Mijn vraag
Beste; Mijn zus is opzoek naar een compactcamera. Deze zal vooral dienen om mee op vakantie te nemen of tijdens leuke activiteiten, ze zou er dan graag die momenten mee willen kunnen vastleggen. Hierbij vooral de opmerking: "Deze moet beter zijn dan mijn Iphone, vooral als ik de foto's vergroot zie ik bij mijn iphone al snel kwaliteitsverlies"
Een groot zoombereik is niet noodzakelijk voor haar; het is vooral de scherpte dat ze mist.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik al rondgekeken. Ze staat ook open om een 2dehands model te kopen:
Zelf heb ik een Sony a6000, dus neig ik ook naar Sony.
Sony RX100 mark iii (2dehands):
Hoe is de color rendering intern bij deze? Aangezien ze enkel jpeg zal schieten en in mijn ervaring deze niet altijd even mooi is.
Panasonic TZ90 (Nieuw):
Groter zoombereik, maar ik zie dat het diafragma al groter is en ook een kleinere sensor dan de Sony.
Ik kan haar nog langs de winkel sturen ivm het gevoel bij een camera, maar indien 2dehands zou gekocht worden is dit al iets moeilijker. Als er modellen zijn waar jullie aan denken kan ik hier zeker eens inkijken.
1. Wat is je budget?
Dit zou neerkomen op maximaal €300
2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Compactcamera, zoals de naam al zegt compact genoeg om mee te nemen in een handtas
3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zal meer dienen voor op reis of tijdens activiteiten leuke herinneringen te kunnen vaststellen.
4. Wil je foto's maken of filmen?
Ik denk dat het vooral voor foto's zal zijn, maar filmen is altijd een pluspunt
5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee
6. Heb je verder nog specifieke eisen?
Scherper dan Iphone
Alvast bedankt voor de hulp!
Beste; Mijn zus is opzoek naar een compactcamera. Deze zal vooral dienen om mee op vakantie te nemen of tijdens leuke activiteiten, ze zou er dan graag die momenten mee willen kunnen vastleggen. Hierbij vooral de opmerking: "Deze moet beter zijn dan mijn Iphone, vooral als ik de foto's vergroot zie ik bij mijn iphone al snel kwaliteitsverlies"
Een groot zoombereik is niet noodzakelijk voor haar; het is vooral de scherpte dat ze mist.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik al rondgekeken. Ze staat ook open om een 2dehands model te kopen:
Zelf heb ik een Sony a6000, dus neig ik ook naar Sony.
Sony RX100 mark iii (2dehands):
Hoe is de color rendering intern bij deze? Aangezien ze enkel jpeg zal schieten en in mijn ervaring deze niet altijd even mooi is.
Panasonic TZ90 (Nieuw):
Groter zoombereik, maar ik zie dat het diafragma al groter is en ook een kleinere sensor dan de Sony.
Ik kan haar nog langs de winkel sturen ivm het gevoel bij een camera, maar indien 2dehands zou gekocht worden is dit al iets moeilijker. Als er modellen zijn waar jullie aan denken kan ik hier zeker eens inkijken.
1. Wat is je budget?
Dit zou neerkomen op maximaal €300
2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Compactcamera, zoals de naam al zegt compact genoeg om mee te nemen in een handtas
3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zal meer dienen voor op reis of tijdens activiteiten leuke herinneringen te kunnen vaststellen.
4. Wil je foto's maken of filmen?
Ik denk dat het vooral voor foto's zal zijn, maar filmen is altijd een pluspunt
5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee
6. Heb je verder nog specifieke eisen?
Scherper dan Iphone

Alvast bedankt voor de hulp!