Onduidelijkheid over aantal zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06-2024
Hi,

Ik heb diverse offertes opgevraagd omtrent zonnepanelen en er uiteindelijk eentje geaccepteerd (8 stuks).
Nu komt de aanbieder terug dat er maar 6 op het dak passen.
Hierdoor verandert het investeringsplaatje omdat we nog maar maximaal 80% van ons verbruik kunnen opwekken. Daarbij zal ons verbruik groeien als er een warmtepomp bij komt.

De andere offertes kan ook allemaal uit van minimaal 8, tot zelfs 11 panelen.

Ik kan niet het (platte) dak op, maar als ik intern de afmetingen neem dan kom ik uit op

465cm x 400cm. Hierbij houd ik rekening met de rookgasafvoer, maar neem ik bijv niet de spouwmuur mee.

De panelen zijn 109,6cm x 175,4cm.

Bij een 20gr zuid plaatsing zou ik volgens een online tool, de panelen op 120cm moeten zetten.
Bij een 10gr zuid plaatsing zou ik volgens diezelfde tool 106cm moeten aanhouden.

Ik ga nu even uit van 120cm.

Volgens mij lukt het dan toch echt op er 2x4 panelen op te krijgen, tenzij ik iets over het hoofd zie.

Ik begrijp dat er niet zeeen van ruimte zijn en dat het wel een wat preciezere klus wordt op deze manier, maar onmogelijk lijkt het mij niet.

Tevens als ik in de buurt kijk, hebben de meeste mensen minimaal 8 panelen hebben. Ik kan echter niet bevestigen dat het dakoppervlak exact gelijk is.

Zie ik iets over het hoofd? Hoe krijg ik uitsluitsel?

De aanbieder wil alleen tegen betaling iemand (vooraf) langsturen, terwijl in het beschreven proces staat dat een voorcontrole standaardprocedure is. Het lijkt mij, dat wanneer in zo'n voorcontrole blijkt dat er toch 8 panelen passen, dit alsnog gewijzigd kan worden.

Het gaat trouwens om een systeem met micro-omvormers. Als het goed is zou dat eenvoudig uitbreidbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV96Y-8jvO1Umu1L7MgZkqPnhuY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/07UmYLrD7yuTUq7HWTVEbaoq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36kuEfat1dJsC-IVKB-xHqJPwOA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rgfLRUJchVTReqDmvaX5ZSNH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8IQlf4yaQpdD69tH7CTvv3npnA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RtbYAjjkHKkhSY0ybv5UjCve.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJRq_JCsOnIyIdhkQXyKCTNUdPQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cnqVYvKbaypkE65Syl9UOlyE.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is er geen aanbieder geweest die oost/west dakjes suggereert? Of noord/zuid, naar gelang je er meer kwijt kunt.

Is er helemaal geen dakrand?

Waarom overigens microomvormers? Je zegt makkelijk uitbreidbaar, wat op zich waar is, maar waar kan je nog meer panelen kwijt dan? En als dat kan, waarom niet nu?

[ Voor 36% gewijzigd door Termy op 30-03-2022 21:17 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Er is een keer oost-west gesuggereerd door een andere aanbieder.

Er is zeker een dakrand, maar die heb ik niet ingetekend. De kamer is 4m50 breed, de dakrand hangt zo'n 50cm over aan beide kanten en loopt ook nog iets naar binnen. Mijn schatting is dat er 4m overblijft als 'bak' waar de zonnepanelen in staan. Aangezien de panelen 2 breed worden ingetekend (3m51 nodig) ga ik er vooralsnog vanuit dat 2 breed plaatsen geen probleem vormt.

Waarom micro-omvormers? Niet omdat ze uitbreidbaar zijn, maar omdat dat mij het beste systeem leek. Uitbreiden is alleen interessant als ik 6 panelen accepteer en er straks toch 8 op blijken te passen.

Andere aanbieders boden een variëteit van serie, optimizers en micro-omvormers aan. Ik heb tussen de laatste twee systemen getwijfeld, maar micro-omvormers gaven mij een betere indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Platdak en geen schaduw gewoon een normale omvormer nemen, geen optimizers of wat dan ook, kijk naar een omvormer met wat functies.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51
Heb je veel zachte schaduw op het dak (bomen etc), want op de foto zie ik zo 1-2-3 geen reden voor micro-omvormers of optimizers.

Welke dakmaat zie je op de luchtfoto:

https://app.pdok.nl/viewer/

Achtergrondkaart - luchtfoto - luchtfoto winter

Dan heb je 8cm resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28
Scarrrr schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:11:
De panelen zijn 109,6cm x 175,4cm.

