Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Intro
Ik al wat jaren een aantal panelen op mijn woning liggen, maar gezien de aanschaf van een elektrisch auto, en de huidige elektriciteitsprijzen zit ik eraan te denken om mijn garage aan de ZW kant vol te leggen met 10 extra panelen, alleen deze hebben wel gedeeltelijk last van de schaduw van de buren. Hoogzomer staat de zon hoog genoeg, en zal ik hier minder last van hebben. Gezien de schaduw, denk ik er wel aan om in de toekomst de set te verplaatsen naar een nog te bouwen schuur achter in de tuin. Ik ben benieuwd of dat kan door dan b.v. extra panelen op een 2e ingang te zetten.

Hieronder beschrijf ik de situatie, en hoop wat tips te krijgen, en of mijn plan een beetje zou kunnen werken?
Foto's
Bovenaanzicht van de garage waar ik de panelen op zou willen leggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSfs3iWoO9m4CtDAEGB6-XtKvV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3fINXGAnSb1ANxoHsAvJe1V.jpg?f=user_large

Uitbouw buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm6Kv8thO2NTkE4f9018QlrfqPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7AVbACPTRFTLseDfkGsfxvFj.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 11,40 lang en 1,85 breed
Schaduw
Ja, met name van de buren, zie foto van de straat. Schaduw begint laag (over groot deel van de lengte) en gaat naar mate de dag later over het hele dak. Eind van de dag, enkele panelen weer in de zon. Hier een screenshot van wat sunny design berekend qua percentages:

Met schaduw percentages
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf2bqKi5L0dNDo-k1581smvblyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CM49A4DbnbE52kTyNfOza0cE.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
+/- 6500 inclusief elektrische auto. Heb nu al een SE5K, die gemiddeld rond de 4200 KhH per jaar opwekt. Ga ik waarschijnlijk nog uitbreiden met 1500 Wp extra panelen(4 stuks).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, nog ruimte in de meterkast.
Budget en doel
Budget: 3000-4000 euro. Doel is om extra op te wekken, gezien de elektrische auto, en minder uitgaven qua stroom voor de komende jaren. Ook om zelf een leuk project te hebben, en wat te leren.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met de buurman :), de meterkast door een elektricien.
Bijhouden van data
In elk geval bij kunnen houden van opbrengst op maand / jaar basis. Monitoring is een voordeel.
Reeds verkregen offertes
Aangezien ik zelf de panelen wil leggen en aanschaffen heb ik de volgende componenten op het oog:
10x Trina Solar Energie panelen half cut TSM-390-DE09.05
1 x SMA STP4.0-3AV-40
Aardlek automaat 3P+N B16
Kabels en pannendak materiaal
Kostprijs +/- E3600

Alle panelen op 1 string, met shadowfix en half cut panelen. Hierdoor hoop ik iets later last te hebben van de schaduw als die komt, omdat de bovenkant van de panelen langer in de zon blijft.
Sunny Design
Aangezien ik benieuwd was naar de eventuele opbrengst en impact van de schaduw heb ik het 1 en ander in sunny design gezet. Daaruit komt dat op basis van deze set per jaar ongeveer 2279 KwH opgewekt kan worden. Niet schokmakend veel, maar met de huidige stroomprijzen is het toch snel terugverdiend. Bovendien kan ik het verbruik van de auto declareren. Met wat lagere energieprijzen is het ook nog acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2Sd_qItiXZJ83hvop56Emf31yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMPmeZPkkDiewr1CEMHR8mpF.jpg?f=fotoalbum_large

Met 4K omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3InsdqcKnE4uO_4_fe5pOACMKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpO42Ld9shAR1tiYvfDqvRJy.jpg?f=fotoalbum_large

Met 3K omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0YRewZxKzkwq61-DHARdned5Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doNyF6dKYEnIyrvkW5VE8K9x.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen
Is er teveel schaduw? Of valt het mee? De panelen liggen volgens de simulatie best een deel van de tijd in de schaduw. Uit ervaring weet ik dat het vrij warm wordt in de garage in de zomermaanden, dus er staat echt wel een behoorlijk deel van de dag zon op. Waarschijnlijk lastig om te zeggen, maar zou de berekende opbrengst (2279) ongeveer kunnen kloppen? In de toekomst kan ik de panelen wellicht op een nog te bouwen schuur achter plaatsen met volle zon. Kan ik dan deze set nog naar achteren verplaatsen en 10 andere panelen op de andere ingang aansluiten(NO-ZW opstelling)

Panelen: Trina Solar TSM-390-DE09.05 174 hoog, wat prettiger is dan 185. Dan houd ik boven en beneden nog een ruimte van 10 cm over van de randen. Bovendien half cut, wat mij aanspreekt.

