Ik vind jouw bericht nogal eenzijdig. Je maakt je druk om het feit dat de ex van TS nu in een dure markt financiering voor een half huis moet zien te regelen..... maar gaat even totaal voorbij aan het feit dat TS een heel huis zal moeten gaan financieren en in de huidige situatie ook al de kleinste partij is. Ex heeft immers niet eens hoeven werken voor een aanzienlijk deel van de waarde van de woning. Die heeft dat in de schoot geworpen gekregen. En nu moeten we ook nog medelijden met hem hebben, omdat de huizenprijs zo hoog is? Dacht het even niet.FreakNL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:46:
[...]
Ik denk dat het met het oog op de kinderen verstandig is om er niet zo hard in te zitten.
Ex van TS moet nu TS uitkopen voor een hoop lucht. Ik vind dat niet zo terecht. Laat het dan ergens in het midden uitkomen van die WOZ en taxatie.
Ex van TS wordt nu gestraft vanwege een bubble.
Draai het eens om; als die woning nog maar 100k waard zou zijn moest Carola geld gaan betalen om daar weg te kunnen (omgekeerd uitkopen). Dat vind ik ook niet terecht.
Ik snap ook de schenkers van die 50k wel, die zien nu een hoop geld naar die koude kant gaan. Daar was dat niet voor bedoeld…
Er zou eigenlijk een soort constructie moeten bestaan om het geld pas te verdelen bij verkoop in de toekomst. Maar er is gewoon geen goed te doen hier. Het risico van de ex van TS is dat hij lucht gaat financieren en dat daarna de markt in elkaar klapt. Staat hij onder water terwijl dat in de originele situatie/lening nooit het geval was geweest. En het risico van Carola is dat ze niet meer op de huizentrein zit en dat dat huis straks 650k waard is en zij met een klap geld zit wat elk jaar minder waard wordt.
Ik realiseer me dat TS hier weinig aan kan doen hoor, het is vooral de volstrekt krankzinnige markt. Het is van de zotte dat een huisje in krap 7 jaar tijd zoveel in waarde gestegen is. Vroeger gingen mensen ook uit elkaar na 5-7 jaar maar was het afkopen te doen, dat is in deze markt bijna ondoenlijk.
Off-topic
Check ook even goed of er idd maar 15k afgelost is. Bij een volledig annuïteiten hypotheek van 140k afgesloten in 2015 zou er eigenlijk al +- 25 afgelost moeten zijn in 2022. 1 en ander is wel afhankelijk van de rentevaste periode (en daarmee de hoogte van de rente) maar zelfs bij 4.5% zou er al 20k afgelost moeten zijn. Of er is een deel aflossingsvrij de hypotheek is van december 2015. Maar 15k klinkt al met al erg laag als afgeloste som.
Als ex geen "lucht" wil financieren, dan houdt hij het huis maar niet. Bordje in de tuin, volgende week geregeld. Kan hij met zijn schenking gewoon weer lekker bij pa en ma intrekken, want dan hoeft hij geen lucht te financieren.
Ik denk dat de ex niet mag klagen. Sterker nog..... ik weet dat het ongevraagd advies is..... als niet is vastgelegd dat die schenking buiten de gemeenschap moet blijven, dan zou ik niets verrekenen. Als je gaat trouwen, dan gooi je in mijn ogen alles op 1 hoop en ga je voortaan als 1 geheel door het leven. In het geval van een scheiding, gaat alles gewoon in 2 helften en gaat ieder vanaf dat punt zijn eigen weg.