Vraag

• MOSHterd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-03 18:23

Proloog

Ik wil mijn huidige netwerk uitbreiden/upgraden. Wat is met een budget van ongeveer 500 a 600 euro de beste keuze voor mijn situatie. Een Mesh setup of een Router + AP?

Voorstellen

Laat ik mij eerst voorstellen. Ik ben Bjorn en woonachtig in het mooie Brabant, net buiten het sprookjesbos van de Efteling zeg maar.
Ik meende dat ik vroeger al een account hier had maar na lang zoeken en diep graven heb ik helaas niks terug kunnen vinden. Dit zou dan in het tijdperk moeten zijn waar ik initieel meer fan was van ‘kamp’ Tweakzone/Techzine maar later ook steeds meer Tweakers kon waarderen. Toen ging ik nog naar school en was ik trots dat ik zelf had gespaard voor een AMD Athlon CPU en GeForce 6600GT GPU welke ik een toffe Cooler Master Armor case stopte.
Inmiddels zijn we wat jaartjes verder, woon ik samen met mijn vriendin, is er een kleine onderweg en werk ik als Technical Support Engineer bij een bedrijf in Veldhoven.

De ‘uitdaging’

Toen we in mei 2018 dit huis kochten hebben we op aanraden van kennissen een Netgear Nighthawk R7000 (AC1900) opgehangen. Deze hangt in de meterkast en is aangesloten op de Ziggo modem. Ons vereiste is overal in het huis ‘goede’ WiFi en het liefst zelfs nog in de garage. Veel zaken, zoals de NAS en de hardware in het TV meubel zijn bedraad aangesloten op het netwerk. Dit werkte best prima, de WiFi verbinding in het huis is meer dan voldoende maar in de garage (vooral achterin) zou het beter mogen zijn.
Nu ondervinden we de laatste tijd wat problemen, intermitterend valt de verbinding weg. Vreemd genoeg lijkt het draadloos netwerk er nog wel te zijn maar de verbinding met het internet is geheel weg gevallen. Via de router van Ziggo heb ik op die momenten nog wel een (bedrade) internet verbinding. Daarnaast kan ik tot nog toe het probleem oplossen door de Nighthawk uit/aan te zetten. Zodoende lijkt voor mij de Nighthawk de hoofdverdachte.

Naast dat probleem is er de intentie om het thuis netwerk als volgt uit te breiden.
  • Switch op kantoor. Minimaal Gigabit en POE ondersteuning.
  • Kabel van kantoor naar garage (deels voorbereid)
  • AP of Mesh satelliet in de garage
  • Afhankelijk van bovenstaande mogelijk een switch in de garage. Minimaal Gigabit en POE ondersteuning
.Met dat alles in gedachten leek het mij wijs om de huidige Nighthawk ook te vervangen.

Verder heb ik inmiddels de CAT5e kabel van de meterkast naar kantoor vervangen voor een nieuwe CAT7 sftp kabel. Daarnaast is het de bedoeling om de Synology DS218+ NAS van de meterkast naar het kantoor te verhuizen.

Nog verder in de toekomst is de intentie om een aantal, vermoedelijk 3, IP camera’s buiten op te hangen. Deze wil ik bedraad op het netwerk aansluiten. Vandaar ook de vereiste POE ondersteuning voor de switches.

En als ik het dan echt op mijn heupen krijg ga ik wellicht ook nog de utp kabel van de meterkast naar de tv kast vervangen voor een CAT7 sftp kabel. Maar momenteel werkt dit nog goed.
Ter verduidelijking, in de tv kasts ligt een Netgear GS108 switch waarmee ik de TV, surround receiver, PS4 en Ziggo receiver bedraad op het netwerk aansluit.
Plattegrond
Onderstaande plattegronden geven wellicht meer duidelijkheid over de huidige situatie en deideeën qua uitbreiding/upgrade. Voor wat betreft het TV gedeelte heb ik alleen de kabel naar de TV kast ingetekend aangezien de rest mij minder relevant leek.
Groen --> Huidige Nighthawk in de meterkast
Geel --> Benodigde Gigabit switches met POE ondersteuning
Oranje --> Toekomstig AP of MESH satelliet in de garage
Rood --> Nieuwe CAT7 sftp kabel van de meterkast naar het kantoor
Paars --> CAT5e utp kabel van meterkast naar de tv kast
Blauw --> Nog te leggen CAT7 sftp kabel van kantoor naar de garage
Mesh of Router + AP
Nu natuurlijk de grote vraag, wat is ‘de beste’ keuze voor onze situatie. Ik heb allerhande fora, reviews, filmpjes, etc door gekeken. Tussen alle hardware opties zie ik bijna het netwerk bos niet meer. Uiteindelijk ben ik tot een lijst van Mesh sets en Router + AP sets die mij het meest interesseerde, deze vind je iets verder op. Tot nu toe krijg ik het beste gevoel bij de Asus ZenWiFi AX (XT8) of toch (met wat rek op het budget) de combinatie van Netgear Nighthawk RAX70 + EAX80. De Netgear Orbi RBK852 leek mij ook erg interessant maar daarmee kom ik ruim boven het budget uit, vandaar dat ik de Orbi 7RBK52 mee heb genomen in de vergelijking.