Optimizers; denk eraan om niet te doen. Met halfcut en shadefix los ik wellicht al een deel op. En als er schaduw over alle panelen valt, dan is er toch niks meer te redden.

Omvormer: Heb nu al een 3 fase omvormer voor de andere panelen, vind het ivm verdeling ook wel prettig om weer een 3 fase te hebben. Denk nu aan SMA4K omvormer, heb ook de 3K omvormer berekend maar zie daar weinig voordelen aan. Verder zou ik ook voor een Goodwe GW4K-DT kunnen gaan; Ik zie ook een Goodwe GW4K-DT G2 variant, weet iemand het verschil tussen deze?

Ben benieuwd naar jullie tips! alvast hartelijk dank

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het een horizontale schaduw betreft bij panelen in portrait kan je ook eens kijken naar de hyundai's
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2022 22:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jeeedeee
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:14:
Als het een horizontale schaduw betreft bij panelen in portrait kan je ook eens kijken naar de hyundai's
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Dat is inderdaad een mooie techniek waar ik nog niet bekend mee was. Wel minder aanbod, en wat prijziger. Wat ik mij nu bedenk, is dat deze panelen, waarschijnlijk slechter presteren als je ze in een NO-ZW opstelling gaat gebruiken (landscape). Dat heb je waarschijnlijk minder last van met de half cut, al heb je met half cut verder geen voordeel in een landscape oplossing.

Nog mensen met wat ervaring over verschillende panelen op 1 omvormer met 2 trackers?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:02
Waarom niet op de andere kant van het garagedak er ook nog 10 panelen bij? Het is dan wel noordoost met wat schaduw, maar de extra kosten zitten alleen in de panelen en bevestiging. De omvormer heb je toch al. Gok dat je daarmee nog wel een 1000kWh tot 1500kWh extra moet kunnen pakken voor zeg 2500 euro aan extra kosten. Dus met 0.50EUR/kWh heb je dat dan in 4 jaar terug verdiend.

Ik zou inderdaad ook even naar de GoodWe omvormers kijken. Zijn stukje goedkoper dan de SMA omvormers en presteren prima. Het is maar de vraag of je het verschil met de SMA ooit terug gaat verdienen.

• jeeedeee
  • Nu online
Helaas zit de andere kant zit echt achter het huis, bovendien zitten daar een aantal pijpen op en is het dak korter dan de zijkant. Je hebt me wel wat extra getriggered, en ik heb het platte dak gemeten achter ons huis. Dat is 8m30x1m75 (goot). Misschien ruimte voor 7 panelen landscape, het geheel komt er dan als volgt uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18f5yihYdxcd2CI2O088dIqJYAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHcKkBBfn4rdsOwqPzW6ApK0.png?f=fotoalbum_large

Sunny design stelt de 6 K omvormer voor, met een te verwachtten jaaropbrengst van 3812 KwH. Als ik de 5K omvormer voorstel zegt hij dat deze undersized is (82%). Vraag mij af in de praktijk of dit een probleem gaat opleveren gezien de verschillende hellingshoeken en orientaties.

Zou een mooi alternatief zijn, omdat ik dan in elk geval genoeg panelen heb om voor een NO-ZW opstelling op een andere schuur te gaan.
[edit] plaatje aangepast

[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 04-04-2022 15:32 ]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 14:11
Ik kan echt weinig vinden over die shadefix. Behalve dat het een wondermiddel is dat alle problemen oplost kan ik niet vinden hoe het werkt. Ze hebben het erover dat de omvormer vanuit een centrale plek diodes per baan (in het paneel) kan aan/uitschakelen. Kan dat zomaar met elk paneel of moet het paneel erop gemaakt zijn? En zijn daar geen extra kabels voor nodig?

