Vraag

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-02 15:38
Mijn vraag
Beste; Mijn zus is opzoek naar een compactcamera. Deze zal vooral dienen om mee op vakantie te nemen of tijdens leuke activiteiten, ze zou er dan graag die momenten mee willen kunnen vastleggen. Hierbij vooral de opmerking: "Deze moet beter zijn dan mijn Iphone, vooral als ik de foto's vergroot zie ik bij mijn iphone al snel kwaliteitsverlies"
Een groot zoombereik is niet noodzakelijk voor haar; het is vooral de scherpte dat ze mist.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik al rondgekeken. Ze staat ook open om een 2dehands model te kopen:
Zelf heb ik een Sony a6000, dus neig ik ook naar Sony.

Sony RX100 mark iii (2dehands):
Hoe is de color rendering intern bij deze? Aangezien ze enkel jpeg zal schieten en in mijn ervaring deze niet altijd even mooi is.

Panasonic TZ90 (Nieuw):
Groter zoombereik, maar ik zie dat het diafragma al groter is en ook een kleinere sensor dan de Sony.

Ik kan haar nog langs de winkel sturen ivm het gevoel bij een camera, maar indien 2dehands zou gekocht worden is dit al iets moeilijker. Als er modellen zijn waar jullie aan denken kan ik hier zeker eens inkijken.

1. Wat is je budget?
Dit zou neerkomen op maximaal €300

2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Compactcamera, zoals de naam al zegt compact genoeg om mee te nemen in een handtas

3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zal meer dienen voor op reis of tijdens activiteiten leuke herinneringen te kunnen vaststellen.

4. Wil je foto's maken of filmen?
Ik denk dat het vooral voor foto's zal zijn, maar filmen is altijd een pluspunt

5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee

6. Heb je verder nog specifieke eisen?
Scherper dan Iphone :)

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:20
Eerste vraag die bij mij opkomt: welke iPhone gebruikt ze nu?

Als ik het verhaal zo lees, dan komt het vooral over dat ze foto's wil maken voor social en laten zien op mobiel?
Zelf heb ik een Pixel6 en hiervoor een Pixel4 gehad. de vorige is veelvuldig voor ''gewoon leuke plaatjes'' gebruikt en als je die op normaal foto-formaat afdrukt zijn ze doorgaans haarscherp. tuurlijk kan het altijd beter maar de vraag is dan of je bij het gebruik dit gaat zien.

Als ze nog een ouder model iPhone heeft dan de 11/12/13 dan zou het wellicht een goede optie kunnen zijn om die 300eu te investeren in de betere telefoon(camera).

mocht bovenstaande incorrect zijn: dan kun je zeker kijken voor een A6000 met kitlens op tweedehands. ding is super compact, goede sensor voor dat geld en kun je weer meer mee dan een telefooncamera. voor een kleine 300eu heb je wel een mooi setje.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51
Welke iPhone heeft ze? Voor vakantie snapshots gebruik ik momenteel (sinds 2020 eigenlijk) liever mijn telefoon. Puur om het feit dat ik die altijd bij me heb en sneller bedien dan een compact. Ik heb ook de zoom niet nodig.

Wat bertreft scherpte: YouTube: Secret iPhone Camera Feature For Perfectly Sharp Photos

Daarnaast gebruik ik voor straatfotografie een APS-C camera en voor studio en landschap werk een fullframe camera maar dan trek ik er ook echt de tijd voor uit en dat heb ik met familievakanties met jonge kinderen zelden.

[Voor 5% gewijzigd door Djarune op 24-01-2022 10:07]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:48

sapphire

Die-hard pruts0r

oviMivo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:06:
Eerste vraag die bij mij opkomt: welke iPhone gebruikt ze nu?

Als ik het verhaal zo lees, dan komt het vooral over dat ze foto's wil maken voor social en laten zien op mobiel?
Zelf heb ik een Pixel6 en hiervoor een Pixel4 gehad. de vorige is veelvuldig voor ''gewoon leuke plaatjes'' gebruikt en als je die op normaal foto-formaat afdrukt zijn ze doorgaans haarscherp. tuurlijk kan het altijd beter maar de vraag is dan of je bij het gebruik dit gaat zien.

Als ze nog een ouder model iPhone heeft dan de 11/12/13 dan zou het wellicht een goede optie kunnen zijn om die 300eu te investeren in de betere telefoon(camera).

mocht bovenstaande incorrect zijn: dan kun je zeker kijken voor een A6000 met kitlens op tweedehands. ding is super compact, goede sensor voor dat geld en kun je weer meer mee dan een telefooncamera. voor een kleine 300eu heb je wel een mooi setje.
Als camera liefhebber moet ik eerlijk zeggen dat ik laatst foto's van een iPhone 13 zag en echt wel verbaasds was van de kwaliteit. Mijn referentie is een Pixel 3 en een iphone 11 dus ook niet slecht maar dit viel me in positieve zin op.
Zelf hier in de familie ook aan meerdere mensen het advies gegeven om de compact camera gewoon weg te doen en de €€€ voor een nieuwe bij een recente telefoon te leggen.

Gabriël ITX

• oviMivo
sapphire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Als camera liefhebber moet ik eerlijk zeggen dat ik laatst foto's van een iPhone 13 zag en echt wel verbaasds was van de kwaliteit. Mijn referentie is een Pixel 3 en een iphone 11 dus ook niet slecht maar dit viel me in positieve zin op.
Zelf hier in de familie ook aan meerdere mensen het advies gegeven om de compact camera gewoon weg te doen en de €€€ voor een nieuwe bij een recente telefoon te leggen.
Absoluut. de beeldverwerking in de nieuwere telefoons is gewoon gigantisch goed. uiteraard mag je het nooit vergelijken met een dure camera, en zijn ze lang niet altijd competitief met andere camera's, maar voor gewoon leuke foto's op vakantie echt top.

Zelf zijn we in Noorwegen geweest in oktober, en ik betrapte mijzelf er ook op dat ik zoveel sneller mijn Pixel4XL pakte dan de gewone camera (toen A6000). later kijkend op een 55'' TV zag (bijna) alles er echt dikke prima uit. mede daarom ook van mij hetzelfde advies.

Tenzij dat zoom wel belangrijk is, of als je in low-light betere prestaties wil natuurlijk.

• Margu
Even geïnformeerd, ze heeft dus een (gewone) iPhone 11 en is het meeste van de foto's voor op socials te plaatsen.
Het gaat haar ook meer over de gemakkelijkheid. Dat ze foto's apart heeft staan en enkel de beste zou doorsturen naar haar gsm. Zodat haar gsm niet bomvol zit.

Ik ga dus ook eens kijken nar opslagmogelijkheden 🤔, want als ik het zo hoor en denk, weet ik niet of ze veel vooruitgang zal hebben met een camera van €300

• oviMivo
Margu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:40:
Even geïnformeerd, ze heeft dus een (gewone) iPhone 11 en is het meeste van de foto's voor op socials te plaatsen.
Het gaat haar ook meer over de gemakkelijkheid. Dat ze foto's apart heeft staan en enkel de beste zou doorsturen naar haar gsm. Zodat haar gsm niet bomvol zit.

Ik ga dus ook eens kijken nar opslagmogelijkheden 🤔, want als ik het zo hoor en denk, weet ik niet of ze veel vooruitgang zal hebben met een camera van €300
Zit zelf niet zo in de iPhones, maar volgens mij maakt de 11 al aardig goede plaatjes, wel de vraag welke opslag versie (is die nog 64gb?). wellicht is het iets om te kijken naar een 12(pro) met minimaal 128gb.

Zelf heb ik ook 128gb en als je gewoon zo nu en dan foto's maakt, en met vakanties wat meer, dan heb je daar zat aan. (tenzij je natuurlijk heel veel games e.d. ook geïnstalleerd hebt)

Wat ik destijds gelezen heb van de iPhone11 tov 12 is dat er wel een goede stap is gemaakt in kwaliteit

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Ricoh GR. Kost tweedehands ook niet heel veel maar heeft wel een APS-C sensor. Of een A6000 zoals je zelf hebt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Margu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:40:
Ik heb ook een iPhone 11, en die zorgt ervoor dat ik m'n spiegelreflex eigenlijk alleen op vakanties en bij bijzondere gelegenheden gebruik. Spoiler alert: mijn spiegelreflex is vele malen beter dan welke compact camera dan ook!
Compact camera's met wifi zijn een uitzondering. Je moet dus bijna zeker in de weer met pc / Mac / iPad / tablet en kabeltjes of SD kaart swappen om je compact camera foto's op socials te kunnen plaatsen.
Ik denk dat ze er helemaal niks mee opschiet.

Het enige waar een compact camera beter in zal zijn, is in optische zoom. Voor de rest is een iPhone, als die niet te oud is (dus pakweg vanaf de iPhone 8) beter dan een compact camera.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
Ik zou gaan voor de PANASONIC LUMIX DMC-TZ100,
Deze is deze week voor ongeveer 400 Euro's te koop bij de mediamarkt.
De foto-kwaliteit is goed en de camera heeft 10x optische zoom wat prettig is voor vakantiefoto's.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:02
Ik zou voor 300 niet naar de winkel gaan en ik zou geen compact nemen.
Voor dit bedrag kun je 2e hands een niet-te-grote camera met verwisselbare lenzen kopen. Dan heb je een goede lens, en een hele forse sensor in vergelijking met een telefoon.

De enige reden om een compact te kopen zou 'zoom' kunnen zijn. Staar je daar niet op blind. Er komt meer kijken bij een mooi plaatje dan veel zoomen.

Dan heb je de basis voor een goede kwaliteit al te pakken.

Je kunt er op Marktplaats een behoorlijke camera voor kopen met als je een beetje zoekt al 2 lenzen.
Bijvoorbeeld een Olympus M10 (liefst model 2 of hoger), of een Panasonic camera die met een 'G' begint. Die zijn niet al te groot maar zijn wel volwaardige camera's met verwisselbare lenzen en beeldstabilisatie.
Kijk wat er te koop is voor je budget en lees de reviews van de betreffende camera's.
Alles van 2018 en nieuwer is eigenlijk gewoon helemaal prima.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:02
JoStad schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:31:
Ik zou gaan voor de PANASONIC LUMIX DMC-TZ100,
Deze is deze week voor ongeveer 400 Euro's te koop bij de mediamarkt.
De foto-kwaliteit is goed en de camera heeft 10x optische zoom wat prettig is voor vakantiefoto's.
Tenzij het persé een compact-camera moet zijn zou ik eerder een camera op MP scoren. Voor 300 kun je een Olympus M10 vinden met een 14-40 en 40-150 lens. Dan heb je 11x zoom, beeldstabilisatie, een véél grotere sensor en verwisselbare lenzen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27
Mijn vrouw heeft volgens mij ook de iPhone 11, maar heeft een Canon Powershot Sx740hs. Deze kan verbonden worden met de telefoon om zo foto's naar de telefoon te sturen. Volgens mij via wifi, dus gaat lekker snel.
pricewatch: Canon PowerShot SX740 HS Zilver
Mijn vrouw heeft ook een aantal van die draagbare printertjes om zo foto's af te drukken.
Foto formaat van Canon, maar ook die kleinere dingetjes en daar is ze best behendig in.

Ofwel, ik zou dan die powershot aanraden, maar is iets boven budget. Er is ook geen nieuwer model zo handzaam als deze door Canon uitgebracht in de tussentijd.

Ook heeft ze een Canon DSLR 750D omdat deze ook verbonden kan worden om foto's naar de telefoon te sturen. 2e hands ook een optie.

[Voor 8% gewijzigd door Arunia op 24-01-2022 11:37]

• Gadget Freak
Leuke camera's, maar:
- 40 x zoom levert slechte kwaliteit bij maximale zoom, dus de Canon valt af;
- een systeemcamera met 2 lenzen is niet meer echt compact, en qua gebruiksgemak is dit een tegenvaller, dus de Olympus valt af.

Dan blijft de (te dure) Panasonic over. Deze heeft 10 x zoom, wat ruimschoots voldoende is, en heeft een grote 1" sensor, waardoor deze kwalitatief veel beter is dan welke compact of telefoon dan ook. Voor mij is dit (of een andere 1" sensor compact met beperkte zoom) het enige serieus te overwegen alternatief.

Maar mijn advies blijft: gebruik je iPhone 11, deze heeft prima camera's (standaard en groothoek), en je zit niet te klooien met SD kaartjes en kabeltjes.

• Margu
Bedankt allemaal voor het advies.

Ik zal het er ook nog eens met haar over hebben wat ze het liefste heeft. Want lijkt mij zonde om een fototoestel te kopen dat uiteindelijk minder goede foto's zou nemen dan de iphone. Als dan de functionaliteit van wifi/bluetooth/nfc er al niet is heeft ze er ook niet veel aan (toch niet met haar idee). En een systeem camera lijkt mij dan weer te groot.

Ik zal haar gewoon moeten duidelijk maken dat ze soms eens wat foto's moet verwijderen van de iphone of op de computer moet overzetten :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Als het echt een opslagdingetje is mis ik de cloud? Voor die 300 heb je 300 maanden 50 GB tot bijna 3 jaar 2TB opslag in de iCloud.

Voordeel: die neem je mee als je je iPhone vervangt.

[Voor 17% gewijzigd door br00ky op 25-01-2022 12:30]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou dan naar een tweede hands compact pro camera kijken met een grotere sensor en lichtsterke lens de Sony RX100 serie of de Panasonic LX100. Bij ruim voldoende licht en binnen de 10 meter of landschap zal je niet direct verschil zien maar zodra het allemaal wat lastiger wordt wel, zeker op een grotere monitor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
"het is vooral de scherpte dat ze mist"

Tweedehands sony aps-c met scherpe platte prime? Kun je lenzen uitwisselen. :)

• Arunia
@Gadget Freak Op welke camera's reageer je? Gewoon even uit interesse, omdat ik het niet echt eens ben met je uitspraak wat betreft mijn geopperde camera's.
Maar buiten de foto's die mijn vrouw maakt met haar iPhone in vergelijking met de Canon (beide modellen) heb ik geen ervaring met de andere geopperde camera's.

De door mij geopperde camera's kunnen verbinden met de iPhone middels een app en wat betreft mijn vrouw werkt dat perfect.

• Gadget Freak
@Arunia
Ik reageer op jouw Canon Powershot, daar waar ik het over een zoomfactor van 40 x heb.

De TS vindt veel zoom niet nodig. En daar heeft de TS natuurlijk gelijk in, want een megazoom is een compromis, probeer altijd om niet verder te gaan dan een factor 10. Een zoomfactor van 40x is overdreven, en dat zie je op de uiterste zoomstanden, dus ook op de laagste groothoekstand die waarschijnlijk vaak wordt gebruikt.

Dat jouw camera prima verbindt met een telefoon is superhandig, maar voordat de zus van de TS zo'n €340 besteedt aan een camera, en nog wat extra voor een degelijk SD kaartje plus extra accu, wil ik waarschuwen dat het mogelijk allemaal niet aan de verwachtingen voldoet.

Ik heb niet gereageerd op jouw spiegelreflex, maar zal dat hier alsnog doen: deze is verre van compact, en is daarom geen goede suggestie voor de TS. De TS heeft zelf al een systeemcamera, heeft daar goede ervaringen mee, maar toch moet het compacter. Dus jouw nog grotere spiegelreflex valt echt af, hoe mooi hij ook mag connecten met een iPhone.

De TS stelt zelf een Sony RX100 mark III voor, wat een fantastische camera is, grote 1" sensor, beperkte 3x zoom, Zeiss lens, en biedt mogelijk via wifi en NFC ook connectiviteit met telefoons. Alleen moet de TS dat eerst gaan uitzoeken.

Een Sony RX100 mark III staat wat mij betreft op alle punten ver boven de even dure maar veel minder goede Canon PowerShot SX740 HS. Maar jij mag dat natuurlijk anders zien.

Zelf hou ik al enige tijd de Sony RX100 mark VI in de gaten, dat is een nieuwere camera, 8 x zoom, dus nog niet teveel, de gemaakte compromissen zijn acceptabel, met zoeker, en dan kan mijn spiegelreflex op Marktplaats. Alleen nog even een uitgave van bijna €1000 rechtvaardigen voor iets wat ik niet veel meer gebruik.

[Voor 0% gewijzigd door Gadget Freak op 25-01-2022 16:22. Reden: Het gaat om de zus van de TS, niet de vrouw]

• Arunia
@Gadget Freak Helemaal mee eens. Duidelijk verhaal.

• Gadget Freak
Margu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:44:
6. Heb je verder nog specifieke eisen?
Scherper dan Iphone :)
Toch nog even een vraag: weet je zus dat je op het scherm op het onderwerp dat scherp moet zijn kunt tikken, zodat daarop gefocust wordt?

Bij voldoende licht maakt mijn iPhone 11 altijd prachtig scherpe foto's.

Verder vind ik de Sony RX100 M III een hele goede suggestie van jou. Deze heeft een grote sensor, een grotere en betere lens, is veel lichtsterker, en verslaat de iPhone op alle punten, behalve op gebruiksgemak om iets met de gemaakte foto's te doen.

• Margu
Gadget Freak schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Toch nog even een vraag: weet je zus dat je op het scherm op het onderwerp dat scherp moet zijn kunt tikken, zodat daarop gefocust wordt?

Bij voldoende licht maakt mijn iPhone 11 altijd prachtig scherpe foto's.

Verder vind ik de Sony RX100 M III een hele goede suggestie van jou. Deze heeft een grote sensor, een grotere en betere lens, is veel lichtsterker, en verslaat de iPhone op alle punten, behalve op gebruiksgemak om iets met de gemaakte foto's te doen.
Ik zal het eens navragen, ik dacht dat dat basis kennis was :/

En oke, dan zat ik toch in de juiste richting te denken. Enigste twijfel bij Sony vind ik de in camera kleuren. Mijn ervaring met de a6000 is dat dit niet zo mooi is in de jpg's dat deze neemt. Nu zie ik dat de rx100 iii in hetzelfde jaar is uitgebracht, dus heb ik dezelfde terughoudendheid.
(Alhoewel haar instagram filter er nog wel wat aan kan doen :) )

• Gadget Freak
Margu schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:55:
Ik zal het eens navragen, ik dacht dat dat basis kennis was :/
Ja, dat zou je denken, maar als de wens "scherpere foto's" is, dan vraag ik het me af of het bekend is... Het lukt mij niet om, met voldoende licht en weinig beweging, onscherpe foto's te maken met mijn iPhone 11.
En oke, dan zat ik toch in de juiste richting te denken. Enigste twijfel bij Sony vind ik de in camera kleuren. Mijn ervaring met de a6000 is dat dit niet zo mooi is in de jpg's dat deze neemt. Nu zie ik dat de rx100 iii in hetzelfde jaar is uitgebracht, dus heb ik dezelfde terughoudendheid.
(Alhoewel haar instagram filter er nog wel wat aan kan doen :) )
Ik heb een antieke Sony, en die maakt prachtige jpeg's met mooie kleuren (IMHO). Nu kun je heel veel instellen, maar vooral de witbalans heeft invloed op de kleuren. Maar er zijn ook andere instellingen. Mijn tip: ga geen resolutie en kwaliteit inleveren, dus kies altijd voor de resolutie van de sensor en gebruik de beste jpeg instelling (fine).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee