Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwbouwwoning waarvoor ik het volgende thuisnetwerk had uitgedacht.
Door middel van dit topic wil ik jullie feedback vragen op de gekozen hardware en geplande configuratie.

Ik zoek een?
Combinatie van netwerkapparatuur voor het aanleggen van een thuisnetwerk. In het bijzonder twee switches en access points.

Wat is je budget?
700 EUR voor het geheel inclusief kabels

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor een systeem dat standalone geconfigureerd kan worden en waarbij ik niet afhankelijk ben van een (cloud)dienst van de leverancier, zoals TP Link Omada of Netgear Insight.
Ik hoor graag of het onderstaande inderdaad gaat werken zoals verwacht, of als jullie een beter alternatief hebben.

De voorkeur gaat uit naar een netwerk, waarbij ik zowel bedraad als draadloos een stabiele verbinding heb en kan profiteren van de bandbreedte die het internetabonnement biedt.
Momenteel hebben we nog geen NAS draaien, maar zijn wel van plan om dit na de verhuizing toe te voegen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De woning heeft een totaal woonoppervlakte van 140 m2 en heeft naast een berg isolatie, ook vloerverwarming op de begane grond en in de verdiepingsvloer tussen de begane grond en de eerste verdieping.

Wij hebben bij de bouw naar iedere kamer CAT6 kabels laten trekken om apparatuur bedraad of via een access point te kunnen voorzien van netwerk/internetverbinding. Helaas heeft de bouwer/elektricien wel CAT6 getrokken, maar niet de afgesproken 2 kabels per punt.
Daardoor hebben we nu beschikbaar:
  • 2x bedrade verbindingen naar de woonkamer (1 aan iedere zijde van de woonkamer)
  • 3x bedrade verbindingen op de 1e verdieping (1 naar iedere kamer)
  • 1x bedrade verbindingen op de 2e verdieping (1 voor de zolder)
De volgende apparaten moeten sowieso aangesloten worden:
  • 3x laptops via WiFi
  • 2x telefoons via WiFi
  • 1x workstation via bedrade verbinding
  • 1x TV via bedrade verbinding
In de toekomst komen hier (mogelijk) nog bij:
  • NAS via bedrade verbinding
  • VPN server via bedrade verbinding
  • 3D printer via bedrade verbinding
Ik heb momenteel het volgende:
  • Ziggo SmartWifi Modem Giga, WLAN uitgeschakeld (in de meterkast)
  • Netgear GS308EPP, Managed switch met POE, zou voldoende vermogen per poort en totaal moeten kunnen leveren via POE om de drie APs te voorzien van energie (in de meterkast)
  • Netgear GS305EPP, Managed switch met POE (op zolder)
  • 3x Netgear WAX214 (op iedere verdieping één)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA8yl9x8TC_fozKKAgy5qJ3AOuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nuR3jJMxdWOHdqwzjK4z6f28.png?f=fotoalbum_large

Ik plan de APs allemaal te configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord, WPA2 beveiliging met Fast Roaming ingeschakeld. Ik zal dan de APs proberen zo strategisch mogelijk te plaatsen, zodat er beperkte overlap is tussen de cellen.

Jullie feedback/input wordt gewaardeerd.

I make things.

Beste antwoord (via RoyBijster op 13-03-2022 18:46)

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Zoals al eerder gezegd een goed dekkend netwerk zal vooral aan de plaatsing van je APs liggen, niet aan de gekozen hardware. (Je lijstjes lijken mij allemaal goede APs, maar heb met geen van alle zelf gewerkt)

Bij tp link heb je niet de OC200 controller nodig. ( scheelt 200 euro?)
Je kunt 1 van 3 dingen doen
1)stand alone APs configureren. Kan via een mobile app of via een browser
2)op een laptop/pc/eigen servertje de Omada controller software instaleren en daarmee je APs configureren/beheren.
3)die zelfde omada software draaien op de OC200 controller en in je netwerk hangen.

Ik heb zelf optie 2. Op een laptop de controller staan. Dan kan je minder het netwerk monitoren omdat de software niet continue aanstaat (de laptop gaat ook uit)
Maar alles kan beheerd worden.

Met optie 1 zou ik eigenlijk goed genoeg uit de voeten kunnen.
Ik configureer zelf vrij weinig.
SSID, antenne sterkte, channel selection, scheduled times kan zowiezo ook in Stand alone mode via de browser. (Ik dacht ook vlans, Mac adress filtering en nog veel meer zooi)
De omada mobile app is wel karig om te configureren.

Het voordeel van de Omada controller software is dat je dan 1 keer dergelijke dingen configureert en dat op alle (in jou geval 3) APs hetzelfde hebt.
Ook kan je een backup maken en zo makkelijker een reset doen.

Wat wil je allemaal in je APs configureren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Ziet er prima uit.
1 Acces point per verdieping lijkt mij ook prima.
Wat is je vraag of waar twijfel je over?

Ik ken de Netgear WAX214 zelf niet.
Maar het lijkt op een "plafond" model.
Je kunt ze wel aan de muur bevestigen.
Bij dit soort APs moet je altijd goed nadenken over waar je ze op een verdieping plaatst.
Zo "stralen" ze niet naar achteren.
De beste dekking zal je krijgen als je ze in het midden van de verdieping aan het plafond plaatst.

In het verleden zijn diverse topics op het forum over plaatsing van dergelijke APs geweest, misschien het lezen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Toevoeging:
Als je twijfelt over de Netgear WAX214
Ik heb zelf tp link Omada spul.
Daar heb je niet per se een controller of cloud dienst boor nodig. Je kunt ze ook als stand alone AP configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Mijn eerste vraag was vooral of ik het inderdaad goed had begrepen en of ik inderdaad op deze manier een goed dekkend netwerk kan opzetten.

Mijn tweede vraag is vooral gericht op de geschiktheid van de Netgear WAX214. Wat ik me eerder niet besefte was dat Netgear blijkbaar maar 90 dagen support geeft op zijn producten en daarna een abonnement vereist. En bij verder inlezen bleek dat ze het de laatste jaren flink verprutst hebben met allerlei firmware updates (o.a. voor hun Orbi lijn).

Ik was in de veronderstelling dat je bij TP-Link eigenlijk vast zat aan de Omada omgeving en dat je in de standalone een deel van de features kwijt raakt. Gebruik jij het standalone of via Omada?

Ik heb inmiddels meerdere systemen uitgezet die ik nog moet afwegen, maar die qua specificaties aardig bij elkaar in de buurt liggen.

Volledig Netgear gebaseerd (zie bovenstaande) - 546 EUR
Ik heb nu dus twijfels bij Netgear in het algemeen. Ik zit niet te wachten op soortgelijke situaties als bij de Orbi modellen waarbij geforceerde updates zorgen voor een instabiele omgeving.

Volledig Ubiquiti gebaseerd - 741 EUR
1x Dream Machine Pro (router/controller/switch)
+ 3x U6-Lite access points
+ 3x U-POE-af-EU (PoE injector, i.p.v. een losse PoE switch, de dream machine kan als switch dienen maar heeft geen PoE)
+ USW-Flex-Mini-EU (5 poort switch)

Volledig Zyxel gebaseerd - 611 EUR
3x NWA50AX access points
+ 1x GS1920-8HPv2 (8 poort switch, PoE+)
+ 1x GS1200-5GP (5 poort switch, PoE+)
Naar wat ik er tot nu toe van heb gezien is de performance aanzienlijk beter dan de vergelijkbare Ubiquiti sets.

Volledig TP-Link Omada gebaseerd - 564 EUR
3x EAP610
+ OC200 controller
+ TL-SG2008P switch
+ TL-SG1005P switch

[ Voor 0% gewijzigd door RoyBijster op 12-03-2022 21:19 . Reden: Totaalprijs van de Ubiquiti set gecorrigeerd. ]

I make things.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Zoals al eerder gezegd een goed dekkend netwerk zal vooral aan de plaatsing van je APs liggen, niet aan de gekozen hardware. (Je lijstjes lijken mij allemaal goede APs, maar heb met geen van alle zelf gewerkt)

2)op een laptop/pc/eigen servertje de Omada controller software instaleren en daarmee je APs configureren/beheren.
3)die zelfde omada software draaien op de OC200 controller en in je netwerk hangen.

