt nooit op, en dat is maar goed ook.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 22:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fockarty schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:52:
Ik snap de hele toestand sowieso niet, volgens mij is je geslacht genetisch vastgelegd en is er tegenwoordig de medische luxe om je exterieur aan te passen... Dat je je man of vrouw voelt prima maar onzijdig vind ik bijzonder... maar goed das mijn persoonlijke mening.. ik zal hier wel te oud voor zijn...
Het is (helaas) niet zo zwart-wit, er zijn vrij veel mensen, die er biologisch tussenin vallen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Freee!! schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:02:
[...]

Het is (helaas) niet zo zwart-wit, er zijn vrij veel mensen, die er biologisch tussenin vallen.
Biologisch gezien valt nergens tussen te vallen, en is het wel zwart/wit: je hebt of XX- of XY-chromosomen. Meer is er niet. Blijkbaar zijn er wel uitzonderingen op de XX/XY-regel (of dat 'vrij veel mensen' zijn zou een hele losse discussie kunnen zijn), dus ik laat het bij onderstaand, wat vooral m'n punt was:

Wat mensen denken/vinden/voelen, dƔt is allesbehalve zwart/wit.

[Voor 19% gewijzigd door Hahn op 26-04-2022 20:18]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LynnDrumm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-05-2022
Hahn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:06:
[...]

Biologisch gezien valt nergens tussen te vallen, en is het wel zwart/wit: je hebt of XX- of XY-chromosomen. Meer is er niet. .
behalve dat het ook mogelijk is om allerlei combinaties van chromosomen te hebben die buiten XX/XY vallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Hahn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:06:
[...]

Biologisch gezien valt nergens tussen te vallen, en is het wel zwart/wit, je hebt of XX- of XY-chromosomen. Meer is er niet.
Jazeker wel. Er zijn biologische afwijkingen waardoor mensen zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken hebben, hier een voorbeeld.

Maar ook dat is niet relevant, we hoeven geen feitelijkheden te zoeken waarom het gerechtvaardigd is voor sommigen om zich niet in het hokje man/vrouw te willen laten indelen. We moeten iedereen gewoon laten zijn wie die wil zijn en de maatschappij daarop aanpassen. Maar dat vinden velen blijkbaar erg moeilijk.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 19:21
LynnDrumm schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:09:
behalve dat het ook mogelijk is om allerlei combinaties van chromosomen te hebben die buiten XX/XY vallen.
Noem er eens 1?

(Ik ben oprecht nieuwsgierig.)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

https://www.webmd.com/men/klinefelter-syndrome

Maar dat soort afwijkingen is slechts een zeer kleine minderheid van de personen die niet als hem of haar wensen aangesproken te worden, voor zover er al een overlap is.

[Voor 20% gewijzigd door -36- op 26-04-2022 20:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 22:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:11:
[...]
Noem er eens 1?

(Ik ben oprecht nieuwsgierig.)
De meest voorkomende zijn XXX en XXY. Daarnaast zijn er nog allerlei vormen, waarbij het X-chromosoom onvolledig is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AllesKan
Freee!! schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:14:
De meest voorkomende zijn XXX en XXY. Daarnaast zijn er nog allerlei vormen, waarbij het X-chromosoom onvolledig is.
Is het dan niet nog steeds zo dat die extra 'X' gewoon weggelaten kan worden om het biologische geslacht te bepalen?

Of zijn er mensen met 'XXX' die biologisch eigenlijk 'XY' zijn en omgekeerd mensen met 'XXY' die eigenlijk biologisch 'XX' zijn?

Lijkt me niet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:19:
[...]

Is het dan niet nog steeds zo dat die extra 'X' gewoon weggelaten kan worden om het biologische geslacht te bepalen?

Of zijn er mensen met 'XXX' die biologisch eigenlijk 'XY' zijn en omgekeerd mensen met 'XXY' die eigenlijk biologisch 'XX' zijn?

Lijkt me niet.
Maar waar komt toch de drang vandaan om iedereen perse te willen indelen in een hokje 'man' of 'vrouw'? Ook als diegene aangeeft dat niet te willen of niet in een van die hokjes te passen? Kun je niet gewoon zeggen 'okee, dan ben je $geslacht, whatever'? Wat maakt het voor jou uit welk geslacht iemand heeft?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
Zo ff de knuppel in het hoenderhok... En ik duik weg voor alles wat ik nu ga krijgen

Ik wens niet met u of meneer aangesproken te worden, kan ik ook nergens aangeven... Heb ik ook maar te accepteren..
Dat je je ergens niet mee identificeerd betekend nog niet dat je je dan gekwetst/misdeeld/niet gerespecteerd/vul maar en kleur de plaatjes moet voelen.

als toevoeging en dat de hele wereld zich dan maar moet aanpassen

[Voor 8% gewijzigd door fockarty op 26-04-2022 20:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:19:
[...]

