Zonnepanelen op een plek met veel schaduw. In hoeverre is dit een slecht of toch nog rendabel idee? Ik lees dat een paneel dat altijd in de schaduw ligt, alsnog 50 procent van de jaaropbrengst kan geven. Bomen geven een minder 'harde' schaduw, dan is het wellicht al hoger dan 50 procent. Plus het dak ligt niet permanent in de schaduw. Zou 75 procent dan realistisch zijn?
De details::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqJfOuComxEQD3d1qQujdk4f.jpg?f=user_large)
Ligging in Sunny Design
:fill(white):strip_exif()/f/image/ppDkxsco8L7lYrVLUr9jo74q.png?f=user_large)
Dak check van Zonatlas
Type panelen: deze JA Solar Mono 405Wp panelen lijken een goede prijs per Wp te bieden. Behalve dat zie ik niet wat nou belangrijk is om op te letten. Ik lees vooral dat het allemaal niet zoveel uit maakt tegenwoordig. Zit er nog verschil in efficientie in de schaduw?
Omvormers: elk paneel een eigen Enphase IQ7+ om beter met de schaduw om te gaan. De IQ7A lijkt me minder geschikt omdat deze pas bij hogere vermogens aanslaat, wat juist extra nadelig is gezien de schaduw.
Montage: de plat dak systemen lijken allemaal veel op elkaar. Is er nog een merk of type wat er uit springt qua kwaliteit of gemak? Liever portrait of landscape?
Kosten: al met al kom ik dan uit op zo'n €1.425 ex btw. €0,88/Wp. Niet gek denk ik voor een relatief kleine installatie. Mis ik nog posten in deze lijst? In de groepenkast is nog een 16A groep beschikbaar die hier volgens mij gewoon voor gebruikt kan worden.
De details:
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqJfOuComxEQD3d1qQujdk4f.jpg?f=user_large)
Ligging in Sunny Design
:fill(white):strip_exif()/f/image/ppDkxsco8L7lYrVLUr9jo74q.png?f=user_large)
Dak check van Zonatlas
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 50 m2 op 3 meter hoogte.Schaduw
Te veel? Het ligt midden in het bos met talloze hoge bomen.Jaarverbruik
Nog onbekend. Het heeft een recreatiebestemming dus het is lastig in te schatten hoeveel er verbruikt gaat worden. Er zijn plannen om van het gas af te gaan en een lucht/lucht warmtepomp en doorstroomverwarmer in gebruik te nemen. Wellicht 1000-2000 kWh?Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget is geen probleem. Doel is om een deel van het verbruik te compenseren, zonder dat het extreem onrendabel wordt door de slechte ligging.Wie gaat het project uitvoeren
Het plan is om alles zelf te doen.Bijhouden van data
Altijd interessant. Wat de Enphase Envoy-S (ongemeten) biedt lijkt me voldoende.Reeds verkregen offertes Eerste plannetje
4 zonnepanelen in landscape aan de kant van het dak met de minste schaduw (zie eerste foto). Wie zou er toch gewoon veel meer leggen ondanks de schaduw? Of wie zou er helemaal niets op dit dak leggen?Type panelen: deze JA Solar Mono 405Wp panelen lijken een goede prijs per Wp te bieden. Behalve dat zie ik niet wat nou belangrijk is om op te letten. Ik lees vooral dat het allemaal niet zoveel uit maakt tegenwoordig. Zit er nog verschil in efficientie in de schaduw?
Omvormers: elk paneel een eigen Enphase IQ7+ om beter met de schaduw om te gaan. De IQ7A lijkt me minder geschikt omdat deze pas bij hogere vermogens aanslaat, wat juist extra nadelig is gezien de schaduw.
Montage: de plat dak systemen lijken allemaal veel op elkaar. Is er nog een merk of type wat er uit springt qua kwaliteit of gemak? Liever portrait of landscape?
Kosten: al met al kom ik dan uit op zo'n €1.425 ex btw. €0,88/Wp. Niet gek denk ik voor een relatief kleine installatie. Mis ik nog posten in deze lijst? In de groepenkast is nog een 16A groep beschikbaar die hier volgens mij gewoon voor gebruikt kan worden.
/f/image/IKb8sPe7mtEu8ii7vaXU7X58.png?f=fotoalbum_large)