Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-11 22:51
Zonnepanelen op een plek met veel schaduw. In hoeverre is dit een slecht of toch nog rendabel idee? Ik lees dat een paneel dat altijd in de schaduw ligt, alsnog 50 procent van de jaaropbrengst kan geven. Bomen geven een minder 'harde' schaduw, dan is het wellicht al hoger dan 50 procent. Plus het dak ligt niet permanent in de schaduw. Zou 75 procent dan realistisch zijn?

De details:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m5RvDZ29tRrK4JKB31-wzyRQM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqJfOuComxEQD3d1qQujdk4f.jpg?f=user_large
Ligging in Sunny Design

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EB4qHyIGUMd2EXFPyGyo3WRiWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppDkxsco8L7lYrVLUr9jo74q.png?f=user_large
Dak check van Zonatlas
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 50 m2 op 3 meter hoogte.
Schaduw
Te veel? Het ligt midden in het bos met talloze hoge bomen.
Jaarverbruik
Nog onbekend. Het heeft een recreatiebestemming dus het is lastig in te schatten hoeveel er verbruikt gaat worden. Er zijn plannen om van het gas af te gaan en een lucht/lucht warmtepomp en doorstroomverwarmer in gebruik te nemen. Wellicht 1000-2000 kWh?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget is geen probleem. Doel is om een deel van het verbruik te compenseren, zonder dat het extreem onrendabel wordt door de slechte ligging.
Wie gaat het project uitvoeren
Het plan is om alles zelf te doen.
Bijhouden van data
Altijd interessant. Wat de Enphase Envoy-S (ongemeten) biedt lijkt me voldoende.
Reeds verkregen offertes Eerste plannetje
4 zonnepanelen in landscape aan de kant van het dak met de minste schaduw (zie eerste foto). Wie zou er toch gewoon veel meer leggen ondanks de schaduw? Of wie zou er helemaal niets op dit dak leggen?

Type panelen: deze JA Solar Mono 405Wp panelen lijken een goede prijs per Wp te bieden. Behalve dat zie ik niet wat nou belangrijk is om op te letten. Ik lees vooral dat het allemaal niet zoveel uit maakt tegenwoordig. Zit er nog verschil in efficientie in de schaduw?

Omvormers: elk paneel een eigen Enphase IQ7+ om beter met de schaduw om te gaan. De IQ7A lijkt me minder geschikt omdat deze pas bij hogere vermogens aanslaat, wat juist extra nadelig is gezien de schaduw.

Montage: de plat dak systemen lijken allemaal veel op elkaar. Is er nog een merk of type wat er uit springt qua kwaliteit of gemak? Liever portrait of landscape?

Kosten: al met al kom ik dan uit op zo'n €1.425 ex btw. €0,88/Wp. Niet gek denk ik voor een relatief kleine installatie. Mis ik nog posten in deze lijst? In de groepenkast is nog een 16A groep beschikbaar die hier volgens mij gewoon voor gebruikt kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjSqoFqC9_kTs3o-sVNbB8mKCN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5u4oTh0DUkQmAqFO0mvUBAp1.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan je niet wat uitdunnen/toppen/kappen ? Ik heb op mijn huis(je) in een bosrijk gebied 2 panelen van 370Wp met een apsystems ds3-l omvormer, die levert al bij 1 Watt maar maar eigenlijk alleen in de zomer bij hoge zon. Zodra deze door de naaldbomen gaat is er geen rendement te behalen.
Je ziet dit ook terug in de grafieken, veel pieken en dalen door de boomtoppen/takken.

Ondanks dat we daar maar beperkt aanwezig zijn, is het zelfs niet genoeg om koelkast/vriezer en andere continue verbruikers quite te spelen over een jaar.

Een 2e probleem is dat bij de hoge zon en bomen er maar weinig wind is die voor koeling zorgt waardoor het rendement dan ook een stuk lager uitvalt als de zon er wel vol op staat.

Ik had de panelen over bij vervanging van de panelen van mijn primaire woning, anders had ik ze nooit geplaatst.
Er zijn plannen om van het gas af te gaan en een lucht/lucht warmtepomp en doorstroomverwarmer in gebruik te nemen. Wellicht 1000-2000 kWh
Ik denk dat dat wel wat optimistisch is.

