Nieuw huis, nieuw netwerk: advies in mogelijke opties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik verhuis binnenkort van een appartement naar een grote mensen huis (verdubbeling van oppervlakte; 4 verdiepingen en een tuin. Ik ben me dus aan het oriënteren op de mogelijkheden van een netwerk. Ik heb nu een Ziggo modem/router met daaraan 2 bedrade Netgear Orbi's (in AP-mode). Past allemaal precies en over het algemeen geen klachten.

We hebben de sleutel nog niet, dus ik heb niet helemaal door hoe het met de infrastructuur zit. Het is een jaren 30 tussenwoning met een oppervlakte (per verdieping) van 10 bij 6. Met twee buren binnen een straal van 8 meter om het huis. Ik zag bij de bezichtiging een modem en coax in de kelder en weet niet of er elders kabels zijn getrokken of goten zijn. Op zolder en op de eerste verdieping komt nieuwe vloerbedekking dus ik kan mogelijk makkelijk gaten boren van boven naar beneden.

Maar dan, de apparatuur....
  1. Hoeveel access point zou ik nodig hebben? Op elke verdieping (ex. kelder) één?
  2. Zou een access point op de begane grond dicht bij de tuin geplaatst, de schuur kunnen bereiken die 6 meter verderop is?
  3. Sluit ik mijn 2 Orbi's weer aan? Die hebben elk nog 3 ethernet poorten. Of is dat dan één access point te weinig?
  4. Investeer ik in Ubiquity apparatuur? Een switch en 2 of 3 (?) access points.
Het nadeel van Ubiquity met switch is wel dat die dan in de kelder zou komen. En er dan 5 kabels + 2 a 3 voor de AP's getrokken moeten worden naar de begane grond, eerste verdieping en zolder. Voordeel is weer dat ze hun stroom via POE krijgen. Dan kun je ze makkelijker in het zicht hangen.
Ik ben overigens ook erg benieuwd naar de instellingen van de Ubiquity hardware... sowieso al of je 5 en 2.4 netwerken kunt splitsen (ssid). Of zelfs een extra 2.4 netwerk kunt maken voor de domotica.

Ik kijk op zich niet op 100 euro. Ik wil graag goed internet in huis. Ik kijk wel meer op tegen kabels trekken, vooral als dat lastig lijkt te worden. Dat de werk computers en apple TVs bedraad worden aangesloten wil niet zeggen dat er niet nog andere dingen zijn: veel domotica werkt hier op 2.4Ghz.

Tot slot: vergeet ik iets? Zijn er andere opties? Of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Alle reacties

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-01 21:59
Zelf ben ik niet erg thuis in netwerk apparatuur maar zoals je omschrijft heeft Ubiquity erg mooi materiaal wat ik bij meerdere mensen om mij heen uitstekend zie werken.

Ik gok dat je met zn acces point in een jaren 30 woning één AC kunt gebruiken voor verdieping 4/3, één voor 2/1 en mogelijk een laatste in de schuur. Het voordeel hiervan is dat het goed schaalbaar is en je gewoon met 2 AC zou kunnen beginnen en uitbreiden naar wens aangezien alles per stuk te koop is en je geen 3 packs hoeft te kopen.

Daarom wacht ik persoonlijk op de volgens items van Ubiquity tot deze uit de EA (Early Acces) zijn
- Router " https://eu.store.ui.com/c.../products/dream-router-ea "
- Accespoint icm switch " https://eu.store.ui.com/p...ea?variant=41116655059126 "
- enkel Accespoint " https://eu.store.ui.com/p...al?variant=40908758024374 "

• Littlemarc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-01 10:36
We zitten in hetzelfde scheutje alleen is mijn woning nieuwbouw en heeft 3 verdiepingen.

Mijn internet komt binnen in de meterkast op de eerste. Hier heb ik

Router/switch/cloud Key. Dream machine pro SE. zelf gekocht voor 550 euro maar is moeilijk te krijgen nu en overal uitverkocht.

pricewatch: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition

Deze dream machine heeft zelf geen radio dus je moet voor elke verdieping deze kopen. Deze kost 100 euro per stuk. Deze AP heeft ook een port voor als je die in de woonkamer ofzo zet zodat je die naar een switch kan leiden om meer apparaten erop aan te sluiten. Deze is bij mij in de woonkamer in gebruik om me tv/ziggo box/av receiver/chromecast aan te sluiten (met 4 port tp link switch). In me werkkamer is dezelfde port tp link switch gebruikt voor diverse computers een vaste aansluiting te voorzien.

De switches van ubiquiti zijn vrij duur dus zou ze alleen kopen als je elke switch remote wil kunnen managen anders kan je gewoon de management doen via de dream machine.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Je komt totaal dus net iets boven de 1000 euro exclusief trekken van kabels. Tevens kan je ook het goedkoper doen door een 8 port switch tp-link of netgear switch te kopen (100 euro heb je iets degelijks). Deze plug je in je ziggo router en daarin plug je je in wall APs,

Let wel dat je vanuit ziggo router eerst de switch in gaat en dan pas alle andere dingen op de switch aansluit en maar 1 poor gebruikt van de router want als je dat niet doet kan je problemen krijgen met device detection.