Hieronder enkele van de webpagina’s die ik door heb genomen.
Hoe werkt wifi? Van modulatie tot mu-mimo.
Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 2 stuks) Review
Koopgids Mesh WiFi Systemen 2021 (WiFi 6)
ASUS ZenWiFi XT8 vs. TP-Link Deco X90: Which should you buy?

Voor wat betreft de switches heb ik nog niet echt een keuze gemaakt. Initieel leek het mij wel wat om deze dan van hetzelfde merk te nemen als de rest van de aan te schaffen set. Nu kon ik bij Asus geen switch met POE ondersteuning vinden. Zo kwam ik weer heel vlot terug bij een switch van Netgear of TP-Link.
Mesh Sets
TP Link Deco X90
Pricewatch
Om eerlijk te zijn ben ik niet echt bekend met TP-Link. Maar gedurende mijn zoektocht kwam deze meermaals naar voren als mogelijke geschikte kandidaat.
Met deze set zou ik nog een extra switch in de meterkast lijkt mij. Ik heb namelijk minimaal 2 maar het liefst 3 uitgaande poorten nodig in de meterkast. Een poort voor de TV kast, een voor kantoor en het liefst nog een vrije poort.

Enkele specs:
AX6600
5 GHz: 4804 Mbps (802.11ax, HE160)
5 GHz: 1201 Mbps (802.11ax)
2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)
Ethernet ports (base + satellite)
1× 2.5 Gbps Port
1× Gigabit Port
Asus ZenWiFi AX (XT8)
Pricewatch
Het merk had ik al meer over gehoord. De kleur zwart staat me wel aan al zijn de specs en gebruiksvriendelijkheid natuurlijk belangrijker. Dat beidde units over 4 poorten beschikken bevalt mij wel.

Enkele specs:
AX6600
802.11n : tot 300 Mbps
802.11ac (1024QAM) : tot 3466 Mbps
802.11ax (2,4 GHz) : tot 574 Mbps
802.11ax (2,4 GHz) : tot 1300 Mbps
WiFi 6 (802.11ax) (5GHz-1) : up to 1201 Mbps
WiFi 6 (802.11ax) (5GHz-2) : up to 4804 Mbps
Ethernet ports (base + satellite)
RJ45 for 2.5G BaseT for WAN x 1
RJ45 for Gigabits BaseT for LAN x 3
Netgear Orbi RBK752
Pricewatch
Met Netgear was ik al een beetje bekend aangezien we al een Nighthawk hebben hangen. De naam bevalt me ook wel, vermoedelijk gaat dan het ene netwerk Orbi heten en de andere Urbi. Initieel was ik erg geïnteresseerd in de RBK852, totdat ik zag dat de prijs totaal buiten mijn budget zou vallen. Zodoende ben ik 1 stap 'lager' gaan kijken en kwam ik op de RBK752 uit. De specs lijken mij wel wat lager dan die van de Asus ZenWiFi.
Nu las ik dat de klantenservice van Netgear 'sub-optimaal' is. Maar is dat omdat je mensen eerder ziet klagen dan complimenten geven, of is het gebaseerd op waarheid? Daar ben ik nog niet uit. Desalniettemin lijkt mij dit een erg interessante set.
Enige waar ik nog over twijfel is of de hoeveelheid beschikbare poorten op de base en satelliet.