• Heronimo
jeeedeee schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:27:
Helaas zit de andere kant zit echt achter het huis, bovendien zitten daar een aantal pijpen op en is het dak korter dan de zijkant. Je hebt me wel wat extra getriggered, en ik heb het platte dak gemeten achter ons huis. Dat is 8m30x1m75 (goot). Misschien ruimte voor 7 panelen landscape, het geheel komt er dan als volgt uit te zien:

[Afbeelding]

Sunny design stelt de 6 K omvormer voor, met een te verwachtten jaaropbrengst van 3812 KwH. Als ik de 5K omvormer voorstel zegt hij dat deze undersized is (82%). Vraag mij af in de praktijk of dit een probleem gaat opleveren gezien de verschillende hellingshoeken en orientaties.

Zou een mooi alternatief zijn, omdat ik dan in elk geval genoeg panelen heb om voor een NO-ZW opstelling op een andere schuur te gaan.
[edit] plaatje aangepast
Je moet kijken naar de 'Energy usability factor'. 100% betekend daarbij niets aftoppen, 99% dat je 1% verliest door aftoppen.

Zeg dat het verschil met een maat grotere omvormer 200 euro is, dan is met 40ct/kWh en 10 jaar draaien dat pas de moeite waard als het 50kWh per jaar meer opbrengst oplevert. Op een totaal van zeg 4000kWh productie per jaar heb je het dan over 1.25%.

Hoe kom je met de voor deze factor uit met de 6k, 5k en 4k?

• Heronimo
Tarquin schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:24:
Ik kan echt weinig vinden over die shadefix. Behalve dat het een wondermiddel is dat alle problemen oplost kan ik niet vinden hoe het werkt. Ze hebben het erover dat de omvormer vanuit een centrale plek diodes per baan (in het paneel) kan aan/uitschakelen. Kan dat zomaar met elk paneel of moet het paneel erop gemaakt zijn? En zijn daar geen extra kabels voor nodig?
In het algemene PV topic kan je hierover wel wat vinden als je op SMA en/of GoodWe zoekt. Bijvoorbeeld: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:53
Niet direct inhoudelijk antwoord op je vraag, maar houd er rekening mee dat je moet gaan kiezen tussen oftewel de BTW niet terugvragen, oftewel je afmelden voor de KOR bij de belastingdienst en dan dien je tenminste 3 jaar BTW af te dragen over je installatie. Die afdracht wordt forfaitair bepaald obv Wp van de installatie.

• jeeedeee
  • Nu online
Heronimo schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:58:
[...]

Je moet kijken naar de 'Energy usability factor'. 100% betekend daarbij niets aftoppen, 99% dat je 1% verliest door aftoppen.

Hoe kom je met de voor deze factor uit met de 6k, 5k en 4k?
Gekeken met 5 en 6K op 100%, 4K zelfs nog op 99,9%. Wel een waarschuwing(zie screenshot) als ik configureer met de 4K en 5K, en moet handmatig de strings aan de juiste ingang koppelen. Hieronder het overzicht met 17 panelen en de 4k. Ik kan helaas weinig lezen over orientaties die maar 90graden van elkaar verschillen (b.v. ZW en NW op 2 MPPT ingangen). Met de 4K omvormer heb ik zelfs meer opbrengst en komt hij op 3817 Kwh, terwijl de 6K omvormer op 3812 KwH komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l1A5QoLfXHYdBlDoNCp15k1wyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FO1o63wfA5fDo0TE1S6XPAL8.png?f=fotoalbum_large

@THM0 Dank, ja ik had al even lopen lezen en ik denk dat ik die BTW maar laat zitten, afmelden en aangifte doen is wel een hoop gedoe. Of wat wel kan is volgens mij de zonnepanelen op naam van mijn vrouw kopen (en ook de electra rekening) en dan daar weer hetzelfde truukje doen als 4 jaar geleden.

• Heronimo
jeeedeee schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:25:
[...]

Gekeken met 5 en 6K op 100%, 4K zelfs nog op 99,9%. Wel een waarschuwing(zie screenshot) als ik configureer met de 4K en 5K, en moet handmatig de strings aan de juiste ingang koppelen. Hieronder het overzicht met 17 panelen en de 4k. Ik kan helaas weinig lezen over orientaties die maar 90graden van elkaar verschillen (b.v. ZW en NW op 2 MPPT ingangen). Met de 4K omvormer heb ik zelfs meer opbrengst en komt hij op 3817 Kwh, terwijl de 6K omvormer op 3812 KwH komt.

[Afbeelding]

@THM0 Dank, ja ik had al even lopen lezen en ik denk dat ik die BTW maar laat zitten, afmelden en aangifte doen is wel een hoop gedoe. Of wat wel kan is volgens mij de zonnepanelen op naam van mijn vrouw kopen (en ook de electra rekening) en dan daar weer hetzelfde truukje doen als 4 jaar geleden.
Elke MPPT kan je inzetten op een verschillende oriëntatie. Doordat de oriëntaties verschillen zijn de pieken van de twee strings op verschillende momenten waardoor je met een relatief kleine omvormer niet zoveel verliest. Ik zou gezien het kleine verlies van 0.1% voor de 4k gaan in dit geval. En kijk dan ook even naar de GoodWe 4k, die is verwacht ik zo'n 500 euro goedkoper dan de SMA.

Voor de BTW is een heel los topic hier: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Truc bij tweede set is inderdaad energiecontract en zonnepanelen op naam partner zetten voor de BTW teruggave.

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 15:58
De opbrengst is niet briljant, maar zeker wel waard, met name als je het zelf doet. Kwa omvormer zou ik eerder kleiner gaan. Kijk even naar de specs, maar de meeste omvormers presteren beter met een hoger voltage. Veel omvormers in Nederland zijn eigenlijk te groot bemeten, waardoor de omvormers net iets minder efficient werkt. Zeker bij een installatie met verschillende orientaties, wordt echt een lage ratio behaald.

Als toevoeging zou ik willen aangeven dat Solaredge ook een omvormer met ingebouwde autolader heeft (misschien ook andere merken). Met een dergelijk apparaat kun je slimmer laden en voordeel daarvan is dat je alvast kan voorsorteren op de afbouw van de salderingsregeling. Bovendien mag je dan claimen dat je elektrische auto écht groen is.

[ Voor 28% gewijzigd door DtenBrink op 04-04-2022 23:41 ]

• Heronimo
DtenBrink schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:36:
De opbrengst is niet briljant, maar zeker wel waard, met name als je het zelf doet. Kwa omvormer zou ik eerder kleiner gaan. Kijk even naar de specs, maar de meeste omvormers presteren beter met een hoger voltage. Veel omvormers in Nederland zijn eigenlijk te groot bemeten, waardoor de omvormers net iets minder efficient werkt. Zeker bij een installatie met verschillende orientaties, wordt echt een lage ratio behaald.

Als toevoeging zou ik willen aangeven dat Solaredge ook een omvormer met ingebouwde autolader heeft (misschien ook andere merken). Met een dergelijk apparaat kun je slimmer laden en voordeel daarvan is dat je alvast kan voorsorteren op de afbouw van de salderingsregeling. Bovendien mag je dan claimen dat je elektrische auto écht groen is.
Dat autolader verhaal zou ik laten voor wat het is. Vrijwel alle slimme autoladers gebruiken meetklemmen om de hoofdaansluiting of pluggen in op de P1 poort waardoor ze kunnen optimaliseren op zelfconsumptie. Een geïntegreerde autolader bij de omvormer bied geen meerwaarde, wel meerkosten.

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 09:47
Tarquin schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:24:
Shadefix is inderdaad geen wondermiddel, hoewel SMA wel een goed punt heeft dat optimizers ook energie verbruiken, en voor vele point-of-failures zorgt.

Met Shadefix worden panelen die te veel schaduw vangen volledig uitgeschakelt, in plaats van dat ze de hele string-opbrengst naar beneden halen. Het grote verschil met optimizers is dus dat er uit het beschaduwde paneel met een optimizer toch nog er uit wordt gehaald wat er uit te halen valt.

Voor Shadefix is geen speciaal paneel nodig. Elk paneel bevat dioden, en die worden dankbaar gebruikt om het paneel uit te schakelen door de totale string-spanning naar beneden te halen.

ShadeFix scant regelmatig het hele spanningsbereik af om de zien of het niet in een lokaal, kleiner, MPPT vastzit door een beschaduwd paneel.

Wellicht zit er in andere omvormers ook soortgelijke intelligentie (bij Huawei bijvoorbeeld heb je een parameter 'MPPT re-scan interval' die dit doet vermoeden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yHa61npMGcMEyCQyCwGZbgpoSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R5yvHrTThuyPC3vLlk14qBOe.png?f=user_large

Mijn conclusie: neem shadefix wanneer je last hebt van grote bewegende schaduwvlakken zoals dakranden of schoorstenen.

Heb je last van objecten die nog gedeeltelijk licht doorlaten (bomen, struiken, masten, roosters) ben je wellicht beter af met optimizers of microinverters.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Heronimo schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:35:
[...]

Elke MPPT kan je inzetten op een verschillende oriëntatie. Doordat de oriëntaties verschillen zijn de pieken van de twee strings op verschillende momenten waardoor je met een relatief kleine omvormer niet zoveel verliest. Ik zou gezien het kleine verlies van 0.1% voor de 4k gaan in dit geval. En kijk dan ook even naar de GoodWe 4k, die is verwacht ik zo'n 500 euro goedkoper dan de SMA.
@jeeedeee Hierbij wel opletten wat de maximale ingangsstroom van de MPPT zijn.
Als je in Sunny op Detail planning kijkt rekent hij de maximale te verwachten stroom uit bij je polystring config.

SMA's kunnen meestal hogere stromen aan dan GoodWe. Is je max stroom hoger dan de MPPT? Het verlies is echter niet lineair. Trek je lagere stroom, dan gaat dat bij hogere spanning gebeuren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 14:11
Als ik dat zo lees over ShadeFix™ , maakt hij gebruik van de diodes die al in het paneel zitten.
Voor TO is het dan relevant of hij de panelen landscape of portrait monteert. De schaduw van het buurdak is horizontaal en het zal voordelig zijn als er één baan in de schaduw ligt en niet op elke baan twee cellen.

• jeeedeee
  • Nu online
Dank voor alle tips! De lader heb ik al, is hier een Zappi dus ik kan al met echte groene stroom laden :) Ik ga mij zeker nog even verder verdiepen in ShadeFix, aangezien ik de panelen portrait wil monteren is het maar de vraag of het voordeel heeft Aangezien er voor zowel het bovenste deel als het onderste deel volgens mij maar 1 tracker is(3x per paneel).

@Ronald Een vraagje over de polystring, volgens mij kan ik dat in mijn huidige opstelling niet toepassen toch? Ongelijk aantal panelen per orientatie, dus verschillende spanningen. En ik heb 2 MPPT ingangen beschikbaar, waarom zou ik dan beide opstellingen combineren? Ik kan in mijn geval toch 10 panelen op ingang A en 7 panelen op MPPT ingang B kwijt? Of heeft dit nadelige gevolgen? Wekken deze niet samen de energie op?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
@jeeedeee Oh er werd nogal wat geopperd over polystrings... Nee 10+7 op eigen mppt is prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 05-04-2022 18:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Heronimo
jeeedeee schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:12:
Dank voor alle tips! De lader heb ik al, is hier een Zappi dus ik kan al met echte groene stroom laden :) Ik ga mij zeker nog even verder verdiepen in ShadeFix, aangezien ik de panelen portrait wil monteren is het maar de vraag of het voordeel heeft Aangezien er voor zowel het bovenste deel als het onderste deel volgens mij maar 1 tracker is(3x per paneel).

@Ronald Een vraagje over de polystring, volgens mij kan ik dat in mijn huidige opstelling niet toepassen toch? Ongelijk aantal panelen per orientatie, dus verschillende spanningen. En ik heb 2 MPPT ingangen beschikbaar, waarom zou ik dan beide opstellingen combineren? Ik kan in mijn geval toch 10 panelen op ingang A en 7 panelen op MPPT ingang B kwijt? Of heeft dit nadelige gevolgen? Wekken deze niet samen de energie op?
SMA en GoodWe hebben allebei schaduwmanagement. Bij SMA scant hij meerdere keren per uur naar het optimale punt, bij GoodWe maar een keer per uur en is de scan wat langzamer.

• jeeedeee
  • Nu online
Hier nog even een terugkoppeling, allemaal bedankt voor de info! Erg veel van geleerd, en dat gaat nuttig zijn voor het dak op de schuur! Heb de hyundai's van @AUijtdehaag besteld, de 400 Wp ALL Black panelen, ben erg benieuwd naar de werking van shingled, was er niet bekend mee, dus nogmaals dank. Uiteindelijk gekozen voor Enphase IQ7+ micro-omvormers, omdat ik toch wat minder panelen kwijt kon (13) en dan de 2e string niet optimaal zou werken. Had uiteindelijk toch geen goed gevoel bij een 3 fase stringomvormer in deze setup. Hoop dat ik blij ga zijn met de aankoop, post jullie t.z.t. wat resultaten!
Pagina: 1