Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 21:38
Goeiedag iedereen,

Wegens nieuwe meubels/bureatafel kan ik mijn grondluidsprekers niet meer plaatsen en wil ik mijn 5.1 set vernieuwen.

Ik heb de volgende boekenplankspeakers van wharfedale op het oog:
4x diamond 12.0 voor front en surroundspeakers aanbevolen versterker vermogen 20-60w
1x diamond 12c voor de center aanbevolen versterker vermogen 20-120w
Nominale impedentie van 8 ohm. Minimale impedantie 4 ohm

Graag zou ik ook een minder diepe versterker plaatsen dan mijn vorige versterker zo'n max 30cm diepte.
Hierdoor kom ik op de sony str-dh590 uit.
Bij die versterker spreken ze enkel over 6ohm impedantie.
Volgende eigenschappen vond ik in de handleiding terug:

Gebruik van luidsprekerimpedantie
6 ohm – 16 ohm
Minimaal RMS-uitgangsvermogen
(6 ohm, 20 Hz – 20 kHz, THV 0,09%)
90 W + 90 W
Uitgangsvermogen stereomodus
(6 ohm, 1 kHz, THV 0,9%)
105 W + 105 W
Uitgangsvermogen surroundmodus2)
(6 ohm, 1 kHz, THV 0,9%)
145 W per kanaal

Kunnen die wharfedale boxen op die versterker worden aangesloten?
Zo ja, wat met de vermogens als er 8ohm speakers zijn aangesloten.
Ik heb al overal wat zitten opzoeken maar vond geen duidelijk antwoord.

Beste antwoord (via Kyvanox op 05-04-2022 17:57)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:32

Major_ton

Shoot!

TBTL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:38:
Je luidsprekers hebben een impedantie van 4 ohm. De marketingafdeling zegt dat het 8 ohm is, om je gerust te stellen.
Je receiver wil minimaal 6 ohm zien.

Ja, je kan ze op elkaar aansluiten. Het enige bijzondere is dat er kans is dat de receiver kapot gaat, op het moment dat je het volume helemaal open draait. Nu zijn er weinig mensen die dat daadwerkelijk doen, dus dat is niet zo erg. Over de vermogens hoef je je niet druk te maken. Zoals ook anders, is er ook hier de kans dat je de luidsprekers opblaast als je het volume op maximaal zet.
De receiver gaat niet kapot, ook niet bij iets harder volume. Als het geluid echt te hard gezet wordt gaat alles kapot, dat geldt niet alleen voor deze use case. Sowieso hoeven we in in dit segment niet of nauwelijks bang te zijn voor een impedantie mismatch. Het is allemaal consumenten apparatuur. 8 Ohm nominaal en 4 Ohm minimaal is zo'n beetje het meest 'standaard' wat je kan vinden. We hebben het hier niet over 2 Ohm magnetostaten, of dikke Infinity's met current slurpende Watkins woofers die bijna kortsluiting maken...

Dus aansluiten en gebruiken maar!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je luidsprekers hebben een impedantie van 4 ohm. De marketingafdeling zegt dat het 8 ohm is, om je gerust te stellen.

Ja, je kan ze op elkaar aansluiten. Het enige bijzondere is dat er kans is dat de receiver kapot gaat, op het moment dat je het volume helemaal open draait. Nu zijn er weinig mensen die dat daadwerkelijk doen, dus dat is niet zo erg. Over de vermogens hoef je je niet druk te maken. Zoals ook anders, is er ook hier de kans dat je de luidsprekers opblaast als je het volume op maximaal zet.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 05-04-2022 09:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

TBTL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:38:

De receiver gaat niet kapot, ook niet bij iets harder volume. Als het geluid echt te hard gezet wordt gaat alles kapot, dat geldt niet alleen voor deze use case. Sowieso hoeven we in in dit segment niet of nauwelijks bang te zijn voor een impedantie mismatch. Het is allemaal consumenten apparatuur. 8 Ohm nominaal en 4 Ohm minimaal is zo'n beetje het meest 'standaard' wat je kan vinden. We hebben het hier niet over 2 Ohm magnetostaten, of dikke Infinity's met current slurpende Watkins woofers die bijna kortsluiting maken...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Check [FAQ] Audio ook eens. Gewoon aansluiten die handel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 21:38
Major_ton schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:58:
[...]

Bedankt voor het antwoord.
Kan het dan geen kwaad als de minimale impedantie van de luidsprekers 4ohm is en de minimale impedantie van de versterker 6 ohm is. of wat zijn de gevolgen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In het ergste geval gaat ie stuk, zoals de Sony STR-DH190 wanneer die aan testtonen wordt onderworpen: https://www.audiosciencer...o-receiver-reviewed.9478/

In de praktijk gaat het meestal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Kyvanox schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor het antwoord.
Kan het dan geen kwaad als de minimale impedantie van de luidsprekers 4ohm is en de minimale impedantie van de versterker 6 ohm is. of wat zijn de gevolgen hiervan.
Nee kan geen kwaad. Zolang je je bedenkt dat het audio voor in huis is en er dus geen discotheek mee gaat beginnen. Zowel de luidsprekers als de versterker zijn er niet voor gemaakt om knetterhard te spelen (maar dat geldt voor de meeste HiFi producten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je luidsprekers meer ohm hebben dan waar je versterker van uit gaat, zullen ze wat minder hard geluid maken. Dat kun je eenvoudig compenseren met de volumeknop.

Als de luidsprekers minder ohm hebben dan waar je versterker van uit gaat, gaat er meer stroom lopen dan de versterker verwacht en wordt er iets meer warmte geproduceerd. Over het algemeen gebruik je een versterker ver onder zijn limiet en zolang je inderdaad geen discotheek gaat bouwen, is er meer dan genoeg reserve om dat beetje extra stroomsterkte en warmte aan te kunnen.
Pagina: 1