Hoe kom ik erachter waar de verdiepingsvloer op steunt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil in ons huis (bouwjaar 1980) de open haard slopen.
Het is een haard die tegen een dragende muur gebouwd is.
Ongeveer een meter breed en 60 cm diep.

Aangezien ik niet weet of de mantel deel uitmaakt van de dragende constructie, heb ik bij de gemeente bouwtekeningen opgevraagd.
Helaas hebben ze er in hun archief nog minder dan ik zelf heb.

De detail-tekeningen van de vloerconstructie ontbreken.
Ik kan dus niet zien op een tekening of de betonnen vloerplaten doorlopen tot de muur (en dat ze er later een gat hebben ingeboord voor de pijp)
Of dat de vloerplaten rusten op de mantel en dat er daardoor tussen de muur en platen ruimte overbleef voor de pijp.

Hoe kom ik er nu toch achter of de haard/mantel deel van de dragende constructie uitmaakt?

Op de tekening is de positie van de haard omcirkelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A383-Xl1hP8opK8hGiaZ8lCcZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wyUKUiPTiEmt62mL6764dvuW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13
Wellicht te praktisch gedacht maar: kun je een camera (met lamp) laten zakken of van onderop opsteken om te zien of je op een gegeven moment tegen de zijkant van de vloerplaat aankijkt?

nvm, zal van binnen allemaal gelijk zwart zijn 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door The Prutsor op 04-04-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:31
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:28:
Ik kan dus niet zien op een tekening of de betonnen vloerplaten doorlopen tot de muur (en dat ze er later een gat hebben ingeboord voor de pijp)
Of dat de vloerplaten rusten op de mantel en dat er daardoor tussen de muur en platen ruimte overbleef voor de pijp.
Hoe ziet dit eruit op de verdieping erboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:52
Foto's van de situatie op iedere verdieping zeggen ook een hoop.

Een schoorsteen is vaak niet dragend. Op de begane grond werden in jaren 70 en 80 vaak grote schouwen opgemetseld. In de verdiepingsvloer zit vaak maar een klein gat waar het rookkanaal door loopt.

Wij hebben recentelijk op begane grond en het dak de schoorsteen verwijderd. Op de verdieping heb ik nog een kleine koof en op zolder zit nog een stuk.

[ Voor 73% gewijzigd door pentaw1nz op 04-04-2022 18:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:22:
[...]

Hoe ziet dit eruit op de verdieping erboven?
Daar zie je ook een verdikking tegen de dragende muur.
Maar deze is minder diep. Rond de 35 cm.
De breedte is wat lastiger te bepalen omdat het lijkt of hem hebben doorgetrokken om geen rare hoek in de kamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Aan de tekening te zien was het origineel geen dragende muur (dashed lijn). De muur met een solid zijn en centraallijn zijn wel dragend. Dat is bouwkundig gezien ook logisch. Precies overal is de maximale overspanning dan 2/3 van de breedte.

Nu komt het lastige: Je muur was in 1980 niet dragend. Hij zou dat nu wel kunnen zijn. Als de muur stevig genoeg is en de dragende muur wat verzakt is.
Zolang je de muur wel laat staan verwacht ik niet echt problemen bij het slopen van de schouw.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Let je op het gewicht van de schoorsteen?
Maw: slopen doe je van boven naar onder :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:36:
Aan de tekening te zien was het origineel geen dragende muur (dashed lijn). De muur met een solid zijn en centraallijn zijn wel dragend. Dat is bouwkundig gezien ook logisch. Precies overal is de maximale overspanning dan 2/3 van de breedte.
Dus je denkt dat die vloerplaten de hele woonkamer overspannen?
De afstand is 7.80 tussen muur en muur.
Lijkt me nogal lang.

