Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:14
Sinds het van en oude studiegenoot een Olympus E-pl1 over te hebben genomen, voor een zeer licht vriendenprijsje. Ben ik eigenlijk een beetje verliefd geworden op compacte camera's.
Voor gewoon alles wat ik graag doe. Wandelen in de natuur, met de spontane vogel hier en daar.
Maar ook stedelijke wandelingen bij zowel dag als nacht.

Nu is mijn vraag waar moet ik qua prijs aan denken om in de buurt van de beeldkwaliteit van een 550D te komen zonder dat het gelijk ver boven de 300 euro uitkomt? Maar dan wel lekker compact is met hier en daar een leuke print op A4 of A3 formaat.

Ik schiet eigenlijk altijd RAW of RAW+hoogste kwaliteit JPEG. Ik edit eigenlijk altijd met Lichtroom, Lrc en soms Photoshop CC als ik sky replacement wil of mijn plaatje wat professioneler op wil schonen.

Ik heb dus al een vrij oude M 4/3 camera geprobeerd. Het betreft hier dus een E-pl1 dus erg klein en compact.
Kan ik iets vinden wat qua compactheid en gebruiksgemak ongeveer gelijk is maar betere beeldkwaliteit biedt dan een 12MP M/43 camera uit 2011. Brand los met vragen en of adviezen zou ik zeggen

Beste antwoord (via Chrisuu01 op 06-04-2022 16:17)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Nou... een andere M4/3 camera? Niet uit 2011?

Voor je budget van 300 kun je kijken naar een Olympus M10.II; een M5.II lukt waarschijnlijk net niet maar misschien heb je geluk.
Dan heb je een modernere sensor, minder ruis, een kwart meer pixels, en modernere 5-assige beeldstabilisatie in plaats van 3 (=betere beeldkwaliteit bij langere sluitertijden).

Bij een Olympus M10.II voor die prijs mag je er ook één of twee lenzen bij verwachten, waarschijnlijk een 14-42 (pancake als je geluk hebt) en de 40-150; een leuke zoomlens. Bij een M5.II voor €300 denk je aan body-only.
Bij beide camera's zet je gewoon prachtige plaatjes neer. De zoeker en de LCD zijn enorme sprongen vooruit, en daarop kun je echt je foto beoordelen. Het scherm van de PL1 is, met alle respect voor de technologie van de tijd, nauwelijks genoeg om het menu te tonen en je onderwerp te kaderen.

Nadeeltje is de vorm - ze hebben een extra bobbel voor de LCD.
Verkoop op het forum is helaas niet de bedoeling :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 06-04-2022 14:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02
Wat heb je zelf al gevonden? Het scala waar je in zoekt is nogal uitgebreid als je het mij vraagt, heb je al eens in een topic als deze gekeken: Compactcamera <€300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Archer_VC10 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:04:
Wat heb je zelf al gevonden? Het scala waar je in zoekt is nogal uitgebreid als je het mij vraagt, heb je al eens in een topic als deze gekeken: Compactcamera <€300
Dankje voor de link leuk topic echter heeft een vaste lens camera niet echt mijn interesse.

Al had ik dat bij nader inzien misschien in mijn opening post moeten benadrukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisuu01 op 01-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin

Voor je budget van 300 kun je kijken naar een Olympus M10.II; een M5.II lukt waarschijnlijk net niet maar misschien heb je geluk.
Dan heb je een modernere sensor, minder ruis, een kwart meer pixels, en modernere 5-assige beeldstabilisatie in plaats van 3 (=betere beeldkwaliteit bij langere sluitertijden).

Bij een Olympus M10.II voor die prijs mag je er ook één of twee lenzen bij verwachten, waarschijnlijk een 14-42 (pancake als je geluk hebt) en de 40-150; een leuke zoomlens. Bij een M5.II voor €300 denk je aan body-only.
Bij beide camera's zet je gewoon prachtige plaatjes neer. De zoeker en de LCD zijn enorme sprongen vooruit, en daarop kun je echt je foto beoordelen. Het scherm van de PL1 is, met alle respect voor de technologie van de tijd, nauwelijks genoeg om het menu te tonen en je onderwerp te kaderen.

Verkoop op het forum is helaas niet de bedoeling :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 06-04-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Tarquin schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:36:

[mbr]*Knip*[/]
Wat zou het grote verschil zijn tussen een M10 en de mark 2?

[ Voor 12% gewijzigd door Chrisuu01 op 06-04-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:21
Voor 300 euro zou je kunnen kijken naar een Fuji X-T10 met een XC 16-50 lens. Lekker compact en heerlijke platen rechtstreeks uit de camera (met dank aan de goede JPG engine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Chrisuu01 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:55:
[...]
Wat zou het grote verschillen zijn tussen een M10 en de mark 2?
De M10 mark 1 bedoel je? De Mark 1 is een prima cababele camera. De Mark II is een upgrade (detail vergelijking hier).
Qua plaatjes ga je geen verschil zien (zelfde lenzen, processor en sensor) - alleen de 5 assige beeldstabilisatie ipv de 3 assige van de Mark I is natuurlijk wel leuk.

De M10.II is een soort van sweet-spot qua prijs versus bediening/features. Dat was te zien aan de M10.III die echt een stukje simpeler is gemaakt en daardoor minder tweaks, instellingen en programmeerbare knoppen kreeg. Blijkbaar kroop de M10 qua mogelijkheden te dicht bij de hogere series en wilden ze hier duidelijker verschil in aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisuu01
Ik heb een M10 gevonden die morgen de Post NL reis naar mijn huis begint.
Bedankt voor het advies allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Nice! Zitten er lenzen bij, of heb je zelf nog iets? Handmatig misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisuu01
De M.Zuiko 14-40 kit lens en de 40 tot 150 kittlens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Mooie keuze! Ik kan je aanraden een van de compacte f/1.8 of 1.7 primes erbij te zoeken voor de creatieve momenten. Het maakt niet echt uit welke brandpuntsafstand - allen zijn een stap boven de kittens in beeldkwaliteit, contrast en natuurlijk bokeh.
Pagina: 1