Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groot verschil offertes l/w warmtepomp - vrijstaand huis '60

Pagina: 1
Acties:

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Het volgende topic is bij mij bekend: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Maar ik maak even een los draadje aan omdat ik hoop dat het hiermee niet verzandt in de snelheid van waarmee dat topic zich vult.

Situatie:
- Vrijstaand huis uit 1960, ruim 180m². Vorige zomer grote renovatie gedaan.
- Begane grond vvw met 10 cm hoh. Bovenverdieping beschikt over radiatoren, maar die stoken op zich nu best warm genoeg met aanvoertemp op 40°C. Mogelijk op termijn airco op de bovenverdieping waar we mee bij zouden kunnen verwarmen.
- Dakisolatie: 12cm PIR aan de binnenzijde.
- Muurisolatie: vorig jaar spouw (6cm) na geïsoleerd met parels: 1.82 Rc.
- Vloerisolatie: vloer helemaal verwijderd/afgegraven en opnieuw gestort met beton + 10 cm PIR isolatie
- Beglazing: benedenverdieping bijna alles nieuwe kunststof kozijnen met tripleglas. Boven kunststof met dubbelglas.
- Gezinssamenstelling: Twee volwassenen, twee kinderen. Badkamer met douche en groot hoekbad, voldoende formaat boilervat hiervoor nodig.
- Voorbereiding elektra is al gedaan. Warmtepomp kan in de tuin op de grond, direct achter de muur van de technisch ruimte.

Van eind juli t/m eind maart hebben we zo'n 1700m³ verbruikt, maar dat is wel met een oud beestje van een CV ketel (21 jaar oud).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUQ8Db-CUI7xYJL4SBQliSRfuhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLdPsBp8sPCWnzrB5L6Gmnzl.jpg?f=fotoalbum_large

Obv deze informatie en twee recente huisbezoeken komen twee partijen uit op deze offertes voor levering en montage.

Offerte 1:
VAILLANT aroTHERM split warmtepomp.
Voorzien van:
• Warmtepomp VWL 125/5 AS 400V.
• Opstelling op grote trillingsdempers.
• VRC 720 systeemregelaar.
• VWL 127/5 IS hydraulische module.
• Voorzien van buffervat 100ltr, boilervat 300ltr
Totaal incl. BTW € 16.879
ISDE € 3750
Netto: € 13.129
Optioneel: VR921 internet module á € 357,-.

Offerte 2:
• Atag Energion warmtepomp 9T kW (400V)
• Binnen unit ODM
• Warmtepomp voorraadboiler 300 liter
• Begane grond als leidinggevende temp.. middels Atag kamerthermostaat
Totaal incl. BTW € 11.730
ISDE € 3.300
Netto: € 8.430

Met een verschil van € 4.699(!) zou ik bijna moeten zeggen dat er technisch voor een hele andere oplossing gekozen wordt, maar obv de typenummers en informatie die ik kan vinden zit daar het verschil niet in. Maar misschien heb ik dat verkeerd.

Kunnen jullie hier een oordeel over geven? Is het een wezenlijk ander product wat ze aanbieden?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Bij de vaillant wordt er een split aanbevolen.
Die zijn altijd duurder dan een mono, je kan navragen waarom daarvoor gekozen is.

Van de ATAG geen ervaring of kennis, daar kan ik niet over oordelen. Maar zeer mooie prijs.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Als ik deze informatie lees zie ik vooral voordelen voor een monoblock.
https://www.energieplein....lock-en-split-warmtepomp/
Hogere COP/rendement en stiller. Ruimteprobleem is er niet, dus dat is geen reden voor een split.
En de offerte voor de monoblock variant is lager dan de split unit.

Als ik iets meer bagage in mijn zak heb nav dit topic wil ik wel om verdiepende info nav de offerte vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Impry op 31-03-2022 20:53 ]

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Als ik je situatie zo lees en inschat is de Vaillant overbemeten (installateur wil geen risico)

De atag is een prima apparaat, heb zelf de 11kw draaien en draait prima(met alleen radiatoren)

Prijsverschil vind ik nogal fors aangezien Vaillant en atag niet veel verschillen netto inkoopprijs (bij mij tenminste)

Ik zou voor de atag gaan(en denk upgraden naar 11kw aangezien die zelfde minimale vermogen heeft en prijs minimaal duurder is)

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Met ruim rekenen qua m3 met de formule van @koevlaas2 kom ik uit op 8,7, dan voelt die 11KW als overpowered.
Maar omdat het minimaal vermogen gelijk is zal dat geen verschil maken in pendelen?

En met de koevlaas formule wordt geen rekening gehouden met sww staat in de OP van hoofdtopic, zou dat een reden zijn om die 9 ruimer te nemen omdat we bijv onze kids vaak in dat grote bad doen?

Tot slot valt het mij op dat de ATAG bijna niet genoemd wordt hier op GoT, terwijl zo’n Vaillant een enorm topic heeft. Maar goed om te horen dat jij hem opnieuw wel zou kiezen @123Arjan.

[ Voor 19% gewijzigd door Impry op 02-04-2022 07:50 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:44
Impry schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:48:

En met de koevlaas formule wordt geen rekening gehouden met sww staat in de OP van hoofdtopic, zou dat een reden zijn om die 9 ruimer te nemen omdat we bijv onze kids vaak in dat grote bad doen?
De koevlaasformule gaat over je totale gasverbruik, dus verwarmen met de cv ketel en sww, wat er dan in de OP staat is foutief.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:06
Als minimaal vermogen hetzelfde is van beide modellen altijd de krachtiger warmtepomp nemen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:02:
[...]
De koevlaasformule gaat over je totale gasverbruik, dus verwarmen met de cv ketel en sww, wat er dan in de OP staat is foutief.
Bedankt voor de verheldering en het aanpassen van de OP.
Het leek mij al lastig om dan weer te bepalen hoe je sww moet meenemen.
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:19:
Als minimaal vermogen hetzelfde is van beide modellen altijd de krachtiger warmtepomp nemen.
Even als n00b hier een vraag over ter bevestiging. In de basis zal deze 11 KW warmtepomp iets duurder zijn qua aanschaf. (€ 375 bruto zie ik langs komen) Maar zodra hij er staat is het stroomverbruik in principe gelijk? Behalve als hij hard moet werken en boven die 9KW uit komt, dan wordt hij schadelijker qua verbruik. Maar blijkbaar had je op dat moment die capaciteit ook wel nodig gehad en was je te kort gekomen met de 9KW variant

@123Arjan Jij noemt dat het minimale vermogen gelijk is. Naar welke waardes moet ik op dat moment kijken bij het vergelijk tussen de 9T en 11T?
https://atag.compano.com/...atumverhoging%20light.pdf

https://www.atagverwarmin...on-m-compact-11t-3069699/

[ Voor 4% gewijzigd door Impry op 04-04-2022 11:07 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:06
Impry schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de verheldering en het aanpassen van de OP.
Het leek mij al lastig om dan weer te bepalen hoe je sww moet meenemen.

[...]

Even als n00b hier een vraag over ter bevestiging. In de basis zal deze 11 KW warmtepomp iets duurder zijn qua aanschaf. (€ 375 bruto zie ik langs komen) Maar zodra hij er staat is het stroomverbruik in principe gelijk? Behalve als hij hard moet werken en boven die 9KW uit komt, dan wordt hij schadelijker qua verbruik. Maar blijkbaar had je op dat moment die capaciteit ook wel nodig gehad en was je te kort gekomen met de 9KW variant

@123Arjan Jij noemt dat het minimale vermogen gelijk is. Naar welke waardes moet ik op dat moment kijken bij het vergelijk tussen de 9T en 11T?
https://atag.compano.com/...atumverhoging%20light.pdf

https://www.atagverwarmin...on-m-compact-11t-3069699/
Stroomverbruik maakt in principe niet uit tenzij een element gaat bijspringen omdat de warmtepomp het niet warm kan krijgen.

Een grotere warmtepomp heeft wel het voordeel minder vaak in de-frost te gaan bij vorst, maar het nadeel is vaak het hogere minimaal vermogen waardoor de warmtepomp steeds aan/uit zal gaan bij warmer weer, in Nederland hebben wij in algemeen een warm klimaat, temperaturen als -20 kennen wij niet en als het gebeurd is het hooguit 2 dagen in het jaar, om die reden zou ik een warmtepomp daar nooit op demotioneren.

Wat je dan kan doen is een electrokachel bijzetten of gewoon een paar radiatoren dichtzetten, als wij in extreem weer zitten.

Dat aan/uit gaan bij warmer weer kost je meer energie dan een warmtepomp langzaam door kan draaien.

Net als een auto op de snelweg zuiniger is dan in de stad.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1