Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een warmtepomp draaien (Daikin hybrid 8kW). Nu haal ik het opgenomen vermogen via een ESP32 uit de Daikin en log deze in Home Assistant. Echter dit is niet precies genoeg en bovendien zijn het momentopnames terwijl ik ook een teller wil die het verbruik bijhoudt.

Wat kan ik hier nu het beste voor gebruiken? De voorkeur heeft Zigbee, maar wifi is ook een optie. Ik heb geen DIN-rail ruimte meer in de meterkast. Iets als Shelly kan er wellicht tussen (neemt geen rail ruimte in?). Ik zou ook iets voor de pomp kunnen zetten in de stroomkabel. Op de betreffende groep zit niets dan de warmtepomp en deze zit rechtreeks aangesloten (dus geen stekker). Het max. vermogen wat de warmtepomp uit het net trekt is ruim 3kW tot nu toe.

Wie heeft de gouden tip voor deze situatie?

Edit: is een Shelly Plus 1PM hiervoor geschikt? Deze zou ik in de schakelaar voor de buitenunit kunnen zetten denk ik (kastje met schakelaar zit binnen).

[ Voor 11% gewijzigd door FaceDown op 05-04-2022 09:29 ]

Groetjes, FaceDown.

Beste antwoord (via FaceDown op 05-04-2022 09:40)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00
FaceDown schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:19:
[...]
Het max. vermogen wat de warmtepomp uit het net trekt is ruim 3kW tot nu toe.
[...]
Kijk even wat er op het typeplaatje/handleiding staat qua aansluitwaarde. Of kijk even hoe hij is afgezekerd.
In de winter zou er mogelijk een backup verwarmingselement aan kunnen springen waardoor hij meer stroom verbruikt dan de 3kW die je nu noemt?

Een Shelly zou kunnen, die wordt wel vaker door mede-Tweakers in de werkschakelaar geplaatst lees ik.
Ik wou de HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter kWh-meter noemen, maar die moet ook op DIN-rail zag ik. Je hebt wel losse kastjes van 2 modules breed bijv., maar een Shelly in de werkschakelaar is dan makkelijker denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ThinkPad
FaceDown schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:19:
[...]
Het max. vermogen wat de warmtepomp uit het net trekt is ruim 3kW tot nu toe.
[...]
Kijk even wat er op het typeplaatje/handleiding staat qua aansluitwaarde. Of kijk even hoe hij is afgezekerd.
In de winter zou er mogelijk een backup verwarmingselement aan kunnen springen waardoor hij meer stroom verbruikt dan de 3kW die je nu noemt?

Een Shelly zou kunnen, die wordt wel vaker door mede-Tweakers in de werkschakelaar geplaatst lees ik.
Ik wou de HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter kWh-meter noemen, maar die moet ook op DIN-rail zag ik. Je hebt wel losse kastjes van 2 modules breed bijv., maar een Shelly in de werkschakelaar is dan makkelijker denk ik.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:35:
[...]

De warmtepompgroep is 16A afgezekerd dus dan moet de Shelly geen probleem zijn neem ik aan?

Groetjes, FaceDown.

• ThinkPad
Ja dat moet prima kunnen lijkt mij, de Shelly kan ook 16A aan zie ik in de specs.

Er zal langere tijd een flinke stroom doorheen gaan, dus netjes werken. Dat betekent: bij flexibele (stranded) draad adereindhulzen gebruiken. En als het massieve VD-draad is wat er gebruikt is dan zou ik dat eerst een beetje naar de goede plek geleiden/vouwen en dan pas vastschroeven in de klemmen van de Shelly. Anders heb je kans op loszittende draden waardoor je warmteontwikkeling/brand krijgt. En draai de klemmen van de Shelly ook weer niet als een hulk vast, daar is het spul meestal niet op berekend en dan draai je de schroefjes dol.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 13:39
Als de warmtepomp op 3 fasen zit kan je ook een Shelly 3EM gebruiken, die meet tot 120A per fase.