AX4200
2,4 GHz (600 Mbps)
5 GHz (1200 Mbps)
5 GHz (2400 Mbps)
Ethernet ports (base + satellite?)
1x Gigabit WAN
3x Gigabit LAN
Router + Access Point(s)
Netgear Nighthawk RAX70 + EAX80
Pricewatch: RAX70 EAX80
De eerste Nighthawk beviel vrij goed dus waarom dan geen verbeterde/uitgebreide 'set' daar van. Beidde hebben ook genoeg vrije poorten. Enige, opvallende, nadeel is dat het budget wat opgerekt moet worden. Verder twijfel ik of dit meer een Extender als een AP is. Ik ben namelijk meer geïnteresseerd in een AP omdat het de bedoeling is deze bedraad aan te sluiten. Dit lijkt mij beter in het kader van snelheidsbehoud.

Enkele specs:
RAX70 – AX6600 (router)
2,4 GHz tot 0,6 Gbps
5 GHz tot 1,2 Gbps
5 GHz tot 4,8
EAX80 – AX6000 (AP)
2,4 GHz 1200 Mbps
5 GHz 4800 Mbps
Ethernet ports
RAX70 – 5x Gigabit
EAX80 – 4x Gigabit
ASUS RT-AX89X + RP-AX56
Pricewatch: RT-AX89X + RP-AX56
De router lijkt op het eerste gezicht net een ufo of anders wel een kermis attractie. Maar de specs vallen mij niet tegen. Ook heeft de router meer dan genoeg poorten. Voor wat betreft het AP, wat vermoedelijk meer een Extender is vallen de specs toch wat tegen. Helaas kon ik bij Asus geen andere optie AP optie vinden. Ook deze combi zou het budget toch iets oprekken.

Enkele specs:
RT-AX89X – AX6000 (router)
802.11ax (2,4 GHz) : tot 1148 Mbps
802.11ax (5 Ghz) : tot 4804 Mbps
RP-AX56 – AX1800 (AP)
802.11ax (2,4 GHz) : tot 574 Mbps
802.11ax (5GHz) up to 1201Mbps
Ethernet ports
RT-XT89X – 9x Gigabit
RP-AX56b – 1x Gigabit
TP-Link Archer AX90 + TL-WA1201
Pricewatch: Archer AX90 + TL-WA1201
Deze combinatie valt in ieder geval in het budget. De specs van de router zien er ook erg goed uit. De specs van de het AP zijn daar in tegen een stuk minder, maar deze word in ieder geval wel gespecifieerd als Access Point.

Enkele specs:
Archer AX90 – AX6600
2,4 GHz 574 Mbps
5 GHz 1201 Mbps
5 GHz 4804 Mbps
TL-WA1201 – AC1200
2,4 GHz 300 Mbps
5 GHz 867 Mbps
Ethernet ports
Archer AX90 – 1x 2.5 Gigabit, 4x Gigabit
TL-WA1201 – 1x Gigabit

Epiloog

Wat zou de beste keuze zijn qua netwerk upgrade/uitbreiding in mijn situatie? Is dit de Asus ZenWiFi AX (XT8) of iets anders uit bovenstaande lijst. Of is er dan toch nog een merk/set die ik totaal over het hoofd heb gezien en die al het bovenstaande maximaal overtreft? En welke switches (met POE ondersteuning) zou ik daar het beste ‘tussen’ hangen? Het liefst natuurlijk alles binnen een budget van 500 a 600 euro.

[Voor 100% gewijzigd door MOSHterd op 23-02-2022 15:50]

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:56
Geen mesh, gewoon AP via kabel.

En omdat je meerdere devices gaat inzetten zou ik kijken naar iets wat een centrale controller heeft waar je op 1 plek de instellingen van al je devices kunt veranderen.

Je komt dan bijvoorbeeld uit op TP Link Omada of Ubiquiti Unifi en de daarbij horende devices.

Dreammachine Pro kan interessant zijn als router omdat deze gelijk dienst doet als controller, een 8p-switch aan boord heeft en ook camerabeelden kan opslaan. En kun je uitbreiden met Unifi Switches, AP's en camera's.

Dreammachine: https://eu.store.ui.com/c...consoles/products/udm-pro
Switches (Lite of Flex): https://eu.store.ui.com/c...network-routing-switching
Access point: https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite
Camera's: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-protect

[Voor 132% gewijzigd door Sethro op 23-02-2022 16:07]

• MOSHterd
Een centrale controller lijkt mij inderdaad ook erg fijn werken. Dat leek mij juist ook een voordeel van een Mesh set, bij de meeste is via een app de router en satelliet in te stellen. Voor de switches heb ik niet veel instel mogelijkheden nodig, denk ik. Daarnaast is het de bedoeling om de toekomstige camera's te 'bedienen' via de Synology NAS die ik al heb staan.

