Advies - PC naar windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-04 21:43
Beste tweakers,

op het moment in het bezit van een goed werkende pc voorzien van een Ryzen 1600 cpu en een 1660 super videokaart - en uiteraard de benodigde items als kast en geheugen ;)

Nu is die cpu niet officieel onderdeel voor windows 11; dit is de rede dat ik toch om mij heen kijk naar een upgrade.

ik twijfel of 3 versies:

- een Ryzen 3600 via vraag en aanbod, ongeveer 150 euro + nieuwe koeler zeg 50 euro = totaal 200.
- een nieuw moederbord + nieuwe i5 10400F kom je op ongeveer 250-300 euro.
- doorsparen naar Alder Lake - maar goed dan zit je met een 15 gelijk op 600 euro minimum.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik ben nog steeds een fan van WoW en speel games als civ 6 en maak uitstapjes naar AAA shooters. Ik speel op 2k; hoofd reden is upgrade naar win 11 als bovenstaande.

Wat mag het systeem gaan kosten?
is deel van de vraag 300 euro is mijn voorkeur vandaar de twijfel; mochten er echt argumenten zijn om te wachten (zeg 6 maanden) voor Alder Lake

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
volwaardige PC met ruime voeding ter potentie voor ooit een 3060TI

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie mijn openings alinea

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben erg blij met mijn AMD, maar ergens het gevoel dat ik naar intel wil - maar heb ik geen goed argument voor is meer de tendens van de tijd denk ik.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie een advies kunnen geven waardoor ik de knoop kan doorhakken; ben er al een week of 3 mee bezig geld brand in de zak en ik wil wat nieuws als het tenminste waard is

alvast bedankt voor jullie feedback!

Beste antwoord (via Bellarus op 05-11-2021 23:38)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:56
Bellarus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:14:
Bedankt voor jullie reacties het is voor een groot deel de hype, ik loop niet tegen zaken aan

Ik zal afwachten en verder sparen
Dat lijkt me een prima plan. In het eerste kwartaal van 2022 komen er ook goedkopere versies van Alder Lake en goedkopere moederborden uit, wellicht is het dan tijd om weer eens rond te kijken. Maar als je met je huidige systeem geen problemen hebt zou ik rustig wachten, de volgende generaties worden vast nog beter - en je hebt nog een paar jaar voor dat je over moet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Laatst online: 11-05 07:53
Bellarus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:55:
Beste tweakers,

op het moment in het bezit van een goed werkende pc voorzien van een Ryzen 1600 cpu en een 1660 super videokaart - en uiteraard de benodigde items als kast en geheugen ;)

Nu is die cpu niet officieel onderdeel voor windows 11; dit is de rede dat ik toch om mij heen kijk naar een upgrade.

...
Waarom wil je over? W10 wordt ondersteund tot oktober 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
Welk moederbord heb je nu? Niet elk 300 serie moederbord werkt namelijk zomaar met Ryzen 3000.
Naar alder lake upgraden kan voor minder dan 600 euro. Een budget z690 bord met een 12600kf en een Noctua koeler is 530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Alleen overgaan op Windows 11 als rede lijkt me op het moment een beetje zonde geld, zoals gezegd heb je nog ondersteuning tot 2025 en kan ik niks bedenken aan software wat niet op W10 werkt momenteel?

Anders gevraagd: Loop je nu tegen een prestatietekort met je huidige setup waarom je wilt upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-04 21:43
Bedankt voor jullie reacties het is voor een groot deel de hype, ik loop niet tegen zaken aan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Laatst online: 10:56
Bellarus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:14:

Dat lijkt me een prima plan. In het eerste kwartaal van 2022 komen er ook goedkopere versies van Alder Lake en goedkopere moederborden uit, wellicht is het dan tijd om weer eens rond te kijken. Maar als je met je huidige systeem geen problemen hebt zou ik rustig wachten, de volgende generaties worden vast nog beter - en je hebt nog een paar jaar voor dat je over moet.
Pagina: 1