Lijkt me niet.
In het geval van XXY is de Y bepalend.

Intersex is eigenlijk veel interessanter in dat opzicht. De chromosomen kloppen, alleen de geslachtsorganen zijn niet geheel eenduidig. Ja, dan raken de binaire definities in de war.

Verder is dit allemaal voor dit topic niet zo heel erg relevant. Het probleem is aangepakt en in zekere zin opgelost.

[Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 26-04-2022 20:25]

• AllesKan
PhilipsFan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:22:
[...]

Maar waar komt toch de drang vandaan om iedereen perse te willen indelen in een hokje 'man' of 'vrouw'? Ook als diegene aangeeft dat niet te willen of niet in een van die hokjes te passen? Kun je niet gewoon zeggen 'okee, dan ben je $geslacht, whatever'? Wat maakt het voor jou uit welk geslacht iemand heeft?
1) Best handig als je eerst begrijpend mijn reacties leest alvorens te reageren.

2) Mij maakt het niks uit hoe iemand zich 'identificeert', maar daar ging mijn vraag dan ook totaal niet over. Zie 1).

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 22:22
Tof om te zien dat hier iets aan gedaan wordt!

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Modbreak:Laten we het ontopic houden, dit is het MF forum en geen plek om de discussie te voeren over of en waarom mensen zich anders willen identificeren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smiba
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:28:
Tof om te zien dat hier iets aan gedaan wordt!
Nouja echt aan gedaan durf ik het niet echt te noemen, de hele optie voor geslacht/gender op je profiel is nu gewoon verwijderd :P
ikloon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:30:
We hebben het vragen naar en weergeven van geslacht inmiddels inderdaad verwijderd.
Zijn er wel nog plannen om hier andere aanpassingen of toevoegingen aan te doen? Eerder vandaag werd er nog gesproken naar een mogelijk open veld?

Het tweakers profiel kan genoeg persoonlijke informatie bevatten (Volledige naam, Beroep, geboortedatum, woonplaats etc.), maar dan lijkt me de gender/geslacht optie absoluut een nuttige toevoeging. Mijn originele verzoek blijft ook nog steeds bij dat ik het liefste een "Overig" optie zie, of iets soortgelijks zoals een open veld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MineTurtle
smiba schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:36:
[...]

Nouja echt aan gedaan durf ik het niet echt te noemen, de hele optie voor geslacht/gender op je profiel is nu gewoon verwijderd :P

[...]

Zijn er wel nog plannen om hier andere aanpassingen of toevoegingen aan te doen? Eerder vandaag werd er nog gesproken naar een mogelijk open veld?

Het tweakers profiel kan genoeg persoonlijke informatie bevatten (Volledige naam, Beroep, geboortedatum, woonplaats etc.), maar dan lijkt me de gender/geslacht optie absoluut een nuttige toevoeging. Mijn originele verzoek blijft ook nog steeds bij dat ik het liefste een "Overig" optie zie, of iets soortgelijks zoals een open veld.
Ik ben het inderdaad met je eens - had er te vlug overheen gelezen.
Weghalen is imo gewoon een "lazy" manier om om het probleem heen te draaien ipv. gewoon een extra optie toe te voegen. |:(
Kan het zo niet echt een verbetering noemen - je moet toch gewoon kenbaar kunnen maken wat je Gender is? (en inderdaad, de term "geslacht" is zo verkeerd - wat boeit het wat er in je broek zit? Dat bepaald niet of je man/vrouw/wat dan ook bent)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andyk125
offtopic

[Voor 140% gewijzigd door DaFeliX op 26-04-2022 22:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smiba
Offtopic

[Voor 95% gewijzigd door DaFeliX op 26-04-2022 21:57]

• Andyk125
offtopic

[Voor 97% gewijzigd door DaFeliX op 26-04-2022 22:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:40:
[...]