TP Link Omada ben ik niet bekend mee. Ubiquiti Unifi had ik wel al eens over gehoord maar ik ben erg 'overspoeld' door alle mogelijkheden die zij bieden.
Kijkende naar een Ubiquiti Unifi set (excl de camera's), ga ik toch wel aardig over het gestelde budget heen (volgens Pricewatch kom ik rond de 870 euro uit).
1x Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
2x Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
2x Ubiquiti UniFi 6 Lite

Zodoende ben ik erg benieuwd naar andere mogelijke opties of feedback mbt de opties die ik al eerder aanhaalde.

• wahle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-03 14:38
Na meerdere malen te zijn overgestapt van merk voor routers & AP's heb ik met de XT8 eindelijk een goede router / AP gevonden die aan mijn wensen voldoet.
Ik ben normaal gesproken niet z'n fan van het merk ASUS, maar na goede reviews online heb ik toch besloten om dit apparaat te testen.
Mijn wensen waren:
- Stabiel, dus geen onverwachtse zaken, zoals spontane uitval van WiFi o.i.d.
- Snel (Wifi 6 + hoge Gbps), ik wil voorlopig even niet meer upgraden.
- Overzichtelijk, wel veel mogelijkheden in de software, maar geen lange lijsten met technische termen in de interface.
- In AP-modus bekabeld aan te sluiten
- Met geïntegreerde switch (minimaal 3 poorten)
- Goede roaming (met de laptop/telefoon naar boven lopen zonder verlies van verbinding)

Ik heb 2 van deze XT8's (1 router, 1 AP) nu z'n 2 maanden in gebruik, en ik heb tot nu toe nog geen minpunt kunnen ontdekken.

Ik wil mijn tijd niet meer verdoen met het uitzoeken waarom iets wel of niet werkt, of hoe het perfect in te stellen. Met de XT8's wordt alles voor mij geregeld. En toch zijn er veel uitgebreide mogelijkheden beschikbaar mocht ik van de standaardinstellingen af willen wijken. Ik ben dus erg tevreden met de XT8's.

• BFL92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:55
Ik volg even. Soortgelijke situatie, eveneens met de Efteling praktisch in mijn achtertuin.

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03 16:46
MOSHterd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:36:
Ubiquiti Unifi had ik wel al eens over gehoord maar ik ben erg 'overspoeld' door alle mogelijkheden die zij bieden.
Kijkende naar een Ubiquiti Unifi set (excl de camera's), ga ik toch wel aardig over het gestelde budget heen (volgens Pricewatch kom ik rond de 870 euro uit).
Hier een reactie van iemand die helemaal niet in de netwerken zit; een gebruikers ervaring van een simpele geest.

Wij moeten ons nieuwe huis nog in, maar ik heb me toch alvast door Ubiquiti UniFi laten verleiden. Ik heb nu alleen een Switch met PoE en een AP wifi6 lite. Idee is dat ik meer AP’s toevoeg als we ons nieuwe huis in gaan. Ik weet nog niet goed of ik zwaardere apparatuur, zoals een long range AP of zelfs pro ga gebruiken, maar ik denk dat 1 AP lite per verdieping ruimschoots voldoende gaat zijn. Ik ben trouwens fan geworden van Wifi6.

Ik heb dus geen dream machine of andere router van Ubiquiti. De controller draait op mijn computer, maar kan ook op een NAS gedraaid worden (Synology of QNAP sowieso). Vanaf de computer kan ik het netwerk instellen (beter gezegd: heb ik het netwerk ingesteld en vervolgens nooit meer veranderd), maar er worden geen diepte gebruikersgegevens bijgehouden. Geen dream machine scheelt een hoop knaken en een bijkomend voordeel is dat ik die hele sloot aan (voor mij) overbodige functies ook niet heb. Gewoon een werkend systeem dat alleen stopt met werken als ik de stroom eraf haal. Ik kan niet vergelijken met andere systemen, maar ik kan UniFi zonder dream machine prima aanraden.