Dit is mijn huisje, de panelen liggen beiden op het stukje zichtbare dak links landscape zuid/west onder elkaar (nog niet op deze foto te zien, er zijn ook na deze foto 6 bomen gekapt om meer zon te hebben)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C4ihaCWp76Jwq2JQ0_-milgOQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKb8sPe7mtEu8ii7vaXU7X58.png?f=fotoalbum_large

Oh en er schiet mij net te binnen dat een van de buren gehoord had dat als er mos op het dak ligt dat betekend dat er te weinig zon is voor zonnepanelen, misschien heb je daar wat aan (als het waar is).

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2022 22:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• microcuts
@DukeBox bedankt voor het delen van je ervaring! Wat is je jaarproductie? Hier gaat de hoofdschakelaar tot nu toe altijd uit dus continu verbruik is er niet.

Misschien zou er van de ergste boom een topje af kunnen. Eigenlijk zou ik eens een time lapse moeten maken van het verloop van de zon en schaduw. Mos is er niet dus dat zou goed nieuws zijn haha.

Heb je bewust voor de DS3-L gekozen of had je die ook over? Hij lijkt vergelijkbaar met de IQ7+ qua minimum vermogen (beide een gebruiksbereik van 16-60V).

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:04
Moreel gezien moet je dit toch niet willen?

• microcuts
@PLAE Ik ben benieuwd waarom je dat vindt. Als ik 50-75% opbrengst kan verwachten lijkt me dat best oké. Alle beetjes helpen, toch?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:47

Zenix

BOE!

DS3 is goedkoper dan Enphase en geschikt voor grotere panelen.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
microcuts schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:43:
@PLAE Ik ben benieuwd waarom je dat vindt. Als ik 50-75% opbrengst kan verwachten lijkt me dat best oké. Alle beetjes helpen, toch?
Ik denk dat het om bomen kappen/toppen vs zonnepanelen gaat. Ik zou zelf ook absoluut geen bomen kappen zodat m'n zonnepanelen het maar beter gaan doen.

Ben je dan bezig met natuur/klimaat of met je portomonee?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:10

Theo

moederbord

EJonk schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Ik denk dat het om bomen kappen/toppen vs zonnepanelen gaat. Ik zou zelf ook absoluut geen bomen kappen zodat m'n zonnepanelen het maar beter gaan doen.

Ben je dan bezig met natuur/klimaat of met je portomonee?
Er zit een enorm verschil tussen snoeien en kappen van een boom. Naast dat de panelen meer zon krijgen heb je bij het huis dan zelf ook (meer) zon, zodat je bijv ook in de zon kunt zitten in de zomer.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om een beetje te snoeien voor (meer) zon te hebben in het huis, mits het niet met de botte bijl gaat. Ik snoei in de tuin de heg en de bomen ook, en ook de (gemeente)bomen aan de straat worden bijgehouden. Dus als je een huis in het bos hebt; waarom zou je dan die bomen niet mogen bijhouden?
Maar complete bomen uit de grond trekken dat zou idd belachelijk zijn. Maar datzelfde zou het ook zijn als de eiken aan de straat worden gekapt....

7400 Wp op het dak

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bij mij maar 1 boom en heel veel schaduw van een gevel, maar heb het toch gewoon gedaan met de grootste panelen die er zijn. Ik heb nu net zoveel Wp als iemand met 2x zoveel panelen van een paar jaar geleden.

Zonnepanelen op klein platdak op noorden

Het mos groeide hier wel op de zonnigste plek…

Als je een hoofdschakelaar uitzet kan dat beter achter de zonnepanelen zodat ze blijven terugleveren als je weg bent. Zonnepanelen produktie kost wat aan milieu dus zo veel mogelijk benutten !

Op mijn zeilboot had ik 1 zonnepaneel met accu en oplader, in 1998 al. Nog nooit de accu op hoeven laden toen. Nu zet je het gewoon het net op voor anderen en je wordt gecompenseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door joezzt op 30-03-2022 08:27 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Okay, een hoop voorgevoelens over: Het kappen of slechts snoeien van een boom weegt niet op tegen extra stroom opbrengst. Terechte zorgen... Maar ik proef bij niemand de kennis om het te ook te onderbouwen.

Dat heb ik zelf ook niet... Ik weet wel dat we het in Nederland op dit moment niet echt best doen met de CO2 intensiteit van onze elektriciteit productie.

Wie weet er echt wat van ;-) ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt ook panelen nemen op een mast. Die worden wel vaker ingezet in bosrijke gebieden. En hebben vaak ook een suntracker. Is wel een flinke investering.

• microcuts
Mooie tips en ervaringen. Die DS3-L lijkt inderdaad aantrekkelijk geprijsd. Als ik het inderdaad bij 4 panelen houd dan heeft APS ook nog eens een flink goedkopere optie voor monitoring.

Kappen wordt zeker niet overwogen, net als het massaal grof inkorten van bomen. Daar zou de gemeente gelukkig ook echt geen vergunning voor verlenen. Wat ik nog wel als optie zie is het beperkt snoeien van een specifieke boom die buitenproportioneel veel roet in het eten gooit. Zolang dat snoeien niet schadelijk zou zijn voor de boom.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:06

Punkrocker

Mostly harmless

microcuts schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:49:
....
Wat ik nog wel als optie zie is het beperkt snoeien van een specifieke boom die buitenproportioneel veel roet in het eten gooit. Zolang dat snoeien niet schadelijk zou zijn voor de boom.
Een paar Microcuts zou dan voldoende moeten zijn :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

microcuts schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:32:
@DukeBox bedankt voor het delen van je ervaring! Wat is je jaarproductie? Hier gaat de hoofdschakelaar tot nu toe altijd uit dus continu verbruik is er niet.
Afgelopen jaar ~ 183kWh
Heb je bewust voor de DS3-L gekozen of had je die ook over? Hij lijkt vergelijkbaar met de IQ7+ qua minimum vermogen (beide een gebruiksbereik van 16-60V).
Niet héél bewust meer het gemak, minder kabels (dus iets minder neven kosten) maar omgekeerd werk je dus altijd met een even aantal panelen. Persoonlijk vind ik ook zigbee als communicatie erg mooi maar qua specs zijn ze idd vrijwel gelijk.
PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:43:
Moreel gezien moet je dit toch niet willen?
EJonk schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:43:
Het is wel even wat anders dan een bomenlaantje in een woonwijk of een paar bomen in een park/plantsoen.

Het is in een bosgebied gebruikelijk om regelmatig naaldbomen te kappen, doe je dit niet dan worden ze te lang en niet sterk genoeg (te weinig wortels) voor het eigen gewicht met als risico dat ze omwaaien bij een stormpje (en zo op mijn huis vallen). Ook voor het behoud van je huis (vocht) en andere planten (zonlicht) is het noodzakelijk. Ook veranderd de fauna als je de bomen overwoekeren ten nadele van eigenlijk alles.

Die naaldbomen worden ook per jaar een halve meter hoger maar het groen verschuift ook (kale takken trekken ook op naar boven). Op natuurlijke wijze werkt dit uitdunnen ook zo of sterven ze af door te weinig zon/verdrukking en vallen dan uiteindelijk ook om.

Overigens zelf kappen van een een eigen naaldbos 'mag' zo'n 10% van het totaal per jaar (dus 1 op de 10 bomen). Dit lijkt veel maar jaarlijks moet ik gemiddeld 60 tot 80 jonge sprietjes uit de grond trekken rondom mijn huis omdat de bomen anders het huis (gaan) vernielen.

Waar het op neer komt is dat je de boel 'in stand houdt'.
Seth_Chaos schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:43:
Je kunt ook panelen nemen op een mast. Die worden wel vaker ingezet in bosrijke gebieden. En hebben vaak ook een suntracker. Is wel een flinke investering.
Dat heb ik in mijn omgeving nog nooit gezien, hoe dan ook mag dat niet zonder vergunning bij meer dan 5 meter en dat is al lager dan een schuin dak op 2 woonlagen.

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 30-03-2022 09:34 ]

• PLAE
  • Laatst online: 17:04
microcuts schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:43:
Ik begrijp dat je volgens de gelden de theorieën van bosbeheer je regelmatig iets in een bos moet kappen. Maar zonnepanelen plaatsen heeft toch impact op zowel flora als fauna op zo'n plek? Dan heb ik het nog niet over landschapsvervuiling (al zal daar neem ik aan vrijwel niemand iets van zien?). Dat is meer waar ik aan zat te denken.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Punkrocker schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Een paar Microcuts zou dan voldoende moeten zijn :+
Nee, een boom waar je iets afhaalt zal dat verlies zo snel mogelijk terug gaan laten groeien.
Als je de top eraf zou halen dan gaat het vanaf daar net onder uitwaaieren met nieuwe takken.
Ik moet elk jaar met een ladder nieuwe groei bij essen weghalen (de hoge originele kronen zitten er nog, maar ik heb daaronder wel flink weggehaald zodat de fruitbomen in de ochtend een flinke dosis zon krijgen, elk jaar maken de essen nieuwe takken, gelukkig is het niet moeilijk te verwijderen want niet formaat boom maar toch laat het een jaar gaan en het is dicht en 2 jaar en er komt minder licht door dan ervoor.

Als je een bos ziet als geheel dan zal zelfs die paar grote schaduwwerpers eruit halen zorgen voor meer licht op de bomen die in diens schaduw stonden, dus hardere groei en zo zou je bezig blijven als zomers de zon niet al te hoog komt (zoals op NL noorderbreedte)

• Bendelange
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-10 15:10
Zouden amorfe panelen in jouw geval iets zijn? Ze doen het beter in de schaduw, hebben wel een lager rendement maar zijn ook weer goedkoper.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 09:13
Windmolentje?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:10

Theo

moederbord

In een bos? Hoge bomen vangen veel wind ...

7400 Wp op het dak

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:42
Ik heb een chalet in de bossen, ik heb een SE1500M geplaatst met 1640 W aan (4 panelen). Het chalet is winterhard, geisoleerd en eigenlijk een volwaardig huis. In mijn geval heb ik een ouderwetse (terug)draaimeter en een stroom tarrief van 50 cent per Kwh.(van het recreatiepark)
Ik heb de gehele dag schaduw, maar "toch" haal ik deze dagen (dakhelling 10graden) ligging zzo tussen de 1,6 en 2 Kwh totaal op een dag. Op dagen dat de zon minder fel is haal ik hogere opbrengsten omdat de schaduw vooral door de stammen van de bomen komen. Is de schaduw minder "hard" of scherp, dan gaat de opbrengst flink omhoog richting 3 Kwh per dag
Door de (terug)draaimeter en een laag standby verbruik(alleen kleine koelvries combi en 4g modem) bouw ik genoeg voorsprong op voor de dagen dat ik er wel ben.
Ik verwarm (minimaal vorst stand) wel met gasflessen CV, als de temperatuur snel omhoog moet in combinatie met een L/L warmtepomp.

Ik verwarm thuis alles met L/L warmtepomp, de opbrengsten zijn niet zo hoog dat ik dat in het chalet ook doe. Maar met een (terug)draaimeter en 50 cent per Kw is het zo terug verdient (als je het zelf plaatst)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
@TS: dit gaat om een vakantiehuisje toch? Ligt je woonhuisdak (wat naar ik aanneem niet midden in de bossen ligt) al 100% vol met zonnepanelen?
Want als je dezelfde installatie ook op je woonhuis kwijt kan, heb je voor dezelfde prijs meer opbrengst (ook wanneer afschaffen salderen komt, zoals in BE, ik bereken vandaag een terugverdientijd van een extra zonnepaneel op 2.5jaar puur op terugleververgoeding; maar uiteraard zijn die laatste extra panelen de goedkoopste omdat de rest al gecoverd is in de eerste panelen.) Zeker als je op de eventuele huidige inverter nog wat panelen extra kan hangen (het aftoppen in de 2 beste maanden is geen verlies, want in de 10 andere maanden maak je winst). Omdat je dan ook meer kans hebt op eigenverbruik, is de winst nog groter.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• microcuts
PLAE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:01:
Ik begrijp dat je volgens de gelden de theorieën van bosbeheer je regelmatig iets in een bos moet kappen. Maar zonnepanelen plaatsen heeft toch impact op zowel flora als fauna op zo'n plek? Dan heb ik het nog niet over landschapsvervuiling (al zal daar neem ik aan vrijwel niemand iets van zien?). Dat is meer waar ik aan zat te denken.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of zonnepanelen op een dak enige impact hebben op flora en fauna. Bitumen is nou niet echt een wereld vol leven. Als het alternatief een groen dak is weer wel, maar dat kan niet qua belasting van het dak. Een groen dak in een bos brengt denk ik ook veel minder teweeg dan in een volop bestraat stedelijk gebied. Landschapsvervuiling vind ik niet aan de orde zolang panelen op een dak liggen. Maar dat is persoonlijk.
Bendelange schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:15:
Zouden amorfe panelen in jouw geval iets zijn? Ze doen het beter in de schaduw, hebben wel een lager rendement maar zijn ook weer goedkoper.
Leuke suggestie! Ik kan echter heel weinig informatie of aanbod vinden voor toepassingen op woningen. Het zou wel super interessant zijn om vier verschillende panelen te leggen en de prestaties hiervan te vergelijken. Bijvoorbeeld 1x amorf, 1x Maxeon, 1x half-cell perc, 1x shingled. Ik vind namelijk dat er erg weinig concrete getallen te vinden zijn over de verschillen in prestaties tussen de verschillende soorten, zeker als er schaduw bij komt kijken.
(RSH) schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:14:
Ik heb een chalet in de bossen, ik heb een SE1500M geplaatst met 1640 W aan (4 panelen). Het chalet is winterhard, geisoleerd en eigenlijk een volwaardig huis. In mijn geval heb ik een ouderwetse (terug)draaimeter en een stroom tarrief van 50 cent per Kwh.(van het recreatiepark)
Ik heb de gehele dag schaduw, maar "toch" haal ik deze dagen (dakhelling 10graden) ligging zzo tussen de 1,6 en 2 Kwh totaal op een dag. Op dagen dat de zon minder fel is haal ik hogere opbrengsten omdat de schaduw vooral door de stammen van de bomen komen. Is de schaduw minder "hard" of scherp, dan gaat de opbrengst flink omhoog richting 3 Kwh per dag
Door de (terug)draaimeter en een laag standby verbruik(alleen kleine koelvries combi en 4g modem) bouw ik genoeg voorsprong op voor de dagen dat ik er wel ben.
Ik verwarm (minimaal vorst stand) wel met gasflessen CV, als de temperatuur snel omhoog moet in combinatie met een L/L warmtepomp.

Ik verwarm thuis alles met L/L warmtepomp, de opbrengsten zijn niet zo hoog dat ik dat in het chalet ook doe. Maar met een (terug)draaimeter en 50 cent per Kw is het zo terug verdient (als je het zelf plaatst)
Wat is je (verwachte) productie in een jaar? Voor €0,50/kW zou ik het ook wel weten! Ik heb hier gelukkig gewoon een reguliere aansluiting met een vrij te kiezen leverancier. En tot einde zomer nog prima vaste tarieven.
naftebakje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:35:
@TS: dit gaat om een vakantiehuisje toch? Ligt je woonhuisdak (wat naar ik aanneem niet midden in de bossen ligt) al 100% vol met zonnepanelen?
Want als je dezelfde installatie ook op je woonhuis kwijt kan, heb je voor dezelfde prijs meer opbrengst (ook wanneer afschaffen salderen komt, zoals in BE, ik bereken vandaag een terugverdientijd van een extra zonnepaneel op 2.5jaar puur op terugleververgoeding; maar uiteraard zijn die laatste extra panelen de goedkoopste omdat de rest al gecoverd is in de eerste panelen.) Zeker als je op de eventuele huidige inverter nog wat panelen extra kan hangen (het aftoppen in de 2 beste maanden is geen verlies, want in de 10 andere maanden maak je winst). Omdat je dan ook meer kans hebt op eigenverbruik, is de winst nog groter.
Het woonhuisdak heeft helaas andere grote uitdagingen. 100 jaar oude gammele dakpannen en panlatten met sporadische lekkage. Daar moet tzt eerst wat aan gebeuren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb ik toevallig ook naar gekeken maar buiten de beperkte wind moet je geen directe buren hebben en zelf ook niet erg vinden om continue geluid te hebben.

De kleinste vergunningsvrij (en tot max 5m hoogte of op je eigen platte dak) windmolen moet op een afstand van tenminste 40 meter van andere woningen worden gesitueerd om te voldoen aan de standaardgrenswaarde voor een inrichting van 41 dB(A) in de nachtperiode maar de prijs per kW is bij een kleinere molen al snel €0,35 tot €0,50.

Pas bij grotere modellen krijg je een prijs onder de €0,25 maar die gaan al snel 80dB genereren bij middelmatige wind dus in je eigen omgeving wordt je daar ook zelf niet blij van.

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
@microcuts Herstel dan je woonhuisdak, en gooi daar zonnepanelen op 8)7 Je rendement zal veel hoger zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• microcuts
@naftebakje Dat gaat zeker gebeuren, maar het één sluit het ander niet uit.
Pagina: 1