Ik denk dat het toch wel een dragende muur is.
Want waarom zouden ze anders wel een balk hebben laten lopen van de buitenmuur maar die 'niet dragende' muur?
Aangegeven met de pijlen op de tekening.
En nog een foto ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvArrLHDb0r7j2CEZgL3beNffZ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fcWHTFkCtsGpZBGmNytxK1gi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsGl2QpmVdVWMaR8jGoTBjmyvhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0hs7NrI9WdMHCV4ivCYdfuy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pentaw1nz schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:24:
Foto's van de situatie op iedere verdieping zeggen ook een hoop.
Begane grond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cplxo9M6eLxilggD2y_nBIWD1eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNOct57nsO3PnH8yh9QDO2cw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Klo8_7kVWAktJjbmebjmuHB3eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1wTdq4NEK0siIppslTSRZhM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK1EY2QObU49n9EOpLJjCe3fMx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpqLlFnA1KbMzYcHDybkhJXE.jpg?f=fotoalbum_large

2de verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3LJaHcOMdTUpZErnR0JXe4b1DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHaY3Ns7CqmzQPITl0rbx7AR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t1dBRL2zhIdCrYUWTvlOInyb8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucLJ8ryoaXFFch00QSshYCQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjTTxAGTAFWo4LGkSvBJXX_iOMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cljgaohvgIL5NmOCGykbp5nL.jpg?f=fotoalbum_large

3de verdieping/zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SBLgN2slb8EznDQq3dgHk8EyNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbarvqvRRWrBLZsRvJiMMqPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjpuFFoYXJGI3TjJh-P9odWmDOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktGF1ZtdAmEYJFgwjb09AQl2.jpg?f=fotoalbum_large

@Atlas Ja, wil ik ook doen zoals je aangeeft.
Maar eerst weten of hij onder wel wegkan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:58:
[...]

Dus je denkt dat die vloerplaten de hele woonkamer overspannen?
De afstand is 7.80 tussen muur en muur.
Lijkt me nogal lang.

Ik denk dat het toch wel een dragende muur is.
Want waarom zouden ze anders wel een balk hebben laten lopen van de buitenmuur maar die 'niet dragende' muur?
Aangegeven met de pijlen op de tekening.
En nog een foto ter verduidelijking.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht dat de solid lijnen dragende muren waren. Maar dat is dus de draagbalk.

Ik zou een bouwkundige of aannemer in de arm nemen. Waarschijnlijk kan het als je de schoorsteen en de enorme massa steen op de andere 2 verdiepingen eerst weghaalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ik dacht dat de solid lijnen dragende muren waren. Maar dat is dus de draagbalk.

Ik zou een bouwkundige of aannemer in de arm nemen. Waarschijnlijk kan het als je de schoorsteen en de enorme massa steen op de andere 2 verdiepingen eerst weghaalt.
Er was hier een bouwkundige en die gaf juist aan dat je alleen van de tekening zou kunnen zeggen waar de vloerplaten nou precies op steunen.
Toen ging ik er nog vanuit dat de gemeente die tekeningen wel zou hebben.
Niet dus.

Nu heb ik geen x-ray ogen en ben dus benieuwd waar de vloerplaten stoppen.
Als ik de haard weghaal, dan ga ik sowieso eerst de schoorsteen en dan de ommanteling op de zolder weghalen. Dat kan sowieso, want de dakconstructie steunt meer op de muur. Ik moet wel wat balken verlengen daar.
Dus de zolder zou ik helemaal kunnen 'schoonmaken' qua schoorsteen/ommanteling.

Maar de 1st etage niet. Want ik heb geen idee of de vloer van de zolder op die ommanteling steunt, of op de muur.
Om over de begane grond nog maar niet te spreken.

Ik kan ook niet gaan slopen op hoop van zegen, want als de vloerplaten wel op de haard steunen, ben ik goed de pineut.

Dus ik zoek een veilige manier om erachter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 22:31
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:38:
Ik kan ook niet gaan slopen op hoop van zegen, want als de vloerplaten wel op de haard steunen, ben ik goed de pineut.
Kan toch altijd tijdelijk ondersteunen met onderstempeling op BG en 1e verdieping ?
Vervolgens deels slopen bovenaan en dan weet je meer, desnoods mag je het dan weer terug metselen mochten ze echt ongebruikelijke dingen hebben gedaan.
Kortom een beetje beleid en je zou er in het werk achter moeten kunnen komen, wat weer boven tekeningen het voordeel heeft dat helaas ook niet altijd alles geheel via tekening werd gebouwd.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 04-04-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:46:
[...]

Kan toch altijd tijdelijk ondersteunen met onderstempeling op BG en 1e verdieping ?
Vervolgens deels slopen bovenaan en dan weet je meer, desnoods mag je het dan weer terug metselen mochten ze echt ongebruikelijke dingen hebben gedaan.
Kortom een beetje beleid en je zou er in het werk achter moeten kunnen komen, wat weer boven tekeningen het voordeel heeft dat helaas ook niet altijd alles geheel via tekening werd gebouwd.
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Ik weet ook dat er metalen constructies zijn die ze plaatsen.

Ik dacht: Als ik de haard kan weghalen, dan moet sowieso alles daarboven weg.
Mooi, veel werk, maar dan is alles mooi strak.

Maar als ik de haard ga weghalen m.b.v. onderstempeling, dan moet ik toch eerst de schoorsteen op het dak en de op de zolderverdieping wegslopen. Anders staat er te veel gewicht op de onderstempelde vloer beneden op de begane grond en 1ste verdieping.
Denk ik...
Als dan later blijkt dat de haard toch weer terug moet, heb ik voor niks de schoorsteen op het dak en op de
zolderverdieping gesloopt.
Dat zou op zich niet zoveel geven, maar daar zit dus ook asbest in. Dus dat is geen sloopwerk wat ik op een zaterdagmiddag even met wat vrienden uitvoer.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 04-04-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je het op de zolder weg haalt moet je daar toch je vloer opnieuw doen. Dat is de makkelijkste manier om de vloer te bestuderen, zonder risico op instorting.

En dan nog een keer als het rookkanaal op de 1e verdieping weg is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:55:
Als je het op de zolder weg haalt moet je daar toch je vloer opnieuw doen. Dat is de makkelijkste manier om de vloer te bestuderen, zonder risico op instorting.

En dan nog een keer als het rookkanaal op de 1e verdieping weg is.
Ja, dat zou kunnen.
Maar zoals gezegd: In de schoorsteen op het dak, op zolder en op de 1ste verdieping, zit een buis met asbest.
Dus het is niet heel makkelijk slopen.

Als nu zou blijken dat de haard op de begane grond echt niet weg kan, laat ik die pijp op 1, zolder en dak lekker zitten. Want de asbest is gebonden en zolang ik er niet in boor of breek is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:52:
[...]
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Ik weet ook dat er metalen constructies zijn die ze plaatsen.
Je bedoeld "raveling" ?
Zou kunnen, al zou het rookgaskanaal op zich klein genoeg kunnen zijn dat ze het met een sparing in de vloerplaat hebben kunnen oplossen.
Maar als ik de haard ga weghalen m.b.v. onderstempeling, dan moet ik toch eerst de schoorsteen op het dak en de op de zolderverdieping wegslopen. Anders staat er te veel gewicht op de onderstempelde vloer beneden op de begane grond en 1ste verdieping.
Het hangt er beetje vanaf, vermoedelijk hoef je niet de gehele haard in 1x naar beneden te halen, je zou zeggen dat als je de haard bovenin inzaagt en beide zijkanten bovenaan voor een deel weghaalt, dat je wel kunt zien of de vloerplaat daar doorloopt tot de muur/draagbalk lijkt me.
(als de (voorkant van) haard dragend zou zijn, dan draagt deze dus nu ook af op je BG-vloer wellicht zonder fundering er onder, maar dat zou je wellicht in je kruipruimte kunnen nazien).

Heb je een funderingstekening en al eens in de kruipruimte gekeken ?
Als dan later blijkt dat de haard toch weer terug moet, heb ik voor niks de schoorsteen op het dak en op de
zolderverdieping gesloopt.
Yups van daar dat ik zou onderstempelen om de last nog wat meer te spreiden op je BG-vloer en voor de zekerheid, vervolgens zijkanten van haard inzagen en bovenste deel weghalen en kijken wat je tegenkomt en op basis daar van je verdere plan bedenken (alles kan weg, herstellen en de haard houden, andere ondersteuningsconstructie laten verzinnen en uitvoeren).

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 04-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
[b]gekkie schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:00:[/b
Yups van daar dat ik zou onderstempelen om de last nog wat meer te spreiden op je BG-vloer en voor de zekerheid, vervolgens zijkanten van haard inzagen en bovenste deel weghalen en kijken wat je tegenkomt en op basis daar van je verdere plan bedenken (alles kan weg, herstellen en de haard houden, andere ondersteuningsconstructie laten verzinnen en uitvoeren).
Dat onderstempelen klinkt goed.
Denk je dat je het zodanig kunt onderstempelen op de begane grond, dat je het hele gewicht zou kunnen dragen?
Dus van zowel de vloer als alle delen van de schoorsteen op de 1ste etage, zolder en dak?
Zal een aardige onderstempeling moeten worden, toch?

Edit voor @gekkie :

Kruipruimte is er niet.

Hier is een foto van de tekening van de funderingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_CAOfEmuQwiAkilKhzVzDmA1ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34yunQR75BTaYWHC27Gxl6gX.jpg?f=fotoalbum_large

En hier van de muren op de begane grond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIILDjiJK6MHCEv8x8OmufHY9W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx3I6YMnonxxNrQp53cYyeao.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Rzaan op 04-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah hmmm op basis van die tekeningen zou ik toch weer gaan twijfelen naar de gekozen constructieve oplossing. *zucht* wat blijven die oude tekeningen toch een ramp van het niveau "zo moet je het ongeveer in elkaar gaan klussen en de rest verzin je maar ter plekke naar goed gebruik en eigen inzicht".

Geen kruipruimte, dus hoe de BG vloer afdraagt zou prima grotendeels op zand kunnen zijn, urgh.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 04-04-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:29:
Ah hmmm op basis van die tekeningen zou ik toch weer gaan twijfelen naar de gekozen constructieve oplossing. *zucht* wat blijven die oude tekeningen toch een ramp van het niveau "zo moet je het ongeveer in elkaar gaan klussen en de rest verzin je maar ter plekke naar goed gebruik en eigen inzicht".

Geen kruipruimte, dus hoe de BG vloer afdraagt zou prima grotendeels op zand kunnen zijn, urgh.
Wat ik begrijp staat hier alles op zand inderdaad.

Denk je aan de tekening te zien (de fundering van de open haard) dat de haard toch deel van de constructie zou kunnen zijn?
Of zouden ze een fundering hebben gemaakt omdat de haard en de mantel en alles wat daarboven nog hangt, al veel gewicht van zichzelf hebben? En daarom wat extra ondersteuning met een fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Je gaat alleen de haard weghalen, toch? Als ik de tekeningen zo zie, lijkt het erop dat ze een uitsparing hebben gemaakt voor de standleiding en het rookkanaal. Kan me niet zo goed voorstellen dat dat zo gedetailleerd op deze tekening zou staan als de schoorsteen verder een groot open gat zou zijn. Dus mijn indruk is dat de vloeren met een uitsparing zijn doorgelegd tot de dragende muur, en dat de fundering onder de haard is aangelegd om het gewicht van de haard/schoorsteen tot en met zolder te kunnen dragen. Om het zeker te weten zou je aan de zijkant van de schoorsteen direct onder het plafond het pleisterwerk kunnen weghalen en een paar bakstenen eruit tikken/zagen. Dan zie je hoe het op elkaar aansluit. De betonnen plaat aan de zijkant rust sowieso ook op de dragende muur, dus daar kun je wel wat weghalen.

Zie onder. Bij rode pijl bij haard een ‘kijkgat’ maken.
Overigens snap ik die draagbalk (rood) van draagmuur naar raam niet. Die komt letterlijk boven het raam uit (zie 2e pijl)? Dat lijkt me qua constructie niet logisch? (Maar ik ben geen expert)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4IGsWpFP2YehrAhhSOg96Bf7Tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cIh3VOQ911nVxXDlBwRvCHBt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dat die dragende balk boven een raam uitkomt, is inderdaad erg vreemd.
Is in het echt ook zo.
Viel ons ook al op.

Ik denk ook dat de vloerplaten doorlopen tot de muur.
Want ik denk dat het meer moeite kost om een vloerplaat in te korten, dan om in een vloerplaat op de gewenste plekken een paar gaten te boren.
Maar ik wil niet dat er iets instort, dus aan mijn buikgevoel heb ik niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:43:
[...]
Wat ik begrijp staat hier alles op zand inderdaad.

Denk je aan de tekening te zien (de fundering van de open haard) dat de haard toch deel van de constructie zou kunnen zijn?

Of zouden ze een fundering hebben gemaakt omdat de haard en de mantel en alles wat daarboven nog hangt, al veel gewicht van zichzelf hebben? En daarom wat extra ondersteuning met een fundering?
Dat laatste sowieso en dat eerste sluit ik nu ook iets minder uit.
Bovendien is het de vraag hoe het met de draagkracht van je vloer zit ivm onderstempelen. Bij platen kun je nog wel enig idee hebben, nu is het de vraag wat ze daarmee gedaan hebben.

Maar goed als je zou onderstempelen, en de last op de BG zo goed mogelijk spreiden en vervolgens aan één zijde van de openhaard eens kijken of de vloer doorloopt en hoe groot de sparing is die is aangebracht, dan laat dat misschien iets meer weten. Al is wel de vraag of als de vloer doorloopt, die delen genoeg zijn, aangezien het ook deels opgelegd kan zijn op die zijmuren van de openhaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:04:
Dat die dragende balk boven een raam uitkomt, is inderdaad erg vreemd.
Is in het echt ook zo.
Viel ons ook al op.
De tekening uit de eerste post van je lijkt te suggereren dat er over die ramen aldaar er een (mag dan wel een flinke zijn) beton latei loopt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Hier was in 2007 iemand met een vergelijkbaar probleem en een beschrijving van wat hij/zij aantrof.
Misschien heb je er wat aan:
Link naar ander forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:11:
Al is wel de vraag of als de vloer doorloopt, die delen genoeg zijn, aangezien het ook deels opgelegd kan zijn op die zijmuren van de openhaard.
Bedoel je dat de vloerdelen misschien maar een paar centimeter op de dragende muur liggen?
Is het niet hartstikke veel gedoe voor een aannemer om die vloerdelen in te korten?
Het makkelijkste is toch gewoon een vrachtwagen laten komen en dan 1 voor 1 die platen op zijn plek met een kraan?

Stel dat ze wel maar een paar centimeter op de dragende muur liggen (of misschien zelfs net niet), dan zou ik wel de haard met een diepte van 60 cm weg kunnen halen, en tegen de muur een nieuwe muur metselen van een centimeter of 10 diep. Dan ben ik in ieder geval die lelijke muurpuist kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:27:
[...]
Bedoel je dat de vloerdelen misschien maar een paar centimeter op de dragende muur liggen?
Beetje afhankelijk van hoe groot de sparing is, of er van wat er dan nog over is van het vloerdeel, of het die overspanning kan dragen, of dat die muurtjes van de haard dus ook deels oplegpunt zijn.
Is het niet hartstikke veel gedoe voor een aannemer om die vloerdelen in te korten?
Het makkelijkste is toch gewoon een vrachtwagen laten komen en dan 1 voor 1 die platen op zijn plek met een kraan?
Je kunt af-fabriek een kortere vloerplaat verkrijgen, net als dat je er eentje met een sparing op die plek kunt krijgen. Dat hoef je niet per se in het werk te gaan maken.
Stel dat ze wel maar een paar centimeter op de dragende muur liggen (of misschien zelfs net niet), dan zou ik wel de haard met een diepte van 60 cm weg kunnen halen, en tegen de muur een nieuwe muur metselen van een centimeter of 10 diep. Dan ben ik in ieder geval die lelijke muurpuist kwijt.
Ik vraag me af (afhankelijk van o.a. hoe groot de sparing is en de (eventuele extra) wapening in die vloerplaat en waar die zich bevindt, of die delen naast die sparing voldoende draagkracht hebben voor die sparing. En vermoedelijk gaan we niets te weten komen uit de documentatie over de vloerplaat.
Als die draagkracht onvoldoende zou zijn, dan zou het kunnen dat die vloerplaat voor de overspanning vooral rust op de voorzijde van die twee muurtjes, die zullen dan een stukje voor de sparing in de vloerplaat uitsteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik vermoed toch dat je zoiets gaat aantreffen. Waarbij de betonnen platen zijn doorgelegd tot op de dragende muur, met een uitsparing op de hoek van een van de platen voor het rookkanaal.
Kun je een foto maken vanuit de haard naar boven? Wellicht kun je aan de opening al wat aflezen?

Bij mijn kleine speurtocht op internet lees ik overigens vooral het laten doorlopen van de schoorsteen voorkomt bij houten vloeren, omdat die de schoorsteen niet kunnen dragen. Bij betonnen vloeren is dat geen probleem en zie ik dat mensen zoiets als op deze foto tegenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWqM6cYp9Bc288TsDEr4Tm0-iWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2b7PxD6yi9XhbBWRoHt2uLqZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:03:
Ik vermoed toch dat je zoiets gaat aantreffen. Waarbij de betonnen platen zijn doorgelegd tot op de dragende muur, met een uitsparing op de hoek van een van de platen voor het rookkanaal.
Kun je een foto maken vanuit de haard naar boven? Wellicht kun je aan de opening al wat aflezen?

Bij mijn kleine speurtocht op internet lees ik overigens vooral het laten doorlopen van de schoorsteen voorkomt bij houten vloeren, omdat die de schoorsteen niet kunnen dragen. Bij betonnen vloeren is dat geen probleem en zie ik dat mensen zoiets als op deze foto tegenkomen.

[Afbeelding]
Ik hoop dat het bij mij zoiets is.
Ben morgen effe druk met werk, maar ik zal eens met mijn kop in de haard gaan hangen met een zaklamp en camera erbij.

@gekkie denkt (als ik hem goed begrijp) dat zo'n uitsparing de plaat misschien wel minder sterk maakt, en dat daarom het metselwerk van de haardmantel alsnog de benodigde ondersteuning geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:38:
[...]

Ik hoop dat het bij mij zoiets is.
Ben morgen effe druk met werk, maar ik zal eens met mijn kop in de haard gaan hangen met een zaklamp en camera erbij.

@gekkie denkt (als ik hem goed begrijp) dat zo'n uitsparing de plaat misschien wel minder sterk maakt, en dat daarom het metselwerk van de haardmantel alsnog de benodigde ondersteuning geeft.
Ik las het. Zou kunnen als de platen smal zijn. Dan is jouw suggestie voor onderstempeling en vervolgens een voorzetwand tegen de draagmuur effectief. Vraag me dan alleen of hoe ze dat bij de bouw gedaan hebben. Eerst betonplaten die niet helemaal passen en dan de schoorsteen ter ondersteuning? Eerst de schoorsteen en dan de platen erop? Klinkt zo onlogisch, ook voor 1980.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Toke_gt schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:06:
[...]

Ik las het. Zou kunnen als de platen smal zijn. Dan is jouw suggestie voor onderstempeling en vervolgens een voorzetwand tegen de draagmuur effectief. Vraag me dan alleen of hoe ze dat bij de bouw gedaan hebben. Eerst betonplaten die niet helemaal passen en dan de schoorsteen ter ondersteuning? Eerst de schoorsteen en dan de platen erop? Klinkt zo onlogisch, ook voor 1980.
Klinkt het ook, maar goed in de bouw strekt de garantie niet voorbij enige deur qua hoe zaken zijn uitgevoerd, anders hadden we ook geen balkons naar beneden gehad omdat de poeren wat kunstige geknutseld waren etc. En we weten gewoon betrekkelijk weinig over de betreffende woning en de beschikbare documentatie geeft weinig uitsluitsel, vandaar enige voorzichtigheid en uitgaan van het worst-case-scenario qua hun verkozen oplossing in die tijd.

(en ik heb zelf ooit eens op een lage verdieping van een woontoren een stabiliteitswand van de kern (trappenhuis) bijna over de volledige lengte op lucht gebouwd zien worden. (electriciens die het wel handig vonden dat al die stekken daar zo op een rij uitstaken, scheelde in het vastmaken van die gigantische bossen met electraleidingen richting de meterkast die vast zat aan die wand. Dus ik ben van wat illusies afgeholpen ;) ))

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 05-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
gekkie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:12:
[...]
we weten gewoon betrekkelijk weinig over de betreffende woning en de beschikbare documentatie geeft weinig uitsluitsel, vandaar enige voorzichtigheid en uitgaan van het worst-case-scenario qua hun verkozen oplossing in die tijd.
Klopt helemaal.

Ik zit nog aan de volgende 'oplossing' te denken:
De schoorsteen op het dak en de schoorsteen + ommanteling op de zolder kunnen sowieso weg.
Gedoe, want er zit ook asbest in.
De etage daaronder, de slaapkamer-etage, zit ook asbest in de pijp.
Als ik nu op de zolder de hele ommanteling weg laat halen, dan kan ik volgens mij zien of de vloerplaten rusten op de dragende muur van de slaapkamer-etage óf op de schoorsteen + ommanteling op die etage.
Want dan kijk je er van boven op zou je zeggen.
Moet ik misschien wel een stuk dekvloer weghalen op zolder, maar dat lijkt me geen probleem.

Als - als - die vloer van de zolder gewoon rust op de dragende muur van de slaapkamer-etage, kan ik die ook in zijn totaliteit verwijderen.
Vervolgens kan ik dan ook weer zien hoe ver de vloerplaten doorlopen: Helemaal tot de dragende muur van de woonetage, óf toch op open haard op die etage.

Klopt mijn theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik zou idd op zolder beginnen en dan naar benden toe gauw weghalen dan krijg je vanzelf in het zicht hoe het zit. Asbest pijp trek je er zo uit en rol je in een stuk plastic. Niks spannends aan.
Gaat het op zolder goed dan ga je p de volgende verdieping verder, kom je vanzelf bij de woonkamer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lijkt me op zich wel, je neemt dan wel min of meer de beslissing dat als het tegen valt met wat je wilt, het ook kostbaar is om de haard weer op te bouwen (for whatever reason).

En ik weet niet of je bijvb nog genoeg pannen hebt om de plek van je schoorsteen weer dicht te krijgen etc.
Dus dat overdenken lijkt me ook verstandig.

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 06-04-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Altijd stempelen

Het is amper werk en mocht er iets mis zijn, dan ligt niet je hele huis in puin. Je zult maar het huis hebben waar de vloerplaat te kort was en hij toch op de schoorsteen ligt.
En vergeet je CAR verzekering niet als er een risico is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zou idd op zolder beginnen en dan naar benden toe gauw weghalen dan krijg je vanzelf in het zicht hoe het zit. Asbest pijp trek je er zo uit en rol je in een stuk plastic. Niks spannends aan.
Gaat het op zolder goed dan ga je p de volgende verdieping verder, kom je vanzelf bij de woonkamer.
Dat asbest-verwijderen, dat doet een specialistisch bedrijf, maar daar heb ik het al over gehad in een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:08:
Lijkt me op zich wel, je neemt dan wel min of meer de beslissing dat als het tegen valt met wat je wilt, het ook kostbaar is om de haard weer op te bouwen (for whatever reason).

En ik weet niet of je bijvb nog genoeg pannen hebt om de plek van je schoorsteen weer dicht te krijgen etc.
Dus dat overdenken lijkt me ook verstandig.
Ik ga sowieso zo'n haard niet meer gebruiken. Open haard is niet ons ding.
Dus stel dat de haard beneden niet wegkan, dan heb ik in ieder geval boven alles verwijderd.
Tenminste, als ik op de 1ste etage van bovenaf kan zien of de vloer op de haard of op de muur rust.
Rust hij wel op de haard, dan brandt ik er mijn vingers niet aan dat laatste stuk.
En dan hoef ik op de begane grond niks te herstellen.

Pannen moet ik nog zoeken.
Dan vooral de paar nokpannen of nokvorsten of heten die.
Er komt uiteindelijk ook een dakkapel, dus gewone pannen heb ik genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 06-04-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:37:
Altijd stempelen

Het is amper werk en mocht er iets mis zijn, dan ligt niet je hele huis in puin. Je zult maar het huis hebben waar de vloerplaat te kort was en hij toch op de schoorsteen ligt.
En vergeet je CAR verzekering niet als er een risico is.
Volgens mij als ik van boven naar beneden werk, en ik kijk steeds van bovenaf of de vloerplaten op de ondergelegen schoorsteen óf op de ondergelegen muur rusten, hoef ik niks te stempelen.
Liggen ze op de schoorsteen, dan blijf ik er vanaf.
Liggen ze op de muur, dan kan ik de schoorsteen eronder rustig weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:27:.
Liggen ze op de muur, dan kan ik de schoorsteen eronder rustig weghalen.
Zonder de muur (gedeeltelijk) te slopen kun je niet zien hoe groot de oplegging is.

Overigens is de kans dat er een probleem is wel heel erg klein met dit bouwjaar. Maar als je mij gevraagd had wat de kans was dat je huis ontploft bij het aanleggen van een laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:16:
[...]

Zonder de muur (gedeeltelijk) te slopen kun je niet zien hoe groot de oplegging is.
Ik kan toch van bovenaf kijken?
Dan zie ik toch hoe ver de vloerdelen (van vloer van de slaapkamer) doorlopen?
Als ik de betonnen dekvloer in de slaapkamer weghaal, komt de verdiepingsvloer tevoorschijn.
Dan is het kijken tot hoe ver deze doorloopt, zou ik denken.
Of zie ik het verkeerd?

Bedoel je wellicht dat ik niet alleen de bovenkant van de haardombouw moet slopen, maar zelfs een stuk van de dragende muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:22:
[...]

Bedoel je wellicht dat ik niet alleen de bovenkant van de haardombouw moet slopen, maar zelfs een stuk van de dragende muur?
Exact. De dragende muur van de volgende verdieping staat erop, dus je ziet niet of de kanaalplaat erop ligt of tegen de muur aanligt. Alleen als hij korter is zou je iets zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:39:
[...]

Exact. De dragende muur van de volgende verdieping staat erop, dus je ziet niet of de kanaalplaat erop ligt of tegen de muur aanligt. Alleen als hij korter is zou je iets zien.
Helder!

Nu is deze dragende muur ietsjes meer dan 20 cm dik.
Dus de platen liggen er dan maximaal 10 cm op.
Als ik nu van bovenaf zie (zonder de dragende muur ietsjes open te breken) dat de platen in ieder geval tot de muur komen, dan zou ik misschien ook het volgende kunnen doen:
Tegen de muur beneden met 2 stalen staanders en een stalen drager een extra draagconstructie maken.

Dan wordt de muur in zijn totaliteit wel wat dikker, maar ik wil er bijna zeker toch een lange verticale haard in plaatsen, en daarboven een TV. Dus ik heb toch ruimte nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.haveverwarming.nl/media/wysiwyg/cd3f9b59d5628d6e1c67edbf7efe447a_2_.jpg

Je zou denken: Waarom laat je de huidige open haard niet zitten?
Maar dat is een enorme puist en hout stoken of gas stoken gaan we sowieso niet doen.
Deze puist steekt 60 cm de huiskamer in, en als de nieuwe muur 15 cm uitsteekt, dan is de kamer toch 40-45 cm breder op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:57:
Tegen de muur beneden met 2 stalen staanders en een stalen drager een extra draagconstructie maken.
Nee hoor, dat is niet nodig.
Maar tijdens het breken even stempelen, controleren dat alles er goed uitziet en dan de stempels eruit. Bij het losdraaien van de stempels voel/zie je meteen of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Staan er niet meer huizen in de buurt waar je kunt navragen hoe een en ander in elkaar steekt?
En verder: je hebt een duidelijk plan wat je er uiteindelijk terug wilt zetten. Stel dat de betonplaten wel op de schoorsteen rusten, hoe ga je je plan dan uitvoeren? Zo’n constructie als wat je hierboven schetst, zou dat niet gewoon je uitgangspunt voor de verbouwing kunnen zijn? Dan hoef je verder helemaal niks te slopen of aan te pakken op de verdiepingen erboven?

Ik zie overigens op de foto de grote uitsparing in de haard zelf. Dat betekent toch al dat dat deel van de schoorsteen niet het dragende deel kan zijn? Daar kun je dus een stuk hoger prima een kijkgat maken.
En kun je niet beginnen met de betegelde ombouw van de haard weghalen, zodat je kunt zien hoe de schoorsteenmantel op de vloer aansluit? Denk dat dat ook al veel zegt. En dat deel sloop je er sowieso uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Toke_gt
Ons huis is een huis dat niet in een serie is gebouwd. Iemand heeft een architect gevraagd destijds voor een woning. Links staat een huis uit 1930 en aan de andere kant een huis uit 1970.

Ik wil het gedeelte op de hogere verdiepingen er eigenlijk gewoon uitslopen.
Schoorsteen heeft geen functie en kan alleen maar tot lekkage leiden. Niet gauw, maar als je toch bezig bent...
Schoorsteenmantels op zolder en op de slaapetage ook weg, want daar zit asbest in en ik wil geen asbest meer in mijn huis. Ik weet dat zolang je er niet in boort of breekt, dat het geen kwaad kan.
Maar met het ook op verkoop ooit, lijkt het me fijner om gewoon te kunnen zeggen: Asbestvrij!
Daarnaast wil ik ook zelf niet voorzichtig hoeven zijn mocht ik ooit alsnog iets willen slopen.

Dan denk ik nog dat de schoorsteen-gedeeltes op 1 + 2 + dak teveel gewicht hebben.
Ook al lopen de vloerplaten wel goed door, of ondersteun ik het goed... ik denk dat weghalen beter is.
Misschien overdreven, maar die gedachte heb ik.
Pagina: 1