N.B.: ik lees af en toe dat UniFi ‘verslavend’ is en dat velen simpel beginnen en er door de jaren heen met allerlei uitbreidingen toch flink wat geld aan uitgeven. Op eigen risico dus.

• MOSHterd
Ondertussen zijn we weer wat weken verder en heb ik verder onderzoek gedaan naar de benodigde hardware. Ik moet eerlijk bekennen dat de hardware van Ubiquiti er toch wel erg interessant uit ziet, daarover later meer.

Extra info

Het probleem met de huidige Nighthawk heeft niet alleen met het draadloze netwerk te maken. Het bedrade netwerk valt namelijk ook weg. Ik ben er tot nog toe vrij zeker van dat het probleem in de Nighthawk zelf zit, dit word tevens bevestigd omdat het (draadloze) netwerk van de Ziggo Connect Box namelijk wel intact blijft.

Voor wat betreft de toekomstige IP camera's. Voor nu zijn deze nog niet van belang. Deze wil ik in de toekomst wel toevoegen maar de hoofd prioriteit voor nu is ‘goed’ internet in het huis. Daar is ook het budget voor opgesteld. Het is natuurlijk wel verstandig om deze toekomstige uitbreiding in gedachten te houden tijdens de zoektocht naar de beste setup voor ons huis. Tevens is het de intentie om de IP camera’s te ‘bedienen’ dmv de Synology NAS.

Mesh Asus ZenWiFi AX XT8

Als ik op dit moment zou moeten kiezen voor een Mesh setup dan zou de keuze vallen op de Asus ZenWiFi AX XT8. Let wel, ik zou de satelliet bedraad verbinden om zo gebruik te kunnen maken van ‘wired backhaul’. Wat extra info omtrent dat onderwerp vond ik hier.

Asus heeft wellicht ook een interessante switch, namelijk de XG-U2008. Deze heeft zelfs twee 10Gbps ethernet poorten. Enerzijds ‘interessant’ omdat er zo de mogelijkheid is tot een multi Gigabit LAN, anderzijds vraag ik me af wanneer ik dat nou echt nodig zou hebben. Nadelen zijn dat deze switch dusdanig aan de prijs is dat het budget ver overschreden word en gezien er geen POE functie aanwezig is er later voor de IP camera’s nog een POE injector benodigd.
Geschatte kosten
1x Asus ZenWiFi AX XT8
2x Asus XG-U2008
3x POE Injector ~€100 (voor de toekomstige IP camera's)
Totaal --> €867
Geschat rond de €600 wanneer er voor andere (PoE ondersteunende) switches word gekozen.
Pro’s
‘Easy setup’ van de Mesh set
Niet te veel ‘extra’ functies
Meer dan genoeg ethernet poorten aanwezig
Bij gebruik XG-U2008's is er de mogelijkheid tot multi Gigabit LAN
Con’s
Met de XG-U2008 switches word het budget overschreden (€867)
Geen ‘centrale controller’
Bij gebruik XG-U2008 zijn er later POE injectors nodig (voor toekomstige IP camera’s)
Conclusie
Ondanks dat er wel iets rek in het budget van 500 a 600 euro zit, is deze Mesh optie pas interessant bij het gebruik van andere switches. Daar moet dus nog verder naar gekeken worden. Het niet hebben van een ‘centrale controller’ betwijfel ik of ik dat ga missen. De intentie is om alles 1x in te stellen en daarna niet meer aan te komen. Hooguit dat er nog wat zaken aangepast dienen te worden wanneer in de toekomst de IP camera’s aan het netwerk worden toegevoegd. Het instellen van de Mesh setup leek me, zo ver ik tot nog toe heb gezien, vrij intuïtief. Tevens vind ik het erg fijn dat beidde nodes van meer dan genoeg ethernet poorten zijn voorzien. Ik heb meerdere Mesh sets gezien waar de satelliet een stuk minder poorten had.

Hieronder een grafische weergave van de Asus ZenWiFi setup zoals ik hem in gedachten had (zonder de XG-U2008’s).

Ubiquiti

Gaandeweg ben ik me ook hier meer in gaan verdiepen. Ik moet zeggen dat ik het er ondertussen ook wel erg interessant uit vind zien. Een Dream Machine Pro is wellicht nog te veel van het goede, ook omdat het ‘centrale controller’ deel ook via de Synology NAS zou kunnen als ik deze (of deze) link mag geloven.
Access Points
Voor de meest eerlijke vergelijking leek het mij wijs om te kijken naar een AP met ‘dezelfde’ WiFi specificaties als die van de Asus ZenWiFi. Zodoende kwam ik uit bij de Access Point WiFi 6 Pro. De Long-Range leek mij minder relevant voor mijn netwerk formaat.
Voor de AP op de begane grond in de meterkast zou dan tevens nog een PoE injector nodig zijn.
Switches
Waar de keuze voor AP mij vrij makkelijk leek is dat voor wat betreft de switches toch een stuk moeilijker. Ik heb mij hoofdzakelijk gefocust op de twee switches die al eerder in dit topic door Sethro genoemd zijn.
Ik heb ook nog vluchtig naar de Switch 8 PoE (150W) gekeken maar deze lijkt niet geschikt want kan niet de Flex voeden en is nog duurder als de andere switches.
Switch Flex
De Switch Flex leek me in eerste instantie best prima met zijn 5 POE poorten. Bij nader inzien blijkt deze switch alleen via POE te voeden en helaas zou ik met de ene Flex niet de andere Flex kunnen voeden. Zodoende lijkt deze switch niet te passen in mijn netwerk. Een losse POE injector geschikt voor de Flex kon ik niet vinden, wel vond ik de Switch Flex Utility, maar deze leek me weer iets te veel van het goede.
Switch Lite
Zodoende lijkt de Switch Lite 8 PoE mij de beste keuze met zijn 8 poorten waarvan 4 met PoE+ ondersteuning. Deze heeft tevens eens losse voeding adapter wat voor mij prima is.
Geschatte kosten
2x Access Point WiFi 6 Pro
2x Switch Lite 8 PoE
1x PoE Injector
Totaal --> €677
Pro’s
‘Centrale controller’ (draaiend op de NAS),
Uitbreidbaar ‘eco systeem’
Meer dan genoeg vrije ethernet poorten
Con’s
Budget technisch is de rek er wel enigszins uit met deze set
Wellicht te veel functies/mogelijkheden
Blijkt verslavend
Conclusie
Kijkende naar al het boven genoemde en de (uitbreiding) mogelijkheden is dit wellicht de beste optie voor mijn thuis netwerk. Verder ga er vanuit dat het geen probleem gaat zijn wanneer de toekomstige IP camera’s niet van Ubiquiti zijn. Wat de mogelijkheden (en voor/nadelen) zijn van Unifi als centrale controller ga ik ondertussen nog verder uitzoeken.

Hieronder een grafische weergave van de Ubiquiti setup zoals ik hem in gedachten had.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen omtrent de genoemde setups. Andere ideeën, gebruikservaringen, etc zijn ook zeer zeker welkom.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:56
Controller kan prima op je NAS draaien.Zou wel overwegen ook een Unifi router toe te voegen. Dan kan een dreammachine zijn (pro of non-pro) of een USG 3P als je minder snel internet hebt. Dat maakt het systeem meer af.

En heb je ook naar de AP 6 Lite gekeken? Die zijn voor thuisgebruik heel populair. Scheelt slok op een borrel. En dat budget kun je dan voor router gebruiken.

[Voor 48% gewijzigd door Sethro op 17-03-2022 15:24]

• MOSHterd
Wat zou dan de toegevoegde waarde van een Unifi router zijn?

Kijkende naar de Dream Machine's zou mijn keuze dan op de 'non Pro' terecht komen. Dit omdat deze over een AP functionaliteit beschikt waardoor ik dus de stand-alone AP in de meterkast kan laten vervallen. Prijs technisch moet het budget dan wellicht iets opgerekt worden maar het lijkt me zeker een interessante optie.

Deze pagina heb ik gebruikt om de verschillen tussen de UDM's meer helder te krijgen.

Een minpunt van de Dream Machine is wellicht dat deze geen WiFi-6 ondersteund. Dit lijkt mij juist wel wenselijk om zo meer toekomstbestending te zijn.
Zou het dan verstandiger zijn om te wachten tot de Dream Router weer beschikbaar is? De prijs er van maakt het naar mijn mening een erg interessante optie.
Iemand een idee wanneer de UDR weer beschikbaar zou komen en hoe lang de 'early access' fase hier van zou duren?

• MOSHterd
Gezien mijn twijfels ben ik ondertussen ook nog verder gaan kijken naar bijpassende switches mocht ik toch voor een Mesh setup kiezen zoals de eerder genoemde Asus ZenWiFi.
Wat zou dan een goede switch zijn om voor genoeg PoE poorten te zorgen?

Dmv Pricewatch kwam ik op onderstaande uit:
ZyXEL GS1900-8HP
Netgear GS108PP
TP-Link TL-SG2210P 8-poorts

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:17
Bovenstaande switches hebben ieder genoeg PoE poorten, dus ze voldoen in theorie.

O.a. Unifi en omada acces points kunnen ook als Mesh netwerk geconfigureerd worden.

Je hebt nog meer mogelijkheden dan al in dit topic genoemd.

Je ruwweg de keuze uit:
1) Prosumer apparatuur
  • Asus
  • AVM
2) Klein zakelijke apparatuur
  • Ubiquiti
  • TP-Link
  • Zyxel
  • Netgear
3) Switches icm losse mesh wifi

Mijn advies is om iets aan te kopen wat voldoet aan de Wifi6 standaard.

Kijk ook even in dit topic Thuisnetwerk nieuwbouwwoning - 3 APs en 2 switches vrijwel dezelfde vraag minus de PoE poorten, kan je meer/nieuwe inzichten geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 14:17
Wel, ik was zelf ook op zoek en vond deze thread enkele weken geleden. Ik zat eigenlijk ook te twijfelen tussen die Asus en Ubiquiti. Ik rekende er op dat ik minstens 3 AP's nodig zou hebben, misschien zelfs 4. In dat opzicht is het systeem van Ubiquiti interessanter, want perfect uitbreidbaar. Hun spullen zijn ook allemaal compatibel met elkaar e.d.. Verder is het een zakelijk merk, wat meestal langer en beter ondersteuning biedt,
dus dat leek me naar de toekomst toe uiteindelijk beter.

Ondertussen heb ik voor mezelf besteld:
3x Access Point WiFi 6 Pro
2x Switch Lite 8 PoE
1x PoE Injector
Tip: vergeet niet te checken of je nog genoeg UTP kabeltjes hebt om alles met elkaar aan te sluiten (daar ging ik even de mist in, maar meteen besteld en volgende dag had ik dat ook in huis).
Tip: ik heb dit op de webshop van Ubiquiti zelf besteld, wat een stuk goedkoper uitkomt dan via andere webshops. Niettemin, best een stevige investering, dat zeker.

Ik had verwacht dat de installatie me toch een klein beetje moeite zou kosten (nog nooit eerder met het merk gewerkt, dus dat verwachtte ik toch).
NIETS van aan. Het was niet moeilijker dan bepalen op welke punten ik een AP moest zetten en waar ik met een switch zou werken en waar met de injector.
Unifi programma op mijn PC gezet, een paar stappen in de wizard gedaan en het eerste AP was in orde. Vervolgens de andere toestellen allemaal één voor één toevoegen. Die installatie gaat bijna vanzelf.

We zijn nu net geen 2 weken verder, dus nog niet echt lang in gebruik, maar tot nu toe geen klachten van.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• MOSHterd
Wellicht dan toch beginnen met 2 AP’s en 2 switches en dan later uitbreiden met een UDM Of UDR (wanneer deze weer beschikbaar komt). In het begin zou ik dan de ‘centrale controller’ vanaf de NAS kunnnen draaien. En het router gedeelte word dan nog geregeld door de modem/router van de ISP.

Leek mij het beste om alles via Uniquiti zelf te bestellen. Helaas is de switch momenteel ook uitverkocht. Hoe is jullie ervaring met hun webshop?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 122,21€ 244,42
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Professional€ 174,24€ 348,48
1NetwerkaccessoiresUbiquiti PoE Injector 802.3at€ 13,94€ 13,94
Totaal€ 606,84

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 14:17
Toen ik wou bestellen was ook niet alles op voorraad hoor. Ik heb via de webshop geregistreerd dat ik een verwittiging zou krijgen als het in stock kwam. Dat deed ik en verder was het dan een kwestie van er snel bij zijn.
Verder een perfect normale afhandeling via webshop. Niets op aan te merken.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

MrMarcie

Joomla ❤

Ik heb op mijn R7000 deze firmware gezet, en gebruik die al een paar jaar. Een verademing. 10 Minuten werk en dan kan je het zelf eens testen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee