Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwbouwwoning waarvoor ik het volgende thuisnetwerk had uitgedacht.
Door middel van dit topic wil ik jullie feedback vragen op de gekozen hardware en geplande configuratie.
Ik zoek een?
Combinatie van netwerkapparatuur voor het aanleggen van een thuisnetwerk. In het bijzonder twee switches en access points.
Wat is je budget?
700 EUR voor het geheel inclusief kabels
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor een systeem dat standalone geconfigureerd kan worden en waarbij ik niet afhankelijk ben van een (cloud)dienst van de leverancier, zoals TP Link Omada of Netgear Insight.
Ik hoor graag of het onderstaande inderdaad gaat werken zoals verwacht, of als jullie een beter alternatief hebben.
De voorkeur gaat uit naar een netwerk, waarbij ik zowel bedraad als draadloos een stabiele verbinding heb en kan profiteren van de bandbreedte die het internetabonnement biedt.
Momenteel hebben we nog geen NAS draaien, maar zijn wel van plan om dit na de verhuizing toe te voegen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De woning heeft een totaal woonoppervlakte van 140 m2 en heeft naast een berg isolatie, ook vloerverwarming op de begane grond en in de verdiepingsvloer tussen de begane grond en de eerste verdieping.
Wij hebben bij de bouw naar iedere kamer CAT6 kabels laten trekken om apparatuur bedraad of via een access point te kunnen voorzien van netwerk/internetverbinding. Helaas heeft de bouwer/elektricien wel CAT6 getrokken, maar niet de afgesproken 2 kabels per punt.
Daardoor hebben we nu beschikbaar:/f/image/nuR3jJMxdWOHdqwzjK4z6f28.png?f=fotoalbum_large)
Ik plan de APs allemaal te configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord, WPA2 beveiliging met Fast Roaming ingeschakeld. Ik zal dan de APs proberen zo strategisch mogelijk te plaatsen, zodat er beperkte overlap is tussen de cellen.
Jullie feedback/input wordt gewaardeerd.
Door middel van dit topic wil ik jullie feedback vragen op de gekozen hardware en geplande configuratie.
Ik zoek een?
Combinatie van netwerkapparatuur voor het aanleggen van een thuisnetwerk. In het bijzonder twee switches en access points.
Wat is je budget?
700 EUR voor het geheel inclusief kabels
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor een systeem dat standalone geconfigureerd kan worden en waarbij ik niet afhankelijk ben van een (cloud)dienst van de leverancier, zoals TP Link Omada of Netgear Insight.
Ik hoor graag of het onderstaande inderdaad gaat werken zoals verwacht, of als jullie een beter alternatief hebben.
De voorkeur gaat uit naar een netwerk, waarbij ik zowel bedraad als draadloos een stabiele verbinding heb en kan profiteren van de bandbreedte die het internetabonnement biedt.
Momenteel hebben we nog geen NAS draaien, maar zijn wel van plan om dit na de verhuizing toe te voegen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De woning heeft een totaal woonoppervlakte van 140 m2 en heeft naast een berg isolatie, ook vloerverwarming op de begane grond en in de verdiepingsvloer tussen de begane grond en de eerste verdieping.
Wij hebben bij de bouw naar iedere kamer CAT6 kabels laten trekken om apparatuur bedraad of via een access point te kunnen voorzien van netwerk/internetverbinding. Helaas heeft de bouwer/elektricien wel CAT6 getrokken, maar niet de afgesproken 2 kabels per punt.
Daardoor hebben we nu beschikbaar:
- 2x bedrade verbindingen naar de woonkamer (1 aan iedere zijde van de woonkamer)
- 3x bedrade verbindingen op de 1e verdieping (1 naar iedere kamer)
- 1x bedrade verbindingen op de 2e verdieping (1 voor de zolder)
- 3x laptops via WiFi
- 2x telefoons via WiFi
- 1x workstation via bedrade verbinding
- 1x TV via bedrade verbinding
- NAS via bedrade verbinding
- VPN server via bedrade verbinding
- 3D printer via bedrade verbinding
- Ziggo SmartWifi Modem Giga, WLAN uitgeschakeld (in de meterkast)
- Netgear GS308EPP, Managed switch met POE, zou voldoende vermogen per poort en totaal moeten kunnen leveren via POE om de drie APs te voorzien van energie (in de meterkast)
- Netgear GS305EPP, Managed switch met POE (op zolder)
- 3x Netgear WAX214 (op iedere verdieping één)
/f/image/nuR3jJMxdWOHdqwzjK4z6f28.png?f=fotoalbum_large)
Ik plan de APs allemaal te configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord, WPA2 beveiliging met Fast Roaming ingeschakeld. Ik zal dan de APs proberen zo strategisch mogelijk te plaatsen, zodat er beperkte overlap is tussen de cellen.
Jullie feedback/input wordt gewaardeerd.
I make things.