Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade tijd huidige pc hapert.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-10 11:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC gebruik ik voor het spelen van games, op het moment blijf ik een WoW verslaafde maar ook games als Destiny speel ik met regelmaat.

Reden dat ik nu echt aan de gang moet is dat mijn huidige systeem tegen het eind loopt, nu in het bezit van 1600x AMD configuratie inclusief een MSI 1660 Super. Echter krijg ik de laatste tijd af en toe random uitval en blauwe schermen. PC dateert uit 2017 dus mag tijd zijn voor een nieuwe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het komt beetje onverwacht had gehoopt de zaak nog een jaar te kunnen uitstellen maar het kost wat het kost ik game op 1440P medium - high settings maar heb wel 750 als max zonder GPU wil graag een 3060TI maar budget daarvoor is er nog niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
jazeker, mijn MSI 1660 Super wil ik nog even gebruiken en ook heb ik nog SSD's in mijn huidige systeem die ik wil hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de GPU; kast zou ook kunnen maar iets vers/nieuws is altijd leuk en op een kast gaat het niet hangen. ook randapparatuur heb ik in huis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel; gevoel en de nieuwe lijn ziet er goed uit,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een kast (met open voor en achterkant) Dus visueel is er niets nodig kast/rgb. Zou fijn zijn als de opstelling met in de toekomst een nieuwe GPU er weer 5-7 jaar tegen aan kan op 1440p

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?Zou graag horen of dit past, in de kast of het verstandig is wat betreft voeding en hoe toekomstbestendig deze setup zal zijn ongeveer dan ;)

Lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,89€ 74,89
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 124,90€ 124,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 750W FM€ 102,40€ 102,40
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,50€ 91,50
Totaal€ 734,54

Alvast erg bedankt voor jullie tijd, zie graag jullie mening tegemoet!

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 17:27

SpamLame

niks

Aangezien je aangeeft te willen upgraden want je hebt problemen EN je neem componenten mee naar je nieuwe build.

>Weet je zeker dat je GPU en/of SSD niet je probleem veroorzaken.

>Vanwaar de keuze je PC deels te vervangen ipv proberen het probleem te tracen en tackelen?
Ik zag dat je een half jaar terug nog geen issues had en je afvroeg te upgraden tbv W11 > Advies - PC naar windows 11. In de tussentijd niet een topic gevonden waar je je probleem voorlegt.
Wellicht kan je voor minder het probleem verhelpen, je geeft immers zelf aan "onverwacht" en "hoop op een jaar uitstel". Kan je de oorzaak niet vinden, kan je altijd nog besluiten de boel in zijn geheel te vervangen.

Te denken valt aan;
-eventlogs doorgaan op aanwijzingen
-windows reinstall
-driver wipe (DDU) + reinstall
-SSD health, wat zegt smart?
-CPU/GPU koelers al eens onstoft en/of repaste.

Last but not least obv persoonlijke ervaring, mijn 1660super van Gigabyte is na 18 mnd terug naar de verkoper voor garantie (hopelijk).
Het issue naar mijn idee, onder load raakt de soldeerverbinding tussen de GPU en PCB onvoldoende en disconnect (ja met het windows geluid van device disconnect) de GPU van het systeem.

In dat licht zou ik persoonlijk ook een CPU nemen met iGPU als je voor Intel gaat, ben je "altijd" verzekert van een video out.

[ Voor 8% gewijzigd door SpamLame op 04-04-2022 09:24 ]

• Bellarus
Goedemorgen

Bedankt voor je feedback, vorige topic was met focus op Windows 11 dat is nu mooi meegenomen maar geen issue.

Troubleshooten is geen verkeerd idee weet wel dat het niet met warmte of stof te maken heeft boel word schoongehouden en temps komen niet boven de 70 graden van cpu en gpu (vind het eerder koud)

Gevoel is dat het moederbord het verhaal is omdat hij ook bij een zelf herstart soms moeite heeft (dubbel restart bij 2 verschillende voedingen) is een gevoel maar was bij aankoop ook budget keuze

Maar los hiervan als deze de oorzaak zou zijn dan vind ik het zonde om met een 1600x door te gaan en is een upgrade altijd mijn voorkeur

Tenslotte zou ik het liefst ook een nieuwe gpu aanschaffen vandaar mijn redenatie van een jaartje wachten

Los van alle redes hoe is de samenstelling ansich?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:51
Bord is erg budget..
Pak een goedkopere voeding pricewatch: Corsair TX550M (2021) is goedkoper en net zo goed.
Voor rest prima, weet wel dat je even via be quiet website de lga 1700 bracket erbij moet bestellen, wordt gratis verzonden.

