Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClogMobster
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-04 10:42
Hoi tweakers,

Sinds deze maand hebben wij een bouwdepot voor een nieuwbouwhuis. Inmiddels hebben we de eerste factuur van de aannemer gekregen om te betalen en hierover heb ik een vraagje naar jullie ervaringen.

Wat ik begrijp is dat je over het bedrag in je bouwdepot je rente ontvangt (wat wegvalt tegen de rente die je moet betalen over je hypotheek). Het zou dus lonen om zo lang mogelijk het geld in je bouwdepot te hebben omdat je hierdoor minder rente hoeft te betalen.

Daardoor zitten we eraan te denken om “bewust” de factuur zo laat mogelijk te betalen, oftewel pas na de verstreken datum en na herinneringen. Elke dag extra rente is toch een paar euro’s op deze grote bedragen. En als je normaal (bv bij bol.com) iets koopt moeten ze je namelijk eerst een herinnering sturen, vervolgens een tweede herinnering, etc.

Hoe is jullie ervaring met niet op tijd betalen bij nieuwbouw projecten? Zijn er kleine lettertjes / boetes die hier gelden en niet bij normale aankopen?

Acties:
  • +126 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 15:01
Geen ervaring, maar ik denk dat je beter je aannemer te vriend kan houden dan voor een paar euro's hem uitknijpen..

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Koppensneller

winterrrrrr

Je aannemer te vriend houden is veel meer waard dan een paar euro aan rente. Betaald gewoon netjes aan het eind van de betalingstermijn, mensen houden er niet van om achter hun geld aan te moeten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 15:16
Houd vooral rekening met de relatie met de aannemer, voor een wanbetaler zou ik niet m'n best gaan doen als er later in het traject wat gedoe is..

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Als ik de aannemer was dan zou je op deze manier gelijk een hoop credits verspelen bij eventuele nazorg.

Je sluit een overeenkomst met een aannemer: jij krijg product/dienst A voor bedrag B tegen bepaalde (betalings)voorwaarden. Jij geeft nu aan dat je bewust je niet aan deze voordelen wilt houden vanwege enekele (weliicht in totaal tientallen) euro's rente.

Naar mijn idee ben je naast een krent ook nog eens asociaal.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:26

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

@ClogMobster Ik zit in een soortgelijke situatie. Mijn woning wordt in mei a.s. opgeleverd en heb al een paar (lees het grootste gedeelte) van de termijnen betaald.

Mijn mening ? Betaal je facturen gewoon op tijd en stel kritische vragen als je denkt dat ze te vroeg factureren ivm een termijn die bijvoorbeeld nog niet is voltooit. Dat heb ik ook gedaan met de bijvoorbeeld de factuur voor voltooien van de dekvloeren. Hierbij waren nog niet alle dekvloeren gestort en dit heb ik aangegeven bij de uitvoerder en de verkoopbegeleider. Daar was begrip en ik kreeg een seintje nadat deze fase wel was voltooid. Hierna is de factuur per direct betaald.

Het gaat om een paar euro aan rente en daar zet je je relatie met de aannemer voor op het spel. Ik zou het niet doen zoals de mensen voor mij ook al hebben gereageerd.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:35
ClogMobster schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:25:
.....

Zijn er kleine lettertjes / boetes die hier gelden en niet bij normale aankopen?
Die kleine lettertjes zal je zelf moeten opzoeken. Jij hebt immers getekend voor de woning.

Daarnaast ja je zou het waarschijnlijk later kunnen betalen, is dit verstandig? Nee!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37
Dus voor jouw winst moet de aannemer maar bankier gaan spelen? Lijkt me niet helemaal correct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Hoi tweakers,

Sinds deze maand hebben wij een bouwdepot voor een nieuwbouwhuis. Inmiddels hebben we de eerste factuur van de aannemer gekregen om te betalen en hierover heb ik een vraagje naar jullie ervaringen.

Wat ik begrijp is dat je over het bedrag in je bouwdepot je rente ontvangt (wat wegvalt tegen de rente die je moet betalen over je hypotheek). Het zou dus lonen om zo lang mogelijk het geld in je bouwdepot te hebben omdat je hierdoor minder rente hoeft te betalen.

Daardoor zitten we eraan te denken om “bewust” de factuur zo laat mogelijk te betalen, oftewel pas na de verstreken datum en na herinneringen. Elke dag extra rente is toch een paar euro’s op deze grote bedragen. En als je normaal (bv bij bol.com) iets koopt moeten ze je namelijk eerst een herinnering sturen, vervolgens een tweede herinnering, etc.

Hoe is jullie ervaring met niet op tijd betalen bij nieuwbouw projecten? Zijn er kleine lettertjes / boetes die hier gelden en niet bij normale aankopen?
Ik heb bij ons bouwdepot de rekeningen zo veel mogelijk voorgeschoten met eigen geld: ik betaal alle rekeningen van mijn eigen betaalrekening en haal dat geld pas uit het bouwdepot aan het einde van de looptijd. Op mijn eigen geld krijg ik minder rente dan op het bouwdepot, dus tel uit je winst. Controleer wel of dit mag en haal het geld ook op tijd uit het depot: na afloop van het bouwdepot wordt het resterende saldo automatisch afgelost op je hypotheek.

Bewust te laat betalen kon bij mij niet. In de koop-/aanneemovereenkomst was opgenomen dat alle vorderingen direct opeisbaar zijn en dat er direct een (dagelijkse) rente begon te lopen voor elke dag die ik te laat betaalde. De juridische haalbaarheid daarvan laat ik in het midden, maar ik heb geen zin in gedoe.

Over gedoe: de aannemer zal niet blij met je zijn als je steeds veel te laat betaald. Je gooit elke mogelijkheid op coulance en flexibiliteit die je later wellicht nog nodig hebt in het putje. En geloof me, bij nieuwbouw heb je coulance écht nodig.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

D4NG3R

kiwi

:)

Bouwdepot voor een nieuwbouwhuis, en dan op letterlijke losse euro's willen gaan zitten knijpen.

Man man man.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Als ondernemer heb ik altijd een gruwelijke hekel aan wanbetalers.
Zou gewoon netjes op tijd betalen, ik loop ook minder hard voor iemand die niet op tijd betaald en maakt het ook niet uit als het werk een poos langer duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:30
Ik vind dit wel een heel goedkope gedachte om eerlijk te zijn. Het staat je natuurlijk vrij om een factuur pas tegen het einde van de betaaltermijn te voldoen, maar bewust gaan rekken om - zoals hiervoor al door anderen wordt gesignaleerd - enkele euro's te besparen, dat lijkt heel onverstandig.

Ik heb vorig jaar veel aannemers in mijn nieuwbouwwoning laten werken, en ik diende ontvangen facturen meestal de dag van ontvangst al in bij mijn hypotheekverstrekker. Juist ook als een teken van goede wil.

Aangenomen dat je met losse aannemers werkt: verplaats je in de aannemer die voortdurend achter zijn geld aan moet gaan. Dat zou je zelf ook niet op prijs kunnen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
lochpatje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:51:
Als ondernemer heb ik altijd een gruwelijke hekel aan wanbetalers.
Zou gewoon netjes op tijd betalen, ik loop ook minder hard voor iemand die niet op tijd betaald en maakt het ook niet uit als het werk een poos langer duurt.
Inderdaad. Je moet niet raar opkijken als je aannemer pas komt kijken na een officiele ingebrekestelling als er wat is, in plaats van zo snel mogelijk

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11
neem 100.000 euro met 2% rente = € 5,48 per dag.

Vijf euro en achtenveertig cent per dag. Tegenover een investering van tonnen...
Let je wel op dat je niet drie minuten overwerkt vandaag zonder te schrijven?

Poll: Moreel verwerpelijk?
Ja!
Nee, geld is geld
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404388&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 45% gewijzigd door PROnline op 30-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:08
Dus je gaat zoveel geld lenen en dan probeer je nog een paar euro rijker te worden? Lol, echt te gek voor woorden dit. Als je geld gespaard had, hoefde je helemaal niet te lenen / geen rente te betalen. Of als je twee goede handen had, etc. etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Het schijnt dat het vrij ingewikkeld is, momenteel, om halverwege een project een nieuwe aannemer te vinden. En dat aannemers juist het werk voor het oprapen hebben. Wil je echt die relatie tot het breekpunt brengen over een paar euro?

