PUR/spaanplaat buitenkant isoleren en damppunt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over een eventuele verbouwing en het begrijpen van koudebrug en een damppunt.

Huidige situatie van binnen naar buiten:
gipsplaten -> spaanplaat -> pur laag 2,5 cm (zit vast geplakt) -> dakpannen (aan vervanging toe)

Grote dakkapel met gemetselde zijwangen en houten ombouw.

Aannemer 1 zegt:
Nieuwe renovatieplaten erop en nieuwe pannen en klaar

Aannemer 2 zegt:
Buitenkant zal niet gaan want dan krijg je een damppunt op de oude isolatie pur laag van 2,5 cm

Aannemer 1 zegt daarop:
Damppunt ontstaat als je te dunnen EPS platen erop legt (lagere isolatiewaarde) en wij doen het met dikkere PIR platen en dan kan er geen damppunt ontstaan op de oude PUR laag want dat temperatuurverschil ontstaat dan niet daar,

Mijn vraag nu:
Kunnen jullie met uitleg mij vertellen wie gelijk heeft?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ze met een dikkere dakbedekking omgaan met bestaande dakkapellen? De dikte van de renovatieplaat raakt op 13 cm bijv. onderkant raamkozijn van de dakkapel. Lossen ze dit dan op met een inventief gootje?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:51
Een goede manier om dat te berekenen is de ubakus website; https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/?

verder is een heel topic volgeschreven hier: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
wmeester schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:57:
Een goede manier om dat te berekenen is de ubakus website; https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/?

verder is een heel topic volgeschreven hier: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Ik probeer het te begrijpen met mijn beperkte kennis. Dan is dat topic (al gezien), waar ze voor mijn idee van 0 naar 100 gaan qua kennis en het ook deels over binnenkant isoleren en dan weer buitenkant, niet echt aansluit bij mijn kennisniveau. Laat staan de ubakus website.

Misschien kan jij of iemand mij aanknopingspunten geven of uitleg geven wat meer aansluit op het kennisniveau wat doorsijpelt in mijn vragen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Het komt erop neer dat je je damppunt niet tussen de twee isolatiematerialen wil hebben. Want dan ontstaat er vocht/condens wat niet wegkan en rot veroorzaakt.
Om dit te bereiken zijn er verschillende manieren mogelijk.
1. Zorgen dat er geen vocht bij kan komen; is erg moeilijk om een bestaande zolder luchtdicht te maken. (vocht komt in dit geval van binnen, niet van buiten)
2. Zorgen dat er tussen de isolatie materialen ventilatie is; dit zorgt voor een verminderde totale isolatiewaarde
3. Damppunt opschuiven. Dat laatste is wat de eerste aannemer zegt. De enige manier om dat te onderbouwen is gegevens opvragen; hoe dik zijn die PIR isolatieplaten dan? 50, 80, 120mm?
Als je dat weet kun je ubakus invullen en kijken of de eerste aannemer gelijk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Even snel wat in ubakus geklopt. Hier gaat het fout omdat de 2e isolatielaag te dun is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7YRHQlLmA81ihs-YRuLxlPpz70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBWQVD7PUuMGNycT7rCqpL5y.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaat het goed omdat de tweede laag dik genoeg is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLCII-oGYrmA38GoKcPx6MgRqbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oCVd7rUMUC72C6MVRR7VM3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bedankt voor de moeite, ik ga mijzelf focussen op het plan van aannemer 1 en dit invoeren. Na dit voorbeeld snap ik ook wat meer van de rekentool. Heel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Aannemer 1 heeft gelijk, zet er minimaal 10cm renopir op en er is niets aan de hand, zo dik mogelijk isoleren. Het is nettoveel werk om een dunne plaat te plaatsen dan een dikke. Dus altijd zo dik mogelijk, daar heb je nooit spijt van.

[ Voor 48% gewijzigd door No Hands op 30-03-2022 18:15 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nr 2 mag terug naar school. hoe ze details oplossen zoals bij de dakkapel kan je beter aan de aannemer vragen, hij gaat het immers bouwen.
Pagina: 1