Intro
Ik al wat jaren een aantal panelen op mijn woning liggen, maar gezien de aanschaf van een elektrisch auto, en de huidige elektriciteitsprijzen zit ik eraan te denken om mijn garage aan de ZW kant vol te leggen met 10 extra panelen, alleen deze hebben wel gedeeltelijk last van de schaduw van de buren. Hoogzomer staat de zon hoog genoeg, en zal ik hier minder last van hebben. Gezien de schaduw, denk ik er wel aan om in de toekomst de set te verplaatsen naar een nog te bouwen schuur achter in de tuin. Ik ben benieuwd of dat kan door dan b.v. extra panelen op een 2e ingang te zetten.Hieronder beschrijf ik de situatie, en hoop wat tips te krijgen, en of mijn plan een beetje zou kunnen werken?
Foto's
Bovenaanzicht van de garage waar ik de panelen op zou willen leggen:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3fINXGAnSb1ANxoHsAvJe1V.jpg?f=user_large)
Uitbouw buren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7AVbACPTRFTLseDfkGsfxvFj.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 11,40 lang en 1,85 breedSchaduw
Ja, met name van de buren, zie foto van de straat. Schaduw begint laag (over groot deel van de lengte) en gaat naar mate de dag later over het hele dak. Eind van de dag, enkele panelen weer in de zon. Hier een screenshot van wat sunny design berekend qua percentages:Met schaduw percentages
:strip_exif()/f/image/CM49A4DbnbE52kTyNfOza0cE.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
+/- 6500 inclusief elektrische auto. Heb nu al een SE5K, die gemiddeld rond de 4200 KhH per jaar opwekt. Ga ik waarschijnlijk nog uitbreiden met 1500 Wp extra panelen(4 stuks).Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, nog ruimte in de meterkast.Budget en doel
Budget: 3000-4000 euro. Doel is om extra op te wekken, gezien de elektrische auto, en minder uitgaven qua stroom voor de komende jaren. Ook om zelf een leuk project te hebben, en wat te leren.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met de buurmanBijhouden van data
In elk geval bij kunnen houden van opbrengst op maand / jaar basis. Monitoring is een voordeel.Reeds verkregen offertes
Aangezien ik zelf de panelen wil leggen en aanschaffen heb ik de volgende componenten op het oog:10x Trina Solar Energie panelen half cut TSM-390-DE09.05
1 x SMA STP4.0-3AV-40
Aardlek automaat 3P+N B16
Kabels en pannendak materiaal
Kostprijs +/- E3600
Alle panelen op 1 string, met shadowfix en half cut panelen. Hierdoor hoop ik iets later last te hebben van de schaduw als die komt, omdat de bovenkant van de panelen langer in de zon blijft.
Sunny Design
Aangezien ik benieuwd was naar de eventuele opbrengst en impact van de schaduw heb ik het 1 en ander in sunny design gezet. Daaruit komt dat op basis van deze set per jaar ongeveer 2279 KwH opgewekt kan worden. Niet schokmakend veel, maar met de huidige stroomprijzen is het toch snel terugverdiend. Bovendien kan ik het verbruik van de auto declareren. Met wat lagere energieprijzen is het ook nog acceptabel.:strip_exif()/f/image/HMPmeZPkkDiewr1CEMHR8mpF.jpg?f=fotoalbum_large)
Met 4K omvormer
:strip_exif()/f/image/QpO42Ld9shAR1tiYvfDqvRJy.jpg?f=fotoalbum_large)
Met 3K omvormer
:strip_exif()/f/image/doNyF6dKYEnIyrvkW5VE8K9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen
Is er teveel schaduw? Of valt het mee? De panelen liggen volgens de simulatie best een deel van de tijd in de schaduw. Uit ervaring weet ik dat het vrij warm wordt in de garage in de zomermaanden, dus er staat echt wel een behoorlijk deel van de dag zon op. Waarschijnlijk lastig om te zeggen, maar zou de berekende opbrengst (2279) ongeveer kunnen kloppen? In de toekomst kan ik de panelen wellicht op een nog te bouwen schuur achter plaatsen met volle zon. Kan ik dan deze set nog naar achteren verplaatsen en 10 andere panelen op de andere ingang aansluiten(NO-ZW opstelling)Panelen: Trina Solar TSM-390-DE09.05 174 hoog, wat prettiger is dan 185. Dan houd ik boven en beneden nog een ruimte van 10 cm over van de randen. Bovendien half cut, wat mij aanspreekt.
Optimizers; denk eraan om niet te doen. Met halfcut en shadefix los ik wellicht al een deel op. En als er schaduw over alle panelen valt, dan is er toch niks meer te redden.
Omvormer: Heb nu al een 3 fase omvormer voor de andere panelen, vind het ivm verdeling ook wel prettig om weer een 3 fase te hebben. Denk nu aan SMA4K omvormer, heb ook de 3K omvormer berekend maar zie daar weinig voordelen aan. Verder zou ik ook voor een Goodwe GW4K-DT kunnen gaan; Ik zie ook een Goodwe GW4K-DT G2 variant, weet iemand het verschil tussen deze?
Ben benieuwd naar jullie tips! alvast hartelijk dank
/f/image/xHcKkBBfn4rdsOwqPzW6ApK0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FO1o63wfA5fDo0TE1S6XPAL8.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/R5yvHrTThuyPC3vLlk14qBOe.png?f=user_large)