Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06-2022
Hallo,
Voor het verwarmen van mijn geschakelde rijtjeswoning ben ik aan het nadenken over het gebruik van een lucht lucht warmtepomp / airco. Nu loop ik aan tegen het geluidsaspect en de vraag hoe houd ik mijn buren te vriend.

Wat betreft mogelijke plaats is het bij de achtertuin dicht bij de schutting en aan de andere kant van de woning op een soort binnenplaatsje. Met mooi weer zitten de buren zowel achter als voor wel eens buiten natuurlijk en wil je niet dat ze te veel last hebben van het geluid.

-Met mooi weer zal de verwarming minder nodig zijn, op laag vermogen werken of vaak uitgeschakeld zijn.
-De keuze van welke aanschaf zal misschien verschil kunnen maken
-Met eventuele geluiddempende maatregelen is misschien nog wat te doen en dan denk ik niet aan het aanschaffen van een erg dure kant en klaar kast van tussen de 1000 en 2000 euro..

Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben hiermee, wat de bevindingen zijn en wat eventueel efficiënte maatregelen zijn om het geluid te beperken.

Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjdEwprr8ExQkJvQpsdciP0OpUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJb5uPl13jrKyStIgBLxqJtI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/378F1hugAgsTt5HWR5BFuOTaIac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwmXDbGfMcaY1FCIPpWtxjxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMslOHQsJ7OV4pFWeOQDcGCsw24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNyn8W0jrSq7k0fvavUUL5aO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:36
Ik zou zeggen, stel je vraag hier eens: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Bij deze opzet zit je er wel mee dat alles van steen is en eventueel geluid kan reflecteren op onvoorspelbare manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Je mag maar 40dB op de erfgrens produceren en dat ga je zo niet redden.
Ik zou aansluitend op de gevel een stenen muur (laten) metselen voor die houten schutting, het dubbele in hoogte en breedte van de maat van de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Rukapul schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:32:
Bij deze opzet zit je er wel mee dat alles van steen is en eventueel geluid kan reflecteren op onvoorspelbare manieren.
Dat idee heb ik ook maar ben benieuwd of er mensen zijn die goede oplossingen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77VNXG850__lKU9l0Ru_NXqNsCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOMS4PIYwNJc37BRoVw6DgWo.jpg?f=fotoalbum_large

Welke moet je naar kijken, geluidsdruk of geluidsvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Je ontkomt niet aan een grote geluid dempende kast, en die is niet goedkoop!, moet volledig weerbestendig zijn dus ook het geluidsabsorberend materiaal.
De kast moet ook de lage freqenties goed dempen (wat niet gemakkelijk is) die worden door de muren nog eens frequentie afhankelijk versterkt (resonantie).

Ik zou eens kijken naar warmtepompen waarvan het buitendeel in het pannendak word gemonteerd (vraag het maar eens op het één van de vele warmtepomp topic's hier, ik weet er zelf niet veel van, wel eens een foto gezien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
RLoop schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:25:
[Afbeelding]

Welke moet je naar kijken, geluidsdruk of geluidsvermogen?
Geluidsvermogen. En als je de unit niet aan de muur bevestigd, scheelt dat ook sowieso al een hoop resonantie via de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
GermanPivo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:43:
[...]

Geluidsvermogen. En als je de unit niet aan de muur bevestigd, scheelt dat ook sowieso al een hoop resonantie via de muur.
Dit artikel geeft aan een max geluidsvermogen van 65 db volgens de wet van 2012 en volgens de nieuwe wet van 2021 een max geluidsdruk van 45 db overdag en 40 db in de nacht op de erfgrens..:

Welke regels worden vastgelegd in de nieuwe wetgeving?
Wat de buren mogen ervaren van jouw warmtepomp
Geluidsdruk is een zinvolle toevoeging aan de huidige regels, omdat de zorgen over geluidsoverlast vooral gaan over ‘de warmtepomp van de buren’. Als die warmtepomp op de erfgrens, onder jouw slaapkamerraam staat, dan voldeed die al sinds 2012 aan de toen geldende regels voor geluidsvermogen. Toch is de kans groot dat die plaatsing tot overlast leidt. Door grenzen te stellen aan de geluidsdruk, wordt nu ook geregeld hoeveel geluid de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Wat worden die grenzen?

Overdag maximaal 45db(A) geluidsdruk op de erfgrens
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Yucon

*broem*

Je tuin is zacht uitgedrukt niet ideaal hiervoor. Als je dus zo'n airco koopt heb je alle reden om de aller- allerstilste te kopen die je kunt krijgen. En tevens een systeem kiezen dat wat overbemeten is zodat hij het met twee vingers in de neus trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Volgens de documentatie produceert als ik het goed begrijp de SRK35ZSX-W bij verwarmen op 1 meter vanaf de voorkant 50 db en in silent mode 45 db. Ik vermoed dat die waarden aan de zijkant gemeten iets lager zullen zijn.

Positionering zal dan waarschijnlijk ook een klein verschil maken mbt de richting waarnaar de unit is opgesteld. Misschien is door de schutting met daarbij een extra te plaatsen geluid reducerend tussenschot oid het geluidniveau voldoende te reduceren..

https://www.coolmark.nl/m...k-src2025355060zsxwbt.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Kan dit ding niet op je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Daar is de kajuit van de slaapkamer van de buren dichtbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
RLoop schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:21:
[...]

Dit artikel geeft aan een max geluidsvermogen van 65 db volgens de wet van 2012 en volgens de nieuwe wet van 2021 een max geluidsdruk van 45 db overdag en 40 db in de nacht op de erfgrens..:

Welke regels worden vastgelegd in de nieuwe wetgeving?
Wat de buren mogen ervaren van jouw warmtepomp
Geluidsdruk is een zinvolle toevoeging aan de huidige regels, omdat de zorgen over geluidsoverlast vooral gaan over ‘de warmtepomp van de buren’. Als die warmtepomp op de erfgrens, onder jouw slaapkamerraam staat, dan voldeed die al sinds 2012 aan de toen geldende regels voor geluidsvermogen. Toch is de kans groot dat die plaatsing tot overlast leidt. Door grenzen te stellen aan de geluidsdruk, wordt nu ook geregeld hoeveel geluid de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Wat worden die grenzen?

Overdag maximaal 45db(A) geluidsdruk op de erfgrens
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
De overheid heeft een rekentool en in de handleiding staat ook een stukje over de wetgeving.

De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de dagperiode een maximum van 45 dB.

Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat bepaald is op een lager (nominaal) vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
GermanPivo schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:57:
[...]

De overheid heeft een rekentool en in de handleiding staat ook een stukje over de wetgeving.

De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de dagperiode een maximum van 45 dB.

Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat bepaald is op een lager (nominaal) vermogen
Dus op de erfgrens mag het max geluidsniveau in de dag periode 45db zijn als de buitenunit op zijn maximale geluidsvermogen draait.

Dan is het dus uitzoeken hoeveel het geluid afneemt per meter afstand en of met geluiddempende maatregelen zoals afscheidingen of kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
RLoop schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:11:
[...]

Dus op de erfgrens mag het max geluidsniveau in de dag periode 45db zijn als de buitenunit op zijn maximale geluidsvermogen draait.

Dan is het dus uitzoeken hoeveel het geluid afneemt per meter afstand en of met geluiddempende maatregelen zoals afscheidingen of kasten.
Daarvoor kan je dus de rekentool gebruiken. ;) Daar kan je ook zaken als een geluiddempende maatregel meenemen in de simulatie.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 05-04-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Als ik in de rekentool een waarde verander geeft hij geen resultaatwaarden meer aan maar alleen maar hekjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
RLoop schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:58:
Als ik in de rekentool een waarde verander geeft hij geen resultaatwaarden meer aan maar alleen maar hekjes..
Lees dit nog ff!

blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1