Ik heb zelf optie 2. Op een laptop de controller staan. Dan kan je minder het netwerk monitoren omdat de software niet continue aanstaat (de laptop gaat ook uit)

Met optie 1 zou ik eigenlijk goed genoeg uit de voeten kunnen.
Ik configureer zelf vrij weinig.
SSID, antenne sterkte, channel selection, scheduled times kan zowiezo ook in Stand alone mode via de browser. (Ik dacht ook vlans, Mac adress filtering en nog veel meer zooi)
De omada mobile app is wel karig om te configureren.

Het voordeel van de Omada controller software is dat je dan 1 keer dergelijke dingen configureert en dat op alle (in jou geval 3) APs hetzelfde hebt.
Ook kan je een backup maken en zo makkelijker een reset doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Maar check vooral het netwerken sub forum.
Unifi en omada hebben hun eigen "groot forum topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
frankyfn126 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:38:
Fair enough. Over de exacte plaatsing en orientatie zal ik nog goed moeten nadenken. Waarschijnlijk een tegen de muur in de woonkamer. Er is maar één muur waar deze redelijkerwijs kan hangen, dus daar heb ik weinig keuze. Op de eerste verdieping één van de slaapkamers in de buurt van de overloop en op de zolder in de nok.. Moet nog kijken hoe dat praktisch allemaal uit gaat komen.

Daar heb ik ook naar gekeken. De controller heeft op zich wel voordelen en kost momenteel 95 euro. Het koppelt je helemaal los van de Cloud vereisten voor sommige instellingen, maar geeft wel het voordeel dat je vanuit één punt kunt configureren. Dat is denk ik wel prettig en de moeite van het overwegen waard.
Wat betreft van de controller software op een PC draaien: dan ben je ook eventuele instellingen voor seamless en fast roaming op WiFi kwijt.
Zie: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/230866
SSID, antenne beheer, kanalen, VLANs en seamless roaming.

Je hebt me in ieder geval geholpen! Ik had Omada afgeschoten, omdat het leek dat je de Cloud nodig had om o.a. de roaming opties te kunnen configureren. Met tussenkomst van de OC200 controller is dat in ieder geval niet nodig.

Ik heb het netwerk nu uitgetekend op basis van de TP-Link Omada producten. De router, controller en outdoor AP zijn optioneel en kunnen later ook nog toegevoegd worden. Het is in ieder geval een systeem dat lijkt te voldoen aan mijn wensen en waarbij ik niet vast kom te zitten in een clouddienst.

Voor het idee, zou het complete systeem bestaan uit:
1x TP-Link TL-ER7206 router - optioneel
1x TP-Link TL-SG1210MPE 10 poorts PoE+ switch
1x TP-Link TL-SG1005P 5 poorts PoE+ switch
3x TP-Link EAP610 access points
1x TP-Link EAP610-Outdoor access point - optioneel
1x TP-Link OC200 controller - optioneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/352sQE_x-9uJVHFqe0zk1ZBB_cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yI7lfq3PsrknjQfpBHOaO8Qw.png?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Graag gedaan.

Zoals gezegd ik ken je andere opties niet uit eigen gebruik, hardware matig lijkt mij Ubiquiti of netgear of Omada gewoon goed spul.

Zelf heb ik staan: eap 245v1 en 235 in walls
Ooit begonnen met een los AP maar snel wordt je in een ecosysteem in gezogen.

Goed om juist nu over het ecosysteem dus na te denken anders zit je vast.
Zo zie ik nu ookal outdoor APs in het lijstje staan 😋
Die inwalls zijn ook z'n leuk hebbe dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
RoyBijster schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:47:
Volledig Ubiquiti gebaseerd - 741 EUR
1x Dream Machine Pro (router/controller/switch)
+ 3x U6-Lite access points
+ 3x U-POE-af-EU (PoE injector, i.p.v. een losse PoE switch, de dream machine kan als switch dienen maar heeft geen PoE)
+ USW-Flex-Mini-EU (5 poort switch)
Waarom neem je in dit lijstje een router op? Niet echt eerlijk vergelijken zo, ook bij Unifi kun je alleen accesspoints kopen en je Ziggo modem/router gebruiken.

Een controller heb je bij Unifi alleen nodig als je logging of een guest portal nodig hebt. Anders kun je ze ook prima configureren met de software op een PC die niet altijd aan staat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Correct me if I am wrong: Ik had begrepen dat je voor de roaming functionaliteiten je alsnog een controller nodig hebt in het UniFi systeem. Daar zou dan een Cloud Key voor nodig hebben a 200 euro of een dream machine waar die al in zit. In dat geval zou ik liever de UDM-PRO toevoegen, omdat ik daar dan weer een switch mee uit het systeem kon halen. Omdat alle kabels in de meterkast samenkomen heb ik iets van een switch nodig.

Een cloudkey en een UniFi switch met PoE injectors is niet veel goedkoper dan een UDM-Pro.

Wat wel waar is, is dat dat bij de andere systemen waar geen controller bij zit die er ook bij had moeten zetten (ik realiseerde me later pas dat daar iets van een AP controller voor nodig is en dat dat vaak via de clouddiensten loopt tegenwoordig).
Bij Netgear zit je dan of aan een dure controller of aan een Insight managed router (waar je vast zit aan een betaalde clouddienst). Bij Zyxel lijkt het erop dat je ook een controller nodig hebt als je zonder de Nebula cloud wilt werken. Die controllers zijn voor mij niet te betalen. Bij Nebula heb je een gratis variant waarmee je in ieder geval controle houdt over de roaming instellingen.

Als ik het op volgorde moet zetten zit het volgens mij zo:
- Netgear: Of je moet een dure controller kopen, of je zit na het eerste jaar vast aan Insight (10 eur/apparaat/maand).
- Zyxel: Of je moet een dure controller kopen, of gebruikt de gratis variant van Nebula clouddienst.
- Ubiquiti: Met cloud key of UDP-Pro te configureren zoals gewenst.
- TP-Link: Met betaalbare controller los te koppelen van de clouddienst zonder verlies van configuratie mogelijkheden.

I make things.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

RoyBijster schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:53:
Correct me if I am wrong: Ik had begrepen dat je voor de roaming functionaliteiten je alsnog een controller nodig hebt in het UniFi systeem. Daar zou dan een Cloud Key voor nodig hebben a 200 euro of een dream machine waar die al in zit. In dat geval zou ik liever de UDM-PRO toevoegen, omdat ik daar dan weer een switch mee uit het systeem kon halen. Omdat alle kabels in de meterkast samenkomen heb ik iets van een switch nodig.
Geen idee hoe het zit met dat roaming, maar als je een NAS aanschaft kun je die gebruiken om Unifi-controller op te draaien? Draait hier ook ook in een docker-container op de Synology.

Ik heb hier een Edgerouter X draaien i.c.m. een aantal TP-link 8-poort switches (2x met POE, 1x zonder) en twee Unifi accesspoints. Ik vind het persoonlijk niet storend dat het niet allemaal Unifi is, maar met voldoende budget is dat nog best een optie. En kun je álles beheren via Unifi controller.

[ Voor 17% gewijzigd door MJV op 13-03-2022 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
RoyBijster schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:53:
Correct me if I am wrong: Ik had begrepen dat je voor de roaming functionaliteiten je alsnog een controller nodig hebt in het UniFi systeem. Daar zou dan een Cloud Key voor nodig hebben a 200 euro of een dream machine waar die al in zit.
You're wrong.

Ik zou de controllersoftware wel installeren op een PC (anders moet je de setup met de app doen). Maar als je geen logging nodig hebt en geen guest portal wilt gebruiken, hoeft die niet altijd te draaien. Eens in de zoveel tijd de software eens opstarten voor een firmware-update of om een instelling te wijzigen werkt ook prima. Inclusief roaming.