Bij een 20gr zuid plaatsing zou ik volgens een online tool, de panelen op 120cm moeten zetten.
Bij een 10gr zuid plaatsing zou ik volgens diezelfde tool 106cm moeten aanhouden.

Ik ga nu even uit van 120cm.

Volgens mij lukt het dan toch echt op er 2x4 panelen op te krijgen, tenzij ik iets over het hoofd zie.
Een paneel in landscape van 110 cm breed komt bij een hoek van 20 graden 110 x sin(20 deg) = 38 cm omhoog. Plus nog een cm of twee voor de voetjes en tegeldrager ofzo, ronden we het af op 40 cm.

Dan moet je minimaal 40 cm van de dakrand blijven om vergunningvrij te mogen plaatsen, en ook om geen risico te lopen met vervelende wervelingen langs de randen bij storm.

Ik heb even geen zin nu om het voor je na te rekenen qua dakvlak, maar verklaart dit mogelijk de terughoudendheid van de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
FireAge schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:39:
Heb je veel zachte schaduw op het dak (bomen etc), want op de foto zie ik zo 1-2-3 geen reden voor micro-omvormers of optimizers.

Welke dakmaat zie je op de luchtfoto:

https://app.pdok.nl/viewer/

Achtergrondkaart - luchtfoto - luchtfoto winter

Dan heb je 8cm resolutie.
Thanks, mooie site.

Het is alsnog een beetje priegelen met dat lijntje en ik moet schatten waar de grens zit. Maar ik denk dat 4,5m x 3,6m redelijk klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Wilke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Een paneel in landscape van 110 cm breed komt bij een hoek van 20 graden 110 x sin(20 deg) = 38 cm omhoog. Plus nog een cm of twee voor de voetjes en tegeldrager ofzo, ronden we het af op 40 cm.

Dan moet je minimaal 40 cm van de dakrand blijven om vergunningvrij te mogen plaatsen, en ook om geen risico te lopen met vervelende wervelingen langs de randen bij storm.

Ik heb even geen zin nu om het voor je na te rekenen qua dakvlak, maar verklaart dit mogelijk de terughoudendheid van de installateur?
Zou een verklaring kunnen zijn, maar in de breedte komen ze juist hartstikke dicht op de dakrand en dat bieden ze ook gewoon aan. Ze zijn juist erg voorzichtig in de lengterichting.

Foto met gopro op een stok genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jkwt-oDNuWlXhZBZBo_7WfUWWbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRdJLiXgGsT2qUdNsAtfWfTV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Rol-Co schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:39:
Platdak en geen schaduw gewoon een normale omvormer nemen, geen optimizers of wat dan ook, kijk naar een omvormer met wat functies.
Weinig schaduw. Wel bomen, maar aan de westkant. Net iets hoger dan het huis. Denk niet dat die heel veel schaduw geven op de panelen, behalve laat in de middag/avondzon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Nx1bnN0uzw-M2aoK7omVx0KPak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ECQsBzQCVmecUzJdXu5Nduy8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
https://aarde.nl/kennisba...endement-van-zonnepanelen

Tabel van Hespul voor het bepalen van hoeveel % rendement je uit je panelen haalt.

Ik denk dat je hier best mooi 8 grote panelen kwijt kan. Van west-oost ipv alles op zuid.

/\/\ en daar dan twee rijen van. Panelen van 2 meter lang en max 110 breed, onder een hoek van 30 graden.

Dan heb je een paadje van 50 cm ertussen.

Maar misschien is het het makkelijkst om ze even zelf in solar edge designer te zetten.

Edit:
https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html

Zoiets, heb je paadje van 40cm ertussen.

Maar ik kan niet voorspellen of dat meer oplevert dan alles op zuid, met deels schaduwvorming bij lage zon. Dus simuleren :-)

[ Voor 20% gewijzigd door FireAge op 30-03-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
FireAge schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:42:
https://aarde.nl/kennisba...endement-van-zonnepanelen

Tabel van Hespul voor het bepalen van hoeveel % rendement je uit je panelen haalt.

Ik denk dat je hier best mooi 8 grote panelen kwijt kan. Van west-oost ipv alles op zuid.

/\/\ en daar dan twee rijen van. Panelen van 2 meter lang en max 110 breed, onder een hoek van 30 graden.

Dan heb je een paadje van 50 cm ertussen.

Maar misschien is het het makkelijkst om ze even zelf in solar edge designer te zetten.
Thanks!

Ik ga er eens mee stoeien. Ik merk alweer; had hier veel eerder om advies moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Ik bedenk me net dat het waarschijnlijk te weinig panelen zijn voor oost-west... dan heb je maar 4 panelen een kant op staan. Daar moet je omvormer dan maar net trek in hebben.

Advies hier en zelf uitpluizen is bij zonnepanelen bijna een must. De meeste zonneboeren hebben klanten te over, en hoeven dus geen moeite te doen om een optimale oplossing te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Ah is dat het ;)

Voor nu blijft mijn belangrijkste vraag; hoe krijg ik zoveel mogelijk vermogen op mijn dak(je).
Ik was tevreden met 8 of zelfs 7 panelen (2850kWh en 2560 kWh uit mijn hoofd). Maar met 6 panelen duiken we naar 2300kWh en dat vind ik wel erg schaars.

Als het echt niet anders kan, dan wil ik best akkoord gaan met 6 panelen. Maar volgens mij valt er wel iets meer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Heb je niet toevallig ook een tuinhuisje of afdakje of schuurtje of iets dergelijks?

Dan kan je daar misschien ook nog een aantal panelen op kwijt.

Ik meen op de satelliet foto iets te zien maar misschien heb ik dat mis.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Klopt. Houten schuur van ongeveer 3x3?

Heb daar nog niet eens over nagedacht. Weet ook niet of de constructie daar geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je er op kan staan dan kunnen er ook panelen op!

3 x 3 is niet heel ruim, maar een stuk of 3-4 panelen lukt misschien nog wel een keer.
Heb je exacte maten?

Wel beetje puzzelen met maten en formaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco-M op 31-03-2022 00:44 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als ik het goed begrijp heb je dus een opstaande rand aan 2 kanten van het dak, correct? Hoe hoog zijn die? Bedenk nl dat de eis is dat je van die rand weg blijft qua hoogte (vergunning is een zichtding, niet wind). Als die rand, zoals bij mij, al 30 cm hoog is, dan is het erg onwaarschijnlijk dat je panelen er ver bovenuit gaan steken en dus kan je er veel dichter op. Wind heeft dus ook geen vrij spel wat zover ik begreep wel de situatie is waar die enorme afstandeisen gehanteerd worden. Hier in de buurt liggen de daken vanuit de bouw ook heel dicht op die rand. Zelf heb ik m'n dak nu ook tot op <20 cm van die rand vol liggen en steken ze minder uit omhoog dan de rand breed is. Het ligt hier oost/west met hoge kanten aan de randen/pijpen (dus \/\/) en heeft al meerdere stormen overleefd.

Als je maximaal gaat inpassen, wat kan je dan kwijt? Met te weinig panelen per richting oost/west voor een stringomvormer zijn micro's een goede optie. De APS DS3(-L) bv.

Vaak is oost/west de moeite omdat je meer panelen kwijt kan (geen rijafstand nodig zoals met zuid) en zo meer opwek per m2 hebt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Termy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 02:40:
Als ik het goed begrijp heb je dus een opstaande rand aan 2 kanten van het dak, correct? Hoe hoog zijn die? Bedenk nl dat de eis is dat je van die rand weg blijft qua hoogte (vergunning is een zichtding, niet wind). Als die rand, zoals bij mij, al 30 cm hoog is, dan is het erg onwaarschijnlijk dat je panelen er ver bovenuit gaan steken en dus kan je er veel dichter op. Wind heeft dus ook geen vrij spel wat zover ik begreep wel de situatie is waar die enorme afstandeisen gehanteerd worden. Hier in de buurt liggen de daken vanuit de bouw ook heel dicht op die rand. Zelf heb ik m'n dak nu ook tot op <20 cm van die rand vol liggen en steken ze minder uit omhoog dan de rand breed is. Het ligt hier oost/west met hoge kanten aan de randen/pijpen (dus \/\/) en heeft al meerdere stormen overleefd.

Als je maximaal gaat inpassen, wat kan je dan kwijt? Met te weinig panelen per richting oost/west voor een stringomvormer zijn micro's een goede optie. De APS DS3(-L) bv.

Vaak is oost/west de moeite omdat je meer panelen kwijt kan (geen rijafstand nodig zoals met zuid) en zo meer opwek per m2 hebt.
Hierboven staat een foto van de ‘rand’. Het is meer een soort kraag. Ik zal het later vandaag schematisch uittekenen.

Het hoogte verschil is zo’n 10cm. Maar die kraag is op z’n minst 50cm breed. Ik denk wel 70cm. Dus wat dat betreft kunnen de panelen pas op minimaal 50-70cm van de ‘dakrand’ worden geplaatst.

Bedankt voor je andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Heb opnieuw contact gezocht met de verkopende partij.

Ze houden rekening met 50cm tussen elke rij panelen, daarom komen ze op 3 rijen van 2 panelen, op het zuiden gericht.

Verwachtte opbrengst: 2300kWh voor 6 panelen op Zuid.

Op de vraag of er alternatieven zijn, was het antwoord:
Eventueel een oost-west opstelling van 8 panelen. Maar dit is minder efficient dus raden wij af.

Verwachtte opbrengst: 2772 kWh voor 8 panelen oost-west.

Ik snap dat het minder efficient is per paneel, maar het is 20% meer opbrengst?

Ze zijn zelf nog niet teruggekomen met verdere uitleg, dus misschien dat iemand hier meer toelichting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
@Scarrrr je ziet het goed.... een kWh is een kWh... of het nou van een Paneel op 30 graden zuid komt of op de kop onder de grond.

Mag ik het lekker bot roepen? Deze installateur snapt het niet.

Ik zou eens kijken of Solar Bouwmarkt 4 van deze ZO https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html
en 4 van deze NW https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html
wil leggen...

Deze panelen gaan in deze ligging heel goed om met eventuele schaduw van de dakrand. Lekker aan een Goodwe NS en gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ach ja, de beste man probeert het goed te doen en gaat voor efficientie, helaas rekenen we niet af in kWh/kWp maar in kWh alleen en is de oost west natuurlijk een stukje beter, zeker als je al niet teveel dak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Bedankt voor jullie reacties.

Zo'n constructie via solar-bouwmarkt had ik zelf al een keer onderzocht, maar ik dacht dat ik meer 'service' kon verwachten als ik het via een energiebedrijf zou doen. Ik had het idee (want zo werd het omschreven) dat er iemand vooraf zou langskomen om het meest efficiënte dakplan te maken, maar die gedachte lijkt op dit moment een illusie.

De enige plus die de energieleverancier nog heeft is de 5j opbrengstgarantie. Maar misschien is dat in de praktijk ook minder waard dan ze doen voorkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Scarrrr

Ga er maar vanuit!

Meeste opbrengst haal je door een topic als deze en zelf wat fabriceren, meeste kWh voor minste geld. Bang for buck heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 16:53
Ondanks dat in deze discussie al 2 weken geen actie meer is, hier toch even mijn duit in het zakje.

Ook ik heb verschillende leveranciers geraadpleegd en allemaal komen ze tot een verschillend aantal zonnepanelen. Als ik het het zelf bereken, en de dakvlakken tot de max volleg qua beschikbare oppervlakte, kom ik tot 23 panelen.
Maar tot nog toe komen leveranciers ergens uit tussen 14 en 18 panelen. En 5 panelen minder is toch 5x365Kwp (in mijn geval (AEG glas-glas). Zoals hier al eerder genoemd, elke kw is er 1, dus ik wil echt maximaal de kw's uit mn dakoppervlak persen.

Blijkbaar is het inderdaad zo dat de leveranciers nu de luxe hebben om de gemakkelijke klussen te doen, en wellicht denken: voor jou 10 anderen. Heel frustrerend.

Ik denk er toch steeds sterker aan om het zelf te doen. Solar bouwmarkt en Solar Outlet al vaak bezocht. Maar ja, ik heb daar toch wel hulp bij nodig.
Heeft iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Laatst online: 18-05 08:59
De beste tip is om even een eigen topic te maken volgens het format: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061282.
Dan kunnen we je goed helpen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:03
KoQuest schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:46:
Ook ik heb verschillende leveranciers geraadpleegd en allemaal komen ze tot een verschillend aantal zonnepanelen. Als ik het het zelf bereken, en de dakvlakken tot de max volleg qua beschikbare oppervlakte, kom ik tot 23 panelen.
Maar tot nog toe komen leveranciers ergens uit tussen 14 en 18 panelen.
Heb je de leveranciers gevraagd om het dak vol te leggen? Of zijn zij met hun adviezen gekomen, op basis van je huidige en verwachte verbruik?

Goede tip inderdaad om een apart topic aan te maken, dan krijg je echt goede hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 16:53
@Dat_Doc
@Truus01

Deze newbie neemt jullie tips ter harte. Dankjulliewel.
Pagina: 1