• iAR
  • Niet online
DonSebas schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:24:
Ik gok dat je met zn acces point in een jaren 30 woning één AC kunt gebruiken voor verdieping 4/3, één voor 2/1 en mogelijk een laatste in de schuur. Het voordeel hiervan is dat het goed schaalbaar is en je gewoon met 2 AC zou kunnen beginnen en uitbreiden naar wens aangezien alles per stuk te koop is en je geen 3 packs hoeft te kopen.

Daarom wacht ik persoonlijk op de volgens items van Ubiquity tot deze uit de EA (Early Acces) zijn
- Accespoint icm switch " https://eu.store.ui.com/p...ea?variant=41116655059126 "
Het nadeel van die wall unit is wel dat er te weinig poorten in zitten. Dus of 2 of 3 van die dingen of een switch ergens is wel nodig...
Wanneer zijn die producten uit early access?
Littlemarc schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:33:
We zitten in hetzelfde scheutje alleen is mijn woning nieuwbouw en heeft 3 verdiepingen.

Mijn internet komt binnen in de meterkast op de eerste. Hier heb ik

Router/switch/cloud Key. Dream machine pro SE. zelf gekocht voor 550 euro maar is moeilijk te krijgen nu en overal uitverkocht.

pricewatch: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
Dit lijkt me wel een beetje overkill voor mij. Hoewel het natuurlijk fijn is om één apparaat te hebben. Maar voor dat bedrag laat ik denk ik mijn Ziggo router het werk wel doen én sluit ik er een POE switch aan.
De switches van ubiquiti zijn vrij duur dus zou ze alleen kopen als je elke switch remote wil kunnen managen anders kan je gewoon de management doen via de dream machine.
Een switch om elke switch te bedienen? Je bedoelt waarschijnlijk de AC's?
Waarom moet dat een Ubiquity switch zijn dan? Kan elke POE-switch niet gewoon die data doorgeven?

• Littlemarc
[b]iAR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:09:[

Een switch om elke switch te bedienen? Je bedoelt waarschijnlijk de AC's?
Waarom moet dat een Ubiquity switch zijn dan? Kan elke POE-switch niet gewoon die data doorgeven?
Die ubiquiti switches kan je remote managen dus kan je ook het verkeer per switch bekijken en statistieken nagaan en sommige websites blokkeren (bijvoorbeeld in de kinderkamer). Als je dit allenmaal niet nodig hebt kan je oom gewoon een 20 euro switch pluggen in je in wall unit. De ubiquiti APs hebben doorgaans weinig poorten. Je hebt een hele dure van 250 euro die heeft er 4 maar goedkoper de 100 euro unit + 20 euro tp link te kopen.

• Littlemarc
iAR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:09:
[...]

Het nadeel van die wall unit is wel dat er te weinig poorten in zitten. Dus of 2 of 3 van die dingen of een switch ergens is wel nodig...

[...]

Dit lijkt me wel een beetje overkill voor mij. Hoewel het natuurlijk fijn is om één apparaat te hebben. Maar voor dat bedrag laat ik denk ik mijn Ziggo router het werk wel doen én sluit ik er een POE switch aan.
Die ziggo router is prima en voor een gemiddeld huishouden gaat het goed werken. Ik heb een server thuis dus loopt de ziggo steeds vast bij mij. Ik moet me server verhuizen naar de cloud maar ben lui…

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-01 12:25
de exacte hardware is in mijn ogen wat minder van belang, deze kan je altijd vrij eenvoudig vervangen.

Wat nu belangrijk is om zoveel mogelijk kabels aan te leggen. Indien mogelijk minstens 2 kabels naar elke kamer en hal.

iRacing Profiel

• Littlemarc
dengregg schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:48:
de exacte hardware is in mijn ogen wat minder van belang, deze kan je altijd vrij eenvoudig vervangen.

Wat nu belangrijk is om zoveel mogelijk kabels aan te leggen. Indien mogelijk minstens 2 kabels naar elke kamer en hal.
Waarom 2? Is een enkele niet genoeg? Weet niet of de OP redundantie nodig heeft. Hoewel als hij toch opbouw kabels trekt is 2 beter dan 1.

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-01 12:25
Littlemarc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:51:
[...]

Waarom 2? Is een enkele niet genoeg? Weet niet of de OP redundantie nodig heeft. Hoewel als hij toch opbouw kabels trekt is 2 beter dan 1.
gewoon omdat 2 kabels amper meer werk is dan 1 kabel, en je inderdaad redundantie in de plek krijgt. En het is nu de perfecte moment om het te doen natuurlijk

iRacing Profiel

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:47
is ook met afmonteren makkelijk, een doos heeft doorgaans 2xRJ45

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-01 21:59
iAR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:09:
[...]