Ik heb de controller software zelf wel draaien op een NAS trouwens (het ding staat er toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Oké, bedankt voor de verduidelijking!

I make things.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ik wil trouwens niet zeggen dat je voor UniFi moet gaan hoor. :) (Ook al bevalt het mij prima.)

Alleen je prijsvergelijking van 20:47 leek me niet echt eerlijk. Niet zo gek dat het geheel duurder uitkomt als je alleen bij de UniFi oplossing een router en controller meeneemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Ik heb deze PoE switches gebruikt: TP-LINK Switch Gigabit TL-SG108PE 8-port PoE Ook geschikt voor VLANs, en relatief eenvoudig te configureren. En deze zonder PoE:
TP-Link TL-SG108E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
Goede ideeën hierboven.
Ik zou zelf inzetten op TP-Link omada, maar Ik heb nog enkele alternatieven:
Standaard consumenten mess wifi set icm Ziggo modem en enkele domme switches.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link LS1005G€ 12,90€ 12,90
1Modems en routersTP-Link Deco M5 (3-pack)€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 151,90

Voordelen:
  • Goedkoop
Nadelen:
  • Geen VLAN's
  • Geen VPN
  • Geen IPS/IDS
Ander alternatief, zet flink in op AVM
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsAVM Fritz!Repeater 1200 AX€ 75,90€ 75,90
1Access pointsAVM Fritz!Repeater 3000 (Internationale versie)€ 112,-€ 112,-
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 5530€ 175,-€ 175,-
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 6660 Cable€ 198,-€ 198,-
Totaal€ 560,90

Voordelen:
  • Minder devices nodig
  • Lager stroomverbruik
  • VPN
  • uitgebreide telefonie mogelijkheden
  • weg met het Ziggo modem
Nadelen
  • Geen VLAN'S
  • Geen IPS/IDS
Ga je de functies die de zakelijke apparatuur biedt wel gebruiken? Anders is het financieel aantrekkelijker om een andere optie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties! Naar de AVM opties had ik nog niet gekeken. Ik zal de topics hier op het forum ook nalezen over de ervaringen met de FRITZ!Box als vervanging van het Ziggo modem.

Voor alsnog denk ik dat ik voor de TP-Link Omada optie ga.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
RoyBijster schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:27:

Voor alsnog denk ik dat ik voor de TP-Link Omada optie ga.
Ik vroeg me af wat het uiteindelijk is geworden. Ik zelf ben mijn huidige setup flink zat. En deze oplossing spreekt mij aan.

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk gekozen voor
1x TP-Link TL-ER7206 router
1x TP-Link TL-SG2210MP 8 poorts PoE+ switch
1x TP-Link TL-SG1005P 5 poorts PoE+ switch
3x TP-Link EAP610 access points
1x TP-Link OC200 controller

Alle apparaten zijn onderling gekoppeld via CAT6 kabels, zoals hier getoond. Draait sinds eerste configuratie stabiel en snel. Haal bedraad de max snelheid van 1 Gbps vanuit het abonnement, en draadloos 600 - 850 Mbps. Interne netwerk heb ik niet getest op snelheid.

[ Voor 0% gewijzigd door RoyBijster op 17-11-2022 13:06 . Reden: Verkeerde productnummer van de switch vervangen voor de juiste. ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Thanx.

Zit nog te twijfelen of ik voor de EAP650 gaat. Daar er veel gestreamd wordt bij ons.

Geen problemen met verplaatsen van de ene verdieping met de andere?

Alvast bedankt voor je reactie.

[ Voor 35% gewijzigd door Nico76 op 28-11-2022 09:32 . Reden: Extra vraag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Ik heb geen problemen met verplaatsen door huis. Met de OC200 in de loop kan ik al beeldbellende door het huis lopen zonder problemen.

Kan je niet adviseren voor de EAP610/EAP650. Wij zijn met tweeën en streamen niet tegelijkertijd via dezelfde AP.

[ Voor 16% gewijzigd door RoyBijster op 29-11-2022 17:15 ]

I make things.

Pagina: 1