Nog los van dat je veel meer gedaan krijgt en netter afgewerkt krijgt als je gewoon goede verstandhouding hebt. Als die lui moeten kiezen tussen probleem oplossen bij iemand die al hele project gedoe met betalen heeft, of probleem oplossen bij iemand die steeds gewoon keurig hun kant van de deal opvolgt, mag jij 1x raden welke klus voorrang krijgt. En als dat andere probleem dan keurig is opgelost en afgewerkt, wordt dat van jou gewoon even snel volgespoten met purschuim, want dan is het gat ook wel dicht. Ik zou het wel weten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@ClogMobster en als jou baas nu elke keer dat hij moet betalen dit 20 dagen later doet?

Wat vind je dan van hem? Je salaris continu te laat en telkens op andere dagen?

Volgens mij vind je dat net zo kansloos als ik jou en dit idee vind.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:07
Betaal gewoon je shit op tijd. Hoe zou jij het vinden als jouw baas je salaris iedere maand wat later overmaakt. Misschien moet je eens bij jezelf ten rade gaan als je dit gedrag als normaal ziet en überhaupt overweegt.

[ Voor 32% gewijzigd door NotSoSteady op 30-03-2022 12:17 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 08:53
Dit moet wel het meest Hollandse topic op GoT zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bulder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:21:
Dit moet wel het meest Hollandse topic op GoT zijn :+
Echt he...

Betaal gewoon je rekeningen binnen de gestelde termijn. Hou je aannemer te vriend, wie weet heb je die op een later punt nog nodig. Hem uitknijpen voor die paar euro is wel echt ronduit asociaal te noemen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 13:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Haha, heerlijk topic dit. Mooi!

Betaal gewoon de aannemer zodra je de factuur krijgt. Kun je altijd zeggen; ik betaal facturen direct. Creeer goodwill, en als er gezeik is ziet de aannemer het wel door de vingers (Y)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je krijgt te maken met een boeterente, direct na het vervallen van de termijn. De "eerste herinnering" bevat dus al een boete. Een nieuwbouwwoning werkt iets anders dan een prulletje van bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe zou je het zelf vinden als je veel werk voor iemand doet je stuurt hem een factuur je moet hem daarna nog een herinnering sturen. Hoe hard ga jij nog voor die klant lopen na zelf een tweede herinnering als er wat is.

Gewoon normaal volgens de voorwaarden betalen dan heb je aan jouw kant netjes aan de eisen voldaan.

Burp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Om het simpele feit dat je dit al denkt, hoop ik dat je een cowboy over de vloer hebt en dat alles naar de klote gaat :>

Wat moet je een treurig individueel zijn om dit uberhaubt te bedenken. De aannemer verricht werk voor je en gaat hem of haar bewust later betalen dan de daartoe gestelde termijn. Maar als iemand dat bij jou doet; dan zijn de poppen aan het dansen zeker? :')

Om specifiek antwoord te geven op je vraag: de ervaring is dat fatsoenlijke mensen gewoon de rekening op tijd betalen als het werk (goed en naar volle tevredenheid) is uitgevoerd. Dus gelukkig zijn er geen kleine lettertjes die het goedpraten om dit niet te doen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
Penny wise, pound foolish?

Mja, geld is geld, maar zoals hierboven al vaker is gezegd. Goede aannemers zijn schaars. Houd ze te vriend. Dat is altijd meer waard dan dat kratje bier wat je er met een hele week uitstel aan kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Oekol

waka waka hey hey

Korte termijn gedachte. Succes met de relatie op lange termijn met de aannemer die je huis mooi moet maken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Dat je hierover nadenkt, er is toch helemaal niemand die dit serieus overweegt?
En de vergelijking met een webshop raakt kant nog wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon op tijd betalen. Wel versturen bouwers regelmatig facturen voor werk dat (nog) niet gerealiseerd is. Vaak is in de koop/aanneemovereenkomst vastgelegd welke (deel)facturen je kunt verwachten. Als je een deelfactuur verwacht bij het realiseren van de begane grond dan mag je ook verwachten dat de begane grond staat. Daarom is het goed altijd te controleren of het werk dat gefactureerd wordt daadwerkelijk is gedaan. Zo niet: netjes een berichtje naar de bouwer dat je de betaling aanhoudt totdat het werk gerealiseerd is. Zo wel: gewoon betalen conform afspraak.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 10:37
Euhhm... Hoe zou jij het vinden als jouw baas hetzelfde zou doen met jouw salaris? 8)7

Als het antwoord op die vraag "niet leuk" of iets in die trant is, dan betaal je gewoon netjes de facturen waarvan de producten en of diensten geleverd zijn. ;)

Dat je hier over nadenkt.. Sjonge jonge.. Rente haal je maar op de beurs of spaarrekening. |:(

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 07:27
In je overeenkomst staat dat waarschijnlijk dat je na het verstrijken van de uiterste betaaldatum een rente verschuldigd bent van 7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 19:48
Het gebeurt helaas ook veel de andere kant op. Dat de aannemer structureel te vroeg komt met zijn nota's. Zoals hiervoor al wordt geschetst dat de dekvloer er nog is of wanneer is een dak echter waterdicht als termijn, en dan ga je kijken en dan zie je nog geen vloer of dakpannen erop liggen. En de praktijk is ook dat aannemers de datering van de facturen vervroegen. Soms een dagje of meerdere dagen anti-dateren. Dan krijg je op vrijdag de factuur met afgelopen woensdag als datum. Deze combinatie werkt bij mij irritatie op, zeker de structurele vorm daarvan. Ik bedoel alleen te zeggen dat het netjes omgaan op het gebied van administratie en betalingen van twee kanten moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 12:23
Moest dit een vroege 1 April grap zijn of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 20:06
Ik denk niet dat we nog wat gaan horen van de TS… punt is wel gemaakt.

Houdt de aannemer te vriend en ben geen krent mbt een beetje rente.

Vind dit niet eens meer de echte Hollander uithangen maar lichtelijk asociaal…

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:11
Het is hier geen HK

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 31-03-2022 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 13:45
hk reactie
Maar zoals iedereen hierboven al zegt.
Doe maar niet.

[ Voor 70% gewijzigd door Outerspace op 31-03-2022 08:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik ben net het omgekeerde van TS. Ik zit in de laatste fase van mijn nieuwbouw, en heb mijn fakturen altijd onmiddelijk de dag zelf betaald. Ik werk enkel met kleine/eenmanszaken en niet met grote bedrijven en ik heb van bijna iedereen feedback ontvangen dat het geweldig is dat ik zo snel betaal. Bij een aantal heb ik zelfs korting op de eindfactuur gekregen omwille van de snelle betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ClogMobster
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-04 10:42
Mooi dat een gedachtespinsel tot zoveel verschillende reacties kan leiden. Bedankt voor het delen van jullie mening! Ik kan natuurlijk niet niet reageren.
De berekening toont wel voor mij aan dat er een winst te behalen is met het betalen van je factuur op dag 1 na ontvangst of op dag 14 als de betaaltermijn verstrijkt. Als ik je rekenvoorbeeldje even gebruik in onze situatie kom ik tot een paar duizend euro verschil die ik wel de moeite waard vind. We zullen in ieder geval niet te laat gaan betalen.
Daarnaast was ik ook wel benieuwd in hoeverre betalingsachterstanden nou echt invloed hebben op de relatie met je aannemer. Bij ons gaat het om een mega project met tientallen appartementen, waar de aannemer samenwerkt met tientallen onderaannemers. Zal die projectmanager van zijn crediteuren afdeling up to date worden gehouden van je betalingsverplichtingen?
Goede tip ook om even te controleren of het in rekening gebrachte door de aannemer ook echt is uitgevoerd. Vanavond maar weer even langs de bouwplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PROnline schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:57:

Vijf euro en achtenveertig cent per dag. Tegenover een investering van tonnen...

Ja!
Nee, geld is geld
[Afbeelding]
Vind dit toch fascinerend, in de 'zakelijke wereld' is dit compleet normaal, in de kredietcrisis ging iedereen naar 60 danwel 90 dagen betaaltermijn aan de inkoop kant. Als een particulier vervolgens de factuur aan het eind van de door de leverancier betaalde termijn betaald is het moreel verwerpelijk? 8)7

Interessant. Zou het verder ook niet direct doen, ik betaal die troep gewoon, dan ben ik er vanaf maar om het moreel verwerpelijk te noemen? Verder qua aannemer, gewoon normaal mee omgaan lijkt me prima, wat er niet klopt aan de factuur aan het eind van de termijn betalen/waarom dat een naaistreek is snap ik niet helemaal, hij kan de betaal termijn ook korter maken tenslotte. En tja als het gezeik aan het einde losbarst heb je gelukkig nog je laatste 5 a 10% oid nog niet betaald.

-Edit- moet beter lezen, bewust op herinneringen aansturen is gewoon een kut streek, betaal gewoon aan het eind van de termijn maar wel dat je zeker weet dat het optijd op de rekening staat. Overigens is het ook wel geniaal, TS die voor 5 euro winst overal administrateurs werk bezorgd :P

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2022 14:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
ClogMobster schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:25:
in onze situatie kom ik tot een paar duizend euro verschil die ik wel de moeite waard vind. We zullen in ieder geval niet te laat gaan betalen.
Die berekening ben ik wel benieuwd naar, een paar duizend geloof ik niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

GoldenSample schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Vind dit toch fascinerend, in de 'zakelijke wereld' is dit compleet normaal, in de kredietcrisis ging iedereen naar 60 danwel 90 dagen betaaltermijn aan de inkoop kant. Als een particulier vervolgens de factuur aan het eind van de door de leverancier betaalde termijn betaald is het moreel verwerpelijk? 8)7

Interessant. Zou het verder ook niet direct doen, ik betaal die troep gewoon, dan ben ik er vanaf maar om het moreel verwerpelijk te noemen? Verder qua aannemer, gewoon normaal mee omgaan lijkt me prima, wat er niet klopt aan de factuur aan het eind van de termijn betalen/waarom dat een naaistreek is snap ik niet helemaal, hij kan de betaal termijn ook korter maken tenslotte. En tja als het gezeik aan het einde losbarst heb je gelukkig nog je laatste 5 a 10% oid nog niet betaald.

-Edit- moet beter lezen, bewust op herinneringen aansturen is gewoon een kut streek, betaal gewoon aan het eind van de termijn maar wel dat je zeker weet dat het optijd op de rekening staat.
Waar staat dat iedereen die gestemd heeft dit zakelijk niet moreel verwerpelijk vindt?

Ben in de zakelijk omgeving dit ook vaker tegengekomen, en ja dat vind ik ook moreel verwerpelijk.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-04 00:49
[...]

(...)
TS stelt voor om ná de afgesproken termijn te betalen:
Daardoor zitten we eraan te denken om “bewust” de factuur zo laat mogelijk te betalen, oftewel pas na de verstreken datum en na herinneringen.
Dat is wat anders dan aan het einde van de termijn (hoe verwerpelijk je het ook kan vinden dat die termijn zo ver is opgerekt bij sommige bedrijven. Tegenwoordig wel nog maar beperkt toegestaan, trouwens, ook B2B.

iRacing Profiel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 14:58
Mooi dat een gedachtespinsel tot zoveel verschillende reacties kan leiden. Bedankt voor het delen van jullie mening! Ik kan natuurlijk niet niet reageren.
De berekening toont wel voor mij aan dat er een winst te behalen is met het betalen van je factuur op dag 1 na ontvangst of op dag 14 als de betaaltermijn verstrijkt. Als ik je rekenvoorbeeldje even gebruik in onze situatie kom ik tot een paar duizend euro verschil die ik wel de moeite waard vind. We zullen in ieder geval niet te laat gaan betalen.
Daarnaast was ik ook wel benieuwd in hoeverre betalingsachterstanden nou echt invloed hebben op de relatie met je aannemer. Bij ons gaat het om een mega project met tientallen appartementen, waar de aannemer samenwerkt met tientallen onderaannemers. Zal die projectmanager van zijn crediteuren afdeling up to date worden gehouden van je betalingsverplichtingen?
Goede tip ook om even te controleren of het in rekening gebrachte door de aannemer ook echt is uitgevoerd. Vanavond maar weer even langs de bouwplaats.
Volgens mij zit je in het verkeerde topic te kijken 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik betaal facturen altijd op de dag van ontvangst. Wel zo netjes naar de opdrachtgever toe. Ik vink het gelijk af en ze gaan mijn multomap in.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Dit is zoiets als ruzie maken met de ober en hopen dat hij niet in je eten gaat spugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:19
[...]

-Edit- moet beter lezen, bewust op herinneringen aansturen is gewoon een kut streek, betaal gewoon aan het eind van de termijn maar wel dat je zeker weet dat het optijd op de rekening staat. Overigens is het ook wel geniaal, TS die voor 5 euro winst overal administrateurs werk bezorgd :P
Ik heb ten tijde van de kredietcrisis bij een grote IT-dienstverlener op de crediteurenafdeling gewerkt. Die waren toen net overgenomen door een niet nader te noemen telecomgigant. Die had toevallig net eenzijdig z'n betaaltermijn naar 90 dagen verhoogd, en dat gold dus ook gelijk voor alle dochterondernemingen. Klanten waar wederzijds zaken mee werd gedaan reageerden dan ook bepaald niet leuk als je ze vroeg wanneer ze van plan waren om factuur x te gaan betalen. Heb regelmatig te horen gekregen dat wij dan eerst maar eens factuur y moesten betalen. Ook een paar keer gehad dat er letterlijk werd weggestreept tegen elkaar. Daar heeft de toenmalige CFO nachtmerries van gehad. ;)

Dus nee, ook toen waren er genoeg partijen die het zakelijk ook moreel verwerpelijk vonden.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Mooi dat een gedachtespinsel tot zoveel verschillende reacties kan leiden.
Oh, een gedachtespinsel? Het leek even een reële overweging:
Daardoor zitten we eraan te denken om “bewust” de factuur zo laat mogelijk te betalen, oftewel pas na de verstreken datum en na herinneringen.
En dat 'bewust' hier was letterlijk bedoeld, dus de aanhalingstekens snap ik niet zo goed.
De berekening toont wel voor mij aan dat er een winst te behalen is met het betalen van je factuur op dag 1 na ontvangst of op dag 14 als de betaaltermijn verstrijkt.
Daar kan je ook wat van vinden, maar de aannemer hanteert een termijn van 14 dagen en alles binnen die 14 dagen is acceptabel. Als jij blij wordt van die paar euro's besparing, plan je de overboeking direct na ontvangst in op de dag voor de vervaldatum. Kan je hem ook niet "per ongeluk" vergeten te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals eerder al aangehaald (door meerdere mensen); hoe zou jij het vinden als je baas opeens besluit om jouw loonbetaling lekker uit te stellen, elke dag extra op zijn rekening levert hem weer rente op.

Als jij daadwerkelijk 1000en euro's puur uit rente kan trekken gaat het om gigantisch dikke bedragen, waar 1000 euro alweer in het niets bij staat. Vind je het op dat punt serieus het risico waard om de relatie met wat effectief jouw werknemer is zo te verstoren? "Dikke lul drie bier zak maar lekker in de stront :w " zou mijn gedachtegang dan zijn. Zeker op de huidige markt waar er belachelijk veel projecten, tegenover belachelijk weinig aannemers, staan wil je ze liever te vriend (of op z'n minst neutraal) houden.

Dit soort dingen gaan als een lopend vuurtje rond, frustraties uiten over vervelende klanten blijft immers een leuk gespreksonderwerp. Wees niet die vervelende klant en betaal je zooi gewoon op tijd. Ja, de laatste dag is gewoon (netjes?) op tijd, een seconde (laat staan 2 weken) daaroverheen niet.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 30-03-2022 15:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 17:11
Wanneer de opdracht in termijnen betaald wordt, dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je twee weken of meer vertraging op loopt. Want na twee keer dit geintje wordt er niet aan de volgende fase begonnen totdat er betaald is. En dan pas gaan ze je verder opnieuw probeert in te plannen. In de bouw voor jou tien andere opdrachten die wel op tijd betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52

Herman

FP ProMod
(...)
De berekening toont wel voor mij aan dat er een winst te behalen is met het betalen van je factuur op dag 1 na ontvangst of op dag 14 als de betaaltermijn verstrijkt. Als ik je rekenvoorbeeldje even gebruik in onze situatie kom ik tot een paar duizend euro verschil die ik wel de moeite waard vind.

(...)
Hoe heb je dit berekend? Dit lijkt me erg stug, namelijk. Stel je bouwdepot is gevuld met € 500.000 (wat best veel is) en je rente over het bouwdepot is 2,5% (wat vrij hoog is) en je zou 14 dagen later betalen dan levert dit slechts (ong.) maximaal € 500 bruto aan rentevoordeel op. Echter, de hypotheekrenteaftrek dempt dit voordeel ook nog eens. Dus zo laat mogelijk betalen zou in het meest gunstigste geval netto slechts enkele honderden euro's besparen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Als je dit per se wilt doen kun je natuurlijk ook de middenweg pakken, en betalen aan het einde van je termijn. Om nou ook beide herinneringen af te wachten vind ik niet netjes, want je jaagt zo'n partij dan ook nog extra kosten op het lijf voor de administratie. En je riskeert inderdaad de relatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-04 11:24
De aannemer kan je ook rente in rekening brengen voor iedere dag dat je te laat betaalt. Die rente is hoger dan de rente in je bouwdepot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:51

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Yucon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:49:
Dit is zoiets als ruzie maken met de ober en hopen dat hij niet in je eten gaat spugen.
Amen! Ik vind het echt tokkie gedrag. Betaal gewoon netjes op tijd binnen de termijn dat het moet. Die paar duizend euro op het hele bedrag is peunuts. Zo dadelijk kost het je veel meer energie en geld als het fout gaat.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 12:50
Je kunt ook in overleg gaan met de aannemer, misschien wilt hij het geld ook wel zo laat mogelijk hebben i.v.m. eventuele negatieve rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:41
Kun je doen totdat de aannemer zich gaat ergeren en dat ook bij jouw gaat doen door de rest maar later te gaan opleveren of na de "1e herinnering".

Wil je echt gezeur gaan maken voor een paar euro ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:41
pimNH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:05:
Je kunt ook in overleg gaan met de aannemer, misschien wilt hij het geld ook wel zo laat mogelijk hebben i.v.m. eventuele negatieve rente.
Inderdaad want zijn personeel en onderaannemers willen het geld/inkomen ook zo laat mogelijk hebben...
De aannemer moet zaken voorschieten hij zit echt niet te wachten op mensen die laat/te laat gaan betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2022 19:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Ga er maar gerust van uit dat de voormannen op de site precies weten wie er op tijd betaald en wie niet, laat staan de aannemer.

Debiteuren administratie zal bij een achterstand altijd de mensen inlichten die mogelijk in contact komen met de wanbetaler zodat die hem kunnen vragen op tijd te betalen.
Dat betekend dus ook dat ze weten wie er verantwoordelijk is dat ze zelf moeite hebben om op tijd betaald te krijgen.

Ja, je reputatie én je relatie met de mensen van wie jij afhankelijk bent, gaat naar de gallemiezen.

Ons nieuwe huis wordt door een stuk of 5 verschillende bedrijven geupgrade. Iedere factuur wordt betaald op de dag dat hij binnen komt. Het gevolg is dat ze stuk voor stuk allemaal ons als prins behandelen. De flexibiliteit van de mensen gaat omhoog, de prioriteit gaat omhoog, de opleveringen zijn spik en span.

Iedere euro die jij verdient door later te betalen is een euro die het je leveranciers kost. Zo blij als jij bent met die paar euros, zo'n groot probleem is het voor hen die voor je werken. En nee, dat is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 12:50
mr_evil08 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Inderdaad want zijn personeel en onderaannemers willen het geld/inkomen ook zo laat mogelijk hebben...
De aannemer moet zaken voorschieten hij zit echt niet te wachten op mensen die laat/te laat gaan betalen.
Die wil je dan weer zo snel mogelijk betalen zodat er minder geld op de rekening staat..

is overigens puur hypotetisch, weet niet hoe dat in de praktijk gaat bij bouwbedrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door pimNH op 30-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:57

LankHoar

Langharig tuig

Yucon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:49:
Met het verschil dat je die soep maar 1 keer hoeft te eten en tegen deze soep als het goed is nog jaren danwel tientallen jaren aan moet kijken :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 12:46
Dit gaat toch nooit over duizenden euro’s die je aan rente wint? Je krijgt die rente toch niet per dag ?

Sowieso ronduit asociaal. Als ik aannemer was ging ik jou dan ook behandelen volgens de letter van de wet en dan soms wellicht niet eens. Pro tip: je hebt die aannemer nog wel even nodig.

Wat is mis met je om zo om te gaan met die kerel die dagenlang loopt te werken aan je huis? Het is niet dat aannemers nu in de rij staan om jouw klus op te pakken. Eerder andersom.

[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 30-03-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lees je KAO eens goed. Waarschijnlijk staat erin dat bij het te laat betalen van een termijn (en dat is afaik dus niet pas na herinneringen maar de vervaldatum op de factuur) er rente opeisbaar is. Kan mij niet voorstellen dat dat er bij jou niet in staat. Bij mij was dat 6 jaar geleden 7%/jaar. Dan gaat je creatief boekhouden er al een stukje anders uitzien.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:37

MLLL

Palm Treo 650

Je vergeet ook gemakshalve dat een aannemer alles voorfinancieerd terwijl je een keukenboer direct dient af te tikken...

Eigenlijk zou de aannemer aan jou rente moeten gaan vragen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 01:33
De rekening van een aannemer van een bouwtermijn te laat betalen is het domste wat je kan doen. Vanaf het moment dat bouwtermijn vervalt en betaalrekening van de factuur is verstreken rekent de aannemer bouwrente, die rente is veel hoger dan de rentevergoeding van je hypotheekverstrekker. Reken op een rente van 5% die de aannemer rekent tegen de rente op een bouwdepot van de bank die gelijk is aan je hypotheekrente.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:32

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR

Er van uitgaande dat de aannemer een ondernemer is die goed werk verricht, hoe kom je er dan op om niet volgens afspraak te betalen? En dan ook nog een topic openen hierover om zo goed mogelijk de wanbetaler uit te hangen?

Wat vind je daar nou zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:40
Stel je koopt voor € 400.000 een nieuwe woning. Als je elke factuur die binnenkomt niet op dag 1, maar op 14 betaald. Stel je dus elke factuur 14 dagen uit.

Wat je wanneer betaald maakt dan in feite niet meer uit. Je hebt over het hele bedrag 14 dagen uitstel geregeld.

Dus € 400.000 x 2% / 360 dagen x 14 dagen is € 311. Ik weet niet hoe je rekent, maar die 2% is per jaar, niet per maand of dag.... Ik mag toch hopen dat je geen hypotheek van 2 miljoen tegen 5% hebt, dan scheelt het bijna € 3.900 maar dan ben je wel ergens anders opgelicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PROnline schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:57:

Ja!
Nee, geld is geld
[Afbeelding]
En diezelfe 5,48 rente mag hij bij geluk weer aftikken aan wettelijke rente na vervaldatum van de factuur, met geluk nog de administratiekosten, of als bonus zelfs incassokosten, zou ik dolgraag zijn aannemer willen weten..

En om dan toch die straat te pakken, denk je dat je daarmee vriendjes maakt?

Verhaaltijd:
Laat ik meneer X eens noemen, gevalletje 3 jaar geleden die besloot facturen steevast pas na 2de of zelfs 3rde herinnering te gaan betalen, want rente en 'die aannemer heeft geld zat, hij stuurt de factuur toch steeds te vroeg'.

Meneer aannemer kreeg daar lucht van, meneer aannemer trok de aanneemovereenkomst erbij en zag de maximale werkbare werkdagen. Meneer aannemer ging naar de bouwkeet, vroeg de planning op, streepte zo'n beetje elke planning van meneer X weg, maakte 1 grote cirkel op de laatste dag van de maximaal aantal dagen en daaronder 'lever dan maar op' en ging weer naar huis. En zo gingen de facturen netjes op de tijd de deur uit, 30 tot 60 dagen te laat betaald, tot de laatste termijn.. want die werd pas 14 dagen voor die grote rode cirkel verzonden.

En zo kwam meneer ruim 3 maanden na zijn geplande verhuisdatum eindelijk in zijn huisje, ruim 4 duizend euro armer aan tijdelijk huur in een mooi bungalopark, paar die paar euro rente door het later betalen.. had hij mooi op zak.

Moraal van het verhaal, huur of koop alvast een (sta)caravan, stuk goedkoper dan een bungalopark.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Enige fatsoenlijke optie is op de uiterlijk laatste dag betalen, of vragen dat aannemer betalingstermijn in de toekomst met bv 14 dagen wil verlengen. Dat eerste doe ik zoiezo altijd al met grotere facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat je wel genoeg informatie hebt gekregen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.