Weghalen is imo gewoon een "lazy" manier om om het probleem heen te draaien ipv. gewoon een extra optie toe te voegen. |:(
Kan het zo niet echt een verbetering noemen - je moet toch gewoon kenbaar kunnen maken wat je Gender is? (en inderdaad, de term "geslacht" is zo verkeerd - wat boeit het wat er in je broek zit? Dat bepaald niet of je man/vrouw/wat dan ook bent)
1.) Dat kan je natuurlijk gewoon blijven doen, zonder deze optie
2.) Waarom is iemand's gender interessant op Tweakers? Dan zou je eerder aan gewenste aanspreekvorm kunnen denken. Al is zelfs het nut daarvoor beperkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smiba
eric.1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:10:
2.) Waarom is iemand's gender interessant op Tweakers? Dan zou je eerder aan gewenste aanspreekvorm kunnen denken. Al is zelfs het nut daarvoor beperkt.
Mijn verzoek zou dan ook voornamelijk gaan over de aanspreekvorm. Daarnaast kan je het zelfde argument gebruiken voor Geboortedatum, volledige naam en woonplaats e.d.

• eric.1
smiba schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:12:
[...]

Mijn verzoek zou dan ook voornamelijk gaan over de aanspreekvorm. Daarnaast kan je het zelfde argument gebruiken voor Geboortedatum, volledige naam en woonplaats e.d.
Die info is nog wel handig voor V&A lijkt me. Iemand's gender niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MineTurtle
eric.1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:10:
[...]

Waarom zou je het moeten verbergen? Dan zou ik eerder een optie toevoegen om Gender te verbergen of juist weer te geven. Net zoals nu ook al bij je naam mogelijk is.

Je harde schijf zit vol, maar in plaats van een extra harde schijf in je pc te schroeven gooi je heel je pc maar uit het raam? :F

[Voor 13% gewijzigd door MineTurtle op 26-04-2022 22:31]

• eric.1
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:17:
[...]

Waarom zou je het moeten verbergen? Dan zou ik eerder een optie toevoegen om Gender te verbergen of juist weer te geven. Net zoals nu ook al bij je naam mogelijk is.
Moeten verbergen is wel een bijzondere woordkeuze. Bij ieder invoerveld en ieder stukje informatie wat je vergaard moet je eigenlijk wel de vraag stellen of hetgeen wat je vraagt iets toevoegt.

Als Tweakers geen nut (meer) ziet in dit veld dan is het toch doodnormaal om dit te verwijderen?

Hoe meer bedrijven dit inzien des te beter.

• MineTurtle
eric.1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:36:
[...]

Moeten verbergen is wel een bijzondere woordkeuze. Bij ieder invoerveld en ieder stukje informatie wat je vergaard moet je eigenlijk wel de vraag stellen of hetgeen wat je vraagt iets toevoegt.

Als Tweakers geen nut (meer) ziet in dit veld dan is het toch doodnormaal om dit te verwijderen?

Hoe meer bedrijven dit inzien des te beter.
Geen bijzondere woordkeuze, gezien Tweakers het nu compleet verborgen heeft in plaats van er juist een keuze bij te maken zoals initieel verzocht was. Dat vind ik een bijzondere keuze.

Ik ben wel van mening dat het beter is om het gender te verbergen in plaats van enkel de keuze voor te schotelen tussen M/V - ik geef enkel aan dat het in mijn ogen beter zou kunnen, op de manier zoals in eerste instantie door TS werd voorgesteld.

[Voor 16% gewijzigd door MineTurtle op 26-04-2022 22:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eric.1
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:38:
[...]

Geen bijzondere woordkeuze, gezien Tweakers het nu compleet verborgen heeft in plaats van er juist een keuze bij te maken zoals initieel verzocht was. Dat vind ik een bijzondere keuze.
Echt inhoudelijk reageer je niet, dus dan maar direct;
Waarom is gender zo belangrijk om te kunnen tonen? Welk doel heeft het?

• MineTurtle
eric.1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:42:
[...]

Echt inhoudelijk reageer je niet, dus dan maar direct;
Waarom is gender zo belangrijk om te kunnen tonen? Welk doel heeft het?
Spijtig dat je het niet begrijpt - ik ga mijn tijd niet verder aan deze zinloze discussie verdoen. Ik ben eerder benieuwd naar de reden van de keuze van de DEVvers om dit weg te halen.
Ik wens je nog een fijne avond :)

[Voor 14% gewijzigd door MineTurtle op 26-04-2022 22:50]

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:13
Ik begrijp werkelijk niet waarom TS op een website zoals Tweakers kenbaar zou willen maken dat hij/zij non-binair is en daarom graag de "anders" categorie zou willen laten toevoegen. Bij een datingsite kan ik mij daar nog in vinden. Dat schept duidelijkheid voor de andere partij. Daarnaast, het volgende persoon zal "anders" als kwetsend kunnen ervaren of vindt anders niet de lading dekken. Waar houdt het dan op?

Kijkende naar de onderlinge communicatie op Tweakers gebruikt men vaak "Hallo username" of iets dergelijks of de quote functionaliteit. In geen van de situaties komt daar gender / geslacht aan te pas en dat zou uiteraard ook niet moeten.

In andere woorden, een totale non-issue die Tweakers vakkundig de nek heeft omgedraaid door het eruit te halen. Chapeau!

• Robe90
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:40:
[...]

Het weghalen is een manier om een 'probleem' op te lossen dat er niet hoeft te zijn. Het had inderdaad ook anderzijds aangepakt worden door een custom veld toe te staan, voor mij is dat om het even. Het is misschien kortzichtig, maar wat boeit het geslacht of gender nou voor een tech website. In mijn ogen zijn beide niet echt relevant. Wat eerder opgemerkt werd was dat dit bij een dating site wel een meerwaarde heeft. Of het een 'lazy' oplossing is, ligt eraan hoe je het plaatst. Maar misschien begrijp ik gewoon niet waarom mensen zo'n behoefte hebben om gender of geslacht zo te verweven met identiteit en representatie.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 15:43
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:43:
[...]

Spijtig dat je het niet begrijpt - ik ga mijn tijd niet verder aan deze zinloze discussie verdoen. Ik ben eerder benieuwd naar de reden van de keuze van de DEVvers om dit weg te halen.
Over "lazy" gesproken.. mengen in de discussie en zodra er inhoudelijk wat aan je gevraagd wordt het zinloos noemen en je snel terug trekken.
Dat vindt ik dan weer respectloos.

Verder kan ik mij heel goed voorstellen als je ziet hoe Tweakers met z'n "dev-resources" om gaat en elke keer bij features aangeeft er beperkt tijd voor te hebben en soms op de lange baan wordt gezet.

Omdat dit (in mijn ogen) nog helemaal in ontwikkeling is zou ik, als ik verantwoordelijke zou zijn voor de tijd van development, ook niet willen branden aan de ontwikkeling en opnieuw extra opties toevoegen of achteraf weg moet laten.
Open veld lijkt mij ook weer een broedplaats voor mensen die minder open-minded zijn en er wellicht op een kwetsend manier gebruikt van maken om (subtiel) hun standpunt aan te geven.
Kun je dat brandje weer blussen en het veld waarschijnlijk maar weghalen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:20

CurlyMo

www.pilight.org

Niet meer relevant.

[Voor 93% gewijzigd door CurlyMo op 27-04-2022 09:18]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• eric.1
MineTurtle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:43:
[...]

De reden hebben ze gewoon gegeven hoor, in dit topic.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 15:57
Ik heb in mijn profiel de BIO aangepast. Daar staat nu op de eerste regel:

Ik ben een man.

Zelf vind ik het wel bij een persoon horen te weten wie man/vrouw/x is, al is het maar omdat dit vanuit onze tradities/geschiedenis altijd zo bepalend is geweest. Tja, ik ben dan waarschijnlijk ouderwets, maar dat wil niet zeggen dat ik minder respect zou hebben naar anders-voelenden. Eenieder verdient evenveel respect, ongeacht geslacht, huidskleur, geloof, leeftijd, etc.

Omdat ik persoonlijk vind dat het geslacht enorm verweven is in ons mens-zijn, vind ik het jammer dat de optie helemaal verdwenen is.

Make music, not war

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Ik heb 't allemaal nog eens doorgelezen, en ik denk dat het logischer is om dit topic nu te sluiten. Het orginele verzoek is opgelost, hoewel de oplossing misschien niet helemaal naar wens is.

@smiba: Als je wil kun je een nieuwe feature request aanvragen door een nieuw topic te openen. Geef daarin aan wat je wens is, en in dit geval ook waarom de huidige situatie niet werkt. Zo heb je het nu in je ondertitel staan, maar geef dan aan waarom dat niet de gewenste oplossing is. Geef dan zo concreet mogelijk aan wat je wil, want iets als een los open veld dat alleen op je profiel getoond wordt, is een ander verzoek dan iets dat altijd naast je gebruikersnaam verschijnt.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee