Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn toekomstige zonneweide, omvormer en installatie vragen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TFL999
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 11:09
Hallo allen,

Na 8 jaar aandringen is mijn vriendin eindelijk overtuigd en mag ik toch zonnepanelen aanschaffen ondanks dat ze het een lelijk gezicht vindt.

Ik zie dat hier veel mensen met kennis en ervaring zitten op dit gebied en daarom dacht ik hier eens te raden te gaan voor wat adviezen. Ik wil namelijk de installatie zelf gaan doen.

Wij hebben geen gasaansluiting en hebben een hoog energieverbruik van ongeveer 16.000kWh/jaar. Ik wil daarom onze huisaansluiting van 3x25A maximaal gaan benutten bij de installatie van de zonnepanelen.
De zonnepanelen komen achter in de wei te liggen op de grond. Ruimte is niet direct een bepalende factor.

Nu vroeg ik mij af of ik hierbij kan werken met 1 omvormer of dat ik hierbij 2 omvormers moet gebruiken in verband met selectiviteit. Of is dit niet van toepassing op een PV-systeem op aparte groep?
Kan ik in de groepenkast 1 extra aardlekautomaat installeren van 3x25A en dan hier 1 3 fase omvormer op aansluiten. Ik denk hier aan de Growatt 15KTL3-X.
Deze geeft volgens de specificaties aan de output zijde max 25A ( Growatt specs).

Aangezien deze dan precies op het maximum zit voor wat betreft aantal Ampére, is er dan een kans dat gedurende de dag de zekering er alsnog uit springt?

Of mag ik maximaal 3x16A aardlekautomaten installeren in mijn groepenkast? Mag ik dan wel 2 omvormers op 2 aparte groepen installeren?
Ik denk dan aan de Growatt 7000KTL3-x en de 8000KTL3-x. Volgens specs geven deze maximaal 11,7A en 13,3A. Samen ook 25A, maar mag dit, kan dit, en gaat dit goed op lange termijn?

Ik zie dat er verschillende aarlekautomaten zijn van 30ma, 100ma en 300ma. Normaal in huis je gebruik je een 30ma, is het toegestaan en handig om voor de omvormer een 100ma of 300ma te kiezen? en zo ja welke?

De max DC ingangsspanning is 1100V voor de bovengenoemde omvormers.
Hoeveel zonnepanelen kan ik hierbij veilig met enige marge in serie op aansluiten? Mag ik het voltage van een zonnepaneel simpelweg optellen en moet ik dan de Vmpp of de Voc hierbij gebruiken? Moet hierbij nog een marge aangehouden worden ten opzichte van de max?

Ik zit hierbij te denken aan een zonneschans voor 50 zonnepanelen van 380wP. De growatt heeft 2 mppt's. Kan ik dan 25 zonnepanelen op 1 string zetten en deze op 1 ingang zetten? Moet ik daarbij behalve max V ook nog rekening houden met en maximale stroom (max A?).

Zijn er nog andere mogelijkheden om het aantal zonnepanelen verder te optimaliseren voor een 3x25A huisaansluiting?

Voor montage dacht ik aan de chiko zonneschans ( Chiko zonneschans ).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? is dit ook makkelijk te plaatsen op een weide grond (omgeploegd met worteldoek eronder)?
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een anders systeem op de grond plaatsen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
TFL999 ).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? is dit ook makkelijk te plaatsen op een weide grond (omgeploegd met worteldoek eronder)?
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een anders systeem op de grond plaatsen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
TFL999

[ Voor 27% gewijzigd door TFL999 op 04-04-2022 16:55 ]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(gefixt)

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 05-04-2022 11:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
Omvormers: neem 3 fase en houdt je aan:

aansluitrichtlijn liander

een 8k en een 9k omvormer is dus prima

modelleer je installatie in sunnydesignweb.com, daar kan je kijken naar effect orientatie en stringlengte.

Lees ook de OP van het PV topic goed.

Verder zou ikzelf gewoon veel WP neerleggen, b.v. 15kW omvormer capacitet en dan 15/0,7=22kWP panelen.

Met een oost west opstelling heb je wat meer spreiding over de dag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Je hebt ook omvormers die dynamisch de invoeding kunnen begrenzen. Dan plaats je een meter die meet hoeveel je exporteert en daar begrens je dan op met max de 17kVA die toegestaan is. Het verbruik van je huis is hier dan al vanaf. 16MWh/jaar is toch gemiddeld 2kW, dus dan als dat een beetje netjes gespreid is, dan kun je gemiddeld 19kW omvormer output aan. En wat @BarryH al zegt: flink overbemeten. 0,7 is helemaal niet extreem in dat opzicht. Als het je echt om de maximale opbrengst gaat kun je nog wel stukje lager. 19kW/0,7 = 27kWp aan panelen.

• TFL999
Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:26:
@TFL999 de post is nu een soort van dubbel, halverwege de zonneschans begint hij opnieuw :)
Dank je, ik heb hem aangepast.

[ Voor 77% gewijzigd door TFL999 op 04-04-2022 16:59 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:02

de Peer

under peer review

TFL999 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:18:
is dit ook makkelijk te plaatsen op een weide grond (omgeploegd met worteldoek eronder)?
Volgens mij wel vergunningsplichtig.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 14:11
Ik denk aan een fysiek iets hogere installatie. Geen idee waarom, misschien omdat je dit overal ziet. Waarschijnlijk omdat je er aan de onderkant nog bij kunt en vanwege koeling (efficentie dus). Dit is wat je meestal ziet bij vrije plaatsing in weilanden.

Verder zou ik oost+west plaatsing serieus overwegen.
De piek-opbrengst is iets lager dan recht op het zuiden maar er zijn meerdere voordelen:
- de panelen leveren in de zomer al vroeg hun piekstroom terwijl het nog relatief koel is: ze zijn dus recht op de zon gericht als het nog koel is.
- je omvormer kan iets kleiner omdat de opbrengst niet meer een hoge piek heeft om 12:00 maar breder uitgesmeerd wordt;
- je kunt netto méér stroom leveren omdat je in principe die 3x25A een groter deel van de dag kunt leveren, in plaats van een installatie die alleen om 12:00 die 3x25A levert.
- als in de toekomst jouw net wordt overbelast omdat al je buren ook allemaal zonnepanelen op het zuiden richten, heb jij je maximale opbrengst vóór en na 12:00 liggen. Als het systeem afschakelt wegens overbelasting van het net, heb jij daar minder last van.

Wat omvormers betreft... je zou meerdere kleine kunnen nemen ipv één grote. Als er één omvormer of één paneel of één kabel kapot gaat blijft de rest gewoon draaien. Graceful degradation, het systeem valt bij defecten dan maar voor een klein deel uit in plaats van alles of niets.
Je kunt dan ook nog eens uitbreiden in de toekomst: Gewoon weer een setje panelen en een omvormer erbij. Je hele systeem ziet er dan qua opbouw en componenten hetzelfde uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 04-04-2022 17:45 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3×16A mag niet achter een 3×25A hoofdzekering. Je voldoet namelijk niet aan de netcode qua selectiviteit. Het is echter gebruikelijk in Nederland om je niet aan die regel te houden :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
@BarryH Quote het documetn dan goed.... 17kW mag gewoon.

En als je geeft om selectiviteit dan pak je een 8kW, een 9kW... Verdeeld je O-W liggende panelen er keurig over... (de 1 een beetje meer dan de ander ;) )... Het netto effect ten opzichte van de hoofdzekering is geheel identiek aan 1 17kW omvormer maar je krijgt de netcode politie op het forum niet achter je aan :P

(Ofwel... 17kW)

Op die 17kW kun je bijna straffeloos 25kW aan panelen hangen.... Hoe ver wil je gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
@Ronald excuses, er was altijd een document waarin stond dat je 17kW mocht aansluiten aan omvormer AC vermogen, maar dat een omvormer max 11kW (3x16A) mocht zijn. kortom minimaal 2 omvormers voor 17kW.

Ik dacht dat dat bij liander was (of enexis), maar kan het niet meer vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
@BarryH Iemand zal het vast ooit geschreven hebben... Iemand zat het vast ook uitgevoerd hebben... Maar met een 100% gelijktijdigheid is het effectief niet nuttig ;-) Dus ja... Ik zou lekker een 17kW ophangen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TFL999
Dank voor alle reacties.

Ik heb me net aangemeld bij de sunnydesigner en ga daar vanavond eens mee spelen om te kijken wat de verschillen in uitkomst zijn.

Ik begrijp dat het betrouwbaarder is om 2 omvormers te nemen ipv 1 in verband met uitval. Echter op een levensduur van 10jaar omvormer is een eventuele week/2 weken uitval redelijk klein. En de extra investering in een extra omvormer (met extra 80m grondkabel, extra 3 fase automaat) moet zich wel ook ergens terug verdienen.
Echter als dit niet mag dan moet het over 2 omvormers en 2 groepen. Echter ik zie hier dat de meningen verschillen of het wel of niet toegestaan is.

• TFL999
Dre schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:42:
3×16A mag niet achter een 3×25A hoofdzekering. Je voldoet namelijk niet aan de netcode qua selectiviteit. Het is echter gebruikelijk in Nederland om je niet aan die regel te houden :P
Dit verbaasd me enigzins. Heb je een referentie voor mij waarom een 3x16A groep niet achter een 3x25A groep mag zitten ivm selectiviteit. Voor zover ik heb kunnen vinden is rekening houden in een particuliere woning juist dat 3x16A achter een 3x25A mag worden gezet.
In mijn meterkast (niet zelf geinstallleerd, maar officiele installateur bij de nieuwbouw) zitten ook 4 krachtgroepen van 3x16A achter mijn huisaansluiting van 3x25A.
Dan had dit dus nooit zo geinstalleerd mogen worden destijds.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@TFL999 het is een beetje een injoke van Dre. Volgens de strikte interpretatie zit iedereen met 3x25A inderdaad niet goed, maar niemand maakt er een probleem van en in de praktijk is er ook geen probleem. Tot zo ver selectiviteit :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Niet online

Dre

TFL999 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:55:
[...]

Dit verbaasd me enigzins. Heb je een referentie voor mij waarom een 3x16A groep niet achter een 3x25A groep mag zitten ivm selectiviteit. Voor zover ik heb kunnen vinden is rekening houden in een particuliere woning juist dat 3x16A achter een 3x25A mag worden gezet.
In mijn meterkast (niet zelf geinstallleerd, maar officiele installateur bij de nieuwbouw) zitten ook 4 krachtgroepen van 3x16A achter mijn huisaansluiting van 3x25A.
Dan had dit dus nooit zo geinstalleerd mogen worden destijds.
Klopt, dit had niet zo geïnstalleerd mogen worden. Dit plaatje maakt het wat duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Wat ik wil zeggen is:
  • 16A achter 25A is niet selectief en voldoet niet aan de netcode.
  • 25A achter 25A is niet selectief en voldoet niet aan de netcode.
Voor de netcode maakt het dus geen verschil. Hooguit dat je kan zeggen dat bij een gedeeltelijke kortsluiting er bij 16A de kans groter is dat de hoofdzekering erin blijft zitten. Maar een garantie heb je niet, zeker bij een harde kortsluiting niet.

De vraag is hoeveel extra moeite je wilt doen qua omvormers, als je in eigenlijk alle gevallen toch niet voldoet aan de netcode :)

• Dre
  • Niet online

Dre

Pak dus een 17 kW omvormer. Eindgroep 3×25A. ALS zou ik conform omvormer fabrikant hanteren in dit geval..Knoop daar 34 kWp aan panelen aan en lekker terug leveren.

Oost/west >>> voordeel spreiding op de dag en minder oppervlakte nodig
Zuid >>> voordeel meer opbrengst in de winter

• Proton_

Proton_

Team Welles

16 MWh roept wel vragen op, wil je het daar ook over hebben of is dat offtopic? :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
TFL999 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:51:
Dank voor alle reacties.

Ik heb me net aangemeld bij de sunnydesigner en ga daar vanavond eens mee spelen om te kijken wat de verschillen in uitkomst zijn.

Ik begrijp dat het betrouwbaarder is om 2 omvormers te nemen ipv 1 in verband met uitval. Echter op een levensduur van 10jaar omvormer is een eventuele week/2 weken uitval redelijk klein. En de extra investering in een extra omvormer (met extra 80m grondkabel, extra 3 fase automaat) moet zich wel ook ergens terug verdienen.
Echter als dit niet mag dan moet het over 2 omvormers en 2 groepen. Echter ik zie hier dat de meningen verschillen of het wel of niet toegestaan is.
gewoon 1 omvormer kopen, een jaar er mee draaien, dan heb je al meer als genoeg verdiend en een 2de kopen, gewoon voor de backup als je zin hebt. ;)

je gaat groot, dus wees zuinig met wat je wil doen.
normaal kijken mensen alleen naar het aantal Wp, maar het aantal uren per jaar dat je ook echt die Wp haalt is maar erg beperkt.
dus je kunt ook beter kijken naar de NOCT van de panelen, die is vaak 30% lager als de Wp.

de 12+kW omvormers daar zie je vaak dat die 2 mpp's hebben.
maar 1 mpp kan dan vaak 2 stringen parallel hebben.

de meeste van deze omvormers hebben een optimum van rond de 600Vmpp.
dit kom vaak neer op 18-20 panelen uit
(ik ga even uit voor het verhaal van 350Wp en dan 18x
18x34Vmpp = nice genoeg, zelf uit rekenen of 20 panelen serieel ook kan met sunnydesign.
je wil een stukje boven het optimum zitten, door de temperatuur zakt de Vmpp een beetje en dat zijn net de momenten dat je flink scoort.)

dan kun je dus al 1x18x350Wp op mpp 1, en 2x18x350Wp op mpp 2 zetten.

voordeel van 2 parallel strings is dat die ook 2 verschillende richtingen op kunnen kijken.
dus daar kun je b.v. een oost-west van maken.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
je doordat ik vrij stijlen hoek heb is de opbrengst veel meer verdeeld over de dag en is de top niet zo hoog.
hier kun je leuk gebruik van maken en is je meer Wp als W omvormer nog nuttiger.

maar oost-west is leuk in de zomer, het zuigt een beetje in de mindere maanden.
(pas op winter in PV land is niet het zelfde als winter in mensen land.
24 december is mid winter in PV land. dus die is 1,5maand verschoven ten opzichte van menselijk denken winter.)
maar je hebt nog 1x18x350Wp op de andere mpp over, zet die wat steiler op zuid en je hebt ook een leuke verdeling over zomer + winter/lente/herfst.

er zijn ook omvormers die werken met een optimum van 1200Vmpp.
alleen die zijn duur, dus dat laat ik even buiten dit verhaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Re hoeveel volt en hoeveel panelen etc: de meeste merken hebben een online designer, Growatt bijvoorbeeld.
Die vertelt je of en hoe de panelen op een omvormer aangesloten moeten worden.
De panelen en connectoren bijvoorbeeld hebben ook een maximumspanning (ivm isolatiedikte en -afstand). Meer dan 1000V is nog niet echt gangbaar.

Ik weet niet of worteldoek handig is, dat wordt erg warm. Gras/kruiden zal beter zijn en niet erg hard groeien.
Voor montage op de grond zijn schroefpalen fijn werken.
Bij verdiepte montage, uit het zicht in een greppel dicht op de grond (let op drainage), is een simpele grondschroef voldoende, als het wind gaat vangen heb je serieuzer spul nodig.

• TFL999
Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:00:
16 MWh roept wel vragen op, wil je het daar ook over hebben of is dat offtopic? :)
:?
Tja.... vind het ook vrij hoog......
Maar we hebben geen gas aansluiting, een heel groot huis en een zwembad buiten wat we verwarmen van april t/m oktober. Er draaien dus 2 warmtepompen.
Verder is het sluipverbruik heel hoog, waar ik toch wel eens naar moet gaan kijken. Heb wel NAS, domotica computers aanstaan enz.

• TFL999
Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:53:
Re hoeveel volt en hoeveel panelen etc: de meeste merken hebben een online designer, Growatt bijvoorbeeld.
Die vertelt je of en hoe de panelen op een omvormer aangesloten moeten worden.
De panelen en connectoren bijvoorbeeld hebben ook een maximumspanning (ivm isolatiedikte en -afstand). Meer dan 1000V is nog niet echt gangbaar.

Ik weet niet of worteldoek handig is, dat wordt erg warm. Gras/kruiden zal beter zijn en niet erg hard groeien.
Voor montage op de grond zijn schroefpalen fijn werken.
Bij verdiepte montage, uit het zicht in een greppel dicht op de grond (let op drainage), is een simpele grondschroef voldoende, als het wind gaat vangen heb je serieuzer spul nodig.
Die growatt designer doet af en toe wel raar. Vul je in dat je er 40 panelen aan wilt hangen, pakt hij er 32, vil je er 50 in dan, pakt hij er 40. Dus SMA designer werkt beter, maar dan kun je natuurlijk weer niet de Growatt inverter invoeren. Dus beetje combinatie om wat zaken uit te rekenen.
Het zou in ieder geval wel moeten lukken om mijn verbruik geheel terug te produceren.

Is het vanwege het afbouwen van de salderingsregeling wellicht handig om juist te zorgen dat in de winter de productie maximaal is?

Voor het vastzetten wilde ik ballast gebruiken. De chicko schansen kun je met tegels (gratis via MP) vastleggen. Eventuele O-W opstelling met een platdaksysteem gaat dat ook mee,

Heb nog geen handig doe het zelf systeem gevonden wat ik eventueel op een meter hoogte kan zetten. Op zich zou dit handiger/beter zijn. Echter dit vangt veel wind en is bijna altijd project specifiek om dat door te rekenen dus dan wordt het meteen een stuk duurder dan een algemeen systeem.

• TFL999
migjes schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:18:
[...]

de 12+kW omvormers daar zie je vaak dat die 2 mpp's hebben.
maar 1 mpp kan dan vaak 2 stringen parallel hebben.

de meeste van deze omvormers hebben een optimum van rond de 600Vmpp.
dit kom vaak neer op 18-20 panelen uit
(ik ga even uit voor het verhaal van 350Wp en dan 18x
18x34Vmpp = nice genoeg, zelf uit rekenen of 20 panelen serieel ook kan met sunnydesign.
je wil een stukje boven het optimum zitten, door de temperatuur zakt de Vmpp een beetje en dat zijn net de momenten dat je flink scoort.)

dan kun je dus al 1x18x350Wp op mpp 1, en 2x18x350Wp op mpp 2 zetten.

voordeel van 2 parallel strings is dat die ook 2 verschillende richtingen op kunnen kijken.
dus daar kun je b.v. een oost-west van maken.

maar oost-west is leuk in de zomer, het zuigt een beetje in de mindere maanden.
(pas op winter in PV land is niet het zelfde als winter in mensen land.
24 december is mid winter in PV land. dus die is 1,5maand verschoven ten opzichte van menselijk denken winter.)
maar je hebt nog 1x18x350Wp op de andere mpp over, zet die wat steiler op zuid en je hebt ook een leuke verdeling over zomer + winter/lente/herfst.

er zijn ook omvormers die werken met een optimum van 1200Vmpp.
alleen die zijn duur, dus dat laat ik even buiten dit verhaal. ;)
Ik was er vanuit gegaan dat de oost en west string op een aparte MPPT zouden moeten komen. Klopt het dat ik uit jouw verhaal opmaak dat deze ook gewoon op een parallele ingang gezet kunnen worden (indien die op de omvormer zit?

Het optimum V van een omvormer is dat ook ergens terug te vinden? ik kon het niet vinden in de specs namelijk.

Begrijp ik overigens goed dat je altijd met Vmmp moet rekenen voor Voltages en max/min te berekenen en dat de Voc van een paneel er niet zo toe doet?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
TFL999 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:07:
[...]

Ik was er vanuit gegaan dat de oost en west string op een aparte MPPT zouden moeten komen. Klopt het dat ik uit jouw verhaal opmaak dat deze ook gewoon op een parallele ingang gezet kunnen worden (indien die op de omvormer zit?
2 serieel stringen parallel op 1 mpp, jep die kunnen allebei een andere kant op kijken.
zie ook mijn onderschrift: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost
ik doe dat trucje dus ook op oost.
Het optimum V van een omvormer is dat ook ergens terug te vinden? ik kon het niet vinden in de specs namelijk.
staat bij de meeste merken gewoon in de datasheet
bij growatt nomen ze dat nominal Voltage.
maar eigenlijk is dat bij 97% van de 3fase omvormer toch het zelfde getal.
met dat voltage maakt de omvormer een 98,6% efficiëntie.
(maar zie deze niet te precies, je wil er eigenlijk een stukje boven zitten zodat als het warmer is je juist zit)
Begrijp ik overigens goed dat je altijd met Vmmp moet rekenen voor Voltages en max/min te berekenen en dat de Voc van een paneel er niet zo toe doet?
Voc x aantal panelen(per mpp serieel) + 10% voor temperatuur moet onder de max van de omvormer blijven, in jouw geval 1000V.
dus zonder temperatuur een 900Voc, en dan zit je Vmpp iets over de 600Vmpp, met de meeste panelen.

maar reken dit maar uit met sunnydesign, is simpeler om mee te beginnen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-04-2022 19:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
TFL999 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:51:
Dank voor alle reacties.

Onzin. Dat verhaal van gracefull failure is van toepassing als je om de beschikbaarheid geeft. Voor de productie maakt het niet uit. Heel simpel gezegd: met 2 omvormers heb je 2x kans dat er 1 kapot gaat. Je moet allerlei dingen dubbel aanleggen en als ze gemiddeld 15jr mee gaan, dan moet je in 15jr gemiddeld 2x een kapotte omvormer vervangen in plaats van 1x werk en zit je 2x een periode zonder een deel van de productie ipv 1x zonder al je productie.

Je kunt dan beter investeren in een merk met heel goede garantie. Ik heb bijvoorbeeld heel goede verhalen gehoord over SMA. Die sturen meteen een vervangend exemplaar als ie kapot is, zodat je die alvast op kunt hangen terwijl je de kapotte terug stuurt voor onderzoek/reparatie. Daardoor heb je veel minder down-time. Of je dat het geld waard vindt is een tweede vraag, maar geeft het extra geld liever uit aan een betere omvormer dan aan 2 ipv 1 omvormers.

• TFL999
Nogmaals dank voor alle antwoorden.
Ik ben ondertussen een heel stuk wijzer geworden en heb een tijd met zowel de Growatt designer als de SMA designer gespeeld om tot een gewenste configuratie te komen.

Een van de zaken waar ik echter nog niet uit ben is de beste manier om de afstand tussen de wei en huis te overbruggen.
Na wat nameten bleek dit toch om een afstand van 100 meter te gaan tot aan de meterkast.

Nu blijkt het in mijn configuratie minder verlies op te leveren om de DC kabels langer te maken en de AC bekabeling zo kort mogelijk. Behalve minder verlies zorgt dit ook voor minder V verlies, waardoor mijn omvormer zou kunnen afschakelen indien de net Voltage richting de 253 gaat.

De meest makkelijke manier is de omvormer bij de zonnepanelen hangen en hier een 4x6mm2 YMVK-as kabel heen leggen. Echter dit geeft een verlies van 3,8V volgens Growatt of 6,2V volgens SMA.
En daarbij een verlies van vermogen van 148W, respecitevelijk 400W. Geen idee welke designer er gelijk heeft.

Veel minder verlies zou het zijn om de omvormer dicht bij het huis te hangen en dan lange DC bekabeling toe te passen. Er moeten dan 3 strings, dus 6 kabels richting mijn huist.
Echter wat voor buizen of kabels kan en mag ik daarbij gebruiken?
Mag DC ook gewoon door een YMVK-as kabel? Dan zou er een 4x6mm2 en een 2x6mm2 kabel nodig zijn.
Of wellicht is het handiger om hiervoor gewone solarkabel te gebruiken en deze door een buis heen leggen.
Wat voor mantelbuis mag er buiten in de grond gebruikt worden met zo'n hoge voltages?
Is deze mantelbuis daarvoor geschikt?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21
TFL999 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:48:
Nogmaals dank voor alle antwoorden.
Ik ben ondertussen een heel stuk wijzer geworden en heb een tijd met zowel de Growatt designer als de SMA designer gespeeld om tot een gewenste configuratie te komen.

Een van de zaken waar ik echter nog niet uit ben is de beste manier om de afstand tussen de wei en huis te overbruggen.
Na wat nameten bleek dit toch om een afstand van 100 meter te gaan tot aan de meterkast.

Nu blijkt het in mijn configuratie minder verlies op te leveren om de DC kabels langer te maken en de AC bekabeling zo kort mogelijk. Behalve minder verlies zorgt dit ook voor minder V verlies, waardoor mijn omvormer zou kunnen afschakelen indien de net Voltage richting de 253 gaat.

De meest makkelijke manier is de omvormer bij de zonnepanelen hangen en hier een 4x6mm2 YMVK-as kabel heen leggen. Echter dit geeft een verlies van 3,8V volgens Growatt of 6,2V volgens SMA.
En daarbij een verlies van vermogen van 148W, respecitevelijk 400W. Geen idee welke designer er gelijk heeft.

Veel minder verlies zou het zijn om de omvormer dicht bij het huis te hangen en dan lange DC bekabeling toe te passen. Er moeten dan 3 strings, dus 6 kabels richting mijn huist.
Echter wat voor buizen of kabels kan en mag ik daarbij gebruiken?
Mag DC ook gewoon door een YMVK-as kabel? Dan zou er een 4x6mm2 en een 2x6mm2 kabel nodig zijn.
Of wellicht is het handiger om hiervoor gewone solarkabel te gebruiken en deze door een buis heen leggen.
Wat voor mantelbuis mag er buiten in de grond gebruikt worden met zo'n hoge voltages?
Is deze mantelbuis daarvoor geschikt?
Ik heb een vergelijkbaar perceel, ook een 100 meter tot de plek waar ik panelen wil. Hier is de omvormer in de schuur gepland, en DC kabels in een mantelbuis vanaf het weiland naar die schuur. Sowieso wil je geen kabel los in de grond leggen, ook geen A-C kabel. Dus sowieso een mantelbuis trekken en sowieso 1 maat groter dan je denkt nodig te hebben. Ik ben nog met de details bezig, dus kijk geïnteresseerd mee :)

Wat is de bestemming van het weiland, en Hoe is jouw gemeente qua vergunningen? Is er een zonnepanelen beleid, mag het in het bestemmingsplan of moet je een volledige vergunning / bestemmingswijziging door? Of denk je ‘fuck it’ en leg je ze gewoon aan? In dat geval zal ik ook vast het verwijderen plannen, de meeste gemeentes controleren regelmatig luchtfoto’s om illegale bebouwing tegen te gaan:)

Mijn gemeente staat bekend als lastig, maar er is wel Een duidelijke richtlijn voor ‘kleinschalige zonneweides op agrarische percelen’ het komt neer op: bewijs dat het niet op het huis of in de tuin kan en zorg dat niemand er last van heeft.

• TFL999
overhyped schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:12:
[...]

.....Of denk je ‘fuck it’ en leg je ze gewoon aan? In dat geval zal ik ook vast het verwijderen plannen, de meeste gemeentes controleren regelmatig luchtfoto’s om illegale bebouwing tegen te gaan:)

...
Dit dus. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ons weiland in het nieuwe bestemmingsplan wonen heeft gekregen. Zeg maar, foutje van de gemeente in uw voordeel....

Ik zet er nog wel over te twijfelen of ik de vergunning achteraf alsnog ga aanvragen. Op het dak is bij mij geen optie, we hebben een dak van riet met teveel bochten en korte stukken op zuid.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31
TFL999 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:20:
[...]

Dit dus. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ons weiland in het nieuwe bestemmingsplan wonen heeft gekregen. Zeg maar, foutje van de gemeente in uw voordeel....

Ik zet er nog wel over te twijfelen of ik de vergunning achteraf alsnog ga aanvragen. Op het dak is bij mij geen optie, we hebben een dak van riet met teveel bochten en korte stukken op zuid.
Zo dan! Dan zou ik (afhankelijk van de grootte van je weiland) maar eens gaan zoeken naar een ontwikkelaar die het vol wil bouwen. Dan kan je goed binnenlopen 😉

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• TFL999
caspervc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:44:
[...]

Zo dan! Dan zou ik (afhankelijk van de grootte van je weiland) maar eens gaan zoeken naar een ontwikkelaar die het vol wil bouwen. Dan kan je goed binnenlopen 😉
We raken beetje off-topic.
Maar zo werkt het niet helemaal, zeker niet in het buitengebied waar je vaker grote tuinen hebt. Als je huis ook op een woonbestemmingstaat en je tuin ook woonbestemming heeft wil niet zeggen dat je je tuin vol huizen mag zetten. Er is eevengoed slechts een "wooncontingent".
Hoewel onze buren, en ook de buren daar weer van wel een extra huis hebben gezet op voormalig agrarische grond. Bij ons zou er waarschijnlijk ook nog 1 extra erop mogen. Maar wij blijven liever vrij wonen met onze koetjes en schaapjes.

Maar on-topic. Die koetjes en schaapjes mogen dus straks niet aan de 800v bedrading vreten. Als iemand nog goede ideen heeft behalve standaard weide afrastering voor de zonnepanelen dan sta ik daar voor open.
Tevens zoek ik dus nog of ik de DC kabel in een mantelbuis kan leggen.
YMVK-as kabel mag overigens wel zo de grond in, deze heeft een eigen beschermingsmantel.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21
TFL999 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:20:
[...]

In mijn gemeente scheelt dat veel, regel is huis=>tuin=>agrarisch met een actief ontmoedigingsbeleid richting agrarisch. Doe mij zo’n foutje :)

vergunning wel of niet, tja, in mijn gemeente ga ik het risico op handhaving niet lopen, bovendien is er een passend beleid dus een lichte vergunning is genoeg.

Ik zou wel even controleren wat de eisen voor een vergunning zijn, voor hetzelfde geld is het een formaliteit en een paar honderd euro. De vraag is of je dan het risico wilt lopen.

Wij hebben paarden er om
Teen lopen, volgens mij grotere slopers dan koeien en schapen, maar dat kan ook onbekend zijn :) bij ons komt er gewoon schrikdraad (van dat iets dikkere lint) op palen omheen, en een perk van inheemse, niet giftige maar ook niet lekkere planten/kruiden om en onder de panelen en voorbij het lint. Op die manier is het al minder aantrekkelijk om richting de panelen te gaan, en als ze er dan toch heen gaan komen ze schrikdraad tegen. Het liefst zou ik het combineren met een schuil stal, maar dat wordt lastig hier. Zou voor jou nog wel een optie kunnen zijn, dan combineer je dierenwelzijn met zonne energie.

Qua mantelbuis: ik moet ook nog de specifieke buis opzoeken, voor mij komt er in elk geval: DC kabels, 230v en data doorheen, dus ik denk dat het twee mantels worden, als er toch gegraven wordt.. ik wil pertinent geen losse kabels in de grond, zeker niet met 600v.
Pagina: 1