Mocht je grote GPU willen kopen , pak meshify c als behuizing (want warmte) en pricewatch: Corsair RM750x (2018) Wit

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 04-04-2022 10:08 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11 13:18
Ik zou op je oude pc even een verse installatie van windows uitvoeren en kijken of het probleem zichzelf oplost. Dat lijkt me de snelste manier om te kijken of het een hardware probleem is. Upgraden ga je toch, maar dan kun je in ieder geval zien of je GPU / SSD de oorzaak niet is.

Lijkt me een beetje naar als je nu upgrade en er dan achter komt dat het probleem zich verplaatst naar je nieuwe pc. Je kiest voor een i5 12400F, dus als je er dan achter komt dat het de GPU is ben je de sjaak.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 04-04-2022 10:49 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

@Bellarus Eens dat als je gevoel klopt een moederbord swap wellicht niet de beste optie is. Als budget een issue is, zou een AMD3X00 (zoals je aangaf in je W11 topic) of beter Intel 10-12 gen (https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors) een optie wezen.

Voor nieuw;
-zoals eerder aangegeven zou ik de non F cpu nemen, iGPU is altijd handig bij GPU issues of RMA, maar begrijp dat dit een persoonlijke keus van mij is en 20 euro van het budget claimt.
-moederbord opzich prima voor de CPU, ik zou de AX versie nemen vanwege extra BT en Wifi . Let wel dat je gekozen bord geen PCIe5 kent. Wellicht een issue later bij een GPU upgrade
-koeler pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 heb je gelijk de juiste mounting of je regelt een gratis 1700 kit voor de PR2 https://www.bequiet.com/en/contact/lga1700mounting (proof of purchase nodig anders €5.46+shipping&btw)
-PSU, gekozen model is dual rail met per rail 432W. Worst case kan je dan een GPU van max ~500W plaatsen, voldoende voor een je toekomstige 3060ti
-RAM je kit staat niet specifiek in de QVL van Gigabyte, Corsair meld comp. met de intel 600 chipsets.

• Bellarus
Bedankt voor je feedback SpamLame wordt gewaardeerd, ik zal de details die je geeft overwegen net zoals die opmerking van PCIe5 bedankt er gaat een nieuwe komen ;)

• SpamLame

SpamLame

niks

Bellarus schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:24:
Bedankt voor je feedback SpamLame wordt gewaardeerd, ik zal de details die je geeft overwegen net zoals die opmerking van PCIe5 bedankt er gaat een nieuwe komen ;)
Neem ook even de tip van @youridv1. Weten waar je issue vandaan komt is wellicht fijn.
Scheelt als bij de wederverkoop of inzet bij je familie/vrienden/soos/whatever indien de fix goegkoop blijkt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
youridv1 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:48:
Ik zou op je oude pc even een verse installatie van windows uitvoeren en kijken of het probleem zichzelf oplost.
Precies dit, rotte windows is je eerste "onderzoeks methode" in deze.
Een 1600 is nog een prima processor voor wat jij ermee doet.

Kan je daarna nog altijd heel veel geld uitgeven voor iets wat niet nodig hebt. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Bellarus
Goedemorgen,

na jullie terugkoppeling heb ik mijn huidige pc voorzien van een nieuwe installatie; voordeel geen blauwe schermen meer maar wel hele gekke frame drops in games (WoW) zonder hoge temps en zonder hoge belasting cpu 68% gpu nog geen 50%.

Zelfs bij fumark 30 min komt de cpu niet boven de 70 graden;

Heb ik ook gekeken en meer info gezocht over moederborden en ram compatibiliteit en heb een nieuwe lijst gemaakt zie onderstaand:

2 vraagjes:
- is de build zo compleet of kijk ik echt over dingen heen?
- nog tips om mijn huidige setup verder te checken?

alvast dank

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 202,63€ 202,63
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,50€ 91,50
Totaal€ 810,64

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:55
RAM naar het iets goedkopere pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

De cpu zal je niet bij de 2 goedkoopste winkels bestellen verwacht ik. Dustin is niet erg betrouwbaar en Bicforce zit hoog in de verzendkosten. Dan kan je net zo goed de iets snellere pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 bij Si bestellen voor een tientje meer.
Pagina: 1