Die kan ik je niet beantwoorden de Dream router is bijv. in 09-2021 al in EA gekomen en nog niet in de GA maar de Wifi 6 PRO accespoint heeft maar 3mnd ofzo EA nodig gehad.

• iAR
  • Niet online
Littlemarc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:51:
Nou ja, er zijn geen leidingen, dus het zal allemaal een beetje provisorisch moeten. In een hoekje door het plafond achter het gordijn. Wellicht wel als de vloer eruit is dat ik door de plafond-ruimte kan... maar goed. Dat is nog even afwachten.
Pff, dan moet ik ook nog zo'n stekker-knipper hebben! Daar heb ik wel een beetje traumas van nog...

• Littlemarc
iAR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:43:
[...]

Nou ja, er zijn geen leidingen, dus het zal allemaal een beetje provisorisch moeten. In een hoekje door het plafond achter het gordijn. Wellicht wel als de vloer eruit is dat ik door de plafond-ruimte kan... maar goed. Dat is nog even afwachten.
Pff, dan moet ik ook nog zo'n stekker-knipper hebben! Daar heb ik wel een beetje traumas van nog...
Je hebt tegenwoordig van die toolless stekkers, ze zijn wat duurder en clunkier maar je kan de bekabeling nooit fout hebben.

Zelf niet vaak last gehad van een krimpt tang met uitzondering van die ene keer toen 2 keer achter elkaar een stekker niet goed was gemaakt en ik maar denken dat de kabel kapot was...terwijl ik gewoon 2 keer een fout had gemaakt.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-01 12:22
Ik heb zelf 2 TP-link EAP610 hangen.

Glas komt in de woonkamer binnen in het kastje van mijn tv.

Daar staat een KPN internet box met 4 poorten.
Poort 1: TV KPN Box
Poort 2: TV
Poort 3: Ethernet kabel naar boven
Poort 4: Ethernet kabel naar accespoint 1

Ethernet kabel boven komt uit op een switch in slaapkamer klein.
Op de switch hangt nu een laptop + home domotica.
Daar hangt wifi punt 2 + extra tv + bekabelde thuiswerkplek.

beide routers zijn over power over ethernet aangesloten en dat werkt echt perfect.

We hebben alleen nog 1 probleem, dat is dat het internet in de tuin wat te wensen overlaat.
Dus er moet nog een ethernet kabel onder het huis doorkomen, zodat ik aan de buitenkant nog een wifi spot kan hangen.

• MOSHterd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:57
iAR schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:06:
  1. Hoeveel access point zou ik nodig hebben? Op elke verdieping (ex. kelder) één?
  2. Zou een access point op de begane grond dicht bij de tuin geplaatst, de schuur kunnen bereiken die 6 meter verderop is?
  3. Sluit ik mijn 2 Orbi's weer aan? Die hebben elk nog 3 ethernet poorten. Of is dat dan één access point te weinig?
  4. Investeer ik in Ubiquity apparatuur? Een switch en 2 of 3 (?) access points.
Vraag 1
Met 1 AP per verdieping zou je een heel eind moeten komen lijkt mij. Mooiste zou zijn als je deze ‘strategisch’ in het midden kan plaatsen.

Vraag 2
Dat is erg afhankelijk van de muren van je keuken en garage maar ook van het vermogen van je AP. Je zou de situatie eens kunnen uit tekenen in de Unifi Design Center om zo een beter beeld te krijgen.

Vraag 4
Ik zit zelf ook nog te twijfelen mbt dat vraagstuk. Maar begin steeds meer naar het Ubiquiti Unifi ecosysteem te neigen. Meer daar over vind je in het CAA topic wat ik zelf had aangemaakt: Thuis netwerk upgrade/uitbreiding - To Mesh or not to Mesh

Kijkende naar je wensen en je woning in schattende zou ik voor een ‘Daisy Chain’ topologie gaan met een router/AP nabij je modem en dan op iedere verdieping een switch en een AP. Als extra is een kabel trekken richting je garage wellicht interessant zodat je daar nog een extra switch en AP kan plaatsen. Afhankelijk van je internet wensen in de garage natuurlijk.
DonSebas schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:24:
Enig indicatie wanneer de UDR uit de EA gaat of überhaupt weer beschikbaar komt?
Littlemarc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:59:
[...]
Je hebt tegenwoordig van die toolless stekkers, ze zijn wat duurder en clunkier maar je kan de bekabeling nooit fout hebben.
Heb zelf deze besteld. Heb ze nog niet geprobeerd maar ze leken me erg ‘fool proof’.

• Littlemarc
MOSHterd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:52:

Enig indicatie wanneer de UDR uit de EA gaat of überhaupt weer beschikbaar komt?
De UDR zal wel rond de 400 euro zijn. De EA versies van 100 euro? no chance dat dat de prijs wordt.
Pagina: 1